دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۶ - Jul 17, 2006
ترافيك سنگين در اولين دقيقه گشايش
انبوه شهروندان كنجكاو در تونل رسالت
006747.jpg
گروه شهري- تونل رسالت در اولين دقايق افتتاح يكي از سنگين ترين ترافيك هاي تهران را تجربه كرد. ترافيكي كه البته نه از سر ناچاري، بلكه به خاطر كنجكاوي مردمي بود كه مي خواستند بلافاصله پس از باز شدن تونل عبور از آن  را تجربه كنند.
به گزارش خبرنگار ما از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقيقه ديشب به تدريج حضورخودروها در مقابل دهانه شرقي تونل در ابتداي خيابان آفريقا آغاز شد و با افزايش تعداد شهروندان كنجكاو طول خودروهاي متوقف در مقابل تونل به حدود يك كيلومتر اين سوتر در نزديكي پل سيدخندان رسيد. در ساعت ۲۴ همچنانكه وعده داده شده بود مسئولان تونل را به روي خودروها باز كردند و انبوه خودروها وارد تونل شدند. فضاي شادمانه داخل تونل در اين لحظات بسيار ديدني بود زيرا بسياري از كودكان و نوجوانان سر از پنجره خودرو بيرون آورده و هلهله مي كردند. در دره گنجوي، جايي كه فاصله اي مابين تونل منشعب از بزرگراه كردستان و خيابان آفريقاست هزاران نفر اجتماع كرده و براي خودروهاي عبوري كف مي زدند! تا حدود ساعت دو نيمه شب عبور سنگين خودروها از تونل ادامه داشت و جالب است كه تا اين زمان نيز همچنان شماري از شهروندان پياده در دو دهانه شرقي و غربي و بخش منفصل مياني به نظاره خودروهاي عبوري ايستاده بودند. براساس اين گزارش توقف شماري از مردم در داخل تونل براي گرفتن عكس يادگاري و همچنين تردد انبوهي از موتورسواران جوان ديشب مشكلاتي براي عبور خودروها ايجاد كرد، البته به نظر مي رسيد مسئولان تونل نيز در مقابل حضور انبوه مردم غافلگير شده اند.
مقررات عبور از تونل
همزمان با اولين روز گشايش اعلام شد حداكثر سرعت مجاز خودروها براي تردد در داخل تونل ۵۰ كيلومتر بوده و دوربين هاي نظارت تصويري و ماموران راهنمايي و رانندگي، تخلفات رانندگان را در داخل تونل ثبت مي كنند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه در ابتداي آغاز به كار تونل رسالت مسيرهاي ورودي و خروجي اين تونل همگي به صورت همزمان باز نخواهند شد، گفت: از آنجا كه ممكن است با بازكردن تمام ورودي ها و خروجي ها به سمت تونل در همين روزهاي ابتدايي با حجم انبوهي از خودروهاي متقاضي تردد در داخل تونل مواجه شويم، تصميم گرفته شد براي آشنايي بيشتر شهروندان نسبت به سفر در داخل تونل ابتدا مسير غربي - شرقي را كه به صورت يك مسير مستقيم و شامل ورودي حكيم - رسالت و ميدان آرژانتين مي شود، در مرحله اول باز شود.
جعفر تشكري هاشمي ادامه داد: مسيرهاي شرق به شمال، شرق به جنوب و مسيرهايي كه از غرب به جنوب غرب و شمال منتهي مي شود، ترجيحا به صورت پلكاني در مراحل بعدي به تدريج باز خواهد شد.
وي از تدوين يك خط اضطرار در داخل تونل رسالت به منظور تردد خودروهاي امدادي و آتش نشان در صورت وقوع حادثه در داخل تونل رسالت خبر داد و گفت: اگر خودرويي در داخل تونل به دليل نقص فني مجبور به توقف شد بايد حتما راننده ،خودرو خود را در منتهي اليه سمت راست تونل متوقف كرده تا خودروهاي امدادي هرچه سريع تر بتوانند با تردد در خط اضطرار، خود را به خودروي مورد نظر رسانده و آن را سريعا به خارج از تونل انتقال دهند.
تشكري هاشمي تاكيد كرد: به جز در مواقع ضروري، خودروها در شرايط عادي مجاز به تردد و يا توقف در داخل خط اضطرار نبوده و اين خط فقط براي تردد خودروهاي امدادي در نظر گرفته شده است.
وي حداكثر سرعت مجاز در داخل تونل را ۵۰ كيلومتر در ساعت اعلام كرد و گفت: به رغم اينكه حداكثر سرعت در بزرگراه ۸۰ كيلومتر است اما خودروهاي عبوري بايد قبل از ورود به داخل تونل سرعت خود را به گونه اي تنظيم كنند كه از ۵۰كيلومتر در ساعت فراتر نرود.
تشكري هاشمي با بيان اينكه چون خطوط داخل تونل خطوط ممتد هستند، بنابراين سبقت گرفتن خودروها در داخل تونل ممنوع است، تصريح كرد: عبور خودروهاي سنگين مانند كاميون، كاميونت،همچنين وانت بارها و موتورسيكلت و دوچرخه در داخل تونل ممنوع بوده و بايد اين وسايل نقليه براي تردد از مسيرهاي جايگزين استفاده كنند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، ساعت فعاليت تونل رسالت را در حال حاضر از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب اعلام كرد و افزود: تا زماني كه شهروندان بيشتر با نحوه رانندگي و چگونگي تردد در داخل تونل آشنا شوند، قرار شده تردد خودروها فقط از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ انجام شود تا اينكه به تدريج و در آينده بسيار نزديك تردد خودروها در اين تونل به صورت ۲۴ ساعته امكان پذير باشد.
تشكري  هاشمي با اشاره به نصب تجهيزات هوشمند و سنسورهاي اطلاع دهنده در هنگام وقوع حريق و حوادث ديگر در داخل تونل تصريح كرد: علاوه بر نصب دوربين هاي نظارت تصويري كه به صورت هوشمند نحوه تردد خودروها در داخل تونل و وضعيت ترافيك را از مركز كنترل ترافيك هدايت مي كنند،عوامل و نيروهاي راهنمايي و رانندگي نيز در بخش ويژه اي كه به همين منظور اختصاص يافته مستقر بوده و به صورت ملموس تخلفات احتمالي رانندگان در داخل تونل را شناسايي و با متخلفان برخورد خواهند كرد.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، از آنجا كه سرعت امدادرساني در داخل تونل در مواقع اضطرار بسيار حائز اهميت است، اكيپي از نيروهاي اورژانس و آتش نشاني در محل ويژه اي در نزديك تونل مستقر هستند.

سند «فاقد» در امور مالي لزو ماً به معناي تخلف نيست
توضيحات رئيس شوراي شهر درباره
طرح تحقيق و تفحص از شهرداري
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: برداشت اشتباه و نادرست از كلمه «فاقد» علت مطرح شدن بحث تحقيق و تفحص از شهرداري در مجلس شوراي اسلامي است.
به گزارش همشهري، مهدي چمران ديروز در پايان دويست و چهل و نهمين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي شهر با اشاره به برخي اظهارات مبني بر وجود ۳۰۰ ميليارد تومان هزينه «فاقد » در شهرداري طي سال هاي ۸۲تا اوايل سال ۸۴ گفت : كلمه فاقد در اينجا به معناي هزينه هاي بدون سند نيست بلكه هزينه هايي است كه با سند ولي خارج از برنامه مصوب شورا يا فراتر از برنامه هزينه شده است.
وي گفت: برداشت نادرست از كلمه «فاقد» و افزودن واژه «سند» به آن موجب شده تا استنباطهاي نادرستي از اين مسئله بشود.
رئيس شوراي شهر كلمه فاقد را از اصطلاحات رايج در امور مالي دانست و گفت: كمك ۱۴ ميليارد ريالي شهرداري در ارتباط با حادثه آتش سوزي مسجد ارك و يا كمك هاي مربوط به زلزله زدگان بم از جمله هزينه هاي «فاقد» محسوب مي شود كه شهرداري در موارد ضروري يا طرح هاي خارج از برنامه هزينه كرده است.
وي همچنين هزينه هايي مانند كمك شهرداري به شهرهاي مذهبي كربلا و نجف، برخي پروژه هاي عمران مناطق و محلات دانشگاهها و مراكز آموزشي و پروژه حرم تا حرم را جزو اين هزينه ها برشمرد و گفت: مصاديق اين نوع هزينه ها بسيار زياد است كه براي مشخص شدن و تعيين تكليف اسناد آنها در شوراي شهر بررسي و راجع به آنها تصميم گيري مي شود.
چمران افزود: براي همه هزينه هاي خارج از برنامه، سند و مدرك وجود دارد و هزينه ها آخر هر سال بايد طبق روال معمول قالب متمم بودجه به شوراي شهر ارايه شود و در صورت تصويب به هزينه گرفته شود.
وي افزود: وقتي چنين هزينه هايي را به عنوان فاقد سند مطرح مي كنند برداشت هاي نادرستي درباره آن صورت مي گيرد.
ضمن اينكه عده اي دوست دارند كه بحث بر روي اين موضوع همچنان ادامه داشته باشد و بسته نشود.
چمران گفت: با توجه به اينكه سيستم مالي شهرداري از سال جاري اصلاح و از سيستم نقدي به تعهدي تبديل شده است از اين پس امكان هزينه هاي فاقد خارج از برنامه در شهرداري وجود ندارد.
ادامه بررسي طرح جامع تهران
به گفته رئيس  شوراي شهر در جلسه ديروز همچنين مباحث مربوط به بررسي طرح جامع تهران با حضور شهردار و معاون شهرسازي و مشاوران طرح در دستور قرار داشت و بررسي ها دست كم ۴ جلسه ديگر ادامه خواهد يافت.
چمران افزود: طرح جامع پس از بررسي و تأييد شوراي شهر براي تصويب نهايي به شوراي عالي معماري و شهرسازي ارايه خواهد شد. ضمن اينكه در حال حاضر نيز اين طرح به طور همزمان در كار گروه هاي شوراي عالي شهرسازي در دست بررسي است.
وي در پاسخ به سؤالي درباره برخي اظهارات مبني بر اجرايي نبودن طرح جامع تهران گفت: طرح جامع سندي راهبردي و تئوري است كه براساس آن برنامه هاي اجرايي تهيه مي شود و اجراي آن نيازمند امكاناتي است كه بايد فراهم شود.

روز شمار شهرداري
برج ميلاد ۴۳۲ روز
006783.jpg
هر روز با كم شدن يك عدد از شمارشگر نصب شده در كنار برج، اين سازه عظيم به روز افتتاح نزديك مي شود. از ديروز نيز گامي تازه آغاز شده است. مرحله دوم بالابري آنتن دكل برج ميلاد آغاز شده است كه پس از پايان اين مرحله، سومين مرحله بالابري آغاز مي شود و طبق برنامه، برج ميلاد تا پايان شهريور به ارتفاع واقعي خود مي رسد. اگر چشم به هم بزنيم اين ۴۳۲ روز نيز تمام مي شود و مي شود تهران را از آن بالا به نظاره نشست.
پروژه هجرت۳۵ روز
006786.jpg
تا مدتها پيش، بزرگراه هجرت (افسريه) از شمال به جنوب به دليل تقاطع همسطح، داراي ترافيك سنگين بود. با احداث پل روگذر، تصور مي شود كه اين ترافيك با پايان اين پروژه روان شود. يك پل روگذر كه طولش در حدود ۱۳۰ متر و عرض آن ۲۰/۱۳ متر است و با دو كوبه در دو طرف و ۴ پايه مي تواند در آمد و شد اتومبيل ها در آن منطقه تسهيل بوجود آورد.اين پروژه هم اكنون روزهاي پاياني اش را سپري مي كند.
پل آغازبزرگراه امام علي(ع) ۲۳۰ روز
006789.jpg
در ورودي ميدان رسالت، پروژه پل آغاز بزرگراه امام علي(ع) هر روز با تغيير چهره، نظرها را جلب مي كند. اگر مسيرتان به آن منطقه افتاد، مي توانيد از ساخت ديواره هاي حاشيه زيرگذر اين پل ديدن كنيد. البته زمان ۲۳۰ روز چندان زياد نيست. در اواخر دهه فجر، اين پروژه افتتاح خواهد شد.
جمع آوري مكانيزه زباله۲۴۶ روز
006792.jpg
قرار است كه تا پايان امسال جمع آوري زباله تهران به طور كامل مكانيزه شود. يعني اينكه فقط تا ۲۴۶ روز ديگر همچنان شاهد تلنبار شدن زباله ها در گوشه و كنار خيابان و يا تردد خودروهاي بدبو و غيراستاندارد حامل زباله خواهيم بود. معاونت خدمات شهري شهرداري تهران قول داده است اين پروژه سنگين و دشوار را حتما امسال به انجام برساند.

نگاه
006744.jpg
حسين صافي

به دنبال اجراي طرح جهادي ۱۳۷ صورت گرفت
كاهش تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷ در منطقه ۱۷
گروه شهري- مدير سامانه ۱۳۷ شهرداري تهران از كاهش چشمگير تماس هاي تلفني شهروندان منطقه ۱۷ با سامانه ۱۳۷ فوريت هاي شهري، يك هفته پس از اجراي طرح جهادي در اين منطقه خبر داد.
عليرضا ربيعي با اشاره به تماس هايي كه شهروندان منطقه ۱۷ با واحد ،۱۳۷ قبل از اجراي طرح جهادي در اين منطقه، داشته اند، افزود: از تاريخ ۸/۴/۸۵ تا ۱۵/۴/۸۵ ( يك هفته قبل از اجراي طرح جهادي در منطقه ۱۷)، ۹۲۸ پيام تلفني از سوي شهروندان منطقه ۱۷ با واحد ۱۳۷ برقرار شده كه اين تعداد تماس معادل ۱۳/۴ درصد از كل پيام هاي دريافتي بوده است.
وي با اشاره به اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۷ در تاريخ ۱۶ تير ماه جاري، گفت: درست يك هفته پس از آغاز اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در اين منطقه، تعداد تماس هايي كه از سوي شهروندان منطقه با اين سامانه برقرار شده به ۳۴۷ پيام كاهش يافته است.
اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در شمال تهران
گزارش ديگري از «سما» حاكي است كه طرح جهادي خدمات رساني ۱۳۷ در محله هاي نياوران، فرمانيه، كامرانيه و نوبنياد با حضور نيروهاي خدمات رسان شهرداري منطقه يك، اجرا مي شود.
در اين طرح ۲۰۰ نفر از نيروهاي عملياتي معاونت هاي امور شهري و فضاي سبز، فني و عمراني و حمل و نقل و ترافيك با تمامي امكانات خدمات رساني به مدت ۳ روز در ناحيه يك منطقه مستقر مي شوند تا مشكلات محلي را مرتفع نمايند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |