همشهری آنلاین: «صخرهنورد» یکی از محبوبترین فیلمهای سیلوستر استالونه در زمان اکرانش در سال ۱۹۹۳ بود که فروش خوبی هم در گیشه داشت. سالهاست که صحبت از ساخت دنباله این فیلم است. اما هر بار به دلیلی این اتفاق نیفتاده است. حالا که قرار شده دنباله این فیلم ساخته شود، سیلوستر استالونه در آن حضور ندارد. اما چرا؟ آنچه در پشت پرده اتفاق افتاده، تصویری جامع از وضعیت امروز سینمای جهان است که پروژههای سینمایی جریان اصلی صرفا بنا به سودی که در گیشه به دست خواهند آورد و امکان بازیابی در بازارهای بالقوه فرصت ساخته شده پیدا خواهند کرد و این یکی از دلایل اصلی بازسازیهای پرشمار و ساخت دنبالههای بیکیفیت است.
تهیهکننده نیل موریتز ۱۵ سال گذشته را صرف تلاش برای راهاندازی دوباره «صخرهنورد» کرده است. این پروژه سرانجام سال آینده به پرده سینما میآید، اما بدون حضور استالونه. و موریتز در شکایت حقوقی جدیدی که علیه سرمایهگذاران فیلم مطرح کرده، توضیح میدهد چرا این اتفاق افتاده است.
موریتز ادعا میکند شرکت Rocket Science Industries از توافقی که طبق آن باید ۲.۵ میلیون دلار دستمزد تهیهکنندگی به او پرداخت میکرده، عدول کرده است. بر اساس متن شکایت، موریتز و شریکش، توبی جافی، سالها صرف هماهنگکردن عوامل فیلم کردند و حتی توافقی برای حضور استالونه بهعنوان نقش اصلی مرد به دست آوردند. استالونه آماده بود فیلم را پاییز ۲۰۲۳، پیش از آغاز تولید فصل دوم «پادشاه تالسا»، جلوی دوربین ببرد، به شرط آنکه دستمزدش بهصورت امانی (یعنی تضمینشده از پیش) پرداخت شود.
در متن شکایت آمده است: «Rocket Science نتوانست تعهد استالونه برای بازی در این فیلم را قطعی کند، زیرا از تضمین پرداخت دستمزد او خودداری کرد.» با این حال، تهیهکنندگان یک ویدیوی تبلیغاتی کوتاه ساختند که در آن استالونه بهعنوان بازیگر نقش اصلی در نظر گرفته شده بود و از آن برای بازاریابی فیلم نزد نمایندگان فروش استفاده کردند. اما چون حضور استالونه قطعی نشد، کارگردان پروژه، ریک رومن وا، در نهایت کنار کشید.
پس از آن، موریتز و جافی برای استخدام کارگردان جدید وارد عمل شدند، ژان-فرانسوا ریشه را به پروژه آوردند و ملانی توست را بهعنوان نویسنده جدید برای بازنویسی فیلمنامه استخدام کردند، در حالی که همچنان تلاش میکردند استالونه را برای پروژهای که به سال ۲۰۲۴ موکول شده بود، حفظ کنند. اما طبق شکایت، تداخل برنامه استالونه با «پادشاه تالسا» و نبود تضمین مالی باعث شد او بهطور کامل از پروژه خارج شود.
ریشه نیز بعدتر پروژه را ترک کرد و این موضوع باعث شد موریتز و جافی یک کارگردان دیگر، ژائومه کولت-سرا، را استخدام کنند. سپس لیلی جیمز برای نقش اصلی زن انتخاب شد و تلاش شد راسل کرو جایگزین استالونه شود، اما کرو هم انصراف داد. در نهایت، این نقش به پیرس برازنان رسید.
در ماه مه ۲۰۲۴، از موریتز و جافی خواسته شد که دریافت کامل دستمزد تهیهکنندگی خود را به تعویق بیندازند. مدیران Rocket Science توضیح دادند که با مشکلات بودجهای مواجه شدهاند؛ بخشی از این مشکل به این دلیل بود که نبود استالونه باعث کاهش تضمینهای پیشفروش در اسپانیا، آمریکای لاتین و اسکاندیناوی شده بود. همچنین، دستمزد کارگردان و بازیگران اصلی بالاتر از حد انتظار درآمده و وامدهندگان شرط تأمین مالی پروژه را تعویق دستمزد تهیهکنندگان اعلام کرده بودند.
در متن شکایت آمده است که موریتز و جافی پیشتر به Rocket Science هشدار داده بودند که برای استعدادها بیش از حد هزینه میشود. در ادامه شکایت تأکید شده است: «اگرچه تعویق دستمزد تهیهکننده گاهی در تولید فیلمهای مستقل اتفاق میافتد، اما اینکه از تهیهکنندهای در سطح و جایگاه موریتز خواسته شود کل دستمزد خود را به تعویق بیندازد، بسیار غیرمعمول است. مشکل تعویق دستمزد فقط این نیست که تهیهکننده دیرتر از موعد پولش را دریافت میکند، بلکه این تعویق ممکن است باعث شود او هرگز به دستمزد کامل توافقشده یا حتی هیچ بخشی از آن دست نیابد.»
این شکایت که در دادگاه عالی لسآنجلس ثبت شده، مدعی است طرفین به توافق نهایی نرسیدهاند و Rocket Science عملاً قرارداد خود با موریتز و جافی را نقض کرده است. در نهایت، شرکت Row K Entertainment در ماه سپتامبر حقوق پخش این پروژه در آمریکا را در قالب قراردادی چند ده میلیون دلاری خریداری کرد.