پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۳
ميهماني نور در خانه ها كساد است
شب هاي روشن
006642.jpg
الهام اناري
كسب و كار رونقي ندارد و كاسبي كساد است. ساعت ها در مغازه مي نشينيم، اما از مشتري خبري نيست؛ جنس هاي چيني رونق كار ما را هم از بين برده اند .
اينها صحبت هاي صاحب يكي از مغازه هاي لوسترفروشي شرق تهران است. سراغ بقيه شان هم كه مي رويم، اغلب همين را مي گويند. باورمان نمي شود كه بازار فروش لوستر بي رونق باشد، ولي انگار همين طور است.
هرچند لوستر يك كالاي نه چندان ضروري و تزئيني ست، اما وسيله اي ست كه از سال ها پيش وارد خانه هاي ايرانيان شده. اتاق هاي معمولي اگر لامپ و مهتابي داشته باشند، در اتاق پذيرايي حتما دست كم يك لوستر آويزان است.
لوسترهاي كريستال، برنجي، برنزي، فرفورژه و... از انواع و اقسام جنس و مدل، همه وهمه در بازار موجودند.
قيمت ها هم متنوع است و انگار با بودجه هر قشر و گروهي مدل و جنس خاصي هم يافت مي شود.
انواع لوسترهاي برنجي با روكش آب طلا،  از شاخه اي 7 تا 30 هزار تومان موجودند، بسته به اينكه لوستر چند شاخه باشد، قيمت آن تعيين مي شود. به عنوان مثال لوستر 5 شاخه از 35 تا 150 هزار تومان قيمت دارد و روي هر شاخه يك يا دو لامپ
قرار مي گيرد.
شاخه هايي كه ارزان تر هستند سبك ترند و كمتر كار برده اند، اما شاخه هاي گران تر سنگين هستند و روي آنها با دست كار شده است.
لوسترفروش هايي كه خودشان توليدكننده هستند مواد اوليه يعني برنج را كيلويي خريداري مي كنند و پس از طي مراحي قالب گيري، ريخته گري و... لوسترها را براي فروش آماده مي كنند.
قيمت هر كيلو برنج، اين روزها 4 هزار و 500 تومان است و ظاهرا يكي از دلايل ركود بازار در دو ماهه اخير، گران شدن مواد اوليه است، يعني قيمت برنج طي يك ماه، يكهزار تومان افزايش داشته است؛ هرچند كه بعضي از مغازه داران براي اينكه همان اندك مشتري خود را هم حفظ كنند با وجود گران شدن مواد اوليه، قيمت هايشان را بالا نبرده اند.
لوسترهاي برنجي كه آب طلا نخورده اند حدود 2هزار تومان از آبكاري شده ها ارزان ترند و بعضي از آنها طرح هاي چوبي دارند.
لوسترهاي برنزي هم سال هاست كه در بازار موجودند و مشتري خود را دارند؛ قيمت آنها هم شاخه اي محاسبه مي شود و بالا و پايين شدن قيمت ها تابع همان قوانيني ست كه در مورد برنجي ها
به كار مي رود.
غير از انواع لوسترهاي ساده، لوسترهاي كريستال دار شايد قديمي ترين نسل لوسترهايي باشند كه در كشور ما وارد اتاق هاي پذيرايي شدند. يك پايه فلزي كه كريستال هاي كوچك و بزرگ از اطراف آن آويزان شده؛ كريستال هايي كه برخي پرتلالو و درخشان هستند و بعضي جلوه چنداني ندارند. شكل كريستال ها هم متفاوت است؛ گوي هاي چندوجهي، لوزي هاي بلند و كوتاه و... .
كريستال ها قيمت هاي متفاوت دارند و قيمت لوسترهاي كريستال دار،  تابع كريستال هايي ست كه در آن به كار رفته است.
جنس هاي چك و اتريش، بهترين انواع موجود در بازار هستند. بعد از آن كريستال ترك و ايتاليا قيمت هاي كمتري دارند.
اتريشي ها بيش از سه برابر ترك ها ارزش دارند.
گاهي در يك لوستر، تلفيقي از چند نوع كريستال به چشم مي خورد. به عنوان مثال، كريستال هاي بزرگ، اتريشي و كريستال هاي كوچك، تركيه اي هستند. مشتري نمي تواند نوع آنها را تشخيص بدهد، اما اين حق را دارد كه از فروشنده سئوال كند و اطلاعات لازم را به دست آورد.
پس قيمت لوستر كريستال دار  براساس نوع و تعداد كريستال ها و ارزش پايه لوستر كه كريستال ها روي آن جاي گرفته اند، تعيين مي شود.
قيمت انواع اين مدل البته در اندازه متوسط و كوچك بين 50 تا 250 هزار تومان متغير است.
اگر از فروشنده ها سئوال كنيد اين روزها كدام مدل طرفدار بيشتري دارد، مي گويند بسته به دكوراسيون منزل و سليقه مشتري، خريدها متفاوت است؛ برخي برنزي ها را مي پسندند،  بعضي ها طلايي ها يا طرح چوب ها را دوست دارند. به هر حال چون لوسترها در كارگاه ها و به صورت دستي توليد مي شوند تنوع مدل ها بالا و قيمت ها متفاوت است.
تا اينجا لوسترها بيشتر مناسب اتاق ميهماني بودند، اما لوسترهايي كه در اتاق خواب و آشپزخانه از آنها استفاده مي شود از انواع حباب دار هستند؛ حباب هاي رنگي، ساده و طرح دار در اندازه هاي مختلف و از جنس شيشه.
اين روزها انواع و اقسام لوسترهاي حباب دار چيني هم در كنار حباب دارهاي ايراني در مغازه ها جا خوش كرده اند.
چيني ها در مقايسه با ايراني ها ظاهر زيباتري دارند، اما كيفيت شان نازل تر است. فروشنده ها مي گويند چيني ها ايمني ندارند؛ سيمي كه از طرفي به لوستر و يك سر آن به سقف وصل مي شود نازك است و براحتي پاره مي شود. چيني ها به جاي فلز از پلاستيك استفاده مي كنند. گاهي اوقات لامپ داخل حباب آب مي شود يا براحتي مي شكند. حباب چيني نازك و سبك است؛ حرارت لامپ بسادگي باعث تركيدن حباب مي شود، اما ايراني ها مقاوم ترند.  حباب هاي ايراني در كوره انواع دما را طي مي كنند و استحكام مي يابند. اگر لامپ
100 وات در چيني ها بتركد، حباب هاي ايراني لامپ 500 وات را هم تحمل مي كنند.جالب اينجاست كه ايراني ها در مقايسه با انواع وارداتي ها ارزان ترند.
به عنوان مثال قيمت يك لوستر حباب دار ايراني 8 هزار تومان و نمونه مشابه چيني آن 18 هزار تومان است، اما باز مشكل از آنجا ناشي مي شود كه چيني ها به رنگ و لعاب ظاهري توجه بيشتري مي كنند؛ چيزي كه سازندگان ايراني از آن غافلند.
مسلما وقتي قرار است لوستر يك وسيله تزئيني باشد و از آن براي زيباتر كردن فضاي خانه استفاده شود، پس حتما جلوه ظاهري آن يك فاكتور اساسي در نظر مشتري ست. غير از مدل هاي گفته شده، برخي انواع فانتزي از جنس فرفورژه يا طرح تيتانيوم هم در مغازه ها به چشم مي خورد. فرفورژه ها متنوعند و درانواع مدل هايشان چند رنگ و طرح دار هم ديده مي شود كه از شاخه اي 10 تا 25هزار تومان قيمت دارند؛ فرفورژه هايي كه به ادعاي فروشنده اش، انواع مشابه اروپايي آن 10 برابر ايراني ها قيمت دارد؛ هر چند كه فروشنده ها مي گويند اروپايي ها به ايران لوستر صادر نمي كنند، مي گويند هرچه در بازار هست جنس ايراني ست. خريداران به جنس ايراني تمايل دارند.
تا چندي پيش، لوسترهاي گران قيمت ايتاليايي هم وارد مي شد، اما ظاهر آنها مناسب خانه هاي ايراني نبود و تنها مورد پسند قشر خاص و مرفه قرار مي گرفت.
لوسترهاي ايراني اغلب در كارگاه ها و توسط خود فروشنده توليد مي شوند، اما از بين چندين كارخانه لوسترسازي ايراني، تنها يكي از آنها استاندارد بين المللي دارد و محصولاتش را به آمريكا و اروپا صادر مي كند. هر چند كه فروشنده هاي كارگاهي هم روي كالاهايشان ضمانت هاي 3 تا 10 ساله مي دهند، اما كارخانه اي ها برگه ضمانتنامه دارند و از اين بابت خيال مشتري را كمي راحت تر مي كنند.
آبكاري طلا 10 سال و خدمات پس از فروش از هر نوع 3 سال ضمانت دارد.
براي تميز كردن لوستر از پارچه نمدار استفاده كنيد و مواد جلادهنده و موادشيميايي به كار نبريد . اينها جملاتي ست كه در دفترچه ضمانت لوسترهاي يكي از كارخانه هاي لوسترسازي داخلي نوشته شده است.
بعضي كارگاه ها،  سفارش هم قبول مي كنند. برخي سازندگان ادعا مي كنند كه اگر از روي يك ژورنال طرح بدهيد، عين آن را برايتان مي سازند، هر چند كه اين كار كمي بعيد به نظر مي رسد، زيرا مستلزم ساختن قالب موردنظر است.
فروشنده ها به مشتري توصيه مي كنند لوسترهاي ايراني را به انواع چيني ترجيح دهند، چون ايراني ها خدمات پس از فروش هم دارند.
مي گويند چيني ها بدترين و بي كيفيت ترين جنس هاي خود را به ايران مي فرستند و جنس هاي مرغوب را به اروپا صادر مي كنند. كيفيت جنس چيني كه به اروپا مي رود با جنسي كه به ايران مي آيد، از زمين تا آسمان متفاوت است.
گذشته از اين حرف ها، فروشنده ها مي گويند رونق اين حرفه در شمال شهر بيشتر است. مشتري هاي ما اگر خريدار باشند تخفيف هاي اساسي مي خواهند وگرنه از خريد منصرف مي شوند. براي قشر متوسط و كم درآمد جامعه، خريدن يك لوستر 50 هزار توماني كار چندان ساده اي نيست.
لوسترهايي كه بيش از 100 هزار تومان قيمت دارند گاهي اوقات تا يك سال هم در مغازه مي مانند.
به توصيه فروشنده ها، سري هم به مغازه هاي بالاي شهر مي زنيم. وارد لوسترفروشي هاي شمال شهر كه مي شويد، نور زيادي همه فضا را احاطه كرده است؛ لوسترهاي بزرگ و كوچك كه همه چراغ هايشان روشن است تا در نظر مشتري زيباتر جلوه كنند.
اينجا قيمت هايي به چشم مي خورد كه تا قبل از اين نديده ايد؛ لوسترهايي كه حتي تا شاخه اي 500 هزار تومان هم قيمت دارد؛ لوسترهايي به اندازه گنجايش يك اتاق. البته از حق نگذريم، زيرا بعضي از اين لوسترها مخصوص سالن هاي بزرگ كنفرانس يا زيارتگاه ها هستند.
لوسترهايي از جنس نقره، پرجلا اما گران قيمت هستند. جنس هاي برنجي و برنزي اين مغازه ها در مقايسه با آنهايي كه قبلا ديده بوديم گران ترند، زيرا از مواد اوليه مرغوب تر تهيه شده و رنگ و جلا و ساخت بهتري دارند. به هر حال همه چيز و همه جا بالا و پايين دارد.لوستر، از ضروريات زندگي نيست،  اما مي تواند در زيبايي خانه ها موثر باشد، پس خريد آن اگر خللي به حساب و كتاب مخارج وارد نكند خالي از لطف نيست.يك لوستر زيبا،  متناسب با ساير وسايل منزل، به طوري كه مثل يك وصله ناجور به چشم نيايد،  ايده آل است، به شرطي كه اندازه و تعداد شاخه ها را هم متناسب با اندازه فضا انتخاب كنيد. نور بايد به اندازه باشد؛ نه كم و نه زياد. بهتر است ميزان نور با كليد دوتايي قابل تنظيم باشد.
براي اتاق خواب از لوسترهاي حباب دار و لامپ 100 يا 200 وات استفاده كنيد. نور اين اتاق هر چه كمتر باشد، بهتر است.
براي آشپزخانه هم حباب دار خوب است،  اما حداقل براي ايمني هم كه شده از لوسترهاي چيني استفاده نكنيد.

زيبايي هاي اختراع اديسون
تنها مجسمه ها، كاسه ها و گردنبندهاي قديمي عتيقه نيستند؛ لوستري كه 20 سال از تاريخ ساخت آن گذشته باشد نيز كالاي عتيقه محسوب مي شود. پس از كشف برق و اختراع لامپ توسط توماس اديسون و ساخته شدن انواع چراغ هاي صنعتي و خانگي، لوسترها هم ساخته شدند. گفته مي شود حدود 70 سال پيش ايراني ها هم به سبك اروپايي ها شروع به ساخت لوستر كردند؛ لوسترهايي كه به اختراع اديسون جلوه و زيبايي خاصي مي دادند. مي گويند لوسترهاي ايتاليايي در دنيا بهترين و زيباترين ها هستند.اما چيني ها كه همه بازارها را قرق كرده اند، از بازار لوستر هم غافل نبوده اند و حتي نمونه هاي ايتاليايي را تقليد كرده اند.براي خريد لوستر مي توانيد از سبزه ميدان تا خيابان هاي بالاي شهر را به دنبال جنس دلخواه بگرديد. ابتدا به جيب تان يك نگاهي بيندازيد، بعد راه بيفتيد.

چه نوري براي كجا مناسب است؟
سايه يكتا- نورپردازي مناسب، يكي از راه هاي ايجاد فضايي راحت و مطلوب در خانه است. نور مناسب مي تواند در هر موقعيتي بسته به شرايط، حس تكاپو و فعاليت يا آرامش ايجاد كند.
نور، رنگ ها را شفاف مي كند و ابعاد خانه را با تاريك و روشنايي ايجاد شده، تغيير مي دهد.
شما بسته به نياز هر قسمت از خانه تان مي توانيد نور پردازي هاي متفاوتي را به كار ببريد. ش
لوسترهاي سقفي ، ابتدا نور را به سقف تابانده و سپس آن را به اطراف منعكس مي كنند؛ يعني با حالتي يكسان و ضعيف اطراف را روشن مي كنند. چراغ هاي توكار درون سقفي با يك خط مستقيم فضا را روشن مي كنند، چراغ هاي آويز علاوه بر روشنايي، زيبايي قابل توجهي به دكوراسيون منزل شما مي دهند.
اينها نورهاي عادي اند كه باعث روشن شدن فضا مي شوند و فضاهاي تاريك را روشن مي كنند و اغلب در طراحي اتاق نشيمن به كار مي روند. اما شما و خانواده تان براي مطالعه، كار يا بازي به نورهاي ديگري احتياج داريد.
اين نوع نور بايد در قسمتي كه مشخصا در آن فعاليت صورت مي گيرد متمركز شود. در اين بخش دست شما براي انتخاب باز است.
انواع چراغ هاي روميزي كه نور لامپ آنها در سه حالت متغير است و امكان تنظيم را به شما مي دهد در انواع رنگ و سايز در بازار موجود است. چراغ هايي با بازوي قابل حركت كه در جهات و با زاويه هاي مختلف قابل استفاده است.
چراغ هاي حفاظ دار، آنهايي هستند كه مستقيما روي ديوار نصب مي شوند و يك نور كمكي براي روشنايي اتاق محسوب مي شوند.
چراغ هاي پايه دار(آباژور)، داراي ارتفاع قابل تنظيم هستند.
چراغ هاي مطالعه، نور واضح و روشن مي دهند كه جهت شان هم به سمت پايين است. دسته ديگر چراغ هايي هستند كه محوطه خاصي را روشن كرده و توجه بيننده را تنها به يك قسمت معطوف مي كنند. به عنوان مثال در كنار تابلو نصب مي شوند و به آنها نور مي دهند. اين چراغ ها از نوع گيره اي هستند و نور كمي دارند تا نور را منعكس نكنند.
چراغ هاي شمعي فضاي اتاق را گرم مي كنند و به خاطر لرزشي كه دارند حالت تحرك و پويايي به فضاي اتاق مي دهند.
دسته آخر چراغ هاي مخصوص شب هستند كه ولتاژ پاييني داشته و در شب براي پيدا كردن مسير اتاق استفاده مي شوند و هنگام خواب چشم ها را آزار نمي دهند. بهتر است براي اتاق خواب از نور ملايم با درجه پايين استفاده كنيد تا به آرامش و راحتي برسيد. محل تابش نور، شدت و قدرت نور را مطابق سليقه تان انتخاب كنيد، اما براي
اتاق خواب نورپردازي عادي و معمولي پيشنهاد مي شود. در اتاق نشيمن از چراغ هاي توكار استفاده كنيد، منبع نور پنهان براي اين فضا بسيار مناسب است.
آباژور و لوستر مناسب هم مي تواند زيبايي اين اتاق را برايتان دوچندان كند. در اتاق غذاخوري نور چراغ هاي آويز و لوستر براي روشنايي مناسب است، خوب است لوستر در نقطه مركزي اتاق نصب شود تا نور را به درستي روي ميز پخش كند.
در آشپزخانه از چراغ هاي مهتابي تزئيني كه در مركز آشپزخانه وصل مي شود استفاده كنيد، زيرا كم مصرف هستند و انرژي را هدر نمي  دهند. در اين مكان بهتر است چراغ هاي هالوژن را جايگزين مهتابي كنيد. براي دستشويي و حمام از نورهاي سقفي و نورهايي كه از كناره ها پخش مي شوند استفاده كنيد. براي محوطه خارج خانه، از چراغ هايي كه هم فضاي اطراف را روشن كرده و هم از نظر امنيتي احساس آرامش مي دهند استفاده كنيد. اما از خواص رنگ ها اين را هم بدانيد كه قرمز رنگي ست كه ايجاد هيجان مي كند، نارنجي گرم است و به قرمز نزديك، اما بشدت آن مهيج نيست و موجب رفع خستگي مي شود.
زرد در روشن كردن فضاهاي تاريك قدرت دارد، سبز، رنگ زندگي و انرژي ست، آبي آرامش، قدرت و سلامت مي دهد و بنفش هيجان قرمز را با آبي درهم مي آميزد.

بازار
006600.jpg
قيمت لوازم حرارتي
نوسانات قيمت انواع لوازم حرارتي و برودتي به تورم قيمت فلزات، سوخت و ديگر عوامل مشترك گراني مربوط است، اما بدون شك آغاز فصل سرد افزايش محسوسي در اين نوسانات دارد. اگرچه كارخانه هاي توليدي به منظور شفاف سازي قيمت ها راهكارهايي از جمله تعيين قيمت فروشنده و مصرف كننده و برچسب هايي با علامت كارخانه كه روي آن، قيمت هاي مذكور آورده شده را به كار مي گيرند، ولي باز هم در برخي موارد فروشنده ها اين ضوابط را رعايت نمي كنند.
جداي از اين بحث نوع قيمت گذاري كارخانه هاي توليدي نيز قابل بررسي و توجه بيشتر مسئولان است.
در زير قيمت برخي محصولات حرارتي در فروشگاهي در منطقه 22 تهران ذكر مي شود.
كالا ................................................... قيمت به تومان
بخاري گازسوز مدل 8000 ..........................59900
بخاري گازسوزمدل 9000 ..........................61000
بخاري گازسوز مدل 11000........................ 63200
بخاري گازسوز مدل 11000........................ 65100
بخاري گازسوز مدل 11000 ....................... 66100
بخاري گازسوز مدل 12000 ....................... 71300
شومينه دولوكس.........................................138000
بخاري كنوكتوري 2000 وات...................... 29000
بخاري كنوكتوري 1500 وات........................15000
نوسان درقيمت سيم كارت ها
اكرم نيك مهر- قيمت انواع سيم كارت تلفن همراه براساس متغيرهاي گوناگوني تعيين مي شود و آگاهي از اين تغييرات مي تواند نقش عمده اي در جلوگيري از نوسانات كاذب بازار داشته باشد. براي نمونه چنانچه كيفيت و نوع كاربري خدمات ارائه شده توسط مخابرات افزايش يابد، تغيير قيمت ها به صورت واقعي صورت مي گيرد، اما طي اين چند ساله شاهد عوامل مجازي ديگري بوده ايم كه نوع برخورد برخي فروشنده ها و شايعات بازار از جمله اين عوامل بوده است. سيم كارت صفر با كد 2 اين روزها تا 750 هزار تومان خريداري شده و 765 هزار تومان به فروش مي رسد. نوع كاركرده همين كد 740 هزار تومان خريداري شده و با قيمت 755 هزار تومان به فروش مي رسد. سيم كارت صفر با كد 3 نيز با قيمت فروش 720 هزار و قيمت خريد 710 هزار تومان در بازار موجود است. سيم كارت صفر با كد 5 با قيمت 640 هزار تومان به فروش مي رسد و قيمت خريد آن 620 هزار تومان است، قيمت سيم كارت هاي كد 6 نيز دقيقا مطابق كدهاي 5 است، اما قيمت سيم كارت هاي كار كرده با هر شماره تنها 10 هزار تومان با انواع صفر تفاوت دارد. اين روزها تاليا ها سير صعودي پيش گرفته اند، شماره هاي معمولي 95 هزار و شماره هاي رند تا 150 هزار تومان به فروش مي رسند. قيمت خريد اين نوع سيم كارت ها 80 هزار تومان است و انواع كار كرده آن هم تا 70 هزار تومان خريداري مي شوند.
006645.jpg
بازار مبل كساد است
شكوه جوان- حضور 72 هزار واحد صنعتي و صنفي در بخش چوب و مبلمان، نشان  دهنده فعاليت بالاي اين صنايع است كه با حضور مبلمان خارجي، كيفيت اين فعاليت  ها و ميزان آن نامشخص مي  شود.حضور پررنگ صنايع مبلمان تركيه در ايران حدود چهار سال است كه مردم را با اين چالش روبه  رو ساخته كه آيا در اين مورد نيز خريد اجناس خارجي به صرفه است يا خير؟ زيرا برخي توليدكنندگان ايراني نيز بدون توجه به استانداردها و كيفيت مطلوب، به ميزان قيمت تمام  شده توجه كرده و ساير ملاك  ها را از ياد برده  اند و چنين اقدامي، بي  اعتمادي مشتري را فراهم ساخته است.
با وجود اين، صنف مبل  فروشي  ها كه تلاش  هاي
قابل ملاحظه  اي به منظور افزايش كيفيت داشته، همچنان مورد بي  مهري مشتري  ها واقع مي  شوند. همچنين اگرچه قيمت  ها مي  توانند با كمك  هاي دولتي به اعتدال بيشتري برسند، در حال حاضر نيز به نسبت برخي مبل  هاي بي  كيفيت ترك و چيني كه به لحاظ ارائه گارانتي نيز در وضعيت نامناسبي به سر مي  برند، مبل  هاي ايراني صرفه بيشتري دارند.
خود فروشنده  ها نيز گارانتي مبلمان خارجي را موضوعي صوري و بي  اساس ذكر مي  كنند كه نبود كارت گارانتي، اين گفته  ها را تاييد مي  كند.
كارگاه  هاي كوچك و غيرمتخصص نيز عاملي براي كاهش كيفيت مبل  ها هستند كه اين موضوع نيز بازار توليدكنندگان داخلي را كساد كرده است. جدا از تمامي اين فراز و نشيب  ها، مابه  تفاوت دست  كم يك ميليون توماني بين مبلمان ايراني و تركيه  اي، اين ذهنيت را ايجاد مي  كند كه مطمئنا برچسب يك جنس خارجي بويژه در مورد مبل كه آنچنان تفاوت كيفيتي بين نوع ايراني مرغوب و خارجي ندارد، چندان معقول به نظر نمي  رسد.

فوت وفن
با حساب و كتاب خرج كنيد
006657.jpg
آرش اقبالي- بعضي  ها اشتهاي سيري  ناپذيري براي خرج كردن پول دارند، هرچند كه اين روزها بازار رفتن و خريد كردن حتي در كشورهاي توسعه  يافته، نوعي تفريح محسوب مي  شود، اما برخي از روان  شناسان معتقدند اين ميل، نوعي بيماري ست و البته دسته ديگري هم آن را بسيار طبيعي مي  دانند.
دسته زيادي از آنهايي كه ميل زياد به خريد كردن دارند، آنهايي هستند كه دوران نوجواني را سپري مي  كنند. آنها با اين كار، هيجان خود را تخليه كرده و از طرفي مي  خواهند بين هم  سن و سالان خود جلب توجه كنند.
گاهي هم در روابط زناشويي اين مشكلات ظاهر مي  شود؛ خرج  تراشي بيهوده براي همسر به منظور تخليه خشم و هيجان و رفع احساس ناامني.
با اين توضيحات شما در مورد خودتان چه فكري مي  كنيد، آيا خود را در گروه آنهايي كه ميل افراطي به خريد كردن دارند، قرار مي  دهيد يا نه؟
يك بررسي و مرور اجمالي در عادات خريدي كه داريد، پاسخ سئوال را كاملا روشن مي  كند. اگر شما هم زياد خريد مي  كنيد، نگران نباشيد، چون مي  توانيد عادات خود را تغيير دهيد، البته تغيير عادات خريد زماني لازم مي  شود كه اين كار باعث شود شما دخل و خرج  تان حسابي به هم بريزد و در هفته اول ماه، تمام پول  هايتان تمام شود.
عواملي كه باعث اين خرج كردن بي  حساب و كتاب شده را شناسايي كنيد.
اگر جزو آن دسته افرادي هستيد كه گردش كردن در مراكز خريد را به عنوان يكي از تفريحات موردعلاقه انتخاب مي  كنيد، مواظب باشيد. از اين پس اگر با نيت خريد به اين مراكز نمي  رويد، پول زيادي همراه نبريد، چون ممكن است وسوسه شويد.
شايد هم جزو آن دسته افرادي هستيد كه وقتي با يكي از اعضاي خانواده يا دوستان، آنها را براي خريد همراهي مي  كنيد، خودتان هم به رغم نيازتان ترغيب مي  شويد تا خريدي انجام دهيد، باز هم پول زيادي همراه خود نبريد.اما بهترين كار اين است كه در اول هر ماه روي يك برگ كاغذ، نيازهاي يك ماهه خود را فهرست كنيد و مبلغي را براي هريك در نظر بگيريد. با اين كار هدفمند خرج مي  كنيد و در اواسط ماه هم به چه كنم، چه كنم نمي  افتيد.

برداشت دوم
شهروند مجازي در راه است
رمضان حاجي مشهدي - چندي پيش در همين صفحه خبر داده بوديم كه فروشگاه شهروند قصد دارد، فروشگاه مجازي الكترونيكي راه اندازي كند. ظاهرا كار راه اندازي اين فروشگاه كمي شتاب گرفته است. احمد صيفي كاران مدير عامل شركت شهروند - اعلام كرده با توجه به طرح ساماندهي فن آوري اطلاعات شهر تهران و توسعه مديريت الكترونيك در شهرداري تهران، انجام فروش مجازي از طريق فاكس، تلفن و اينترنت در دستور كار شركت شهروند قرار گرفته است. در اين ميان لزوم جلوگيري از سفرهاي زائد درون شهري و در نتيجه كاهش آلودگي هوا، ارائه كالا به در منازل با ساز و كارهاي مناسب و به صورت صحيح و ايجاد واحدهاي متخصص از اهداف راه اندازي فروشگاه مجازي ست. شهروند بدون در نظر گرفتن محدوديت مكاني شهروندان در هر لحظه از شبانه روز حق انتخاب بيشتري را به خريداران مي دهد تا آنها بتوانند ضمن كار آسان و راحت با سيستم قابل اطمينان در بستر امن اطلاعات، كالا هاي مورد نياز خود را در زمان متناسب ضمن در نظر گرفتن حجم ترافيك و وضعيت موجود كلانشهر تهران دريافت كنند. استفاده از روش هاي مطمئن و بدون صرف هزينه براي برقراري ارتباط متقابل با مشتريان، ارائه و امكان ايجاد مدل هاي جديد تجاري به سازمان ها و موسسات از ديگر اهدافي ست كه
در خصوص ارتقاي ساير زمينه هاي فعاليت هاي اينترنتي وجود دارد.

زنبيل
سلامت چاي وارداتي
حسن اسكويي- باوجود مصرف بالاي چاي در خانواده ايراني(حدود 4كيلوگرم چاي خشك در سال) سياست هاي اتخاذ شده توسط مسئولان در مقاطع مختلف چالش هايي را براي اين بخش از كشاورزي به وجود آورده است كه نبود نظارت كيفي بر چاي هاي قاچاق وارداتي از جمله اين چالش هاست.
توليد برگ سبز چاي تا چندي پيش يكي از اركان مهم اقتصاد كشاورزي را تشكيل مي داد، اما نبود حمايت هاي متناسب با اين بخش و ارزاني اين محصول موجب مقرون به صرفه نبودن كشت اين محصول براي كشاورزان و ورود چاي خارجي به ايران شده است.
هم اكنون انواع واقسام چاي هاي خارجي در كشور وجود دارند كه اگرچه گهگاهي متخصصان و كارشناسان موادغذايي نسبت به سلامت اين چاي ها هشدار مي دهند پس از چندي ارگان هاي ديگر اين اخبار را تكذيب مي كنند. به هر حال اگر نبود ملاك هاي بهداشتي در چاي هاي وارداتي مجاز همچنان در هاله اي از ابهام قراردارد، آنچه برهمگان روشن و واضح است غيراستاندارد بودن چاي هاي وارداتي قاچاقي ست كه در محموله هاي بسيار سنگين وارد كشور مي شود و از آنجا كه نوع فرآوري چاي در به خطر انداختن سلامت آن بسيار مهم است مسئولان بايستي توجه بيشتري به اين نوع چاي ها مبذول دارند. سخنان علي قيطاسي- كارشناس چاي- در نمايشگاه بين المللي چاي نيز اين نكته را روشن ساخت. صحبت هاي وي پيرامون نبود امراض و آفات در چاي توليد داخل باتوجه به نوع آب و هواي كشور مويد اين موضوع بود كه نوع كشت و فرآوري چاي هاي فله اي و قاچاق خارجي مي تواند سلامت و كيفيت چاي مصرفي مردم را تا ميزان قابل توجهي كاهش دهد.
حسين عيوضي درياني- رئيس اتحاديه صادركنندگان چاي- نيز نحوه واردات 90درصد چاي هاي قاچاق را به صورت بسته  بندي ذكر كرد و ميزان كل آن را در سال گذشته بالغ بر 80هزار تن دانست.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |