پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۰ - Sep 21, 2006
رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر منطق دفاع در برابر زورگويان:
اقتدار نظامي براي ملت ايران از اهداف بزرگ است
ايسنا: در آستانه هفته دفاع مقدس چهارمين مراسم مشترك دانش آموختگي دانشگاههاي افسري ارتش جمهوري اسلامي ايران صبح چهارشنبه با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در محل دانشگاه علوم دريايي امام خميني نوشهر برگزار شد.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين مراسم با اشاره به اهداف والاي ملت ايران براي پيشرفت در عرصه هاي مختلف علمي، معنوي، اقتصادي و فرهنگي تصريح كردند: تجربه نشان داده است ملتي صلح جو كه در راه خودسازي، سعادت، عزت و آرمان هاي انساني گام برمي دارد، بايد نيروي دفاع از خود در برابر متجاوزان و زورگويان بين المللي را داشته باشد، بنابراين بر اساس اين منطق، اقتدار نظامي براي ملت و كشور ايران، يكي از اهداف بزرگ است.
فرمانده كل قوا با تأكيد بر اين كه امروز فعاليت در نيروهاي مسلح يك تكليف است، افزودند: ملت شجاع ايران به ويژه جوانان برومند و مؤمن اين كشور در طول ۲۷ سال گذشته، اجازه هيچ گونه تهديد عملي از جانب دشمنان را نداده اند، اما نيروهاي مسلح همواره بايد آمادگي همه جانبه براي مقابله با هرگونه تهديد دشمن را داشته باشند.
ايشان با اشاره به تجربيات ارزشمند نيروهاي مسلح به عنوان يك ذخيره گرانبها خطاب به دانشجويان دانشگاههاي افسري ارتش خاطرنشان كردند:
شما بايد از اين تجربيات گرانبها بهره مند شويد و شهيدان سرافراز را الگوي خود قرار دهيد.
حضرت آيت الله خامنه اي، آينده كشور را بسيار اميدواركننده دانستند و با اشاره به هوشياري و نشاط و طراوت ملت، و انگيزه و ايمان بالاي مسئولان براي خدمت به مردم تأكيد كردند: امروز دوستان و دشمنان ملت ايران، به عزت ملي اين كشور اعتراف مي كنند و در چنين شرايطي، خدمت سربازي و حضور در نيروهاي مسلح، يك كار مقدس است.
در ابتداي اين مراسم، فرمانده كل قوا با حضور در محل يادمان شهيدان، ضمن قرائت فاتحه به مقام شامخ شهداي دفاع مقدس اداي احترام كردند.
سپس ايشان از يگان هاي حاضر در ميدان سان ديدند.
در اين مراسم استادان، دانش آموختگان و كاركنان منتخب و تعدادي از جانبازان، آزادگان و خانواده هاي شهداي ارتش دانشنامه ها و جوايز خود را از دست فرمانده كل قوا دريافت كردند.
سرلشگر صالحي، فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران، در سخناني با اشاره به برگزاري رزمايش ضربت ذوالفقار و اجراي عمل آموزش ها و تاكتيك ها و دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده در اين رزمايش تأكيد كرد: ارتش حزب الله ضمن تجديد ميثاق با فرمانده كل قوا، آماده جانفشاني در راه ارزش هاي ديني و ميهن اسلامي است.
دريادار دوم محمدتقي فاني، فرمانده دانشگاه دريايي امام خميني نوشهر نيز در اين مراسم، ضمن ارائه گزارشي از فعاليتهاي آموزشي، علمي و كاربردي اين دانشگاه گفت: دانشجويان اين دانشگاه در يك سال گذشته، ضمن فراگيري آموزش هاي نظري و تشكيل گروههاي پژوهش به منظور انجام امور تحقيقاتي و ارتباط با مراكز دانشگاهي، با گذراندن دوره هاي عملي، رزم در مناطق سخت كوهستاني و جنگلي را فراگرفتند و دوره هاي آموزش عملي نيز به منظور انتقال تجربيات هشت سال دفاع مقدس در مناطق عملياتي جنوب برگزار شد.
همچنين در اين مراسم، يگان هاي نمونه ارتش جمهوري اسلامي ايران در منطقه دريايي نوشهر از مقابل فرمانده كل قوا رژه رفتند.
ديروز هم چنين در حضور حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده كل قوا دانشجويان دانشگاه دريايي امام خميني نوشهر اقدام به برگزاري رزمايش آموزشي و اجراي عملي آموزش هاي رسته اي و تخصصي خود كردند.
در اين رزمايش، واحدهاي عمل كننده ضمن تصرف يگان شناور دشمن فرضي از راه هوا و سطح، يگان هاي شناور دشمن را نيز منهدم و با مين گذاري آفندي، امكان تردد يگان هاي دشمن را مسدود كردند.
اجراي تاخت آب خاكي، نفوذ از راه هوا به وسيله پرش سقوط آزاد با تجهيزات غواصي، اجراي عمليات هلي برن، استفاده از سامانه ليزري و انواع سلاح هاي ضد هوايي سبك با برد بلند در محدوده  امواج نامرئي و اجراي عمليات هواپيماهاي بدون سرنشين از ديگر بخش هاي اين مانور بود.
همزمان با اين رزمايش كه در حضور فرمانده كل قوا به اجرا درآمد، ناوچه موشك انداز جوشن، كه به دست متخصصان داخلي طراحي و ساخته شده است، رسما به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، ملحق شد.
ناوچه موشك انداز جوشن از آخرين فن آوري روز دنيا در زمينه ساخت بدنه، سامانه هاي تسليحاتي، الكتريكي و الكترونيكي، قدرت آتش توپخانه اي و موشكي سنگين برخوردار است.
در اين رزمايش، شناورهاي زيردريايي السابحات از نوع زيردريايي هاي كلاس سبك و چابك كه به دست متخصصان توانمند داخلي كاملا بومي شده و قابليت توليد انبوه دارد، به اجراي عمليات در ابعاد سطح و زيرسطح پرداختند.
توپ فجر 27 نيز كه به دست متخصصان نيروي دريايي و صنايع دفاعي بومي شده و قابليت نواخت بالا برابر با آخرين استانداردهاي جهاني و قابليت كنترل از راه دور را دارد، براي اولين بار مورد استفاده قرار گرفت.
جمهوري اسلامي ايران سومين كشوري است كه به فن آوري ساخت اين توپ هاي پيشرفته دست پيدا كرده است.
در پايان رزمايش آموزشي دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) نوشهر، حضرت آيت الله خامنه اي در جمع تعدادي از نيروهاي شركت كننده در رزمايش، ضمن اظهار خرسندي از اجراي خوب تمرينات عملي، خطاب به آنان افزودند: با همت شما جوانان و توان جسمي و ذهني شما، انجام همه كارهاي بزرگ امكان پذير است.

رئيس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد:
شوراي امنيت نيازمند مشروعيت و كارآمدي است
006930.jpg
006936.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد ساعات اوليه چهارشنبه به وقت تهران در شصت و يكمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك سخنراني وتاكيد كرد: تا زماني كه ساختار و آيين كار سازمان ملل اصلاح نشود نمي توان انتظار داشت بي عدالتي، ظلم و زور گويي در جهان ريشه كن شود و يا گسترش نيابد.
متن كامل سخنراني دكتر احمدي نژاد به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام علي سيدنا محمد و آله الطاهرين وصحبه المنتجبين
اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه
رياست محترم مجمع عمومي
رؤساي محترم كشورها، رؤساي محترم نمايندگي ها
عاليجنابان، خانم ها و آقايان
خداوند حكيم عزيز و رحيم را سپاسگزارم كه فرصت ديگري در اختيار اين جانب قرارداد تا به نمايندگي از ملت بزرگ ايران مطالبي را به سمع و نظر جامعه جهاني برسانم.
همچنين خداوند بزرگ را از بيداري روزافزون ملتها و حضور شجاعانه آنان در صحنه هاي مختلف بين المللي و اعلام نظر در قبال مسائل جهاني حمد و سپاس مي گويم.
ديدار رئيس جمهوري با دبيركل سازمان ملل
ايسنا: محمود احمدي نژاد در نخستين روز سفر خود به نيويورك جهت شركت در شصت و يكمين نشست سالانه سازمان ملل متحد سه شنبه گذشته به وقت محلي با دبيركل سازمان ملل ديدار و گفتگو كرد.
رئيس جمهور اسلامي ايران در اين ديدار با اشاره به موقعيت مهم و نقش تاثيرگذار جمهوري اسلامي ايران در مسايل جهاني و منطقه اي بر آمادگي كشورمان براي كمك هاي مختلف به حل مسايل بين المللي تأكيد كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره اهل صلح، مذاكره و گفتگو بوده است.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه گفتگوي عادلانه بهترين راه حل مسايل جهاني از جمله موضوع هسته اي ايران است گفت:   جمهوري اسلامي ايران كشوري بزرگ و قدرتمند است و در موضوع هسته اي نيز منطق و گفتگو را بهترين راه حل مي داند و در صورتي كه اين مساله از اولويت مسايل جهاني خارج شده و در جوي آرام بررسي گردد سريع تر قابل حل خواهد بود.
دبيركل سازمان ملل متحد گفتگو و مذاكره را بهترين راه حل موضوع هسته اي ايران دانست و گفت: اميدوارم روند مثبت مذاكرات ايران و اروپا روز به روز بهتر شده و هر چه زودتر مشكلات رفع شود.
بقيه از صفحه اول
حق طلبي، خداجويي، عدالتخواهي و حمايت از كرامت انساني فرياد رساي امروز ملتهاي جهان است. نفي زورگويي و تجاوز، دفاع از مظلومان و صلح طلبي از ويژگي هاي ديگر ملتهاي مختلف جهان به خصوص خواست نسلهاي نو و جوانان برومندي است كه مي خواهند جهاني پاك از آلودگي، تجاوز و بي عدالتي و سرشار از عشق و محبت بسازند. جوانان و نوجوانان حق دارند كه عدالتخواه و حق طلب باشند و حق دارند آينده خود را براساس محبت و عشق و آرامش بنا كنند. و خداوند را بر اين نعمت بزرگ نيز شاكرم.
سركار خانم رئيس، عاليجنابان
آنچه امروز بر بشريت مي گذرد شايسته كرامت انساني نيست، خداوند بشر را خلق نكرده است كه بعضي بر بعضي ديگر ظلم و تجاوز روا دارند.
عده اي با ايجاد جنگ و درگيري به غارت منابع، ثروت اندوزي و گسترش سلطه خود مشغول باشند و عده اي در فقر و رنج و مصيبتهاي ناشي از آن بسر ببرند. عده اي با تكيه بر سلاح و تهديد بخواهند بر جهان حكمراني كنند و عده اي دائم در سايه تهديد و ناامني زندگي كنند.
عده اي در هزاران كيلومتر دورتر از كشور خود سرزمينهاي ديگران را اشغال كنند. در امور آنان دخالت نمايند و بر منابع نفتي و غير نفتي و گذرگاههاي حياتي آنان مسلط شوند و عده اي در خانه خود روزانه بمباران شوند، بچه هاي آنان در خيابانها و كوچه هاي وطن خود كشته شوند و خانه هاي آنان ويران شود.
اين گونه رفتارها در شأن بشريت نيست و با حق و عدالت و كرامت انسان مغايرت دارد. سئوال اساسي اين است كه در اين شرايط مظلومان جهان بايد به كجا شكايت ببرند؟ چه كسي يا سازماني از حقوق مظلومان دفاع مي كند و ستمگران را به جاي خود مي نشاند؟ كرسي قضاوت عادلانه جهاني كجاست؟
با ذكر نمونه هايي و مروري كوتاه بر اهم مسائل جهان امروز، موضوع بيشتر روشن مي شود.
الف- گسترش بي وقفه سلاحهاي اتمي، ميكروبي و شيميايي
بعضي قدرتها با افتخار از توليد سلاحهاي اتمي نسلهاي دوم و سوم خبر مي دهند. آنان اين سلاحها را براي چه مي خواهند؟ آيا توليد اين سلاحهاي مرگبار و انباشت آنان در زرادخانه ها براي توسعه صلح و دموكراسي است؟ يا اينكه سلاحهاي مزبور ابزار تهديد دولتها و ملتهاست؟ مردم جهان تا كي بايد در سايه تهديد بمبهاي اتمي، ميكروبي و شيميايي زندگي كنند؟ قدرتهاي مولد چنين بمبهايي به چه چيز متعهد هستند و در برابر جامعه جهاني چگونه پاسخگو مي باشند؟ و آيا مردم اين كشورها راضيند سرمايه هاي آنان صرف توليد اينگونه سلاحهاي مخرب شود؟ آيا نمي توان به جاي اتكا به سلاحهاي مرگبار و بمب به عدالت، اخلاق و عقل متكي بود. آيا عقل و عدالت با صلح و آرامش سازگارتر است يا بمب هاي اتمي شيميايي و ميكروبي؟ اگر عقل، اخلاق و عدالت حاكم باشد، ريشه هاي ظلم و تجاوز مي سوزد و تهديدها از بين مي رود و دليلي براي منازعات باقي نمي ماند زيرا اكثر منازعات دنيا ناشي از قانع نبودن به حق خود و اقدام به تجاوز و بي عدالتي است. عموم ملتها به عدالت عشق مي ورزند و از آن استقبال مي كنند و حاضرند براي قوام آن فداكاري كنند.
آيا اگر قدرتهاي جهاني پرچم اجراي حقيقي عدالت و محبت و صلح را برافرازند ماندگارتر و محبوب ترند يا با ادامه تكثير سلاح هاي اتمي و شيميايي و تهديد دائمي توسط آنها؟ تجربه تهديد و به كارگيري سلاح اتمي جلوي روي ماست. آيا به جز گسترش نفرت ها و دشمني ها در بين ملتها سودي براي عاملين آن داشته است؟
ب- اشغال كشورها و توسعه درگيريها
اشغال كشورها منجمله عراق اتفاق افتاده است و سه سال است كه ادامه دارد. روزي نيست كه صدها نفر به خاك و خون نيفتند. اشغالگران از برقراري امنيت در عراق ناتوان هستند. عليرغم تشكيل دولت و مجلس قانوني دستهاي پنهان و آشكاري در تلاش است تا ناامني و اختلافات را در جامعه عراق گسترش دهد و درگيري داخلي ايجاد كند.
شواهدي بر اراده اشغالگران براي رفع ناامني ها مشهود نيست. تعداد زيادي از تروريستها توسط دولت عراق دستگير شدند اما اشغالگران به دلايل گوناگون آنان را آزاد كردند. به نظر مي رسد توسعه درگيريها و تروريسم توجيهي براي حضور نيروهاي خارجي در عراق است.
با اين وضع مردم عراق بايد به كجا پناه ببرند و دولت عراق به چه كسي بايد شكايت كند؟ ضامن امنيت عراق كيست؟ ناامني در عراق كل منطقه را متاثر مي كند. آيا شوراي امنيت مي تواند نقشي در برقراري صلح و امنيت در عراق ايفا نمايد در حالي كه اشغالگران خود عضو دائم شوراي امنيت هستند؟ آيا شوراي امنيت مي تواند تصميم عادلانه اي در اين مورد اتخاذ نمايد؟به سرزمين فلسطين بنگريد. ريشه مسائل فلسطين به جنگ جهاني دوم بر مي گردد. به بهانه حمايت از بخشي از بازماندگان جنگ، سرزمين فلسطين را با جنگ و تجاوز و آواره كردن ميليونها نفر از ساكنان بومي اشغال كردند و در اختيار تعدادي از بازماندگان قرار دادند و جمعيت زيادتري هم كه اصولاً از جنگ جهاني متاثر نبودند از سراسر جهان در آن سرزمين جمع كردند و دولتي را شكل دادند. دولتي در سرزمين ديگران با مردمي جمع آوري شده از اطراف جهان و خارج از فلسطين و البته به قيمت آوارگي ميليونها نفر از صاحبان اصلي آن سرزمين. اين فاجعه عظيمي است كه در تاريخ كمتر اتفاق افتاده است. هنوز آوارگان در اردوگاههاي موقت زندگي مي كنند و بعضي از آنان با آرزوي بازگشت به وطن از دنيا رفته اند.آيا هيچ منطق و قانون و استدلال حقوقي وجود دارد كه چنين رويدادي را تاييد نمايد؟ آيا هيچيك از اعضاي سازمان ملل متحد مي پذيرند چنين فاجعه اي در كشور آنان اتفاق بيفتد؟
آن قدر بهانه تاسيس رژيم اشغالگر قدس سست است كه مدعيان اجازه نمي دهند كسي درباره آن سخن بگويد چون با آشكار شدن حقيقت موضوع فلسفه وجودي اين رژيم از بين مي رود چنانكه از بين رفته است.فاجعه به استقرار يك رژيم در سرزمين ديگران ختم نمي شود. متاسفانه از نخستين روز تاسيس، رژيم مزبور به عنوان يك نيروي تهديد كننده دائمي در منطقه خاورميانه و با قصد ايجاد جنگ و خونريزي، جلوگيري از پيشرفت كشورهاي منطقه و به عنوان يك عامل تفرقه و تهديد و فشار بر مردم منطقه مورد استفاده برخي قدرتها بوده است. ممكن است بعضي از حاميان اين رژيم از بيان اين سوابق ناراحت شوند اما اينها واقعيت است و نه افسانه. تاريخ جلوي چشم ماست. اما مهمتر از آن حمايتهاي غير قانوني از چنين رژيمي است.به سرزمين فلسطين نگاه كنيد. مردم در خانه هاي خودشان هر روز بمباران مي شوند. فرزندان آنان در كوچه و خيابان كشته مي شوند اما هيچ مرجع قانوني حتي شوراي امنيت قادر به حمايت از آنان نيست. چرا؟ از طرف ديگر دولتي با رأي مستقيم مردم و بصورت دموكراتيك در بخش كوچكي از سرزمين فلسطين تشكيل مي شود ليكن به جاي حمايت مدعيان دموكراسي از او، وزراء و نمايندگان مجلس آن در جلوي چشم جهانيان دستگير و زنداني مي شوند.
چه شورا و سازماني از اين دولت مظلوم حمايت مي كند؟ و چرا شوراي امنيت نمي تواند قدمي بردارد؟ در همينجا به لبنان اشاره مي كنم:
۳۳ روز مردم زير باران بمبها و گلوله ها به سر مي برند و حدود 5/1 ميليون نفر آواره مي شوند، برخي از اعضاي شوراي امنيت عملا در مسيري حركت مي كنند كه فرصت لازم را براي متجاوز فراهم آورند تا اهداف خود را از طريق نظامي محقق سازد و ديديم كه عملا شوراي امنيت سازمان ملل متحد تحت فشار برخي قدرتها نمي تواند آتش بس را در همان روزهاي اول تصويب و برقرار كند. شوراي امنيت روزها به تماشاي صحنه فجيع حملات به مردم لبنان مي نشيند و فجايع قانا بارها تكرار مي شود، چرا؟ در همه اين موارد پاسخ روشن است. مادام كه عامل درگيري خود عضو دائم شوراي امنيت باشد اين شورا چگونه مي تواند به وظايف خود عمل كند؟
ج- عدم رعايت حقوق اعضاء سازمانهاي بين المللي
عاليجنابان
در اينجا به بخشي از مظلوميتهاي ملت ايران و بي عدالتي كه در حق آنان روا داشته مي شود اشاره مي كنم:
جمهوري اسلامي ايران عضو آژانس انرژي اتمي و متعهد به معاهده PT است. همه فعاليتهاي اتمي ما آشكار، صلح آميز و در معرض ديد بازرسان آژانس است. چرا با حقوق مصرح ما در قانون مخالفت مي شود؟ چه دولتهايي مخالفت مي كنند؟ دولتهايي كه خود از چرخه توليد سوخت و انرژي هسته اي استفاده مي كنند. بعضي از آنان از دانش هسته اي در مقاصد غير صلح آميز هم نظير ساخت بمبهاي اتمي استفاده مي كنند و حتي در بكارگيري آن عليه بشريت داراي سابقه سوء هستند.به اين بي عدالتي ها چه سازمان و شورايي بايد رسيدگي نمايد؟ آيا شوراي امنيت در جايگاهي هست كه بتواند رسيدگي كند؟ و اجازه ندهد حقوق مسلم كشورها نقض گردد و برخي قدرتها مانع پيشرفت علمي كشورهاي ديگر شوند؟
استفاده از شوراي امنيت به عنوان ابزار تهديد بسيار نگران كننده است.
بعضي از اعضاء دائم شوراي امنيت كه در منازعات بين المللي خودشان يك طرف منازعه هستند، به راحتي ديگران را با شوراي امنيت تهديد مي كنند و از قبل، محكوميت طرف مقابل خود توسط آن شورا را اعلام مي نمايند. سئوال اين است كه استفاده ابزاري از شوراي امنيت چه توجيهي دارد و آيا شورا را از كارآيي ساقط و حيثيت شورا را مخدوش نمي كند؟ اين رفتار تا چه ميزان در كارآيي اين شورا براي برپايي امنيت موثر است؟
عاليجنابان
مرور بر واقعياتي كه اشاره شد ما را به اين حقيقت رهنمون مي شود كه متاسفانه عدالت قرباني زور و تجاوز مي شود.بسياري از مناسبات جهاني تحت فشار برخي از قدرتمندان، غير مسئولانه، غير عادلانه و تبعيض آميز است.
تهديد با بمب اتمي و تسليحات توسط برخي قدرتها به جاي احترام به حقوق ملتها و حفظ و گسترش صلح و آرامش نشسته است.ادعاي حمايت از حقوق بشر و دموكراسي براي برخي قدرتها تا وقتي است كه بتوان از آن به عنوان ابزاري براي فشار و تحقير ساير ملتها استفاده كرد اما وقتي موضوع به منافع خود مدعيان بر مي گردد، مفاهيمي نظير دموكراسي، حق انتخاب ملتها، احترام به حقوق و شعور مردم، حقوق بين المللي و عدالت هيچ جايگاه و ارزشي ندارد. نظير آنچه در برخورد با دولت منتخب مردم فلسطين و يا در حمايت از رژيم صهيونيستي ديده مي شود. اگر در فلسطين مردم كشته شوند، آواره شوند، زنداني و دستگير و محاصره شوند مهم نيست و به حقوق بشر هيچ آسيبي نمي رسد.
كشورها در استفاده از حقوق مصرح در قوانين بين المللي مساوي نيستند و برخورداري از اين حقوق بستگي به اراده بعضي قدرتهاي بزرگ دارد.
ظاهراً شوراي امنيت فقط براي تامين امنيت و حقوق برخي از قدرتهاي بزرگ مفيد است اما اگر مظلومان زير بمبارانها نابود شوند شوراي امنيت بايد سكوت كند و حتي آتش بس را تصويب نكند. آيا اين براي شوراي امنيت كه بايد حافظ امنيت كشورها باشد يك تراژدي تاريخي نيست؟
نظام حاكم بر مناسبات امروز به گونه اي است كه برخي قدرتها تصميم خود را بر تصميم بيش از 180 كشور جهان حاكم مي دانند و خود را معادل جامعه جهاني قلمداد مي كنند. آنان خود را مالك و حاكم جهان و ساير ملتها را دست دوم به حساب مي آورند.
عاليجنابان
سئوال اين است كه اگر دولت امريكا يا دولت انگليس كه عضو دائم شواري امنيت هستند مرتكب تجاوز و اشغال و نقض قوانين بين المللي شوند چه ركني از اركان سازمان ملل متحد مي تواند به جرم آنان رسيدگي كند؟ آيا شورايي كه خود آنان با امتياز ويژه در آن عضويت دارند مي تواند به جرم آنان رسيدگي كند؟ آيا تاكنون چنين امري اتفاق افتاده است؟
اما بالعكس ديده ايم اگر آنان با ملت يا دولتي مشكل پيدا كنند آن دولت را به شوراي امنيت مي كشانند و خودشان در مقام شاكي كار دادستان را هم انجام مي دهند و در مقام قاضي حكم هم صادر مي كنند و به مرحله اجرا مي گذارند.
آيا اين نظام عادلانه است؟ آيا تبعيض از اين آشكارتر و ظلمي از اين واضح تر وجود دارد؟
متاسفانه اصرار مداوم برخي كشورهاي سلطه طلب براي تحميل سياست هاي انحصار طلبانه خود به مراكز تصميم سازي بين المللي، از جمله شوراي امنيت، باعث شده تا بي اعتمادي افكار عمومي جهاني نسبت به سازمان ملل متحد افزايش يافته، اعتبار و كارآمدي اين فراگيرترين نهاد نظام امنيت دستجمعي، بيش از پيش خدشه دار شود.
عاليجنابان
تا كي چنين وضعيتي در جهان قابل دوام است. ملاحظه مي فرمائيد رفتار بعضي قدرتها، بزرگترين چالش امروز سازمان ملل متحد و سازمانهاي وابسته و شوراي امنيت است. ساختار و آيين كار موجود شوراي امنيت پاسخگوي انتظارات نسل حاضر و نيازهاي امروز بشر نيست. اين ساختار و آيين كار ميراث جنگ جهاني دوم است.امروزه اين واقعيت بر كسي پوشيده نيست كه نياز حياتي و فوري شوراي امنيت، مشروعيت و كارآمدي است. بايد اذعان داشت كه تا وقتي اين نهاد نتواند به نمايندگي از كل جامعه بين المللي و بطور شفاف، عادلانه و دمكراتيك اقدام كند نه مشروع خواهد بود و نه كارآمد. از سوي ديگر رابطه مستقيم سوء استفاده از حق وتو با كاهش مشروعيت و كارآمدي شورا، اكنون وضوح بيشتري يافته و ديگر غير قابل انكار شده است.
تا زمانيكه اين ساختار و آيين كار اصلاح نشود نمي توان انتظار داشت كه بي عدالتي، ظلم و زورگويي در جهان ريشه كن شود و يا گسترش نيابد.
آيا شايسته است مردم امروز جهان تابع تصميمات ۶۰ سال پيش باشند؟ و آيا نسل حاضر و نسلهاي نو حق ندارند خود براي جهاني كه مي خواهند در آن زندگي كنند تصميم بگيرند؟
امروز اصلاحات جدي در ساختار و آيين كار شوراي امنيت بيش از هر زمان ديگري ضروري است.
عدالت و دموكراسي حكم مي كند كه نقش مجمع عمومي سازمان ملل متحد به عنوان اصلي ترين ركن اين سازمان محترم شمرده شده و همين مجمع با تعريف سازوكار مناسبي نسبت به اصلاح ساختارهاي سازمان ملل متحد اقدام كند و به خصوص شوراي امنيت را از وضعيت موجود نجات دهد. در غير اين صورت و در كوتاه مدت حداقل از جنبش غير متعهدها، سازمان كنفرانس اسلامي و قاره آفريقا هر كدام يك نماينده با امتياز ويژه وتو به عنوان عضو دائم شوراي امنيت انتخاب شوند تا تعادل حاصله مانع از اجحاف به ملت ها شود.
رياست محترم، عاليجنابان
از سوي ديگر اخلاق و معنويت بايد جايگاه واقعي خود را پيدا كند. بدون اخلاق و بدون توجه به معنويت كه در پرتو تعليمات انبياي الهي حاصل مي شود، نمي توان عدالت و آزادي و حقوق بشر را تضمين نمود. چاره عموم گرفتاريهاي امروز بشر توجه به اخلاق و معنويت و حاكميت انسانهاي صالح است. اگر احترام به حقوق انسانها اصل باشد بي عدالتي، بداخلاقي و تجاوز و جنگ معنايي نخواهد داشت. انسانها همه مخلوق خداوندند و همه صاحب كرامت و احترام هستند.
كسي بر كسي برتري ندارد.كسي يا دولتي نمي تواند براي خود امتيازات ويژه قائل شود و هيچ دولتي نبايد حقوق دولتهاي ديگر را ناديده بگيرد و با نفوذ در سازمانهاي بين المللي خود را معادل جامعه جهاني قلمداد كند.
شهروندان آسيايي، آفريقايي، اروپايي و آمريكايي با هم برابرند. بيش از ۶ ميليارد جمعيت جهان همه برابر و محترم هستند. عدالت و حفظ كرامت انسان دو ركن اساسي حفظ صلح، امنيت و آرامش پايدار در جهان هستند. از اين روست كه ما مي گوئيم؛ صلح و آرامش پايدار در جهان فقط مبتني بر عدالت، معنويت، اخلاق، مهرورزي و حفظ كرامت انساني ممكن است. صلح، پيشرفت و امنيت حق همه ملتها و دولتهاست. همه ما عضو جامعه جهاني هستيم و حق داريم بر ايجاد فضايي آكنده از محبت و عشق و عدالت تاكيد ورزيم. همه اعضاي محترم سازمان ملل متحد متاثر از حوادث شيرين و تلخ جهان امروز هستند. ما مي توانيم با اتخاذ تصميمات منطقي و قاطع راه را براي زندگي بهتر نسلهاي حاضر و آينده باز كنيم. ما با همكاري يكديگر مي توانيم علل و ريشه هاي تلخي ها و ناكامي ها را بخشكانيم و به جاي آن كام ملتهاي خود را با تقويت عناصري نظير اخلاق، معنويت، عدالت كه پايدار هستند شيرين كنيم.
ملتها براساس فطرت الهي به دنبال خير و نيكي و كمال و زيبايي هستند. ما با اتكا به خواست ملتهايمان خواهيم توانست قدمهاي بزرگي در اصلاح امر برداريم و راه را براي كمال بشريت هموار بسازيم. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم با اراده خداوند متعال عدالت، صلح و نيكي دير يا زود در جهان مستقر خواهد شد. مهم اين است كه ما نيز سهمي در برپايي عدالت و نيكي در جهان داشته باشيم.
خداوند قادر و رحيم كه خالق جهان است حاكم و مالك جهان نيز هست. اوست كه امر به عدالت مي كند و اوست كه از بندگان خود مي خواهد بر مبناي خير و نيكي و تقوا پشتيبان هم باشند و در فساد و تباهي از يكديگر حمايت نكنند.او از بندگان خود مي خواهد به نيكي ها و خوبيها امر كنند و يكديگر را از زشتيها و بديها باز دارند.
همه پيامبران الهي از حضرت آدم (ع) تا حضرت موسي (ع) و از حضرت موسي تا حضرت عيسي (ع) و از او تا پيامبر اسلام حضرت محمد (ص) بشر را به توحيد، عدالت، برادري و عشق و محبت دعوت كرده اند.
آيا نمي توان بر مبناي توحيد و عدالت و عشق و احترام به حقوق انسانها، دنياي بهتري ساخت و دشمني ها را به دوستي تبديل كرد؟
من با صداي بلند اعلام مي كنم امروز جهان بيش از هميشه نيازمند انسانهاي صالح و عدالتخواه و عاشق بشريت و بالاتر از همه نيازمند انسان صالح كامل و منجي حقيقي است كه موعود همه امت ها و برپا كننده عدالت و صلح و برادري خواهد بود.
اي خداي بزرگ، مردم بندگان تو هستند و تو خود بر هدايت و رستگاري آنان تاكيد داري. تو خود انسان كامل و موعود امم را بر بشريت تشنه عدالت ارزاني دار و ما را از رهپويان و تلاشگران براي ظهور و حركتش قرار بده.

از سوي آيت الله العظمي مكارم شيرازي صورت گرفت
دعوت از پاپ براي مناظره
006933.jpg
گروه سياسي - آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي گفت: مناظره با پاپ مي تواند در هر زمان و هر مكان و بدون هيچ گونه قيد و شرط باشد و به طور زنده پخش شود و من مطمئن هستم در پايان اين مناظره مردم جهان قضاوت خواهند كرد كه اسلام منادي صلح و صفا و دوستي است و جهاد يك سپر دفاعي در برابر دشمنان است نه براي تحميل عقيده.
اين مرجع تقليد كه در درس خارج فقه حوزه علميه به مناسبت روز پايان درس قبل از ماه مبارك رمضان سخن مي گفت، افزود: قرن هاست بسياري از مسيحيان در كشورهاي اسلامي با ما زندگي مي كنند و هرگز شنيده نشده كسي را مجبور به تغيير عقيده كنند.
وي افزود: سخنان ستيزه جويانه پاپ مصداق بارز گسترش خشونت در جهان بود و متأسفانه فضاي دنيا را ناامن تر كرد و همزيستي مسالمت آميز مسلمين و مسيحيان را به خطر افكند. اين در حالي است كه ما در اين زمان بيش از هر زمان ديگر نياز به دعوت به آرامش و امنيت و صلح داريم.

رايزني درباره تحريم ايران به نتيجه نرسيد
حمايت كامل 1+5 از مذاكره با ايران
ديدار لاريجاني و سولانا هفته آينده
006939.jpg
واحد مركزي خبر: دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز چهارشنبه در گفتگويي تلفني توافق كردند كه هفته آينده ديدار كنند.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، لاريجاني و سولانا در يكي از پايتخت هاي اروپايي ديدار و مذاكرات بعدي خود را انجام خواهند داد.
سولانا در نيويورك به سر مي برد و لاريجاني نيز براي ديدار مقامات سوري، در دمشق به سر مي برد.
گروه سياسي جرج بوش در نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل تصريح كرد با فعاليت صلح آميز هسته اي ايران هيچ مخالفتي ندارد. سخنان او در جناح هاي سياسي حاضر در كاخ سفيد تأثيرات متفاوت داشت و آسوشيتدپرس خبر داد در ميهماني شام كه شب گذشته برگزار شده، كاندوليزا رايس و معاون او نيكلاس برنز، گفته اند هرچند رئيس جمهور چنين حرفي زد اما بايد هنوز دنبال تحريم ها بود تا اگر گفت وگو جواب نداد به سرعت تحريم ها اعمال شود. بوش در سخنان خود گفته بود سعي مي كند بحران هسته اي ايران از راه ديپلماتيك حل شود.
خبرگزاري فرانسه از نيويورك گزارش داد سران و يا نمايندگان ارشد ديپلماتيك كشورهاي 1+5 كه در نيويورك حاضر هستند در ديدار و گفت وگويي ديگر، به اين نتيجه رسيدند كه بايد از مذاكرات هسته اي حمايت كامل كرده اين حمايت را نيز اعلام كنند وزراي خارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت آمريكا، چين، فرانسه، انگليس و روسيه به همراه وزراي خارجه آلمان و ايتاليا در مسأله گفت وگو اجماع كردند و برسر مسايل تحريم ايران و يا اين كه اگر مذاكرات به نتيجه نرسيدند، چگونه تحريم ها را اعمال  كنند، به هيچ نتيجه مشخصي نرسيدند. پس از سخنراني محمود احمدي نژاد، جلسه مزبور برگزار شد و هرچند رايس از سخنان بوش و نيز مواضع چين وروسيه ناراضي بود، اما در آخر مجبور شد به نظر جمع رأي دهد ولي پس از خروج از جلسه گفت آمريكا بايد امكانات خود را آزمايش كرده و خود را آماده كند. بيشترين اخبار مثبت از گفت وگو با ايران را فرانسه با خود دارد و شيراك پس از حضور در نيويورك مدام درباره گفت وگوي خود با سي ان ان مورد پرسش قرار مي گيرد و همه جا تأكيد مي كند كه حرف هاي او درست منتقل شده و او از گفت وگو با ايران حمايت كرده و مخالف تحريم ايران است. سوسياليست هاي فرانسه نيز روز گذشته با صدور بيانيه اي از موضع رئيس جمهور در پرونده هسته اي ايران حمايت كردند.
اما در آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين، سومين روز از نشست سالانه برگزار شد و رئيس هيأت چين در اجلاس در سخناني تصريح كرد مسأله هسته اي  ايران بايد در چارچوب مقررات آژانس حل و فصل شود. ايرنا گزارش داد سون چين، ضمن اشاره به پرونده هسته اي  ايران گفته آژانس بايد در اين پرونده نقش محوري را داشته باشد چرا كه اطلاعات تخصصي و فني در اختيار آژانس است. وي در ادامه گفت: مسايلي مانند مبحث هسته اي ايران و بحران هسته اي كره شمالي بايد با همكاري و تلاش كشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي و در حوزه مقررات آژانس به شكل مطلوب حل شود.
دبيركل آژانس نيز كه در اجلاس حاضر است در سخناني ديگر گفت: آژانس در حال  حاضر با دو چالش جديد روبه رو است. جهان افزايش تقاضا در توسعه انرژي هسته اي دارد و اين مسأله باعث مي شود نگراني خطر اشاعه هسته اي نيز افزايش يابد.
البرادعي با بحث و بررسي مسايل فني، اعلام كرد تقاضاي برق هسته اي روبه  افزايش است و بايد موارد فني در اين زمينه متحول شود.

فردا و همزمان با آغاز هفته  دفاع مقدس انجام مي شود
نمايش اقتدار ملت در رژه نيروهاي مسلح
ايسنا :  برنامه هاي ويژه  هفته  دفاع مقدس با رژه  سراسري نيروهاي مسلح ساعت 8 صبح فردا در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) آغاز خواهد شد.
سردار سرتيپ دوم پاسدار ذبيح الله نامور در آخرين جلسه  هماهنگي برگزاري اين مراسم به خبرنگاران گفت: در اين رژه سلاح هاي جديد نيروهاي مسلح ايران انواع موشك ها، توپ ها و تانكها كه غالباً توسط صنايع دفاعي خودمان ساخته شده به نمايش گذاشته خواهد شد.
وي ادامه داد: سلاح هاي جديد ما آن مقداري كه قابل عرضه و نمايش بود در مانورهاي پيامبر اعظم(ص) و ضربت ذوالفقار به نمايش درآمدند كه 10 الي 20 درصد از توان رزمي نيروهاي مسلح ماست. اميدواريم شرايطي پيش نيايد كه از اين سلاح ها استفاده كنيم، اما اگر لازم شد توان واقعي مان را در عرصه  عمل به نمايش خواهيم گذاشت.

ديدار لاريجاني با اسد
ايرنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي روز چهارشنبه در دو ديدار جداگانه با بشار اسد رئيس جمهوري و فاروق الشرع معاون رئيس جمهوري سوريه، آخرين تحولات منطقه، روابط ميان دو كشور و تحولات پرونده هسته اي ايران را مورد بررسي قرار داد.
علي لاريجاني در اين دو ديدار با اشاره به سياست كلي جمهوري اسلامي ايران در مورد عراق، بر لزوم برقراري ثبات و امنيت در اين كشور و خروج نيروهاي اشغالگر از عراق تأكيد نمود.

يادداشت
شرايط جديد پرونده هسته اي
دكتر حسين علايي
با ارائه پاسخ جمهوري اسلامي ايران به بسته پيشنهادي كشورهاي اروپايي درباره موضوع هسته اي، مسير تحريم ايران در شوراي امنيت سازمان ملل كه آمريكا بر آن اصرار دارد، به تعويق افتاده و مذاكرات هماهنگ كننده روابط خارجي اتحاديه اروپا با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، علائمي از بهبود، اميدواري و خوش بيني در مسير مذاكره را پيش روي گذاشته است.
طبيعتاً آمريكا مي خواهد تا قبل از انتخابات مجلس نمايندگان آن كشور در آبان ماه، به يك موفقيت خارجي دست يابد تا از آن به نفع نومحافظه كاران و گروه حاكم بر كاخ سفيد بهره گيرد زيرا ناكاميهاي آمريكا در جريان جنگ اسرائيل با مردم لبنان و اعمال فشار ايالات متحده بر اسرائيل براي نابودي حزب الله لبنان و نيز شرايط نابسامان آمريكا در عراق و گسترش ناامني ها در آن كشور، نياز بوش را به عمده كردن مسئله هسته اي ايران افزايش داده است. ولي اروپا در اين مسير به طور كامل با آمريكا همراه نيست زيرا مسير شوراي امنيت، مسير تشديد فشارها، از تحريم هاي سبك تا تحريم هاي سنگين تر و در نهايت تحريم نفتي است كه همگي به ضرر اروپا و به نفع آمريكاست و ممكن است اين مسير در نهايت به يك تقابل نظامي محدود هم منجر گردد كه در آن صورت، اروپا به طور كامل از صحنه بازيگري حذف خواهد شد و آمريكا يكه تاز ميدان خواهد بود. لذا مسير مذاكره براي اروپا تنها راه منطقي و منحصر به فرد است. البته آمريكا هم نمي خواهد مسير شوراي امنيت را به صورت انفرادي طي كند و علاقه اي ندارد تا در اين زمينه به تنهايي تصميم بگيرد، زيرا در اين صورت ريسك تصميم گيري براي اين كشور بالا رفته و متهم به يك جانبه گرايي در مسائل خاورميانه خواهد شد.
پس تصميم گيري براي آمريكا و اروپا در شرايط فعلي دچار پيچيدگي هاي خاص خود است. اروپا هم مي داند كه تنها اقرار به حق ايران در داشتن چرخه سوخت هسته اي كافي نيست زيرا اگر ايران نتواند از اين حق قانوني خود استفاده كند و اين حق را در عمل به اجرا درنياورد اين اقرار، مسئله اي را براي ايران حل نخواهد كرد و لذا اروپا ناگزير است تا براي رسيدن به توافق، شرايط ايران را در پاسخ به خواست همه مردم، مبني بر داشتن چرخه سوخت هسته اي در نظر بگيرد. پس اروپا علاوه بر به رسميت شناختن حق هسته اي ايران بايد بپذيرد كه ايران چرخه سوخت هسته اي صلح آميز خود را در داخل كشور داشته باشد و دانشمندان ايراني بايد بتوانند در اين حوزه از فناوري فعاليت نمايند. روسها هم مسير شوراي امنيت را راه حل مناسبي حداقل در شرايط فعلي نمي دانند و معتقدند كه تحريم ايران كارساز نيست و تنها مذاكره مي تواند مسائل فيمابين را حل كند. جمهوري اسلامي ايران هم معتقد است كه مسير شوراي امنيت و اعمال تحريم ها، ايران را از فعاليت هسته اي بازنخواهد داشت و تنها مذاكره است كه مي تواند مسئله را حل كند. در حال حاضر هم جمهوري  اسلامي ايران در مذاكرات سعي كرده است در مسير اعتمادسازي و اقناع جامعه اروپا، گام هاي بيشتري بردارد. اظهار نظر مثبت نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و اروپا درباره مذاكرات اخير مشخص مي سازد كه در حال حاضر اروپا از موضوع انجام تعليق به عنوان پيش شرط مذاكرات عبور كرده است، گرچه آمريكا هنوز بر آن اصرار دارد و ايران هم بعد از آغاز مذاكرات با اروپا، گفت وگو در مورد تعليق موقت كوتاه مدت را از دستور مذاكرات خارج نمي داند. پس شرايط به گونه اي است كه ايران تلاش خواهد كرد كه هم چرخه سوخت هسته اي را در درازمدت براي خود حفظ كند و هم مسير شوراي امنيت را خنثي نمايد و هم سعي مي نمايد تا پرونده هسته اي به سمت تحريم جلو نرود و بدين منظور به صورت فعال با اروپا در تعامل خواهد بود. البته رسيدن به اين اهداف خود مديريت ويژه و منسجمي را مي طلبد تا پيشرفتهاي حاصل شده را تثبيت نموده و به حداكثر منافع ملي دست يافت و از فشار مثلثي آمريكا بر ايران كه يك ضلع آن استفاده از شوراي امنيت سازمان ملل براي اعمال تحريم ها و يك ضلع آن استفاده از اتحاديه اروپا براي اعمال فشار از طريق مذاكره و يك ضلع آن اقدامات يك جانبه آمريكا در تهديد به استفاده از قدرت نظامي است، كاست.

در پي برخورد غيرمتعارف دولت تركيه صورت گرفت:
توقف هفت ساعته هواپيماي مقامات ايراني در استانبول
گروه سياسي هواپيماي حامل هيأت همراه رئيس جمهور كه پس از عدم دريافت ويزا از آمريكا، سنگال را به مقصد تهران ترك كرده بودند، بامداد چهارشنبه هنگام عبور از آسمان تركيه در اقدامي غيرمتعارف در فرودگاه استانبول متوقف شد.
هواپيماي جمهوري اسلامي ايران كه 90 نفر از مسئولين، كارشناسان، مقامات ارشد وزارتخانه هاي صنايع و معادن و وزارت امور خارجه و جمعي از خبرنگاران همراه با رئيس جمهور در سفر دوره اي به كشورهاي آفريقا و آمريكاي لاتين را با خود حمل مي كرد، دوشنبه شب گذشته به وقت محلي در پروازي 7 ساعته از ونزوئلا عازم سنگال شد تا پس از توقفي چند ساعته داكار را به مقصد تهران ترك كند.
به گزارش فارس مسئولين تركيه پايان مهلت قانوني مجوز عبور از آسمان تركيه را دليل مخالفت خود اعلام كرده و پس از آن كه مذاكرات خلبان و برج مراقبت كه نزديك به يك ساعت به طول انجاميد به نتيجه نرسيد، خلبان بوئينگ 707 كه با كاهش سوخت خود مواجه و امكان تغيير مسير را نداشت، با هشدار برج مراقبت در فرودگاه استانبول به زمين نشست.
سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه و سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در استانبول از ابتداي بروز مشكل، با حضور در وزارت امور خارجه تركيه تلاش كردند تا اين مشكل سريع تر حل شود، ولي مقامات تركيه، سفر وزير خارجه و جمعي از مديران وزارت امور خارجه اين كشور به نيويورك و حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد را علت تاخير در رسيدگي و رفع اين مشكل عنوان كردند.اين هواپيما بالاخره پس از هفت ساعت معطلي در استانبول، حدود 12 ظهر روز گذشته عازم تهران شد.
تنها مقام رسمي كشور تركيه كه در هواپيما حاضر شد و از هيأت ايراني عذرخواهي كرد، معاون استاندار استانبول بود كه بر روابط حسنه دو كشور تاكيد كرد و قول داد با عوامل اين حادثه برخورد شود.شنيده ها حاكي از آن است كه پس از توقف دو هواپيماي حامل كمك هاي امدادي از ايران به لبنان در كشور تركيه، اين كشور اين بار هم قصد بازرسي اين هواپيما را داشته و تصور نمي كردند كه مسافران هواپيما تعداد زيادي از ديپلمات  هاي ايراني باشند. از سوي ديگر مقامات تركيه به دلايل نامعلومي تا ساعت 10 صبح اجازه ورود كنسول ايراني به هواپيما را ندادند.
هواپيماي ايراني قصد داشته پس از عدم اجازه عبور توسط تركيه از يونان عبور كند كه به علت نداشتن سوخت كافي مجبور به فرود در استانبول شده است.
علي رضا طهماسبي وزير صنايع و معادن كه از مسافران اين پرواز بود تصريح كرد: به نظر مي رسد اين اقدام كشور تركيه از سر عمد بوده و نيازمند برخورد جدي دستگاه ديپلماسي خارجي كشورمان است.
احضار سفير
در پي اقدام غير قانوني كشور تركيه مبني بر عدم اجازه عبور هواپيماي ايراني و توقف آن در فرودگاه استانبول سفير كشور تركيه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.
مسئولان وزارت خارجه از سفير تركيه خواستند تا با اقدام موثر و رفع موانع و دلجويي از مقامات ارشد ايراني اين پرواز مراتب جبران اقدام غير قانوني خود را فراهم آورند.
توضيح سفارت تركيه
مسئول دفتر مطبوعاتي سفارت تركيه در ايران اعلام كرد: توقف هواپيماي ايراني در فرودگاه استانبول به علت مشكل فني و نقشه پروازي بوده است.
بر اساس اعلام دفتر مطبوعاتي سفارت تركيه در تهران، از مقام هاي ايراني داخل هواپيماي در تشريفات (وي.آي.پي) فرودگاه استانبول پذيرايي شده است.اما به گفته خبرنگار ايرنا كه در هواپيما حضور داشت، مسافران در مدت توقف در فرودگاه استانبول در درون هواپيما بوده اند.
مسئول دفتر مطبوعاتي سفارت تركيه در تهران گفت كه مقام هاي تركيه به ياسيني سركنسول جمهوري اسلامي ايران در استانبول اجازه داده اند تا وارد هواپيماي ايراني شود و از آنان استقبال كند.
اما اخبار ارسالي از فرودگاه استانبول كه از مسافران هواپيما بوده است، حاكي از آن بود كه مقام هاي اين فرودگاه به سركنسول ايران اجازه نزديك شدن به هواپيما را نداده اند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |