سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۳ - Jul 25, 2006
آصفي خبر لغو انتقال گاز به هند را تصحيح كرد
ايسنا: سخنگوي وزارت خارجه ايران در خصوص انتشار گزارشي درباره خط لوله صلح و امكان عدم فروش گاز از سوي ايران به هند به نقل از وزير امور خارجه كشورمان گفت: خبر منتشره مغرضانه تحريف شده است.
حميدرضا آصفي اضافه كرد: آنچه آقاي متكي در مورد خط لوله مذكور به ويژه در جريان مصاحبه اختصاصي اخير خود با شبكه ان.دي.تي.وي هند مورد تاكيد قرار داده اند و اهميت اجراي اين خط و ضرورت تلاش براي توافق پيرامون قيمت آن بوده است و متن اظهارات وزير خارجه  در مصاحبه مزبور به شرح زير است: «خط لوله گاز جمهوري اسلامي ايران به پاكستان و هند از طرح هاي مهم انتقال گاز به منطقه است و به همين دليل نيز از آن به عنوان خط لوله دوستي و صلح نيز ياد مي شود. ايران به علت دارابودن منابع عظيم گاز مي تواند نيازمندي هند و پاكستان را به گاز مصرفي به بهترين نحو ممكن تامين كند.»

در سفر رئيس جمهور به تركمنستان انجام شد
مذاكره درباره منابع انرژي درياي خزر
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد در رأس هيأت بلندپايه سياسي، اقتصادي و به دعوت رئيس جمهوري تركمنستان عصر ديروز پس از ورود به عشق آباد در محل كاخ رياست جمهوري مورد استقبال رسمي صفر مرادنيازاف رئيس جمهوري اين كشور قرار گرفت. خبرگزاري تركمنستان مهمترين موضوع مذاكرات ايران و تركمنستان را تقسيم منابع انرژي درياي خزر عنوان كرد.
رؤساي جمهوري دو كشور پس از انجام مراسم و تشريفات استقبال رسمي بلافاصله گفت وگوهاي خصوصي خود را آغاز كردند.
در اين سفر كه وزراي امور خارجه، راه و ترابري، نفت، بازرگاني و نيرو، رئيس جهموري را همراهي مي كنند، ضمن برگزاري مذاكرات دوجانبه و كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور و امضاي اسناد همكاري، پايانه مرزي باجگيران- هودان توسط رؤساي جمهوري دو كشور افتتاح خواهد شد.
به گزارش مهر، احمدي نژاد همچنين عصر امروز وارد دوشنبه پايتخت تاجيكستان شده و پس از انجام مذاكرات دوجانبه و امضاي اسناد جديد همكاري ميان دو كشور در جمع انديشمندان و نخبگان تاجيكستاني سخنراني خواهد كرد.
همچنين شركت در اجلاس سه جانبه سران كشورهاي فارس زبان (ايران، تاجيكستان و افغانستان) افتتاح تونل انزاب و حضور در نشست مشترك تجار و بازرگانان ايران و تاجيكستان از ديگر برنامه هاي سفر رئيس جمهوري به دوشنبه است.
احمدي نژاد پيش از سفر به دو كشور آسياي ميانه در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: ويژگيهاي فرهنگي و ارتباطات گسترده بين اين سه كشور از اهميت خاصي براي جمهوري اسلامي و دو كشور همسايه برخوردار است. رئيس جمهوري،همكاري در زمينه انرژي، نفت،سياست و ايجاد پروژه هاي مشترك در زمينه هاي مختلف را از ديگر برنامه هاي سفر خود برشمرد.
احمدي نژاد در ديدار با مراد نياز اف: هيچ فاصله اي بين ايران و تركمنستان نيست
محمود احمدي نژاد در جريان سفر به تركمنستان در مذاكرات دوجانبه مشترك با رئيس جمهور تركمنستان كه پس از ملاقات خصوصي با وي صورت مي گرفت،گفت:ما هيچ فاصله اي بين ملت و دولت تركمنستان و ايران نمي بينيم و پيشرفت و ترقي تركمنستان را پيشرفت و ترقي خودمان مي دانيم. صفر مراد نيازاف هم در اين ديدار با اشاره به روابط خوب سالهاي گذشته دو كشور تأكيد كرد: هيچ مشكل و سوءتفاهمي بين دولت و ملت ايران و تركمنستان وجود ندارد و اين فرصت بسيار مناسبي براي توسعه و تحكيم روابط دو كشور است.
رئيس جمهور كشورمان همچنين عصر ديروز با حضور در جمع نمايندگان مجلس، ريش سفيدان و اساتيد دانشگاه تركمنستان در محل مجلس اين كشور با قلمدادكردن بي عدالتي و زورگويي به عنوان مهمترين چالش قدرتهاي بزرگ تأكيد كرد: مردم ادعاهاي زورمداران را باور نمي كنند. آنان در بين مردم حيثيت خود را از دست داده اند،قدرتهاي زورگو نمي توانند به حيات خود ادامه دهند در حالي كه ما خواهان صلح و امنيت برپايه خداپرستي،عدالت و حفظ كرامت انساني هستيم.
به گزارش مهر، همزمان با انجام ملاقات رؤساي  جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان وزيران و مسئولان ايراني همراه رئيس جمهور با مقامات تركمنستاني ديدار كردند. در اين ديدارها كه در حاشيه ديدار خصوصي دو رئيس جمهور انجام مي شد،طرفين بر توسعه روابط دوجانبه ايران و تركمنستان در زمينه هاي مختلف و مباحث تحت مديريت خويش تأكيد كردند.

حداد عادل:
شيطنت هايي براي تخريب رابطه دولت و مجلس وجود دارد
008085.jpg
گروه سياسي- روز گذشته غلامعلي حداد عادل در اولين همايش سراسري فرمانداران در دولت نهم حاضر شد.
حداد عادل با بيان اين كه عالم سياست، عالم رقابت هاست، خاطرنشان كرد: جرياني براي تيره كردن رابطه دولت و مجلس وجود دارد، اما اراده مجلس اين چنين نيست.به گفته وي، مردم نيز دليلي نمي بينند كه دولت و مجلس با هم اختلاف اساسي داشته باشند. آنها وظيفه خود را انجام داده اند و حالا نوبت ماست كه در مقابل اين انجام وظيفه قدرداني كرده، از هياهو كم كنيم، جدال و جنجال را به يك سو نهيم و براي مردم كار كنيم.
حداد عادل با بيان اين كه هيچ چيزي مردم را بيش از جنجال هاي خسته كننده، منزجر نمي كند، گفت: بايد از آنچه در سال هاي پيش اتفاق افتاده عبرت گيريم و اگر عقل سياسي داشته باشيم بايد آن را رعايت كنيم.
حداد عادل اين امر را پيش از آن كه يك روش باشد يك بينش دانست و در خصوص بحث انتخابات، گفت: ما از ابتداي تشكيل دولت نهم منتظر قانون انتخابات هستيم و حتي پيش از اين دولت نيز منتظر آن بوديم و در اين راستا آمادگي بررسي آن را در مجلس داريم.
وي بر لزوم سرعت بخشيدن به اصلاح قانون انتخابات تأكيد كرد و گفت: از سرعت در اين قانون استقبال مي كنيم چرا كه نمي خواهيم اين شائبه قوت گيرد كه هر مجلسي در آخر مجلس قانون انتخابات را بررسي مي كند تا راه را براي انتخاب مجدد نمايندگان باز كند.
داودي: مسائل تجاري خود را كنار بگذاريد
پرويز داودي معاون اول رئيس جمهوري در همايش فرمانداران سراسر كشور گفت: حركت دولت حول چهار محور كه شامل شعارهاي رئيس جمهوري است مسئوليت عظيمي را بر دوش ما مي گذارد و فرمانداران كه بيشترين تماس را با مردم دارند مسئوليت شان به مراتب سخت تر و سنگين تر است.معاون اول رئيس جمهوري خطاب به فرمانداران گفت: تا آنجا كه ممكن است مسائل تجاري و توليدي خود را كنار بگذاريد و براي كسب اعتماد عمومي، پرداختن به مشكلات مردم را سرلوحه كار خود قرار دهيد زيرا ما كارگزار ولايت فقيه هستيم.
اصولگرايي را به ترجمان صريح نظام اجرايي كشور تبديل مي كنيم
وزير كشور خطاب به فرمانداران با تأكيد بر اين كه او و همكارانش در وزارت متبوعش سعي كرده اند خلأها و كاستي هاي موجود در بحث انتخابات در لايحه پيشنهادي نظام جامع انتخابات را رفع كنند گفت: اين كار در نوع خود گامي بلند براي سامان دهي فضاي سياسي، مشاركت خوب مردم و تحصيل رضايت همه فعالان انتخاباتي اعم از نامزدها و رأي دهندگان است.
پورمحمدي افزود: مي خواهيم اصولگرايي را به ترجمان صريح، روشن و شفاف نظام اجرايي كشور تبديل كنيم.

الهام با شفاف توصيف كردن سياست ايران:
ما به لبنان نيرو اعزام نمي كنيم
008082.jpg
گروه سياسي- نشست خبري سخنگوي دولت نهم با حضور خبرنگاران و اولويت سؤالاتي در خصوص سفر رئيس جمهوري به كشورهاي آسياي ميانه، مسائل فلسطين و لبنان، پرونده هسته اي و مصوبات هيأت وزيران برگزار شد.
غلامحسين الهام با رد شايعه اعزام نيرو به لبنان اعلام كرد كه سياست دولت در اين زمينه كاملاً روشن است و بنا ندارد كه به اين مناطق نيرو اعزام كند.
رئيس جمهوري
هيچ فعاليت حزبي ندارد
الهام در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص فعاليت حزبي رئيس جمهوري گفت: رئيس جمهوري در موقع انتخابات در قالب هيچ گروه يا حزبي وارد عرصه نشد و مديران خود را نيز با نگرش گروهي و حزبي انتخاب نكرد. رئيس جمهوري عضو هيأت مؤسس جمعيت ايثارگران هستند و اين جمعيت نيز در موقع انتخابات از نامزدي غير از عضو هيأت مؤسس خود حمايت كرد. در حال حاضر نيز رئيس جمهوري آن قدر در دولت فعاليت مديريتي دارند كه وقت فعاليت حزبي ندارند و هيچ فعاليت حزبي انجام نمي دهند. تأكيد مي كنم كه رئيس جمهوري در حال حاضر هيچ فعاليت حزبي ندارد.
مديران و وزراء
مورد اعتماد دولت هستند
در پايان مصاحبه خبرنگاري با اشاره به برخي اختلاف نظرها ميان وزرا و مديران ارشد دولت نظير وزارتخانه هاي صنايع و رفاه و تأمين اجتماعي خواستار پاسخگويي سخنگوي دولت شد.
الهام پاسخ داد: مسايل مديريتي در كشور ما داراي چارچوبي است و تغيير مديران در وزارتخانه ها در چارچوب اختيارات آن وزارتخانه هاست و آن ها نيز بايد بر اساس قانون انجام وظيفه كنند.
وي افزود: مديران ما و وزراء مورد اعتماد دولت و داراي اختيارات كافي و لازم هستند. مديران موظفند با رعايت قانون اهداف دولت را پيش ببرند.

كوتاه از خانه ملت
اختلاف در طرح استفاده مديريت شده از ماهواره در مجلس
گروه سياسي - كليات طرح استفاده مديريت شده از ماهواره ها در جلسه كميسيون فرهنگي تصويب شد.
سيدمحمود حسيني دولت آبادي با بيان اين كه صدا و سيما با پخش مستقيم و همزمان ماهواره مخالف است گفت: در مجموع نظر بر موافقت اين طرح در كميسيون فرهنگي مجلس وجود داشت و نيروي انتظامي هم با اين امر موافق بود لذا نمايندگان به اين طرح رأي مثبت دادند.اما از سوي ديگر رمضانعلي صادق زاده، ازرأي نياوردن كليات طرح استفاده مديريت شده از ماهواره پخش مستقيم، در كميسيون متبوعش به عنوان كميسيون فرعي، خبر داد.
قرائت تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد در صحن علني مجلس
مسئول كميته سينمايي طرح تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از نهايي شدن گزارش اين هيأت و ارائه آن به هيأت رئيسه مجلس خبر داد.
ستار هدايت خواه با بيان اين كه گزارش اين طرح هفته قبل به هيأت رئيسه مجلس ارسال شد؛ گفت: هيأت رئيسه مجلس گزارش مذكور را بررسي مي كند، كه اگر به اصلاح مجدد نيازي داشته باشد به كميسيون فرهنگي ارجاع داده خواهد شد،در غير اين صورت در صحن علني مجلس قرائت مي شود.از سوي ديگر در جلسه اخير كميسيون اقتصادي، تحقيق و تفحص از مناطق آزاد نيز به تصويب رسيد.
نامه نماينده آشوري هاي مجلس به پاپ
يوناتن بت كليا نماينده آشوري ها  در مجلس شوراي اسلامي و رئيس دفتر آسيايي اتحاديه جهاني آشوريان در نامه اي به پاپ بنديكت شانزدهم جلوگيري از نسل كشي رژيم صهيونيستي در لبنان را خواستار شده است.

باشگاه احزاب
رد قطب بندي در انتخابات
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با رد ايجاد هرگونه قطب بندي در جريان انتخابات مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: مردم نهادهاي قدرتمند مورد اعتمادي را در روحانيت شيعه مي شناسند كه معمولاً به آنها اعتماد مي كنند و به معرفي شدگان رأي مي دهند. احمد توكلي افزود: البته به طور طبيعي در جريان انتخابات مجلس خبرگان رهبري رقابت وجود دارد و ممكن است در برخي از جاها مردم فردي را مستقيماً بشناسند و به تأييد و تكذيب نيز اعتنايي نكنند، اما هرگز اعتقادي به ايجاد قطب بندي ندارم.
فهرست خبرگان شناور است
به گفته  سخنگوي جامعه  روحانيت مبارز، ليست جامعه  روحانيت مبارز براي انتخابات خبرگان تهيه شده اما هنوز كمي شناور و نيازمند رايزني با خود كانديداها و در جامعه است.غلامرضا مصباحي مقدم نماينده  مردم تهران در خانه  ملت با بيان اين كه اختلافات ليست جامعه  روحانيت مبارز با جامعه  مدرسين حوزه  علميه  قم كاهش يافته است گفت: سعي داريم تا در موارد مشترك نقطه نظرات را به نتيجه رسانده و در عين حال هنوز نمي توانيم بگوييم كه ليست تمام و كامل شده است.

پيام ويژه احمدي نژاد به رئيس جمهوري يمن
ايسنا: يك مقام رسمي يمن اعلام كرد: نماينده اي از سوي رئيس جمهوري ايران روز گذشته به صنعا وارد شد.
به گزارش خبرگزاري قطر، يك مقام رسمي يمن اظهار داشت: اين نماينده ايراني حامل پيامي از محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران به علي عبدالله صالح، رئيس جمهوري يمن درخصوص تحكيم روابط دوجانبه، تحولات منطقه به ويژه فلسطين و لبنان است.

براي حل اختلاف انجام مي شود
ژنو، ميزبان نشست هسته اي ايران
گروه سياسي - رسانه  هاي سوئيس روز گذشته خبر دادند كه ورود سوئيس به مذاكرات هسته اي ايران تأييد شده و ژنو پذيراي نشست بين المللي در حل اختلاف برنامه هسته اي ايران است. ايرنا به گزارش روزنامه نوي زويمز سايتونگ اشاره كرد و گزارش داد كه وزارت خارجه سوئيس و چند تن از نمايندگان پارلمان اين كشور، خبر مزبور را تأييد كرده اند. اين دومين روزي است كه از انتشار اين خبر مي گذرد و هيچ يك از مقامات رسمي ايران درباره آن اظهارنظر نكرده اند و در تأييد و يا تكذيب آن سخن نگفته اند. به گزارش روزنامه سوئيسي، كالمري، وزير خارجه سوئيس پارلمان را نيز در جريان اين موضوع گذاشته اعلام كرده ايران درخواست اين نشست  را از سوئيس مطرح كرده است.
هدف از برگزاري اين نشست گسترش دامنه طرف هاي مذاكره در موضوع هسته اي ايران اعلام شده است كه ايران هنوز به بسته پيشنهادي ۱+۵ پاسخ نداده و اعلام كرد كه پايان مردادماه پاسخ خود را به طور رسمي اعلام مي كند. از آن جايي كه بسته پيشنهادي خواهان پيش شرط است و ايران حاضر به مذاكره با وجود پيش شرط نيست، مشخص نشده سوئيس قرار است از چه مزيت ويژه خود استفاده كند كه اين مساله حل شود. سخنگوي دولت روز گذشته در گفتگوي خود با خبرنگاران و در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران حاضر به پذيرش تعليق است، خبر داد ايران پيش شرط قبول نمي كند.

آلمان: ايران در بحران منطقه دخالت ندارد
ايرنا: مارتين يگر سخنگوي وزارت خارجه آلمان روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: رابطه اي بين ايران و درگيريهاي اخير بين اسرائيل و لبنان وجود ندارد.
يگر درباره تلاشهاي دولت آلمان براي ايجاد آتش بس در منطقه نيز گفت: هدف سفر اخير اشتاين ماير وزير خارجه آلمان به اسرائيل، مصر و مناطق خودگردان فلسطيني يافتن راه هايي براي دستيابي به صلح و ثبات دائمي در منطقه است.

فرمانده كل سپاه:
احتمال حمله اسرائيل به ايران ضعيف است
گروه سياسي- سيد حسن نصرالله امروز تبديل به يك چهره محبوب و قهرمان ملي در جهان عرب و اسلامي شده كه با شجاعت و مقاومت خويش آزاديخواهان جهان را نيز مجذوب خود نموده است.
سيديحيي صفوي كه در جمع پاسداران و در صبحگاه ستاد مشترك سپاه سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: هدف آمريكا و رژيم صهيونيستي از آغاز تجاوزات به لبنان، شكست و خلع سلاح حزب الله، ايجاد اختلاف بين  حزب الله و گروهها و احزاب لبنان،  جلوگيري از تثبيت حزب الله به عنوان يك وزنه تعيين كننده سياسي در اين كشور و از بين بردن حمايتهاي مردمي از اين گروه است. عضو شوراي عالي امنيت ملي احتمال حمله رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران را بعيد دانست و افزود: اين احتمال بسيار ضعيف به نظر مي رسد.

يادداشت
حاكميت بر قلب جهان
دكتر مهدي مطهرنيا - عضو هيأت علمي دانشگاه
توسيديد در اثر كم نظيرش «تاريخ جنگ پلوپونزي» با استفاده از بازآفريني عالمانه جنگ هاي اسپارت و آتن بر اين عقيده تأكيد مي ورزد كه: «خدايان اثري در فرايند تاريخ ندارند، بلكه جريان تاريخ را طبيعت انساني و مخصوصاً اشتياق به قدرت - و گاهي تصادف - معين مي كند.»
شايد اين بيان توسيديد، بسيار خشك بنمايد؛ ولي بايد قبول كنيم كه اگرچه تمام هستي در ظل فرمان الهي است؛ اما در چارچوب اراده الهي اين انسان و طبيعت انساني است كه سازنده تاريخ است؛ اين معنا را در مفهوم «پراكسيس» ماركس هم به گونه اي ديگر مي توان يافت آنجا كه مي گويد: تاريخ محصول كار بشر است. اين معنا را كه مرور مي كنيم؛ كشتار انسان هاي بيگناه در «بحران لبنان»، را نه خواست الهي، بلكه نمايانگر طبيعت قدرت طلب آدم هايي مي يابيم كه در عرصه رقابت بين المللي بر سر قدرت، هزينه مي شوند.
آنچه كه امروز «اسرائيل» خوانده مي شود «حرمسراي قدرت» است. صهيونيسم بين المللي امروز نماينده قدرت اقتصادي اي است كه در مرزهاي تحميلي اسراييل محدود نمي شود. اسرائيل، «ستاد نظامي و امنيتي» سرمايه داري جهاني است. من با سرمايه داري در معناي اصيل آن مخالف نيستم؛ اما با سرمايه داري سلطه مدار منحرفي كه از آغاز تاريخ با انحراف در آيين موسي كليم الله؛ «اشتياق به قدرت» را در كالبد «دين» به «انحصار اقتصادي» پيوند زد؛ مخالفم.
ماجراي لبنان و فلسطين امروز با حدود پنجاه سال گذشته از اين نظر تفاوت ندارد؛ اما از اين رو كه در آستانه «يالتا۲» و تقسيم قدرت بين المللي قرار داريم متفاوت است. حزب الله لبنان در يك سو، و ارتش رژيم صهيونيستي از سوي ديگر، خط مقدم برخورد بين المللي برسر قدرتند. درحالي كه هشت قدرت صنعتي جهان در سنت پطرزبورگ جمع شده اند و رؤساي جمهوري دو قدرت بزرگ نظامي جهاني در كاخ كنستانتين در شهرك «استرلنا» واقع در حومه اين شهر به گفت وگوي دوستانه مشغولند؛ رقابت اصلي ميان اين قدرت هاي بزرگ در فلسطين و لبنان در حال انجام است. سران با يكديگر جلسه دارند و ابدان با يكديگر درحال ستيزش اند؛ درحالي كه صحنه اصلي نبرد آنها در خاورميانه است و هركدام به قدر همتشان در آن درگيرند و آنچه كه اين نبرد را به تراژدي تبديل مي سازد چيزي جز قتل عام انسان هاي آزاده نيست.
امروزه صهيونيست هاي آمريكايي هستند كه «صهيونيست هاي آسيايي» مقيم در پادگان نظامي - امنيتي سرمايه دار سلطه مدار را به جنگي فرستاده اند كه هدفش در لايه زيرين؛ در انفعال قراردادن رقباي بين المللي و تضعيف مقاومت هاي منطقه اي است. بسيار ساده لوحانه است كه فكر كنيم اين حمله به دليل گروگان گرفتن جعلان شاليت رخ داده باشد و از قبل برنامه ريزي نشده باشد و بسيار ساده لوحانه تر آن كه فكر كنيم ابعاد و پيامدهاي شديد حاصل از آن تنها به محدوده لبنان و رژيم صهيونيستي؛ محدود مي شود. خاورميانه «جغرافياي هدف استراتژيك» آمريكا در نظم نوين جهاني است.
به همين دليل جنگ كنوني اگرچه در لايه زيرين خود نمايانگر برخورد حزب الله با رژيم صهيونيستي است؛ اما در لايه مياني، برخورد قدرت هاي مستقل منطقه با آمريكا و در لايه دروني تر آن رقابت سخت قدرت هاي بزرگي را حمل مي كند كه چندي پيش در سنت پطرزبورگ گردهم آمدند و حتي در قالب متحدين غربي با ادبياتي هماهنگ سخن گفتند.اين تنها حزب الله است كه در اين ميان مردانه ايستاده است و چون خاري در چشم اين جريان قدرت؛ فرو رفته است. بايد مراقب بود كه در كجاي اين منطقه مهم قرار است اتفاقاتي تأثيرگذار در شكل گيري يالتاي ۲ رخ دهد! آمريكايي ها عادت دارند نارنجك شان را در اين منطقه مي اندازند ولي از جاي ديگر حمله مي كنند.

رفسنجاني: اتحاد كشورهاي اسلامي مهمترين راه است
گروه سياسي- هاشمي رفسنجاني اتحاد كشورهاي اسلامي را مهمترين راه مقابله با اقدامات رژيم صهيونيستي در لبنان و فلسطين عنوان كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار سفير تونس در ايران، افزود: مسائل لبنان و فلسطين موضوعي مشترك ميان كشورهاي اسلامي است و آنها بايد با شناخت ماهيت اين حوادث مانع كشتار مردم و ويراني خانه ها و زيرساختهاي كشور لبنان شوند.
سفير تونس در اين ديدار خواهان حمايتهاي مقتدرانه كشورهاي اسلامي و عربي از دولت لبنان و مردم فلسطين شد و افزود: مساله فلسطين موضوعي پر اهميت براي جهان اسلام است و بدون حل اين موضوع نمي توان به وضعي پايدار رسيد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |