گروه بین‌الملل: گزارش‌ها نشان می‌دهد که نمایندگان بلند پایه گروه طالبان و مقام‌های دولت افغانستان برای نخستین بار مذاکرات بدون واسطه و محرمانه خود را برای پایان جنگ در این کشور آغاز کرده‌اند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این مذاکرات یکسال پس از آن صورت می‌گیرد که خبرهایی درباره دیدار نمایندگان دو طرف به میزبانی عربستان سعودی منتشر شد. این در حالی است که به گفته منابع آگاه در این مذاکرات برای نخستین بار است که نمایندگان بلندپایه‌ای از سوی طالبان شرکت کرده‌اند که به‌طور کامل اجازه مذاکره از سوی شورای کویته، گروه طالبان افغانستان مستقر در پاکستان و ملا عمر، رهبر طالبان را دارند.

این منابع اعلام کرده‌اند که مقام‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات برای پیدا کردن راه‌حلی برای پایان جنگ در افغانستان بسیار جدی هستند. ملا عمر و دیگر رهبران طالبان در پاکستان و افغانستان از مدت‌ها پیش تاکید داشتند که مذاکره تنها درصورت خروج نیروهای خارجی از منطقه انجام خواهد شد. مقام‌های غربی عقیده دارند موقعیت فعلی طالبان اکنون باعث شده است که مقام‌های این گروه کمی از مواضع قبلی خود کوتاه بیایند.

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که نمایندگان طالبان به‌دنبال توافقنامه‌ای فراگیر هستند که شامل حضور رهبران طالبان در دولت افغانستان و خروج نیروهای آمریکا و ناتو از این کشور براساس یک جدول زمانی مشخص باشد. برخی عقیده دارند که رهبران طالبان به این نتیجه رسیده‌اند که در حال قرار گرفتن در حاشیه هستند و با وجود موفقیت آنها در جنگ در موضع پیروزی قرار ندارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این مذاکرات گروه حقانی حضور ندارد.

این مذاکرات در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارد و به همین خاطر مقام‌های رسمی، حاضر به انتشار اخبار رسمی در این رابطه نیستند. بسیاری از مقام‌های آگاه از این نشست عقیده دارند که درز کردن اخبار این مذاکرات می‌تواند به نشست دو طرف ضربه جدی وارد کند. روز گذشته یک سخنگوی دولت افغانستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: من این مسئله را نه رد می‌کنم و نه تایید. اما می‌گویم که حکومت در این مذاکرات دخیل نیست. این گفت‌وگوها یکسال پیش هم بدون در جریان قرار دادن ما صورت گرفته بود.

حامد علمی، یکی از سخنگوهای دفتر ریاست‌جمهوری هم گفت: گزارش‌ها درباره مذاکرات در سطح بالا با طالبان را ما هم دریافت کرده‌ایم اما آن را تایید نمی‌کنیم. مذاکرات به شکل رسمی صورت نگرفته است. وی تاکید کرد: مذاکرات رسمی با طالبان، وظیفه شورای‌عالی صلح خواهد بود که از سوی ریاست‌جمهوری تشکیل شده است.

خبر مذاکرات مخفیانه با طالبان در حالی منتشر شده است که رئیس‌جمهور افغانستان از اوایل سال‌جاری تلاش خود برای دسترسی به گروه طالبان با هدف مصالحه با آنها را آغاز کرده است. وی همچنین یک شورای صلح 70 نفری را برای حرکت در مسیر برگزاری مذاکرات تشکیل داده است. ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان به تازگی اعلام کرده بود که طالبان در حال نزدیک شدن به دولت افغانستان و نیروهای خارجی با هدف کنار گذاشتن جنگ است.

پترائوس تصریح کرد که ناتو از اقدامات حامد کرزی برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان حمایت می‌کند و در برخی موارد به حرکت رو به جلوی این روند کمک خواهد کرد. وی گفت: کرزی خطوط قرمز بسیار آشکاری برای این موضوع تعیین کرده است و ما از آنچه دولت افغانستان انجام می‌دهد حمایت می‌کنیم و در برخی مواقع مسیر را برای انجام این اقدامات دولت افغانستان هموار می‌کنیم.

دولت کرزی از مدت‌ها پیش با عقیده بر به‌نتیجه نرسیدن جنگ در این کشور به‌دنبال مذاکره با شبه نظامیان بوده است. دولت این کشور در طرح خود به‌دنبال بازگشت کسانی که «شبه نظامیان میانه‌رو» می‌خواند به جامعه افغانستان و اعطای شغل به آنهاست. به‌نظر می‌رسد کشورهای اروپایی حاضر در افغانستان به خاطر خشم مردم خود از ادامه جنگ در افغانستان اکنون تمایل بیشتری به مذاکره با طالبان دارند.

این در حالی است که دولت آمریکا تصور می‌کند ادامه جنگ و افزایش نیرو در افغانستان شانس برای رسیدن به یک توافق صلح با طالبان را افزایش می‌دهد. جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) روز گذشته با اشاره به اینکه در آینده نزدیک هیچ شانسی برای توافق و آشتی با طالبان وجود ندارد، از دامن زدن به درگیری‌های بیشتر به‌عنوان تنها راه افزایش این شانس یاد کرد. وی همچنین اعلام کرد که هنوز زمان بازگشت شبه‌نظامیان طالبان به جامعه افغانستان فرانرسیده است.

جف مورل تاکید کرد که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا عقیده دارد که برای رسیدن به چنین نقطه‌ای نیروهای بین‌المللی تحت فرماندهی ناتو و نیروهای امنیتی افغانستان باید پیشرفت بیشتری در تامین امنیت این کشور داشته باشند.

وی با بدبینی به این مذاکرات گفت: فکر می‌کنم هنوز بسیار زود است که بگوییم این سازش و همگرایی با دولت افغانستان از سوی گروه طالبان انجام می‌شود. با وجود این بسیاری عقیده دارند که صرف روی آوردن ائتلاف خارجی حاضر در افغانستان به مذاکره با طالبان یک پیروزی بزرگ برای شبه نظامیان به حساب می‌آید.