چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۹ - Jun 14, 2006
پرونده جنجالي ساخت و ساز در شوراي شهر
* ديوان عدالت اداري: اگرشهردار منطقه مجوز ندهد عزل مي شود
* شوراي شهر تهران: اگر شهردار منطقه مجوز بدهد عزل مي شود
001539.jpg
گروه شهري : رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: لايحه پيشنهادي در خصوص باغات به زودي از سوي شوراي عالي استانها به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
مهندس مهدي چمران ديروز در دويست و چهلمين جلسه علني شوراي شهر افزود: ما راهكارهاي قانوني اين لايحه را بررسي كرده ايم و اعضاي كميسيون عمران شوراي شهر تاكنون جلسات مشتركي را با كميسيون هاي مجلس داشته اند.
وي گفت: در حال حاضر ديوان عدالت اداري در مواردي مصوبه شوراي شهر در مورد باغات را به دليل مشخص نبودن مرجع قانوني به رسميت نمي شناسد و تصويب اين لايحه در مجلس مي تواند به اين بلاتكليفي پايان دهد.
چمران همچنين با اشاره به اظهارات رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر مبني بر صدور حكم ديوان عدلت اداري در رابطه با پرونده اي كه در آن شهرداري محكوم به صدور پروانه ساختماني براي ۳۸ هزار مترمربع در تراز بالاي ۱۸۰۰ شده است گفت: به هيچ وجه اجازه اين كار را نمي دهيم و هر شهردار منطقه اي هم كه بالاي خط ۱۸۰۰ پروانه ساخت وساز بدهد عزل مي شود.
وي ساخت و ساز بالاي خط ۱۸۰۰ را غيرقانوني دانست و گفت: بالاي خط ۱۸۰۰ متر را نبايد اجازه ساخت و ساز بدهند و ديوان عدالت اداري نيز نمي تواند چنين رأيي بدهد.
شايان ذكر است كه ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر به واسطه تاثير آن در بروز حوادثي همچون رانش زمين و ايجاد اختلال در نظام هيدرو شناختي محيط طبق قانون اكيدا ممنوع است .
001536.jpg
رئيس شوراي شهر :
هر شهردار منطقه  كه بالاي خط ۱۸۰۰ متر پروانه ساخت وساز بدهد عزل مي شود


رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در تذكري گفت: ديوان عدالت اداري اصل رسيدگي و پاسخگويي به بحث باغات در شوراي شهر تهران را غيرقانوني مي داند و از نظر اين ديوان شوراي شهر مرجع قانوني رسيدگي به موضوع باغات نيست.
دكتر نادر شريعتمداري افزود: بالاخره مردم نسبت به باغ بودن يا نبودن ملك خود حساس هستند و بايد تكليف مرجع رسيدگي به امور باغات تعيين شود.
وي تصريح كرد: ديوان عدالت اداري بر اين اساس برخي از آراي شوراي شهر در خصوص باغات را ابطال كرده است.
شريعتمداري با اشاره به اينكه يك شكايت عادي ۳ سال در محاكم قضايي به طول مي انجامد گفت: اين در حالي است كه تجديد نظر در رأي شوراي شهر تهران در محاكم قضايي ۶ تا ۷ ماه طول كشيده و در برخي مواقع حتي رأي شوراي شهر ابطال مي شود.
شريعتمداري افزود: متأسفانه پرونده اي در اينجا مطرح است كه ديوان عدالت اداري براي ۳۸ هزار مترمربع بالاي تراز ۱۸۰۰ كه ساخت و ساز در آن ممنوع است حكم به صدور پروانه ساخت وساز داده و تأكيد كرده كه شهردار منطقه در صورت استنكاف عزل مي شود.
وي با اشاره به لزوم بررسي مصوبه شوراي شهر در خصوص باغات نيز گفت: با بررسي اين مصوبه و كارشناسي آن مي توان اشكالات احتمالي را رفع و اصلاح كرد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا افزود: بايد مصداق واقعي باغ مشخص و از آن به عنوان ناموس فضاي سبز تهران دفاع شود و اجازه خدشه دار شدن آن را ندهيم.
وي خواستار رايزني در خصوص حل مسايل باغات در ديوان عدالت اداري شد و گفت اين رايزني بايد در سطوح عالي صورت گيرد.
عباس شيباني عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز با اشاره به ديدار قبلي اعضاي شوراي شهر با مقام معظم رهبري گفت: خدمت آقا هم كه بوديم درباره حفظ باغات و فضاي سبز تهران تذكر دادند از اين رو نامه اي به ايشان بنويسيم و در آن اشاره كنيم كه ديوان عدالت اداري چنين كاري را مي كند.
دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي و فني و معماري شوراي شهر نيز گفت: تنها مرجع تجديد نظر در خصوص رأي كميسيون باغات شوراي شهر، خود شوراي شهر است.
وي با اشاره به تهيه طرح جامع در شهر تهران گفت: طرحي در مجلس براي مرجع تشخيص باغات در حال بررسي است كه بر اساس آن مرجع تشخيص باغات در هر شهر مشخص مي شود.
زياري افزود: از نظر ديوان عدالت اداري محل تشخيص باغات مشخص نيست كه با بررسي و تصويب طرح مذكور در مجلس اين مشكل حل خواهد شد.
وي با اين حال گفت: از حدود ۶۰۰ رأي كميسيون بدوي در خصوص باغات، كمتر از ۱۵ رأي تغيير كرده است.
كاهش ۵۰ درصدي تعرفه اماكن ورزشي شهرداري
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين دو لايحه مجوز ايجاد و تشكيل اداره كل تربيت بدني شهرداري تهران با هدف اعمال مديريت واحد در تربيت بدني شهرداري تهران مطرح و پس از سخنان موافق و مخالف در نهايت از سوي شهرداري پس گرفته و مقرر شد همان مصوبه سال ۷۹ شوراي شهر در ارتباط با اساسنامه سازمان ورزش و تندرستي شهر تهران اجرا شود.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: دغدغه همه ما اين است كه مديريت واحد در امر ورزش شهر تهران وجود ندارد.
وي با بيان اينكه اداره كل تربيت بدني شهرداري بايد در قالب ساختار كلي شهرداري درآيد افزود: شاخص هاي موردنظر شوراي شهر در ارتباط با ورزش بايد اجرا شود.
از سوي ديگر دكتر نسرين سلطانخواه عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز مشخص نبودن ساختار كلي شهرداري و وجود معاونت هاي مختلف و شاخه اي را عامل عدم بررسي لايحه مديريت واحد ورزش در شوراي شهر دانست.
وي همچنين گفت: با نزديك شدن فصل تابستان شهرداري وعده داده بود كه استفاده از اماكن ورزشي در شهرداري رايگان است ولي هم اكنون اماكن بزرگ ورزشي از طريق اداره كل تربيت بدني به بخش هاي خصوصي واگذار شده است و سياست اعلامي با سياست اعمالي همخواني ندارد و اينها نگراني هايي است كه بايد براي شوراي شهر روشن شود. دكتر خسرو دانشجو مخبر كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز گفت: حوزه هاي مختلف در شهرداري اقدام به راه اندازي ادارات كل بدون سير مراحل قانوني كرده اند و براي نمونه در گذشته در حوزه معاونت اجتماعي دو اداره كل وجود داشت در حالي كه هم اكنون پنج اداره كل در اين معاونت فعاليت دارند.
وي افزود: در چارت پيشنهادي اين معاونت پست قائم مقامي وجود ندارد ولي اين حوزه هم اكنون قائم مقام دارد.
دانشجو همچنين از شهرداري خواست مطابق وعده قبلي، چارت كلي پست هاي خود را تا پايان خردادماه ارايه كند. عضو هيأت رئيسه شوراي شهر با بيان اينكه از مدت ها پيش قرار است چارت پست هاي شهرداري به شورا ارسال ولي تاكنون نسبت به انجام اين مهم اقدامي صورت نگرفته است گفت: نبايد به بهانه اينكه چارت ارائه نشده، موضوع تربيت بدني در شهرداري مهجور بماند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني افزود: از طرفي نبايد همه چيز در ورزش به فوتبال ختم شود. وقتي به موضوع به صورت موردي نگريسته شود در آن صورت ديگر موارد نيز مهجور خواهد ماند. از سوي ديگر مصطفي آجرلو مشاور شهردار تهران در امور ورزش با اشاره به اينكه در حال حاضر ۵۰۰ مجموعه و مكان ورزشي در اختيار شهرداري قرار دارد ا ز دستور قاليباف براي كاهش ۵۰ درصدي تعرفه اماكن ورزشي شهرداري در جنوب تهران خبر داد.
وي افزود: از اين تعداد ۴۵ مكان ورزشي در اختيار شركت ورزش شهرداري و بقيه نيز در اختيار تربيت بدني مناطق مختلف شهرداري است. از سوي ديگر معاون مالي اداري شهرداري در پاسخ به انتقاد اعضاي شوراي شهر در رابطه با تعريف پست هاي سازماني جديد در تغيير و تحولات سازماني شهرداري گفت: در سال هاي گذشته نيز چارت هاي كلي شهرداري ما دچار تغيير و تحول شده و شهرداري براي بخشي از اين تغيير و تحولات داراي اختيار است.

اجراي فاز دوم خط ويژه بزرگراهي در مدرس و همت
معاون برنامه ريزي و مهندسي ترافيك سازمان ترافيك شهرداري تهران گفت: اجراي فاز دوم طرح خط ويژه بزرگراهي در بزرگراههاي مدرس ، همت و صدر به تصويب شوراي عالي ترافيك استان تهران رسيده است.
دكتر بابك عباسي افزود: با اجراي اين طرح علاوه بر اتوبوس ها ، خودروهاي امدادي و خودروهاي چندسرنشين نيز در آينده اجازه تردد در اين مسير ويژه را خواهند داشت.
وي متوسط سرنشين هر خودرو در بزرگراه هاي تهران را ۷/۱ نفر عنوان و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته ۸۱/۴۲درصد خودروهاي در حال تردد در بزرگراه مدرس و ۲۳/۴۲ درصد در بزرگراه چمران در ساعات اوج ترافيك صبح و عصر تك سرنشين هستند.
عباسي با اشاره به امكانات و تجهيزات مستقر در خط ويژه بزرگراهي چمران اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس CNG اعم از ريالي و بليتي با احداث ۲۰ ايستگاه اتوبوس در خط ويژه چمران فعال است.
معاون برنامه ريزي و مهندسي ترافيك سازمان ترافيك شهرداري تهران افزود: ۷ دوربين براي كنترل نحوه تردد خودروها در اين بزرگراه نصب شده كه البته اين تعداد كافي نيست.
عباسي افزود: در حال حاضر به دليل ترافيك، سرعت متوسط تردد اتوبوس ها در بزرگراههاي تهران ۱۲ كيلومتر در ساعت است كه پيش بيني مي شود در خط ويژه چمران سرعت تردد اتوبوس ها به ۳۰ كيلومتر در ساعت افزايش يابد.
وي تصريح كرد: براي كنترل و جلوگيري از تصادفات و ورود خودروهاي شخصي به خطوط ويژه، برنامه  ريزي هاي لازم صورت گرفته و تمام مبادي ورودي و خروجي مشخص شده است. همچنين به منظور جلوگيري از بروز ترافيك در هنگام وقوع تصادفات ، پهلوگاه هايي براي انتقال خودروها در نظر گرفته شده است.
دكتر عباسي، معاون برنامه ريزي و مهندسي ترافيك سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران احداث خط ويژه در بزرگراه هاي شهر را يكي از راهكارهاي موفقيت آميز كشورهاي جهان در حل مشكل حمل و نقل عمومي شهر دانست.
عباسي گفت: توسعه استفاده از حمل و نقل عمومي و كاهش تردد وسايل نقليه شخصي از اهداف احداث خط ويژه اتوبوس در بزرگراه چمران و ايجاد زمينه براي اجراي طرح يكپارچه سازي حمل و نقل عمومي در سطح شهر است.
وي ادامه داد تغيير الگوي استفاده يك جانبه توسط خودروهاي تك سرنشين به منظور استفاده عادلانه شهروندان از تسهيلات شهري از ديگر رويكردهاي مورد نظر است كه در اين طرح دنبال مي شود.

ستون نامه ها
توازن فراموشي و اميد
گفت سالها قبل هنگامي كه از تپه اي بالا مي رفتم به خودم گفتم: هرگز نگو چيزي كه نتوانسته اي به آن برسي ارزشش را نداشت.
شكست تيم ملي فوتبال از مكزيك خيلي ها را سرخورده كرده است. آن تب و تاب و سرودهاي پرشور ميهني فروكش كرده و بسياري ترجيح مي دهند اگر نه تيم ملي و جام جهاني، اما دست كم اميد خود به تيم ملي در اين جام را فراموش كنند. فراموش كردن نيز البته كار خيلي دشواري نيست. اگرچه آن شور و شوق عظيم در گوشه اي از دل جا خوش كند و نخواهد به اين سادگي ها بيرون برود. شور و شوقي كه مي توانست در شامگاه يكشنبه يكي از خاطره انگيزترين شادماني هاي اين ملت را رقم بزند، كه نشد. بله، فراموش خواهد شد و فراموشي گاه آسان است. سالها بعد هرگز كسي به خاطر نخواهد آورد كه كسي سرمربي تيم ملي بود كه پيش از سرمربيگري تيم ملي ايران در همه زندگي اش حتي سرمربي يك تيم باشگاهي رده پايين هم نبوده است. كسي نخواهد پرسيد مردي را كه تا پنجاه سالگي نتوانسته در كشور خودش مدير يك تيم دسته سومي را مجاب كند براي سپردن تيم به دست او، چگونه توانست در مقطعي مهار همه شور و شوق يك كشور هفتاد ميليون نفري را دراختيار بگيرد؟ كسي نخواهد پرسيد چه كسي اين مرد را آورد، چه كسي لجوجانه در حمايت از او پاي فشرد و چه كسي در اين باره مسووليت مستقيمي داشت براي نظارت و اصلاح، اما هيچ كار نكرد؟
البته، هرگز هزيمت در يك مسابقه ورزشي را نبايد با بحران ها و فجايع مرگبار مقايسه كرد، اما شايد از يك جهت، فقط به عنوان معياري براي سنجش كارآمدي نظام مديريت اجرايي كشور، اين قياس پربيراه نباشد. ورزش اين حسن را دارد كه كارآمدي سيستم هاي مديريتي در آن، به واسطه كمي بودن نتايج، آسان است.  از سوي ديگر ورزش در ايران جزو حوزه هاي ممنوعه رسانه ها نيست و جزيي ترين مسايل آن به كرات و از زواياي گوناگون در روزنامه ها و صداوسيما مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. پس، قاعدتا در اين حوزه بايد كمتر شاهد بروز اشتباهات خيلي فاحش و يا فريب كاري هاي متداول مديريتي باشيم، اما تجربه بازي اول تيم ملي در جام جهاني نشان داد كه اين گونه نيست. مسووليت فني فوتبال ايران به فردي سپرده مي شود كه سوابق او آن است كه ذكر شد و توانايي او نيز آن است كه در بازي با مكزيك ديديم.
راستي، از ماجراي برخورد دو قطار در نيشابور چه خبر؟ معلوم نشد چرا قطارهايي كه محموله آنها در تركيب با يكديگر فرمول بمب بود را بي مهار رها كرده بودند توي يك خط؟از آرين چهارساله هواپيمايي كه ته باند فرودگاه مهرآباد به چاله افتاد! چه خبر؟ و يا از فاجعه غرق دختران دانش آموز در پارك شهر؟
با اين همه، براي ايران هنوز دو بازي ديگر در جام جهاني باقي مانده است.گفت اميدوار يعني كسي كه وقتي براي طلب باران به صحرا مي رود، با خودش چتر همراه ببرد. همه اين ملت سالهاست كه چتر شان را همراه دارند.

رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ:
۷ هزار تومان جريمه و انتقال به پاركينگ
در انتظار خودروهاي دودزا
مهر- رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از برخورد با خودروهاي دودزا در سطح شهر خبر داد و گفت: خودروهايي كه بنا به تشخيص راهنمايي و رانندگي دودزا تلقي شود، پس از اعمال قانون ۷ هزار تومان جريمه و سپس براي رفع دودزايي، به پاركينگ منتقل خواهد شد.
سردار حسين ساجدي نيا افزود: راهنمايي و رانندگي در برخورد با خودروها و موتورسيكلت هاي دودزا به دو صورت عمل مي كند كه در مرحله اول اعمال قانون و جريمه و در مرحله بعد انتقال به پاركينگ و رفع دودزايي است.
وي درمورد ملاك دودزايي خودروها گفت: دود مشكي رنگ براي خودروهاي گازوئيلي ملاك دودزايي و دود طوسي رنگ نيز بيانگر روغن سوزي داشتن خودرو و دودزايي آن است.
ساجدي نيا همچنين درمورد نحوه اعمال قانون براي خودروهاي دودزاي دولتي اظهار داشت: خودروهاي دودزاي دولتي اگر در حد خودروهاي سواري باشند، به همان صورت مذكور اعمال قانون مي شود.

چگونگي اعتراض به ميزان عوارض
شهرداريهاي استان تهران اعلام شد
واحد مركزي خبر - مديركل شهري روستايي استانداري تهران گفت ساكنان شهرهاي استان كه به ميزان عوارض شهرداريها معترضند مي توانند به فرمانداري محل سكونت خود مراجعه و طرح شكايت كنند.
حميد ضميري افزود: اگر اين ميزان عوارض بيش از حد متعارف هر شهر باشد فرمانداري موظف است به شكايت معترضان رسيدگي كند.
وي خاطرنشان كرد اگر فرمانداري استان به اعتراض ها رسيدگي نكند معترضان مي توانند براي پيگيري اعتراض خود به اداره كل شهري روستايي استانداري مراجعه كنند.

ديدار رئيس شوراي شهر با شهروندان
گروه شهري- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي خود از مناطق، امروز در منطقه ۳ با شهروندان ديدار خواهد داشت.
بر اين اساس شهروندان منطقه يادشده مي توانند جهت ثبت نام ديدار با رئيس شورا به روابط عمومي شهرداري منطقه مذكور مراجعه كنند.

پاسخ سازمان فرهنگي هنري شهرداري
پيروچاپ خبري با عنوان «بنياد شهيد و امور ايثارگران برگزار كرد _ نمايشگاه شهري در آسمان» كه به نقل از روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران در صفحه ۳ آن روزنامه در تاريخ چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ منتشر گرديده بود به اطلاع مي رساند نمايشگاه فوق الذكر توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در پارك دانشجو برپا گرديده بود و مشخص نيست كه به چه دليل بنياد شهيد و امور ايثارگران به عنوان برگزار كننده اين نمايشگاه معرفي شده است.

جمعه بازار كتاب در پارك هاي بزرگ تهران
گروه شهري- از ماه آينده، جمعه بازار كتاب، در چند پارك بزرگ تهران، برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سيد امير مسعود شهرام نيا- مديرعامل موسسه نشر شهر- با اعلام اين خبر گفت: در ادامه راه اندازي نمايشگاه تازه هاي نشر، امسال نيز در پارك هاي نياوران، ملت و لاله، جمعه بازار كتاب برگزار مي شود و قصد داريم اوقات فراغت مفيدي براي دانش آموزان در تابستان فراهم كنيم.
وي با اشاره به برگزاري ۷۰ نمايشگاه كتاب در سال هاي گذشته و با عنوان نهضت تابستانه افزود: هر ماه در بوستان كتاب نيز، نمايشگاه دائمي برپا مي شود كه همه ناشران مي توانند بدون هيچ محدوديتي در آن شركت كنند و كتاب هاي خود را به نمايش بگذارند.
گزارش ديگري حاكي است، دو ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار، براي برگزاري طرح ياد يار مهربان اختصاص يافت.
مديرعامل موسسه نشر شهر با اعلام اين خبر گفت: در نيمه اول تيرماه، سومين طرح اهداي لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي و آزمايشگاهي با همكاري شهرداري تهران اجرا مي شود و يك ميليارد و ۱۰۰ هزار تومان اعتبار براي لوازم ورزشي و همين مبلغ براي لوازم كمك آموزشي در نظر گرفته شده است.وي افزود: اين بار نيز محل برگزاري نمايشگاه، مصلي تهران خواهد بود و مدارس مي توانند بر اساس دعوت نامه اي كه برايشان ارسال مي شود، طبق زمانبندي، نمايندگان خود را براي سفارش كالاهاي مورد نيازشان معرفي كنند.

نگاه
001494.jpg
علي مريخي
پيش بيني ۱۲ ميليارد دلار درآمد آلمان از جام جهاني

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |