دوشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۲ - Jan 1, 2007
واقعي شدن سرانه  درمان همچنان در ابهام
008523.jpg
گروه اجتماعي - سرانه درمان با توجه به نرخ تورم بايد از 3900 تومان در سال جاري به 8500 تومان در سال آينده افزايش يابد.
به گزارش مهررئيس سازمان نظام پزشكي در پايان نشست مشترك با وزراي پيشين عرصه سلامت ضمن اعلام اين مطلب، در جمع خبرنگاران افزود: سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي در حال حاضر در كشور ما 5/6 درصد است كه بر اساس برنامه  هاي مصوب دولت قرار است به 7 درصد برسد. همچنين سرانه درمان كه در سال 1385، 3900 تومان است ، صدمات جدي را به عرصه سلامت وارد كرد و در سال 86 با توجه به نرخ تورم بايد به 8500 تومان برسد.
صدر در رابطه با مشكلات بيمه  اي بخش بهداشت و درمان نيز ياد آور شد: كميته 5 نفره تعرفه نهايي بيمه ها را تعيين مي  كند و بيمه  ها موظف به اجراي آن هستند. وي در ادامه افزود: يكي از مشكلات اساسي ما بحث بيمه ها است چرا كه بيمه ها بايد از بار هزينه  هايي كه به مردم وارد مي شود بكاهند ولي متاسفانه اين روند به درستي صورت نمي  گيرد.
سرانه درمان براي سال 86 هم
كمتر از 5 هزار تومان تعيين مي شود
اين در حالي است كه نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اين كه سرانه درمان در كشورهاي عربي بيش از دو برابر ايران است، گفت: متاسفانه به مقوله سلامت مردم كم لطفي مي شود، به طوري كه از 108 اولويت لوايح بودجه طي 27 سال گذشته، بخش سلامت كمترين سهم را داشته است.
علي باغبانيان در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه بر اساس اهداف قانون برنامه چهارم توسعه بايد سهم مردم از درمان 30 درصد باشد، اظهار كرد: در حال حاضر سرانه درمان بيش از 60 درصد بوده و بر خلاف برنامه توسعه است. وي تصريح كرد:  يكي ديگر از برنامه هاي توسعه واقعي شدن سرانه هاست، لذا بر اساس تعريف شوراي عالي بيمه بايد سرانه درمان 7 هزار تومان باشد، در حالي كه امسال سرانه درمان شهرنشينان حدود 3 هزار و 700 تومان و روستاييان يك هزار و 600 تومان تعيين شده، به طوري كه سهم دولت كمرنگ و سهم مردم بيش از 2 برابر شده است.
نماينده مردم نطنز يادآور شد: چنانچه سرانه درمان بيش از 7 هزار تومان باشد عمده مشكلات مردم حل مي شود، اما اگر سرانه موجود را در تعداد جمعيت ضرب كنيم با يك هزار ميليارد تومان كسري بودجه روبرو مي شويم. وي با بيان اين كه افزايش سرانه درمان بايد در شوراي عالي بيمه تصويب شود، خاطرنشان كرد:  براي سال جاري شوراي عالي بيمه سرانه درمان را بيش از 7 هزار تومان تعيين كرد، اما متاسفانه عملي نشد و فكر مي كنيم سال آينده نيز سرانه درمان افزايش چشمگيري نداشته باشد. نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به اين كه بودجه بهداشت و درمان در سال گذشته تنها 5/3 درصد افزايش داشت، گفت: در تعيين بودجه تورم لحاظ نشده بود و وزارت بهداشت با مشكل كسري بودجه مواجه شد.
نماينده مردم نطنز با بيان اين كه به نظر مي رسد سرانه درمان در سال آينده نيز بين 3 هزار و 500 تا 5 هزار تومان تعيين شود، گفت:  با اين شرايط سهم مردم در پرداخت هزينه هاي درمان، سال آينده نيز به روال فعلي باقي مانده و كاهش نمي يابد؛ لذا براي حركت به سمت برنامه چهارم توسعه بايد سهم درمان حداقل به 10 هزار تومان برسد.

پيكر وزير فقيد دادگستري تشييع شد
008520.jpg
گروه اجتماعي - پيكر وزير دادگستري با حضور سران سه قوه، اعضاي هيات وزيران، نمايندگان مجلس، مقامات عالي قضايي، مسئولين نظامي و انتظامي و اقشار مختلف مردم تشييع شد.
مراسم تشييع پيكر مرحوم جمال كريمي راد از ساعت 8 و 30 دقيقه صبح شنبه، از مقابل مسجد سلمان فارسي در خيابان پاستور برگزار و پيكر وي پس از تشييع در تهران براي تدفين به زادگاهش، قزوين منتقل شد. به گزارش ايسنا پيكر وزير دادگستري صبح ديروز( يكشنبه) در قزوين زادگاه آن مرحوم تشييع و به خاك سپرده شد. اين مراسم از ساعت 9 صبح پس از اقامه نماز عيد سعيد قربان در مسجد النبي (ص) قزوين آغاز و پس از اقامه نماز توسط آيت ا لله باريك بين، نماينده  ولي فقيه و امام جمعه  قزوين پيكر مرحوم به سمت امامزاده  حسين (ع) قزوين تشييع  شد. به همين مناسبت مجلس بزرگداشتي از طرف هيات دولت و قوه قضاييه و وزارت د ادگستري امروز دوشنبه از ساعت  ۱۴ لغايت  ۱۶ بعد از ظهر در مدرسه عالي شهيد مطهري واقع در ميدان بهارستان برگزار خواهد شد.
روابط عمومي  وزارت دادگستري از مقامات عالي قواي سه گانه، اساتيد، اعضاي هيات دولت، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سازمان ها، نهادها، نيروهاي نظامي  و انتظامي ، قضات و كاركنان قوه قضاييه و وزارت دادگستري و مردم جهت شركت در مجلس مذكور دعوت كرد.كريمي راد شامگاه پنجشنبه در يك حادثه رانندگي در سه راه سلفچگان براثر تصادف با يك كاميون جان خود را از دست داد.

تا پايان شهريورماه سال جاري در كل كشور
بازنشستگي 99 هزار بيمه شده در مشاغل
سخت و زيان آور
گروه اجتماعي- تا پايان شهريور ماه سال جاري براي 99 هزار بيمه شده بر اساس قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور مستمري برقرار شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني تامين اجتماعي سياوش قراگزلو مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تامين اجتماعي با بيان اين مطلب، گفت: با اجراي قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور در نيمه نخست سال جاري 99 هزار بيمه شده در كل كشور مشمول اين قانون شده اند كه اين رقم معادل 15درصد كل بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي در مدت ياد شده مي باشد.
قراگزلو با اشاره به اينكه از اين تعداد 13/99 درصد را مردان و 87/0درصد را زنان تشكيل داده اند افزود: حدود يك سوم بازنشستگي ها مربوط به سنين 45 تا 49 سال و 99 درصد احكام براي افراد متاهل صادر شده است. وي متوسط دستمزد دو سال آخر مردان بازنشسته مشاغل سخت و زيان آور را 5/1 برابر متوسط دستمزد دو سال آخر زنان عنوان كرده و گفت: از نظر توزيع استاني بيشترين آمار بازنشستگي در اين قانون مربوط به شهرستانهاي تهران بالغ بر 14هزار و 113 نفر(معادل 14 درصد) و كمترين آن مربوط به استانهاي كهگيلويه و بويراحمد و ايلام به ترتيب بالغ بر۱۱و 21 نفر مي باشد. به گفته مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تامين اجتماعي بيشترين فراواني مشاغل سخت و زيان آور در سالهاي 81 تا 85 مربوط به سال 82 با رقمي معادل 29 درصد مي باشد كه نسبت به كل بازنشستگان سال 82 حدود 50 درصد افزايش داشته است.
قراگزلو با بيان اينكه بيشترين فراواني مبلغ مستمري برقرار شده براي بازنشستگان مشمول اين قانون بين 200 تا۲۵۰ هزار تومان در ماه و كمترين آن بيش از 600 هزار تومان بوده است، گفت: بر اساس ميانگين مبلغ پرداختي به بازنشستگان مشاغل سخت و زيان آور بر حسب استان، استانهاي كرمان، خوزستان و تهران بزرگ به ترتيب بيشترين ميزان مبلغ پرداختي به بازنشستگان مشاغل سخت و زيان آور را داشته اند و استانهاي كردستان، قم و سيستان و بلوچستان نيز كمترين مبلغ را پرداخت كرده اند.

رئيس سازمان وظيفه عمومي، امروز
پاسخگوي مشكلات مشمولان است
پليس: رئيس سازمان وظيفه عمومي امروز دوشنبه با حضور در دفتر نظارت همگاني از طريق تلفن 197، پاسخگوي مشكلات مطرح شده از سوي مشمولان و خانواده هاي آنان است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار بهمن كارگر رئيس سازمان وظيفه عمومي از ساعت 9 الي 12 ظهر امروزيازدهم دي ماه به همراه مديران ذيربط با حضور در دفتر نظارت همگاني، پاسخگوي مشكلات و سئوالات مطرح شده از سوي مشمولان و خانواده هاي آنان است. شهروندان تهراني مي توانند طي تماس با تلفن 197 و ساير هموطنان در سراسر كشور از طريق تلفن 88727777-021 و يا با حضور در دفتر نظارت همگاني، با رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا، ارتباط برقرار كنند.

اعتبار بيماران كليوي
به وزارت رفاه منتقل مي شود
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت از انتقال اعتبار سهم پرداختي بيماران كليوي از وزارت بهداشت به وزارت رفاه از سال آينده به منظور كاهش تصدي اين وزارتخانه خبر داد.
 مؤيد علويان افزود: با انتقال وجوه مرتبط با درمان بيماران كليوي به وزارت رفاه كه  معادل 640 ميليارد ريال در سال آينده خواهد بود، در صورت تعهد سازمان هاي بيمه گر براي اصلاح تعرفه دياليز و پوشش كامل هزينه هاي درماني و دارويي اين بيماران، وزارت بهداشت به اجراي برنامه هاي جديد براي ارتقاي كيفيت درمان، بهبود استانداردها و اجراي وسيع تر برنامه هاي پيشگيرانه مي پردازد.
وي افزود: به طور ميانگين هزينه انجام همودياليز يك بيمار شامل تعرفه دياليز، يارانه خريد صافي همودياليز و ملزومات ديگر سالانه حدود 50 ميليون ريال است كه اكنون بخشي از اين هزينه از سوي سازمان هاي بيمه گر در وزارت رفاه و بخشي ديگر از سوي وزارت بهداشت پرداخت مي شود و در واقع همه خدمات درماني اين بيماران به صورت 100 درصد رايگان در اختيار آنان قرار مي گيرد كه البته از سال آينده كل اين پرداختي ها به وزارت رفاه واگذار مي شود.
علويان گفت: اعتبار تخصيص يافته براي سهم پرداختي بيماران در سال 83 ، 90 ميليارد تومان، در سال 84 حدود 170 ميليارد تومان و امسال 183 ميليارد تومان بود.
معاون سلامت وزارت بهداشت تأكيد كرد: با توجه به هزينه هاي بالاي درمان بيماران كليوي امروزه مباحث پيشگيري از اين بيماري به صورت جدي تري مطرح شده است، به همين علت يكي از برنامه هاي جديد مركز مديريت پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت طراحي نظام مراقبت و غربالگري افراد در معرض خطر اين بيماري هاست كه به علت ديابت يا فشار خون در معرض خطر نارسايي كليه قرار دارند.
وي اضافه كرد: در زمان حاضر 28 هزار بيمار كليوي در كشور شناخته شده اند كه از اين تعداد 13 هزار و 500 نفر به روش همودياليز زندگي مي كنند، 13 هزار و 400 نفر پيوند كليه شده اند و هزار نفر به روش دياليز صفاقي تحت درمان هستند.

با مردم
خودرو ناقص را نخريم
گاهي اقدام مصرف كننده موجب مي شود كه توليدكننده يك كالا، نسبت به رفع معايب آن اقدام كند. مردم بايد از خريدن خودروهايي كه به علت نقص فني دچار آتش سوزي مي شوند، خودداري كنند تا زندگي شان به خطر نيفتد و شركت سازنده هم ملزم به جمع آوري خودروهاي معيوب و اصلاح معايب فعلي گردد.
حسين پيچكانلو- اهواز

لغزندگي پل عابر پياده
پل عابر پياده واقع در بزرگراه اشرفي اصفهاني، مقابل درمانگاه پيامبر، سقف ندارد و كف آن نيز فلزي و صاف است كه هنگام بارش برف و باران لغزنده مي شود وضعيت كنوني پل تا كنون باعث حوادث ناگوار هم شده است، بنابراين خواستار ايجاد سقف و رفع لغزندگي كف پل مي باشيم.
فاطمه كاميابي آذر- تهران

حق بيمه
بر اثر اشتباه كارفرما در فاصله سالهاي 1378-1358، دو سال تمام از حق بيمه من به نام فرد ديگري به سازمان تأمين اجتماعي فرستاده شده است، حال با اينكه كارفرما بر اشتباه خود تاكيد ورزيده اين 2 سال جزو سنوات بيمه من كه كارگر شركت ساختماني هستم، محسوب نمي شود.
حسن ميكائيلي- شهرري

چرا كنترل كيفيت انجام نمي شود؟
پس از خريد يك عدد ماهيتابه برقي از يك شركت فروشنده محصولات برقي متوجه شدم كه كليد خاموش و روشن آن كار نمي كند، چرا كنترل كيفيت اين محصولات به درستي انجام نمي شود؟
س.اخلاقي- تهران

نقش انرژي گاز در جلوگيري از مهاجرت
روستاي خوزنكلا و آبادي هاي اطراف آن واقع در 60كيلومتري تهران و در محدوده سد كرج از داشتن انرژي گاز محروم مي باشند و همين مسأله موجب مهاجرت گسترده روستاييان به كرج مي شود. اگر انرژي گاز براي مناطق روستايي سردسير تأمين گردد، از مهاجرت بي رويه روستاييان به شهرها كاسته خواهد شد.
ناصر سحري- خوزنكلا

بلوك هاي مزاحم
اخيراً در خيابان شهيد ناطق نوري(زمرد)، بلوك هاي سيماني قرار داده شده كه باعث به هم ريختگي ترافيك اين خيابان شده است، شايسته است نسبت به جمع آوري بلو ك ها اقدام شود.
شيرخدايي- تهران

افزايش بي رويه اتباع خارجي
شمار اتباع خارجي به خصوص اتباع افغاني به صورت بي رويه در شهر قم روبه افزايش است، در اين مورد بايد كنترل واقع بينانه صورت گيرد.
رضا زماني- قم

زمين هاي مرادآباد
اميد دارم هر چه زودتر تكليف زمين هاي مرادآباد كن روشن شود تا مالكان اين زمين ها بيش از اين متضرر نگردند.
عليرضا محمدي- تهران

در انتظار كارت هوشمند
كارت هوشمند بنزين براي بعضي از دارندگان خودروها ارسال شده و عده زيادي هنوز موفق به دريافت اين كارت نشده اند، در صورتي كه قرار بود كارت ها به نشاني صاحبان خودرو ارسال شود، نه اينكه متقاضيان براي دريافت آن در مراكز پستي ازدحام نمايند.
محمدرضا مصلحين- كرمان

آخرين خبرها از ثبت نام آزمون دانشگاه هاي دولتي و آزاد
گروه علمي فرهنگي- چگونگي ثبت نام در كنكور دانشگاه آزاد اسلامي، ثبت نام در آزمون دوره هاي معادل كارداني و كارشناسي، آغاز ثبت نام در دوره هاي دانشگاه جامع علمي- كاربردي و شيوه نامه ثبت نام آزمون پذيرش دستياري دندانپزشكي از جمله خبرهايي است كه امروز در ستون كنكورها در صفحه 5 به چاپ رسيده است.
همچنين در اين ستون مي توانيد درباره كنكور سراسري سال 86 و ثبت نام از طريق كارت هاي اعتباري اينترنتي، اطلاعاتي كسب كنيد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |