دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
هشدار به كاربران ويندوز ۹۸و ME
002130.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت به كاربران ويندوز۹۸و ۹۸ اس اي و ميلنيوم در مورد خطرات امنيتي استفاده از اين سيستم  عامل هاي قديمي هشدار داده و يادآور شد اين شركت در تاريخ يازدهم ماه ژوييه سال جاري به پشتيباني از اين سيستم عامل ها پايان خواهد داد.
به اين ترتيب پس از تاريخ ياد شده مايكروسافت ديگر هيچ وصله اصلاحي را براي ترميم حفره هاي امنيتي اين سيستم عامل ها منتشر نمي كند و به روزنگاري اين سيستم عامل ها را نيز متوقف خواهد كرد.
مايكروسافت همچنين اعلام كرد كه يك حفره امنيتي كه به تازگي در «ويندوز اكسپلورر» سيستم عامل ويندوز۲۰۰۰ شناسايي شده، قابل ترميم نيست.
به گفته كريستوفر باد، مدير برنامه هاي امنيتي مايكروسافت، معماري ويندوز ۲۰۰۰ در مقايسه با ساير ويندوزها از استحكام كمتري برخوردار است و به همين علت براي ترميم حفره ياد شده بايد بخش بزرگي از كد ويندوز۲۰۰۰ را تغيير داد. اين تغيير، سبب مي شود كه برنامه هاي كاربردي ديگر تحت اين سيستم عامل اجرا نشده و مشكلات زيادي براي كاربران به وجود بيايد.
مايكروسافت هم اكنون به كاربران ويندوز۲۰۰۰ پيشنهاد كرده است از ديوار آتشي استفاده كنند كه پورت تي سي پي ۱۳۹ را فيلتر كند تا به اين ترتيب امكان نفوذ به رايانه آنها از طريق ايراد امنيتي ياد شده از بين برود.

حفره امنيتي خطرناك اكسل
002127.jpg
گروه علمي فرهنگي- در حالي كه تنها چند روز از انتشار بزرگترين مجموعه وصله هاي اصلاحي مايكروسافت در يك سال اخير مي گذرد، يك حفره امنيتي جديد در نرم افزار صفحه گسترده اكسل (Excel) ايجاد شده  است.
به گزارش پي سي ورلد، يكي از كاربران نرم افزار اكسل گزارشي از مبتلا شدن رايانه خود در پي سوء استفاده يك هكر از حفره امنيتي جديد اكسل را منتشر كرده است. به ادعاي اين كاربر كه مورد تاييد خود شركت مايكروسافت نيز قرار گرفته، وي ابتدا يك ايميل حاوي يك فايل نرم افزار اكسل دريافت كرده كه اجراي اين فايل سبب مبتلا شدن رايانه وي شده است.
مايكروسافت به دلايل امنيتي جزييات مربوط به اين حفره امنيتي و يا مشكلاتي كه در صورت سوء استفاده هكرها از آن به وجود مي آيد را منتشر نكرده است. به گفته مايك ريوي، مدير برنامه امنيتي مايكروسافت، كاربران بايد در صورت دريافت ايميل هاي حاوي فايل ضميمه پيش از باز كردن ايميل از بي خطر بودن آن مطمئن شوند.مايكروسافت هم اكنون نرم افزار «ويندوز لايو سيفتي سنتر» را براي شناسايي فايلهاي آلوده كه خواهان سوءاستفاده از حفره جديد اكسل هستند به روز كرده اما هنوز زمان انتشار وصله اصلاح كننده اين حفره امنيتي را اعلام نكرده است.
كارشناسان اين شركت در حال بررسي حفره تازه شناسايي شده در نرم افزار پركاربر اكسل بوده و به زودي براي برطرف كردن آن اقدام خواهند كرد.

آموزش و پرورش هر سال ۳۷ درصد كسر بودجه دارد
ايسنا: وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: بيش از ۹۰ درصد مطالبات باقيمانده از سال ۶۸ فرهنگيان پرداخت شده است.
فرشيدي در جمع فرهنگيان قزوين همچنين خبر داد: به زودي لايحه اي به مجلس ارائه مي شود كه بر اساس آن با اختصاص زمين از سوي دولت به آموزش و پرورش، مشكل مدارس استيجاري براي هميشه حل مي شود.
وي با اشاره به كاستي هاي آموزش و پرورش تأكيد كرد: بايد تلاش كنيم تا زمينه اي فراهم شود كه در آن، دانش آموزان از كتاب و مدرسه بيزار نباشند و با ميل و رغبت تحصيل كنند. فرشيدي با اشاره به اين كه بودجه اختصاص يافته به آموزش و پرورش در سال ۸۵ ، ۶ هزار و ۱۰۰ميليارد تومان است، گفت: سال گذشته اين بودجه ۴ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بوده است. به گفته وي طي ۱۰ سال گذشته، آموزش و پرورش، هر سال ۳۷ درصد كسر بودجه داشته است.

حداقل معدل ورود به مراكز پيش دانشگاهي روزانه
ايسنا: حداقل معدل ورود به مراكز آموزش پيش دانشگاهي روزانه سال تحصيلي ۸۶ - ۸۵ شهر تهران اعلام شد.
بر اين اساس حداقل معدل كتبي ورود به دوره پيش دانشگاهي دانش آموزان مناطق يك، ۲ ، ۳ و ۶ براي پسران در رشته رياضي ۷۵/،۱۱ تجربي ۲۵/۱۰ و انساني ۱۰ و براي دختران در رشته رياضي ۲۵/،۱۳ تجربي ۱۲ و انساني ۲۵/۱۱ است. همچنين حداقل معدل دانش آموزان مناطق ۴ ، ۵ ، ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱  ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۴ نيز براي ورود به دوره پيش دانشگاهي در رشته رياضي ، تجربي و انساني به ترتيب براي پسران ۷۵/،۱۰ ۱۰ و ۱۰ و براي دختران ۲۵/،۱۲ ۱۱ و ۷۵/۱۰ تعيين شده است.
در مناطق ۱۵ تا ۱۹ نيز بايد حداقل معدل ورود به پيش دانشگاهي براي پسران در رشته رياضي ۲۵/۱۰ ، تجربي ۱۰ و انساني ۱۰ و براي دختران نيز در رشته رياضي ۷۵/۱۱ ، تجربي ۵/۱۰ و انساني ۱۰ باشد.

واگذاري مالكيت ساختمانهاي آموزشي
قواي سه گانه به آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي- سند مالكيت و حق استفاده از عرصه و اعياني ساختمانها و تاسيسات آموزشي متعلق به قواي سه گانه كه در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است، به اين وزارتخانه منتقل مي شود.
طبق مصوبه هيات دولت، اين امر شامل تمام ساختمانها و تاسيسات آموزشي قواي سه گانه مي شود كه با مجوز يا بدون مجوز در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. بنابر اين مصوبه، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور موظف است اسناد اراضي و املاك مذكور را بر اساس قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت يا اعلام وزارت امور اقتصادي و دارايي و بدون نياز به اخذ نظر سازمان متصرف يا سازماني كه اسناد مالكيت را در اختيار دارد، اصلاح و سند جديد صادر كند. هيات وزيران در مصوبه خود تاكيد كرده است: با صدور سند جديد، اسناد قبلي از درجه اعتبار ساقط خواهند بود.

ايجاد بانك مدارك باستاني در پايگاه شهرسوخته
ايرنا: بزرگترين بانك اسناد و مدارك باستاني به زودي در پايگاه شهر سوخته راه اندازي مي شود.
كارشناس پايگاه بين المللي باستان شناسي شهر سوخته زابل با اعلام اين مطلب افزود: كتاب هاي تخصصي رشته باستان شناسي، مرمت و مردم شناسي و در برخي موارد نيز امكانات اين بانك به صورت اماني در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.
شيرين ارباب گفت: هم اكنون هفت كارشناس در رشته هاي باستان شناسي و رايانه در اين پايگاه در حال فعاليت هستند. وي اظهار داشت: از سوي ديگر بزرگترين بانك سفال در شهر سوخته در حال راه اندازي است.
به گفته وي در مرحله نخست اين طرح مطالعه بر روي هفت هزار سفال به پايان رسيده است.

وداع با قمر دوم زمين
گروه علمي فرهنگي- هفت سال پيش قمر جديدي به منظومه سياره اي زمين اضافه شد. اين سيارك بيست متري بعدها۲۰۰۳ YN107 نام گرفت. از آن زمان تاكنون اين قمر هر سال يك بار به  دور زمين مي گشت، تا اين كه هفته پيش تصميم گرفت زمين را ترك كند. به گفته پل كداس، از كارشناسان برنامه اجرام نزديك زمين در آزمايشگاه پيشرانه موشكي ناسا، اين سيارك رفتار بسيار عجيبي نسبت به ديگر سيارك ها دارد.
به نوشته پارس اسكاي بسياري از سيارك هاي نزديك زمين وقتي به سياره مان نزديك مي شوند، به سادگي از كنارش عبور مي كنند. سال ها است اين سيارات مي آيند و مي روند و تنها اثرشان بر زمين، حضور در تيتر روزنامه ها است كه احتمال برخوردشان با زمين چقدر است! اما سيارك۲۰۰۳ YN107 با تمام اين سيارك ها تفاوت داشت. اين سياره آمد و ماند!
كارشناسان، اين سيارك را جزو سيارك هاي هم مدار با زمين طبقه بندي مي كنند، سيارك هايي كه در نزديكي زمين توقف مي كنند، چند سالي به دور آن گردش مي كنند و در نهايت زمين را ترك كرده، به حركت خود ادامه مي دهند. اين سيارك ها در واقع در مدار زمين شريكند و تقريبا در يك سال به دور خورشيد گردش مي كنند.
معمولا اين سيارك هاي هم مدار از پشت به زمين مي رسند و حركت مداري خود را آغاز مي كنند: سيارك درحالي كه هنوز به دور خورشيد گردش مي كند، آرام آرام نيز به دور زمين مي گردد. البته اين سيارك ها هيچ گاه در دام گرانش زمين گرفتار نمي شوند.
سياره شناسان تاكنون چهار سيارك هم مدار زمين را شناسايي كرده اند:۲۰۰۳ YN107 ۲۰۰۲، AA29 ۲۰۰۴، GU9 و۲۰۰۱ GO2. ممكن است تعداد اين سيارك ها بيش از اين باشد كه براي شناسايي آن بايد حساسيت و وسعت نقشه برداري سيارك ها را بيشتر كرد. در حال حاضر، تنها YN107 ۲۰۰۳و ۲۰۰۴GU9 به دور زمين گردش مي كنند و دو سيارك ديگر از زمين جدا شده اند.
در اين ميان، سيارك۲۰۰۴ GU9 شايد جذاب ترين آنها باشد. اين سيارك دويست متر بزرگي دارد و پانصد سال است به دور زمين گردش مي كند. محاسبات نشان مي دهد اين سيارك احتمالا براي پانصد سال ديگر هم ميهمان منظومه سياره اي زمين و ماه است، چرا كه مدار نسبتا پايداري دارد.
اما سيارك۲۰۰۳ YN107 اين روزها توجه همه را به خود جلب كرده است. دو روز پيش، اين سيارك به فاصله ۴.۳ ميليون كيلومتري از زمين رسيد كه نزديك تر از فاصله معمولش به زمين بود. گرانش زمين، ضربه لازم را براي خروج سيارك از مدار زمين وارد كرد و قمر سوم زمين كه در مدار مارپيچي بازي گردش مي كرد، از منظومه سياره اي خارج شد.
شصت سال ديگر، اين سيارك دوباره به منظومه سياره اي زمين و ماه وارد خواهد شد. در آن زمان فضاپيماهاي پيشرفته تري به ملاقات قمر جديد زمين خواهند رفت و ساختار آن را بررسي خواهند كرد. اما شايد فعاليت هاي خصوصي فضايي پيش دستي كند و اين سيارك تازه  از راه رسيده را به هتلي براي اقامت جهانگردان فضايي تبديل كند!

زنگ موبايل براي بچه ها
002124.jpg
گروه علمي - فرهنگي: دانش آموزان آمريكايي طي اقدامي جالب نوع خاصي از زنگ تلفن همراه را در اينترنت پيدا كرده اند كه بسياري از معلم ها قادر به شنيدن صداي آن نيستند.اين زنگ داراي تن خاص و فركانسي است كه توسط اكثر بزرگسالان قابل شنيدن نيست.
بسياري از انسان ها با افزايش سن، قدرت شنوايي خود را به تدريج از دست داده يا حداقل قدرت شنوايي نوجواني و جواني را ندارند و نمي توانند صداهاي فركانس هاي بالا و خاص را بشنوند.

سايت فارغ التحصيلان مركز جهاني علوم اسلامي
راه اندازي مي شود
مهر: مدير كل ارتباطات و امور بين الملل مركز جهاني علوم اسلامي از راه اندازي سايت فارغ التحصيلان اين مركز در هفته آينده خبر داد.
حجت الاسلام رادمرد در مراسم جشن فارغ التحصيلان مدرسه علميه بنت الهدي گفت: مركز جهاني علوم اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با تقاضاي روزافزون طالبان علوم اهل بيت عليهم السلام از سراسر دنيا در قم تاسيس شد و تاكنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر از ۱۰۷ كشور جهان وارد اين مركز شده اند و ده هزار نفر در آن مشغول تحصيل هستند.
وي از سازماندهي اداره فارغ التحصيلان اين مركز خبر داد و گفت: اگر بتوانيم ثمرات حوزه علميه را در سطح جهان جمع آوري كنيم، موجب اعجاب همگان خواهد شد. دانش آموختگان مركز جهاني علوم اسلامي حوزه علميه قم، هم اكنون با كسب مقامات عالي در كشورهاي متبوع خود در سمت هايي چون وزارت و نمايندگي مجلس، مشغول خدمت هستند و در بسياري از كشورها با تشكيل انجمن هاي ديني و مذهبي منشأ خيرات و بركات بسياري در جهت ترويج مكتب اهل بيت شده اند. در اين راستا آمادگي داريم ارتباط خود را با فارغ التحصيلان اين مركز در تمام دنيا افزايش دهيم.حجت الاسلام رادمرد با ارائه گزارشي از ديدار ۲۲ نفر از فارغ التحصيلان با مقام معظم رهبري، از راه اندازي سايت فارغ التحصيلان اين مركز در هفته آينده خبر داد.

طرح جامع دانشگاه اميركبير تهيه و تأييد شد
ايسنا: رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير از تهيه و تدوين طرح جامع دانشگاه خبر داد.
عليرضا رهايي، تصريح كرد: با توجه به محدوديت هايي كه از نظر منطقه اي در ناحيه مركزي شهر براي دانشگاه ايجاد شده و فضاي بسيار محدودي كه در آن استقرار يافته است، توسط يك برنامه ريزي دقيق و منسجم در شش ماهه دوم سال گذشته، اقدام به تهيه طرح جامع دانشگاه صنعتي اميركبير به منظور ساماندهي و حل مشكلات موجود كرديم.
وي افزود: اين طرح پس از نظرخواهي از شوراهاي مختلف دانشگاه به تأييد رسيد و وضعيت بناهايي كه بنا بر قدمت و جايگاه فيزيكي شان بايد جايگزين شوند بطور كامل مورد بررسي قرار گرفت. رهايي از اجراي طرح جامع دانشگاه در سه فاز زماني خبر داد و گفت: مكان يابي در طرح جامع انجام شده كه امكان توسعه اراضي دانشگاه نيز در آن به صورت دقيقي بررسي شده است.

برگزاري آزمون كارشناسي ارشد گروه علوم پزشكي
مهر:آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه علوم پزشكي اول تيرماه جاري در ۱۸ استان و ۲۲ مركز آموزشي در دو نوبت صبح و بعد از ظهر براي پذيرش دانشجو در ۴۱ رشته برگزار مي شود. كنكور كارشناسي ارشد گروه پزشكي به صورت يك مرحله اي برگزار مي شود و تنها در ۶ رشته رفاه اجتماعي، آموزش پزشكي، مددكاري اجتماعي، مديريت توانبخشي، روانپزشكي باليني و نانوتكنولوژي پزشكي به صورت دو مرحله اي و همراه مصاحبه دانشجو پذيرفته مي شود. كارت ورود به جلسه آزمون در روز سه شنبه ۳۰ خردادماه جاري در دانشگاه هايي كه در روز ثبت نام داوطلبين تعيين كرده اند، توزيع مي شود و افرادي كه موفق به دريافت كارت در روز تعيين شده نشوند، مي توانند كارت خود را روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه دريافت كنند.
در آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي سال تحصيلي ۸۶ - ،۸۵ حدود ۳۸ هزار نفر ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد ۹۰۰ نفر پذيرفته مي شوند. سال گذشته ۳۳ هزار نفر در آزمون كارشناسي ارشد شركت كرده بودند كه امسال
۵ هزار نفر افزايش داشته است، البته ميزان پذيرش نيز از ۷۵۰ نفر در سال گذشته به ۹۰۰ نفر افزايش يافته است كه نشان دهنده رشد ۱۵ درصدي ظرفيت پذيرش كارشناسي ارشد است. نتيجه اوليه براي رشته هايي كه نياز به مصاحبه دارد، ۲۶ تيرماه اعلام مي شود و نتايج نهايي اول شهريورماه اعلام خواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |