همشهری- پریسا نوری: این روزها در بخشهای مختلف شهر، بازارچههایی توسط شرکت ساماندهی شهر تهران برپا شده که در آنها محصولات یلدایی عرضه میشود. علاوه بر اینها در فرهنگسرای اشراق هم بازارچهای دایر شده که در روزهای اخیر پوسترها و بنرهای قرمز رنگ با نوشته «صد دانه یاقوت» شهروندان گذری را به محوطه فرهنگسرا و محل برگزاری چهاردهمین جشنواره انار هدایت میکند. گشتی در این بازارچه زدیم.
دالانهایی به رنگ انار
در بخش شرقی محوطه باز فرهنگسرا، دالانهای بزرگی برپا شده که با ریسههای کاغذی و کفپوشهای سرخ اناری تزیین شده اند. در دالان سرای انار و داخل غرفهها، انواع انار از ترش و شیرین تا ملس و دانه درشت و سیاه خوشنمایی میکند. غرفهداران انارها را از شهرهای ساوه، یزد، شیراز، کاشان، فیروزکوه و کرمان به جشنواره آوردهاند. بازارتبلیغات و بازارگرمی فروشندگان هم داغ است. فروشنده ساوهای از پوست نازک انارهایش میگوید و غرفهدار شیرازی با تعریف از طعم ترش و شیرین و آبدار محصولاتش لب و لوچه رهگذران را آب میاندازد. جوان یزدی هم طوری از خواص انار سیاه برای درمان سرماخوردگی و سیاه سرفه و... صحبت میکند که از پیر و جوان و کودک و خردسال کنار غرفهاش پا سست میکنند.
عرضه فرآوردههای اناری
انارها بسته به ریزی و درشتی، رنگ و طعم و درجه کیفیتشان از ۸۰ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمتگذاری شدهاند. غرفههای عرضه مشتقات انار هم با سینیهای پر از آب انار، لواشک و ترشک، رب و سس انار، فالوده و بستنی و کاسههای پر از ناردانههای درشت گلپر پاشیده پرطرفدارند. با تاریکی هوا، از دور نوای خوش موسیقی سنتی از رادیو جشنواره به گوش میرسد که با همهمه مشتریان و زبان بازی فروشندگان در هم آمیخته و به محوطه فرهنگسرا حال و هوای خوش زندگی بخشیده است.
بفرما سوغات شیرین
چند قدم دورتر از دالان سرخ انار، دالان سوغات و محصولات یلدایی آغوش خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرده است. از گز اصفهان و سوهان قم تا کاک کرمانشاه، باقلوای یزد و عسل سبلان در سینیهای بزرگ جلوهنمایی میکند. حتی اگر مشتری خرید نکند هم غرفهداران با تعارف تکهای کام مردم را شیرین میکنند و نمیگذارند کسی دست خالی برود. از غرفه سوهانپزی، عطر خوش سوهان تازه قم مشام بازدیدکنندگان را مینوازد. جلوی در سرا هم دیگهای مسی روی آتش به صف شدهاند تا رب انار، رب آلو و رب لیموی تازه را برای علاقهمندان طعمهای ترش و ملس فراهم کنند.
عرضه کتاب با ۵۰ درصدتخفیف
در کنار انواع خوراکی، برگزارکنندگان جشنواره از بخش فرهنگی نیز غافل نشدهاند و یکی از بزرگترین غرفههای جشنواره به عرضه انواع کتاب و محصولات فرهنگی اختصاص دارد. کتابها برای سنین مختلف با ۵۰ درصد تخفیف فروخته میشود و همین تخفیف وسوسهانگیز خیل مشتریان انار بهدست را بهسوی این غرفه میکشاند. همچنین برای آنها که نگرانند با خوردن انار و فرآوردههای آن سردیشان شود، در یکی از غرفهها انواع ادویهجات و گیاهان دارویی و عرقیجات فراهم شده است.
اجرای نمایش و موسیقی در پایان هفته
بازارچه تا ۴ دی در فرهنگسرای اشراق برپاست و بهگفته برگزارکنندگان در روزهای پایانی هفته (چهارشنبه تا جمعه) از ساعت ۱۸ تا ۲۰ استیج جشنواره در یکی از دالانها برپا شده و در آن گروههای هنری کودک و بزرگسال از گروه کودک «مَلمَل» تا گروه موسیقی پاپ «دیبند» برنامه اجرا میکنند و شادی و هیجان را به شمال شرق تهران و فرهنگسرای اشراق میآورند. از اینرو در آخر هفتهها این جشنواره شلوغ و پررونقتر است. همسایگی این جشنواره با ایستگاه مترو فرهنگسرا هم باعث شده دسترسی به این محدوده آسان شود. برای همین بازدیدکنندگان از نقاط دور و نزدیک شهر خودشان را به جشنواره میرسانند.
۷ بازارچه یلدایی در تهران
کمتر از ۲ هفته به شب یلدا باقی مانده و بازارچههای یلدا در نقاط مختلف تهران با هدف دسترسی آسان شهروندان به تنقلات و اقلام یلدایی راهاندازی شدهاند. در این بازارها که از ساعت ۱۱ تا ۲۱ برگزار میشود، علاوه بر انار، انواع خشکبار و ترشیجات، شیرینیجات، سوغات استانها و...عرضه میشود. این بازارها در محدودههای زیر برپا شده اند.
۱.ولنجک، بلوار دانشجو (منطقه یک)
۲.حکیمیه، خیابان سازمانگوشت (منطقه ۴)
۳.ضلع جنوبی بوستان لاله (منطقه ۶)
۴.ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (منطقه ۱۲)
۵.خیابان انقلاب، اول خیابان سعدی (منطقه ۱۲)
۶.فلکه دوم نیروی هوایی (منطقه ۱۳)
۷.خانی آباد (منطقه ۱۹)
برپایی بازارچههای یلدایی
مجتبی اقوامی پناه، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل:
کمتر از ۲ هفته به شب یلدا مانده و در کنار جشنواره انار فرهنگسرای اشراق، چند بازارچه ویژه شب یلدا در مناطق یک، ۴، ۶، ۱۲، ۱۳ و ۱۹ با هدف ساماندهی مشاغل و کمک به اقتصاد خانوار راهاندازی شده است. این بازارچهها بهصورت موقت و با تمرکز بر عرضه کالاهای مرتبط با آیین شب یلدا و محصولات ارگانیک فعالیت میکنند تا خرید شب یلدای خانوادههای پایتخت راحتتر و مقرونبهصرفهتر باشد. شهرداری تهران قصد دارد با توسعه این بازارچهها، ساماندهی مشاغل سیار و ایجاد فضاهای رسمی و قابل نظارت را در سطح شهر تقویت کند تا شهروندان بتوانند با آرامش بیشتری خریدهای مناسبتی خود را انجام دهند.