يكشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۸ - Nov 13, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
بردباري در فقر توأم با عزت، بهتر از ثروت آميخته به خواري و ذلت است.
غررالحكم ص ۸۹
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با آن رطل گران توان زد
راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد
گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
در قالب پژوهشي به وسيله جواد مجابي
تاريخ طنز ادبي در ايران گردآوري و منتشر مي شود
007482.jpg
جواد مجابي گفت: كتابي را در دست تاليف و گردآوري دارم كه در آن نگاهي به تاريخچه شوخي و طنز در ايران خواهم داشت، عنوان اين كتاب كه تاكنون يك هزار صفحه از آن آماده شده است، «تاريخ طنز ادبي در ايران» نام دارد.
مجابي در گفت وگو با فارس، با اشاره به اين كه مدت زمان زيادي است كه از آغاز تاليف اين كتاب مي گذرد، ادامه داد: در تاليف و تدوين اين كتاب، نگاهي تحقيقي داشته ام به تمامي كتاب هاي نظم و نثري كه در اين خصوص تاليف شده است. اين كار تحقيقي كه تاكنون يك هزار صفحه اش تمام شده، قصد داشته ام به تعريفي ايراني از طنز در ادبيات اين مرز و بوم دست يابم.
وي در ادامه، با بيان اين مطلب كه قصد دارم در اين نگاه تحقيقي به اين نتيجه برسم كه ايراني ها به شوخي چه نگاهي كرده و مي كنند، يادآور شد: در كنار اين تاريخ طنز ادبي كه كاري است تحقيقي، شعرهاي جديدم را منتشر خواهم كرد با عنوان «ترانه هاي مجوسان» .
وي با اشاره به اين كه داستان هاي كوتاهي را هم در دست تاليف دارم، افزود: سيزدهمين مجموعه شعرم كه «خاطرات ماربي يا» نام دارد و به تازگي منتشر شده است، حاصل سفرهاي خارج از كشور و به نوعي تجربه سفرهايم است. سفري كه براي مسافر نوعي سلوك تازه به وجود مي آورد و نوعي پرواز و سبك سازي و نوعي فراغت را در پي دارد.
مجابي با بيان اين مطلب كه اين شعرهاي انتشار يافته موزون است و وزني بسيار سبك دارد، ادامه داد: «خاطرات ماربي يا» در حدود ۲۱۱ قطعه شعر است در ۲۲۴ صفحه.

مسابقه ادبي قلم هاي عاشورايي
برگزيدگانش را معرفي مي كند
مسابقه نمايشنامه نويسي قلم هاي عاشورايي كه فراخوان آن از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران چند ماه پيش اعلام شده بود، قرار است طي مراسمي كه هنوز تاريخ دقيق آن مشخص نيست، برگزيدگان خود را معرفي كند.
به گزارش مهر، برگزيدگان اين مسابقه كه قرار بود همزمان با روز تولد حضرت فاطمه (س) معرفي و طي مراسمي معرفي شوند با چندين ماه تاخير، قرار است در مراسمي ديگر معرفي شوند.بنا به گفته يك منبع آگاه در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، ده نمايشنامه از مجموع حدود ۲۰۰ نمايشنامه ارسال شده به دبيرخانه انتخاب شده، اما به دليل تغيير و تحولات اخير مديريتي در اين سازمان، هنوز زمان دقيق اين مراسم مشخص نشده است.به گفته وي، سطح كيفي آثار از قابليت بالايي برخوردار نبوده اما با اين حال از آنجايي كه سازمان تعهدي در قبال اين فراخوان و معرفي آثار برتر دارد ده اثر را از ميان آثار رسيده انتخاب كرده كه به زودي اعلام خواهند شد.
به گزارش مهر، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران فراخوان مسابقه قلم هاي عاشورايي با محوريت واقعه كربلا و نگاه تازه به مقوله عاشورا را چندين ماه پيش اعلام كرده بود.

نتايج اوليه داوري جايزه ادبي يلدا اعلام شد
007485.jpg
گروه ادب و هنر: ۲۵ اثر داستاني منتشر شده در سال ۱۳۸۳ موفق شدند به مرحله دوم داوري اين جايزه راه پيدا كنند.
به گزارش خبرنگارهمشهري از دبيرخانه جايزه ادبي يلدا، داوران دوره چهارم جايزه ادبي يلدا، كار خود را با بررسي ۱۶۸ داستان كوتاه و ۳۱۷ رمان آغاز كردند كه از اين تعداد، حدود ۲۳۰ عنوان به علت عدم انطباق صوري با ملاك هاي جايزه يا عدم علاقه ناشر به شركت اثر در جايزه كنار رفته و بقيه آثار به داوري راه يافته اند.اين گزارش حاكي است بنا بود سه داور يلدا، هريك پانزده اثري را كه در توليد و آفرينش داستاني سال ۱۳۸۳ برتر مي دانند، فهرست كرده و فهرست هاي خود را تا ۱۵ آبان به دبيرخانه بفرستند.
با دريافت تمامي فهرست هاي پانزده عنواني داوران، مجموعا ۲۵ اثر در فهرست هاي دريافتي كه برنده تنديس يلدا يكي از اين ۲۵ اثر زير خواهد بود:
آبي تر از گناه / محمد حسيني / نشر ققنوس - آداب بي قراري / يعقوب ياد علي / نشر نيلوفر - انجيرهاي سرخ مزار / محمد حسين محمدي / نشر چشمه - با گارد باز / حسين سناپور / نشر چشمه - برف و نرگس / ناهيد طباطبايي / نشر قطره - بگذريم / بهناز علي پور گسكري / نشر چشمه - پاگرد / محمدحسين شهسواري / نشر افق - پايان درخت سيب / نوشين سالاري / نشر مرواريد - خورشيد / رحيم اخوت / نشر روزآمد - ديدار در حلب / جعفر مدرس صادقي / نشر مركز - رنگ كلاغ / فرهاد بردبار / نشر مركز - ساراي همه / فرشته احمدي / نشر قصه - شب سودابه / محمد زرين / مولف - صداهاي سوخته / سعيد عباس پور / نشر قصه - عادت مي كنيم / رويا پيرزاد / نشر مركز - عاشقيت در پاورقي / مهسا محب علي / نشر چشمه - فراموش اين زمستان / مهدي رجبي / نشر قصه - گرنيكا / فرشته توانگر / انتشارات ققنوس - ماهي ها در شب مي خوابند / سودابه اشرفي / نشر مرواريد - مرده اي كه حالش خوب است / احمد آرام / نشر افق - من قاتل پسرتان هستم / احمد دهقان / نشر افق - مكث آخر / يونس تراكمه / نشر قصه - هتل ماركوپولو / خسرو دوامي / نشر نيلوفر - وقت تقصير / محمدرضا كاتب / نشر نيلوفر - كيميا خاتون / سعيده قدس / نشر چشمه.

۵۰ هزار دانش آموز فيلم هاي جشنواره رشد
را به تماشا مي نشينند
گروه ادب و هنر- خبرنگار اعزامي همشهري به مشهد: جشنواره بين المللي رشد در سومين روز برگزاري، بيش از ۵۰ فيلم كوتاه و بلند را با مضمون علمي و آموزشي در بخش هاي مختلف به نمايش خواهد گذاشت. دهقان فداكار، باغ آلوچه، درسي براي فردا، مرثيه برف، رضايت نامه، دوخواهر، كوچ آسماني، عياران فيلم هايي هستند كه در بخش دانش آموزي به نمايش درمي آيند. اشك سرما، پايان زمستان، تنكابن خانه من است. سفر شگفت انگيز، گلف استريم، راز جنگجو، آقاي پرنده و ... عنوان برخي فيلم هاست كه در بخش كارشناسي جشنواره شاهد نمايش آن خواهيم بود. فيلم هاي كودكانه، سرود تولد، كوچه هاي باريك، آكواريوم، طبل بزرگ زير پاي چپ و... فيلم هايي است كه در بخش ويژه به نمايش در مي آيند.
به گزارش خبرنگار همشهري، در طي برگزاري جشنواره بيش از ۵۰ هزار دانش آموز در سينماهاي جشنواره به تماشاي فيلم ها مي نشينند. سالن هاي تالار تربيت، سينما سيمرغ، سينما مشكي و سينما قدس نيز بعد از ظهرها پذيراي كارشناسان سينما و دست اندركاران تعليم و تربيت معلمان و خانواده هاي آنان خواهد بود.

بهارستان
مرغ بريان
شيخ سزرزي، رحمة الله عليه، ميان مريدان نشسته بود. مريدي را سر بريان اشتها كرده بود. شيخ اشارت كرد كه او را سر بريان مي بايد بياريد.
گفتند: شيخ، به چه دانستي كه او را سر بريان مي بايد؟
گفت: زيرا كه سي سال است كه مرا بايست نمانده است، و خود را از همه بايست ها پاك كرده ام و منزهم. همچو آيينه بي نقش ساده گشته ام.
چون سربريان در خاطر من آمد و مرا اشتها كرد و بايست شده دانستم كه آن از آن فلان است، زيرا آيينه بي نقش است. اگر در آيينه نقش نمايد، نقش غيرباشد.
گزيده فيه مافيه به انتخاب و تصحيح دكتر الهي قمشه اي

برگي از تاريخ
درگذشت سعيد نفيسي
سعيد نفيسي در سال ۱۲۷۴ ش در تهران در خانواده اي اهل علم و دانش به دنيا آمد. خاندان پدري وي تا يازده پشت پزشك بودند و از مشاهير طبيبان به شمار مي رفتند. سعيد نفيسي پس از به پايان رساندن تحصيلات ابتدايي و متوسطه در تهران، راهي اروپا شد و پس از بازگشت به كشور، درموسسات علمي گوناگون به تدريس پرداخت. وي علاوه بر تدريس در دانشكده حقوق و ادبيات دانشگاه تهران و پرداختن به امور روزنامه نگاري، براي تدريس و پرداختن به امور روزنامه نگاري، براي تدريس در دانشگاه هاي كابل، قاهره و سن ژوزف به كشورهاي افغانستان، مصر و لبنان سفر كرد و مدتي در راديو، برنامه هاي علمي اجرا نمود. نفيسي به مدت بيش از بيست سال، ضمن تحقيق مستمر در متون ادبيات فارسي، به تدريس در دوره هاي فوق ليسانس و دكتراي دانشگاه تهران در رشته ادبيات مشغول بود و شاگردان متعددي پرورش داد. از آثار وي مي توان از اين كتب ياد كرد: آخرين يادگار نادر شاه، ايران در يكصد و هفتاد سال اخير، تاريخ ادبيات روسي، ستارگان سياه نيمه راه بهشت و ترجمه ديوان شعر و... سرانجام اين نويسنده، مترجم، مورخ، مصحح و استاد دانشگاه در بيست ودوم آبان ۱۳۴۵ ش در هفتاد و يك سالگي درگذشت.
يورش ساواك به منزل امام خميني(ره)
حضرت امام خميني(ره) قبل از تبعيد به نجف، در منزلي در مقابل مدرسه حجتيه قم، محلي به عنوان كتابخانه و محل درس و بحث طلاب تاسيس كرده بودند كه مورد مراجعه فراوان طلاب واقع گرديد. ساواك كه از فعاليت اين مكان در جهت معرفي حضرت امام هراسناك شده بود، در چنين روزي در سال ،۱۳۴۶ به آنجا و نيز بيت آن حضرت در قم يورش برد و كليه كتاب ها و نشريات و جزوات موجود كه بالغ بر ده هزار جلد بود، به همراه اوراق و اسناد تاريخي به يغما برد. از آن پس در كتابخانه بسته شد و رفت وآمد به آنجا، ممنوع اعلام گرديد.
تحريم كالاهاي آمريكايي توسط جمهوري اسلامي ايران
در پي تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در سيزدهم آبان ،۱۳۵۸ مقامات آمريكايي، ايران را به عكس العمل هاي شديد سياسي، اقتصادي و نظامي از جانب خود تهديد نمودند. در اين حال مسئولان جمهوري اسلامي، در دومين روز اشغال سفارت آمريكا، ابتدا مسئله تحريم صادرات نفتي ايران به آمريكا را مطرح كردند و از پانزدهم آبان ،۱۳۵۸ صدور نفت ايران به ايالات متحده قطع شد. در ادامه، وزارت بازرگاني، فروش كالاهاي آمريكايي را ممنوع اعلام نمود و سپس جامعه داروسازان ايران، از جامعه پزشكان خواست از تجويز داروهاي آمريكايي خودداري نمايد. از آن سو، كارتر، رئيس جمهور وقت آمريكا نيز دستور قطع خريد نفت از ايران را صادر كرد. با افزايش تنش ميان ايران و آمريكا و حل نشدن مسئله گروگان ها، در بيست چهارم آبان ۱۳۵۸ دارايي هاي ايران در آمريكا مسدود و بلوكه شد تا اينكه روابط سياسي دو كشور در فروردين ۱۳۵۹ش به صورت رسمي قطع گرديد. دولت آمريكا از آن پس همه گونه تهديد، تحريم، تجاوز و دخالت در امور جمهوري اسلامي ايران را سرلوحه اعمال زورگويانه خود قرار داد و قصد داشت تا ايران را در جهان منزوي سازد.

گلستان
خرمشاهي و تصحيح خمسه نظامي
بهاءالدين خرمشاهي در حوزه قرآن پژوهي و البته پژوهش هاي ادبي، چهره اي شناخته شده و مورد اعتماد است. هنوز «حافظ نامه» وي و البته ترجمه اش از قرآن كريم، خواندني است و خواستاران فراواني دارد؛ اگرچه برخي از منتقدان بر كارهاي اخيرش، به خصوص دانش نامه قرآن و قرآن پژوهي ايراداتي گرفته اند. خرمشاهي هم اينك درصدد ارائه تصحيحي تازه از خمسه نظامي گنجوي است. اين تصحيح كه قرار است از سوي انتشارات دوستان به بازار كتاب عرضه شود، براساس نسخه سعدلو (قرن ۸ هجري شمسي) و مقابله آن با نسخه چاپ شده در آكادمي علوم شوروي تصحيح شده است.
فرهنگ سخن دانش آموز
دكتر حسن انوري سرپرست مجموعه ۷ جلدي فرهنگ سخن، همچنان نوه و نتيجه هاي خود را به بازار نشر مي فرستد. پس از انتشار اين مجموعه از سوي انتشارات سخن در فاصله يك سال، فرهنگ دوجلدي و سپس فرهنگ بزرگ و مدتي بعد فرهنگ كوچك سخن به بازار كتاب راه يافتند. پس از آن با حضور مؤلف و ناشر و جمعي از چهره هاي نامي عرصه فرهنگ و ادب از فرهنگ كنايات سخن در منزل استاد دكتر محمد حسن رياحي رونمايي شد. مدتي بعد نيز فرهنگ كودكان و نوجوانان سخن كه خود تأليفي مستقل بود، در هيأتي شكيل و با تصاويري زيبا به بازار عرضه شد و اينك فرهنگ دانش آموز سخن در هيبتي جمع و جور با لغاتي كه بيشترين كاربرد آن در سطح دبيرستان و راهنمايي است، به بازار كتاب راه يافته است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
برگزاري پنجمين همايش بين المللي چهره هاي ماندگار
پنجمين همايش بين المللي چهره هاي ماندگار به منظور تجليل از فرهيختگان علمي، فرهنگي و هنري، امروز يكشنبه ۲۲ آبان با حضور بيش از هزار تن از محققان، پژوهشگران و چهره هاي علمي و فرهنگي كشور در محل مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود. به گفته محمود اسعدي دبير ستاد چهره هاي ماندگار، اين همايش به اهتمام ستاد چهره هاي ماندگار و با همكاري دانشگاه ها، فرهنگستان ها و همچنين برخي از نهادها، انجمن ها و محافل علمي كشور برگزار مي شود.
اسعدي افزود: در پنجمين همايش بين المللي چهره هاي ماندگار، بيش از ۲۰ تن از استادان برجسته و ممتاز در رشته هاي مختلف علوم انساني، هنر، علوم پايه، كشاورزي، فني و مهندسي، پزشكي، ايران شناسي و دفاع مقدس معرفي شده و از آنها تجليل به عمل خواهد آمد. دبير ستاد چهره هاي ماندگار همچنين اعلام كرد: «خبرگزاري مشاهير ايران و جهان» به زودي از سوي اين ستاد راه اندازي مي شود.
راديو تهران پرمخاطب ترين شبكه راديويي ايران
براساس آخرين نظرسنجي مركز تحقيقات مطالعات و سنجش برنامه اي سازمان صدا و سيما، شبكه راديويي تهران عنوان پرمخاطب ترين شبكه راديويي ايران را كسب كرد. اين تحقيق در ۲۱ شهر كشور در تاريخ سوم مهر ماه ۸۴ اجرا شد و يك هزار و ۴۳۰ تن از هموطنان در اين نظرسنجي شركت داشته اند. بر اين اساس، در فصل تابستان (فصل مورد نظرسنجي) راديو تهران با ميزان متوسط ۳۸ درصد كل مخاطبان راديو و ميزان ۸۱ درصد رضايتمندي آنان در صدر جدول رده بندي پرشنونده ترين شبكه هاي راديويي ايران ايستاد. براساس اين گزارش، راديو سراسري، راديو پيام در رده دوم و سوم اين جدول قرار گرفته اند. اين نظرسنجي در حالي صورت گرفت كه راديو تهران به دليل وظيفه پخش برنامه  در تهران را دارد و در برخي استان ها و شهرها اصلاً فرستنده ندارد و ميزان اعلام رأي هموطنان در اين شهرها صفر بوده است.
دعوت از ۲۵ شبكه معتبر دنيا براي شركت
در جشنواره برنامه هاي راديويي ايران
دبير هفتمين جشنواره بين المللي برنامه هاي راديويي از دعوت ۲۵ مدير شبكه هاي معتبر راديويي دنيا به اين جشنواره خبر داد.
دكتر شهرام گيل آبادي اعلام كرد: هفتمين دوره جشنواره از اتحاديه راديو و تلويزيون آسيا و اقيانوسيه (ABU) و اتحاديه راديو و تلويزيون اروپا (EBU) تبليغ مي شود.
وي افزود: با حدود ۱۷۰ كشور براي شركت در جشنواره ارتباط برقرار شده است كه بسياري از آن خواستار اطلاعات تكميلي شده اند.
مدير راديو تهران با بيان اين كه حدود ۷استاد بزرگ به اين جشنواره دعوت شده اند، اظهار كرد: تيم كلارك، پروفسور كراسل و رئيس دپارتمان راديو دانشكده سن لويي پاريس ازجمله افرادي هستند كه به ايران مي آيد. وي درباره ميزان برنامه هاي ارسالي به اين جشنواره گفت : سال گذشته در بخش بين الملل حدود ۷۰ شركت كردند و با افزايش تبليغات در سال جاري، پيش بيني مي شود كه اين رقم افزايش يابد و كشورها تا بهمن ماه سال جاري فرصت دارند كه برنامه هاي خود را براي شركت ارسال كنند.

كوتاه از هفت هنر
ريچارد براتيگان در نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه
ريچارد براتيگان يكي از بزرگترين نويسندگان و شاعران دهه ۶۰ نسل بيت آمريكاست كه آثارش تحولي در ادبيات به وجود آورد، از معروفترين آثار او مي توان به كتاب صيد قزل آلا در آمريكا اشاره كرد.يكصد وهفتاد و نهمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به نقد و بررسي آثار براتيگان اختصاص دارد كه با حضوردكتر حسين پاينده و مصطفي مستور در روز سه شنبه ۲۴/۸/۸۴ ساعت ۱۷ در خانه كتاب برگزار مي شود.از براتيگان تاكنون رمان صيد قزل آلا در آمريكا و مجموعه داستان اتوبوس پير به فارسي ترجمه و منتشر شده است.
آغاز فستيوال فيلم هاي ايراني در موزه هنرهاي زيباي بوستون
جمعه، پريروز در موزه هنرهاي زيباي بوستون، اولين فيلم از ۱۳ فيلم انتخابي براي اجرا در دوازدهمين فستيوال فيلم هاي ايراني به نمايش درآمد.
به گزارش ايسنا از بوستون، افتتاحيه اين نمايشگاه با نمايش فيلم جزيره آهني كاري از محمد رسول اف همراه بود.اين فستيوال كار خود را امروز با نمايش دو فيلم بيدار شو آرزو و گيلانه ادامه خواهد داد.
در پايان اين فستيوال قرار است پيش از نمايش فيلم زن زيادي، تهمينه ميلاني جايزه ويژه آي اكس را دريافت كند. اين فستيوال سالانه در بوستون بر پا مي گردد و هر سال يكي از كارگردانان جايزه ويژه را به خود اختصاص مي دهند. اين فستيوال در روز ۴ دسامبر به كار خود پايان خواهد داد.
جايزه ادبي «گيلر» براي داستان «جنگ ويتنام»
«ديويد برگن» ، نويسنده رمان «زماني در وسط» با موضوع «جنگ ويتنام» برنده جايزه ادبي «گيلر» شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، رمان «زماني در وسط» داستان سربازي كه به منظور سياحت به ويتنام، جايي كه ۲۹ سال پيش از اين در آنجا جنگيده است، سفر مي كند.
اين رمان كه برگرفته از داستان مسافرت خانواده اي به ويتنام در سال ۱۹۹۶ است، در اين دوره از رقابت ها برنده جايزه گيلر شد.جايزه «گيلر» بزرگترين جايزه ادبي در بخش رمان است كه هرساله در كانادا برگزار مي شود. اين جايزه ۴۰ هزار دلاري هر ساله به نويسنده بهترين رمان كانادايي و يا بهترين مجموعه اي از داستان هاي كوتاهي كه در انگلستان منتشر شده است، تعلق مي گيرد.
برگزاري روز اقبال در پيشاور پاكستان
توسط خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران، مراسم بزرگداشت روز اقبال لاهوري روز جمعه بيستم آبان در پيشاور برگزار شد.در اين مراسم، رييس آكادمي ادبيات پاكستان در ايالت سرحد و جمعي از شعرا و نويسندگان و اساتيد دانشگاه پيشاور به تفصيل پيرامون ويژگيهاي اقبال و اشعاراو، نقش وي در تحولات اجتماعي و سياسي شبه قاره سخن گفتند.مسعود اسلامي رييس خانه فرهنگ ايران درسخناني در اين همايش از اقبال بعنوان انساني وارسته، فيلسوف، عارف و آزاده ياد كرد و به نقش او به عنوان شخصيتي مصلح آگاه و عاشق قرآن و اسلام و پيامبر اكرم (ص ) تاكيد كرد.
برگزاري دهمين جشنواره تئاتر استان تهران
دهمين جشنواره تئاتر استاني و ششمين جشنواره تئاتر خياباني استان تهران در بخش هاي مسابقه، خياباني و جنبي از اول تا پنجم آذر ماه برگزار مي شود.در بخش مسابقه اين جشنواره نمايش هاي «آواز ستاره ها» از ساوجبلاغ، «آگهي» از ورامين، «نيلوفرهاي آبي» از شهريار، «عكس تازه» از پاكدشت، «بي بي كنه» از ري، «هفت من از هذيان هفتاد من» از كرج، «زيتون» و «من او» از شميرانات به روي صحنه مي روند.
هيأت داوران جشنواره، همچنين اسامي نمايش هاي خياباني و جنبي را پس از بازبيني نهايي براي حضور در جشنواره معرفي خواهد كرد.
تقدير از دو فيلمساز در جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران
در طول برگزاري بيست ودومين جشنواره ملي و دهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، از دو فيلمساز و فيلمبردار باسابقه سينماي كوتاه و مستند ايران تجليل به عمل خواهد آمد. آقايان بيژن ميرباقري (فيلمساز) و مرتضي پورصمدي (فيلمبردار) ازجمله هنرمندان سرشناس سينماي ايران هستند كه با نمايش فيلم هاي برجسته و برگزاري جلسه نقد و بررسي آثار آنها در «جشنواره فيلم كوتاه تهران» ، مورد تقدير قرار خواهند گرفت.براساس اين گزارش، ۸ فيلم كوتاه داستاني، مستند و انيميشن از «بيژن ميرباقري» تحت عناوين پسرك آبي، برادران اميدوار، گل، مرد و سايه، نامه نانوشته، مه سا، دو خواهر و خاموشي در يك سكانس ويژه (عصر شنبه ۲۸ آبان ماه، ساعت ۲۰-۳۰/۱۸) در سالن شماره ۲ سينما فلسطين روي پرده خواهد رفت.بيست و دومين جشنواره ملي و دهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، از ۲۴ تا ۲۹ آبان ماه ۱۳۸۴ در هر سه سالن «سينما فلسطين» تهران و همزمان در شهرهاي ساري، شاهرود و زاهدان برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بالاتر از همه
جمعيت روبه روي صفحه بزرگ كامپيوتري در سالن ايستاده و چشم به اسامي داشتند. من بالاتر از همه و نزديك صفحه بودم، اما كسي مرا نمي ديد.
به دنبال اسمم مي گشتم، مثل روزهاي كنكور. اسامي پي درپي عوض مي شدند، مطمئن بودم كه اسمم پيدا مي شود، بالاخره ديدم: نام و شهرت ... محل فوت ... محل دفن ... !
آن قدر عصباني شدم كه بقيه اش را نخواندم. بارها به همه گفته بودم: «مرا در آنجا دفن نكنيد» و جاي ديگري را مشخص كرده بودم.
فقط بلدند گريه و زاري كنند، كاشكي همه را از ارث محروم كرده بودم... .
مصطفي چترچي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*موزه دفينه: نمايشگاه آثار نقاشي سالوادور داليو ماركو لاكيس و آثار نقاشي ثريا وهاب زاده/ تا ۲۹ آبان/ خيابان ولي عصر، بلوار ميرداماد، نبش كوچه دفينه، تماشاگه پول/ تلفن ۸۸۷۷۴۷۴۵
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي گروهي از بانوان هنرمند/ از ۲۷ آبان تا دوم آذر/ بلوار آفريقا، پديدار، ساختمان شهروز/ تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴ .
*نگارخانه نياوران: نمايشگاه عكس «هنر و طبيعت» / از ۲۲ آبان همراه با اهداي جوايز به سه عكاس برتر/ انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران.
*گالري افرند: نمايشگاه نقاشي و طراحي مريم خامسي/ تا ۳۰ آبان/ بزرگراه آل  احمد، جهان آرا، خيابان ،۱۷ پلاك ۵۴/ تلفن: ۸۸۰۱۲۳۳۴
*گالري نقش جهان: نمايشگاه نقاشي ناصر نورمحمدزاده/ تا اول آذر/ نياوران، مژده، خيابان زماني، محمودي ،۲ پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۲۷۱۶۲۲۰
*گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي مرجان مدرسي/ ۲۴ تا ۲۸ آبان/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا ۲۵ آبان/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳

گل و گياه
آنمون
007479.jpg
نام علمي: Anemone blanda Radar
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه غده دار با برگهاي نيمه افراشته به رنگ سبز تيره داراي سرلوب با دندانه هاي عميق، گلهاي سرخابي رنگ آن با مركز سفيدرنگ و تعداد ۱۴-۹ گلبرگ باريك در فصل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۰-۵ و گستردگي آن به ۱۵-۱۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه - آفتاب، خاك سبك كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم غده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |