سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس، این مواضع را «وارونه‌نمایی حقیقت» خواند و تأکید کرد توانمندی‌های دفاعی ایران هرگز موضوع مذاکره یا مصالحه نخواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به بیانیه مشترک وزرای خارجه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ایران بیش از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد و تکیه بر آمریکا به‌عنوان «بزرگ‌ترین ناقض امنیت» برای تأمین این هدف، نشانه‌ای از عدم درس‌آموزی از تجربه‌های گذشته است.

وی با طرح این پرسش که چرا برخی کشورهای منطقه اجازه داده‌اند از قلمرو آنها علیه ایران استفاده شود، افزود: برخی دولت‌ها در برابر مسابقه تسلیحاتی گسترده در منطقه، تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی و زرادخانه هسته‌ای این رژیم سکوت کرده‌اند، اما توان دفاعی متعارف ایران را تهدید معرفی می‌کنند.

بقائی تأکید کرد توانمندی‌های نظامی ایران ضامن حق ذاتی دفاع مشروع ملت ایران و در عین حال تأمین‌کننده صلح و ثبات منطقه است و امنیت و عزت ملی کشور نه قابل معامله است و نه می‌تواند موضوع شرط‌گذاری قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تصریح کرد حق دفاع مشروع و ابزارهای آن به هیچ عنوان موضوع گفت‌وگو یا مصالحه با هیچ طرفی نخواهد بود.