سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۳ - Jul 25, 2006
اهالي سينما و تئاتر به حملات رژيم صهيونيستي اعتراض كردند
نامه سينماگران ايراني به 200 سنديكاي جهان
008025.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: پس از شدت گرفتن حملات رژيم اشغالگر قدس به لبنان، جامعه هنري كشور به ويژه اهالي سينما و تئاتر، اين حملات را محكوم كرده و در واكنش هاي متفاوتي نسبت به آن اعلام انزجار كردند.
در اين بين، رضا ميركريمي، رئيس جديد خانه سينما كه عمر رياستش به حدود يك هفته مي رسد، يكي از پيشروان اين اقدام بود. خانه سينماي تحت رياست او در نامه اي خطاب به همه اهالي سينما در تمام جهان، انزجار دست اندركاران سينماي ايران را نسبت به فجايع اخير در لبنان و فلسطين اعلام داشته است. قرار است ترجمه اين نامه به بيش از 200 سنديكا، سازمان سينمايي و شركت هاي فيلمسازي جهان فرستاده شود. متن نامه خانه سينما به اين شرح است: همكاران عزيز؛ تاريخ گواه است كه همواره هنرمندان در پرتو روح حساس و خلاق خويش نسبت به هر نوع دست اندازي به حريم انسان ها واكنش نشان دادند و در آثار خويش چنين اعمالي را نكوهيدند و در واقع يكي از رمزها و رازهاي پايداري شرافت انساني، روايت هاي هنرمندانه اي است كه از زندگي انسان توسط هنرمندان عالم پديد آمده است.از منظري درست، هنرمندان پيشتازان دفاع از آزادي حرمت انساني هستند و در زمره مصلحان واقعي اجتماع بشري قرار دارند.
اكنون در روزگار خوف و خطر كنوني كه آوار رنج مصيبت، مردم مظلوم و بي پناه لبنان و فلسطين را مورد تهاجم و تحقير قرار داده، آيا مي توان رنگي از جهل و فراموشي به وجدان انسان ها زد و همراه با سياستمداران زياده خواه و جاه طلب سكوت اختيار كرد و تنها نظاره كرد و چيزي نگفت؟
جامعه اصناف سينماي كشور (خانه سينما) ضمن اعلام همدردي با مردم مظلوم لبنان و فلسطين از همكاران سينمايي خود در سراسر جهان به عنوان انسان هايي حساس و مدافع آزادي و آزادگي همدلانه مي خواهد كه همصدا با مردم دنيا ضمن محكوم كردن اين جنايات، شرافت نام هنرمند را چون تمام هنرمندان آزاده تاريخ پاس بدارند و بدين سان سهم خود را در ثبت حقايق تاريخ بشري ايفا كنند .از سوي ديگر، مركز هنرهاي نمايشي نيز با صدور بيانيه اي، همدردي و همراهي خود و خانواده تئاتر كشور را با ملت ستمديده فلسطين و لبنان اعلام كرده است.
در اين بيانيه، مركز هنرهاي نمايشي آورده است: اكنون كه ستمگران زياده خواه و طمع ورزان جنايت پيشه در ميان سكوت معنادار جوامع بين المللي به زشت ترين بهانه ها مردم بي پناه و بي گناه لبنان و فلسطين(اعم از نوزاد و كهنسال) را مورد هجوم قرار داده و با استفاده از انواع سلاح هاي غيرمتعارف از جمله بمب هاي خوشه اي، جان انسان ها را مي گيرند، كدام انسان فرهيخته و هنرمندي مي تواند آرام بنشيند و نظاره گر اين فجايع باشد؟
اما دفترهاي انجمن سينماي جوان كشور نيز در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي، بيانيه اي منتشر كرده اند. سرپرستان دفترهاي سينماي جوان كشور كه در يك هم انديشي سراسري در همدان گرد هم آمده بودند، در بخشي از بيانيه خود نوشته اند:اينك ما جوانان فيلمساز، استادان، كاركنان و مديران انجمن سينماي جوانان كشور ضمن اعلام حمايت از قيام عزتمندانه جوانان لبنان و فلسطين و اعلام انزجار از اعمال وحشيانه صهيونيست غاصب و با تكيه بر اين نكته كه مسئله فلسطين بزرگترين و مهم ترين مسئله جهان اسلام است، بدين وسيله آمادگي خود جهت پوشش و انعكاس پررنگ تر معصوميت كودكان لبناني و مظلوميت زنان فلسطين را به صورت تصوير و در قالب فيلم و عكس اعلام مي داريم.
الهم ان اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر طابع لهو علي لاذك و العاقبه للمتقين .
علاوه بر اين نهادها و مراكز هنري، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز پيامي را براي مديران مراكز و جشنواره هاي بين المللي سراسر جهان ارسال كرده است. در اين پيام كه با پاسخ برخي از گيرندگان آن نيز همراه بوده، آمده است: وقايع اخير در جنوب لبنان، متاثركننده و انزجارآور است. ما به عنوان كساني كه خود طي هشت سال جنگ تحميلي، زير بمباران ها و موشك باران ها بوده ايم و شاهد كشتار خانواده هاي بي گناه، احساس بي پناهي و درد و رنج زنان و كودكان و مردان بي گناه را در جنوب لبنان به خوبي درك و با آنها عميقاً همدردي مي كنيم .
ظاهراً تعدادي از مخاطبان نامه مزبور، همدردي و تاسف خود را به فرستندگان اعلام كرده اند.پيش بيني مي شود در صورت ادامه حملات به لبنان، در روزهاي آينده نيز شاهد واكنش هاي مشابه ديگر نهادهاي فرهنگي- هنري براي محكوميت فجايع رژيم صهيونيستي باشيم.

خبر
تئاتر شهر۲ ساخته مي شود
مهر: شهردار تهران در حاشيه مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره تئاتر بانوان در ديدار با مديركل هنرهاي نمايشي، از آمادگي شهرداري براي ساخت مجموعه تئاتر شهر۲ خبر داد.
واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر اعلام كرد: حسين پارسايي در اين ديدار ضمن تقدير از حسن انتخاب محمدباقر قاليباف در انتخاب مديران فرهنگي- هنري شهرداري گفت: برگزاري جشنواره تئاتر بانوان نخستين مواجهه مشترك سازمان فرهنگي- هنري شهرداري با اداره كل هنرهاي نمايشي است كه مي تواند سرمنشاء اقداماتي قابل توجه در توسعه تئاتر باشد.
وي در اين ديدار از قاليباف درخواست كرد زمينه هاي مشاركت براي ساخت مجموعه تئاتر شهر۲ را كه پيشتر نيز از سوي معاون هنري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران مطرح شده بود، فراهم آورد.
پارسايي در اين خصوص گفت: تلاش هاي زيادي در زمينه  انتخاب زمين براي احداث يك مجموعه تئاتري انجام گرفته كه اميدواريم با مساعدت مسئولان محترم شهرداري تهران در آينده اي نزديك شاهد احداث مجموعه تئاتر شهر۲ در يكي از مناطق شهر تهران به ويژه مناطق جنوب تهران براي تمركززدايي باشيم.
محمدباقر قاليباف نيز در اين ملاقات با ابراز تمايل شهرداري تهران براي هرگونه همكاري با اداره كل هنرهاي نمايشي خاطر نشان كرد: مصمم هستيم در ايام دهه فجر امسال كلنگ احداث يك مجموعه ورزشي- فرهنگي مانند مجموعه ورزشي انقلاب را با داشتن چند سالن فرهنگي بزنيم كه اميدواريم اين مكان بتواند در آينده اي نزديك پاسخگوي علاقه مندان تئاتر به ويژه در جنوب شهر باشد.
دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر
ايسنا: دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر، آذرماه با نمايش فيلم هاي ايراني و خارجي در تهران برگزار مي شود.
سهيل جهان بيگلري مديرعامل موسسه توسعه تصوير شهر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران روز يكشنبه گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره، توجه به فيلم هايي با موضوعاتي شهري و شهروندي، فرهنگ شهرنشيني و اخلاق شهروندي است.
موسسه توسعه تصوير شهر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، برگزاركننده اصلي اين جشنواره است و دومين دوره اين جشنواره به صورت بين المللي برگزار مي شود.
جشنواره فيلم شهر در بخش فيلم هاي كوتاه، بلند، مستند، تجربي، انيميشن و داستاني برگزار مي شود.

حراج خير خواهانه لباس
008022.jpg
گروه ادب و هنر- هنرمندان سينماي استراليا در يك حركت خيرخواهانه جديد شركت كردند. در يك حراج هنري كه توسط انستيتو تحقيقات درماني كودكان انجام شد، هنرمندان سرشناس استراليايي مشاركتي همه جانبه داشتند.به نوشته آسوشيتدپرس، هنرمنداني مثل نيكول كيدمن، هيو جكمن، ارك بانا و بروس بروسفورد به دعوت اين انستيتو پاسخ مثبت دادند و بخشي از لوازم و اشياي شخصي خود كه بيشتر شامل لباس و كت و شلوار مي شد را در معرض فروش قرار دادند. استقبال هنردوستان و مردم مدافع امور درماني كودكان از اين حراج هنري خيلي خوب بود.در جريان اين حراج خيرخواهانه بالاترين رقم براي يك كاپشن جين قديمي هيو جكمن داده شد. اين كاپشن كه امضاي بازيگر را هم دارد به قيمت 22 هزار دلار فروخته شد. نكته جالب اينكه هم اكنون تازه ترين فيلم جكمن مردان ايكس 3 روي پرده سينماهاي استرالياست و نمايش عمومي اين فيلم كمك زيادي به وضعيت حراج هنري كرد و باعث شد تا توجه بخش بيشتري از اهالي سيدني متوجه اين حراج شود.از هفده لوازم و اشيايي كه در حراج فروخته شد، وسايل نيكول كيدمن مقام دوم را داشت. مبل منزل اين بازيگر 11 هزار دلار – نصف مبلغي كه براي كاپشن جكمن پرداخت شد- فروخته شد. بقيه اجناس به قيمت هايي پايين تر از اين قيمت به فروش رفتند. تحليلگران هنري و اقتصادي عقيده دارند كه اين لوازم و اشيا به قيمت بسيار خوب و بالايي فروخته شده اند.پولي كه از فروش اين لوازم جمع آوري شده، صرف امور خيريه و درماني كودكان ضعيف و بي سرپرست مي شود.

برادران پانگ، ديگر تماشاگران را نمي ترسانند
008028.jpg
گروه ادب و هنر- برادران فيلم ساز كره اي تصميم گرفته اند كه ديگر تماشاگران سينما را نترسانند! دني و اكسيده پانگ كه در هشت سال اخير موفق ترين فيلم هاي ترسناك و دلهره آور سينماي آسياي جنوب شرقي را كارگرداني كرده اند، مي گويند: قصد دارند در اين رابطه به خودشان استراحت بدهند و تا مدتي فيلم ترسناك نسازند.به نوشته سايت كونگ فوسينما، برادران پانگ- كه فيلم چشم آنها مدتي قبل از سيماي جمهوري اسلامي پخش شد- مي خواهند فيلمسازي در ديگر ژانرهاي سينمايي را نيز تجربه كنند. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد كه اين دو برادر شهرت بين المللي و داخلي خود را به واسطه ساخت فيلم هاي ترسناك و ماوراء طبيعه و خرافي دارند. همين موفقيت باعث شده تا در حال حاضر فيلم هاي آنها قبل از آنكه جلوي دوربين برود، توسط كشورهاي مختلف پيش خريد شود.دني پانگ با اشاره به سودآور بودن فيلم هايي كه با همكاري برادرش كارگرداني كرده، مي گويد: هر دوي ما سينماي ترس و دلهره را دوست داريم. فيلم هاي ما در اين چند سال تماشاگران زيادي را ترساندند. اما حالا فكر مي كنيم كه سينماي آسياي جنوب شرقي از اين نوع فيلم ها اشباع شده است. آن زمان كه ما ساخت فيلم هاي ترسناك را شروع كرديم، تعداد اندكي فيلم ترسناك ساخته مي شد. اما اين روزها همه دارند از اين نوع فيلم ها مي سازند و اكثر كارها تكراري، تقليدي و بي محتواست. من و اكسيده فكر مي كنيم كه زمان آن رسيده كه به سراغ انواع ديگر سينما برويم و ببينيم كه در آن ژانرها چه كاري مي توانيم انجام دهيم. برادران پانگ در شرايطي ساخت فيلم هاي ترسناك را كنار مي گذارند كه قرار است چشم آنها توسط هاليوود دوباره سازي شود.

چهره روز
مشكل شعر
008019.jpg
محافظه كار يا راديكال بودن را در شعر نمي توان توهين فرض كرد و هر كس به هر سبك كه بخواهد مي تواند شعر بگويد. اين دو هر كدام خط مشي و رويه اي مجزا با مشخصه هاي خاص خود هستند و اين را كه شعر ما محل تضارب آراء و افكار است بايد به فال نيك گرفت.
علي باباچاهي ضمن بيان اين مطلب افزود: با ركودي كه به تبع مسائل سياسي و اقتصادي جامعه، در فضاي شعري ما حاكم است مي توان نوعي شقه شقه شدگي را در حضورها و محافل شعري ديد كه انتقادات ديگري را هم قبل از خود داشته است و آن بحران شعرخواني و پايين بودن شمارگان كتاب هاي شعر بوده است.
وي با اشاره به مطلبي كه سابقاً در يكي از نشريات خوانده بود، گفت : در اين مجله به گلايه يك نويسنده جوان برخوردم كه از فضاي تكراري و محافظه كارانه ادبيات و نظم و نظام هاي حاكم بر آن سخت شكوه كرده بود. در مطلبي ديگر نيز ديدم فردي از متفاوت نويسي و آوانگارديسم ادبي ناليده و شعر را خالي از ابعاد اجتماعي و سياسي قلمداد كرده است.
اين شاعر تصريح كرد : فكر مي كنم شعر امروز ايران چيزي از ده يا بيست سال پيش كم ندارد و اگر مسأله اي وجود دارد و شمارگان كتاب شعر اندك است بايد آن را در جاي ديگر جستجو كرد. متأسفانه شمارگان ديگر كتاب ها هم پايين است و نبايد تمام مشكلات را متوجه شعر و شاعران متفاوت نويس دانست. البته اغلب حق با منتقدان است.
باباچاهي كه در حضور شاعراني چون عمران صلاحي، سيدعلي صالحي و ... سخن مي گفت، ادامه داد: مي توان شعر امروز را به چند دسته تقسيم كرد. البته همه را بايد با حرمت و ارزش و جايگاه خودشان نام برد. اين طيف ها شامل شعر محافظه كار، شعر راديكال و شعر متفاوت است، ضمن اين كه چندان مايل نيستم شعر متفاوت را آوانگارد بنامم، چون شعر راديكال هم مي تواند آوانگارد باشد.
وي اضافه كرد : اين تقسيم بندي ها ازلي و ابدي نيستند؛ چه بسا در شعر محافظه كار، بهترين و زيباترين اشعار را ببينيم و اشعاري هم كه به بهانه راديكاليسم سروده شده باشند جز رفرميسم چيزي براي عرضه نداشته باشند.اين شاعر تصريح كرد: متن حتماً نبايد مطلق باشد. پل ريكور مي گويد كه من ايدئولوژي مطلق متن را قبول ندارم، مگر در مورد مالارمه. ريكور معتقد است: تنها كسي كه حق دارد از اين ايدئولوژي پيروي كند، مالارمه است.
منبع: خبرگزاري مهر

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |