دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
۷۱ درصد هم حزبي هاي بلر خواهان كناره گيري هستند
شبكه  تلويزيوني  اسكاي  نيوز در گزارشي  اعلام  كرد كه  انتقادات  از توني  بلر نخست  وزير انگليس  افزايش  يافته  است.
 به  گزارش  اين  شبكه  تلويزيوني ، در پي  انتشار نظرسنجي  انجام  شده  در بين اعضاي  حزب  كارگر انگليس  كه  خواهان  كناره  گيري  بلر تا قبل از ماه  سپتامبرسال  آينده  شده  اند، فشارها و انتقادات  براي  بركناري  وي  از قدرت  افزايش يافته  است .
اين  شبكه  مي افزايد نتايج  يك  نظرسنجي  صورت  گرفته  توسط يك  سايت  اينترنتي كه  اعضاي  جناح  چپ  از حزب  كارگر در آن شركت  كرده  بودند نشان  داد هفتاد ويك  درصد از اعضاي  حزب  كارگر خواهان كناره  گيري  بلر تا قبل  از برگزاري  كنفرانس  ساليانه  حزب  كارگر در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ شده  اند.
اين  در حاليست  كه  يك  سوم  از شركت  كنندگان  در اين  نظرسنجي  خواهان  كناره گيري  نخست  وزير انگليس  تا سه  ماه  ديگر شدند و نيمي از آنها معتقد بودند كه  ابقاي  توني  بلر براي  حزب  زيان آور است.
 فاكس  نيوز اضافه  كرد اين  اظهارنظرها نشان  دهنده  تمايل  اعضاي  حزب  كارگر براي  روي  كارآمدن  گوردن  براون  است .

هويت مبهم جانشين زرقاوي
ايسنا: هويت واقعي ابوايوب المصري كه به عنوان جانشين ابومصعب الزرقاوي در عراق معرفي شده است، حتي در مصر كه به عنوان كشور متبوع وي اعلام شده، ناشناخته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، منتصر الزيات، حقوقدان و از اعضاي سابق گروه جماعت اسلامي مصر گفت:  نام واقعي وي يوسف الدرديري است و ۳۸ سال سن دارد و از اهالي مصر عليا است.
اين در حالي است كه منابع امنيتي مصر تاكيد دارند كه تاكنون اين اسم را نشنيده اند.
يك منبع امنيتي مصر گفت:  سرويس هاي امنيتي مصر تاكنون هيچ فرد مصري با اين نام را شناسايي نكرده اند، اما با توجه به اعلام اين نام، ما در حال تحقيق و بررسي موضوع هستيم.
ديار شوان، از كارشناسان اسلام  سياسي در مركز مطالعات استراتژيك الاهرام گفت: من تاكنون با چنين نامي برخورد نداشته ام. هيچ رد پايي از اين نام در گروه هاي افراطي مصر به چشم نمي خورد.
براساس سخنان منتصر الزيات كه اظهار داشته شخصا المصري را نمي شناسد، جانشين الزرقاوي پيش از عزيمت به افغانستان، در اواخر دهه ي ۱۹۸۰ يا اوايل دهه ي ۱۹۹۰ در يكي از مناطق مركزي قاهره زندگي مي كرده است.
وي مدعي شد كه المصري از طريق ايران به عراق رفته است.
ديارشوان نيز گفت:  در تصوير نشان داده شده به وسيله ي ارتش آمريكا از المصري، قيافه ي وي بيشتر شبيه اتباع عربستان سعودي بود تا مصر.

جهت تسهيل در رسيدن به اجماع عمومي در فلسطين
كابينه حماس ترميم مي شود
002223.jpg
گروه بين الملل _ همزمان با تشديد فشارها بر روي دولت حماس در فلسطين اعلام شد به زودي كابينه دولت فلسطين ترميم مي شود.
درپي روي كارآمدن دولت حماس در فلسطين، فشارهاي مضاعفي بر آن وارد شد كه ازجمله مهمترين آنها قطع كمك هاي مالي به مردم فلسطين از سوي كشورهاي اروپايي بود. اين تحريم درحالي اعمال شد كه دولت فلسطين بدون اين كمك ها قادر به گذران امور جاري و حتي پرداخت حقوق كاركنان خود نيست.
درهمين حال اختلاف نظر دولت فلسطين به رهبري حماس با رئيس حكومت خودگردان فلسطين به رهبري فتح كه محمد عباس عهده دار آن است منجر به آن شد كه عباس طرح همه پرسي درخصوص ميثاق زندانيان در بند فلسطيني را اجرايي كند.
براساس اين طرح دولت و مردم فلسطين علناً اسرائيل را به رسميت خواهند شناخت و اين موضوعي است كه با بيان ديدگاه هاي حماس در تعارض است.
در اين كشاكش، ديروز يك منبع خبري در حماس اعلام كرد كه اسماعيل هنيه، نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين طي چند روز آينده دولت جديد تشكيل خواهد داد.
واحد مركزي خبر بدون ذكر منبع اين خبر از قول وي نوشت كه در دولت جديد تكنوكرات ها، ملي گراها و افرادي از سازمان هاي فلسطيني حضور خواهند داشت.
براساس اين خبر، حماس به طور علني و رسمي اين خبر را اعلام نكرده است تا رسانه ها فضاي خوب حاكم بر گفت وگوهاي ملي فلسطين را از بين نبرند.
درهمين حال برخي منابع فلسطيني با اظهار خوشبيني درباره نتايج گفت وگوها ميان گروه هاي فلسطيني در شهر غزه گفتند همه طرف هاي شركت كننده در اين گفت وگوها درباره بيشتر مسايل مطرح شده ديدگاه هاي مشترك و نزديكي دارند.
اين منابع افزودند: بعيد نيست اين گفت وگوها امروز به توافق مشترك منجر شود كه اين امر زمينه را براي تشكيل كابينه جديد در فلسطين فراهم مي كند به ويژه آنكه حماس از آغاز بر ضرورت تشكيل كابينه وحدت ملي فلسطين تاكيد داشت.
به گفته اين منابع، درصورت موفقيت اين گفت وگوها، در سازمان آزاديبخش فلسطين تغييراتي ايجاد خواهد شد و جنبش هاي حماس، جهاد اسلامي و جبهه خلق براي آزادي فلسطين شاخه فرماندهي كل به اين سازمان خواهند پيوست.
از سوي ديگر گروه هاي فلسطيني رقيب اعلام كردند، آنها در پيدا كردن راه حلي براي دستيابي به توافقنامه اي كه احتمالاً از رويارويي ميان محمود عباس و حماس درباره همه پرسي جلوگيري مي كند، پيشرفت هايي داشته اند.
به گزارش آسوشيتدپرس، روحي فتوح يكي از مشاوران برجسته محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان پس از مذاكرات ميان گروه هاي فلسطيني در غزه گفت: اين گروه ها در دستيابي به توافقنامه اي در خصوص يك سكوي سياسي نزديك شده اند.
فتوح و اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين اعلام كردند كه مذاكرات بيشتري براي سه نكته ذكر شده در اين پيشنهاد لازم است. مقامات رسمي دو گروه از ارائه جزئيات بيشتر در خصوص مسايل بحث شده، خودداري كردند.
هنيه در اين خصوص تأكيد كرد: مذاكرات داخلي گروه هاي فلسطيني به نتايج مهمي رسيده و احتمالا ظرف چند روز آينده توافقنامه اي حاصل مي شود.
زهار: مذاكره با اسرائيل بستگي به رفتار اين رژيم دارد
محمود الزهار وزير امور خارجه  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  اعلام  كرد اجراي مذاكرات  سياسي  با اسرائيل  به  آنچه  كه  اسرائيل  به  ملت  فلسطين  مي دهد و به  آن پايبند مي ماند بستگي  دارد.
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا از غزه ، الزهار در كنفرانسي  خبري  كه  ديروز در غزه  برگزار شد و اولين  كنفرانس  خبري  وي  از زمان  بازگشت  از سفر به  چند كشور عربي  و آسيايي  محسوب  مي شود گفت : مذاكرات  از نظر ما هدف نيست  بلكه  وسيله  است .
وي  افزود: اگر طرف  اسرائيلي  چيزي  داشته  باشد كه  بتواند به  ملت  فلسطين  ارائه  كند اين  مسئله  در همه  رده  ها از جمله  رئيس  تشكيلات  خودگردان  و دولت  فلسطيني  و كشورهاي  عربي  و دوست  بررسي  خواهد شد.الزهار در عين  حال  با اشاره  به  چند سال  مذاكره  تشكيلات  خودگردان  با اسرائيل  تأكيد كرد دولت  كنوني  فلسطيني  تجربيات  شكست خورده  را تكرار نخواهد كرد.
موافقت گروه ۴ براي ارسال كمك هاي مالي
اتحاديه اروپا به فلسطين
گروه ۴ شامل آمريكا، اتحاديه اروپا، روسيه و سازمان ملل، چهار طرف شركت كننده در مذاكرات خاورميانه، موافقت خود را با طرح ازسرگيري ارسال كمك هاي مالي منحصراً به تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد.
چهار طرف شركت كننده در مذاكرات خاورميانه با صدور بيانيه اي اعلام كردند كه پيشنهاد اتحاديه اروپا را براي ارسال ۱۲۰ميليون دلار به دولت خودگردان فلسطين كه فقط جهت تامين خدمات بهداشتي، تضمين عرضه سوخت و تامين نيازهاي اساسي خانواده هاي فقير و محروم فلسطين است، را مي پذيرند.
به گزارش بي.بي.سي، ارسال اين كمك ها از اوائل ماه ژوئيه (نيمه  تير)  از سرگرفته خواهد شد.
گروه۴تأكيد كرده است كه اين برنامه براي مدت سه ماه تعيين شده است و در مورد تمديد آن متعاقباً تصميم گيري خواهد شد.

هشدار سازمان ملل در مورد ارسال سلاح به سومالي
002220.jpg
بي. بي. سي: يك مقام سازمان ملل متحد گفت: با اين كه اين سازمان ارسال سلاح به سومالي را ممنوع كرده است محموله هاي بزرگي از سلاح به طور روزانه وارد اين كشور مي شود.
در همين حال، اتحاديه آفريقا از جامعه بين المللي مصرانه خواسته تا به حمايت خود از دولت انتقالي سومالي ادامه دهد.
برونو شيمسكي، مسئول گروه نظارت در سازمان ملل، به بي بي سي گفت كه ارسال محموله هاي سلاح از طريق هوايي و دريايي به سومالي، از اوايل ماه ژوئن (خرداد) كه گروه هاي اسلامگراي اين كشور حملات خود عليه جنگ سالاران محلي را آغاز كرده اند، به طور چشمگيري افزايش يافته است.
اين گروه ها خواستار حكومت بر اساس قوانين شريعت (دادگاه هاي اسلامي) هستند و جنگ سالاران محلي را، كه با گروه سكولار موسوم به ائتلاف ضدترور مشاركت دارند، متهم مي كنند كه از سوي آمريكا پشتيباني مي شوند.
اسلام گرايان سومالي اكنون كنترل موگاديشو، پايتخت، و شماري ديگر از شهرهاي كوچك شمال اين كشور را در دست دارند.
شيمسكي هشدار داده تا بروز درگيري نظامي ميان گروه هاي اسلامي و دولت انتقالي سومالي زماني باقي نمانده است.
در حال حاضر سومالي تنها كشور دنيا تلقي مي شود كه فاقد حكومت است و جنگ سالاران وابسته به قبايل گوناگون بخش هاي مختلف آن را در اختيار دارند در حالي كه هزاران تن از مردم سومالي به خارج پناهنده شده اند و با ارسال پول براي خانواده هاي خود، عملاًِ تامين معاش آنان را برعهده دارند.
سومالي در سال ۱۹۶۰ و در پي ادغام دو مستعمره متعلق به بريتانيا و ايتاليا به عنوان يك كشور مستقل اعلام موجوديت كرد.

القاعده متروي نيويورك را هدف گرفته بود
گروه بين الملل _ مقامات آمريكايي اطلاعاتي دارند كه نشان مي دهد يك گروه از فعالان القاعده در سال ۲۰۰۳ با نفوذ به خاك آمريكا قصد حمله شيميايي به متروي نيويورك را داشتند. اين حمله در لحظه آخر به دلايلي كه هنوز نامشخص است توسط ايمن الظواهري لغو شده است. مطبوعات آمريكا ديروز اين خبر را در عنوان نخست رسانه هاي خود به چاپ رسانده و نوشتند، جزئيات اين حمله مرگبار در كتابي به چاپ رسيده كه در آن با نقل قول هاي معتبري از مقامات اطلاعاتي و امنيتي آمريكا طرح اين حمله فاش شده است.
در اين كتاب با نام «دكترين يك درصد» آمده است، مقامات آمريكايي اولين بار از زبان يكي از جاسوسان القاعده از اين طرح مطلع شدند. اين جاسوس اطلاعات زيادي درباره فعاليت القاعده از سال هاي ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ در اختيار مسئولان آمريكايي گذاشته است. اين حمله علي رغم پيشرفت تا مراحل آخر، در روزهاي پاياني لغو شده است. به گفته منابع اطلاعاتي تجهيزاتي كه قرار بود در اين حمله به كار گرفته شود اوليه و ابتدايي بوده و از وسائلي چون بطري آب تشكيل شده بودند. بنابراين وسعت اين حمله قرار بود بسيار محدودتر از حملات ۱۱ سپتامبر باشد. اما مقدار گازي كه قرار بود در اين حمله استفاده شود باتوجه به تراكم مسافران مترو و موقعيت زيرزميني آن تلفات زيادي به همراه مي داشت.

حمله جنگنده هاي آمريكايي به فلوجه
گروه بين الملل _ ديروز در ادامه حوادث خشونت بار در عراق، جنگنده هاي آمريكايي با حمله به شهر فلوجه، اعضاي يك خانواده هشت نفره را به قتل رساندند. در اين حادثه شش عضو ديگر خانواده مجروح شدند. در پي اين عمليات سربازان آمريكايي با فرود در شمال فلوجه ۱۰ عراقي را بازداشت كردند.
از سوي ديگر ديروز تعدادي از افراد مسلح در شمال بغداد ۱۰ نانوا را ربودند. همچنين پليس عراق اجساد ۱۰ نفر را در مناطق مختلف بغداد كشف كرد.
استقرار نيروهاي آمريكايي و عراقي در رمادي
هزاران نيروي آمريكايي و عراقي در مناطق جنوبي شهر رمادي واقع در غرب بغداد، پست هاي ديده باني ايجاد كرده اند تا به اين طريق، خطوط تداركاتي براي شورشيان قطع شود.
اين پست هاي جديد به نيروهاي عراقي امكان مي دهد به گشتزني در منطقه مشغول شوند و گفته مي شود كه هدف، ايجاد پايگاه هاي جديد براي نظارت بر ورودي هاي اصلي شهر است.نيروهاي ائتلاف در حال حاضر امكان رفتن به بخش عمده اين مناطق را ندارند.
اگرچه فرماندهان آمريكايي تاكيد كرده اند اين اقدام، آغاز يك تهاجم بزرگ به شهر نيست، اما برخي از ساكنان رمادي از قبل شهر را ترك كرده اند.
در حال حاضر انفجارهاي جاده اي و تبادل آتش گلوله تقريبا به امري روزمره در رمادي تبديل شده است.

كوتاه از سياست جهان
هشدار ناتو به طالبان
گروه بين الملل _ درحالي كه چند روز از عمليات گسترده نيروهاي ائتلاف در افغانستان مي گذرد، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ناتو ديروز به شبه نظاميان طالبان درباره ادامه ناامني ها در افغانستان هشدار داد.به گزارش خبرگزاري ها، ناتو كه اخيراً كنترل بخش هاي عمده اي از جنوب افغانستان را از نيروهاي آمريكايي و انگليسي تحويل گرفته است در هشدار شديدي به طالبان اعلام كرد در صورت ادامه حملات با واكنش سختي روبه رو خواهند شد.اين درحاليست كه سخنگوي نيروهاي طالبان ديروز گفت، در جريان عمليات «فشار كوهستان» كه نيروهاي ائتلاف آن را از چهارشنبه گذشته عليه طالبان آغاز كرده اند ، در پكتيا يك فروند هلي كوپتر نيروهاي آمريكايي را سرنگون كرده اند.مقامات ارتش آمريكا هم مي گويند در اين عمليات ۸۵ شبه نظامي طالبان كشته شده اند.
جمع آوري ۱۸ هزار سلاح در انگليس طي يك  هفته
ايسنا: با گذشت يك هفته از اجراي طرح ملي جمع آوري اسلحه هاي سرد از جمله چاقو در انگليس، تاكنون حدود ۱۸ هزار سلاح سرد و گرم از جمله يك موشك ضد تانك جمع آوري شده است. ورنون كوكر، وزير كشور انگليس گفت تاكنون سلاح هاي سرد متعددي چون قمه، ساطور و تبر جمع آوري شده است. اين طرح به مدت ۵ هفته در انگلستان و ولز به اجرا در مي آيد. سخنگوي وزارت كشور گفت:  اين طرح براي جمع آوري همه سلاح هايي است كه در دست افراد غير مربوط وجود دارد.
القاعده: انتقام قتل زرقاوي را مي گيريم
فارس: شبكه تروريستي القاعده به رهبري اسامه بن لادن با انتشار بيانيه اي در پايگاه خود، تهديد كرد انتقام ابومصعب الزرقاوي رهبر اين گروه در عراق را خواهد گرفت. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، در بيانيه القاعده به اسم پايگاه جهاد در افغانستان كه اسامه بن لادن رهبري آن را بر عهده دارد، آمده است: مرگ ابومصعب تنها بلايي جديد است كه دستان خيانتكار و مكار به فهرست خيانت هاي خود مي افزايد و اين امر به مبارزان انگيزه قوي  براي مقابله با نيروهاي جهاني كفر مي دهد.

كاتالان ها در يك قدمي استقلال
002217.jpg
گروه بين الملل- مردم منطقه كاتالونيا در اسپانيا ديروز در همه پرسي شركت كردند كه موضوع آن رأي به منشور استقلال اين منطقه و ايجاد ملتي در درون كشور اسپانياست. اگر نتيجه اين همه پرسي مثبت باشد كاتالونيا در شمال شرقي اسپانيا به يكي از مستقل ترين مناطق اروپا تبديل خواهد شد.
منشوري كه كاتالان ها در اين همه پرسي درباره آن اعلام نظر مي كنند استقلال بيشتر در حوزه هايي چون ماليات و سياست هاي مهاجرتي را براي اين منطقه پيش بيني كرده است. نظرسنجي هاي قبل از همه پرسي نشان مي داد كه اكثر كاتالان ها طرفدار اين طرح هستند اما بيش از نيمي از اسپانيايي ها با آن مخالفند. اين طرح از حمايت دولت اسپانيا، سوسياليست هاي حاكم در منطقه كاتالونيا و ملي گرايان ميانه رو برخوردار است. اما احزاب محافظه كار و چپ با آن مخالفند. كمتر از يك ششم جمعيت اسپانيا در اين منطقه زندگي مي كنند اما اين منطقه يك پنجم اقتصاد كشور را تشكيل مي دهد؛ به همين دليل از اهميت زيادي برخوردار است.
اين همه پرسي گام آخر روندي است كه در سپتامبر ۲۰۰۵ و با تصويب سندي در پارلمان كاتالونيا درباره روابط و تقسيم قدرت ميان اسپانيا و كاتالونيا شروع شد. در اين سند منطقه كاتالونيا، يك ملت خطاب شده بود. دولت اسپانيا اين سند را تصويب كرد اما محافظه كاران مخالفت با آن را شدت بخشيدند. چپگرايان منطقه كاتالونيا اين طرح را رد كردند و براستقلال كامل تأكيد نمودند.
بعضي سياستمداران اسپانيايي نگران آن هستند كه جدايي طلبان باسك كه ۳۰ سال است مشغول مبارزه مسلحانه هستند، تحريك شوند تا خواسته هاي جدايي طلبانه شان را با جديت از دولت طلب كنند. به اين ترتيب اسپانيا قطعاً با خطر فروپاشي روبه رو خواهد شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |