پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۰ - Sep 21, 2006
فهرست شركت هاي تابلوي چهارم بورس منتشر شد
006852.jpg
گروه بورس- فهرست 42 شركت منتقل شده به تالار چهارم بورس تهران منتشر شد.
معاون عمليات و نظارت سازمان بورس اعلام كرد: فعاليت تابلوي غيررسمي از اوايل مهر امسال آغاز مي شود.
هادي بيدختي افزود: اين تابلو با هدف تعيين تكليف شركت هاي فاقد حداقل شرايط حضور در بورس كه سهم ارزش بازار آنها از كل بازار ناچيز بوده ولي از نظر تعدادي قابل توجه است و براي رفع نگراني برخي از سهامداران بابت كند شدن نقدشوندگي سرمايه گذاري آنان، ايجاد شده است.
وي ايجاد امكان فروش سهام براي سهامداران را مهم ترين اثر ايجاد اين تابلو توصيف و تصريح كرد: نماد بيشتر شركت هاي منتقل شده به تابلوي غيررسمي در مدت طولاني متوقف بوده، اين موضوع باعث كاهش قابليت نقدشوندگي سهام و نگراني سهامداران شده است و با حضور در تابلوي غيررسمي و بازگشايي نماد، سهامداران اين شركت ها ضمن كسب امكان فروش سهام خود، آخرين فرصت را براي اصلاح تركيب سهامداري و به تبع آن تغييرات احتمالي مديريت و تطبيق وضعيت خود با الزامات بورس به دست مي آورند.
بيدختي فراهم كردن فرصت براي شركت هاي زيان ده را دومين اثر مهم تأسيس اين تابلو دانست و با اشاره به روند پرشتاب تغيير عوامل خرد و كلان مؤثر بر عملكرد شركت ها و لزوم بازنگري در رويه هاي موجود خاطرنشان كرد: با مشاركت سهامداران جديد، جزء يا عمده و تغييرات مديريتي و اصلاح ساختار عمليات احياء شده، سرنوشت اين شركتها مبني بر رفع بحران و بقا در بورس و حذف از آن يا انحلال شركت و فروش دارايي هاي آن مشخص مي شود.
معاون عمليات و نظارت بورس موارد حذف نام شركت ها از تالار فرعي و انتقال به تابلو غيررسمي را برشمرد و زيان دهي، رعايت نكردن سياست افشاي اطلاعات، مطلوب نبودن ميزان فعاليت، حجم دادوستد و گردش سهام و عرضه نشدن سهام مازاد برحد مجاز در مهلت مناسب را از علت هاي اصلي اين انتقال اعلام كرد كه با تصويب هيأت مديره بورس و اعلام رسمي سازمان بورس و اوراق بهادار انجام مي شود.
بيدختي با بيان اين كه تابلوي غيررسمي با بازار خارج از بورس (OTC) متفاوت است، يادآور شد: بيشتر شركت هاي مورد معامله در اين تابلو، حداقل اطلاعات مورد نظر بورس براي معامله را ندارند و يا اطلاعات ارايه شده آنها، قابليت اتكاء براي انعكاس به بازار را ندارد.
او افزود: به اين ترتيب، بورس هيچ الزامي براي انتشار عمومي اطلاعات اين شركت ها و قرار دادن آن در شاخص ها ندارد و تنها اطلاعات حسابرسي شده ارايه شده اين شركت ها را به بازار منعكس مي كند و در نتيجه سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در اين تابلو بايد با حساسيت بيشتري تصميم گيري كنند زيرا ريسك سرمايه گذاري در آن نسبت به ساير تابلوها بسيار بيشتر است.
بيدختي تأكيد كرد: خريد سهام در تابلوي غيررسمي براي همه سهامداران اعم از جزء و عمده مجاز است ولي خريداران بايد بدانند كه فقط با هدف خريد و نگهداري سهام اقدام به سرمايه گذاري مي كنند و امكان سفته بازي در اين تابلو وجود ندارد.
وي تصريح كرد: فروش مجدد سهام خريداري شده در اين تابلو توسط سهامداران جزء، كمتر از 5/2 درصد، غيرممكن است و فروش بيش از 5/2 درصد نيز با ارايه دلايل توجيهي لازم به بورس امكان پذير مي شود و اگر سهامداران سهام شركتي را خريداري كنند موظف به نگهداري سهام خود تا تعيين تكليف شركت هستند كه بيشتر به حذف از بورس منتهي مي شود.
او با تأكيد بر توافقي بودن معاملات سهام در اين تابلو و معامله اين سهام توسط كارگزاران خاص به تشخيص هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شركت هاي منتقل شده به تابلوي غيررسمي در پايان سال 1385 بازنگري مي شوند و در صورت تطبيق نيافتن شرايط با شركت هاي تالار فرعي از بورس حذف مي شوند و پذيرش مجدد اين شركت ها در بورس، با بررسي جامع و حساسيت بيشتري نسبت به ساير شركت ها همراه خواهد بود.
وي در پايان گفت: با ايجاد اين تابلو اهداف كلاني چون بهره وري و تخصيص بهينه منابع و ايجاد ارزش افزوده اقتصادي محقق مي شود.
دستورالعمل معاملات تالار چهارم
ماده 1- با توجه به شرايط مندرج در ماده 7 آيين نامه شرايط و ضوابط پذيرش سهام در بورس اوراق بهادار، مواردي از قبيل زيان دهي، عدم رعايت سياست افشاي اطلاعات، مطلوب نبودن ميزان فعاليت و حجم دادوستد و گردش سهام و عدم عرضه سهام مازاد بر حد مجاز، طي مهلت مناسب، با تصويب هيأت مديره بورس و اعلام رسمي سازمان بورس و اوراق بهادار باعث حذف شركت از تابلو فرعي و انتقال به تابلو غيررسمي مي شود.
ماده 2- كارگزاران بايد مجوز مورد نياز براي فعاليت در تابلوي غيررسمي را براي سهام شركت يا شركت هاي معين، از هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ كنند.
ماده 3- كارگزاران بايد هنگام اخذ درخواست خريد يا فروش از مشتريان، از فرم درخواست خريد يا فروش مربوط به تابلوي غيررسمي استفاده كنند.
ماده 4- همه سفارش هاي خريد و فروش در تابلوي غيررسمي فقط با قيمت محدود اخذ مي شود.
ماده 5- انجام معاملات در تابلوي غيررسمي مشمول محدوديت نوسان قيمت نخواهد بود.
ماده 6- سهام هر شركت در تابلوي غيررسمي يك روز در هفته قابل معامله خواهد بود. روز و ساعت انجام معامله توسط هيأت مديره بورس تعيين مي شود.
ماده 7- نحوه انجام معاملات در تابلوي غيررسمي به صورت توافقي بوده و كارگزاران صرفاً سفارش هاي دريافتي را جهت انجام در سامانه معاملات وارد مي كنند.
ماده 8- اعلاميه هاي خريد و فروش و گواهينامه نقل و انتقال و سپرده سهام شركت هاي مورد معامله در تابلوي غيررسمي، در رنگ هاي متفاوت با اعلاميه هاي رايج در ساير تابلوها صادر مي شود.
ماده 9- كارگزاران طي جلسه معاملاتي، مجاز نيستند سفارش هايي را كه در همان جلسه معاملاتي از مشتريان دريافت نموده اند، اجرا كنند.
ماده 10- قيمت معاملات نمادهاي تابلوي غيررسمي در شاخص ها لحاظ نمي گردد و صرفاً اطلاعات معاملات در سامانه معاملات نگهداري مي شوند.
ماده 11- فروش مجدد سهام خريداري شده در تابلوي غيررسمي توسط سهامداران جزء (دارنده كمتر از 5/2 درصد از سهام شركت) امكان پذير نيست. رعايت اين موضوع توسط كارگزار فروشنده صورت مي گيرد. فروش مجدد سهام سهامداران با مالكيت حداقل 5/2 درصد، پس از كسب مجوز كتبي از ناظر معاملات امكان پذير خواهد بود.
ماده 12- نوسانات غيرعادي معاملات سهام در تابلو غيررسمي، بايد توسط كارگزار توجيه شود.
فهرست شركت ها
آبفر، صنعتي مهرآباد،كارخانجات آسيا،نكاپلاستيك،بنيان ديزل،بلبرينگ ايران،صنايع نساجي ايران،كمپرسورسازي تبريز،ليفت تراك سازي سهند،اشتاد موتورز،كارتن البرز،كاغذسازي قائم شهر،توليد دارو،داروسازي حكيم،شيرين دارو،صنعتي رنگين،سپهر رنگ،ملي شيمي كشاورز،توليد الياف پلي پروپيلن،صنعتي مينو،كشت و صنعت گرگان،پايساز،صنعتي كاوه،صنعتي ملاير،توليدي ابزار مهدي،درين كاشان،گچ تهران ،جام جهان نما- بلر،صنايع يخچال سازي لرستان،شهاب،كولر گازي ايران،نساجي بابكان،يزد باف،توليدي تيم،درخشان يزد،ريسندگي و بافندگي كاشان،ريسندگي و بافندگي ري،نساجي غرب،نساجي قايم شهر،گردباف يزد،گروه صنعتي نقش ايران،وطن اصفهان.

صف تقاضاي 10ميليوني
براي سهام پتروشيمي اراك
006858.jpg
گروه بورس صف تقاضا براي خريد سهام پتروشيمي اراك در پايان معاملات ديروز به مرز كم سابقه 10ميليون سهم رسيد.
به گزارش همشهري، ديروز يك هزار نفر در مجموع براي 10ميليون سهم شركت پتروشيمي اراك دستور خريد صادر كردند. ارزش كل دستورخريدهاي روي ميز مانده در پايان معاملات روز چهارشنبه 110ميليارد ريال برآورد شده است.
اين گزارش حاكي است: ديروز در مجموع بيش از 2200 نفر در صف خريد سهام 3 شركت پتروشيمي خارك، اراك و اصفهان ايستادند. در اين ميان 504 نفر نيز متقاضي خريد 5ميليون سهم پتروشيمي خارك بودند. ارزش كل تقاضاي موجود در سيستم هاي معاملات براي اين سهم 66ميليارد ريال برآورد شده است.700 نفر نيز دستور خريدهاي خود را به ارزش 50ميليارد ريال براي 7/6ميليون سهم پتروشيمي اصفهان صادر كرده اند.پس از سهام پتروشيمي، سهام معادن شاهد طولاني ترين صف خريد بوده است؛ به طوري كه 550 نفر در صف خريد سهام چادرملو و 110 نفر در صف خريد گل گهر مشاهده شدند.
اما در كفه عرضه، همچنان بيشترين فشار را متقاضيان فروش سهام غدير بر بازار وارد مي آورند.در حال حاضر 1700 نفر فروشنده سهام غدير هستند در حالي كه خريداري براي جمع كردن صف فروش سهام اين شركت وجود ندارد.صف فروش سهام سرمايه گذاري بهمن هم در پايان وقت معاملات روز چهارشنبه به 800 نفر رسيد.نكته جالب توجه در جدول عرضه بورس تهران حضور ليزينگ ها در اين كفه است. ليزينگ صنعت و معدن و رايان سايپا در اين ميان، سهم بيشتري از سنگيني كفه فروش را در اختيار گرفته اند.

عبور شاخص از مرز 9500 واحد
006846.jpg
گروه بورس- دادوستدهاي روز گذشته بورس تهران براي سهامداران به طور ميانگين يك دهم درصد بازده به همراه داشت.
به گزارش همشهري، ديروز شاخص قيمت و بازده نقدي بورس كه به شاخص بازده بازار سهام مشهور است، 42 واحد افزايش يافت و از مرز 29 هزار و 500 واحد گذشت.در پايان معاملات روز چهارشنبه هم چنين شاخص كل قيمت سهام 5/13 واحد افزايش يافت و مرز 9500 واحد را پشت سرگذاشت. شاخص كل نيز در طول معاملات ديروز يك دهم واحد رشد كرد.
اين گزارش حاكي است: در تالار اصلي روند حركت شاخص عملكرد سريع تر بود. به طوري كه شاخص اين تالار دو دهم درصد صعود كرده و با 2/15 واحد افزايش از مرز 9300 واحد هم فراتر رفت. در تالار فرعي نيز شاخص عملكرد بازار 7 واحد رشد را تجربه كرد تا اركستر صعود شاخص ها در بورس تهران تكميل شود.
در اين روز شاخص سهام صنعتي بورس تهران هم 5/8 واحد بالا رفت و به مرز 7600 واحد رسيد. در بين 50 شركت فعال تر بازار نيز شاخص عملكرد 3/8 واحد صعود كرد.
طبق آمار دريافتي حركت قيمت سهام شركت هاي پتروشيمي خارك، سرمايه گذاري بانك ملي و بانك پارسيان بيشترين تأثير را بر منحني شاخص كل قيمت سهام برجاي گذاشتند. هر چند در سوي ديگر بازار حركت قيمت سهام سرمايه گذاري مسكن، سرمايه گذاري معادن و فلزات و هم چنين سايپا به وزنه افت شاخص تبديل شده بودند. در پايان وقت معاملات ديروز سرانجام توان گروه اول برگروه دوم چربيد و منحني شاخص بورس صعودي ترسيم شد.

درمعاملات پايان تابستان بازار سهام
خودروسازان درصدر جدول بورس ايستادند
006849.jpg
گروه بورس- آخرين آمار دريافتي نشان مي دهد: در پايان تابستان امسال، خودروسازان هم چنان بزرگترين گروه بورس تهران هستند.
به گزارش همشهري، در پايان شهريورماه ارزش كل سهام خودروسازان و قطعه سازان بورس تهران به مرز 56 هزار ميليارد ريال رسيد. به اين ترتيب اين گروه 9/16 درصد از كل ارزش هاي موجود در بازار سهام را به خود اختصاص داد.
در حال حاضر سهام 30 شركت خودروسازي و قطعه سازي در بورس تهران عرضه شده كه در اين ميان شركت هاي سايپا، ايران خودرو و گروه بهمن به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را از نظر ارزش بازار به خود اختصاص داده اند.در ميان قطعه سازان نيز مهركام پارس باارزش بازاري معادل 930 ميليارد ريال بزرگترين شركت محسوب مي شود.
اين آمار حاكي است: توليد كنندگان سيمان در حال حاضر دومين گروه بزرگ بورس هستند. 29 شركت توليد كننده سيمان در بورس حاضر هستند كه ارزش بازار سهام آنها در مجموع معادل 50 هزار ميليارد ريال برآورد مي شود. اين گروه نيز 3/15 درصد از كل ارزش جاري بورس را در اختيار گرفته اند. سه شركت سيمان فارس و خوزستان، تهران وسپاهان در رتبه هاي اول تا سوم جدول گروه سيمان ايستاده اند.
اين گزارش حاكي است: هلدينگ ها كه در ميانه هاي تابستان جايگاه خود را در رتبه سوم بورس از دست داده  بودند، در پي افزايش تقاضا براي سهام دو شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي و سرمايه گذاري بانك ملي بار ديگر از توليد كنندگان پتروشيمي پيشي گرفته و با ارزش بازاري معادل 39 هزار ميليارد ريال 9/11 درصد از كل ارزش بورس را در اختيار گرفته است.
از سوي ديگر طبق آمار دريافتي ارزش بازار سهام شركت هاي توليد كننده مواد شيميايي و پتروشيمي به 38 هزار و 800 ميليارد ريال رسيده، اين شركت ها نيز 8/11 درصد از كل ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده اند.
در پي چهار گروه ياد شده دو گروه نوظهور بورس يعني معادن و انبوه سازان ايستاده اند. در پي رشدهاي جالب توجه در قيمت سهام معادن ارزش بازار سهام 8 شركت فعال در اين گروه از 29 هزار ميليارد ريال فراتر رفته است. اين شركت ها 8/8 درصد از كل ارزش بورس را در اختيار دارند.ارزش بازار سهام انبوه سازان هم به مرز 16 هزار ميليارد ريال رسيده و اين شركت ها در مجموع 8/4 درصد از كل ارزش هاي موجود در بورس را به خود اختصاص داده اند.

قول مساعدت دولت براي بهبود شرايط بورس
006855.jpg
فارس: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از بازديد سخنگوي دولت از بورس نتيجه اين گونه بازديدها را مثبت دانست. علي صالح آبادي از همه دولتمردان و مقامات ارشد نظام دعوت كرد تا با بازديد از بورس با مسايل بورس از نزديك آشنا شوند.
او گفت:  حضور مقامات ارشد نظام در سازمان بورس و آشنا شدن با فعاليت  اين بازار و چگونگي معاملات و همچنين ملاقات  با سهامداران نتايج قابل توجهي خواهد داشت.
وي درباره بازديد ناگهاني سخنگوي دولت از بورس اظهار داشت: سخنگوي دولت با بازديد از بورس از نزديك با كارگزاران، سامانه معاملات و سهامداران آشنا شد و در جريان آخرين وضعيت بورس قرار گرفت.
وي افزود: سخنگوي دولت نظر مساعدي به بازار سرمايه داشت.
صالح آبادي گفت: مقرر شد كه براي بهتر شدن وضعيت بورس كمك هايي شود تا امور مربوط به بازار سرمايه از شرايط بهينه اي برخوردار باشد. سخنگوي دولت نظر مساعدي داد تا هر كمكي كه به موفقيت بازار سرمايه منتهي شود صورت گيرد.
صالح آبادي اين گونه بازديدها را بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: حضور مقامات ارشد نظام در بورس و آشنا شدن با وضعيت بازار سهام به تقويت بورس منتهي مي شود. فارس: رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از بازديد سخنگوي دولت از بورس نتيجه اين گونه بازديدها را مثبت دانست. علي صالح آبادي از همه دولتمردان و مقامات ارشد نظام دعوت كرد تا با بازديد از بورس با مسايل بورس از نزديك آشنا شوند.
او گفت:  حضور مقامات ارشد نظام در سازمان بورس و آشنا شدن با فعاليت  اين بازار و چگونگي معاملات و همچنين ملاقات  با سهامداران نتايج قابل توجهي خواهد داشت.
وي درباره بازديد ناگهاني سخنگوي دولت از بورس اظهار داشت: سخنگوي دولت با بازديد از بورس از نزديك با كارگزاران، سامانه معاملات و سهامداران آشنا شد و در جريان آخرين وضعيت بورس قرار گرفت.
وي افزود: سخنگوي دولت نظر مساعدي به بازار سرمايه داشت.
صالح آبادي گفت: مقرر شد كه براي بهتر شدن وضعيت بورس كمك هايي شود تا امور مربوط به بازار سرمايه از شرايط بهينه اي برخوردار باشد. سخنگوي دولت نظر مساعدي داد تا هر كمكي كه به موفقيت بازار سرمايه منتهي شود صورت گيرد.
صالح آبادي اين گونه بازديدها را بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: حضور مقامات ارشد نظام در بورس و آشنا شدن با وضعيت بازار سهام به تقويت بورس منتهي مي شود.

تحليل بي بي سي از دومين معامله بزرگ بورس ايران
بانك پارسيان بزرگترين بانك خصوصي ايران است كه با سرمايه ??? ميليارد توماني داراي بيش از ?? هزار سهامدار حقوقي و حقيقي است.
به گزارش بي.بي.سي در دومين معامله بزرگ تاريخ ?? ساله بورس ايران، ?/?? درصد سهام بانك خصوصي پارسيان كه در اختيار شركت ايران خودرو بود به ارزش ??? ميليارد و ??? ميليون تومان به صورت يكجا فروخته شد.
خريد و فروش سهام بانك پارسيان بعد از معامله سهام ??? ميليارد توماني شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) كه در ششم بهمن سال ???? انجام شد، بزرگترين داد و ستد سهام در بورس ايران بوده است.
در آن زمان كنسرسيومي متشكل از سرمايه گذاري بانك ملي، سرمايه گذاري بانك مسكن، سرمايه گذاري غدير، مديريت بانك ملي و بيمه مركزي ايران ??? ميليون سهام اين شركت را به قيمت هر سهم ???? تومان خريداري كردند.
بر اساس گزارش ها، يك ميليارد و ??? ميليون سهم بانك پارسيان به قيمت هر سهم ??? تومان بدون هيچ رقابتي به تنها مشتري واگذار شده است.
فروشنده سهام بانك پارسيان شركت ايران خودرو است كه به عنوان بزرگترين شركت توليد خودرو در ايران نزديك به ?? درصد بازار خودروي كشور را در اختيار دارد.
كارشناسان علت رقابتي نبودن اين معامله را بالا بودن حجم سهام و قيمت بالاي آن عنوان مي كنند.
هنوز به صورت رسمي اسامي خريداران سهام بانك پارسيان اعلام نشده است اما به نوشته يك روزنامه صبح، سهام اين بانك به نمايندگي از طرف يك گروه ده نفره توسط مالك كارخانه لوله و پروفيل صفا و دارنده شركت العقيلي در دبي و سهامدار عمده شركت پلي اكريل اصفهان خريداري شده است.
فروشنده سهام بانك پارسيان شركت ايران خودرو است كه به عنوان بزرگترين شركت توليد خودرو در ايران نزديك به ?? درصد بازار خودروي كشور را در اختيار دارد.
با فروش سهام بانك پارسيان، سهامداران شركت ايران خودرو و ?? شركت وابسته نظير ايران خودرو ديزل، چرخشگر، توليد محور خودرو و مهركام پارس كه در بورس نيز حضور دارند، مي توانند انتظار سود قابل توجهي را داشته باشند.
تاكنون اكثر معاملات بزرگ بورس را شركت هاي وابسته به دولت انجام مي دادند.
گفته مي شود خريدار سهام بانك پارسيان پيش از اين بخشي از سهام بانك را در اختيار داشته و با خريد سهام تازه مي تواند كنترل كامل هيات مديره بانك را در اختيار بگيرد.
تاكنون اكثر معاملات بزرگ بورس را شركت هاي وابسته به دولت انجام مي دادند اما به گفته برخي آگاهان بازار بورس اين معامله از سوي شركت هاي بخش خصوصي انجام شده است.
بانك پارسيان دومين بانك خصوصي كشور بعد از انقلاب به حساب مي آيد كه در شهريور ماه سال ???? تاسيس شده و در سال ???? وارد بورس شده است.
اين بانك هم اكنون ???شعبه در سراسر كشور دارد كه ??شعبه در تهران و ?? شعبه در بقيه نقاط كشور فعاليت دارد. مديران اين بانك مي گويند تعداد شعب اين بانك تا پايان سال به ??? شعبه خواهد رسيد.

تغييرات قيمت سهام
006777.jpg
006780.jpg
006783.jpg
006786.jpg
006789.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |