تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۸

تولید یک قلم وسیله آرایشی نیازمند ترکیب چندین ماده شیمیایی است که اگر غیرعلمی، بدون نظارت و حتی فاقد کار تحقیقاتی و پژوهش‌های بالینی باشد به‌طور حتم موجب بروز آسیب‌های مختلف پوستی می‌شود.

گران‌بودن مواد اولیه اصلی بسیاری از اوقات، افراد سودجود را به مسیری می‌کشاند که با تولید لوازم آرایش غیراصلی و تقلبی، سلامت مردم را به‌خطر بیندازند.

با وجود نظارت‌هایی که کارشناسان اداره غذا و دارو و مواد آرایشی- بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارند باز هم شاهد ورود غیرقانونی و مخلوط‌شدن این لوازم تقلبی با انواع اصلی آن هستیم. اگرچه مارک‌های اصلی در کشورمان به دلیل دست‌های قاچاقچیان، کمتر قابل پیداکردن و تهیه است اما باید دانست که لوازم آرایش با درجات مختلفی از نظر کیفی در دسترس وجود دارد که متأسفانه به‌دلیل نبود فعالیت‌های پژوهشی بالینی می‌تواند هر یک خطری بالقوه و درمعرض وقوع برای هموطنان باشد.

بسیاری از این لوازم آرایشی با درج مارک تقلبی همانند بسیاری از کالاهای چینی، با کیفیتی دور از انتظار فروخته شده و در گوشه و کنار فروشگاه‌های برخی شهرها رویت می‌شود.

کرم‌های روشن‌کننده، ضد‌آفتاب، ریمل، مداد چشم، رژلب، کرم‌های زیبایی، برخی از صابون‌ها و لوسیون‌های پوست و مو در بسته‌بندی‌ها و با نام‌های معتبر با کیفیت‌های پایین در برخی کشورها ازجمله چین تولید شده و با قیمت‌های بسیار نازل اما تقلبی به ایران قاچاق می‌شود.

قاچاقچیان از این راه سود فراوانی به‌دست می‌آورند غافل از اینکه سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. بهترین راه برای شناسایی و اعتماد برای مصرف‌کنندگان عزیز همانا داشتن برچسب (لیبل) مورد تایید وزارت بهداشت است چرا که کالاهای دارای مجوز، تحت کنترل دقیق کارشناسان وزارت بهداشت و بازرگانی قرار می‌گیرند.

مواد شیمیایی موجود در هر قلم از لوازم آرایشی می‌تواند سلامت چشم، پلک، پوست و موی شما را به خطر بیندازد و با جذب از راه پوست وارد گردش خون شود.

از آنجا که هر انسان به‌طور طبیعی احتمال حساسیت به این مواد را دارا است با خطری جدی مواجه می‌شود. التهاب و تورم پلک چشم و پوست صورت و نواحی‌ای که از مواد آرایشی روی آن استعمال شده مهم‌ترین عوارض کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت لوازم آرایش تقلبی است.

دکتر محمد گلشنی
دبیر انجمن پوست، مو و زیبایی ایران