دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
با كشف 10 تپه باستاني جديد
وسعت شهر سوخته افزايش يافت
گروه شهري: آرش نهاوندي- 10 محوطه جديد باستاني در نزديكي شهر سوخته كشف شد. كشف محوطه هاي جديد تپه هاي شناسايي شده شهر سوخته را به عدد۱۳۷ رساند.
علي رضا خسروي مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شهر سوخته در اين باره طي مصاحبه اي با ميراث خبر گفت: هيأت بررسي و شناسايي موفق شد در محدوده كوچكي در اطراف محوطه باستاني شهر سوخته 10 تپه باستاني كشف كند كه به نظر مي رسد برخي از آنها روستاهاي اقماري شهر سوخته بوده اند.خسروي در مورد تپه هاي تازه كشف شده گفت: از ميان اين تيم ها دو تپه باستاني متعلق به دوره تاريخي است و احتمال مي رود يكي از آنها هخامنشي باشد.
او يادآور شد كشف سنگ حباب در يكي از تپه هاي دوره تاريخي كه مشابهت زيادي به سنگ  حباب هاي كشف شده در دهانه غلامان دارد اين احتمال را قوت بخشيده كه اين تپه تاريخي به دوره هخامنشي تعلق داشته باشد.دهانه غلامان يكي از شهرهاي مهم دوره هخامنشي است كه در 40 كيلومتري شهر سوخته واقع شده و باستان شناسان تاكنون در اين محوطه موفق به كشف بقايايي از ساختمان هاي بزرگ حكومتي و مذهبي شده اند.
مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شهر سوخته هم چنين گفت: 10 تپه باستاني تازه كشف شده در حدود 8 كيلومتري شهر سوخته كشف شده اند كه اين موضوع احتمال اقماري بودن آنها را بيشتر مي كند.به گفته خسروي باستان شناسان احتمال مي دهند كه قريب به 700 تپه باستاني در نزديكي شهر سوخته وجود داشته باشد و اين در حالي است كه تاكنون 137 تپه باستاني در اين محوطه شناسايي شده اند.
شهر سوخته
شهر سوخته با محوطه اي معادل 150 هكتار در 55 كيلومتري شهر زابل واقع شده است.اين شهر 3 هزار و دويست ساله ابتدا توسط باستان شناسان و محققاني از ايران و ايتاليا در سال 1346 شمسي به سرپرستي موريسيوتوزي مورد كاوش قرار گرفت.شهر سوخته در همجواري يكي از دلتاهاي رود هيرمند قرار دارد و از مهمترين مراكز دوران مفرغ در شرق ايران محسوب مي شود.شهر سوخته زابل از پنج بخش شامل؛ گورستان، منطقه مسكوني، بناهاي يادماني، صنعتي و بخش مركزي تشكيل شده است.
شهر سوخته با بيش از 5 هزار سال قدمت به عنوان بزرگترين محل استقرار شهرنشينان در نيمه شرقي فلات ايران نمونه اي منحصر به فرد و حكايت گر واقعي علم، صنعت و فرهنگ دوره سيستان است.
در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي هيأتي ايراني به سرپرستي دكتر سيد منصور سيد سجادي دور جديدي از كاوش ها در اين منطقه را آغاز كرد.
شهر سوخته با فعاليت باستان شناسان و محققان طي 9 فصل كاوش به جهانيان معرفي شده است.
البته كارشناسان معتقدند كه تاكنون با انجام اين 9 فصل كاوش تنها چهار درصد از شهر سوخته مورد حفاري و تحقيق قرار گرفته است.آثار به دست آمده از فصول مختلف كاوش در شهر سوخته وجود علوم و صنايع مختلف در اين مكان را به اثبات رسانده است.علم رياضيات، صنعت جواهرسازي، انواع بازي هاي فكري، پيشرفت در علم پزشكي با انجام نخستين عمل جراحي مغز و سزارين و دامداري نمونه اي از دستاوردهاي ساكنان سرزمين سيستان و به ويژه شهر سوخته در 5 هزار سال قبل محسوب مي شود.دوره هاي دوم و سوم عصر مفرغ از دوره هاي شكوفاي شهر سوخته به شمار مي روند.
وجود اشياء و سنگ هايي كه مواد اوليه آن متعلق به منطقه شهر سوخته نيست حكايت از آن دارد كه شهر سوخته در دوره اي كه مردم در آن جا سكونت داشته اند با تعدادي از شهرها و مراكز باستاني همزمان روابط اقتصادي محكمي داشته است.سرپرست تيم باستان شناسي شهر سوخته درباره آخرين يافته هاي كاوش در اين شهر باستاني گفت: تحقيقات روي آثار مكشوفه از مناطق مسكوني و گورستان شهر سوخته نشان مي دهد مردم در چهار دوره استقراري بين سال هاي 1800 تا 3200 قبل از ميلاد در اين شهر سكونت داشته اند.دكتر سيد منصور سيد سجادي يكي از دلايل نام گذاري شهر سوخته به اين نام را سوختن شهر طي دو مرحله در حدود سال هاي 2700 و 2400 قبل از ميلاد ذكر كرد.او گفت: عمده فعاليت  باستان شناسان و محققان در فصل نهم، كاوش در گورستان، بناهاي يادماني و منطقه مسكوني متمركز بوده است.سجادي با بيان اين كه كاوش در شهر سوخته چهار نسل به طول مي انجامد، گفت: باستان شناسان در طول فصول كاوش تاكنون تنها توانسته اند درصد كمي از اين شهر باستاني را مورد كاوش و تحقيق قرار دهند.

چشم انداز
002139.jpg
شهر باستاني سوخته متعلق به 3 هزار و دويست سال قبل از ميلاد مسيح(ع) است و در مجموع بيش از 5 هزار سال قدمت تاريخي دارد.
اين شهر با 150 هكتار وسعت در 55 كيلومتري زابل واقع شده است.
شهر سوخته از پنج بخش شامل گورستان، منطقه مسكوني، بناهاي يادماني، صنعتي و بخش مركزي تشكيل شده است.
كارشناسان يكي از دلايل نامگذاري شهر سوخته به اين نام را سوختن شهر طي دو مرحله در حدود سال هاي 2700 و 2400 پيش از ميلاد عنوان كرده اند. گفته مي شود براي انجام هر فصل كاوش در شهر سوخته حداقل 2 سال مطالعه نياز است.

مرمت يا تخريب چهل ستون
002142.jpg
ايسنا: يك كارشناس ارشد مرمت آثار تاريخي معتقد است كه رنگ كردن طبقه دوم ميدان نقش جهان اصفهان، تزيين هاي تاريخي اين اثر را از ميان مي برد. اميد عودباشي اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان در حال رنگ كردن طبقه دوم ميدان نقش جهان است و روي آن را دوباره نقاشي مي كند. وي اين كار را مخدوش كننده تزيينات اين اثر تاريخي دانست. از سوي ديگر، برخي از كارشناسان مرمت استان اصفهان معتقدند كه تنها بخش هايي از طبقه دوم ميدان نقش جهان تزيين دارند و آن قسمت ها نبايد رنگ شوند. هم چنين گويا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان براي مرمت طبقه  دوم ميدان نقش جهان با فردي قرارداد بسته است كه كارشناس مرمت نيست؛ به همين دليل، رنگ پلاستيك با بي دقتي روي ديوارها زده شده است. عودباشي در ادامه گفت وگو با خبرنگار ايسنا، به اين مطلب اشاره كرد كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان قراردادي 80 ميليون توماني براي مرمت نقاشي هاي ايوان پشت عمارت چهل ستون بسته است كه در اين طرح، استادكاران قديمي سازمان اين بنا را مرمت مي كنند.

نخستين دايره المعارف صنايع دستي
002136.jpg
ايسنا: اولين دايره المعارف جامع رشته هاي صنايع دستي ايران گردآوري مي شود. سيد حبيب حسيني - مسئول گردآوري و تدوين اولين دايره المعارف صنايع دستي ايران - با اعلام اين مطلب  گفت: تاكنون دايره المعارفي درباره  صنايع دستي ايران گردآوري نشده و اكنون به همت گروه كوشا ايرانيان معين انصار و همكاري سازمان صنايع دستي كشور، اولين دايره المعارف صنايع دستي ايران در دو جلد تهيه مي شود. وي افزود: جلد اول اين كتاب به رشته هاي رايج و جلد دوم به رشته هاي منسوخ و در حال منسوخ استان ها اختصاص دارد.
مسئول گردآوري و تدوين اولين دايره المعارف صنايع دستي ايران اظهار كرد: اين كتاب به صورت استاني تنظيم و صنايع دستي هر استاني در اين كتاب به صورت متني و تصويري معرفي مي شود. وي گفت: اين كتاب به زبان هاي عربي و انگليسي ترجمه مي شود و با تاكيد رييس سازمان صنايع دستي نيز ترجمه به زبان هاي فرانسوي، ايتاليايي و اسپانيايي در دستور كار قرار گرفته است.

گفت و گو
تسهيلات ويژه براي تردد خودروهاي
3 سرنشين به بالا
گروه شهري- اسدالله افلاكي: معاون سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران از اختصاص مسير ويژه به خودروهاي 3 سرنشين به بالا در بزرگراه هاي تهران خبر داد. به گفته وي با اجراي اين طرح، سرعت تردد خودروهاي 3 سرنشين به بالا در يكي از خطوط بزرگراهي نسبت به ساير خودروها افزايش مي يابد و از سرعت متوسط بيشتري برخوردار مي شوند.اختصاص مسير ويژه به خودروهاي 3 سرنشين محور گفت وگويي است با دكتر امير كاووسي استاد دانشگاه تربيت مدرس كه از نظرتان مي گذرد.
*
* اين طرح تا چه اندازه در كاهش معضلات ترافيكي شهر موثر است؟
- در برخي كشورها، اگر وسيله نقليه اي 3 سرنشين داشته باشد مجاز است از خطوط ويژه اي كه براي تردد اتوبوس و تاكسي در نظر گرفته شده استفاده كند؛ به ويژه اين امتياز در ساعات اوج ترافيك صبحگاهي و شامگاهي كه اغلب شهروندان براي رسيدن به محل كار و خانه ناگزير به تردد در شهر هستند انگيزه اي است براي خودروهاي تك سرنشين كه با سوار كردن 3 مسافر از اين امكان استفاده كنند و در نتيجه زودتر به مقصد برسند. اين امر از يك سو، باعث كاهش تردد خودروهاي تك سرنشين مي شود و از سوي ديگر كاهش متقاضيان استفاده از وسايل عمومي را در پي دارد. در اين ميان ضروري است با حضور پليس در طول مسير و در جاهايي كه امكان سوءاستفاده وجود دارد ضريب امنيت مسافران و راننده افزايش داده شود.
* آيا خطوط ويژه اي كه در حال حاضر در بزرگراه ها وجود دارد ژ با موفقيت بوده است؟
- اگر شهروندان رعايت كنند، اين خطوط در روان سازي ترافيك مؤثر است اما متأسفانه برخي شهروندان به قانون احترام نمي گذارند و مشكل ايجاد مي كنند. از همين رو، مأموران راهنمايي و رانندگي با جانبازي و به خطر انداختن سلامت خود در طول مسير و فاصله به فاصله در خطوط ويژه بزرگراه چمران مستقر شده اند و با تذكر و جريمه رانندگان خاطي را از تردد در اين خطوط بازمي دارند.
* چگونه مي توان شهروندان را به رعايت قوانين ترغيب كرد؟
- فرهنگ سازي در درجه نخست قرار دارد. بر اين اساس شايسته است از طريق رسانه هاي جمعي به ويژه صدا و سيما شهروندان را از پيامدهاي مطلوب و مثبت رعايت قوانين ترافيك آگاه كرد و به مردم نشان داد كه استفاده از وسايل نقليه عمومي تا چه اندازه مي تواند در كاهش معضلات ناشي از ترافيك از جمله كاهش آلودگي هوا و آلودگي هاي صوتي و ديداري مؤثر باشد. افزون بر اين، مي توان تا نهادينه شدن فرهنگ صحيح ترافيك در بين شهروندان، با استفاده از موانع پلاستيكي كوتاه در كنار خطوط ويژه به جز در تقاطع  ها مانع از ورود رانندگان خاطي به اين مسيرها شد.در كنار موارد ياد شده، ضروري است، ايستگاه هاي خطوط ويژه اي كه در بزرگراه ها ايجاد مي شود در كنار خطوط و خارج از مسير ويژه احداث شود تا در تردد وسايل نقليه اي كه مجاز به عبور و مرور در اين خطوط هستند مشكلي ايجاد نشود. متأسفانه فقط يك نمونه از اين ايستگاه ها در بزرگراه  همت و در كنار بيمارستان ميلاد احداث شده بنابر اين لازم است قبل از عملياتي كردن اين طرح، ايستگاه هاي مورد نياز خارج از مسير و در قسمت تعريض شده احداث شوند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |