يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
گناه كمتر كن تا مرگ بر تو آسان شود.

نهج الفصاحه، حديث 433
امروز با حافظ
بدان مردم ديده روشنايي
سلامي چو بوي خوش آشنايي
بدان شمع خلوتگه پارسايي
درودي چو نور دل پارسايان
آب و هوا
009423.jpg

عكس روز
009429.jpg
خوشنويس: حميد عجمي

در شهر چه خبر
كاهش قيمت شكر
درحالي كه توليدكنندگان شكر همچنان نسبت به اشباع بازار از توليدات خارجي معترض اند بهاي اين محصول طي يك ماه گذشته 5/4 درصد كاهش داشت. در حال حاضر بهاي هر كيلو شكر در سطح مغازه ها به 696 تومان و همين نرخ در سطح ميادين ميوه و تره بار به 580 تومان مي رسد. بنابراين جدا از موضع گيري هاي كارخانه داران روند صعودي قيمت شكر در تابستان سال جاري معكوس شده و دست اندركاران بازار معتقدند اين روند دست كم تا پايان سال ادامه خواهد داشت. از سوي ديگر طي يك ماه گذشته متوسط بهاي هر كيلو گرم قند روي 852 تومان ثابت مانده و اين نرخ در سطح ميادين به 690 تومان مي رسد. البته اين نرخ براي محصولات بسته بندي شده تا حدودي متفاوت است.

تخفيف واكسن
شهرداري منطقه 13 به منظور حفظ سلامت شهروندان واكسيناسيون شهروندان منطقه را انجام مي دهد.با هماهنگي صورت گرفته با درمانگاه تخصصي شهرداري منطقه 13، واكسيناسيون شهروندان عليه بيماري هپاتيت B با ارائه تخفيف در سطح منطقه آغاز شده است. در اين راستا شهروندان مي توانند با مراجعه به شوراياري محلات و هماهنگي با اداره سلامت منطقه واقع در انتهاي خيابان پنجم نيروي هوايي خانه سلامت منطقه 13 و دريافت معرفي نامه به درمانگاه جهت واكسيناسيون مراجعه كنند. همچنين با هماهنگي صورت گرفته تعدادي از شهروندان در معرض خطر به صورت رايگان واكسينه شده و شهروندان داوطلب مي توانند براي تزريق واكسن با پرداخت مبلغ يك هزار تومان براي هر مرحله اقدام كنند. تعداد دفعات تزريق واكسن 3 نوبت است. شهروندان با دريافت كارت واكسن و براساس زمان بندي صورت گرفته از سوي درمانگاه شهرداري منطقه مي توانند از خدمات ارائه شده استفاده كنند.

ملكوت آسمان ها
فيلم ملكوت آسمانها ساخته ريدلي اسكات كارگردان صاحب سبك سينماي جهان در پنجمين نشست سري جديد خانه فيلم نور با عنوان آيين  آينه (نمايشگاه جايزه اديان توحيد) امروز در ساعت 16 در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) روي پرده مي رود. نشست نقد و بررسي اين فيلم با حضور سوسن شريعتي منتقد و كارشناس سينما و رضا درستكار منتقد سينما برگزار مي شود. ملكوت آسمان ها فيلمي قابل تأمل درباره جنگ هاي صليبي است كه فارغ از نگاه تاريخ نگارانه، قصد دارد نقاط تفاهم اديان بزرگ را به تصوير كشد، اين فيلم نگاهي متعهدانه به دين اسلام دارد. در اين فيلم بازيگراني نظير اورلاندو بلوم، ليوم ني سن، ادوارد نورتون، مايكل شين، جرمي آيرونز و ديويد تويلز نقش آفريني مي كنند. ريدلي اسكات كارگردان فيلم هاي مطرحي چون تلما و لوييز و گلادياتور را در پرونده كاري دارد.

سرقت كابل
گويا براي سارقان كابل هاي مخابرات بايد مجازات هاي سنگين تري وضع شود زيرا با سرقت 30 متر كابل، پنج هزار خط تلفن قطع شد و شركت مخابرات نيز 40 ميليون تومان خسارت ديد. محدوده شرق ميدان نور حدفاصل بزرگراه آيت الله كاشاني تا بزرگراه رسالت با قطعي مسير ارتباط تلفني روبه روست و به دنبال اين سرقت پيش شماره هاي 4400 تا 4409 دست كم تا پايان امروز قطع است. در حال حاضر گشت هاي محسوس و نامحسوس بخش حراست شركت مخابرات مشغول سركشي به مسير كابل هاي اصلي تلفن هستند. به گفته مسئولان اين شركت سرقت 30 متر كابل موجب تعويض يك هزار و 100 متر كابل شد تا شرايط به حال عادي بازگردد.

بازار
009387.jpg
سيم كارت رايگان

امروز آخرين مهلت استرداد وجوه ثبت نام سيم كارت هاي دولتي است. كاهش تدريجي نرخ سيم كارت بسياري از ثبت نام كنندگان را وادار به بازپس گيري وجه ثبت نام كرد و اين موضوع طي دو هفته گذشته كه نرخ فروش در بازار آزاد به پايين تر از ميزان بهاي ثبت نام رسيد، تشديد شد.
گفته مي شود ثبت نام در دوره بعدي نيز با نرخي حدود 250 هزار تومان انجام خواهد شد كه كاهش محسوسي نسبت به دوره هاي پيش محسوب مي شود. طي چند روز گذشته نيز زمزمه هاي توزيع رايگان سيم كارت در سال 88 و هم زمان با پايان برنامه چهارم توسعه مهم ترين خبر اين بازار محسوب مي شد. شايد در آينده اي نه چندان دور سيم كارت ها، بخش عمده اي از واسطه ها و دلال ها را از دست بدهد و بازار بيش از پيش به سمت معاملات گوشي تلفن همراه هجوم آورد.
از سوي ديگر جدول قيمت ها ظرف چند روز گذشته يك بار ديگر سبك شد و كد 2 به همراه كد 4 با 10 تا 15 هزار تومان كاهش روبه رو شدند.

جوهر توحيد
دكتر حسن پوشنگر
قرآن كلام وحي است و در جاي جاي آن با رسول خاتم به تنهايي سخن رفته است. در قرآن گويي خداوند حبيب خود را در آغوش مي كشد: ثم دني فتدلي فكان قوسين اوادني ، با او به نرمي سخن مي گويد: يا ايها النبي انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا لحن كلامش ستودني است: ان هو الا وحي يوحي ، و او را خورشيدي تابناك خطاب مي كند: داعيا الي الله باذنه و سراجا منيرا . اما يك دفعه در نقطه اي گويي همه چيز يكباره فرو مي ريزد و صحنه عوض مي شود و خطاب كوبنده مي گردد: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته اگر اين كار را نكني، اصلا تمام رسالتت باطل شده و گويي از اول هيچ كاري نكرده اي.
اين طرز و روش سخن خيلي عجيب است. عجيب اين است كه وقتي اين آيه نازل شد، خود حضرت فرمود: تهديد بعد الوعيد بود. اين بيان حضرتش بعد از نزول امر است. مسأله چقدر مهم است كه با چنين شخصيتي راجع به اين موضوع، چنين مكالمه مي شود. خدا دغدغه هاي پيامبرش را مي داند. او رنج مي برد از اين كه مردمش معاصر جاهليت اند و اگر بخواهد امر وصايت را ابراز كند، از اصل توحيد بر مي گردند. خداوند درد پيغمبر خويش را خوب مي شناسند، كه مي داند بعضي از اطرافيانش از چه قماشي هستند و به چه منظور و هدفي دور و اطرافش پراكنده اند. بعضي از اينها كساني اند كه از علماي يهود و نصاري شنيده بودند كه چنين پيغمبري مي آيد و حكومتي برپا مي كند و اكنون به اين اميد به دورش حلقه زده اند و منتظر مرگش مي باشند كه به آب و دانه و منصب برسند. مسأله اين است كه پيامبر خوب خبر دارد عذرش چيست. البته او عبد است و خداوند رب، او به نظر عبوديت چيزي مي بيند و خدا به نظر ربوبيت چيزي.
خداوند صد و بيست مرتبه پيغمبرش را به معراج برد و اين معراج آخري، معراجي اختصاصي بود. حديث معراج را محمد بن علي ابن بابويه از سعد بن عبدالله اشعري و سعد كه از اعاظم اهل حديث است از ابن عباس نقل مي كند: در شرح اين روايت معراج خداوند حبيبش را توسط جبرئيل امين مي برد و به بحري از نور مي رسند. جبرئيل مي گويد كه يا رسول الله اين نهري است كه نه ملك مقدسي از آن عبور كرده و نه نبي مرسلي، غير از تو هم احدي نمي تواند از اين نهر عبور كند. برو به سلامت! پيامبر از نهر عبور مي كند. آن شب پانصد حجاب طي مي شود. از هر حجابي تا حجابي پانصد سال راه است. آن راهي را كه از هر حجابي تا حجابي پانصد سال است، يك روزش هزار سال اين عالم است. بعد از پانصد حجاب تازه مي گويد: تقدم يا محمد! بعد عبارت حضرت اين است: تقدم ماشاءالله ان يتقدم ، ديگر صحنه ها بازگو نمي شوند، چون واقعه بيان شدني نيست. آنجا چه جائي بوده است، جائي كه ديگر حتي در آنجا جبرئيل ملك هم حضور ندارد.
اول خطايي كه مي رسد اين است كه من اسم تو را از اسم خودم مشتق كردم، من محمودم و تو محمد. هر كسي با تو متصل باشد، من با او متصلم و هر كسي از تو منقطع باشد، من از او منقطع ام. نهايت لطف ممكن آن شب به پيغمبر ابراز شد. همه اينها مقدمه بود و آن ذي المقدمه اين است: هيچ پيغمبري را نفرستادم، مگر اين كه وزيري براي او معين كردم. وزيري كه براي تو معين كردم علي بن ابيطالب است؛ برو به زمين و اين مطلب را اعلام كن! اين معراج تا روز غدير فاصله اش هشت روز است و تا به زمين رسيد، شش روز مي گذرد. يك آيه نازل شد. مضمون آيه چنين است. شايد اين تهديدش بود: فلعلك تارك بعض ما يوحي اليك اين روز ششم بود. روز هشتم اين آيه نازل شد: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته . آنچه را كه تو از آن نگراني، به ما واگذار. وقتي اين آيه نازل شد به دنبال آن حضرت فرمود: آيه اول وعيدش بود،آيه دوم تهديدش آن وقت دستور داد آنها كه رفته اند برگردند. آنها كه نرسيده اند، برسند. زمين تفتيده است و شدت گرما به حدي است كه پوست پاهاي عريان در آن مي گدازد. در يك چنين وضعي دستور داد همه بايستند، تا اين قضيه ابلاغ شود. منشاء اين عظمت چيست؟ سر اين مطلب كدامست؟ تأكيد خدا بر چه حساب است؟ تمام آن حساب اين است: اگر اين قضيه انجام بشود بعثت انبياء به ثمر نشسته و اگر اين ابلاغ صورت نگيرد، تمام بعثت انبياء باطل شده است. ولايت اميرالمومنين مسأله اي است كه توحيد به آن بسته است و اگر از ولايت علي جدا شود، شرك است نه توحيد. دوام نبوت و رسالت به اين امر مرتبط است. نماز و روزه به اين وابسته است.
فردا غدير است. فردا حتما اين زيارت را بخوانيد: السلام عليك يا دين الله القويم و صراطه المستقيم ، السلام عليك يا قسيم الجنه والنار آن وقت علي(ع) را بشناسيم. افسوس كه نفهميديم آن صراط مستقيمي كه ركن فاتحه الكتاب است، بعد از حمد و اسماء جلال و جمال نوبت مي رسد، به اياك نعبد و اياك نستعين و آخر منتهي مي شود به اهدنا الصراط المستقيم و آن جوهر سوره حمد علي بن ابي طالب است، تأكيد آيه بر صراط مستقيم است. صراط مستقيم محال است كه تعدد بردارد. صراط مستقيم يكي است و دو تا شدنش محال و ممتنع عقلي است. وقتي صراط مستقيم بين عبد و رب ولايت علي بن ابي طالب است؛ نتيجه اين مي شود كه اگر اين امر از بين برود، رابطه بين خلق و رب قطع مي گردد و وقتي رابطه قطع شد، غرض از خلقت باطل و ثمره بعثت ضايع و نبوت انبياء از آدم تا خاتم به باد فنا مي رود. اين است مسأله اي كه خداوند فرمود: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و وقتي كار تمام شد فرمود: اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا . اين غايت همه خلقت است.

* اين يادداشت با برداشت آزاد از بيانات حكيمانه و شيواي حضرت آيت الله العظمي وحيدخراساني تقرير گرديده است.

سكه، طلا و ارز
009390.jpg

آلودگي هواي تهران
009426.jpg

تلويزيون
009384.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
پشت پنجره!
سرگرم تماشاي تلويزيون بود كه برق رفت. كمي صبر كرد تا بيايد، اما نيامد و چون حوصله كار ديگري را نداشت، آماده شد كه بخوابد. اما خوابش نبرد براي همين، از پشت پنجره به ستاره هاي آسمان نگاه كرد. خيلي زيبا بودند. چندتايي هم برايش چشمك زدند! او هم به رويشان لبخند زد و آنقدر با آنها بازي كرد تا خوابش برد. وقتي بيدار شد، همه رفته بودند. از آن به بعد، شب ها، پشت پنجره مي نشست و با ستاره ها بازي مي كرد!
سيدرضا تولايي زاده

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت پاسخ منفي
وين: مراسم عروسي يك زوج در اتريش به دليل مزاح كردن عروس خانم، دست كم 10 هفته به تعويق افتاد. داستان از اين قرار بود هنگامي كه مامور اداره ثبت احوال از عروس خانم سئوال كرد كه آيا حاضر است به عقد داماد درآيد، وي به شوخي پاسخ منفي داد اما بلافاصله اعتراف كرد كه براي مزاح، پاسخ منفي داده و براي ازدواج با داماد رضايت كامل دارد. با اين حال مامور اداره ثبت احوال مراسم را ترك كرد و حاضر نشد عقد آنها را ثبت كند. بر اساس قوانين كشور اتريش، در صورتي كه عروس خانم به پرسش مامور ثبت عقد، پاسخ منفي بدهد دست كم تا 10 هفته بعد امكان ثبت رسمي ازدواج وجود نخواهد داشت.
سرقت توالت رستوران
لندن: پليس انگليس به دنبال مردي است كه كاسه توالت يك رستوران را در اين كشور به سرقت برده است. اين مرد پس از ورود به رستوران يك پرس غذا سفارش داد و پس از صرف غذا به توالت رفت و 40 دقيقه بعد از اين مكان بيرون آمد. وي در اين مدت با مهارت خاصي ابتدا لوله هاي آب را قطع كرد و سپس كاسه توالت را باز كرد و با آن از رستوران خارج شد. البته دوربين هاي مدار بسته رستوران تصوير اين مرد را در حال حمل كاسه توالت ضبط كرده و هم اكنون پليس با مرور اين تصاوير در جستجوي سارق است.
ماهي 35 هزار دلاري
توكيو: مردم كشور ژاپن در حدود يك چهارم ماهي تن جهان را مصرف مي كنند. ديروز در يكي از بازارهاي ماهي اين كشور، يك ماهي تن به وزن 206 كيلوگرم خريداري شد كه گران ترين خريد ماهي تن در ژاپن در فصل جديد صيد به شمار مي آيد. يك رستوران اين ماهي تن را به قيمت 35 هزار دلار خريداري كرد. البته پيش بيني مي شود با توجه به محدوديت صيد ماهي تن، قيمت اين نوع ماهي باز هم گران تر شود.
رانندگي دانش آموزان با كاميون
سنگاپور: در كشور سنگاپور حداقل سن براي دريافت گواهينامه رانندگي 18 سال است؛ اما هفته گذشته دو دانش آموز كه با يك كاميون در خيابان ها رانندگي مي كردند، توسط پليس دستگير شدند. هنگامي كه اين دو دانش آموز 11 ساله از مدرسه خارج شدند و به طرف خانه در حال حركت بودند، ناگهان با كاميوني مواجه شدند كه درهايش باز بود و سوئيچ روي آن قرار داشت. به همين دليل، كاميون را روشن كردند و با آن به گشت و گذار در شهر پرداختند. خوشبختانه پليس آنها را قبل از اينكه دچار سانحه شوند، دستگير كرد.
مسابقه برچسب هاي هشدار دهنده
ديترويت: همه ساله در آمريكا مسابقه انتخاب عجيب ترين برچسب هاي هشداردهنده برگزار مي شود. در اين مسابقه، شركت كنندگان بايد برچسب هايي را كه روي آن هشدارهاي ايمني چاپ شده به دبيرخانه مسابقه تحويل بدهند كه در نهايت به 5 برچسب برگزيده جايزه داده خواهد شد. امسال از ميان 150 اثر برگزيده، داوران 5 اثر را به عنوان بهترين ها برگزيدند. برخي از اين 5 اثر برتر به اين شرح بود:
*كودك خود را براي حمام كردن داخل ماشين لباسشويي قرار ندهيد.
*براي خشك كردن تلفن همراه خيس خود، آن را داخل مايكروفر نگذاريد.
*در هنگام رانندگي به دنبال شماره تلفن از داخل دفترچه تلفن خود نباشيد.
*بليت بخت آزمايي خود را اتو نكشيد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |