تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳

عادل جهان‌آرای: استانداری مازندران اعلام کرد که 28 اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه، همایش «نیما و میراث نو» در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

این خبر به یقین بیش از همه برای خیل دوستداران شعر فارسی و ادبیات ایران خوشحال‌کننده است، اما در همین خبر آمده بود که استاندار مازندران پیشنهاد کرد که با توجه به جایگاه نیما در شعر فارسی روزی را در تقویم کشور به نام او نامگذاری کنند. اینکه این خواست از سوی استاندار اعلام می‌شود، یک گام به جلو برای شناخت یکی از مفاخر معاصر ایران است.

 ضمن آنکه همشهری هم سال گذشته همزمان با سالروز تولد نیما، از مسئولان فرهنگی کشور خواست روزی به‌نام نیما نامگذاری شود. از این‌رو پیشنهاد استاندار مازندران را به فال نیک می‌گیرد و امید دارد که مسئولان فرهنگی به این پیشنهاد پاسخ مثبت بدهند.کمتر کسی در ایران است که نام نام‌آور نیما یوشیج را نشنیده باشد یا  او را نشناسد یا حداقل برخی از شعرهای او را نخوانده باشد.

نقشی که نیما در شعر نوین ایران ایفا کرد و راه نویی که او پیش پای شاعران جوان ایران گشود، باعث شد تا تحولی بنیادین در شعر فارسی ایران ایجاد شود. نیما، با وجود آشنایی‌های جامعه ادبی ایران با او، چندان و چنان‌که باید و حق اوست شناخته نشده است. وجوه فراوانی از اندیشه‌های او را خیل ادبا و اندیشمندان عرصه ادبیات، حتی آگاهان شعر نو یا نمی‌شناسند یا کمتر می‌شناسند.

میراث نیما فقط به ایجاد سبک نوین در ادبیات ایران، یا فقط در شعر فارسی‌‌اش خلاصه نمی‌شود. میراث او در حقیقت نگاه تازه‌ای است که در شعر فارسی ایجاد کرد. نگاه برون‌گرا و آشنای نیما با مفاهیم جامعه و همسو بودن با زبان نوین فارسی باعث شد تا شعر فارسی در حالی‌که در راه تازه قدم بر‌ می‌داشت، شاکله اندیشگی آن هم دگرگون شود.

علاوه بر این نیما فقط شعر فارسی نسروده است که بخواهیم در لابه‌لای واژ‌ه‌ها و بیت‌های اشعارش او را پیدا کنیم. مجموعه اشعار «روجا»ی او که به زبان تبری-زبان مادری نیما- سروده شده است، وجهی دیگر از وجوه نیما را بازگو  می‌کند.نیمای فارسی‌سرا  و  نیمای تبری‌سرا  دو نیمه یک کالبد هستند که با خوانش شعرهای تبری‌اش می‌توان راحت‌تر و بهتر با فضای ذهنی و اندیشگی شاعر آشنا شد.

مهم‌ترین حسن برگزاری چنین همایش‌هایی آشنایی حداقلی نسل امروز با مفاخر معاصر یا گذشته خود است. اما برای آشنایی بیشتر با مفاخر فرهنگی، ادبی و تاریخی باید همه وجوه و مولفه‌های لازم برای شناخت آنها را مد نظر قرار داد و در چنبره فضای تشریفاتی اسیر نشد.

در برابر کاری که نیما برای ادبیات ایران انجام داد و سخت‌روزهایی که او برای به کرسی نشاندن اندیشه‌ و شیوه نوی خود پشت‌سر گذاشت، با وجود مخالفان سرسختی که در مقابل او قرار داشتند، شاید روز نیما کمترین کاری باشد برای او.