دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۰ - Feb 19, 2007
اقدام شهرداري براي كمك به مستمندان در آستانه عيد
اجراي طرح جمع آوري لوازم مازاد خانواده هاي تهراني
گروه شهري- در آستانه فرارسيدن سال نو شمسي شهرداري تهران طرح جمع آوري و بازسازي كالاهاو لوازم مازاد شهروندان تهراني را به منظور اهدا به نيازمندان به اجرادرخواهد آورد.
محمود نصري مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: اين طرح از 14 اسفند ماه آغاز و تا 26 اسفنددرسطح مناطق 22 گانه شهرتهران ادامه خواهد يافت. وي افزود: شهروندان تهراني كه قصد اهداي وسايل مازاد خويش به نيازمندان را دارند با تماس با تلفن 137 مي توانند در اجراي اين طرح مشاركت كنند.
محمود نصري خواستار آن شد، شهروندان تهراني تنها اقلامي كه قابليت بازسازي دارند را اهدا و از ارائه كالاهايي كه از رده خارج شده اند خودداري كنند.وي تصريح كرد: شهروندان بدون نياز به مراجعه به پايگاه هاي شهرداري مي توانند كالاهاي مازاداشان را به اكيپ هاي اجرايي شهرداري كه موظف به حضوردرجلوي درب منازل شهروندا ن هستندتحويل دهند.وي ادامه داد: درپي تعامل صورت گرفته با مجمع امورصنفي توليدي وخدمات فني تهران كالاهاي اهدايي پس از جمع آوري در انباري واقع در صالح آباد توسط متخصصان هرصنف تعمير خواهد شد.مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران ضمن تاكيد برآنكه شهروندان در مقابل كالايي كه اهدا مي كنند رسيد دريافت خواهند كرد، تا پس از انجام پروسه بازسازي و توزيع اين كالاها، نسبت به نحوه تحويل آن به نيازمندان مطلع شوندگفت: در برگزاري اين طرح شوراياري محلات، امامان جماعت مساجد، نيروها واتحاديه ها و بسيج سازندگي و بسيج امكانات شهرداري با بهره گيري از خدمات نيروهاي حوزه هاي خدمات شهري-فرهنگي و اجتماعي سازمان فرهنگي و هنري حضور دارند.

نگاه
014640.jpg
ثنا حسين پور

مونوريل ؛ ابزار فانتزي
* مسعود زلفي
معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور از ساخت 5 خط قطار هوايي (مونوريل) در تهران خبر داد. به گفته وي مسير دو خط مونوريل به تصويب رسيده و مسيريابي براي سه خط ديگر در حال انجام است و طي 2 هفته آينده مسير سه خط باقي مانده مشخص خواهد شد.تلاش دولت براي سامان يابي ترافيك سنگين تهران كه به يك تراژدي و معضل پايدار تبديل شده، قابل توجه است. اما بايد تأكيد شود كه مونوريل، علاج اين معضل كهنه نيست. نكته اين است كه مونوريل در حال حاضر و حتي تا چند دهه ديگر نمي تواند سهم درخور توجهي در كاهش بار ترافيكي داشته است، ازاين رو مونوريل را بايد يك ابزار فانتزي ناميد. به اعتقاد بسياري از كارشناسان، دولت مي تواند هزينه و انرژي خود را از روي مونوريل برداشته و به مترو و توسعه آن اختصاص دهد.واقعيت اين است كه با توجه به مدل ترافيكي تهران و فرهنگ سفر شهروندان و همچنين نقاط توليد و جذب سفرهاي درون شهري، خطوط مونوريل افزون بر ايجاد آلودگي بصري و نازيباسازي چهره شهر، اثرگذاري قابل توجهي در لاغرسازي جثه ترافيك فربه تهران نخواهد داشت و فهرست پيامدهاي منفي آن، بلندبالاتر ازاثرات مثبت آن است .طي سالياني كه از زمان بهره برداري مترو مي گذرد به خوبي آثار اين شبكه در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي مشهود است و دقيقا به همين دليل است كه كارشناسان وجود و توسعه مترو را الزامي مي خوانند.
افزايش تعداد خودروها سبب تراكم شديد در شهرها شده است: تصادفات و اشكالات فني برخي خودروها مي توانند شبكه شهرها را تا به حد توقف برسانند. همچنين تراكم خودروها سبب افزوده شدن زمان سفرها، توليد گازهاي آلوده كننده هوا و افزايش ميزان سروصدا شود.
امروزه شهرهايي كه با اين مشكلات روبه رو هستند به سرعت به گسترش حمل ونقل پرداخته اند. به طوري كه طي 20 سال اخير بسياري از شهرهاي پرجمعيت جهان مجبور به ساختن و توسعه خطوط راه آهن شهري شده اند. قطعا نگاهي گذرا به مواردي از اهداف و آثار مترو در كلان شهر تهران مي تواند ترسيم كننده ضرورت توسعه شبكه مترو به جاي ساخت مونوريل باشد:
ايجاد امكان سفرهاي درون شهري و ارتباط حومه تهران با مركز با سرعت مناسب، تردد ايمن با بالاترين تكنيك هاي ممكن، ارائه خدمات قابل اتكا در حمل ونقل با كيفيت مطلوب و هزينه نسبي كم،توجه به مسايل زيست محيطي با كاستن از حجم شبكه هاي حمل و نقل آلوده كننده، ايجاد هماهنگي مناسب با ديگر سامانه هاي حمل ونقل شهري همچون اتوبوس و تاكسي، تلاش براي ايجاد فضاي اجتماعي آرام و آسوده با فراهم كردن محيط آرام در حمل ونقل شهري، جلوگيري از توسعه شهر و جذب سرريز جمعيت تهران در شهرك هاي اقماري با ايجاد سيستم حمل ونقل سريع، بهينه سازي ترافيك شهري، كاهش اتلاف وقت شهروندان، امكان استفاده از ايستگاه ها و تونل هاي مترو به عنوان پناهگاه در مواقع اضطراري.
* كارشناسان مديريت و برنامه ريزي شهري

آغاز مرحله دوم ساماندهي مسافربرهاي شخصي از فردا
سما: همزمان با پايان مرحله اول طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي تهران كه در آن بيش از 40 هزار راننده مسافر بر ثبت نام كردند، مرحله دوم اين طرح از صبح سه شنبه اول اسفند آغاز مي شود.
سرپرست اداره كل برنامه ريزي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: خوشبختانه طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي با استقبال خوب بيش از 40 هزار راننده كه به دعوت مديريت شهري پاسخ مثبت دادند روبه رو شد.
در انتهاي مرحله اول طرح در پايان بهمن، بيش از 37 هزار نفر با مراجعه به شعب پيك بادپا و 3 هزار نفر ديگر نيز از طريق اينترنت ثبت نام كرده اند.

بانك جهاني در گزارش  ۲۰۰۷ خبرداد:
مالكيت وسايل نقليه و تعداد خودروهاي
مسافربري درجهان 3.5 برابر ايران
ايسنا: تازه ترين گزارش جهاني 2007 در باره ترافيك جاده اي در جهان نشان مي دهد مالكيت وسايل نقليه و شمار خودروهاي مسافربري در جهان به ترتيب 5/3 و 6/3 برابر ايران است. در حالي كه مالكيت وسايل نقليه در انگليس 12 و امريكا 22 برابر ايران بوده است و انگليس 5/4 و امريكا 2 برابر ايران وسيله نقليه داشته اند، شمار خودروهاي مسافربري در انگليس 14 و امريكا 23 برابر ايران است.
گزارش شاخص هاي توسعه جهان در سال 2006 كه توسط بانك جهاني منتشر شد نشان مي دهد: همچنين براساس آخرين آمار موجود، تعداد وسايل نقليه دو چرخ در ايران 5/2 برابر انگليس و بيش از 2 برابر امريكا بوده است.
بر اساس اين گزارش در ايران در سال 1990 به ازاي هر يكهزار نفر 34 دستگاه وسيله نقليه موتوري وجود داشته، در حالي كه بيشترين تعداد وسيله نقليه در همين سال در كل كشورهاي جهان مربوط به كشور امريكا و به ميزان 758 دستگاه بوده است.
همچنين در ايران در سال 1990 در ازاي هر يكهزار نفر، 25 دستگاه خودروي مسافربري وجود داشته در حالي كه بيشترين رقم در اين سال مربوط به كشور امريكا با رقم 573 دستگاه خودروي مسافربري در ازاي هر يكهزار نفر بوده است. در حالي كه ايران در سال 2003 هيچ آماري در اين باره ارائه نكرده است.

با تغيير قانون مرتبط توسط شوراي شهر
تجميع پلاك هاي همجوار آسان تر شد
014643.jpg
گروه شهري- به منظور تشويق مالكين به ساخت وساز، قانون مربوط به تجميع پلاكهاي همجوار از سوي شوراي اسلامي شهر تهران ساده تر و مشموليت عام تر پيدا كرد.
بنا براين گزارش تجميع عبارت است از آنكه 2 يا چند پلاك 6 دانگ مجزا را با هم تلفيق كردن و تبديل آنها به يك پلاك كه مساحت ايجاد شده شامل مجموع مساحت هاي قبلي باشد.
به گفته فرزان شيروان بيگي مدير كل تدوين ضوابط و مقررات شهرسازي، تصويب قانون تجميع از سوي شوراي اسلامي شهر تهران علاوه بر فراهم كردن زمينه نوسازي املاك ريزدانه واقع در بافت هاي فرسوده موجب بروز تحول در محيط و منظر شهري ، جلوگيري از هدررفتن فضاهاي شهري و مصالح ساختماني و توسعه فضاهاي سبز و فرهنگي و خدماتي خواهد شد.
براساس قانون تجميع كه از سيزدهم آذرماه امسال به تمام مناطق 22 گانه شهر تهران ابلاغ و جنبه اجرايي به خود گرفته است به شهرداري تهران اجازه داده شده تا به منظور تشويق مالكين جهت تجميع پلاك هاي همجوار طبق ضرايبي نسبت به اخذ عوارض زير بنا و مازاد تراكم در كاربري مسكوني و مختلط اقدام نمايد.به گفته شيروان بيگي در واقع هرچه تعداد قطعات تجميع شده بالاتر برود به صرف سازندگان آن خواهد بود به طوري كه به ازاي هر قطعه 200 مترمربع بر طبق قانون شامل تخفيف و تسهيلات خواهدبود.
شيروان بيگي مي گويد: براساس مصوبه جديد شوراي اسلامي شهر تهران تشويق ها به املاكي تعلق خواهدگرفت كه مساحت ميانگين پلاك هاي تجميعي پس از اصلاح حداكثر 200 متر مربع باشد و در صورتي كه ميانگين پلاك هاي تجميعي پس از اصلاح بيش از 200 مترمربع باشد معادل حاصل ضرب تعداد قطعات در دويست متر مربع مشمول تخفيف بوده و مساحت مازاد برآن مطابق تعرفه عمل خواهد شد.
وي ادامه داد: قانونگذار همچنين قبول كرده است كه قبل از اصلاح به سازندگان تخفيف دهد به طوري كه چنانچه مجموع مساحت املاك پس از اصلاحي زير 200 متر باشد تخفيف به قبل از اصلاحي تعلق گيرد.

رئيس شوراي شهر تهران:
ساخت مونوريل در تهران ، به مصوبه شوراي شهرنياز دارد
گروه شهري- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: احداث خطوط مونوريل در تهران نيازمند مصوبه شوراي شهر است.
مهدي چمران ديروز در سيصد و يكمين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي شهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در باره اظهارات اخير يكي از مسئولان وزارت كشور در باره احداث 5 خط مونوريل تا سه سال آينده و برخي واكنش ها در اين باره گفت: شركت مشاور سيسرا كه مطالعات مترو تهران را انجام داده، در مطالعه ديگري اعلام كرده است كه مونوريل مي تواند به عنوان سيستم مكمل مترو مورد استفاده قرار گيرد.وي با اشاره به اينكه در جلسه اي با حضور بنده و معاون وزير كشور، معاون شهردار، رئيس شوراي عالي ترافيك و مدير عامل مترو اين موضوع بحث و بررسي شد خاطرنشان كرد: كريدورهاي مونوريل مورد بررسي قرارگرفت و مقرر شد كميته اي تخصصي جزئيات آن را به طور دقيق مطالعه و نتايج را به شوراي شهر و شوراي عالي ترافيك اعلام كند.
رئيس شوراي شهر افزود: در حال حاضر مطالعه براي دو كريدور مونوريل در نظر گرفته شده كه كميته تخصصي نتايج اين مطالعات را بايد تا 2 هفته آينده به شورا ارائه كند و سپس به بررسي ساير كريدورها بپردازد.وي افزود: اعتبارات احداث مونوريل، مطابق مصوبه دولت از محل تبصره 13 و اعتبار در نظر گرفته شده 150 ميليون دلاري خواهد بود و شهرداري براي اين كار اعتباراتي در اختيار ندارد.چمران همچنين مشكل مترو را كمبود اعتبارات دانست و گفت: در صورت تأمين اعتبارات مورد نياز  براي ساخت مترو، شامل اعتبارات ريالي و گشايش فاينانس، شهرداري مي تواند سالانه 20 كيلومتر مترو در تهران بسازد. از اين رو مشكل فقط تامين اعتبارات مورد نياز و بازكردن فاينانس است وگرنه بيش از اين نيز مي توان ساخت.
آمادگي براي دريافت اتوبوس
رئيس شوراي شهر همچنين گفت: بارها اعلام كرده ايم كه شهرداري تهران آمادگي كامل براي دريافت اتوبوسهاي جديد را به هر ميزان دارد و مسئولين قول داده اند تا پايان سال بيش از يكهزار دستگاه اتوبوس جديد تحويل دهند. به گفته وي، در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين يكي از بند هاي اصلاح متمم بودجه سال 85 شهرداري كه به افزايش ضريب حقوقي كاركنان شهرداري اختصاص داشت با رقمي معادل 6 ميليارد تومان بررسي و تصويب شد. چمران افزود: دراين جلسه همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه بهينه سازي مصرف سوخت و استفاده مناسب از مصالح و كاربرد شيشه در نماي ساختمان ها بررسي و اصلاح شد.وي يادآور شد كه، اعتراض فرمانداري به اين مصوبه در رابطه با تخفيف عوارض بود كه شوراي شهر آن را رد كرد و اين تخفيف را جزو اختيارات شوراي شهر دانست. چمران خاطر نشان كرد كه در حال حاضر 70 درصد انرژي ساختمان هاي موجود در تهران به دليل عدم استفاده از شيشه هاي دوجداره استاندارد و كاربرد نامناسب مصالح ساختماني، هدر مي رود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |