در صدر برنامه‌های تلویزیون همواره جایی برای ایام خاص درنظر گرفته شده‌است. برای این ایام سریال‌های مناسبتی طراحی و ساخته می‌شود.

اغلب این برنامه‌ها هم مخاطبان خاص خودش را دارد. پخش این برنامه‌ها خصوصا برنامه‌هایی که برای ماه مبارک رمضان ترتیب داده می‌شود جای خودش را در بین مردم در سال‌های اخیر باز کرده است. نگاهی داریم به 4 سریال اصلی که از شبکه‌های یک، دو، سه و تهران پخش می‌شود. بررسی دقیق‌تر بماند برای بعد.

شبکه یک؛ در مسیر زاینده‌رود

خلاصه داستان: مهران سارنگ، فوتبالیست جوان و باآتیه تهرانی که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه‌تأسیس به اصفهان سفر کرده، طی تصادف با مسعود مصیب، جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر می‌شود و این آغاز ماجرایی طولانی است... .
نکته: حسن فتحی با ساخت سریال مناسبتی «شب دهم» فصل جدیدی در کارهای مناسبتی تلویزیون پایه ریزی کرد؛ سریالی که با گذشت نزدیک به یک دهه از عمرش هنوز دیدنی است.

و با ساخت سریال‌های «میوه ممنوعه»، «اشک‌ها و لبخندها» و «مدار صفردرجه» نشان داد که رسانه تلویزیون و البته مخاطبان این رسانه را به خوبی می‌شناسد.با توجه به اینکه در کنار او علیرضا نادری، نویسنده فیلمنامه میوه ممنوعه و اشک‌ها و لبخندها قرار دارد و اسماعیل عفیفه هم تهیه کنندگی کار را برعهده دارد، می‌توان امیدوار بود که نتیجه کار رضایت مخاطب را به‌دنبال داشته باشد؛ گرچه در تلویزیون هیچ‌چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

بازیگران: حسین محجوب، مهرانه مهین‌ترابی، مسعود رایگان، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، مهرداد ضیایی، پردیس افکاری، مهدی سلطانی، افسانه پاکرو، هومن برق‌نورد، الهه حسینی، فرخ نعمتی، حمیدرضا آذرنگ، مهدی باقربیگی، مهران نایل و نیما نادری.
زمان پخش: 22:15

شبکه دو؛ ملکوت

خلاصه داستان: این سریال به زندگی مردی متمول به نام حاج‌فتاح می‌پردازد که ابتدای ماه مبارک رمضان بر اثر سانحه‌ای به بیمارستان منتقل می‌شود و این در حالی است که بستگان وی در تلاش هستند تا وی را به زندگی دوباره بازگردانند.
نکته: «زندگی در شیفت دوم» نام اولیه این مجموعه تلویزیونی بود که با توجه به فضای ماورایی داستان به ملکوت تغییر پیدا کرد.

تجربه نشان داده که داستان‌های ماورایی برای مخاطب در این ایام جذابیت دارد. باید دید که محمدرضا آهنج در جایگاه کارگردان چقدر در نشان دادن این فضا موفق عمل کرده‌است. احمدرضا معتمدی، فیلمنامه‌نویس این کار است و محسن شایان‌فر، تهیه این‌کار را برعهده دارد. پیش از این از آهنج سریال‌های «معما»، «سایه آفتاب» و «به دنیا بگویید بایستد» را دیده‌ایم.
بازیگران: محمدرضا شریفی‌نیا، احمد نجفی، رضا رویگری، علی دهکردی، کوروش تهامی، نیما‌شاهرخ شاهی، رز رضوی، مهشید افشارزاده، آهو خردمند، پروانه معصومی، کتانه افشارنژاد، شیوا خنیاگر، فریبا متخصص، غلامرضا علی‌اکبری، منوچهر آذری، ترلان پروانه، امیر شجاعی، عباس عرفانی، لادن سلیمانی و ایرج نوذری.
زمان پخش: 21:30

شبکه سه؛ جراحت

خلاصه داستان: لطیفه، پیرزنی که در مکتب خانه‌های قرآنی روزگار گذرانده و بزرگ شده و با همسری متدین ازدواج کرده است، بعد از مرگ همسرش، دو پسرش «بزرگ» و «اسماعیل» را به دندان گرفته و شرافتمندانه بزرگ کرده و برایشان خانه و خانواده تشکیل داده است. همه این شرایط خوب و مناسب، زمانی دستخوش تغییر می‌شود که در پی اتفاقی، اتحاد و گوش سپردن به حرف مادر را فراموش می‌کنند و در دام فتنه بنی‌امیه‌وار شخصی گرفتار می‌شوند... . این فراموش کردن ضربه‌ای است بر پیکره دو خانواده... .

نکته: جراحت به کارگردانی مهدی عسگرپور است که پیش از این سریال «گل‌های گرمسیری » را کارگردانی کرده است. در حقیقت این نخستین کار مناسبتی او برای تلویزیون است که براساس فیلمنامه سعید نعمت‌الله و با تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی می‌سازد. از سعید نعمت‌الله پیش از این نگارش مجموعه‌های «زیر هشت» که به تازگی پخش آن تمام شده را دیده‌ایم.

بازیگران: امین تارخ، ثریا قاسمی، علی عمرانی، فرهاد اصلانی، آتنه فقیه نصیری، مهوش صبرکن، رامین راستاد، لیلا بلوکات، هستی مهدوی‌فر، یاسر جعفری، میلیشیا مهدی‌نژاد، کریم اکبری مبارکه و گیتی قاسمی.
زمان پخش: 20:30

شبکه تهران؛ نون و ریحون

خلاصه داستان: این کار درباره 5دوست است که با هم از کودکی در یک محل، بزرگ شده‌اند. دوستی آنها در طول سال‌ها با افت‌وخیزهای فراوانی همراه بوده است تا اینکه بر اثر فوت بستگان یکی از آنها، یک حمام به او به ارث می‌رسد. دوستان تصمیم می‌گیرند حمام را به یک سفره‌خانه سنتی تبدیل کنند. تبدیل یک حمام قدیمی به سفره‌خانه سنتی ماجراهای بسیاری را برای آنها به‌وجود می‌آورد تا آنجا که تصمیم می‌گیرند دیگر ازدواج نکنند و... .

نکته:«از پذیرفتن خانواده معذوریم» نام قبلی این مجموعه بود. فرزاد موتمن با ساخت این سریال برای نخستین بار پا در عرصه ساخت سریال‌سازی‌ می‌گذارد. او که بیشتر در سینما فعال بوده است در چند سال اخیر فیلم‌های تلویزیونی «کرگدن»، «ساعت گیج زمان» و «شب زده» را کارگردانی کرده است. او این‌بار به‌سراغ فیلمنامه‌ای از طلامعتضدی و عباس نعمتی رفته و این کار را با تهیه‌کنندگی محمود رضوی کارگردانی کرده است.

بازیگران: برزو و انوشیروان ارجمند، علی قربانزاده، امیرحسین رستمی، رضا داوودنژاد، مهران رنجبر، شبنم قلی‌خانی، بیتا سحرخیز، ملیکا شریفی‌نیا، گلاره عباسی، داریوش کاردان، فرهاد آییش، سعید پیردوست و فرامرز روشنایی.
زمان پخش: 23:10