پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۷ - Feb 15, 2007
مدير كميته منابع انساني ستاد نانوفناوري كشور اعلام كرد:
ايران، رتبه اول جهان اسلام در نانوفناوري
014091.jpg
گروه دانش- ايران به لحاظ فناوري نانو رتبه سي و دوم جهان و رتبه نخست جهان اسلام را دارد. اين گفته ديروز دكتر سعيد سركار، مدير كميته منابع انساني ستاد نانوفناوري كشور در هفتمين كنگره فيزيك پزشكي ايران دراهواز است.
به گفته دكتر سركار، تعداد مقالات چاپ شده ايران در مجلات معتبر علمي جهان در زمينه نانوفناوري رشد خوبي داشته و اگر اين روند ادامه يابد، رتبه ايران در ميان كشورهاي جهان حتي به رتبه 24 تا 25 هم ارتقا خواهد يافت. اين مقام مسئول با اشاره به اينكه هم اكنون ايران در زمينه نانوفناوري تركيه را پشت سر گذاشته است، گفت: كشور ما قادر است تا سال 2015 در ميان كشورهاي جهان رتبه 15 را به دست آورد.
اين درحالي است كه هم اكنون يك هزار و 600 متخصص در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در حوزه فناوري نانو در كشور فعاليت دارند. همچنين 40 شركت و موسسه در اين زمينه نيز در كشور فعال هستند.
مدير كميته منابع انساني ستاد نانو فناوري كشور حوزه فناوري نانو را حوزه اي نوين و بكر دانست و با توجه به حوزه وسيع كاربردي آن در بخش هاي مختلف گفت: اگر ايران تا سال 2015 بتواند يك درصد سهم بازار جهاني اين صنعت را به دست آورد، حجم صادرات محصولات نانوفناوري آن حدود 20 ميليارد دلار خواهد بود و به اين منظور بايستي يك تا دو درصد سهم سرمايه گذاري كشورهاي جهان را در حوزه نانو داشته باشيم تا ايده هامان محقق شود.
وي، حجم بازار جهاني تا 10 سال آينده را معادل دو هزار ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: در آينده نزديك حيات صنعتي اقتصادي كشور ما بستگي تام به نانوفناوري خواهد داشت و اگر ما در اين عرصه وارد نشويم آينده مبهمي خواهيم داشت.
افزايش 5 برابري مقالات در 2 سال
امروزه نانو در بحث دارو رساني و درمان، امكان مصرف داروهاي نامحلول در آب، امكان استنشاقي يا خوراكي شدن داروهاي تزريقي، حذف اثرات جانبي داروها، تشخيص زودهنگام بيماري ها و درمان بيماريهاي لاعلاج از قبيل ايدز، هپاتيت و سرطان تحولي شگرف ايجاد كرده است. كشور ما نيز در اين زمينه چند سالي است كه حركتي جدي را آغاز كرده است.سه سال پيش، رتبه ايران به لحاظ فناوري نانو در جهان ?? و سال ???? اين رتبه ?? بود. همچنين تعداد مقالات ايراني چاپ شده در اين زمينه در مجلات معتبر جهاني در سال ???4 ، 53 عنوان بود كه در سال ???6 به 250 مقاله رسيده است. هم اكنون ميانگين ارجاع به مقالات ايراني در فناوري نانو از ميانگين جهاني كه دو ارجاع به ازاي هر مقاله است، بالاتر بوده و به ازاي هر مقاله ?/? است.
مدير كميته منابع انساني ستاد نانوفناوري كشور ، روز گذشته همچنين از انعقاد يك پروژه مشترك با روسيه درطراحي داروهاي هدفمند و هوشمند خبر دادو گفت: در آينده اي نه چندان دور، نانو با نام بايونانوفناوري به طور حتم زمينه ساز تحولي شگرف در حوزه پزشكي خواهد شد.
رقابت در ميدان نانو
به گفته كارشناسان، فناوري نانو با 20 سال سن هنوز جوان است و به همين دليل، امكان درخشش جدي ايران در اين زمينه وجود دارد. پيش بيني مي شود تا سال ???? فناوري نانو، ?? درصد از بازار توليدات جهاني را كه ?/? تريليون دلار برآورد مي شود، از آن خود كند. اين سهم در سال ???? كمتر از ?/0درصد بوده است. فناوري نانو، فناوري در مقياس يك ميلياردم يك متر يا حدود يك هشتاد هزارم ضخامت تار موي انسان و در ابعاد اتم ها و مولكول هاست. درواقع، به طراحي و ايجاد ساختارهايي با چيدمان در سطوح اتمي و مولكولي در مقياس زير يكصد نانومتر كه به خاطر اندازه كوچك يا حد ميانه آنها، خواص و عملكردي نوين و هدفمند داشته باشد نانوفناوري اطلاق مي شود. فناوري نانو واژه اي است كلي كه به تمام فناوري هاي پيشرفته در عرصه كار با مقياس نانو اطلاق مي شود. معمولاً منظور از مقياس نانوابعادي در حدود 1m تا 100m است. (1 نانومتر يك ميلياردم متر است).هدف از فناوري نانو در دنياي تجارت تهيه مواد و محصولات جديد از طريق تغيير يا تهيه مواد در ابعاد اتمي و مولكولي است. نانومواد براي استفاده در داروها، غذاها، مواد آرايشي و ابزارهاي پزشكي تهيه شده است. نانومواد در تهيه راكت هاي محكمتر تنيس، لباسهاي ضد لك و پنجره هايي كه خود به خود تميز مي شوند مورد استفاده قرار گرفته است.
در حال حاضر، رقابتي جدي ميان كشورهاي دنيا در فناوري نانو وجود دارد و كشوري مثل كره جنوبي سالانه 2 تا 3 ميليارد دلار و آمريكا هر ساله چند ده ميليارد دلار صرف تحقيقات در نانو فناوري مي كنند. كل بودجه پژوهشي كشور ما در سال آينده حدود 3 ميليارد دلار است.

ياهو بازار تبليغات را قرق مي كند
همشهري آنلاين: غول اينترنتي جهان در ادامه فعاليت جانبي خود، قصد دارد سرويس جديدي راه اندازي كند كه با استفاده از آن تبليغات تصويري را بر روي تلفن همراه در خارج از آمريكا نيز بفرستد. ياهو از سال پيش و به دنبال كاهش درآمد معمول اين شركت (تبليغات اينترنتي) كه در اثر فعاليت رقبا، نظير گوگل رخ داده بود، اقدام به انجام پروژه هاي جديد براي كسب درآمد كرده است كه يكي از آنها تبليغات بر روي تلفن همراه بوده است. از نوامبر سال 2006 ( آذر 1385) سرويس تبليغات بر روي موبايل اين شركت در آمريكا راه اندازي شد و قرار است اين سرويس جديد در 18 كشور جهان اعم از كانادا، مكزيك و 16 كشور آسيايي، اروپايي و آفريقايي نيز راه اندازي شود. اين سرويس كه اصطلاحا سرويس تبليغات گرافيكي ناميده مي شود، آگهي ها را در قالب عكس و تصوير ارسال مي كند و طرفداران بسياري در بين شركت هاي بزرگ دارد. به گفته مسئولان ياهو، در حال حاضر شركتهاي اينتل، پپسي كولا و گمبل خواستار استفاده از سرويس جديد ياهو هستند تا تبليغات خود را براي كاربران ارسال كنند. علاوه بر اين سرويس، ياهو قصد دارد چند نرم افزار جديد مخصوص موبايل ارائه كند (يا نرم افزارهاي موجود خود را ارتقاء دهد) تا كاربران موبايل و كامپيوترهاي جيبي بتوانند راحت تر از اينترنت استفاده كنند و مطالبات خود را جستجو كنند؛ از جمله اين نرم افزارها مي توان به OeSearch اشاره كرد كه در حال حاضر بر روي 100 نوع مختلف موبايل نصب شده است. اين نرم افزار براي جستجو بر روي اينترنت بوده و بسيار ساده و سريع عمل مي كند.

ابرپردازشگر 80 هسته اي براي رايانه هاي شخصي
گروه دانش- پژوهشگران اينتل اولين پردازنده قابل برنامه نويسي را طراحي كرده اند كه با يك تراشه كوچك  ۸۰ هسته اي، كارايي يك ابررايانه  را پيدا مي كند.
اين پردازشگر به اندازه يك لامپ برق 60 واتي انرژي مصرف مي كند و محاسبات را با سرعت يك ديتاسنتر انجام مي دهد. اين پردازنده  16/3 گيگاهرتزي قابل برنامه نويسي است و يك تريليون محاسبه در ثانيه يا كارآيي با قدرت  ۰۱‎/۱ ترافلاپس را انجام مي دهد. اين تراشه هنوز در مرحله تحقيقاتي است.هسته هاي اين تراشه بسيار كوچك تر و ساده تر از آخرين تراشه هاي توليدي اينتل است كه دو يا چهار هسته دارند. اولين استفاده اين تراشه تحقيقاتي كه  ۱۰۰ ميليون ترانزيستور دارد، احتمالا در ابررايانه ها،  زيرساخت هاي ارتباطاتي و ويژه  تحقيقات علمي  و مالي سنگين خواهد بود. اما محققان اينتل مي خواهند در آينده آن را براي نصب روي كامپيوترهاي شخصي آماده كنند.

مشكلات جديد، سر راه مدارگرد شناسايي مريخ
پارس اسكاي: مدارگرد شناسايي مريخ ناسا كه در آستانه شكستن ركود ارسال داده از مريخ است، از اواخر سال 2006 با دو مشكل اساسي روبرو شده و مسئولان اين پروژه به دنبال پيدا كردن راه حل مناسبي براي آن هستند.
در 14 نوامبر سال 2006 ، سيستم عملگر فضا پيما اخطار داد كه ميزان پارازيت و نويز در 14 جفت دوربين ردياب اين مدارگرد زياد شده. متاسفانه اين مشكل رو به افزايش است و اكنون 5 ردياب ديگر نيز به تعداد قبلي اضافه شده است. البته اين مشكل تاكنون تاثير چنداني بر كيفيت تصاوير نداشته و مسئولان پروژه نيز زياد نگران اين موضوع نيستند .مشكل دوم مربوط به ژرفاسنج آب وهواي فضاپيما است. اين وسيله هر روز دما، ابر و گرد و غبار سياره را ثبت كرده و گزارش مي دهد. متاسفانه اين وسيله از دسامبر 2006 نتوانست كار خود را با دقت هميشگي تكرار كند و مهندسان مجبور شدند تا پيدا كردن يك راه حل مناسب آن را خاموش كنند. اين مشكلات هنوز هم ادامه دارد و محققان ناسا هنوز كار خاصي براي آن ها نكرده اند.

دستيابي به آخرين فناوري در تصويربرداري
سه بعدي از بستر دريا
ايسنا: براي نخستين بار در خاورميانه و هم رديف توليد كنندگان انحصاري لايه هاي اطلاعاتي بستر دريا در دنيا، بهره برداري از ناوگان پيشرفته نقشه برداري دريايي (هيدروگرافي) سازمان جغرافيايي وزارت دفاع با حضور سردار سرتيب مصطفي محمد نجار، وزير دفاع و پشتيباني نيرو هاي مسلح در خليج فارس آغاز شد.
سردار نجار، در آيين افتتاح اين ناوگان پيشرفته دريايي، با اشاره به توانمندي هاي وزارت دفاع در عرصه دريا، آغاز به كار ناوگان هيدروگرافي سازمان جغرافيايي وزارت دفاع را كه مجهز به آخرين تجهيزات پيشرفته هيدروگرافي و جمع آوري اطلاعات فيزيكي و شيميايي آب است، گام مهمي در صنعت نقشه برداري كشور ارزيابي كرد. وزير دفاع، عمق يابي و تهيه نقشه هاي آب نگاري در مقياس مختلف از آب هاي سرزميني و بين المللي تا 20 برابر سرعت تهيه نقشه نسبت به روش كلاسيك و تجهيزات قديمي، تصوير برداري سه بعدي از بستر دريا و اشياء و اجسام غرق شده، برداشت اطلاعات شوري، چگالي آب در لايه هاي مختلف عمق و اندازه گيري مولفه هاي جريان آب از قبيل مقدار، سرعت طبقه بندي جنس بستر دريا و بررسي عناصر موجود در آب دريا را از ويژگي هاي ناوگان جديد نقشه برداري سازمان جغرافيايي وزارت دفاع برشمرد. وي با بيان اين كه راه اندازي اين ناوگان پيشرفته، اگر قرار بود قبل از پيروزي انقلاب و به دست مستشاران امريكايي صورت گيرد، حداقل 14 سال به طول مي انجاميد، تصريح كرد: اين طرح بزرگ ملي در كمتر از يك سال به دست متخصصان و پژوهشگران غيرتمند و اقتدا رآفرين وزارت دفاع اجرا شد و امروز شاهد بهره برداري از آن هستيم. سردار نجار تصريح كرد: امروز با آغاز به كار اين ناوگان، سازمان جغرافيايي وزارت دفاع علاوه بر اين كه به ديد وسيعي در اعماق دريا ها و هم چنين انجام فرآيند جريان سنجي و تعريف مدل دقيق جريان در دريا دست يافته، توانايي موثري را هم در زمينه پدافند و آفند در دريا ها براي نيرو هاي مسلح ايجاد كرده است.

كفش هاي مجهز به GPS به بازار مي آيند
014100.jpg
همشهري آنلاين : آيا تاكنون فكر كرده ايد اگر كودكتان در راه بازگشت از مدرسه يا وقتي براي خريد با او بيرون رفته ايد گم شد، براي يافتن او چه مي كنيد؟
كفش GPS آخرين ساخته بشر براي پيگيري و يافتن يك شخص با استفاده از سيستم GPS (سيستم جهاني موقعيت يابي) است كه به راحتي مي تواند با اتصال يك چيپ كوچك به كفش، مكان و موقعيت فرد مورد نظر را رديابي كند. ايساك دانيل، مهندس طراح اين كفش، ابراز اميدواري كرد كه در آينده نه  چندان دور بسياري از مردم اقدام به خريد اين نوع كفش ها كرده و با فشردن يك كليد، سيستم GPS آن را فعال مي كنند. در حال حاضر كفش مخصوص بزرگسالان آماده و به قيمت 325 تا 350 دلار به فروش مي رسد و پيش بيني مي شود تا تابستان امسال كفش هاي مخصوص كودكان نيز آماده شود. پيش از اين نيز ابزارهاي GPS نظير تلفن همراه، دستبند و ساعت براي رديابي و تعيين وضعيت انسان ها استفاده مي شد، ولي كفش مي تواند مطمئن ترين آنها باشد زيرا گم شدن و فراموش كردن آن تقريباً غير ممكن است.
كفش فوق پس از فشردن كليد روي آن شروع به كار مي كند و سيگنالي به سرويس مانيتورينگ مي فرستد كه موجب مشخص شدن موقعيت فرد مي شود. پس از آن، كفش با سيستم مانيتورينگ در تماس دائم خواهد بود. سيستم مانيتورينگ ماهانه 95/19دلار هزينه خواهد داشت. در موارد اضطراري كه كودك نمي تواند اين كليد را بزند يا گم شده است، والدين مي توانند با درخواست از سيستم مانيتورينگ، به صورت كنترل از راه دور، سيستم روي كفش را فعال كرده و آنرا رديابي كنند. فقط كفش كودك اين حالت را دارد و والدين با قرار دادن رمز بر روي كفش كودك مي توانند از راه دور آن را فعال كنند. به اين ترتيب هرگاه كليد GPS فشرده شود سيستم شروع به ارسال سيگنال به مانيتورينگ كرده و تا تمام شدن شارژ باتري يا فشرده شدن كليد كنسل به كار خود ادامه مي دهد.
شركت ژارمين اينترنشنال، از پيشروان صنعت GPS در جهان، قصد دارد به توسعه اين صنعت در ارتش نيز كمك كند و قرار است به زودي اين سيستم بر روي پوتين هاي ارتشي نصب گردد. كشورهاي اكوادور و كلمبيا نيز خواستار راه اندازي اين سرويس در كشورشان شده اند.
تاكنون 1000 كفش GPS به فروش رفته است و 750 سفارش براي خريد نيز وجود دارد و احتمالاً با آماده شدن كفش مخصوص كودكان، فروش آن بسيار بالاتر خواهد رفت. براي كودكان همچنين قرار است اين سيستم به شكلي طراحي شود كه بتوان آنرا از روي يك كفش باز و روي كفش ديگري نصب كرد تا از بابت بزرگ شدن پاي كودكان نيز مشكلي وجود نداشته باشد.

فرهنگ وآموزش
تجمع اعتراض آميز نسبت به آبگيري سد سيوند
ايسنا : جمعي از انجمن هاي مدافع ميراث فرهنگي و محيط زيست با تجمع در مقابل مجلس شوراي اسلامي نسبت به آبگيري سد سيوند و خطر تخريب و
زير آب رفتن آثار باستاني اعتراض كردند.
تجمع كنندگان از اعضاي سازمان ها و تشكل هاي غير دولتي مدافع ميراث فرهنگي و محيط زيست استان هاي فارس و اصفهان بودند كه به ساخت سد سيوند در كنار آثار باستاني و ميراث فرهنگي و در حال حاضر آغاز آبگيري اين سد كه به تخريب و زير آب رفتن آرامگاه كوروش منجر مي شود، اعتراض داشتند.
تجمع كنندگان معترض به آبگيري سد سيوند با اعلام خطر نسبت به تخريب آثار فرهنگي ، بيانيه اي را خطاب به نمايندگان صادر كردند كه در آن آمده است: درخواست مي كنيم با تشكيل كميته اي مستقل، مركب از كارشناسان پيشنهادي انجمن هاي مردمي، هم موضوع در خطر بودن ميراث فرهنگي و سرمايه هاي طبيعي (زيست محيطي ) و غير كارشناسي بودن اين سد (از مكان يابي و ساخت تا دلايل طولاني شدن و هزينه بر بودن) مورد بررسي دقيق قرار گيرد، تا آنگاه با آگاهي كامل نسبت به حل اين معضل اقدام شود. اين بيانيه مي افزايد: واضح است كه تا آن هنگام بايد هر گونه احتمال وقوع آبگيري منتفي شود. همچنين حق پيگيري حقوقي و قضايي اين پرونده  ملي از سوي نهادهاي مدني محفوظ خواهد بود.
كارشناسان ميراث فرهنگي توان
بررسي هزينه هاي آبگيري سد سيوند را ندارند
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با حضور در جمع تجمع كنندگان معترض به آبگيري سد سيوند در مقابل مجلس، گفت: متاسفانه سيستم كارشناسي ميراث فرهنگي توان بررسي هزينه هاي آبگيري اين سد را ندارد.
به گزارش مهراميررضا خادم افزود: سال گذشته جلسه مشتركي با وزير نيرو و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري داشتيم كه قرار شد تا پايان امسال نظر قطعي در زمينه آبگيري سد اعلام شود كه هنوز اين نظر به كميسيون فرهنگي ابلاغ نشده است.
شكايات دوستداران ميراث فرهنگي
از سوي ديگرمحمد علي دادخواه، وكالت تعدادي از حاميان ميراث فرهنگي را براي شكايت عليه آبگيري سد سيوند به عهده گرفت.
به گزارش ايسنا ، اين وكيل دادگستري اظهار داشت: با توجه به نظريه  اداره  حقوقي قوه  قضاييه در رابطه با ميراث فرهنگي، هر يك از افراد ملت ايران حق دارند به عنوان امر به معروف و نهي از منكر از كساني كه به ميراث فرهنگي از جمله پاسارگاد و مقبره  كورش خسارت و آسيب وارد مي كنند، شكايت كنند. وي ادامه داد: برابر همان نظريه، دادستان مكلف است نسبت به آبگيري سد سيوند كه موجب خسارت به ميراث فرهنگي كشور مي شود اقدام به رسيدگي كند.
دادخواه با بيان اين كه وكالت تعدادي از دوستداران ميراث فرهنگي را براي شكايت عليه وزارت نيرو نسبت به آبگيري سد سيوند به عهده گرفته است، گفت: قاعدتاً در روزهاي آينده مبادرت به تقديم شكايت به دادستان منطقه خواهيم كرد تا اقدامات لازم در اين زمينه انجام شود.
انتقاد  انجمن زيارتي ايران
از نحوه ثبت نام متقاضيان عمره
ايسنا: انجمن زيارتي ايران با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: با وجود اطلاعيه هاي رسمي  و مصاحبه هاي مكرر مديران سازمان حج و زيارت در خصوص آغاز تشرف متقاضيان عمره در سال 1386 متاسفانه بار ديگر اين سازمان به دليل عدم برنامه ريزي دقيق نتوانست به وعده خود عمل نمايد و هزاران زائر عمره و مديران دفاتر زيارتي در سراسر كشور را بلاتكليف و سرگردان كرد.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: البته اين اولين بار نيست كه مشتاقان زيارت بيت الله الحرام و حرم شريف نبوي (ص) گرفتار بي تدبيري مي شوند، چون نوروز سال گذشته نيز با وجود ثبت نام قطعي و پرداخت كليه هزينه ها توسط زائران، اعزام عمره انجام نشد و تا هفته ها زائران و بستگان آنان سرگردان بودند، تعطيلات نوروزي بسياري هدر گشت و مسئولان سازمان با امروز و فردا كردن از دادن پاسخ صريح طفره رفته و حتي از مردم يك عذرخواهي خشك و خالي نيز نكردند.
اجراي طرح پليس افتخاري مدارس
014103.jpg
ايرنا: طرح پليس افتخاري مدارس با هدف آموزش و فرهنگ سازي مسائل ايمني و ترافيك، از ??بهمن در مدارس كشور اجرا مي شود.
ارتقاي مشاركت و مسئوليت پذيري دانش آموزان در دوره ابتدايي از جمله اهداف اين طرح است. دانش آموزان همچنين در اين طرح با قوانين راهنمايي و رانندگي و چگونگي عبور و مرور در گذرگاه ها و خيابان ها آشنا مي شوند. در اجراي اين طرح كارت پليس افتخاري از سوي راهنمايي و رانندگي به دانش آموزان ارائه مي شود كه تاكنون بسياري از مدارس دوره ابتدايي تهران اين كارت را دريافت كرده اند.
نگراني مسئولان دانشگاه ها از مناقصه ا ي شدن طرح هاي پژوهشي
ايسنا: در شرايطي كه گسترش تحقيقات كاربردي و سوق دادن پژوهش هاي دانشگاهي به رفع نيازهاي كشور و افزايش ارتباط دانشگاه ها و صنعت به عنوان راهبردي اساسي در روند توسعه كشور مطرح بوده و سرلوحه بسياري از برنامه ها و سياست گذاري ها عنوان مي شود، مصوبه چندي پيش هيأت دولت مبني بر توسعه شمول ضرورت انجام تشريفات مناقصات بر طرح هاي پژوهشي - صنعتي دانشگاه ها، به نگراني جدي دانشگاهياني كه معتقدند اين مصوبه عملاً موجب تضعيف روند رو به گسترش انجام پژوهش هاي نو براي حل مشكلات كشور در دانشگاه ها شده و دستيابي به اهداف كلان ترسيم شده براي توسعه پژوهش در كشور را غير ممكن مي كند، منجر شده است.
در اين راستا، مديران كل ارتباط با صنعت تعدادي از دانشگاه هاي تهران در نامه اي به معاون پژوهشي وزير علوم با اشاره به تاكيدات و پيگيري هاي مكرر مسئولان عالي كشور براي توسعه علمي و گسترش پژوهش هاي كاربردي در دانشگاه ها، ضمن ابراز تاسف از ناديده گرفته شدن نقش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري - كه مطابق قانون متولي اصلي پژوهش در كشور است - در تدوين اين آيين نامه،  از مسئولان مربوطه تقاضا كرده اند مراتب نگراني جدي دانشگاه هاي كشور را در جلسه هيأت وزيران مطرح كرده و خواستار مستثني شدن تمام قراردادهاي تحقيقاتي دستگاه هاي اجرايي با دانشگاه ها از شمول اين آيين نامه شوند.
سازمان سنجش: دانشگاه سوره بدون مجوز
رشته تحصيلي ايجاد كرده است
گروه اجتماعي- سازمان سنجش آموزش كشور در واكنش به اعتراض شماري از داوطلبان دانشگاه سوره، اعلام كرد، پذيرش داوطلب در دو رشته مقطع كارشناسي ارشد اين موسسه بدون مجوز بوده و اعتراض ها و تجمع ها بي مورد است.
بر اين اساس دانشگاه سوره براي ايجاد اين رشته ها از شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مجوزي اخذ نكرده و چنانچه مدركي در اين زمينه دارد، مي تواند ارائه كند تا مشكل بوجود آمده برطرف شود.
ابلاغ آيين نامه  خوابگاه هاي الگو
ايسنا: رييس دانشگاه آزاد اسلامي از ابلاغ آيين نامه خوابگاه هاي الگو ، تقويت الگوسازي در عرصه سياست گذاري و فعاليت هاي فرهنگي و نهادينه سازي امر پژوهش در برنامه هاي فرهنگي خبر داد.
عبدالله جاسبي ديروز در چهاردهمين همايش سراسري مديران فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي در مشهد، گفت: آيين نامه اي براي خوابگاه هاي الگو در ستاد تعميق اسلام تهيه و ابلاغ شده است.
مردودي ??? هزار دانش آموز دوره راهنمايي
گروه اجتماعي- ??? هزار و ??? دانش آموز دوره راهنمايي در سال تحصيلي 85- ?? مردود شده اند.
حسين احمدي، معاون آموزش و پرورش عمومي در اين باره گفت: در سال تحصيلي گذشته 16/92 درصد دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي قبول و 84/7 درصد نيز مردود شده اند.وي افزود: همچنين طي سال تحصيلي گذشته 4 ميليون و 9 هزار و 560 دانش آموز نيز قبول شده اند. به گفته وي آمار قبولي دانش آموزان اين دوره طي سال تحصيلي?4 -83 نيز 3 ميليون و ??? هزار و ??? نفر ( 13/92 درصد) و آمار مردودي ??? هزار و ??? نفر (87/7 )درصد بوده است.
احمدي در ادامه تعداد قبولي دانش آموزان دوره راهنمايي در سال تحصيلي ?3 - 82 را 4 ميليون و ??? هزار و ?? نفر( ??/?? درصد) اعلام كرد و افزود: آمار مردودي در اين سال تحصيلي نيز ??? هزار و ??? نفر( 07/9 درصد) بوده است. وي با مقايسه آمار چند سال اخير دوره راهنمايي گفت: تعداد قبولي در اين دوره سير صعودي دارد و تلاش مي كنيم با ارتقاي سطح آگاهي والدين، بهبود روش هاي تدريس، اصلاح كتب درسي و اصلاح قوانين و مقررات مربوطه اين روند از رشد مطلوب تري برخوردار شود.
۲ اصلاحيه به طرح جديد كنكور اضافه شد
ايسنا: مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از اضافه شدن دو اصلاحيه به طرح جديد كنكور خبر داد.
محمدعلي حياتي در باره اين اصلاحيه ها گفت:  يكي از اصلاحات در رابطه با برخي رشته هايي است كه احتياج به آزمون عملي دارند، مثل هنر و تربيت بدني كه در اين باره هرچند در دل طرح و بر اساس ماده واحده موجود در آن، كميته تعيين شده داراي اختياراتي است، اما براي شفاف شدن امر، اصلاحيه مذكور داده شد تا دانشگاه ها با تاييد كميته براي برخي از رشته ها همانند هنر و تربيت بدني علاوه بر سوابق تحصيلي و آزمون مهارتي، آزمون عملي و استعدادسنجي جهت پذيرش دانشجو برگزار كنند.
وي افزود: بر اساس اصلاحيه ديگر به دانشگاه ها اجازه داده مي شود براي تعيين ضرايب دروس، هر واحد دانشگاهي متناسب با شرايط دانشگاه به كميته تعيين شده پيشنهاد ضريب دروس بدهند. يعني دانشگاه مشخص مي كند هر درسي بنا به اهميتش داراي چه ضريبي باشد و چنانچه اين ضريب در كميته تصويب شود، ضريب هر درسي براي هر دانشگاهي مشخص مي شود.
وي در پايان عنوان كرد:  اصلاحيه هاي فوق به دليل ابهاماتي بود كه در مورد طرح جديد كنكور مطرح شده بود كه مورد توجه قرار گرفت. اصلاحات مذكور به طرح اضافه مي شود و به صحن علني مجلس مي رود.
دانشكده كارآفريني تأسيس مي شود
گروه اجتماعي تفاهم نامه همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و كار و امور اجتماعي با هدف توسعه كارآفريني صبح ديروز در دانشگاه تهران منعقد شد.
اين تفاهم نامه همزمان با نخستين همايش ملي مديريت كارآفريني بين وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و كار و امور اجتماعي منعقد شد.
محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين همايش از تأسيس دانشكده كارآفريني، تأليف كتاب كارآفريني جهت تدريس در دانشگاه ها، طراحي 115 رشته  ميان رشته اي داراي بازار كار و برگزاري دوره كارورزي براي فارغ التحصيلان دانشگاهي خبر داد.
سيد محمد جهرمي، وزير كار و امور اجتماعي نيز گفت: بر اساس اين تفاهم نامه رشته هاي غيرضروري از مجموعه رشته هاي دانشگاهي حذف مي شوند.
در اين همايش از دانشجويان كارآفرين برتر تقدير شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |