شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۳ - Nov 4, 2006
گزارشي از واگذاري دبيرستان البرز- نماد آموزش متوسطه ايران- به دانشگاه اميركبير
دبيرستان البرز پس از۱۳۳ سال
سپيده يوسفي / محدثه يوسفي
005685.jpg
دبيرستان معتبر و صاحب نام البرز با 133سال قدمت، قرار است به دانشگاه صنعتي اميركبير واگذار شود. اين روزها البرز شاهد آخرين مراحل واگذاري است. همان طور كه در خبرها آمده بود، وزراي آموزش وپرورش و علوم،تحقيقات وفناوري رضايت خود را نسبت به اين مسأله ابراز كرده اند اما در مقابل، جمع كثيري از فارغ التحصيلان البرز و علاقه مندان اين دبيرستان قديمي نسبت به خبر واگذاري البرز واكنش نشان دادند و اين روزها با تمام وجود تلاش مي كنند تا نماد آموزش متوسطه ايران، همچنان برقرار بماند. درباره واگذاري دبيرستان البرز گزارشي تهيه شده است كه در پي مي آيد.
مسأله واگذاري دبيرستان البرز به دانشگاه صنعتي اميركبير، اين روزها يكي از مهمترين بحث هاي متداول محافل فرهنگي در ايران شده است. دبيرستان البرز به رغم آنكه در اين سال ها ديگر شكوه و عظمت گذشته خود را ندارد، اما كانون فارغ التحصيلان اين دبيرستان و مديريت كنوني آن و نيز شماري از دانش آموختگان البرز تأكيد دارند كه ميراث اين دبيرستان بايد بنا به قوت خود باقي بماند چرا كه معتقدند آثار فرهنگي به جا مانده از گذشته، مي تواند هويت آنان را براي نسل هاي آينده، محفوظ نگه دارد.
از سوي ديگر يك منبع آگاه در آموزش وپرورش در گفت وگو با همشهري تصريح كرد كه جدا از ميراث فرهنگي، نسل آينده نيازمند فضاي آموزشي وسيع تر و نظام كارآمدتر است؛ سازوكاري كه مي تواند در آينده پاسخگو و حلال مشكلات نظام تعليم و تربيت باشد. وي گفت: اينكه بخواهيم از ميراث مان دفاع كنيم، به تنهايي كافي نيست. بايد براي نسل كنوني راهي بيابيم كه بتواند آينده بهتري را رقم بزند.
با اين وجود، گزارش هاي رسيده نشان مي دهد كه واگذاري اين دبيرستان به دانشگاه اميركبير، مراحل پاياني خود را طي مي كند و اميدي براي بازپس گيري  آن نيست. دكتر محمدعلي  اسلامي ندوشن- يكي از دانش آموختگان اين دبيرستان و نويسنده شهير ايران شناس- در گفت وگوي كوتاه با ما خاطرنشان كرد: اميدي براي حفظ دبيرستان البرز نيست و از اخبار حاصله اينگونه برمي آيد كه اقدامات ما چندان تأثيري نداشته است .
وي از ادامه گفت وگو خودداري كرد چرا كه معتقد بود جامعه محصلان دبيرستان البرز با يك عمل ازپيش تعيين شده روبه رو شده اند و به نظرم بزرگان قوم بايد به كمك اين دبيرستان بيايند. در غير اين صورت، كوشش ما چندان مؤثر نخواهد بود.
اما كوشش ها طي دو هفته اخير در سطوح مختلف همچنان با شدت ادامه داشته است.
دكتر عباس امانت- دانش آموخته دبيرستان البرز كه اينك در كانادا به سر مي برد- كوشش ها و تلاش هاي جديدي را آغاز كرده و اميدوار است كه در روزهاي آينده بتواند حق تضييع شده اين دبيرستان را بازپس گيرد.
نويسنده كتاب ناصرالدين شاه، قبله عالم اخيراً در تماس هايي با ديگر دانش آموختگان ايراني مقيم اروپا و آمريكا در پي آن است كه اجماعي براي حفظ ميراث البرز ايجاد كند.
از ديگر سو، كانون فارغ التحصيلان دبيرستان البرز با ارائه گزارشي به عباس پور- رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي- خواستار پيگيري مجلس در خصوص وضعيت دبيرستان البرز شده اند.
كانون فارغ التحصيلان البرز اعلام كرده است آنچه امروز ما در پي آن هستيم، بررسي مجدد پرونده حقوقي اين دبيرستان است. ما مي دانيم و يقين داريم كه اگر يك كارشناسي دقيق نسبت به دفاتر ثبتي اين دبيرستان انجام گيرد، قطعاً حقايق قابل دركي آشكار خواهد شد.
دكتر بهزاد اشتري كه در جمع گروهي از دانش آموختگان اين دبيرستان سخن مي گفت، يادآور شد كه ما در روزهاي آينده با طوماري در داخل دبيرستان البرز به جمع آوري امضا ها خواهيم پرداخت تا گام بعدي فعاليت هاي خودمان را مستحكم تر برداريم.
وي گفت: البته ما نامه هايي نيز به دفتر رياست جمهوري، مجمع تشخيص مصلحت نظام و ديگر نهادهاي ذي ربط فرستاد ه ايم كه اميدواريم مسئولان طي روزهاي آينده به ما پاسخ دهند.
حسين محجوبي- نقاش - نيز در گفت وگو با همشهري گفت: خاطره اي را خود دكتر مجتهدي مي گفت كه در ذهن ما ملكه شده بود. او تعريف مي كرد كه در دوران تحصيل در پاريس، يك روز دير به محل تحصيل رسيده بود كه مدير مؤسسه مي گويد كه شما كه نمي توانيد نظم و انضباط اين مؤسسه را جامه عمل بپوشانيد، هرگز نمي توانيد به كشورتان خدمت كنيد.
وي در ادامه گفت: من نمي دانم به چه دليل و پشتوانه اي دست به چنين كاري مي زنند، اما دبيرستان البرز طي سال هاي طولاني ده هاهزار دانش آموخته تربيت كرده است كه همه مومن و معتقد به ايران هستند كه اينها پشتوانه عظيمي براي مملكت به شمار مي روند. بنابراين، من در شگفتم كه البرز با اين تربيت و پرورش كه زبانزد عام و خاص بود و اينچنين فرزنداني را به جامعه جهاني تحويل داده، چگونه مي شود نام آن را از بين برد.
هوشنگ طالع- عضو ديگر اين كانون- مي گويد: دبيرستان البرز نماد آموزش متوسطه كشور است. تا پيش از اين دبيرستان، دانش آموزان پس از دوره ابتدايي وارد دوره متوسطه مي شدند، اما پس از تأسيس دبيرستان، دانش آموزان پس از ابتدايي وارد راهنمايي و سپس متوسط مي شوند.
وي گفت: اين دبيرستان كم و بيش 160هزار فارغ التحصيل به كشور تحويل داده است كه همه آنها از افتخارات اين كشور هستند. بنابراين بايد اين نماد آموزش متوسطه را حفظ كرد. من تعجب مي كنم كه در همه نقاط دنيا براي نهادهاي علمي و فرهنگي خود نمادسازي و تاريخ سازي مي كنند. در تاريخ غرب مي بينيم كه چند صومعه و مدرسه علميه را چنان حفظ مي كنند كه تا 200سال بعد بگويند كه اينها كمبريج و آكسفورد است اما، ما هرچه كه داريم، آن را نابود مي كنيم. وي خاطر نشان ساخت: همين دارالفنوني كه ما داريم، دانشگاه به سبك جديد است. اين نهاد، اولين نماد علمي مدرن در آسياست، اما ما نتوانستيم بقاياي آن را حفظ كنيم. در صورتي كه لازم بود اين نهاد قديمي و علمي را تبديل به يك نهاد دانشگاهي مي كرديم مانند دانشگاه هوا فضا يا دانشگاه تكنولوژيك.
وي سابقه دانشگاه اميركبير را بسيار كوتاه و مختصر دانست و گفت: فلسفه وجودي دانشگاه اميركبير به دو دبستان دخترانه و پسرانه منوچهري بازمي گردد كه در سال هاي دهه 30و۴۰ به اين نتيجه مي رسند كه براي ارتقاء و توسعه اين دبستان دست به تأسيس يك مدرسه علمي بزنند كه امكانات و ظرفيت يك دانشگاه را داشته باشد. كمي بعد اين دبستان تبديل به پلي تكنيك مي شود. وي گفت: من تعجب مي كنم كه وزير آموزش و پرورش دست به چنين اقدامي مي زند كه چنين جواهري را به سهولت تحويل آموزش عالي مي دهد. وي در ادامه تصريح مي كند: آموزش و پرورش قاعدتاً نمي تواند كه دبيرستان البرز را به وزارت علوم ببخشد. به هر حال البرزي ها، اولياء و دوستان البرز اجازه چنين كاري را نخواهند داد. بهتر آن است نگذارند كار به جاهايي برسد كه آن وقت معلوم بشود البرزي ها داراي چه تعداد فارغ التحصيل، چه امكانات و چه قدرتي هستند وچگونه در برابر اين كار ايستادگي مي كنند.
توران ميرهادي يكي از پيشكسوتان آموزش در ايران، اينك يكي از مراجع گرانقدر اين آب و خاك است كه تجربيات او بيش از گذشته مورد استفاده اهالي فرهنگ قرار گرفته است. وي در گفت وگو با همشهري گفت: اصرار در احياي چنين بناهايي شايد به خودي خود تأثير چندان ارزشمندي به دنبال نداشته باشد و حتي اثرات سوء در كاركرد ما بگذارد. من معتقدم كه اهالي فرهنگ بيش از آنكه به دنبال ميراث مادي دبيرستان البرز باشد بايد به دنبال اقتباس فرهنگي از الگوي آموزش اين محيط باشد. وي خاطر نشان ساخت: ما اينك در برابر اين واقعيت قرار گرفته ايم كه نه دانش آموز البرز همان دانش آموز است و نه سيستم آموزشي آن همان سيستم است و نه مديريت آن متعلق به مجتهدي است بنابراين تأكيد در حفظ آن بنا شايد خالي از معني نباشد، اما به خودي خود اهميت ندارد. شايد درچنين موقعيتي توسعه دانشگاه اميركبير مهمتر از حفظ ميراث فرهنگي باشد. اسفنديار معتمدي مؤلف كتاب هاي درسي و مدرس فيزيك در دبيرستان هاي تهران و مراكز آموزش عالي گفت: ما امروز در برابر يك بناي آموزشي يك صد ساله هستيم كه به ما ايرانيان فخر و مباهات ارزاني داشته است. ما نبايد اجازه دهيم كه چنين قدمت و سابقه اي قرباني توسعه طلبي يك دانشگاه شود.
فيض الله ارض پيما يكي ديگر از محصلين اين دبيرستان كه عمده تجربيات و فعاليت هاي خود را در سالهاي دهه 40 و۵۰ در اين دبيرستان سپري كرده با ذكر ياد و نام مردان و زناني كه در بهروزي و سعادت اين دبيرستان تلاش وافر از خود بروز داده اند گفت:يكي از ويژگي هاي مديريت البرز اين بود كه براي آموزش دانش آموزان اين آب و خاك بسيار اهميت مي داد. حتي دكتر مجتهدي براي انتخاب مدرسين از بسياري از شهرهاي دور معلم جذب مي كرد. در آن جا معلميني كه تدريس مي كردند از زبده ترين آموزگاران اين كشور بودند.
وي گفت: مرحوم موسوي ماكويي و جناب خسروي از سال 23 تا سال 57 پا به پاي دكتر مجتهدي آمدند و اهتمام داشتند كه خود را به تمامي وقف اين بچه ها كنند. بنابراين نه اينها كه همه اينطور عادت كرده بودند كه به تمامي خود را در اختيار آموزش به دانش آموزان قرار دهند.
وي گفت: من پيشنهاد مي كنم تا زماني كه بسياري از دانش آموزان زنده و در قيد حيات هستند يك كار تحقيقاتي ترتيب دهند كه اين الگوي آموزشي را بيشتر مورد بررسي قرار دهيم. البته من هم يك كتابي درباره معلمين و دست اندركاري مجتهدي مي نويسم كه انشاءالله در مراحل پاياني آن هستيم و اميدوارم بخشي از ناگفته هاي اين دبيرستان را منعكس كنيم. دكتر مرتضي ثابت فر نويسنده و مترجم نيز در مصاحبه با همشهري يادآور شد: در شرايطي كه ما بحران سد سيوند را داريم كه در ماه بهمن مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت، مدرسه البرز شايد چندان مهم نباشد. شما شايد مي دانيد كه ما پس از آنكه سيوند زير آب برود، چه آثار باستاني را از دست خواهيم داد. آثاري كه پس از ساليان سال هنوز كشف نشده اند. اگرچه من نمي خواهم اهميت اين مدرسه را ناديده بگيرم، اما آنچه كه ما از آثار معنوي مان غافل شده ايم زيانبارتر از آثار مادي نيست.
وي افزود: از مجموع اين ناديده انگاشتن هاي تاريخي امروز به اين آمار مي رسيم كه مركز آمار مي گويد كه پس از معتادان، زندانيان مهريه در بالاترين رتبه زندانيان ما قرار دارند. اين به معني آن است كه ما دچار فقر فرهنگي هستيم من اعتقاد دارم آنچه كه به شدت ما را به سقوط و زوال نزديك مي كند، ناديده گرفتن همين روابط انساني و معنوي است.
وي گفت: دبيرستان البرز طي يكصد سال اخير به خوبي و به نحو احسن اين نقش را ايفا كرده است اما آن هم همانند دارالفنون عصر خود را سپري كرده است. ما بايد براساس علم روز و تحولاتي كه جهان امروز در حال تجربه آن است به الگوهاي جديدي روي آوريم. به نظر من هم اميركبير مسير اشتباهي را پيش گرفته و هم كانون فارغ التحصيلان البرز. چون مسير علم تا حدودي از اختيار و حيطه آموزش رسمي خارج شده و وارد فضاهاي غيررسمي و مجازي شده است. دنياي امروز در حال تجربه جديدي است.
دكتر محمود بهزاد استاد دانشگاه و دبير سالهاي دور دبيرستان البرز نيز با ارسال پيامي خواستار توقف اين نوع توسعه طلبي شد. در بخشي از اين پيام آمده است: آنچه كه امروز از البرز و فضاي آن مي شنويم، حاصل فعاليت و تلاش هاي شبانه روزي دكتر مجتهدي است. او با گزينش بهترين برگزيدگان آموزش و نيز با شديدترين سخت گيري ها دانش آموزاني را تربيت كرد كه امروز ثمره آن را در كشور مي بينيد. اگرچه بسياري از اين دانش آموختگان راه و مسير غرب را پيش گرفته اند اما در سالهاي اخير بسياري از مديريت هاي كلان كشور از دست پرورده هاي همين دبيرستان است. به نظرم اين مدرسه امروز و نيز در آينده نيز بايد مستقل بماند.
دكتر حسين انيسي پور معاون ارشد فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوران ميرسليم نيز با يادآوري و هشدار از اين تعدي تأكيد كرد: اين دبيرستان جزو ميراث فرهنگي است و نمي تواند به شخص، نهاد يا وزارتخانه اي واگذار شود.
وي گفت: اين دبيرستان در سال 1377 با همت و تلاش همين كانون فارغ التحصيلان به ثبت سازمان ميراث فرهنگي رسيده و مدارك و لوح آن هم موجود است.
وي با اعلام اينكه شماره ثبت ميراث فرهنگي اين دبيرستان رقم 2000 است، از مراجع ذي ربط خواست تا نسبت به عواقب اين رفتار غيرقانوني هشدار دهند.

خبر
آيين نامه چگونگي تأسيس
مؤسسات آموزش عالي
غيردولتي الكترونيكي تدوين شد
ايسنا: مديركل دفتر گسترش و دبير شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تدوين آيين نامه چگونگي تاسيس موسسه هاي آموزش عالي غير دولتي غير انتفاعي الكترونيكي خبر داد.
رجبعلي برزويي، با اشاره به تصويب آيين نامه چگونگي تأسيس مؤسسه هاي آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي الكترونيكي، اظهار كرد: به منظور پاسخگويي به نياز جامعه براي دسترسي به آموزش عالي با استفاده از رسانه هاي رايانه اي و نيز تحقق يادگيري الكترونيكي و براساس مفاد كليات آيين نامه تاسيس موسسات آموزش عالي غير دولتي غيرانتفاعي چگونگي تاسيس موسسه هاي آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي الكترونيكي تدوين و تصويب مي شود.
وي گفت: براساس اين آيين نامه، دانشگاه الكترونيكي مدلي است براي دانشگاه واقعي در فضاي مجازي براي تحقق يادگيري الكترونيكي كه همه خدمات را به طور يكپارچه و از طريق رسانه وب ارائه مي كند. اين خدمات شامل مواد آموزشي برخط، نظام مديريتي، كتابخانه، آزمايشگاه، محيط متعامل براي ارتباط همزمان يا ناهمزمان و نيز مراكز تخصصي دانشگاه است.
وي افزود: صدور موافقت اصولي براي تاسيس، صدور موافقت قطعي براي تاسيس و صدور مجوز پذيرش دانشجو براي فعاليت آموزشي برخي از مراحل تاسيس است.

افزايش تعداد نمايندگان مديران مسئول نشريات
گروه علمي فرهنگي- با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مصوبه ضوابط ناظر بر فعاليت نشريات دانشگاهي اصلاح شد. شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پانصد و هشتاد و چهارمين جلسه اصلاح بندهايي از مصوبه ضوابط ناظر بر فعاليت نشريات دانشگاهي تصويب كرد كه بر اساس آن تعداد اعضاي هيأت علمي  و نمايندگان مديران مسئول نشريات از دو به سه نفر افزايش مي يابد و معاونت امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز جايگزين مدير كل فرهنگي وزارت يا دستگاه متبوع مي شود.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |