پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۰ - Sep 21, 2006
توصيه هاي كارشناسي به مناسبت شروع سال تحصيلي جديد
فرزندان خود را براي يادگيري آماده كنيد
اسفنديار معتمدي‎/ كارشناس آموزشي و مؤلف كتاب هاي درسي
006807.jpg
006810.jpg
دانش آموزان چگونه مي توانند مطالب را به خوبي ياد بگيرند، به آموزه هاي خود عمق بخشند و در مدرسه  موفق شوند؟ دست يافتن به اين هدف هاي عالي، به چيزهاي زيادي بستگي دارد، از جمله: سلامتي جسماني، آماده بودن از نظر احساسي و اجتماعي، داشتن مهارت هاي زباني و داشتن دانش عمومي از جهان.
برخورداري از سلامتي مطلوب جسماني و بهداشتي
اگر دانش آموز از غذاي مناسب و كافي برخوردار باشد، به حد كافي ورزش كند و مرتب از سوي پزشك معاينه شود، مي تواند شروع زندگي خوبي داشته باشد و احتمال اين كه در آينده با مشكل هاي جدي در زمينه سلامتي و يادگيري روبه رو شود ناچيز است.
غذا
دانش آموزان به برنامه غذايي با مواد غذايي مغذي نياز دارند تا بتوانند سالم بمانند. افرادي كه به مدرسه مي روند در صورتي مي توانند در كلاس بهتر تمركز داشته باشند كه از مواد غذايي مناسبي استفاده كنند. اين مواد غذايي عبارتنداز: نان، ميوه و سبزي ها، گوشت و ماهي و جايگزين هاي مواد گوشتي (از جمله تخم مرغ، سويا، لوبيا و نخود) شير، پنير و ماست. مواظب باشيد فرزند شما از غذاهاي چرب و شيريني زياد استفاده نكند.
ورزش
دانش آموزان در دبستان به فرصتي نياز دارند تا بتوانند ورزش كنند. اين ورزش براي اين است كه بتوانند در ماهيچه هاي پا و دست هماهنگي به وجود آورند و نيز بتوانند آنها را بيش از پيش تحت اختيار خود درآورند. فرزند شما نياز دارد توپ را پرتاب كند و بگيرد، بالا بپرد و حركت هاي منظم و هماهنگ با موسيقي داشته باشد تا بتواند ماهيچه هاي كوچك دست و پا را تحت فرمان خود درآورد و بين آنها هماهنگي به وجود آورد. او نياز دارد از گچ نقاشي استفاده كند، قطعه هاي جورچين (پازل) را جاي خود قرار دهد و از قيچي بي خطر استفاده كند.
اگر احتمال مي دهيد كودك شما از نظر بدني عيبي داشته باشد، بي درنگ او را نزد پزشك ببريد. اقدام به موقع مي تواند به كودك شما كمك كند تا از تمام ظرفيت هاي خود استفاده كند.
مراقبت هاي پزشكي
كودكان به معاينه پزشكي منظم، مراقبت از دندان ها و تزريق واكسن نياز دارند. شما بايد پزشك يا درمانگاهي را پيدا كنيد كه بتوانيد براي معاينه هاي دوره اي كودكتان به آن جا مراجعه كنيد و در صورتي كه كودك بيمار شد يا آسيب ديد نيازهاي درماني او را فراهم كنند. پيشگيري هاي اوليه با تزريق واكسن مي تواند مانع مبتلا شدن كودك به بيماري هاي گوناگون شود، اين بيماري ها عبارتنداز: سرخك، آبله، اوريون، ديفتري، سياه سرفه، كزاز، آنفلوآنزا، فلج اطفال و سل. اين بيماري ها مي توانند اثر جدي روي سلامتي رواني و جسمي كودك بگذارند. با پزشك خود در مورد مزيت ها و خطرهاي واكسن زدن گفت وگو كنيد. كودك شما بايستي به صورت مرتب به دندان پزشك مراجعه كند.
آماده كردن كودك از نظر عاطفي و اجتماعي
كودكان، مدرسه را با درجه هاي متفاوتي از بلوغ عاطفي و اجتماعي آغاز مي كنند. فراگيري اين ويژگي ها به زمان و تمرين نياز دارد. در منزل به كودك فرصت دهيد تا بتواند ويژگي هاي مثبت زير را در خود به وجود آورد.
- اعتماد به نفس: كودكان بايد احساس خوبي نسبت به خود داشته باشند و باور داشته باشند كه مي توانند موفق باشند. كودكاني كه به خود اعتماد دارند آمادگي بيشتري براي انجام دادن كارهاي جديد دارند و در صورت عدم موفقيت در بار نخست، بار ديگر تلاش كنند.
- استقلال: كودكان بايد ياد بگيرند كارها را خود به صورت مستقل انجام دهند.
- انگيزه: كودكان بايستي بخواهند كه بياموزند.
- كنجكاوي: كودكان در اصل كنجكاو هستند و براي اين كه بتوانند از فرصت هاي فراگيري بيشترين استفاده را ببرند، بايستي همچنان كنجكاو باقي بماند.
- پشتكار: كودكان بايد ياد بگيرند كاري را كه شروع كرده اند به پايان برسانند.
- همكاري: كودكان بايد بتوانند با ديگران مدارا كنند و ياد بگيرند در كارها سهيم شوند و منتظر نوبت خود باشند.
- تسلط بر خود:كودكان بايد ياد بگيرند كه راه هاي خوب و بدي براي ابراز عصبانيت وجود دارد. آنان بايد درك كنند كه برخي از رفتارها از قبيل زدن و گاز گرفتن ديگران حركت هاي قابل قبولي نيستند.
- همدردي: كودكان بايد نسبت به ديگران علاقه نشان دهند و احساس آنان را درك كنند. اگر شما درباره كارهاي گوناگون با ديگران مشورت كنيد، كودكان شما نيز مي آموزند كه به نظر و احساس ديگران احترام بگذارند.
در اين جا راه هايي پيشنهاد مي شود كه به شما كمك مي كنداين ويژگي ها را در كودك خود به وجود آوريد يا تقويت كنيد.
* به كودك خود نشان دهيد كه نگران وضعيت او هستيد و او مي تواند به شما اميدوار باشد. كودكاني كه احساس مي كنند مورد توجه قرار دارند، اعتماد بيشتري به خود دارند. كودك شما بايد معتقد باشد هر آنچه كه پيش بيايد، كسي هست كه مراقب اوست. به كودك خود توجه كافي داشته باشيد، او را تشويق كنيد و به او فرصت دهيد ابراز وجود كند.
*براي او الگوي خوبي باشيد. كودكان هر آنچه را مي بينند و يا مي شنوند تقليد مي كنند. زماني كه شما ورزش مي كنيد و يا غذاي مناسب مي خوريد كودك شما به احتمال بيشتر كار مشابهي انجام خواهد داد. زماني كه با ديگران با احترام رفتار مي كنيد او نيز رفتار مشابهي خواهد داشت، اگر در زمينه هاي مختلف با ديگران همكاري مي كنيد، كودك شما نيز چنين خواهد كرد و ياد مي گيرد به احساس ديگران احترام بگذارد.
* به او فرصت تكرار بدهيد. كودك وقتي چيزي را تكرار مي كند خسته نمي شود. در عوض، با تكرار كردن يك چيز تا زماني كه آن را ياد بگيرد، اعتماد به نفس را در خود تقويت مي كند كه براي انجام دادن كارهاي جديد به آن نياز دارد.
* از انضباط مناسب استفاده كنيد. تمام كودكان نياز دارند كه حدودي براي آنان تعيين شود. كودكاني كه والدين آنها انضباط را با عشق مي آميزند، به طور معمول مهارت هاي اجتماعي بهتري در خود ايجاد مي كنند و در مدرسه بهتر از كودكاني عمل مي كنند كه والدين آنان محدوديت هاي بسيار اندك يا بسيار زياد برقرار مي كنند. به چند پيشنهاد زير توجه داشته باشيد.
- به فعاليت هاي كودك خود جهت بدهيد، ولي بيش از اندازه رياست به خرج ندهيد.
- زماني كه از كودك خود مي خواهيد كاري انجام دهد، دليل هاي مربوط به آن كار را برايش تشريح كنيد. براي مثال، بگوييد ماشين بازي ات را از روي پله ها بردار تا كسي نيفتد و نگوييد آن را بردار زيرا من مي گويم.
- به حرف هاي كودك خود گوش كنيد تا بفهميد چه احساسي دارد و آيا به حمايت ويژه اي نياز دارد.
با او در مورد كارهاي هيجان انگيزي كه او مي تواند در مدرسه انجام دهد، مانند فعاليت هاي هنري، خواندن و بازي كردن، صحبت كنيد.
- زماني كه از دست او عصباني هستيد نشان دهد كه او را دوست داريد. به او احترام مي گذاريد. از رفتار، او نه از خود او انتقاد كنيد. براي مثال بگوييد دوستت دارم ولي كار درستي نيست كه روي ديوار نقاشي كني. وقتي دست به چنين كاري مي زني من عصباني مي شوم.
- به كودك خود كمك كنيد تا مسائل را انتخاب و آنها را حل كند. براي مثال مي توانيد از كودك خود بپرسيد. چه كار بايد بكنيم تا برادرت آجرهاي بازي تو را به هم نريزد.
- مثبت و مشوق باشيد. اگر كاري را به خوبي انجام داد، از او تعريف كنيد. لبخند زدن و تشويق كردن براي شكل بخشيدن به رفتار او از تنبيه سخت بسيار مفيدتر است.
- اجازه دهيد كودك شما خود به انجام كارهاي متعدد بپردازد. حركات و رفتار كودكان كوچك را بايستي زيرنظر داشت. به هر حال، با انجام كارهايي از قبيل پوشيدن لباس و قرار دادن اسباب بازي ها در جاي خود، آنها مي توانند ياد بگيرند كه مستقل عمل كنند و به اين صورت مي توانند در خود اعتماد به نفس به وجود آورند. لازم است به او اجازه دهيد حق انتخاب داشته باشد و نه اين كه در تمام موارد به جاي او تصميم بگيريد.
- كودك خود را تشويق كنيد با كودكان ديگر بازي كند و مدتي را با بزرگسالاني بگذراند كه اعضاء فاميل به شمار نمي آيند. كودكان دبستاني به فرصت هايي نياز دارند تا روابط اجتماعي را بياموزند و با ديدگاه هاي ديگران آشنا شوند. اگر كودكان كم سن و سال تجربه ارتباط با كودكان و بزرگسالان مختلفي را داشته باشند به احتمال بيشتري با معلمان و هم كلاسي هاي خود ارتباط مثبت برقرار مي كنند.
- نگاه مثبت خود را به مدرسه و يادگيري به او نشان دهيد. كودكان با نياز بسيار شديد به كشف كردن و كنجكاوي كردن به اين جهان پا مي گذارند. اگر مي خواهيد كودك شما كنجكاوي خود را حفظ كند، بايستي او را تشويق كنيد. اگر به كارهاي او علاقه مندي نشان دهيد (براي مثال بگوييد نقاشي قشنگي كشيده اي) به او كمك مي كنيد به كارهايي كه انجام مي دهد افتخار كند.
- كودكان در صورتي از رفتن به مدرسه خوشحال و هيجان زده مي شوند كه والدين آنان نيز نسبت به اين گام بزرگ به هيجان درآيند. هنگامي كه كودك شما آماده رفتن به مدرسه مي شود، در مورد مدرسه با او گفت وگو كنيد. در مورد كارهاي هيجان انگيزي كه او در مدرسه انجام خواهد داد؛ مانند فعاليت هاي هنري، خواندن و بازي كردن با او گفت وگو كنيد. زماني كه درباره كارهاي مهمي كه از آموزگار خود ياد گرفته است، مثل چگونه بخواند، چگونه بشمارد و چگونه چيزها را اندازه گيري و وزن كند، گفت وگو مي كند احساس شادي خود را نشان دهيد.
زبان آموزي و دانش عمومي
مهارت هاي زباني فقط زماني در كودكان رشد مي كند كه فرصت هاي گوناگوني براي سخن گفتن، گوش دادن و استفاده از زبان براي حل مشكلات و آموختن درباره جهان داشته باشند. شما مي توانيد كارهايي انجام دهيد كه به زبان آموزي او كمك شود.
- به كودك خود فرصت دهيد بازي كند. كودكان با بازي كردن مي توانند مطالب زيادي ياد بگيرند. بازي كردن يك راه طبيعي براي آنان است تا كنجكاوي كنند، به اكتشاف بپردازند، مطالبي بياموزند، داستان بگويند و مهارت هاي اجتماعي را در خود به وجود آورند. بازي كردن همچنين مي تواند به كودكان كمك كند تا روش حل كردن مسئله را بياموزند. براي مثال، اگر واگن اسباب بازي او واژگون شده است بايستي ياد بگيرد چگونه دوباره آن را به صورت صحيح و ايستاده روي زمين قرار دهد. زماني كه او با آجرهاي خانه سازي اش بازي مي كند، مي تواند مطالبي از قبيل اسم رنگ ها، شمردن، هندسه، شكل هاي گوناگون و تعادل ياد بگيرد. بازي كردن با ديگران به او ياد مي دهد چگونه با ديگران راگفت وگو كند.
- هرزمان كه فعاليت جديدي ياد مي گيرد، او را راهنمايي و از او حمايت كنيد. والدين با جهت دادن به تلاش هاي كودك خود مي توانند به او كمك كنند تا بياموزد كارهاي جديد را چگونه انجام دهد. براي مثال در حالي كه با كودك خود جورچين (قرار دادن قطعه هاي كوچك يك تصوير در جاي خود) بازي مي كنيد مي توانيد قطعه اي را برداريد و بگوييد فكر مي كنم اين قطعه را بايد اين جا قرار دهيم. چرا آن را امتحان نمي كني؟ آن گاه از او بخواهيد آن قطعه را بردارد و در جاي خود قرار دهد. همين طور به تدريج ياد مي گيرد كدام قطعه را بايد در كجا قرار دهد، مي توانيد كم كم از كمك هاي خود دست بكشيد.
- با كودك خود سخن بگوييد. كودك شما نياز دارد صداي شما را بشنود. صداي راديو و تلويزيون نمي تواند جاي صداي شما را بگيرد. هر چه بيشتر با كودك خود سخن بگوييد، بيشتر ياد مي گيرد و همين طور كه بزرگتر مي شود با شما بيشتر سخن مي گويد.
فعاليت هاي روزمره فرصت هايي به وجود مي آورد تا كودك خود درباره آن چه كه در اطرافش روي مي دهد، سخن بگوييد.
به سخنان كودك خود گوش فرا دهيد. كودكان افكار، احساسات، شادي، اندوه، اميد و ترس خاص خودشان را دارند. در حالي كه مهارت هاي سخن گفتن در كودك شما پيشرفت مي كند، او را تشويق كنيد افكار و احساسات خود را بازگو كند. گوش دادن، بهترين روشي است كه مي توانيد پي ببريد كه در مغز او چه مي گذرد و كشف كنيد او چه مطالبي را مي داند و چه مطالبي را نمي داند و چگونه فكر مي كند و درحال يادگيري چه مطالبي است. به علاوه با اين كار به او نشان مي دهيد كه احساسات و افكار او ارزشمند هستند.
- از كودك خود بپرسيد، به خصوص پرسش هايي كه او در پاسخ آنها فقط به بله يا نه گفتن بسنده نكند، بلكه جواب خود را به صورت جمله و با شرح كامل مطرح كند. در حالي كه با كودك خود در پارك قدم مي زنيد اگر او برگي را كه از درخت بر زمين افتاده است برمي دارد، مي توانيد از او بخواهيد كه بگوييد برگ ها از چه نظر شبيه هم هستند و از چه نظر با هم تفاوت دارند. از كودكي كه اندكي بزرگتر است مي توانيد بپرسيد چه چيزهاي ديگري روي درخت مي رويد .
به پرسش هاي كودك خود پاسخ دهيد
- پرسيدن روش خوبي براي كودك شما است تا ياد بگيرد چيزها را با هم مقايسه و طبقه بندي كند، چيزهايي مانند لباس هاي مختلف، برگ هاي مختلف و غذاهاي مختلف. با تفكر به پرسش هاي كودك خود پاسخ دهيد و در صورت امكان او را تشويق كنيد خودش پاسخ پرسش هايش را بگويد. اگر پاسخ پرسش هاي او را نمي دانيد به او بگوييد نمي دانم ، سپس خود سعي كنيد جواب ها را با همراهي كودك خود پيدا كنيد.
- هر روز مطالبي را با صداي بلند براي كودك خود بخوانيد. كودكان در هر سني دوست دارند مطالبي برايشان خوانده شود. به ياد داشته باشيد هر چند كودك شما نمي تواند داستان يا شعري را كه مي خوانيد به خوبي درك كند، ولي خواندن مطلبي به اتفاق يكديگر اين فرصت را براي او فراهم مي كند كه زبان را ياد بگيرد و از شنيدن صداي شما لذت ببرد.
براي اين كه كودك شما از خواندن يك مطلب لذت ببرد، شما فرصتي براي او فراهم كنيد كه بتواند خواندن را با تجربه هاي گرم با شما بودن پيوند بزند، مي توانيد عشق به خواندن را براي هميشه در او ايجاد كنيد.
براي اين كه كودك شما از خواندن يك مطلب لذت ببرد، با دقت به او گوش دهيد.
از نوع برنامه هايي كه در تلويزيون مشاهده مي كند آگاه باشيد. برنامه هاي تلويزيوني خوب مي تواند فرزند شما را با جهان هاي جديد آشنا كند و ميزان يادگيري او را افزايش دهد، ولي ديدن برنامه هاي ضعيف و ديدن تلويزيون به ميزان زياد مي تواند مضراتي را دربرداشته باشد. اين ديگر به شما مربوط است كه اجازه دهيد كدام برنامه تلويزيون را مشاهده كند و چه ميزان از وقت خود را صرف ديدن تلويزيون كند.
نسبت به توانايي ها و علاقه مندي هاي كودك خود واقع بين باشيد. به استانداردهاي سطح بالا توجه داشته باشيد و كودك را تشويق كنيد چيزهاي جديدي را بيازمايد. كودكاني كه چيزهاي تازه اي را تجربه نكنند، كسل و كم حوصله مي شوند، اما كودكاني كه با شتاب به پيش رانده شوند، يا از آنان خواسته شود كارهايي انجام دهند كه مورد علاقه شان نيست، دلسرد و ناراضي بار مي آيند.
فرصت هايي فراهم كنيد تا كودكتان بتواند فعاليت هاي جديدي انجام دهد و چيزهاي تازه اي ببيند. هر چه او تجربه هاي جديدي داشته باشد، چيزهاي بيشتري درباره جهان پيرامون خود ياد مي گيرد. هر كجا كه زندگي مي كنيد، جامعه شما مي تواند تجربه هاي جديدي براي آموزش او داشته باشد. به پياده روي برويد و يا سوار اتوبوس واحد شويد و به موزه ها، كتابخانه ها و باغ وحش و ديگر جاهايي كه مورد علاقه اوست برويد.
اگر در شهر زندگي مي كنيد يك يا دو روز را در حومه شهر بگذرانيد و اگر در حومه شهر به سر مي بريد روزي را در شهر بگذرانيد، بگذاريد كودك شما به موسيقي گوش كند و نقاشي كند. به او اجازه دهيد در فعاليت هايي مشاركت كند كه باعث پيشرفت قوه تخيل او مي شوند و اجازه دهيد احساسات و نظارت خود را بيان دارد.

نگاه
نبود برنامه كلان توسعه
در آموزش و پرورش
006813.jpg
معاون توسعه و برنامه ريزي آموزش و پرورش در آستانه سال تحصيلي جديد، ضمن ارائه گزارشي از يك سال فعاليت دولت نهم در آموزش و پرورش، به واقعيات تلخي اشاره كرده كه قابل تأمل است.
براساس اين گزارش، در آغاز سال تحصيلي جديد از وجود 5000 سرباز معلم كه آموزش تخصصي هم نديده اند، در مناطق محروم براي تدريس استفاده خواهد شد. به عبارتي اگر هر معلم تنها يك كلاس 40 نفره را اداره كند، حدود 000/200 دانش آموز از داشتن معلم متخصص و كارآمد محروم خواهند شد كه علت آن را هم كم جاذبه بودن آموزش و پرورش براي فارغ التحصيلان به علت حقوق ناچيز عنوان كرده اند. از ين رو ذكر دو نكته را لازم مي دانم:
-1 با گذشت نزديك به سه دهه از انقلاب اسلامي و اينكه اكثر مسئولين، خوشبختانه به اين باور رسيده اند كه آموزش و پرورش سازماني توليد كننده است و نه خدماتي و مصرف كننده، پس چرا هنوز در تخصيص اعتبارات و تأمين بودجه آن كوتاهي مي شود؟ و كوتاهي از كيست؟
زماني كه همه مسئولين خود را خدمتگزار مردم مناطق محروم مي دانند و در سخنراني هاي خود عدالت محوري و خدمت به بندگان خدا را سرلوحه برنامه هاي خود قرار داده اند، چگونه به خود اجازه مي  دهند بر سر كلاسهاي فرزندان محروم اين مملكت سرباز معلماني را اعزام كنند كه از الفباي معلمي هيچ گونه آگاهي نداشته و فاقد هر گونه تخصص، تعهد، هنر، روانشناسي، روش تدريس و كلاس داري هستند؟ چرا استعداد فرزندان اين مناطق را دست كم مي گيرند؟ بنده كه ساليان درازي را در مناطق محروم به تدريس اشتغال داشته ام، از وجود استعدادهاي ناب در اين مناطق آگاهي دارم و از هرز رفتن آنها رنج مي برم.
-2 براساس قوانين مصوب، مدرك تحصيلي جهت تدريس در دوره ابتدايي ليسانس و براي دوره هاي راهنمايي و متوسطه فوق ليسانس است. حال سؤال اين است كه با چه ضوابطي و چگونه دستور جذب 000/40 معلم حق التدريس با مدارك ديپلم و فوق ديپلم را صادر كرده اند و با چنين عملي 000/600/1 دانش آموز را از حق داشتن معلم متخصص و كارآمد محروم كرده اند؟ اين قبيل مسئولين چگونه به خود اجازه مي دهند استعدادهاي آن دانش آموز اول ابتدايي را با گماردن معلمي با مدرك ديپلم كه هيچ گونه آشنايي با روانشناسي كودك و روش تخصصي تدريس در آن پايه را ندارد، در نطفه خفه كرده و ريشه آينده سازان اين كشور را شكوفا نشده بخشكانند؟
به نظر مي رسد وزارت آموزش و پرورش فاقد برنامه كلان توسعه است و يا در صورت وجود آن، كسي قادر به اجراي آن نيست، چگونه يك وزارتخانه از تعداد نيروي انساني مورد نياز خود آگاهي ندارد؟ مگر سازمان سنجش و آموزش كشور براساس اعلام نياز وزارت آموزش و پرورش با برگزاري كنكور سراسري جهت مراكز تربيت معلم و دبير اعلام پذيرش نمي كند؟ پس فارغ التحصيلان اين مراكز كه كلي بودجه جهت تربيت آنها هزينه شده است، چرا جذب آموزش و پرورش نمي شوند؟
اميد است مسئولين محترم وزارت آموزش و پرورش از يك طرف و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و سازمان مديريت و برنامه ريزي از طرف ديگر، جهت حل مشكلات اين وزارتخانه كه تأمين كننده نيروي انساني خلاق و مبتكر مورد نياز كشور است، اقدامي عاجل به عمل آورند تا فرزندان مناطق محروم با شكوفا نمودن استعدادهاي خود، در حل معضلات اين مناطق بيش از پيش مثمرثمر واقع گردند.
حسين حسين نژاد قندي، دبير بازنشسته

بازتاب
توضيح آموزش و پرورش
درباره يك مقاله
در پي چاپ مقاله اي با عنوان هياهو براي هيچ! كه در صفحه 17 روز 21/5/85 با روتيتر نگاهي به تشريفات بي مورد ثبت نام و بازارگرمي در برخي از مدارس غيرانتفاعي منتشر شد، از سوي اداره كل روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش پاسخي دريافت كرده ايم كه در پي مي آوريم.
ولي قبل از درج اين پاسخ، ذكر نكته اي در اين مورد ضروري است و آن هم اينكه نويسنده مقاله مذكور، قصد ذكر يا اعلام نام مشخصي از مدرسه هاي غيرانتفاعي و دولتي را نداشته و مطلب مذكور را صرفاً به قصد تبيين سختي هاي ثبت نام دانش آموزان در مدرسه ها به رشته تحرير درآورده بود. از اين رو درخواست اداره كل روابط عمومي، مبني بر اعلام مشخصات مدرسه اي خاص، دور از اهداف چاپ اين مقاله بوده و از اينكه در اين مورد نمي توانيم كار خاصي انجام دهيم، متاسفيم. و اما پاسخ: در پاسخ به مطلب مندرج در تاريخ 21/5/85 با عنوان نگاهي به تشريفات بي مورد ثبت نام به اطلاع مي رساند:
۱ - با توجه به تقاضاي زياد ثبت نام در بعضي از مدارس غيرانتفاعي، شوراي نظارت بر اين مدارس مقرر داشته است كه صرفاً در مدارس راهنمايي و متوسطه، در پايه اول آزمون علمي جهت پذيرش اخذ شود و با اولياي دانش آموزان مصاحبه به عمل آيد.
۲ - براي ثبت نام در مدارس ابتدايي، آزمون يا مصاحبه اي تجويز نشده است و در صورت گزارش برابر مقررات اقدام مي شود.
۳ - در صورتي كه نويسنده مشخصات مدرسه را به دفتر پشتيباني و توسعه مدارس غيردولتي اطلاع دهند، پيگيري لازم انجام خواهد شد.

اخبار
رويكرد برنامه هاي
معاونت پرورشي و تربيت بدني
گروه علمي فرهنگي معاونت پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش طي بيانيه اي ضمن بيان رويكرد اين معاونت به تشريح سرفصل هاي اجرايي خود در دوره يك ساله پرداخت.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين بيانيه ضمن تأكيد بر لزوم مديريت مشخص و هدف گذاري براي تربيت دانش آموزان آمده است: استفاده از ظرفيت هاي پرجاذبه و اثرگذار اوقات غيررسمي، به وجود آوردن فرصت انتخاب براي دانش آموزان و جبران برخي كاستي ها و نارسايي هاي ناشي از روش هاي اجباري در سازوكارهاي آموزش فعلي امري ضروري است. اين بيانيه ضمن ضروري خواندن بازنگري در چگونگي ايفاي نقش معلم و مربي در مدرسه و خارج از مدرسه رمز ماندگار شدن معلمان را در وجود نگاهي يكپارچه و غيرقابل تفكيك به مقوله هاي تعليم و تربيت دانسته است.
بنا بر اين گزارش، در اين بيانيه معاونت پرورشي و تربيت بدني با برآورد استقرار تدريجي خود در يك دوره اي يك ساله اهم سرفصل هاي فعاليت خود را تشريح نموده است.
مهندسي دوباره فعاليت هاي پرورشي، مبتني بر تفويض اجراي فعاليت ها به دانش آموزان متناسب با اهداف دوره هاي تحصيلي، مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش خلاقيت ها و فراگيري آداب و مهارت هاي زندگي با معاونت و مساعدت به مدير مدرسه براي پيشبرد دسته جمعي اهداف و وظايف، جامع نگري در فرايند برنامه ريزي و تدوين برنامه ها و نوسازي روش ها با رعايت مقتضيات زمان بهره برداري از پژوهش و نيازسنجي و بررسي اثربخشي آنها براساس مديريت فرايند محور و اولويت دوره پيش دبستاني و دبستاني ازجمله مواردي است كه در اين بيانيه به آن اشاره شده است. همچنين همكاري در اجراي تعميم و تلفيق و تنظيم كليه سياست ها و برنامه ها و فعاليت هاي وزارت آموزش و پرورش با رويكرد جديد، ازجمله بررسي چگونگي بازنگري در كتب درسي با هدف ارتقاي كيفيت از ديگر مواردي است كه مورد تأكيد قرار گرفته است.
توجه به سلامت و تندرستي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان و اصلاح ساختار تربيت بدني و توسعه كمي و كيفي ورزش پرورشي و همگاني و تقويت نظام استعداديابي و بررسي راهكارهاي نوين تقويت هويت ديني و اخلاقي دانش آموزان و ايجاد زمينه هاي نشاط و شادابي در مدارس نيز از سرفصل هاي پيش بيني شده در برنامه يك ساله معاونت پرورش و تربيت بدني است.

اولويت هاي كار گروه
بازي هاي الكترونيكي
گروه علمي فرهنگي- شوراي عالي اطلاع رساني قصد دارد در چارچوب طرح تسما (توليد و ساماندهي محتواي الكترونيكي)، براي بازي ها و سرگرمي هاي الكترونيكي سياست گذاري كرده و ميان نهادهاي مختلف فعال در اين حوزه، هماهنگي ايجاد كند.
به گزارش واحد ارتباطات شوراي عالي اطلاع رساني، مسئول كارگروه بازي هاي الكترونيكي اين شورا وجود اين كارگروه را ضروري دانست و گفت: در جوامع امروز بازي الكترونيكي با تأثيرگذاري فراوان فرهنگي و آموزشي تبديل به رسانه اي مهم و پر مخاطب شده و صنعت بازي هاي الكترونيكي در جهان به شدت در حال توسعه است. احسان حيدري افزود: در ايران نيز فضاي فعال و ظرفيت زيادي در اين زمينه وجود دارد، اما در شرايط فعلي، اين حوزه در كشور ما دچار آشفتگي است و از ظرفيت هاي موجود به خوبي استفاده نمي شود.
وي محورهاي كلي فعاليت كارگروه بازي هاي الكترونيكي را در سه محور شامل حمايت از پژوهش هاي مورد نياز كشور در اين زمينه، كمك به شكل گيري مناسب جريان بازي سازي در كشور و بهبود وضعيت كاربرد و در نهايت استفاده از بازي ها دانست. مسئول كارگروه بازي هاي الكترونيكي شوراي عالي اطلاع رساني گفت: نخستين محور تأسيس اين كار گروه حمايت از پژوهش هاي بنيادي، توسعه اي و كاربردي با هدف پشتيباني از سياست گذاري و راهبري ملي در حوزه بازي هاي الكترونيكي است. از جمله اقدامات محور دوم فعاليت اين كارگروه مي توان به حمايت از محتواسازي الكترونيكي در حوزه بازي و سرگرمي در چارچوب سياست هاي تدوين شده توسط شوراي عالي اطلاع رساني اشاره كرد.
حيدري گفت: فرهنگ سازي در جامعه براي ايجاد شناخت صحيح از بازي هاي الكترونيكي و حاكميت الگوي استفاده صحيح از بازي هاي الكترونيكي از جمله وظايف اين كارگروه است. اين مقام بيان داشت: همچنين تدوين نظام رده بندي بازي هاي الكترونيكي براي گروه هاي سني مختلف بر اساس آموزه هاي ملي و ارزش هاي ديني از جمله اقدامات كار گروه بازي هاي الكترونيكي است.

تدوين چشم انداز
پنج ساله دانشگاهها
ايسنا: مشاور وزير و مدير كل دفتر هيأت هاي امناي وزارت علوم گفت: چشم انداز پنج ساله دانشگاهها تدوين مي شود.
مهدي ايرانمنش گفت: با هدف نظارت هيأت هاي امنا بر عملكرد دانشگاه ها و برنامه هاي آينده آنها، به دانشگاه ها اعلام شده تا چشم انداز پنج ساله خود را پس از بررسي و تصويب در كميسيونهاي دائمي در هيأتهاي امنا طرح و پس از اصلاحات و اعمال نظرات هيات هاي امنا تصويب و اجرا كنند. وي همچنين اظهار كرد: دفتر مركزي هيأت هاي امنا براي ساماندهي برگزاري جلسات هيأت هاي امنا نسبت به تهيه جدول زمان بندي براي برگزاري جلسات اقدام و به دانشگا ه ها ابلاغ كرده است.
تهيه بانك اطلاعات موسسات
آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي
گروه علمي فرهنگي- مدير كل دفتر هيأت هاي امناي وزارت علوم در ادامه با اشاره به تهيه بانك اطلاعات مؤسسات آموزش عالي غير دولتي غيرانتفاعي، افزود: با هدف ساماندهي موسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي، اين دفتر بانك اطلاعات كاملي براي هر يك از اين مؤسسه ها تهيه كرده كه شامل تاريخ شروع فعاليت مؤسسه، اساسنامه، مجوز فعاليت، اعضاي هيأت امناي مؤسسه و نحوه انتخاب رئيس مؤسسه است. وي با بيان اينكه هيأت مميزه مركزي وزارت علوم علاوه بر رسيدگي به امور اعضاي هيأت علمي بر عملكرد هيأت هاي مميزه ساير دانشگاه ها نيز نظارت مي كند، گفت: بر اين اساس نماينده وزارت علوم در هيأت مميزه دانشگاه مربوطه تعيين و به آنها معرفي مي شوند.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |