گروه سیاسی- محمد علی بدری: وزیران امور خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با همتایان روس خود تلفنی گفت‌وگو کردند.

پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران و مشاور رئیس‌جمهور روسیه، در مشاجره‌ای غیابی، در چند ساعت وضعیت تازه و روشن‌تری از نسبت دیپلماتیک تهران و مسکو  را به نمایش گذاشتند، کمتر از یک روز بعد –عصر پنجشنبه- سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی ایران و دبیر این شورا، در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود درباره منافع و تهدیدهای مشترک و همچنین بیانیه تهران سخن گفت.

در این گفت‌وگو که خبری از آن به رسانه‌ها ارسال شد، جلیلی با اشاره به زمینه‌های موجود برای همکاری‌های ایران و روسیه تاکید کرد: منافع و تهدیدهای مشترک اقتضا می‌کند روابط دوستانه 2‌کشور در زمینه‌های مختلف ظهور داشته باشد.

سعید جلیلی با اشاره به بیانیه مشترک ایران، ترکیه و برزیل تاکید کرد: بیانیه تهران بستر مناسبی را برای نقش‌آفرینی کشورهای دوست در جهت مقابله با زیاده‌خواهی‌ها و رفتارهای غیرمنطقی فراهم آورده است.

نماینده‌ مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه تبادل سوخت موضوعی برای همکاری است، تصریح کرد: بیانیه تهران گامی مثبت برای همکاری بود که باید با گام‌های مثبت طرف مقابل تکمیل شود.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه نیز با تاکید بر اینکه خط‌مشی سیاسی رهبران روسیه همیشه معطوف به بسترسازی برای تداوم مناسبات حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران بوده و هست، تصریح کرد: فدراسیون روسیه چشم‌انداز همکاری با جمهوری اسلامی ایران و حرکت در مسیر رو به جلو را بسیار مثبت و ایجابی ارزیابی می‌کند.

پاتروشف با استقبال از بیانیه تهران ابراز امیدواری کرد که موفقیت‌هایی که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری جمهوری ترکیه و جمهوری فدراتیو برزیل در دوره‌ اخیر حاصل شده است، بسط و توسعه یابد.

گفت‌وگوی دوم، بین 2 عضو کابینه

شامگاه همان روز، تماس دیگری بین تهران و مسکو برقرار شد. این بار 2 عضو کابینه دیمیتری مدودف و محمود احمدی‌نژاد در دو سوی این ارتباط سخن می‌گفتند. در این گفت‌وگو که بیش از یک خط نقل قول مستقیم از آن منتشر نشده، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به همتای ایرانی‌اش اعلام کرد که مسکو آماده ارائه کمک جدی جهت پیشبرد روند مذاکراتی درخصوص اوضاع پیرامون مسئله هسته‌ای ایران و یافتن راه حل قابل‌قبول سیاسی- دیپلماسی برای آن است.

خبرگزاری روسی نووستی خبر داد که این تماس تلفنی به پیشنهاد طرف روس برقرار شد.
براساس همین گزارش و به نقل از اطلاعیه دایره مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه روسیه که درباره  گفت‌و گوی این دو وزیر خارجه منتشر شد، آمده است: از سوی روسیه برای ارائه کمک‌های جدی در پیشبرد روند مذاکرات حل مسئله پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اعلام آمادگی شده و بر لزوم یافتن هر چه سریع‌تر راه حل قابل‌قبول سیاسی- دیپلماسی این مسئله تاکید شد.

در ادامه این اطلاعیه نوشته شده است: دو طرف درخصوص جهات اصلی روابط دوجانبه و همچنین درباره وضعیت مسئله هسته‌ای ایران در حاشیه تفاهمنامه 17 مه میان ایران، برزیل و ترکیه درخصوص تبادل سوخت هسته‌ای و بررسی پیش‌نویس قطعنامه حاوی تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت تبادل نظر کردند.

حرف و حدیث در کرمان و کرملین

رئیس‌جمهور روز چهارشنبه، درجمع مردم کرمان گفت: مسئولان روسیه نباید کاری کنند که ملت ایران آنها را در صف دشمنان تاریخی خود به حساب بیاورند. او با بیان اینکه امروز توضیح دادن رفتار مدودف به ملت ایران برای ما خیلی مشکل است،

خطاب به مدودف رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: ما هر دو همسایه هستیم و 2 همسایه نمی‌توانند با هم دوست نباشند اما این دوستی لوازمی دارد؛ نخستین لازمه آن احترام به حقوق متقابل و دفاع از آن و احترام به کرامت متقابل است.

براساس منافع خود

ساعتی پس از سخنان احمدی‌نژاد، سرگئی پریخودکو ـ مشاور رئیس‌جمهور روسیه - تاکید کرد: روسیه بدون تردید از منافع ملی دراز مدت خود پیروی می‌کند. موضع ما دقیقا موضع روسیه است و در آن منافع ملت روسیه منعکس می‌شود، به‌همین‌خاطر نمی‌تواند در طرفداری آمریکا و یا جانبداری از ایران باشد.  به گزارش نووستی، او ادامه داد: برای روسیه هرگونه غیرقابل پیش‌بینی بودن، هرگونه افراط‌گرایی سیاسی، نداشتن شفافیت و غیرقابل پیگیری کردن در اتخاذ تصمیمات مرتبط به جامعه جهانی که موجبات نگرانی را فراهم می‌آورد، غیرقابل‌قبول است.

تضمین 100 درصد وجود ندارد

وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد که اجرای تفاهمنامه سه‌جانبه تهران که میان برزیل، ترکیه و ایران درخصوص تبادل اورانیوم 5/3 درصد  ایران با اورانیوم 20 درصد منعقد شده، در راستای حل صلح‌آمیز مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

سرگئی لاوروف گفت: این روش در راستای حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است، به همین خاطر از نظر ما باید کلیه تدابیر را به‌کار بست تا این روش اجرا شود. تضمین 100 درصد  وجود ندارد. همه چیز بدان بستگی دارد که ایران چگونه به تعهدات خویش عمل نماید. اگر تهران بدان‌ها دقیقا عمل کند، روسیه به‌طور جدی از اجرای روش پیشنهاد شده توسط برزیل و ترکیه حمایت خواهد کرد.