به گزارش همشهری آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ششم تیرماه در پی نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ (یادداشت تفاهم اسلامآباد) توسط آمریکا بیانیهای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه مورخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم میکند. این حملات وحشیانه که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است.
این بیانیه میافزاید: همزمان، رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی نیز با هماهنگی آمریکا اقدام به حمله به لبنان کرد که نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ است.
پاسخ فوری سپاه به حمله دیشب آمریکاییها | درصورت تکرار پاسخ گستردهتر خواهد بود
حمله دیشب آمریکا به ایران آغاز جنگ است؟ | مقام آمریکایی: نه!
آمریکا آتش بس با ایران را رسما نقض کرد + جزئیات حمله به سیریک
ضرورت پایبندی کشورهای حوزه خلیجفارس به حسن همجواری
در بیانیه مذکور عنوان شده است: وزارت امور خارجه ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح میکند جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت. بدیهی است مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و طرفهایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران همدستی کنند.
این بیانیه میافزاید: در همین ارتباط، بر ضرورت پایبندی همه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بینالملل مبنی بر ممانعت از استفاده طرفهای متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید میشود.
در بیانیه مذکور خاطرنشان شده است: وزارت امور خارجه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بینالمللی میخواهد نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بینالملل توسط آمریکا بیتفاوت نبوده و به مسئولیتهای قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی عمل کنند.
روابط عمومی سپاه پاسداران بامداد امروز در بیانیهای اعلام کرد: «به دنبال نقض آتش بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمانشکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانهی ممانعت از تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز به حمله هوایی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد. نیروی دریایی سپاه در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. بر اساس بند ۵ تفاهم نامه اسلامآباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است، لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف درصدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گستردهتر از این خواهد بود. »
وزارت امور خارجه ایران ۲۱ خردادماه هم در خصوص نقض فاحش آتشبس توسط آمریکا در بامداد همان روز بیانیهای صادر کرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۰ خردادماه هم در خصوص اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران بیانیهای صادر کرد. در این بیانیه آمده بود: رژیم آمریکا در اولین دقایق بامداد چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۵ به بهانه سقوط یک فروند بالگرد آپاچی ارتش تروریستی این کشور بر فراز تنگه هرمز در دوشنبه شب، حملات وحشیانهای را علیه مناطقی در جنوب کشور انجام داد. این حملات، نقض فاحش منشور سازمان ملل، بهویژه بند ۴ ماده ۲،ژ و قاعده بنیادین منع توسل به زور در روابط بینالملل است و هیأت حاکمه آمریکا با این اقدامات تجاوزکارانه بار دیگر ماهیت جنایتکارانه و جنگطلب خود را نشان داد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۶ خردادماه در پی نقض مستمر آتشبس توسط آمریکا بیانیهای صادر کرد. این وزارتخانه تعرض نظامی ارتش آمریکا در ساعات اولیه بامداد شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ به تاسیسات راداری، نظارت ساحلی در منطقه سیریک و جزیره قشم را بهعنوان نقض آشکار آتشبس ۱۹ فروردین و تجاوز نظامی علیه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بهشدت محکوم کرد.
این وزارتخانه ۱۳ خردادماه هم در بیانیهای حملات تجاوزکارانه آمریکا علیه نفتکش ایرانی و دکل مخابراتی در قشم را شدیدا محکوم کرده بود.