چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۹ - Jun 14, 2006
ژرمن ها با بالاك در آستانه صعود
عربستان - تونس «داربي» عربي در مونيخ
كره جنوبي اولين فاتح آسيايي
001452.jpg
گروه ورزشي - تيم فوتبال كره جنوبي اولين تيم موفق قاره آسيا بود كه بازي هاي جام جهاني را با پيروزي آغاز كرد.
اين تيم موفق شد در مصاف با توگو به پيروزي دو بر يك برسد. در اين ديدار حتي بازگشت اتوفيستر استعفا داده نيز براي تيم آفريقايي سودمند نبود.
در اين بازي ابتدا محمد قادر در دقيقه (۳۱) روي يك حركت انفرادي گل اول را درون دروازه كره جنوبي جاي  داد. اين نتيجه تا پايان نيمه اول حفظ شد اما در نيمه دوم «ديك ادوكات» با تفكرات تهاجمي تيمش را به ميدان فرستاد. در دقيقه ۵۳ آبولا از تيم توگو از زمين اخراج شد.
يك دقيقه بعد كره جنوبي روي يك ضربه آزاد توسط لي چون سو، به گل مساوي رسيد. در دقيقه ۷۲ «يانگ هوان» از پشت محوطه جريمه با ضربه اي سنگين نتيجه را دو بر يك كرد. كره جنوبي با اين پيروزي به ۳ امتياز با ارزش دست يافت. حريف بعدي كره جنوبي تيم ملي فرانسه است.
جام جهاني هجدهم امروز وارد روز ششم خود مي شود. به تدريج پاي همه ۳۲ تيم شركت كننده به بازي هاي مرحله اول در حال باز شدن است و برخي از تيم ها نيز مثل آلمان ميزبان در چنين شرايطي بازي دوم خود را امشب انجام مي دهد. تاكنون از مدعيان قهرماني چيز خاصي نديديم، تمامي نگاه ها به بازي هاي بعدي مدعيان اصلي جام در روزهاي آينده دوخته شده است. آلمان ميزبان در جمع تيم هاي حاضر در صورت پيروزي بر لهستان مي تواند نخستين تيم راه يافته به مرحله دوم قلمداد شود.
همه چيز مهياي صعود ميزبان
دروازه هاي صعود به دور بعدي امروز به روي ژرمن ها گشوده مي شود. همه چيز در «وست فالن» شهر دورتموند مهياست تا آلمان با پيروزي برابر لهستان به مرحله يك هشتم نهايي راه يابد.
تيم ميزبان در بازي نخست موفق شد چهار بر دو كاستاريكا را شكست دهد. در بازي با لهستان ميشائيل بالاك هم به تركيب اصلي تيمش برمي گردد.
آلماني ها اميدوارند هواداران پرشور شهر دورتموند مثل بازي با كاستاريكا آنها را سخت مورد حمايت همه جانبه خود قرار دهند.
يورگن كلينزمن درمورد تيم لهستان مي گويد: به واسطه شكست لهستان در ديدار قبلي آنها هرچه توان دارند در اين بازي به خرج خواهند داد تا شانس صعود به دور بعدي را از دست ندهند. تيم آلمان در تركيب اصلي خود دو مهاجم به نام هاي كلوزه و پودولسكي دارد كه اصليت لهستاني دارند. اين موضوع باعث بالا رفتن جذابيت بازي خواهد شد. اين دو تيم در سال هاي ۷۸ و ۷۴ نيز در جام جهاني با هم ديدار كردند كه در سال ۷۴ آلمان ها يك بر صفر پيروز شدند و در سال ۷۸ دو تيم به تساوي بدون گل رسيدند.از سوي ديگر «پاول ياناس» سرمربي لهستان درباره بازي تيمش مقابل آلمان مي گويد: ما برداشت درستي از تيم آلمان داريم و از نقاط ضعف خط دفاعي آنها سود خواهيم برد، البته آنها داراي مهاجمان پرقدرتي هستند.
تيم ملي آلمان كه در حال حاضر به دليل تفاضل گل بهتر نسبت به اكوادور در صدر جدول گروه A قرار دارد در صورت پيروزي در ديدار امروز صعودش به دور بعدي قطعي خواهد شد. داوري اين ديدار برعهده لوئيس مدينا از اسپانياست.
راه آسان اوكراين و اسپانيا
امروز چهار تيم گروه H نيز وارد بازي هاي جام جهاني خواهند شد. در ساده ترين گروه اين دوره از رقابت ها تيم هاي اوكراين، اسپانيا، تونس و عربستان حضور دارند. وجود دو نماينده نه چندان قدرتمند از قاره آفريقا و آسيا باعث خوشحالي مدعيان اروپايي حاضر در اين گروه است تا دغدغه كمتري براي راهيابي به مرحله بعد داشته باشند.
امروز در شرق آلمان تيم هاي اسپانيا و اوكراين در لايپزيك به ميدان مي روند. حضور رائول بهترين گلزن اسپانيا در يك سو و آندره شوچنكو در سوي ديگر باعث بالا رفتن سطح كيفي اين بازي مي شود. اگر حادثه مهمي در اين گروه رخ ندهد اين دو تيم به دور بعدي صعود خواهند كرد.
عربستان _ تونس بازي دو تيم هم سطح
در بازي ديگر كه در شهر مونيخ برگزار مي شود تيم عربستان به مصاف تونس مي رود. عربستان سعودي همچنان با اتكا به بازيكنان پا به سن گذاشته اي چون سامي الجابر، محمد الدعايه و حسين سليماني به نظر نمي رسد در اين جام به توفيقي برسد.
از سوي ديگر تيم تونس با تفكرات «روژه لمه فرانسوي» كه موفق شد براي سومين بار به جام جهاني راه يابد راه دشواري را براي صعود در پيش دارد. عبور از دو تيم قدرتمند اوكراين و اسپانيا شايد براي تونسي ها غيرممكن باشد، اما آنان به حتم نمي خواهند در «داربي» عربي مقابل عربستان بازنده شوند.
برنامه بازي هاي امروز
ساعت ۳۰/۱۶: اسپانيا _ اوكراين
ساعت ۳۰/۱۹: تونس _ عربستان
ساعت ۳۰/۲۲: آلمان - لهستان

مكزيك را فراموش كنيم
... دوباره به راه مي افتيم
جهانگير كوثري
001437.jpg
توان مقابله با مكزيك را نداشتيم يا اشتباه كرديم و يا تيم را خيلي بد آرايش داديم، دروازه بان خوبي نداشتيم، اما هنوز در آغاز راه هستيم. ژاپن هم باخت نه به مكزيك بلكه به استراليا. ژاپن يك گل هم جلو بود. يك نيمه موفق در مقابل مكزيك داشتيم. علي كريمي نبايد تعويض مي شد. آيا علي كريمي آسيب ديده كه آشيل پايش بدجوري صدمه ديده مي توانست ۹۰ دقيقه ادامه دهد؟ هنوز اميدمان قطع نشده است. هنوز مي توانيم با پرتغال و آ نگولا اين شكست را جبران كنيم. چندان هم غيرمنطقي نيستيم كه بخواهيم مكزيك قهرمان جام كنفدراسيون ها، تيمي كه يك قرن سابقه فوتبال دارد، ۱۳ دوره در جام جهاني حضور داشته و دوبار ميزبان جام جهاني بوده است را شكست دهيم. آيا عدالت براي دو تيم رعايت شده بود؟ سي هزار از چهل هزار تماشاگر در نورمبرگ براي مكزيك آمده بودند. درد و دلخوري بسيار زياد است و زمان مي خواهد. اما نمي توانيم بگوييم كار نكرديم، برانكو اشتباه كرد يا دايي مقصر است؟ مجموعه داشته ها را در نظر بگيريم، تمام عواملي كه باعث موفقيت يك تيم مي شود مهم است. خيلي از دروازه بانهاي جهان اشتباه كرده اند. پيتر بونتي انگليس را نابود كرد، شورايف چكسلواكي را و گيلمار برزيل را. نبايد با هجمه هاي غيرفني به بازيكنان يورش برد. زمان باقي است. پرتغال هم آن چنان غول نيست كه همه چيز را تمام شده بدانيم. هنوز دو بازي با شش امتياز در انتظار ماست. دوباره به راه مي افتيم، تا با تمام توان خود آنچه را كه شايسته جوانان ماست، در اين دو بازي نشان دهيم. ستاره هاي پارسي ايران شايد از اين شكست سكوي تازه اي بسازند.
تيم ايران تمرينات خود را با شدت بيشتر ادامه مي دهد. مرد كروات هنوز از پا نايستاده است و شكست از مكزيك را به تاريخ سپرديم و مي خواهيم از زمان حال بگوييم، از پرتغال كه روز گذشته آن را آناليز كرديم. تيم پرستاره پرتغال مانند برزيل حركت گروهي ندارد. برنده و خطرناك نيست. ستاره هاي پرتغالي دكو، فيگو، سيمائو، رونالدو را مي شود در يك خط محصور كرد. شايد باور نداشته باشيد كه فوتبال هزاران صورت گوناگون دارد. دانمارك قهرمان جام ملتها را به خاطر بياوريد و يا آلمان سال ۱۹۵۴ و اروگوئه سال ۱۹۵۰. ما هنوز به نيمه راه هم نرسيده ايم و فرصت باقي است.

توسعه جودو راهكارهاي بهتري مي خواهد
001458.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: روز گذشته محمد درخشان رئيس فدراسيون جودو در نشست با نمايندگان رسانه ها با اظهار خوشبيني از روند رو به جلوي اين ورزش در كشور اين وعده را داد كه جودوي ايران را از سومي آسيا به سومي جهان برساند.
در نگاه اول اين سخن درخشان با توجه به اينكه جودو ايران در حال حاضر جايگاه مناسبي در جهان ندارد تا حدودي اغراق آميز و هضم آن براي عامه مردم سنگين است، اما نكته اينجاست كه پتانسيل و زمينه هاي اجراي اين برنامه با توجه به آمارهاي بالايي كه از فعاليت هاي موجود و علاقمندان به اين ورزش در دست است، قابل لمس و در فضايي قرار دارد كه مي توان به راحتي به هدف رسيد.
جودو در كنار ديگر ورزش هاي رزمي امروز در سراسر ايران از گستردگي قابل ملاحظه اي برخوردار است، اما به نظر مي رسد كه با چنين حجم عظيمي از علاقمند و داوطلب، هرگز دريافتي ورزشكاران اين رشته در رقابت هاي بين المللي متناسب با عدد و رقم هاي جمعيت فعال موجود در جودوي كشور نيست. اين خود علل و دلايلي دارد كه متاسفانه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. در كنفرانس مطبوعاتي ديروز درخشان به نقل از وي اعلام شده است كه در راستاي توسعه اين ورزش هدف اين است كه جمعيت درگير با اين ورزش از ۱۰۰ هزار نفر به ۱۲۵ هزار نفر برسد. سئوال اين است كه اگر امروز جودو ايران با جمعيت ۱۰۰ هزار نفري خود قادر به كسب حتي يك مدال طلاي جهاني نيست، چه تضميني وجود دارد كه با رسيدن به رقم ۱۲۵ هزار نفر به اين مهم دست پيدا  كند؟ بياييد همه با هم به اين باور برسيم كه براي توسعه ورزش جودو بايستي به دنبال راهكارهاي تازه تري باشيم.

سفر نمايندگان مجلس به آلمان
يك نماينده مجلس اعلام كرد، اعضاي هيات رئيسه فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي  براي بررسي، نظارت و تقويت تيم ملي فوتبال به آلمان سفر خواهند كرد.
«اميررضا خادم» و «محمد خوش چهره» نمايندگان تهران و ايرج نديمي  نماينده لاهيجان از جمله اعضاي هيات رئيسه فراكسيون ورزش هستند كه عازم آلمان خواهند شد.
وي كه خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با خبرنگار پارلماني ايرنا، افزود: تماسهاي مكرري با اعضاي هيات رئيسه فراكسيون ورزش مجلس گرفته شد، مبني بر اينكه آنان خود را به آلمان برسانند.
وي اظهار داشت: با حضور نمايندگان مجلس در آلمان و نظارت مستقيم بر روند حركت تيم ملي فوتبال در اين كشور، زمينه لازم براي ارايه گزارش مناسب به مجلس فراهم مي گردد.

يزداني خرم:
تاريخ شروع پيكارهاي ليگ كشتي قطعي نشده است
گروه ورزشي- بعد از اظهارات ضد و نقيضي كه به نقل از افراد مسئول در فدراسيون كشتي در رابطه با تاريخ شروع پيكارهاي ليگ برتر كشتي در سال جاري انتشار پيدا كرد، سرانجام ديروز محمدرضا يزداني خرم سرپرست فدراسيون كشتي با اعلام نظر رسمي خود در اين زمينه به تمامي شايعات پايان داد.
او گفت: در حال حاضر موضوع اصلي، كشتي مسابقات جهاني و آسيايي است و ما بايد با توجه به تاريخ برگزاري رقابت هاي جهاني چين و بازيهاي آسيايي دوحه تاريخ شروع ليگ را مشخص كنيم.
يزداني خرم براي آنكه بهانه اي به كسي ندهد اين را هم اضافه كرد كه اين تنها نظر شخصي من است و در نهايت اين موضوع بايد با نظر كميته فني، سازمان ليگ و نمايندگان خود باشگاه ها قطعي شود.

علي آبادي: مردم و رسانه ها
همچنان از تيم ملي فوتبال حمايت كنند
001506.jpg
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني تاكيد كرد: براي تيم ملي فوتبال ايران در مسابقات جام جهاني آلمان هيچ چيز تمام نشده و اين تيم مي تواند در دو بازي آتي خود به انتظارها جامه عمل بپوشاند.
محمد علي آبادي در پيامي از اتريش خطاب به ملت ايران تاكيد كرد: زمان براي تيم ملي فوتبال لحظه حساسي است و بايد همه كمك كنند تا با همدلي و همبستگي ملي، بازيكنان تيم در شرايطي خوب و بدور از هيجان و استرس، تمريناتشان را پي گرفته و با انگيزه و روحيه بالا آماده ديدار با پرتغال شوند.
وي اضافه كرد: برد و باخت هميشه در ميادين ورزش هست و مهم اين است كه هر تيم از هر شكستي درس گرفته و دوباره بلند شود و با عزمي دوچندان براي پيروزي از تمام توانش بهره گيرد.
علي آبادي گفت: با وجود شكست در بازي اول، هنوز هم معتقدم تيم ملي فوتبال ايران توان و پتانسيل بالايي دارد و مي تواند با بازسازي روحي و فني با برنامه بهتري دو بازي ديگر خود را پي گرفته و با قدرت معرف فوتبال ايراني باشد.

دلايل ناكامي صباباتري
گروه ورزشي- صباباتري مقام چهارمي آسيا در فيليپين را در هفدهمين دوره مسابقات قهرماني بسكتبال باشگاههاي آسيا با مقام پنجمي عوض كرد. مهران شاهين طبع سرمربي صباباتري در اين باره گفت، تيم ما همه ابزارهاي لازم را براي رسيدن به جمع بهترين ها در اختيار نداشت. وي افزود: در جنگ مربيان فردي موفق است كه از تمامي ابزارها از جمله تماشاگران، رسانه ها و بازيكنان به خوبي استفاده كند.
متأسفانه قوانيني در بسكتبال ما وجود دارد كه قدرت مانور مربيان و باشگاه ها را براي حضور قدرتمند در مسابقات آسيايي سلب مي كند. به عنوان نمونه اگر بازيكنان خارجي فستلنيگ اردن را از اين تيم بگيريد، بازيكنان داخلي آن حرفي براي گفتن نداشتند.

كوتاه از جام جهاني
بازار شايعه و تكذيب در اردوي تيم ملي سوئد
001440.jpg
گروه ورزشي - وقتي روزنامه هاي سوئدي خبر از درگيري دو بازيكن اين كشور را فاش كردند سرمربي سوئد بلافاصله اين خبر را تكذيب كرد.
به نوشته روزنامه هاي محلي بعد از ديدار تيم ملي اين كشور و ترينيداد توباگو درگيري بين اولون ملبرگ و فردي ليوندبرگ صورت گرفته است اما لارس لاگرباك اين خبر را تاييد نكرد. سوئد در اولين بازي خود در مرحله مقدماتي مقابل تيم ده نفره ترينيداد توباگو به تساوي بدون گل رسيد و اين موضوع باعث شد انتقادات زيادي نسبت به نحوه بازي تيم سوئد صورت بگيرد. تيم سوئد روز پنج شنبه اين هفته در دومين ديدارش به مصاف پاراگوئه مي رود.
تقدير فيفا از داوران جام جهاني
001446.jpg
با گذشت ۵ روز از رقابت هاي جام جهاني داوران هجدهمين دوره اين جام با قضاوت هاي خوب خود تحسين مقامات فيفا را برانگيخته اند.
ماركوس سيگلر مدير بخش ارتباطات فيفا در اين باره گفت: عملكرد داوران تاكنون مطلوب بوده اگرچه هنوز مسائل كوچكي وجود دارد كه بايد بهبود يابد. البته اظهارات سيگلر در حالي بيان مي شود كه در ديدار ژاپن و استراليا به هنگام به ثمررسيدن گل ژاپن دو بازيكن اين تيم روي دروازه بان استراليا مرتكب خطا شدند و عصام عبدالفتاح داور مصري اين بازي از اين حادثه آشكار به سادگي گذشت.
آمريكا از جام جهاني حذف مي شود
001449.jpg
شكست تحقيرآميز آمريكا مقابل تيم جمهوري چك مطبوعات اين كشور را وادار كرد تا به طور همه جانبه تيم ملي اين كشور را مورد انتقاد قرار دهند.آنها عقيده دارند بعد از اين باخت وضعيت صعود آمريكا به دور بعدي كاملا در پرده ابهام قرار گرفته است. روزنامه هاي واشنگتن پست با تيتر «همه چيز افتضاح بود» به استقبال اين شكست رفت. آمريكا كه در تازه ترين رده بندي فيفا در رتبه پنجم قرار گرفته در بازي بعدي بايد به مصاف تيم ايتاليا برود كه در بازي اول خود با دو گل مقابل غنا به پيروزي رسيده بود. در صورت پيروزي ايتاليا، آمريكا از دور رقابت ها حذف خواهد شد.
ليپي در قلب ايتاليايي ها
001434.jpg

ليپي خوشبخت ترين مربي حال حاضر دنياست. تيم او كه عليرغم بحران هاي زياد پا به مسابقات جام جهاني گذاشت، با پيروزي قاطع دو بر صفر گام بلندي را براي صعود به دور بعدي برداشت.او در مورد بازي تيمش گفت: همانطور كه انتظار داشتيم برنامه هاي تيمي اجرا شد و به دليل تجربه بازيكنان خود توانستيم به پيروزي برسيم.
وي در ادامه افزود: ما موقعيت هاي زيادي را در اين بازي از دست داديم و بايد به گلهاي بيشتري مي رسيديم.وي در پايان گفت: غنا تيم سخت كوشي بود كه براي ساير حريفان خطرساز خواهد شد.ليپي براي اولين بار است كه هدايت تيم ملي را در جام جهاني برعهده دارد. او اگر بتواند ايتاليا را به مقام قهرماني جهان برساند در قلب ميليونها ايتاليايي جاي خواهد گرفت و مردم اين كشور تا مدت ها او را ستايش مي كنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |