دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۰ - Feb 19, 2007
با سفررايس به فلسطين اشغالي آغاز شد
تلاش آمريكا براي برهم زدن نتايج نشست مكه
014628.jpg
گروه بين الملل- كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا امروز با محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي در يك نشست سه جانبه شركت مي كند. رايس پس از ديدار با عباس گفت: هدف از اين نشست بررسي افق سياسي آينده است. اين نشست در حالي برگزار مي شود كه براساس قرارداد مكه قرار است دولت متحد ملي فلسطين به رهبري اسماعيل هنيه از حماس تشكيل شود و رايزني براي انتخاب وزيران شروع شده است اما در مقابل به گزارش ايسنا ايهود المرت، نخست وزير اسرائيل اعلام كرده است در زمينه عدم همكاري با دولت آينده فلسطين هماهنگي هاي لازم را با كاخ سفيد انجام داده است. وي در آستانه مذاكره جداگانه ديروز خود با رايس گفت: ما با جورج بوش به اين توافق رسيده ايم كه با پيش شرط معين موضع گيري خود را در قبال دولت متحد آينده فلسطين اتخاذ كنيم. شرط آمريكا و اسرائيل و انگليس آنست كه دولت فلسطين رژيم صهيونيستي را به رسميت بشناسد،ارتكاب خشونت ها را متوقف كند ،از اقدامات ضداسرائيلي دست بكشد و به تمام توافقات بين المللي صلح (مصوبات كميته چهارجانبه) تن دهد.
حماس هيچيك از اين شرط ها را نپذيرفته است. فلسطيني ها اين شروط را جايزه به رژيم متجاوز و اشغالگر اسرائيل و مغاير با حق تعيين سرنوشت خود مي دانند.
ديروز يك مقام عالي رتبه دفتر محمود عباس به روزنامه اسرائيلي  هاآرتص گفت بعيد است نشست روز دوشنبه (امروز) ميان محمود عباس، كاندوليزا رايس و ايهودالمرت نتايج قابل توجهي داشته باشد. از طرف ديگر خبرگزاري ايسنابه نقل از روزنامه اردني الراي گزارش داد:  ديپلماسي آمريكا در نشست امروز به آزمايش گذاشته مي شود و هر گونه نتايج جزئي اين نشست و توسل به حرفهاي بي معني و گفتگو درباره يك سري وعده ها يا اعمال پيش شرط هاي جديد بر فلسطيني ها، معادل آتش زدن روند صلح و كشاندن منطقه به هرج و مرج و ايجاد خشونت خواهد بود.

بحران در روابط واشنگتن و رم
مهر:  به دنبال فراخواندن ماموران سيا به دادگاهي در ايتاليا و تظاهرات گسترده مردمي عليه توسعه پايگاه نظامي آمريكا در شهر وينچنزا، روابط رم و واشنگتن در بحراني ترين حالت خود قرار گرفته است.
به گزارش روزنامه تلگراف روابط رم و واشنگتن وارد مرحله جديدي شده است.
به گزارش اين روزنامه، فراخوانده شدن 26 مامور سازمان سيا به دادگاهي در ايتاليا به دليل شركت در ربودن يك روحاني مسلمان در ايتاليا و انتقال وي به مصر از يك سو و از سوي ديگر تظاهرات گسترده مردم ايتاليا عليه حضور نظاميان آمريكايي در كشورشان موجب شده تا مقامات دوكشور به شدت نگران روابط دوجانبه خود باشند.
درهمين رابطه رونالد اسپوگلي، سفير آمريكا در ايتاليا، اعلام كرد: روابط ايتاليا و آمريكا به رغم تمام حوادث اخير هنوز عالي است.
بر اساس اين گزارش اعتراض ها به رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا، به دليل صدور مجوز براي توسعه پايگاه نظامي آمريكا در شهر وينچنزا نيز موجب شده تا تمام حزب هاي ايتاليا از جمله طرفداران خود پرودي به اين تصميم اعتراض كنند.
دليل مقامات ايتاليايي براي مخالفت با توسعه پايگاه نظامي آمريكا در ايتاليا، اين نكته است كه توسعه اين پايگاه موجب افزايش فعاليت هاي نظامي آمريكا در ايتاليا شده و به موجب آن فعاليت گروههاي ضد آمريكايي نيز در اين كشور افزايش مي يابد و در نتيجه بايد منتظر وقوع ناآرامي هاي جديدي در ايتاليا بود.
برهمين اساس دهها هزار ايتاليايي در اعتراض به توسعه پايگاه نظامي آمريكا در شهر وينچنزا و در مخالفت با ادامه حضور نظامي واشنگتن در كشورشان دست به تظاهرات زدند.
در اين تظاهرات كه در شهر وينچنزا و در اعتراض به توسعه پايگاه نظامي آمريكا در اين شهر برگزار شد؛ صدهزار تن از مردم ايتاليا شركت داشتند.

در همايش آمريكا و جهان اسلام در قطر مطرح شد
انتقاداز سياست هاي كاخ سفيد در خاورميانه
گروه بين الملل- چهارمين همايش آمريكا و جهان اسلام درحالي از روز گذشته فعاليت خود را در دوحه، پايتخت قطر آغاز كرد كه شيخ محمد بن جاسم آل ثاني، وزير امور خارجه قطر در مراسم افتتاحيه اين همايش خواستار پايان سياست هاي يكجانبه در جهان شد.
اين همايش 3 روزه را وزارت امور خارجه قطر با همكاري مركز سياست هاي خاورميانه سابان در انستيتو بروكينگز آمريكا برگزار مي كند.
در اين همايش 230 شخصيت از كشورهاي مختلف جهان چون شيخ يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي اسلام، عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب، حامد اليار وزير امور خارجه مالزي، يوسف بن علوي  وزير مشاور در امور خارجي عمان، برهم صالح معاون نخست وزير عراق و عبدالله عبدالله، وزير امور خارجه افغانستان به علاوه شماري از انديشمندان آمريكايي حضور دارند.
وزير امور خارجه قطر كه اولين سخنران مراسم افتتاحيه بود خواستار اشاعه و گسترش روح فعاليت دموكراتيك در سازمان هاي بين المللي شد. او پيشنهادي متشكل از۱۲بند را براي تبيين چارچوب گفت وگوي آمريكا و جهان اسلام مطرح كرد. مهم ترين بخش اين پيشنهاد  را حل و فصل مسأله فلسطين و درگيري هاي خاورميانه تشكيل مي داد كه به تصريح وي كماكان منشأ اصلي تنش و بي اعتمادي در خاورميانه است.
قرضاوي ديگر سخنران اين نشست بود كه در اظهارات خود به شدت از دولت آمريكا به سبب تداوم تكروي و يكجانبه گرايي در جهان انتقاد كرد. او با تأكيد بر اين كه برگزاري كنفرانس هاي متعدد نتوانسته به بهبود روابط ايالات متحده با جهان اسلام كمك كند، گفت: اين رابطه نه تنها بهبود نيافته كه بدتر هم شده است و راستگرايان افراطي در آمريكا مقاومت بر ضد اشغالگري را نيز بر ملت هاي تحت اشغال حرام كرده اند.
انتقادها از سياست هاي ايالات متحده در خاورميانه اولين روز برگزاري همايش آمريكا و جهان اسلام را آنچنان تحت الشعاع قرار داده بود كه بسياري از خبرگزاري ها از آن به عنوان برجسته ترين نكته در اين مراسم ياد كردند.
عمروموسي، دبيركل اتحاديه عرب و وزير امور خارجه پيشين مصر كه معمولا مواضعي محتاطانه در قبال واشنگتن اتخاذ مي كند از ديگر سخنرانان نشست ديروز بود كه ضمن انتقاد از سياست هاي آمريكا در منطقه از رهبران اين كشور خواست براي جلب اعتماد ملت هاي منطقه در سياست هاي خود تجديد نظر كنند.

كوتاه از جهان سياست
دستيابي به انرژي هسته اي در دستور كار
شوراي همكاري خليج فارس
ايسنا: يك ديپلمات در شوراي همكاري خليج فارس اعلام كرد: وزراي خارجه عضو شوراي همكاري خليج فارس در نشست آتي خود در 26 مارس،  به بررسي برنامه هسته اي كشورهاي عضو شورا مي پردازند.
العطيه قصد دارد پنجشنبه آتي با هدف بررسي برنامه هسته اي كشورهاي حاشيه خليج فارس در آژانس، به وين پايتخت اتريش سفر كند.

سقوط هلي كوپتر آمريكايي در افغانستان
گروه بين الملل يك هلي كوپتر آمريكايي ديروز در جنوب شرق افغانستان بعد از اعلام نقص فني در موتور سقوط كرد. ائتلاف نيروهاي خارجي مستقر در عراق با اعلام اين خبر بدون ذكر جزئيات گفت عمليات براي يافتن لاشه اين هلي كوپتر شروع شده است.
نيروهاي ناتو و ائتلاف در افغانستان در سالهاي گذشته چندين هلي كوپتر در نبردهاي اين كشور از دست داده اند اما تنها يكي از اين هلي كوپترها بر اثر شليك موشك سقوط كرده است. سقوط بقيه اين هلي كوپترها بر اثر نقص فني بوده است. اين هلي كوپتر آمريكايي در منطقه استان زابل سقوط كرده است.

بر گزاري انتخابات شهرداري ها در آلباني
واحد مركزي خبر: 2 ميليون و۹۰۰ هزار نفر از واجدان شرايط راي دادن در آلباني روز گذشته به پاي صندوق هاي راي فراخوانده شدند.
از زمان فروپاشي كمونيسم در اوايل سالهاي دهه 90 هميشه برگزاري انتخابات در آلباني با اعتراض ها و حوادث خشونت آميز همراه بوده است. 4000 نفر ناظر محلي و خارجي كار نظارت بر انتخابات ديروز را بر عهده داشتند. هزار نامزد انتخاباتي در اين انتخابات با يكديگر به رقابت پرداختند.

انگليس براي خروج از عراق، آماده مي شود
گروه بين الملل-انگليس تا پايان سال جاري ميلادي نيمي از نيروهاي خود در عراق را كه تعدادشان به حدود 7 هزار تن بالغ مي شود از اين كشور خارج مي كند.
در حالي كه 2 روزنامه انگليسي روز گذشته از تصميم توني بلر، نخست وزير انگليس براي كاهش نيروهاي انگليسي مستقر در عراق حداكثر تا پايان سال جاري خبر دادند اما روزنامه اينديپندنت با وجود تائيد اين خبر به نقل از منبعي نزديك به دفتر نخست وزيري انگليس احتمال به تاخير افتادن اجراي اين طرح به دليل اعمال فشار واشنگتن را مطرح كرد.
مارگارت بكت، وزير امور خارجه انگليس اواخر ماه ژوئن گفته بود لندن مترصد واگذاري مسئوليت تامين امنيت استان بصره در جنوب عراق به نيروهاي عراقي است كه گمان مي رود دولت بلر اجراي آن را تا ماه اوت به تاخير بيندازد.

استراليا نيروهاي خود را از عراق خارج مي كند
گروه بين الملل- الكساندر داونر، وزير امور خارجه استراليا روز گذشته از تصميم دولت اين كشور براي فراخواندن 1400 نيروي استراليايي مستقر در عراق تا پايان سال جاري ميلادي خبر داد.

دستوررئيس جمهور يمن براي سركوب مخالفان
ايسنا: رييس  جمهور يمن دستور نابودي طرفداران الحوثي، روحاني مخالف اين كشور را صادر كرد.
علي عبدالله صالح رييس  جمهور يمن، طي دستوري به مقامات استان صعده به طرفداران الحوثي روحاني مخالف اين كشور، دو روز مهلت داده است تا تمام سلاح هاي سنگين خود را تحويل دهند و پايگاه هاي خود را در كوه هاي صعده تخليه كنند.

عضو سابق مذاكره كننده هسته اي آمريكا:
معامله با كره شمالي، پيروزي واقع گرايان است
واحد مركزي خبر: عضو سابق مذاكره كننده هسته اي آمريكا با كره شمالي گفت مشاركت در گفت وگوي مستقيم با پيونگ يانگ بر سر برنامه هسته اي اين كشور، دركي صحيح از وضع موجود بود.
دكتر گري سيمور مدير اداره منع تكثير و صادرات در شوراي امنيت ملي آمريكا در زمان رياست جمهوري كلينتون گفت:توافق محدود با كره شمالي مي تواند متضمن تثبيت شرايط باشد و كاخ سفيد به خوبي دريافت كه در حال حاضر تلاش براي دستيابي به توافقي كه نيازمند خلع سلاح كامل پيونگ يانگ باشد ممكن نيست.مدير سابق منع تكثير منطقه اي در اداره امور سياسي نظامي وزارت امور خارجه آمريكا در ادامه گفت بي ترديد كره شمالي برنامه هسته اي و تسليحات اتمي خود را ابزاري براي ادامه بقاي خود مي داند بنابراين تلاش براي خلع سلاح كامل اين كشور آن هم در مقطع حساس كنوني بسيار دور از واقعيت بود.
سيمور تأكيد كرد شايد آمريكا در پي آن است كه در مراحل بعد مذاكره به خلع سلاح كامل پيونگ يانگ نائل شود اما در وضع فعلي از نحوه برخورد كره شمالي برمي آيد اين كشور در مقابل هرگونه تلاشي براي متوقف كردن مسير برنامه هسته اي اين كشور مقاومت خواهد كرد.سه سال پيش يعني زماني كه كره شمالي آمادگي خود را براي متوقف كردن فعاليت هاي مربوط به بازفرآوري پلوتونيوم اعلام كرده بود دستيابي به چنين توافقي ممكن بود اما در آن زمان دولت بوش اصرار داشت حتما پيونگ يانگ بايد خلع سلاح كامل را بپذيرد هدفي كه در آن زمان محقق نمي شد.سيمور گفت: بنابراين واشنگتن به درستي دريافت كه بهتر است ابتدا با تن دادن به توافقي محدود شرايط را در شبه جزيره كره تثبيت كند و سپس در مراحل بعدي خواسته هاي خود را مطرح سازد.
اين تحليلگر آمريكايي تصريح كرد كه نبايد فراموش كرد آمريكا از تن دادن به اين توافق دو هدف را دنبال مي كرد نخست  اين كه برخي ديگر از طرف هاي حاضر در اين مذاكرات همچون چين و كره جنوبي، حاضر به اتخاذ تدابير شديد تنبيهي عليه پيونگ يانگ نبودند از سوي ديگر اين خطر در كاخ سفيد احساس مي شد كه در صورت شكست مذاكرات، كره شمالي بار ديگر به آزمايش هاي هسته اي خود ادامه دهد و آمريكا را با بحراني جديد در شرق آسيا مواجه سازد.

كشف نمازخانه مسلمانان در حريم مسجدالاقصي
ايسنا:يك باستان شناس اسرائيلي اعلام كرد: در محل حفاري هاي باستان شناسي در حريم مسجدالاقصي كه خشم مسلمانان جهان را به دنبال داشته، نمازخانه مسلمانان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رهبران مسلمان و منتقدان اين اقدام اعلام كردند: اعلام اين يافته سه سال پس از كشف آن، تاييدي است بر نگراني آنها مبني بر اين كه تشكيلات باستان شناسي اسرائيل قصد پنهان كردن تعلق اين مكان به مسلمانان را دارد.
باستان شناسان  اسرائيل تقريبا از دو هفته پيش حفاري هايي را پيش از انجام عمليات ساخت و ساز پلي نزديك ديوار غربي مسجدالاقصي آغاز كرده اند.
يووال باروچ باستان شناس اسرائيلي، در مقاله اي كه اخيرا در وب سايت تشكيلات باستان شناسي اسرائيل به چاپ رسيد درباره اين خرابه ها كه پس از توفان سه سال پيش كشف شدند و مربوط به پيش از آغاز دور جديد حفاري ها است، توضيحاتي داد.
باروچ نوشت: در سال 2004 يك اتاق كوچك در اين محل كشف شد كه شامل طاقچه اي پوشيده و يك گنبد (نوعي از بناي نمازگزاران مسلمان) بود. برخي اعلام كردند اين خرابه ها باقي مانده نمازخانه اي است كه بخشي از مدرسه مذهبي مسلمانان بوده كه در نزديكي باب المغاربه داير بوده است. مقامات باستان شناسي اسرائيل اعلام كردند: اين مقاله همزمان با آغاز حفاري در اين منطقه در اوايل ماه جاري به چاپ رسيد.
عدنان حسين رئيس شوراي مسلمانان كه بر فعاليت هاي موجود در اين مكان مقدس نظارت دارد، ابراز نگراني كرد كه اسرائيل خبرهاي كشف اين اتاق را سه سال پيش در اختيار داشته است. وي گفت: ما هيچ مطلبي در اين باره نشنيده  بوديم. آن ها هميشه موارد را پنهان مي كنند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |