دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۱۷
راندن روي يخ با لاستيك هاي ليز
نتايج نهايي رالي مونت كارلو 2006
001233.jpg
ترجمه: ساسان گلفر
ماركوس گرانهولم و تيمو روتياينن فنلاندي با اولين حضور خود در رالي مونت كارلو با اتومبيل فورد فوكوس RS به پيروزي چشمگيري دست يافتند.
تيم دو نفره رالي جهاني BP- فورد در راند اول مسابقات قهرماني رالي جهاني FIA در مونت كارلو موناكو روز سوم بهمن 84 بعد از سه روز رقابت سخت روي يخ ناپايدار و برف رشته كوه هاي آلپ فرانسه فاتح اين رقابت ها شدند. پشت سر آنها، سباستين لوئب، قهرمان قهرمانان جهان از تيم سيتروئن بعد از تصادف شديدي كه در روز اول مسابقه داشت، توانست به رتبه دوم دست يابد. اين قهرمان فرانسوي در آخرين مرحله، در كول دو توريني موفق شد توني گاردمايستر از پژو را پشت سر بگذارد و با فاصله 3/21 ثانيه جلوتر از او به خط پايان برسد. گارد مايستر به سختي توانست از مانفرد اشتول (باز هم از تيم پژو) سبقت بگيرد و سوم شود. استفان سارازين فرانسوي همراه با استفان پرووت و كريس اتكينسون همراه با گلن مك نيل استراليايي، هر چهار نفر از تيم سوبارو، به ترتيب مقام هاي پنجم و ششم را كسب كردند. ژيل پانيزي فرانسوي از تيم اشكودا كه اندكي بعد از كول دو توريني به ديواره اي برخورد كرده و سيستم تعليق سمت راست عقب اتومبيلش در هم شكسته بود به جايگاه دهم سقوط كرد. او و عضو ديگر تيم اشكودا- آندرياس آيگنر- به ترتيب در جايگاه 10 و 13 قرارگرفتند.
كرونوس توتال سيتروئن
سباستين لوئب و راننده همراه موناكويي او- دنيل النا- با پيروزي در ده مرحله از شانزده مرحله، باز هم توانستند طبق روال پنج سال گذشته سريع ترين رانندگان مونت كارلو باشند. اين دو نفر بعد از يك آغاز پرهيجان كه نويدبخش چهارمين پيروزي پي درپي آنها در رالي مونت كارلو بود، سرانجام ناچار شدند در چند متر پاياني مرحله نهايي با چنگ و دندان براي كسب مقام دوم بجنگند.
سباستين لوئب‎/ دانيل النا: البته بابت اشتباه روز جمعه كه رتبه كلي تيم ما را به هشتم تنزل داد، متأسفم؛ مخصوصاً به خاطر تيم... . فقط مي توانم خودم را سرزنش كنم. راستش را بخواهيد، از داخل اتومبيل كه نگاه كنيد، اين رالي تبديل به يك تعقيب و گريز پرهيجان و دلهره آور مي شود؛ به نوعي شبيه به جنگ است و من واقعاً از همين جنبه اش خوشم مي آيد. اين مسابقه به ما نشان داد كه اكسارا ي ما خوب مي تواند دوام بياورد و تيم من واقعاً خوب عمل مي كند. اين نشانه مثبتي براي آينده است .
خاوير پونز‎/ كارلوس دل باريو: امروز براي اولين بار از رانندگي روي يخ با اين لاستيك هاي ليز لذت بردم. از دستاورد سباستين حيرت كردم و مي دانم كه خيلي مي توانم از او ياد بگيرم. بالاخره اين كه دلم مي خواهد به دني سوردو، دوست و رقيب قديمي من در رقابت هاي قهرماني، به خاطر شروع عالي او در ورود به رالي اتومبيلراني جهان تبريك بگويم .
دني سوردو‎/ مارك مارتي: به پايان رساندن رالي با در دست داشتن رتبه دوم، يك امتياز قهرماني و اتومبيلي صحيح و سالم و عالي است. فكرمي كنم از جمعه تا حالا، گام به گام چيزهاي زيادي ياد گرفته ام و نمي توانم صبر كنم تا به سوئد برسم و بيشتر ياد بگيرم .
OMV- پژو نروژ
تيم رالي جهاني OMV پژو در اولين دوره رقابت هاي رالي قهرماني جهان FIA موفق ظاهر شد. مانفرد اشتول و ايلكامينور عملكردي عالي داشتند و به مقام كلي چهارم رسيدند. آنها فقط 2/19ثانيه با جايگاه سوم فاصله داشتند.
مانفرد اشتول‎/ ايلكامينور: در مرحله نهايي براي اينكه به روي سكو برسيم تمام كوششمان را كرديم. متأسفانه تماشاگران در SS16 جاده را خيلي لگد كرده بودند. در آنجا به خاطر ليز خوردن، وقت ما خيلي تلف شد اما با اين حال جايگاه چهارم در رقابت هاي قهرماني رالي جهان خيلي هيجان انگيز است .
هنينگ سولبرگ‎/ كاتو منكرود: حيف شد؛ خيلي دلمان مي خواست كاري بكنيم كه در رتبه بندي شركت خودروسازي (پژو) نقشي داشته باشيم. رالي فوق العاده مشكلي بود اما اتومبيل رالي پژو 307 عالي است و من مطمئنم كه در سوئد عملكرد بهتري خواهيم داشت.
BP - فورد
پيروزي ماركوس گرانهولم و تيمو روتياينن در اولين حضور در رالي مونت كارلو با اتومبيل تازه فورد فوكوس، درخشان و استادانه بود. نخستين مرتبه حضور فورد فوكوس RS2006 در مسابقات و اولين پيروزي آنها روي آسفالت، نوزدهمين موفقيت اين دو نفر را در رالي قهرماني جهان رقم زد. اين اولين موفقيت فورد در رالي مونت كارلو از سال 1994 نيز بود. دو عضو ديگر تيم فورد- ميكو هيرونن و جارمو لتينن فنلاندي- با يك فورد فوكس RS ديگر، در جايگاه هفتم قرار گرفتند.
ماركوس گرانهولم‎/ تيمو روتياينن: احساسي از اين بهتر نمي توان داشت. من راهنماي خوبي داشتم و به درگيرشدن در يك كشمكش شلوغ نياز پيدا نكردم. اولين بار بود كه روي آسفالت برنده مي شدم، هر چند آسفالت خالص نبود و يخ و برف زيادي روي آن ريخته شده بود.
ميكوهيرونن‎/ جارمو لتينن: اولين مرحله امروز صبح تفريح بزرگي بود چون يك عالمه برف و يخ وجود داشت. بعد ازآن ديگر واقعاً از بخش هاي خشك بدم مي آمد! ؛ اين را هيرونن مي گويد: درآن مرحله، خوب جلو مي رفتم چون كاملاً با آن شرايط آشنايي داشتم اما در دو شرايط ديگر اين طور نبود. بدون مشكلات و اشتباه ها، فكر مي كنم رتبه پنجم امكان پذير بود اما با در نظر گرفتن مجموع شرايط و آب و هوا بايد گفت نتيجه واقعاً خوب است و شروعي خوب براي اين فصل.
۵۵۵ سوبارو
تيم رالي جهان سوبارو اولين رالي اين فصل را با موفقيت به پايان برد. استفان سارازين در پايان به مقام پنجم رسيد كه امتياز با ارزشي براي اولين حضور اتومبيل رالي سوبارو ايمپرتزا 2006 بود.
پيتر سولبرگ‎/ فيل ميلز: بازنشسته شده اند.
استفان سارازين‎/ استفان پرووت: خيلي خوشحالم كه اولين راند مسابقات قهرماني را با يك اتومبيل جديد و با كسب امتياز به پايان برديم. اين براي من و براي تيم خوب است. به هيچ وجه مشكل مكانيكي نداشتيم اما روز جمعه هوا ما را گير انداخت و زمان زيادي از ما گرفت. مسابقه، همين چيزها را هم دارد. اين دفعه باختيم ولي دفعه بعد شايد ببريم.
كريس اتكينسون‎/ گلن مك نيل: ما واقعاً خوشحاليم. خوب كه نگاه كنيد، مي بينيد همين كه اولين حضور ما در مونت كارلو به قرارگرفتن در ميان شش رتبه اول و گرفتن چنين نتيجه خوبي ختم شده، عالي است. گلن و من دقيقاً طبق نقشه اي رانندگي كرديم كه پيش از مسابقه طرحش را ريخته بوديم. حالا خيلي چيزها آموخته ايم و با چهارچوب ذهني مثبتي به سوئد مي رويم.
تيم ردبول- اشكودا
آغاز فصل با يك دور اول موفق براي ردبول- اشكودا؛ هر دو اتومبيل با موقعيتي به خط پايان رسيدند كه امتيازي براي شركت توليدكننده محسوب مي شود و براي مديران تيم، آرمين شوارتز و ريموند بومشلاگر، رضايتبخش است.
ژيل پانيزي‎/ هرو پانيزي: اصلاحاتي كه ديشب در اتومبيل اشكودا فابيا انجام داديم، واقعاً تأثير مثبتي داشت. امروز صبح در جريان مسابقه مواردي پيش آمد كه خوب توانستيم از عهده حل مشكل بربياييم.متأسفانه در يك حادثه كوچك، سيستم تعليق و يك ديسك ترمز صدمه ديد و زمان زيادي از دست داديم. بعدازظهر، بعد از اينكه اكسل عقب را عوض كرديم، اوضاع به حالت عادي بازگشت. به هر حال راضي هستيم.
آندرياس آيگنر‎/ تيموگوتشالك: واقعاً شگفت انگيز بود. راندن اشكودا فابيا از جاده هاي باريك كوهستاني حوالي مونت كارلو نفس گير بود. به اين هدف كه اولين رالي خودمان را به پايان ببريم رسيديم و كلي تجربه كسب كرديم. اينكه در رقابت هاي قهرماني شركت هاي خودروساز توانستيم براي ردبول- اشكودا امتياز هم بگيريم، از همه بهتر است.
رالي سوئد در همين روزها- نيمه بهمن ماه- در جريان است و نتايج آن به زودي به آگاهي خوانندگان خواهد رسيد.
منبع: Motorsport.com

خبر
001221.jpg
كم  مصرف ترين اتومبيل هاي سواري سال۲۰۰۶
با رشد سرسام آور قيمت سوخت در كشورهاي غربي، خريداران اتومبيل بيش از پيش به سوي اتومبيل هاي كم مصرف روي  آورده اند.
در فهرست ذيل، نام 12 اتومبيل كم مصرف مدل 2006 همراه با ميزان مصرف بنزين آنها در يكصدكيلومتر بزرگراه / شهر ذكر شده است:
۱ -هوندا Insight 3/4 ، 7/4
۲ - تويوتا prius 5/5 ، 7/5
۳ -هوندا سيويك هيبريد۵‎/،۵ 8/5
۴ - فولكس واگن گلف TDI 4/6 ، 6/7
۵ - فولكس واگن نيوبيتل TDI 4/6، 6/7
۶ - فولكس واگن جتا TDI 9/6، 8/7
۷ - تويوتا كورولا 9/6 ، 8/8
۸ - اسكيون XA 6/7 ، 8/8
۹ - هيونداي Accent 1/8 ۸،‎/۸
۱۰ - هوندا سيويك 1/7 ، 4/9
۱۱ - پونتياكvibe 8/7 ، 4/9
۱۲ - تويوتا matrix 8/7، 4/9
001230.jpg
۲۰۸ ميليون دلار صادرات خودرو
صادرات خودروي ايران تا پايان سال 2005 به 4/208 ميليون دلار رسيده است كه 52درصد نسبت به سال گذشته افزايش نشان مي دهد. به گزارش پايگاه خبري اينترنتي صنعت خودرو انگلستان، 71 ميليون دلار از اين صادرات به كشورهاي سوريه، عربستان سعودي، روسيه، مصر و اوكراين بوده است. كارخانه هاي خودروسازي ايران سال گذشته 994 هزار دستگاه اتومبيل،  كاميون، اتوبوس و ميني بوس و وانت توليد كرده اند كه در مجموع 6/11 ميليارد دلار ارزش داشته و بيشتر آن در بازارهاي داخل كشور به فروش رسيده است.
واردات خودروي ايران در سال 2005 كه بيشتر از توليدات فولكس واگن، بي ام و، آئودي، مرسدس بنز، تويوتا و سوبارو بوده به 10 هزار دستگاه رسيده كه بيشتر شامل خودروهاي ارزان قيمت بوده است. تويوتا با 5000 دستگاه بيشترين تعداد خودروهاي وارداتي ايران را به خود اختصاص داده و پس از آن بي .ام. و با 3000 دستگاه قرار گرفته است.

بازار جهاني
001224.jpg
كم مصرف ترين SUVها و وانت پيك آپ هاي سال 2006
خودروهاي SUV و وانت پيك آپ كه به ويژه در ايالات متحده فروش فراواني دارند، به طور طبيعي بيش از سواري ها بنزين مصرف مي كنند.
اين فهرست بيانگر كم مصرف ترين SUV ها و وانت پيك آپ هايي است كه در بازار جهاني حضور دارند. اعداد مقابل نام خودرو، نشان دهنده مصرف بنزين در هر يكصد كيلومتر بزرگراه‎/ شهر است.
۱ - فورد Escape هيبريد 8/7 ، 1/9
۲ - مركوري Mariner هيبريد 6/8 ، 7/9
۳ - لكسوس RX400h 7/8 ، 1/01
۴ - تويوتا Highlander هيبريد 7/8 ، 1/10
۵ - فورد Escape 7/9 ، 8/11
۶ - فورد Ranger 7/9 ، 8/11
۷ - مزدا Tribute  7/9 ، 8/11
۸ - مزدا سري B 7/9 ، 8/11
۹ - هوندا CR- V 7/9 ، 3/21
۱۰ - ساترن Vue 7/9 ، 3/21
۱۱ - سوبارو Baja 1/01 ، 3/21
۱۲ - ميتسوبيشي Outlander 1/01 ، 8/21
001227.jpg
پايگاه تازه آسيايي ها در اروپا
تويوتا يك مركز فني جديد و بسيار وسيع در زاونتم بروكسل، مركز بلژيك افتتاح كرد. فعاليت اين مركز بيشتر در زمينه توسعه و بهسازي اجزاء بدنه و شاسي و طراحي اجزاء الكترونيكي مدل هاي آينده تويوتا در اروپا، گزينش و آزمايش مواد و اجزاء ارزيابي موتور و بهتر ساختن مشخصات و قابليت هاي رانندگي خواهد بود. اين مركز 580 نفر را به كار خواهد گرفت و 130 ميليون يورو در آن سرمايه گذاري شده است. در اين مركز همچنين امور مربوط به فروش و فعاليت هاي مهندسي توليد انجام خواهد گرفت.
بدنه فيبركربن
اولين بدنه كامل يك اتومبيل با ظرفيت چهار سرنشين كه از پوسته يكپارچه فيبركربن ساخته شده است، در روزهاي پاياني دي ماه امسال در نمايشگاه ورزش هاي موتوري بيرمنگهام به نمايش درآمد.
سازنده اين فيبر كربني موسسه EPM است كه در سال 1996 پايه گذاري شده و اكنون مقر آن در دربي شاير انگلستان قرار دارد. اين بدنه كه Connaught Syacuse تيپ DGT نام گرفته 208 كيلوگرم وزن دارد و يك سوم سبك تر از معادل فولادي آن است.

آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
عكاس خانه
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  عكاس خانه  |  علمي  |  
|  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |