همشهری آنلاین : دستگاه تولید «دی اکسید کلر» (ClO2) با تلاش پژوهشگران گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.

دکتر محمد لایقی - عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با اعلام این مطلب به ایسنا،گفت: این دستگاه قابلیت تولید دی اکسید کلر به صورت کاملا خالص و بدون کلر عنصری را دارد که برای تحقیقات مختلف از جمله رنگبری ECF خمیر کاغذ و همچنین تصفیه آب آشامیدنی قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: در این دستگاه، گاز دی اکسید کلر خالص به ‌صورت کاملا ایمن و بدون خطر انفجار‌ و با اسیدی کردن محلول کلریت سدیم در شرایط کاملا کنترل شده تهیه می‌شود و گاز دی اکسید کلر تولید شده بلافاصله در آب حل شده و استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به مزایای دی ‌اکسید کلر خاطرنشان کرد: دی ‌اکسید کلر در غیرفعال سازی ویروس‌ها ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم موثرتر از کلر و کلرآمین‌ها است، آهن، منگنز و سولفیدها را اکسید می‌کند، می‌تواند موجب تقویت فرایند زلال سازی شود و طعم و بوی حاصل از جلبک‌ها و تجزیه گیاهان و همچنین ترکیبات فنلی را کنترل می‌کند.

لایقی ادامه داد: هم‌چنین تحت شرایط تولید صحیح (مثلا عدم کلر زیادی)، محصولات جانبی هالوژنه تولید نمی‌کند، تولید آن آسان است، ویژگی زنده‌کشی آن تحت تاثیر pH قرار نمی‌گیرد.