دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۱
اتومبيل، سوخت، محيط زيست
يك سياره؛ ميليون ها خودرو
004590.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
استفاده از خودروهاي شخصي به يكي از ضروريات زندگي به ويژه در شهرهاي امروزي تبديل شده است و شمار اين وسايل نقليه، همچنين معضلات ناشي از آن، روز به روز بيشتر و بيشتر مي شود. بر اساس آخرين آمارهاي منتشر شده، توليد جهاني خودروهاي سواري در سال 2004 ميلادي به ميزان 5/4 درصد افزايش يافته و به حدود 44 ميليون و 100 هزار دستگاه رسيده است.
از سال 1950ميلادي به بعد، توليد خودرو در جهان بيش از 5 برابر شده و توليد ون هاي سري SUV و ديگر كاميون هاي سبك نيز به ركورد تازه اي دست يافته است. كارشناسان بر اين باورند كه هم اكنون شمار اتومبيل هايي كه در جاده ها و خيابان هاي جهان در حال تردد هستند، حدود 551ميليون دستگاه است.
غول هاي توليد و مصرف
توليد و مصرف انواع اتومبيل همچنان به طور چشمگيري در آمريكاي شمالي، اروپاي غربي و ژاپن متمركز شده است. آمار و ارقام نشان مي دهد كه اين سه منطقه همراه با هم، 70 درصد از توليد خودروهاي سواري جهان را در سال 2003 عهده دار بوده و افزون بر دو سوم تمام خودروهاي در حال تردد در جاده ها و خيابان هاي دنيا در سال 2002، در اين منطقه قرار داشته اند.
صرف نظر از اين سه منطقه، كشورهاي برزيل، چين و كره جنوبي از ديگر توليدكنندگان بزرگ اتومبيل در دنيا هستند و فقط كشورهاي آرژانتين، استراليا، برزيل، هند، مكزيك، لهستان، روسيه و كره جنوبي داراي ناوگاني مشتمل بر 5ميليون دستگاه خودرو يا بيشتر هستند.
بر اساس آمارهاي تهيه شده، تراكم نسبي خودروها به جمعيت، در ايالات متحده آمريكا بالاترين ميزان را در سراسر كره زمين دارد؛ به طوري كه اين تراكم را در اروپاي غربي در سال 2002 ميلادي، مي توان با دهه 70 ميلادي ايالات متحده آمريكا مقايسه كرد.
همچنين از سوي ديگر، مي توان تراكم كنوني خودروها به جمعيت در كشور چين را با سطح مشابه در سال 1912 كشور آمريكا مقايسه كرد و اين قياس خود گوياي بهره گيري بسيار شديد آمريكاييان از اين وسيله حمل و نقل است.
خودرو و تغيير اقليم
اتومبيل ها يكي از مهم ترين عوامل مؤثر در تشديد پديده تغيير اقليم و الگوهاي آب و هوايي زمين هستند. آمارها نشان مي دهد ميزان كربن انتشار يافته از خودروهاي بنزيني ايالات متحده آمريكا در سال 2002 ميلادي، يك ميليارد و 139 ميليون تن بوده كه اين رقم از كل كربن منتشر شده ناشي از اقتصاد كشور ژاپن بيشتر است.
كارشناسان بر اين نكته تأكيد دارند كه سطح كربن انتشار يافته از سوي انواع خودروها در اتمسفر زمين را مي توان با بالا بردن كارايي و نيز بهينه سازي مصرف سوخت در موتور اتومبيل ها به ميزان قابل توجهي كاهش داد.
آمريكاييان بيشترين بهره گيري را از خودروها در جهان دارند، اما واقعيت آن است كه اقتصاد سوخت در اين كشور، از سطح مشابه در ژاپن و اروپا عقب مانده است. در واقع، توليد خودروهاي سنگين تر با نيرو و شتاب بيشتر، در دو دهه گذشته به عنوان مانعي در برابر بهبود كارايي مصرف سوخت در آنها عمل كرده است.
بلع مواد خام
بر اساس آمارهاي گردآوري شده، با وجود رشد استفاده از مواد خام سبك در كارخانه هاي خودروسازي، ميانگين وزن اتومبيل ها از ميانه دهه 80 در حال افزايش بوده و اكنون بار ديگر به سطح اواسط دهه 70 بازگشته است.
در سال 2003، يك خودرو سواري تيپيك ساخت ايالات متحده آمريكا متشكل از 824 كيلوگرم فولاد، 149 كيلوگرم آهن، 126 كيلوگرم آلومينيوم و 116 كيلوگرم انواع پلاستيك ها و تركيبات پليمري بوده است.
كارخانه هاي خودروسازي حجم بسيار عظيمي از مواد گوناگون را براي توليد كالاهاي خود به مصرف مي رسانند و به روند تهي سازي منابع مواد خام زمين، سرعت و شتاب قابل توجهي مي بخشند.
براي مثال، چنان كه آمارها نشان مي دهد، صنعت اتومبيل سازي در آمريكا مسئول 33 درصد از كل مصرف آلومينيوم، 27 درصد مصرف آهن و 15 درصد از كل مصرف فولاد اين كشور به شمار مي رود.
جنون رانندگي
ميزان كل مسافت پيموده شده توسط رانندگان خودروها در سراسر جهان روز به روز در حال افزايش است؛ به طوري كه هر روز خودروهاي بيشتري در مسيرهاي طولاني به حركت در مي آيند و سوخت بيشتري را درون موتورهاي خود مي بلعند و گويي اين جنون رانندگي را مهاري نيست.
در سال 1950، آمريكايي ها حدود 588 ميليارد كيلومتر (365 ميليارد مايل) مسير را با 40 ميليون خودرو رانندگي كرده اند كه معادل حدود 14 هزار و 600 كيلومتر براي هر اتومبيل بوده است.
همچنين آمارها حاكي است تا سال 2003 ميلادي، ميانگين سالانه فاصله پيموده شده توسط خودروها در آمريكا افزايش يافته و به بيش از 19 هزار كيلومتر (حدود 12 هزار مايل) به ازاي هر اتومبيل در مدت يك سال رسيده و اين روند افزايش همچنان تداوم يافته است.
در واقع به سبب تكثير روزافزون خودروهاي بسيار بزرگ جثه تر در ايالات متحده آمريكا كه اكنون در جاده ها و خيابان هاي اين كشور در حال حركت هستند، مجموع مسير پيموده شده به وسيله اين وسايل حمل و نقل 7برابر شده و به طور كلي، به 4 هزار و 281 ميليارد كيلومتر در مدت يك سال رسيده است. براي درك عظمت اين ميزان مسير پيموده شده، كافي است در نظر بگيريد كه اين رقم معادل مسير طي شده در جريان 14 هزار و 308 بار گردش سياره زمين به دور خورشيد است.
كابوس سوخت
توليد افسارگسيخته انواع خودروها در سراسر جهان، به استخراج و مصرف فزاينده منابع سوخت فسيلي در دنيا دامن زده؛ به طوري كه اين روند، مسئله تأمين سوخت مورد نياز رانندگان را به يكي از كابوس هاي بزرگ دولتمردان و حاكمان كشورهاي مختلف تبديل كرده است كه هزينه و تلاش زيادي را مي طلبد.
آمارها نشان مي دهد حركت تمام خودروها در سال 2002 ميلادي، نيازمند مصرف روزانه 8 ميليون و 300 هزار بشكه سوخت و 5 ميليون و 100 هزار بشكه بيش از ميزان مشابه در سال 1970 بوده است.
به گفته كارشناسان، مصرف سوخت خودروهاي سواري اكنون از مجموع توليد داخلي نفت در ايالات متحده آمريكا پيشي گرفته و اين امر، به يكي از مهم ترين عوامل افزايش واردات نفت و مواد سوختي به اين كشور بدل شده است.
چين به عنوان يكي از اعضاي پيش روي ملل در حال توسعه و پرجمعيت ترين كشور جهان، به سرعت در حال افزايش اتكاي خود به انواع اتومبيل است. ميزان فروش اتومبيل و خودروهاي تجاري سبك در اين كشور در سال۲۰۰۵ به حدود 5 ميليون دستگاه رسيد و پيش بيني مي شود كه اين رقم تا سال،۲۰۰۷ به 7 ميليون و 300 هزار دستگاه افزايش يابد.
دولت چين در اواخر سال 2004، استانداردهاي جديدي را براي اقتصاد سوخت خودروهاي سواري، ون هاي سري SUV و ون هاي سبك معرفي كرد. اين استانداردها از موارد مشابه وضع شده در ايالات متحده آمريكا قوي تر است، اما در مقايسه با استانداردهاي مشابه در اروپا و ژاپن، سخت گيري كمتري را به نمايش مي گذارد.
خودروهاي برقي
شركت هاي تويوتا و هوندا پيشتازان توليد و معرفي خودروهاي برقي در جهان هستند كه قصد دارند بازار استفاده از خودروهاي داراي موتورهاي الكتريكي را هرچه بيشتر توسعه و گسترش دهند. اين موتورها در مقايسه با موتورهاي احتراق داخلي كنوني، سوخت كمتري مصرف مي كند و ميزان آلايندگي آن نيز بسيار اندك است. مجموع فروش خودروهاي هيبريدي و دوگانه سوز (واجد موتورهاي الكتريكي همراه با موتورهاي احتراق داخلي) شركت تويوتا در جهان، در سال 2004 از مرز 280 هزار دستگاه گذشت و مسئولان اين شركت پيش بيني مي كنند تا سال 2010 ميلادي، ميزان فروش را به حدود 2ميليون دستگاه برسانند.
شركت هاي تويوتا و هوندا از سال 1999 تا ابتداي 2005، افزون بر 120 هزار خودروي هيبريدي را فقط در بازار ايالات متحده آمريكا فروختند و بر اساس برآوردهاي اعلام شده پيش از پايان سال ميلادي گذشته، اين ميزان فقط در سال 2005 به حدود 200 هزار دستگاه رسيده است. با توجه به روي آوري ساير شركت هاي خودروسازي بزرگ جهان به توليد اين نوع خودروهاي هيبريد، كارشناسان بر اين باورند كه تا سال 2007 يا 2008، شمار اين قبيل خودروهاي در حال تردد در خيابان ها و جاده هاي آمريكا شايد به حدود يك ميليون دستگاه افزايش يابد.
مديران شركت تويوتا پيش بيني مي كنند تا سال۲۰۲۵ بتوانند نيمي از بازار خودروهاي جديد ايالات متحده آمريكا را در تسخير خويش درآورند. علاقه خريداران به اين نوع اتومبيل هاي پاك رو به افزايش است. آمارها نشان مي دهد شمار خودروهاي دورگه حاوي موتورهاي الكتريكي در خيابان هاي آمريكا در سال 2004 ميلادي، حدود 548 هزار دستگاه و نزديك به 247 هزار دستگاه بيش از رقم مشابه در سال 1995 بوده است.
منبع: موسسه ديدبان جهان،
علائم حياتي زمين۲۰۰۵

مصائب خودرو
اختراع خودرو، همواره به عنوان يكي از شگفت انگيزترين ابداعات بشر مورد ارزيابي قرار گرفته است. به كارگيري خودروها (اعم از سنگين و سبك) در بخش هاي حمل و نقل و صنعت باعث پيشرفت و توسعه  بسياري از كشورها شده و از اين جهت از مظاهر مهم كشورهاي صنعتي محسوب مي شود. اما در مقابل اين همه مزايا- از قبيل تسريع در بخش حمل و نقل شهري و برون شهري- خودرو، معايب عديده اي را نيز به همراه آورده است. در واقع خودروها امروزه سهم عمده اي در توليد آلودگي كلانشهرها و ابرشهرها دارند. استفاده از سوخت هاي فسيلي در انواع خودروها افزايش آلودگي شهرها كه سابق بر اين درشكه و گاري در آنها تردد مي كردند- را در پي آورده است. علاوه بر صدمات زيست محيطي در طول سال مبلغ زيادي صرف هزينه تصادفات و خسارات وارده به خودروها مي شود البته در صورتي كه تصادفات رانندگي تلفاتي به همراه نداشته باشند. اين امر بر مشكلات اجتماعي در شهرها نيز افزوده است، در واقع مي توان دريافت كه خودرو - به عنوان يك وسيله همچنان لوكس - معايبي دارد كه هم محيط زيست و هم اجتماعات بشري را به شدت تهديد مي كند، حتي به نظر مي رسد گازسوز يا برقي كردن خودرو نيز از حجم مشكلات اجتماعي نكاهد.

روند توليد خودرو در جهان(منابع: اتحاديه خودروسازان آمريكا، DRI-WEFA و گلوبال اينسايت )
004653.jpg


پيشخوان
004602.jpg
آ.ب.س
روزنامه آ.ب.س در گزارشي جذاب و خواندني به نقل ديدگاه هاي قاضي دل اولمو (مسئول رسيدگي به پرونده انفجارهاي مادريد) درباره وقايع يازده مارس 2004 پرداخته است.
قاضي دل اولمو در اين رابطه گفته است: هدف اين كشتارها در انفجارهاي مادريد ساقط كردن دولت خوسه ماريا آسنار نخست وزير پيشين اسپانيا- بوده است.
در واقع اين عمليات در پاسخ به حضور ارتش اسپانيا در عراق انجام گرفته بود.
قاضي دل  اولمو احتمال مشاركت اتا در اين عمليات تروريستي را رد كرده است.
004593.jpg
ليبراسيون
روزنامه ليبراسيون تصوير رومانو پرودي كانديداي پيروز انتخابات ايتاليا را براي عكس اصلي صفحه اول خود برگزيده است. رومانو پرودي رهبر چپ گراي ميانه ايتاليا كه حزب وي با اختلاف كمي از سيلويو برلوسكني نخست وزير كنوني ايتاليا پيروز انتخابات پارلماني اين كشور شد، اعلام كرد كه به زودي اعضاي كابينه ايتاليا را اعلام مي كند. البته روزنامه ليبراسيون با انتخاب تيتر پيروزي شكننده، تلاش كرده است وضعيت مبهم سياسي ايتاليا را براي مخاطبان اين روزنامه ترسيم كند.
004599.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به بررسي روابط دوجانبه ميان عربستان سعودي و سنگاپور اختصاص داده است.عربستان و سنگاپور در بيانيه مشتركي كه در پايان سفر سلطان  بن عبدالعزيز- وليعهد سعودي- به سنگاپور صادر شد بر ضرورت برقراري صلح عادلانه، جامع و كامل در منطقه خاورميانه تاكيد كردند.در اين بيانيه همچنين با اشاره به وضعيت فلسطين از حل مسله اين كشور بر اساس قطعنامه هاي سازمان ملل متحد و طرح نقشه راه حمايت به عمل آمد.
004596.jpg
شانگهاي ديلي
اين روزنامه چيني خبر و عكس اول خود را به ديدار مقامات بازرگاني چين و ايالات متحده آمريكا اختصاص داده است.
در اين ديدارها كه به رياست خانم وويي- معاون رئيس جمهور چين- و كارلوس گوتيرز- وزير بازرگاني ايالات متحده- برگزار مي شود دو طرف به توافقات تجاري بسيار مهمي رسيده اند. اين مذاكرات در حالي برگزار مي شود كه قرار است هوجين تائو - رئيس جمهور چين- در هفته آينده به ايالات متحده سفر كند.

دريچه
004587.jpg
جشن ميلاد پيامبر در ينگه دنيا
در اين تصوير ديويد رولينز، شخصيت اول عكس ستون ما را در حال تدريس قرآن به دختر كوچولويش ونوس مي بينيد. آقاي رولينز كه در سن 24 سالگي به دين اسلام مشرف شده است و اكنون در 35 سالگي مسئول مركز اسلامي قبله در شهر كامدن ايالات متحده است، برنامه هاي متنوعي براي بزرگداشت سالروز ميلاد پيامبر اكرم(ص) تدارك ديده است.
امسال موارد بسياري از اين دست برنامه هاي فرهنگي- مذهبي در سراسر ايالات متحده برگزار شد و بسياري از مسلمانان آمريكا از اين مراسم استقبال كردند. دليل استقبال بيش از پيش مسلمانان ينگه دنيا از اين مراسم را مي توان اتفاقات اخيري دانست كه جهان اسلام با آن رو به رو بوده است.هتك حرمت حضرت رسول در روزنامه هاي اروپايي هم مزيد بر علت شد تا مسلمانان آمريكايي امسال سالروز ميلاد نبي اكرم(ص) را هر چه باشكوه تر برگزار كنند. براي نمونه در حدود دويست هزار مسلماني كه در ديترويت ميشيگان زندگي مي كنند، امسال در مراسم مختلفي سالروز ميلاد پيامبر را گرامي داشتند. مسلمانان در اين شهر دست به ابتكارات جالبي هم زده اند. يكي از اين ابتكارات دعوت از مايكل هوي يكي از مسئولان كليساي جامع كاتوليك ديترويت براي شركت در جشن ميلاد رسول بوده است.
004584.jpg
كشمير بحران زده
اين روزها كشمير هر روز در صدر گزارش هاي خبري سايت هاي خبري سراسر جهان قرار مي گيرد. به گونه اي كه ما مي توانيم هر روز تمام تصاوير ستون مان را به يكي از خبرهاي آن اختصاص دهيم. اما در تصويري كه امروز انتخاب كرده ايم، پيرمردي را مي بينيد كه به همراه هزاران كشميري ديگر براي زيارت و ديدن تار مويي كه گفته مي شود متعلق به حضرت پيامبر (ص) است به زيارتگاه حضرت بال آمده است.
جشن ميلاد حضرت نبي در كشمير در حالي برگزار مي شود كه دولت مركزي پاكستان اعتراضات مردمي اي را كه در كنار جشن هاي ميلاد نبي برپا شده است به شدت سركوب مي كند. در اين درگيري ها تا به امروز دو نفر از تظاهركنندگان كه دولت پاكستان به آنان شورشي مي گويد و يك نفر از مأموران امنيتي كشته شده اند. خبر ديگر از كشمير اين كه در سالروز حركت اتوبوس صلح در كشمير كه از منطقه تحت نظارت هند به كشمير پاكستان و بالعكس حركت مي كند، مردم منطقه عملاً از مسافرت با اين اتوبوس نااميد شده اند. اين اتوبوس سال گذشته، خانواده هاي كشميري را كه در دو طرف مرز سياسي هند و پاكستان زندگي مي كنند اميدوار كرد تا بتوانند دوباره يكديگر را پس از سال ها دوري ببينند. اما چند ماهي است كه اتوبوس بدون مسافر مانده است. در واقع پس از زلزله شديدي كه در مظفرآباد پاكستان اتفاق افتاد، ترمينال پاكستاني اتوبوس با خاك يكسان شد و اتوبوس ديگر نمي توانست در مظفرآباد پارك كند. اما از آنجا كه ما انسان هاي زودباوري نيستيم مي توانيم به راحتي بفهميم كه خرابي ترمينال دليل اصلي توقف حركت اتوبوس صلح نيست و حركت اتوبوس  صلح را هيچ چيز به جز اراده سياسي دولت هاي درگير در كشمير متوقف نكرده است.
004581.jpg
فرشته كوچولو
در اين تصوير، فرشته كوچولو در مغازه پدرش ديده مي شود. اين مغازه كه در آن همه چيز- از حناي سياه هندي گرفته تا بيسكوئيت هاي ايراني- فروخته مي شود، جايي است كه فرشته كوچولوي ستون دريچه ما بعد ازظهرهايش را در آن مي گذراند. اما فرشته كوچولو صبح ها كجاست؟ حدس شما درست است؛ او صبح ها به مدرسه مي رود.
تا پيش از سقوط اسمي طالبان، تصور اين كه دختري بتواند به مدرسه برود تقريباً به سختي پيش بيني سقوط طالبان، دور از ذهن بود، اما فرشته اين روزها بدون حضور طالبان صبح ها درس مي خواند و بعدازظهرها در مغازه مشق هايش را مي نويسد.
اما چرا سقوط و حضور اسمي طالبان؟ چند ماهي است كه مدارس ايالات جنوبي افغانستان مثل زابل و غزنه، به دليل فشارهاي طالباني كه گفته مي شود به كوه ها گريخته اند، گاه و بيگاه تعطيل و دوباره باز مي شوند. اين فشارها كه معمولاً حملات نظامي به مدارس هستند، باعث شده اند بسياري از خانواده هاي ساكن منطقه، ديگر فرزندان خود را به مدرسه نفرستند و از آنها در كار مزارع استفاده كنند.
به همين خاطر است كه فرشته كوچولو كه مي خواهد وقتي بزرگ شد روزنامه نگار شود بسياري از هم كلاسي هايش را از دست داده و آرزو مي كند روزي دوباره آنها را در مدرسه ببيند.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |