دوشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۲ - Jan 1, 2007
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه پدر و مادر خويش را خشنود كند، خدا را خشنود كرده و هر كه پدر و مادر خويش را خشمگين كند، خدا را خشمگين كرده است.

نهج الفصاحه، ح 2963
امروز با حافظ
دل سودا زده از غصه دو نيم افتادست
تا سر زلف تو در دست نسيم افتادست
ليكن اين هست كه آن نسخه سقيم افتادست
چشم جادوي تو خود عين سواد سحراست
آب و هوا
008580.jpg

عكس روز
008592.jpg
عكس: رويترز‎/ ابوهيكل
يك فروشگاه در فلسطين، عروسك هاي بن لادن، صدام حسين و جرج بوش را كه دستكش بوكس دارند، در معرض فروش قرار داده است. صاحب اين فروشگاه مي گويد: پس از صدام، حالا نوبت بن لادن و بوش است.

در شهر چه خبر
008589.jpg
نمايشگر هاي همشهري
رسانه اي با 300 هزار بيننده
۱۰ نمايشگر خبري همشهري كه در 10 نقطه تهران به انتشار اخبار مي پردازد، روزانه دست كم 300 هزار بيننده دارد. مدير اطلاع رساني الكترونيك همشهري با اعلام اين خبر گفت: هر روز بين 50 تا 70 تيتر خبري روي اين نمايشگرها قرار مي گيرد كه در ساعات مختلف شبانه روز تكرار مي شود و در عين حال، خبرهاي تازه به صورت متناوب جايگزين اخبار قبلي مي گردد. محمد مهاجري افزود: در حال حاضر ۱۰نمايشگر در ميدان رسالت، ميدان گل ها، ميدان نوبنياد، ميدان صادقيه، ميدان 15 خرداد، ميدان شهر ري، چهارراه خوردين (شهرك قدس)، دروازه دولت،  چهارراه مولوي و خيابان شهيد مطهري(تقاطع سهروردي) قرار دارد و نتيجه يك بررسي آماري انجام شده در اين مناطق نشان مي دهد كه حدود۳۰۰ هزار نفر از ساعت
۷ تا 19 هر روز دستكم يك خبر را بر روي نمايشگرها مي بينند. مدير اطلاع رساني الكترونيك همشهري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: بر اساس اين بررسي، بيشترين توجه به نمايشگرهاي خبري همشهري بين ساعت 30/7 تا 9 و پس از آن 16 تا 19 است و در روزهاي تعطيل اين آمار تقريبا به نصف مي رسد. وي همچنين اظهار داشت:
 به زودي نمايشگرهاي كنوني به سيستم پخش تصوير و فيلم مجهز مي شوند و خبررساني به صورت جذاب تر و حرفه اي تر صورت خواهد گرفت. مدير اطلاع رساني الكترونيك همشهري گفت: برخي از سازمان ها و دستگاهها كه علاقه مندند اخبار مربوط به حوزه خود را از اين طريق به اطلاع شهروندان برسانند، از گسترش اين رسانه استقبال كرده اند.  وي در پايان گفت: در تلاش هستيم كه اين نمايشگرها را به دستكم 40 دستگاه با  قابليت پخش تصوير، فيلم و متن برسانيم كه در آن صورت مي توان 5/2 تا 3 ميليون  بيننده  را  
در روز  جلب كرد.

تزئين كتب آسماني
موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) در راستاي نخستين جايزه جهاني پوستر اديان توحيدي، اقدام به برگزاري هم انديشي تزئين كتب آسماني و تصويرسازي آموزه هاي انبياء كرده است. اين برنامه با سخنراني آيدين آغداشلو با موضوع پيشينه هنرهاي تجسمي در عرصه دين، مهناز شايسته فر در رابطه با سير تذهيب و تزئين در كتب آسماني، رضا عابديني با موضوع نقش طراحي و گرافيك مدرن در بيان آموزه هاي انبياء و سيد مجتبي حسيني درخصوص خوشنويسي در خدمت كلام وحي در ساعت 15 فردا در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع)، واقع در خيابان ولي عصر(عج)، بالاتر از ظفر،
رو به روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 برگزار مي شود.

اصول اوليه موسيقي
خانه فرهنگ حافظيه به منظور آشنايي كودكان با اصول اوليه موسيقي اقدام به برگزاري آموزش ارف ويژه كودكان كرده است. در اين دوره آموزشي كودكان با دنياي موسيقي كه مي تواند راه و مسير را براي كشف استعدادهاي جديد نشان دهد آشنا مي شوند. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني فلكه آشتياني خيابان بلال حبشي نرسيده به خيابان باباطاهر پلاك 109 مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77424344 تماس بگيرند.

بازار
008619.jpg
ركود در بازار برنج

بازار برنج به علت نبود تقاضا، راكدشده و قيمت انواع برنج تا حدودي كاهش يافته است.
كارشناسان معتقدند واردات همزمان برنج با توليد اين محصول در كشور علت ركود فعلي است. اطلاعات دريافتي حاكي از آن است كه در حال  حاضر برنج فروش ها مقدار قابل توجهي برنج داخلي در انبارهاي خود دارند كه به دليل واردات همزمان با توليد، نتوانسته اند به فروش برسانند.
طبق آمار گمرك تا آخر آبان ماه 850 هزار تن برنج خارجي وارد كشور شده است. اين درحاليست كه سازمان خوار بار و كشاورزي سازمان  ملل متحد (فائو) نيز در تازه ترين گزارش خود عنوان كرده است كه توليد برنج ايران با 200 هزار تن افزايش در سال به 2 ميليون و 300 هزار تن مي رسد. كارشناسان معتقدند درحالي 850 هزار تن برنج تا آخر آبان ماه وارد كشور شده است كه نياز كشور به واردات فقط 400 هزار تن است. با اين وجود، بيش از 450 هزار تن برنج بيش از نياز كشور در داخل توزيع شده و بازار برنج در برخي نقاط كشور به حالت ركود درآمده است.

سكه، طلا و ارز
008622.jpg

بازتاب
گروه ادب و هنر- انتشار اولين شماره كتاب همشهري با استقبال شايان توجه  اهالي فرهنگ مواجه شد. كتاب همشهري كه با هدف ترويج و توسعه فرهنگ كتابخواني به صورت ضميمه رايگان روزنامه از پنج شنبه گذشته توزيع سراسري داشته، افزون بر استقبال عمومي، موجب جلب نظر فرهيختگان و اهل قلم شده است. نخستين كتاب همشهري به مناسبت سال پيامبر اعظم جمال و خصال آخرين فرستاده نام داشت كه با مقدمه و تصحيح بهاالدين خرمشاهي عرضه شد و ساعتت را به وقت گل نرگس تنظيم كن نوشته مريم جمشيدي دومين كتاب همشهري است كه پنج شنبه اين هفته به همراه روزنامه منتشر مي شود.
يادداشت دكتر غلامعلي حداد عادل در اين زمينه در پي مي آيد.

ابتكار ستودني همشهري
دكتر غلامعلي حداد عادل
008586.jpg
به تجربه ثابت شده كه اختراع انواع رسانه ها در عصر حاضر، به جايگاه هاي كتاب در گسترش فرهنگ و دانش، خدشه اي وارد نكرده و كتاب همچنان كه در هزاره هاي گذشته موفق ترين و معروف ترين حامي انديشه بوده است در هزاره سوم نيز بي رقيب وبي بديل باقي مانده است. هم در طول تاريخ و هم در جهان امروز، قدرت و شوكت تمدنها با منزلت كتاب در آنها قابل اندازه گيري است. هر كشور و هر ملتي كه به كتاب و كتابخواني و كتابخانه اهميت بيشتري دهد پيشرفته تر خواهد بود و هر چه بازار كتاب و صنعت چاپ و نشر پر رونق تر و كارآمدتر باشد دانش و فناوري بيشتر رشد خواهد كرد.
يكي از افتخارات ملت ايران در طول تاريخ، ارج نهادن به كتاب و داشتن كتابخانه هاي بزرگ است. وظيفه همه اين است كه با همه توان و با استفاده از همه امكاناتي كه در اختيار داريم در ترويج كتابخواني در ايران كوشش كنيم.
ابتكار روزنامة همشهري براي انتخاب و انتشار منظم كتاب و توزيع آن همراه با روزنامه، كاري ستودني است، زيرا سبب خواهد شد كتاب در كشور ما شمارگاني در حد شمارگان روزنامه پيدا كند و كتاب به بركت همراه شدن با روزنامه و سوار شدن بر بال آن، به جاهايي برود كه خود به تنهايي نمي تواند برود.
آنچه مهم است انتخاب كتابهاي مناسب و تشخيص مخاطب درست در اين اقدام فرهنگي است. مؤسسه همشهري مي تواند همزمان با استفاده از اين توزيع وسيع، از نويسندگان كشور نيز براي عرضة كتابهاي خود از اين طريق اقدام كند و از آنها بخواهد اصولاً براي همشهري كتاب تأليف كنند. در انتخاب موضوع و مضمون كتابها نيز بايد به احتياجات شهروندان توجه شود و در اين عرصه نبايد به زبان فارسي و ادبيات فارسي كه مردم ايران همواره به آن دلبستگي داشته اند غفلت شود. اميدوارم روزنامة همشهري بتواند با اين اقدام شجاعانه خود گامي بلند و جهشي چشمگير در زمينة توسعه كتاب و كتابخواني در كشور بردارد و اين افتخار را بر افتخارات خود بيفزايد.

تلويزيون
008625.jpg

آلودگي هواي تهران
008583.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
يكي مثل همه
داستانك را نوشتم و به روزنامه تحويل دادم. دبير گروه نگاهي به آن انداخت و گفت: اين داستانك تكراري است و چاپ نمي كنيم. با تعجب آن را مرور كردم و حق را به او دادم، چون داستان زندگي خودم را نوشته بودم.
عليرضا ساروق فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
فرار با دوچرخه
برن: يك سارق مسلح در سوئيس با دوچرخه از محل ارتكاب سرقت گريخت. اين مرد صبح اول وقت هنگامي كه وارد يك شعبه بانك شد اسلحه را به سوي يكي از تحويلداران نشانه گرفت و با مقدار زيادي پول از شعبه خارج شد. وي سپس سوار بر دوچرخه شد و از صحنه گريخت.
يم كيلو متر مربع اختلاف
ژنو: كشور ليختن اشتاين يك كشور بسيار باريك روي نقشه جهان است كه بين دو كشور سوئيس و اتريش واقع شده است. اين كشور 35 هزار نفر جمعيت دارد كه آنها به زبان آلماني با يكديگر صحبت مي كنند. اما ديروز اعلام شد كه مساحت ليختن اشتاين نيم كيلومتر مربع بيشتر از رقمي است كه قبلاً اعلام شده بود. با استفاده از تكنيك هاي بسيار نوين اندازه گيري، مساحت كشور ليختن اشتاين 4/160 كيلومتر مربع اعلام شده است.
عاقبت املاي ضعيف
برلين: يك جوان 21 ساله در آلمان كه كارمند يك شركت بيمه است تصميم گرفت براي ديدار نامزد خود به شهر سيدني استراليا سفر كند. اما وي هنگامي كه در شهر سيدني از هواپيما پياده شد دريافت كه 13 هزار كيلومتر با مقصد فاصله دارد و هوا در اينجا 30 درجه سردتر از سيدني استرالياست. داستان از اين قرار بود كه وي از طريق اينترنت بليت هواپيما براي سفر به سيدني خريداري كرد. اما وي به جاي خريد بليت سيدني استراليا، بليت شهر سيدني در ايالت مونتانا آمريكا خريداري كرده بود. تلفظ هر دو شهر سيدني در استراليا و آمريكا يكسان است اما املاي آنها تنها در يك حرف با يكديگر تفاوت دارد. به هر حال اين مرد كه در آمريكا متوجه خطاي خود در املاي كلمه سيدني شده بود با خانواده اش در آلمان تماس گرفت و آنها با تهيه 600 يورو بليت سيدني استراليا را برايش خريداري كردند و او با 5 روز تأخير به مقصد رسيد.

ن
۴ روز در آسانسور
پاريس: يك دختر 19 ساله به مدت 4 روز داخل يك آسانسور گير افتاد. داستان از اين قرار بود كه اين دختر خانم براي خريد از منزل خود خارج شد اما آسانسور بين طبقه دوم و اول از كار افتاد. با توجه به اينكه وي پس از چند ساعت به خانه بازنگشته بود به همين دليل پدرش نگران شد و به بازرسي مجتمع مسكوني پرداخت. وي كه متوجه توقف آسانسور شده بود بلافاصله از مدير ساختمان خواست كه به بررسي آسانسور بپردازد اما وي و تكنيسين آسانسور مدعي شدند كه آسانسور خالي از سرنشين است و نقص فني دارد. به هر حال پس از گذشت 4 روز هنگامي كه تعمير كاران براي تعمير آسانسور به مجتمع مسكوني مراجعه كردند با دختر خسته و گرسنه داخل آن مواجه شدند. قرار است پدر اين دختر عليه مدير مجتمع و تكنيسين آسانسور شكايت كند.
بليت رايگان تا آخر عمر
ليسبون: يك خانم در پرتغال داخل قطار سريع السير زايمان كرد. اين خانم 21ساله كه از شهر ليسبون به مقصد پورتو در حال سفر بود ناگهان در ميان راه وضع حمل كرد. خوشبختانه در آن زمان يك پرستار داخل قطار حضور داشت وبا انتقال اين خانم به بخش رستوران قطار، او را در وضع حمل كمك كرد. به هر حال در ايستگاه بعدي يك آمبولانس، مادر و نوزادش را به بيمارستان انتقال داد و شركت راه آهن يك دسته گل براي مادر به بيمارستان ارسال كرد. همچنين شركت راه آهن اعلام كرد اين نوزاد تا آخر عمر مي تواند به صورت رايگان از خدمات راه آهن اين كشور استفاده كند.
گراز در پمپ بنزين
ريگا: حضور يك گراز 3 ساله در جايگاه سوخت رساني باعث شوكه شدن رانندگان شد. ساعت 2 بامداد يكشنبه ناگهان كاركنان يك جايگاه عرضه سوخت در شهر ريگا استوني متوجه گرازي شدند كه اطراف پمپ هاي بنزين سرگردان بود. به همين دليل آنها بلافاصله با پليس تماس گرفتند و مأموران نيروهاي ويژه پليس اين حيوان را به دام انداختند. گفته مي شود كه اين حيوان با شكستن نرده هاي چوبي يك مزرعه فرار كرده بود.
مادر شدن در 67 سالگي
بارسلونا: يك خانم اسپانيايي در سن 67 سالگي بچه دار شد تا اينكه عنوان پيرترين مادر جهان را(در زمان بچه دار شدن) به خود اختصاص دهد. اين خانم چند روز قبل در بيمارستاني واقع در شهر بارسلونا دو قلو به دنيا آورد. پيش از اين پيرترين مادر جهان يك خانم رومانيايي بود كه در سن 66 سالگي در سال 2005 بچه دار شده بود. به گفته پزشكان مادر و دوقلوهايش شرايط رضايتبخشي دارند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |