شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۳ - Nov 4, 2006
تجليل هنرمندان از برپايي جشنواره فيلم محله
كمال تبريزي:
برگزاري جشنواره فيلم، باعث هويت يابي نسل جديد مي شود كه اميدوارم ادامه پيدا كند
خسرو شكيبايي:
تشويق فيلمسازان جوان كه جايي براي بروز استعدادهايشان نيافته اند كار بسيار شايسته اي است
محمد رحمانيان:
افتخار مي كنم در شهري زندگي مي كنم كه اتفاقات خوب آن از سوي شهرداري رقم زده مي شود
حميد جبلي:
اميدوارم حركت شهرداري تهران ادامه داشته باشد چراكه شهرداري ها بانيان فرهنگي محسوب مي شوند
كيومرث پوراحمد:
با تكيه بر مردم و با فرهنگ سازي، تهران مي تواند چهره اي زيباتر پيدا كند
005811.jpg
گروه شهري- مراسم اختتاميه جشنواره فيلم محله كه با هدف كشف استعدادهاي درخشان نوجوان و جوان و با رويكرد توسعه محله اي و ارج نهادن به هويت محلات طي 137 روز به اجرا درآمد، روز پنج شنبه با حضور هنرمندان برجسته كشور و با تجليل از فيلم سازان برتر، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، نخستين جشنواره فيلم محله كه به همت شهرداري تهران برگزار شد، داراي دو بخش بود؛ در بخش نخست آن به آموزش 4 هزار نوجوان و جوان علاقه مند به فيلم سازي محلات در سه سرفصل كارگرداني، تصويربرداري و فيلم نامه نويسي، توسط فارغ التحصيلان رشته سينما و معرفي شده از سوي انجمن سينماي جوان ايران اختصاص داشت. بخش دوم جشنواره نيز شامل توليد فيلم توسط دانش آموختگان بود كه در اين بخش 200 فيلم با دو زمان 137 ثانيه اي و فيلم هاي كوتاه 5دقيقه اي به صورت مستند و داستاني و تجربي توليد شد و پس از بازبيني فيلم ها 1370 اثر براي شركت در بخش اصلي جشنواره كه كارگاه هاي توليدي نخستين جشنواره فيلم محله بود به بخش مسابقه راه يافت.

طلايي: هرچه فعاليت هاي فرهنگي را
گسترش دهيم باز هم كم است

005781.jpg
همچنين از بين فيلم هاي آزاد كه توسط مراكز گوناگون توليد و به دبيرخانه جشنواره ارسال شد، 39 اثر انتخاب و در صف داوري قرار گرفتند و در پايان 4 اثر از بخش آزاد و 6 اثر از بخش كارگاه هاي توليدي توسط هيأت داوران برگزيده شدند و دو جايزه ويژه نيز از سوي ستاد برگزاري جشنواره به يك مادر شهيد (بازيگر يكي از فيلم ها) و تنها فيلم ساز ناشنواي جشنواره اهدا شد.
بر اساس اين گزارش، اين مراسم با حضور معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ، مرتضي طلايي، رئيس شبكه پنج سيماي جمهوري اسلامي و چهره هاي برجسته فرهنگي و هنري برگزار شد. در اين مراسم شهردار تهران طي پيامي به مناسبت برگزاري نخستين جشنواره فيلم محله، فرهنگ محله را گنجينه اي پربها دانست كه بايد با حفظ و سپردن آن به آيندگان، سلامت پيكر جامعه و تكامل آن را تضمين كرد. قاليباف در اين پيام با اشاره بر لزوم حفظ فرهنگ محله افزود: به همت آناني كه چشمي بينا و گوشي شنوا و دستي توانا دارند مي توان عرصه فرهنگ را ارتقا داد و چه چشمي بينا تر و چه گوشي شنواتر و چه دستي توانمندتر از دست هنرمندان.
به گزارش خبرنگار ما در ادامه مراسم معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري با تأكيد بر اين كه مديريت شهري احياي هويت محلات را به عنوان يك استراتژي در دستور كار خود قرار داده افزود: برنامه ريزي ها و ساماندهي زيرساخت هاي اجتماعي و تخصيص اعتبارات نيز در همين راستا است؛ به طور مثال در موضوع اوقات فراغت كه جشنواره فيلم محله بخشي از آن است، بودجه جداگانه اي براي 370 محله تهران پيش بيني شد. در ادامه اين مراسم با حضور هنرمندان برجسته كشور از چهره هاي برگزيده اين مراسم تجليل شد.
جشنواره فيلم محله از نگاه هنرمندان
خسرو شكيبايي يكي از داوران اين جشنواره با اظهار سپاس و تشكر از بانيان اين جشنواره گفت: اين فيلمسازان شايد تا به امروز جايي براي بروز استعدادهايشان نداشتند كه با برگزاري اين جشنواره از آنان حمايت شد. وي علاوه بر حمايت از فيلمسازان جوان در اين جشنواره، يكي ديگر از ويژگي هاي آن را، حضور پيشكسوتان عرصه هنر دانست و افزود:اين جشنواره باعث شد كه در كنار اساتيد عرصه سينما علاوه بر تشويق فيمسازان جوان، ايده هاي تازه اي را نيز به دست آوريم. اين اتفاق شايد هيچ گاه تا به امروز رخ نداده باشد وي در پايان افزود: اين بهترين فرصت براي سينماگران جوان است كه خودشان را نشان دهند و كارهايشان را به مردم عرضه كنند. بي ترديد برگزاري جشنواره محله اقدامي شايسته و بسيار به جا بوده است.
از سويي محمد رحمانيان نويسنده و كارگردان برجسته تئاتر و تلويزيون كشور درباره لزوم برگزاري جشنواره هاي فرهنگي هنري گفت: من فكر مي كنم در چند ماه اخير اتفاق مهمي در شهرداري تهران افتاده است كه منجر به راه اندازي جشنواره هاي مختلف فرهنگي و هنري و از آن جمله جشنواره فيلم محله و همكاري در برگزاري جشنواره هاي كلان فرهنگي است. وي با اشاره به اين كه اين اتفاق، بسيار حائز اهميت است افزود: ما اين نعمت را نبايد از دست دهيم؛ به ويژه اين كه من در جريان فعاليت ها و اقدامات اخير شهرداري تهران در حوزه فرهنگي هنري هستم و افتخار مي كنم كه در شهري زندگي مي كنم كه اتفاقات خوب آن از جانب شهرداري است.
حميد جبلي بازيگر موفق سينماي كشور نيز در حاشيه  اين مراسم به خبرنگار همشهري گفت: اين اقدام شهرداري تهران حركت بسيار خوبي است؛ به ويژه اين كه به كودكان و نوجوانان پرداخته شده و به آدم هايي كه با موضوع محله در حال فعاليتند اهميت داده شده است. جبلي با اشاره به لزوم تداوم چنين حركتي از سوي شهرداري تهران گفت: نبايد فراموش كنيم كه در تمام دنيا، شهرداري ها، به عنوان بانيان فرهنگي هر شهر محسوب مي شوند. اما اين اتفاق تا به امروز كمتر افتاده است و اميدواريم كه در آينده بيشتر شود و شهرداري به جايگاه واقعي اش در فرهنگ سازي برسد.
كيومرث پوراحمد، كارگردان مطرح سينماي كشور نيز در حاشيه اين مراسم برگزاري اين جشنواره را شايسته توصيف كرد و افزود: اصولاً برگزاري جشنواره كار بسيار خوبي است چراكه مردم را با سينما آشتي مي دهد و موجب اعتلاي فرهنگي مي شود.پوراحمد با توجه به اهميت شهرداري تهران گفت: شهردار بودن در تهران كار بسيار مهمي است و معتقدم كه شهردار به تنهايي نمي تواند اين شهر بزرگ را ساماندهي كند، بلكه نياز به فرهنگ سازي و كارهاي عمده فرهنگي است كه برگزاري اين جشنواره و گسترش فعاليت هاي فرهنگي گامي موثر در اين راستاست.
سردار طلايي ديگر ميهمان اين مراسم در گفت وگو با خبرنگار همشهري بر اهميت تداوم كارهاي فرهنگي در تهران تأكيد كرد و افزود: اگر بخواهيم با دقت ارزيابي كنيم، بين آنچه در حوزه فرهنگي انجام گرفته، با آنچه نياز است انجام بگيرد، فاصله فاحشي وجود دارد. غفلت از مسائل فرهنگي اجتماعي ناگوار است. بنابراين جامعه ما نيازمند فعاليت هاي فرهنگي بيشتري است. يكي از بهترين راهكارهاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در جامعه و نسل جوان، همين رويكردي است كه ما در سطح جامعه شاهد هستيم. به ويژه فعاليت هاي اخير معاونت اجتماعي شهرداري تهران و سازمان فرهنگي هنري شهرداري كه بسيار چشمگير بوده و باعث تمركز فعاليت هاي فرهنگي در محلات تهران شده است.

قاليباف با اشاره به منتفي شدن مجازات هاي نقدي اعلام كرد :
حكم قطعي تخريب براي تمامي
ساخت و سازهاي غيرمجاز در ارتفاعات
عكس : جواد گلزار
005778.jpg
گروه شهري- محمد باقر قاليباف شهردار تهران پنج شنبه در حاشيه مراسم بهره برداري از پلهاي فداييان اسلام و شهرزاد كه در تقاطع كمربندي آزادگان واقع شده اند با حضور در جمع خبرنگاران پاسخگوي سئوالات آنان در موضوعات مختلف شد.
وي ابتدا در پاسخ به سئوال همشهري مبني بر اينكه با در نظر گرفتن نحوة عملكرد شهرداري تهران در آماده سازي مصلاي تهران براي نماز عيد فطر كه امسال براي نخستين بار صورت گرفت و از سوي مسئولان، موفق هم ارزيابي شد، آيا شهرداري تهران طرحي براي پذيرفتن مسئوليت تكميل و سرعت بخشيدن به ساخت مجموعه  مصلي دارد؟ گفت: با در نظر گرفتن اينكه ادارة مصلاي تهران از سوي هيأت امناي آن صورت مي گيرد، طبيعتاً توليت مصلي مسئوليت اتمام پروژة مصلي را بر عهده دارد و اما شهرداري حتما در هر بخشي كه لازم باشد حضور خواهد يافت.
قاليباف در پاسخ به سئوال ديگري از سوي همشهري دربارة عزم شهرداري تهران در برخورد با ساخت و سازهاي غيرمجاز از سوي برخي ارگانها و نهادها در ارتفاعات بالاي 1800 متر گفت: ما در شمال تهران شاهد رشد بي رويه ساخت و ساز در ارتفاعات بالاي 1800 متر هستيم كه بعضاً پروانة ساخت آنها مربوط به گذشته است.
شهردار تهران گفت: براساس ضوابط و قوانين پروانه اينگونه ساختمانها در هر مرحله اي كه بوده باطل شد و چنانچه تخلف در صدور پروانه از سوي شهرداري منطقه بود،. شهرداري قبول كرده كه خسارت سازندگان اين بناها را بپردازد اما از ادامة ساخت و سازهاي غيرمجاز جلوگيري شود. قاليباف اظهار داشت: ساخت و ساز بالاي ارتفاع 1800 متر به طور كامل منتفي شده و مترصد آن هستيم كه از رانتهاي موجود در اين زمينه جلوگيري كنيم حتي در برخي مناطق مثل 5 و 22 در ارتفاع 1400 و 1600 متر نيز اجازه ساخت صادر نمي شود. شهردار تهران تأكيد كرد: از اين به بعد حكم كميسيون ماده 100 در مورد آن دسته تخلفات در ساخت و ساز كه آسيب به شهر را به دنبال داشته باشد فقط حكم تخريب خواهد بود. بنابراين تبديل اين حكم به جريمه نقدي كه در گذشته رايج بود ناپسند و منتفي اعلام شده است.
قاليباف در بخش ديگري از مراسم پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران از رويكرد شهرداري تهران نسبت به تقويت ورزش سخن گفت و افزود: براي دو تيم تهراني استقلال و پرسپوليس به طور جداگانه زمينهاي چمن آماده كرده ايم كه به زودي شاهد بهره برداري آن خواهيد بود.
بنا بر همين گزارش حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز پنجشنبه گذشته در مراسم افتتاح پلهاي فداييان اسلام و شهرزاد در بزرگراه آزادگان حاضر شد و طي سخناني با تأكيد بر اينكه شهرداري تهران در اين دوره ركورد جديدي در حوزة عمران شهري از خود به جاي گذاشته خواستار همكاري و همياري همه شهروندان در تقويت مديريت شهري و تحقق وظايف محوله شهرداري شد.
حسن بيادي همچنين عملكرد شهرداري تهران در نصب تابلوي روز شمار بر روي پروژه هاي عمراني شهر را مايه جلب اعتماد و اطمينان شهروندان و آشنايي شهروندان با حقوق خود دانست به طوريكه وقتي در افتتاح پل هجرت براساس تابلوي روزشمار يك هفته تأخير افتاد همه دليل اين تأخير را جويا و خواستار پاسخگويي مسئولان شدند.

نگاه
005775.jpg
بهمن عبدي

سيلاب  ناشي از ساخت و سا ز بي رويه در حاشيه رودخانه ها
تهران را تهديد مي كند
فارس: معاون شهرسازي و معماري شهردار تهران گفت: ساخت و سا زهاي بي رويه در حاشيه رودخانه ها نه تنها حريم رودخانه ها را آسيب پذير كرده است بلكه موجب تهديد شهر توسط سيلاب هاي احتمالي شده است.
جليل حبيب اللهيان درباره ساماندهي حريم رودخانه ها به عنوان نقاط پرخطر براي وقوع سيل، تصريح كرد: ساخت و سا زهاي بي رويه در حاشيه رودخانه ها نه تنها حريم رودخانه ها را آسيب پذير كرده است بلكه موجب تهديد شهر توسط سيلاب هاي احتمالي شده است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا تغيير كاربري حريم رودخانه ها به نقاط توريستي و گردشگري باعث رونق ساخت و ساز و افزايش ميزان آسيب پذيري رودخانه ها نخواهد شد، تاكيد كرد: ايجاد مراكز گردشگري در حريم رودخانه ها بعضاً از طريق تملك شهرداري و با مشاركت مردم براساس ضوابط طراحي شده در طرح جامع انجام خواهد گرفت و همين امر مانع از ساخت و سازهاي مسكوني در حريم رودخانه ها مي شود.
معاون شهرسازي و معماري شهردار تهران با اشاره به ضوابط در دست تهيه براي تحقق اين هدف، خاطرنشان كرد: حريم رودخانه ها به دليل بي انضباطي در ساخت وساز خطرآفرين هستند به همين دليل ضوابط اجرايي اين طرح در قالب مطالعات سيل و ساماندهي فضاهاي گردشگري و تفريحي حريم رود دره ها بايد هر چه زودتر تهيه شود تا 13 رود دره شهر تهران از آسيب بيشتر محفوظ بمانند.

جشنواره اي براي استاندارد ميوه و تره بار
گروه شهري- عبدالرحمان چراغعلي مدير سازمان ميوه و تره بار شهرداري تهران در سومين جشنواره مواد غذايي ضمن اشاره به اهداف برپايي جشنواره فوق خاطرنشان كرد شناخت بيشتر ذائقه مصرف كنندگان، فروش مستقيم و حضور ميان مصرف كنندگان، معرفي و تقدير از توليدكنندگان و صادركنندگان برتر، ارتباط بين كيفيت و قيمت و آگاهي مصرف كننده از استانداردهاي غذايي و شناخت و برنامه  ريزي جهت نيازهاي جديد بازار از مهمترين اهداف برگزاري جشنواره بوده است.چراغعلي همچنين از حضور 50 غرفه داخلي و 6 غرفه خارجي در نمايشگاه خبر داد و اظهار كرد در اين جشنواره كشورهاي سوئيس، برزيل، يونان، تايلند، اتريش، مالزي و اندونزي حضور دارند. لذا در صدد هستيم اين چنين جشنواره هايي را به صورت فصلي برگزار كنيم.
اين جشنواره امروز به كار خود پايان مي دهد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |