يكشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۸ - Nov 13, 2005
سردار انصاري:
۵۱ درصد خودروهاي تهران تك سرنشين هستند
007512.jpg
گروه شهري:۵۱ درصد خودروهاي در حال تردد در سطح شهر تهران تك سرنشين هستند.
سردار انصاري، فرمانده راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در گفت و گو با قلم سبز ايران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: استفاده از وسايل نقليه عمومي بهترين راهكار براي حل معضل ترافيك تهران است و ما بايد شرايطي ايجاد كنيم كه استقبال مردم از حمل و نقل عمومي افزايش يابد.
وي افزود: ما بايد در سطح شهر محدوديت هاي ايجاد كنيم تا از تردد خودروهاي تك سرنشين جلوگيري شود.
به اين ترتيب كه از ورود خودرو به نقاط پرجمعيت و محدوده مركزي شهر جلوگيري شود و تعداد پاركينگ هاي عمومي را افزايش دهيم و خطوط مترو و اتوبوس بيشتري ايجاد كنيم.
سردار انصاري گفت: اگر سوخت گران شود، از ترددهاي غيرضروري در سطح شهر به شدت كاسته مي شود و بسياري از مشكلات ترافيكي تهران حل مي شود.

رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران هشدار داد:
احتمال ابتلاي بيش از ۳۰ درصد
كارتن خواب ها به ايدز و هپاتيت
گروه شهري: رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: دولت با تخصيص اعتبارات ويژه مانع شيوع بيماري كارتن خواب هاي مبتلا به ايدز و هپاتيت و مرگ و مير آنان بر اثر سرما شود.
رسول خادم در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: با اينكه شهرداري در اين رابطه وظيفه اي جز جمع  آوري كارتن خواب ها ندارد ولي هفته گذشته از ۱۹۷ مددجوي متعلق به بهزيستي در «مركز نگهداري موقت» اسلامشهر آزمايش به عمل آمد كه از اين تعداد ۷۴ نفر مبتلا به ايدز و هپاتيت بودند. براين اساس حدود ۳۶ درصد اين مددجويان مبتلا به خطرناك ترين نوع بيماري هاي واگير هستند.
وي افزود: اين افراد در شرايط فعلي نيازمند خدمات درماني فوري هستند كه دولت بايد هرچه سريعتر اعتبارات ويژه اي را به اين امر اختصاص دهد.
خادم همچنين با اشاره به جمع آوري كارتن خواب ها از سطح معابر تهران و سهم سازمان هاي مربوطه در سازماندهي اين افراد گفت: حدود ۸۰ درصد اين مددجويان سهم بهزيستي هستند ولي اين سازمان نيز اعتبارات كافي براي ساماندهي آنان دراختيار ندارد.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تخصيص بودجه از سوي دولت براي ساماندهي كارتن خواب ها را امري ضروري و حياتي دانست و گفت: تخصيص بودجه ويژه به اين امر، از يك سو مانع مرگ و مير كارتن خواب ها مي شود و از سوي ديگر امكان جمع آوري گسترده تر آنان از سوي شهرداري و نيروي انتظامي را به ويژه در فصل سرما فراهم مي سازد.
وي افزود: سال گذشته در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي، دولت اعتبارات ويژه اي را به اين امر اختصاص داد و بسياري از مشكلات مربوط به كارتن خواب ها در فصل سرما حل شد.
خادم با اشاره به كمبود اعتبارات مربوط به ساماندهي كارتن خواب ها گفت: درصورتي كه مرحله ساماندهي با سرعت و متناسب با جمع  آوري انجام نشود «مركز نگهداري موقت» اسلامشهر قفل خواهد شد.
به گفته وي باتوجه به اين كه درحال حاضر شهرداري و نيروي انتظامي به دليل افزايش برودت هوا بر وسعت جمع آوري كارتن خواب ها افزوده اند بايد ترخيص مددجويان طبقه بندي شده توسط دستگاه هاي مربوطه نيز با سرعت انجام شود.
خادم همچنين با اشاره به لزوم فعال كردن ستادهاي ساماندهي كارتن خواب ها در ساير استان ها گفت: يكي از مشكلات «مركز نگهداري موقت» در اسلامشهر مربوط به مددجويان شهرستاني است كه به دليل فقدان فعال بودن ستادهاي ساماندهي در ساير استان ها امكان ساماندهي مناسب آنها از طريق تحويل به ستادهاي استاني فراهم نيست و همين امر باعث بازگشت مجدد آنان به تهران مي شود.
وي همچنين گفت: شهرداري درحال حاضر نسبت به ايجاد سه گرمخانه چادري اقدام كرده است كه هرشب حدود ۳۰۰ مددجو را تحت پوشش قرار مي دهد.
خادم افزود: قرار است شهرداري ظرف يكماه آينده، ۲ يا ۳ ساختمان ثابت را نيز به عنوان گرمخانه به فضاي گرمخانه هاي چادري اضافه كند.
وي درعين حال گفت: به منظور جلوگيري از مهاجرت كارگران فصلي به تهران سعي مي شود از ورود اين افراد به گرمخانه ها جلوگيري به عمل آمده و صرفا مددجويان داراي شاخص هاي موردنظر از گرمخانه ها استفاده كنند.

هشدار متخصصان مديريت شهري:
سياست «خودرو محور» بر «شهروند محور»
غلبه كرده است
007455.jpg
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: با توجه به غلبه و استيلاي سياست «خودرو محور» بر برنامه هاي «شهروند محور» ، كلانشهر تهران در آستانه يك بحران زيست محيطي قرار گرفته است.
واقعيت هاي مبتني بر آمارهاي رسمي منتشر شده نشان مي دهد ظرفيت معابر عمومي تهران ساليان پيش اشباع و تكميل شده است و اين روند همچنان ادامه دارد به نحوي كه متخصصان پيش بيني مي كنند تهران در سالهاي نه چندان دور به يك پاركينگ بزرگ تبديل خواهد شد.
مستندات آماري نشان مي دهد معابر عمومي تهران ظرفيت حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را داراست، در حالي كه هم اينك حدود ۳ ميليون دستگاه خودرو در تهران وجود دارد و پيش بيني مي شود هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو جديد نيز به اين شمارگان افزوده شود.
از سوي ديگر مهندس كامران حاج نصراللهي مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در تازه ترين اظهارات خود از سبقت گرفتن شمار موتور سيكلت ها بر شمار خودروها در آينده نزديك خبر داد و افزود: هم اينك حدود ۲ ميليون دستگاه موتور سيكلت در تهران وجود دارد كه پيش بيني مي شود شمار آنها بزودي بيشتر از شمار خودروها شود و بدين ترتيب مي توان گفت كه هيچ شهري در دنيا به اندازه تهران موتورسيكلت ندارد و از نظر موتورسيكلت، تهران رتبه نخست جهان را دارد.
بدين ترتيب بايد اذعان كرد با توجه به افزايش تراكم ترافيك در سطح شهر تهران، پيش بيني ها نسبت به قفل شدن خيابانهاي شهر طي ۳ سال آينده در حال تحقق است.
كامران رحيم اف مدير عامل مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر اين كه ورود روزانه ۱۴۰۰ خودرو به معابر شهر بدون خروج خودروهاي فرسوده نتيجه اي جز افزايش تراكم ترافيك نخواهد داشت، افزود: در يك حساب سرانگشتي ورود ۷۰۰ هزار خودرو در سال باعث افزايش ۴۰ درصدي ترافيك تهران مي شود كه ادامه اين روند به معناي جامه عمل پوشيدن پيش بيني متخصصان مبني بر قفل شدن تهران در مدت زمان ۳ سال است.
فرآيند هجوم خودروها به معابر عمومي اين است كه سياست «خودرو محور» بر «شهروند سالاري» و «شهروند مداري» غلبه كرده است.
متخصصان مديريت شهري با اشاره به تبعات منفي چيرگي برنامه هاي «خودرو محور» بر «شهروند محور» ، خواستار تغيير و اصلاح رويكرد سياست ها و برنامه هاي مديريت شهري هستند. به گفته اين متخصصان هر روز در گوشه اي از شهر شاهد حذف تدريجي فضاي سبز و از سويي تعريض معابر عمومي و نشاندن آسفالت به جاي درختان هستيم.
يكي از اصلي ترين پيامدهاي ناشي از ترجيح يافتن سياست خودرو محور بر شهروند محور، آلودگي هواي شهر است كه اين موضوع افزون بر تحميل خسارات پنهان و آشكار اقتصادي، تهديد كننده سلامت و بهداشت جسمي و رواني شهروندان شده است.
در تازه ترين نشست كميته علمي همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت اعلام شد: براساس تحقيقات و مطالعات انجام شده، زندگي در شهر هاي آلوده سبب از بين رفتن تدريجي و فرسودگي اعضاي بدن مي شود.در اين نشست همچنين اعلام شد كه محققان مي گويند يكي از مهمترين بخش هاي بدن كه بطور مستقيم از اين آلودگي  آسيب مي بيند، دستگاه تنفسي است و از شايع ترين بيماريهاي دستگاه تنفسي ناشي از اين بيماري، آسم است.

سازمان بازنشستگي شهرداري با حضور شهردار برگزار مي كند
جشن بزرگ ۹۰ ساله ها و نوادگان
گروه شهري: براي نخستين بار و همزمان با روز بزرگداشت بازنشستگان و خردمندان، سازمان بازنشستگي شهرداري تهران از كهنسال ترين بازنشستگان شهرداري تهران (۹۰ تا ۱۰۴ ساله ها) و نوه، نتيجه و نبيره هاي آنها طي مراسم جشني تجليل به عمل خواهد آورد.
مهندس سعيد رضا عاصمي رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان بازنشستگي شهرداري تهران افزود: در اين جشن كه روز ۲۳  آبان ماه سالروز بزرگداشت بازنشستگان و خردمندان در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود، كهنسال ترين بازنشستگان شهرداري تهران ۹۰ تا ۱۰۴ ساله كه اغلب داراي نوه، نتيجه و نبيره مي باشند همراه با فرزندان شاخص و نوادگان شان شركت خواهند كرد.وي افزود: در اين بخش كه با حضور شهردار تهران، اعضاي شوراي شهر تهران و معاونان و مديران ارشد برگزار خواهد شد، بازنشستگان كهنسال، فرزندان و نوادگان آنها و گروهي از بازنشستگان شهرداري تهران ازجمله بازنشستگان شاخص برگزيده جشنواره شهيد رجايي و نيز فرزندان بازنشستگاني كه در مقاطع تحصيلي دانشگاهها رتبه هاي ممتاز را احراز كرده و يا در آزمون ورودي دانشگاهها جز نفرات برتر بوده اند، همچنين نفرات برتر المپيادهاي علمي و ورزشي مورد تقدير قرار خواهند گرفت.

نخستين جشنواره سلامت امروز افتتاح مي شود
007461.jpg
اولين جشنواره سلامت تهران (۲۲ الي ۲۸ آبان ماه) با پيام شهردار تهران در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و فرهنگسراي سلامت برگزار مي گردد.
برنامه هاي اين جشنواره شامل چكاپ رايگان پزشكي (عمومي و تخصصي)، اجراي برنامه هاي كودك و نوجوان در سالن مربوطه و برنامه هاي تفريحي و سرگرمي از قبيل مسابقه هاي بادبادك سواري، ماهيگيري، دوچرخه سواري و... مي باشد.قابل ذكر است اين نمايشگاه از ساعت ۱۰ الي ۱۷ به صورت رايگان خواهد بود.

شناسايي و طعمه گذاري در زيستگاه موش ها
007458.jpg
مديرعامل  شركت  ساماندهي  صنايع  و مشاغل  شهرداري  تهران  گفت : بيش  از يك ميليون  و ۹۴۰ هزار منفذ موش  در تهران  شناسايي  شد. علي محمدنژاد افزود: اين  ميزان  منفذ موش  درشش  ماهه  نخست  امسال  درمناطق  ۲۲ گانه  شهرداري تهران  شناسايي  شد كه  منطقه  ۱۲تهران  با ۱۴۴ هزار و ۵۷۶ هزار منفذ، بيشترين حضور موش  را در تهران  داشته  است .وي  تصريح  كرد: اين  منافذ در اماكن  مخروبه  و متروكه ، دولتي ، آموزشي ، بهداشتي  و درماني ، نظامي وانتظامي واماكن  عمومي شناسايي  و از سوي  شهرداري طعمه گذاري  شده  است .

فروش بليت
007452.jpg
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با بيان اين كه روزانه بين ۵/۳ تا ۴ ميليون قطعه بليت توسط مسافران اتوبوس در تهران خريداري و مصرف مي شود، اظهار داشت: اين در حالي است كه فروش بليت فقط ۱۰ درصد هزينه هاي اتوبوسراني را تأمين مي كند. مهندس مصطفي نوريان گفت: هر بليت ۵/۶ ريال هزينه چاپ و كاغذ براي شركت واحد داشته و درآمد اتوبوسراني از محل فروش بليت در طول سال ۱۸ ميليارد تومان است. اين در حالي است كه هزينه واقعي جابجايي يك مسافر در طول روز توسط شركت واحد نزديك به ۱۵۰ تومان مي باشد كه در حال حاضر اين سفر با يك بليت ۲۰ توماني انجام مي پذيرد.

نگاه
007449.jpg
حميد بهرامي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |