چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۵ - Nov 9, 2005
بخشنامه بودجه ۸۵ به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد
يارانه ها به نفع اقشار آسيب پذير هدايت مي شود
تعرفه مشتركان پرمصرف آب ، برق و گاز افزايش مي يابد
007101.jpg
گروه اقتصادي : بخشنامه بودجه ۸۵ كه انتظار مي رفت قبل از آبان ماه به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شود، بالاخره روز گذشته به امضاي رئيس جمهوري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما بخشنامه بودجه اولين گام براي تهيه بودجه است كه در بخشنامه بودجه ۸۵ شاهد برخي نكات جالب و در عين حال حياتي براي اقتصاد كشور هستيم.
يكي از اين موارد توجه به اصلاح تعرفه هاي خدمات دولتي چون آب، برق و گاز هستيم و از سوي ديگر به نظر مي رسد دولت درصدد است تا گام هاي مهمي براي هدفمندكردن يارانه ها بردارد.
در بخشنامه بودجه سال آينده درخصوص تعرفه خدمات دولتي آمده است: براي اصلاح قيمت خدمات دولتي در بخش خانگي بايد طرحي ارائه شود كه براي مصارف كم تعرفه مصرف آب، برق و گاز كاهش يابد اما براي مصارف بالا و با هدف مديريت تقاضا و تأمين عدالت تعرفه ها بايد افزايش يابد.
همچنين در اين بخشنامه با اشاره به هدفمند كردن يارانه ها ذكر شده است كه براي هدايت يارانه ها به نفع اقشار آسيب پذير و ضعيف حداقل ۲۰ درصد يارانه مستقيم از دهك هاي بالا به دهك هاي پايين جامعه منتقل مي شود.
از ديگر موارد مهم در بخشنامه بودجه توجه جدي به انضباط مالي است به طوري كه براساس اين بخشنامه سهم، بودجه عمومي دولت از توليد ناخالص داخلي در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بايد ۲ درصد كاهش يابد و اين ميزان براي بودجه شركت هاي دولتي ۵ درصد در نظر گرفته شده است.
بررسي بودجه ۸۵ از ۲۹ آذر
در دولت شروع مي شود
در همين حال ديروز مدير كل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي چگونگي تنظيم بودجه عملياتي تا تقديم آن به مجلس را تشريح كرد.
محمد كردبچه افزود: با ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۵ دستگاه هاي اجرايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي يك ماه و نيم فرصت دارند كه بودجه سال آينده را نهايي و براي تصويب به دولت ارسال نمايند.وي خاطرنشان كرد:بررسي بودجه سال ۱۳۸۵ از ۲۹ آذرماه در دولت شروع شده و كليات و تبصره هاي آن مورد بحث قرار مي گيرد.
كردبچه تصريح كرد: احتمال دارد بودجه تنظيمي برخي دستگاه هاي اجرايي كه به سازمان مديريت ارسال مي شود، به دليل عدم تفاهم با اين سازمان تغييركند.
وي تاكيد كرد: پس از تصويب بودجه سال ۱۳۸۵ در دولت سازمان مديريت وبرنامه ريزي اين بودجه را تلفيق كرده وبا چاپ آن در ۲۵ دي ماه تقديم مجلس مي نمايد.
كردبچه با بيان اينكه چهارچوب بودجه سال ۱۳۸۵ با سال هاي گذشته تفاوت چنداني نخواهد داشت، اظهارداشت:تنها روش كار در اين بخشنامه آن است كه بر مبناي بودجه ريزي عملياتي انجام مي شود.

در صورت تامين نشدن اعتبارات؛
خاموشي در كشور قطعي است
در صورت عدم تامين اعتبار لازم براي ساخت نيروگاه هاي جديد برق، با مشكل خاموشي مواجه مي شويم.
پرويز فتاح وزير نيرو در حاشيه هفتمين نمايشگاه فناوري هاي نوين صرفه جويي درمصرف آب افزود:در دو ماه گذشته بسياري از پروژه هاي ما به دليل كمبود سيمان آسيب جدي ديده اند و تلاش وزراي مربوطه چندان به نتيجه نرسيده است.
وي با بيان اينكه احداث شبكه فاضلاب هفت شهرمهم ايران در حال انجام است، خاطرنشان كرد: مطالعات در۱۸ شهر ديگرنيز به پايان رسيده و دراولين فرصت دررديف بودجه اي قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد:دولت موضوع ادغام وزارت نفت و نيرو را كنارگذاشته چرا كه موضوعيت نداشته و فعلا قابل طرح نيست.
وي با اشاره به اينكه با توجه به تنظيم جهشي بودجه سال ،۸۵ رويكرد مثبتي دركميسيون  هاي مجلس ودولت نسبت به تصويب آن وجود دارد، تاكيد كرد: در تنظيم اين بودجه با رييس جمهور و برخي وزراي مربوطه و كميسيون هاي مرتبط مجلس رايزني  هايي شده است و فكر مي كنم با اين روش تنظيم بودجه ۸۵ همسو با اكثر مسئولان نظام باشد.
فتاح درخصوص ناكارآمدي بيمه نيروگاه هاي كشور، افزود: براي بيمه نيروگاه ها نيز دستورالعمل هايي دردستوركارقرار گرفته است كه اميدواريم با همكاري شركت هاي بيمه انجام شود. فتاح درخصوص سد سيوند گفت:جلسات متعددي درخصوص سد سيوند با سازمان ميراث فرهنگي برگزار شده و طي نامه اي به رييس  جمهور نظرات خود را منتقل كرده ام و اين در حالي است كه من درهرجلسه دولت با رييس سازمان جهانگردي و ميراث فرهنگي صحبت و روال سد سيوند را با همفكري يكديگر مورد نقد قرار مي دهيم.
وي تصريح كرد:در آينده  اي نزديك از خبرنگاران دعوت خواهيم كرد كه بازديد مشتركي را از سد سيوند داشته كه درآنجا همه شاهد اين باشند كه كار به صورت كاملا هماهنگ شده پيش مي رود.
فتاح افزود: اگر اعتبارات لازم براي ساخت و توسعه نيروگاه هاي كشور تامين نشود درسال آينده نيزبا كمبود برق مواجه خواهيم بود.

لايحه اصلاح حقوق بازنشستگان به مجلس رفت
گروه اقتصادي: لايحه افزايش حقوق بازنشستگان كشوري و لشگري پس از تصويب از سوي هيأت دولت براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال شد.
به گزارش خبرنگار ما در روزهاي اخير خبر تصويب افزايش حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري از سوي فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شده بود.
در تبصره اي از اين لايحه كه از سوي دولت تحت عنوان «اصلاح تبصره ۳ الحاقي ماده ۹ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت» به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است تأكيد شده كه اين افزايش شامل مستمري بگيراني مي شود كه مستمري دريافتي ماهانه آنان كمتر از سه ميليون ريال است .
براساس اين لايحه درصدهاي مندرج در تبصره ۳ الحاقي ماده ۹ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، موضوع ماده ۸ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب سال ۱۳۸۰ به ترتيب به ميزان ۳۶۰ درصد و ۱۰۰ درصد اصلاح مي شود.

در هشت ماه گذشته
۱۰ ميليون و ۸۹۸ هزار تن گندم
مازاد كشاورزان خريداري شد
گندم خريداري شده از استانهاي كشور تا تاريخ ۱۱ آبان ماه سال جاري حدود ۱۰ ميليون و ۸۹۸ هزار و ۱۱۵ تن شده است.
بر اساس آمار شركت بازرگاني دولتي، تا تاريخ ۱۱ آبان ماه سال جاري حدود ۳ ميليون و ۹۷۰ هزار و ۶۷۳ تن گندم توسط شركت بازرگاني دولتي و ۶ ميليون و ۹۲۷ هزار و ۴۴۲ تن گندم توسط تعاون روستايي خريداري شده است.
بر اساس اين گزارش بيشترين ميزان گندم در طول مدت يادشده به ترتيب استان فارس با يك ميليون و ۸۱۱ هزار و ۲۴۸ تن (۶/۱۶ درصد از كل كشور)، استان خوزستان يك ميليون و ۲۶۷ هزار و ۲۶۶ تن( ۶/۱۱ درصد ازكل كشور)، گلستان ۸۹۹ هزار و ۶۹۵ تن (۳/۸ درصد از كل كشور) و خراسان رضوي با ۸۶۱ هزار و ۲۰۲ تن (۹/۷ درصد از كل كشور) گندم خريداري شده است.
كمترين ميزان از استان گيلان با ۱۹ هزار و ۵۱ تن (۲/۰ درصد از كل كشور)، سيستان و بلوچستان با ۴۲ هزار و ۹۵۳ تن ( ۴/۰ درصد از كل كشور)و خراسان جنوبي با ۴۳ هزار و ۸۸۶ تن (۴/۰ درصد از كل كشور) خريداري شده است.

كاهش ريسك در بازار سرمايه
دو سال پيش در دانشگاه علامه طباطبايي ميزگردي براي بررسي بازار سرمايه برگزار شد. يكي از صاحبنظران اقتصادي كشور در اين ميزگرد با قاطعيت اعلام كرد، هر روزي كه از فعاليت بورس تهران جلوگيري شود در حقيقت براي كشور منفعت است.
البته در پشت اين حرف واقعيت هاي بسياري نهفته بود كه گذشت زمان آنها را اثبات كرد.بازار سرمايه در كشور ما در دوره اي با چنان شتابي به پيش رفت كه كمتر كسي روزهاي سياه بورس را براي آن پيش بيني مي كرد، اما اكنون شرايط به گونه ديگري رقم خورده به طوري كه تمام ظرفيت هاي فكري و اجرايي كشور به كار گرفته شده تا وضعيت بورس سروسامان پيدا كند.يكي از مهمترين مشكلات بورس تهران، عدم تنوع در ابزارهاي مالي است كه اكنون در هر بازار سرمايه اي اين ابزار براي كاهش ريسك وجود دارد.
يكي از اين ابزارها فروش سهام با اختيار فروش است كه به نظر مي رسد مسئولان بورس تازه به فكر افتاده اند تا از اين ابزار استفاده كنند. اما سوال اين است كه منظور از «اختيار فروش» چيست.منظور از اين ابزار اين است كه شركت هاي معتبر مانند شركت هاي پتروشيمي يا سرمايه گذاري ها مي توانند سهامي را بفروشند و همراه با اين فروش، «اختيار فروش» نيز به خريدار بدهند.
براي مثال ممكن است فردي سهام A را با قيمت ۲۰۰ تومان خريداري كند اما فروشنده سهم A را با «اختيار فروش» ۲۱۵ تومان در سال آينده به فروش برساند، حال اگر سال آتي فرا برسد و مثلا قيمت سهام به ۱۸۰ تومان كاهش يافته باشد، آنگاه خريدار به فروشنده مراجعه كرده و سهام خود را به قيمت ۲۱۵ تومان به فروش مي رساند.
اما اگر قيمت سهم بالاتر از ۲۱۵ تومان باشد، آنگاه خريدار سهام بديهي است كه از اختيار خود استفاده نكند.
اما نكته در اين جا است كه ابزار «اختيار فروش» يكي از مهمترين راهكارها براي كاهش ريسك بازار است، مساله اي كه در بورس تهران تاكنون به آن بي توجهي شده است و جالب است اشاره شود كه از اين نوع ابزارها دهها مورد وجود دارد كه متاسفانه تاكنون بازار بورس تهران بهره اي از آنها نبرده است و البته اين راهكار جزء چندين راهكاري است كه معمول بازارهاي سهام در دنياست و تاكنون راهي به بازار سهام ايران نداشته است.
بديهي است، استفاده از ابزارهايي اينگونه، مناسب مقاطع زماني ركود يا بحران در بازار بورس است و نمي توان با توسل به چنين راهكارهايي اميد به پايداري رونق در بازار بورس داشت. بازار بورس قواعد خاص خود را دارد كه درك درست اين قواعد و تلاش درجهت اعمال آن بهترين راهكار پايداري در بازار است.

تمديد اعطاي وام ۱۸ ميليون توماني مسكن ضروري بود
گروه اقتصادي: بانك مسكن اخيرا در خبري اعلام كرد كه طرح پرداخت توأم تسهيلات خريد واحدهاي مسكوني پس از اتمام دوره آزمايشي (پايان آبان ماه امسال) مجددا تا پايان بهمن ماه سال جاري تمديد شد. اين درحاليست كه پيشتر مديرعامل سابق بانك مسكن اعلام كرده بود در صورت موفق بودن طرح فوق زمان آن تمديد خواهد شد. درخصوص اثرات اجراي اين طرح، تأثير آن بر نرخ تورم و راهكارهاي حل ركود بازار مسكن با علي اكبر آقايي رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* چه ضرورتي براي تمديد زمان اعطاي وام ۱۸ ميليون توماني مسكن (۱۲ ميليون تومان با سپرده گذاري و ۶ ميليون تومان بدون سپرده گذاري) وجود داشت؟
- علي رغم افزايش ۳/۲۴ درصدي درآمد خانوار شهري در سال، گروه هاي كم درآمد همچنان بيشترين سهم درآمد خود را براي تأمين مسكن صرف مي كنند، ازاين رو به منظور افزايش توان خريد مردم بايد سقف وام مسكن افزايش مي يافت و اعطاي وام ۱۸ ميليون توماني نيز تمديد مي شد. البته نبايد اين نكته را از نظر دور بداريم كه ميزان كارمزد دريافتي از محل اعطاي اين وام كه براي مبلغ ۱۲ ميليون تومان با سپرده گذاري ۱۵درصد و براي ۶ ميليون تومان بدون سپرده گذاري ۱۶درصد است بايد كاهش يابد تا مردم توان بازپرداخت اقساط را داشته باشند. همچنين دوره بازپرداخت نيز كه فعلا براي تسهيلات به مبلغ ۱۲ ميليون تومان ۱۸ تا ۱۲ سال است و براي تسهيلات به مبلغ ۶ ميليون تومان ۷ سال تعيين شده نيز مطلوب تر است افزايش يابد.
* آيا افزايش سقف وام مسكن در مدت زمان نسبتا كوتاهي از ۵ ميليون تومان به ۸ ميليون تومان و سپس ۱۲ ميليون تومان و نهايتا ۱۸ ميليون تومان باعث بالارفتن تورم نشده است؟
- تأثير تورم در توانمندي اقتصاد خانوار نسبت به تأمين مسكن به مراتب بالاتر از آن است كه بخواهيم فكر وضعيت تورمي وام ۱۸ ميليون توماني باشيم.
بايد اذعان كرد كه افزايش سقف وام مسكن در بالا رفتن نرخ تورم بي تأثير نبوده است، اما ماهيت وجودي تورم به نحوي است كه بايد در بخش هاي گوناگون اقتصادي مهار شود. در شرايطي كه درصد نرخ تورم به بالاي ۲۰ درصد رسيده است با كاهش توان خريد مردمي چاره اي جز اعطاي وام مسكن و افزايش سقف اين وام وجود ندارد.
* باتوجه به وجود مشكلات درون سازماني و برون سازماني در بخش مسكن، اعمال چه نوع سياست گذاري زمينه ساز خروج بازار مسكن از ركود خواهد شد؟
- مشكلات برون سازماني بخش مسكن كه مربوط به كاهش و افزايش قدرت اقتصادي، كنترل نرخ ها و سقف درآمدهاي خانوارهاست از خارج سيستم بر اين بخش فشار وارد مي كند. در بخش مشكلات درون سازماني نيز مباحثي چون نرخ و نحوه توزيع زمين، نرخ مصالح ساختماني، مقاوم سازي و حتي سقف هزينه ها و دستمزدها مطرح است.درواقع بايد سياست گذاري درون اين بخش (وزارت مسكن و شهرسازي) به نحوي باشد كه ميان تك تك اجزا تعامل و تعادل به وجود آورد. با وجود اين رويه قيمت تمام شده مسكن كنترل خواهد شد و ميان قيمت مسكن و هزينه هاي تمام شده يك واحد مسكوني توازن به وجود خواهد آمد. در صورت عدم تحقق اين مهم بايد گفت مشكل مسكن كماكان باقي خواهد ماند.

مركز اطلاعات انرژي  آمريكا:
ايران با دو پله سقوط تا سال ۲۰۲۰
به چهارمين توليدكننده اوپك تبديل مي شود
فارس:مركز اطلاعات انرژي آمريكا پيش بيني كرد توليد نفت ايران در سال ۲۰۲۰ با افزايش اندك به ۷/۴ ميليون بشكه در روز رسيده و ايران از نظر توليد نفت در ميان اعضاي اوپك از رتبه دوم به جايگاه چهارم نزول كند.در آخرين گزارش منتشر شده  از سوي مركز اطلاعات انرژي آمريكا پيش بيني شده است توليد ۱۱ كشور عضو اوپك در سال ۲۰۲۰ به ۷/۴۹ ميليون بشكه در روز برسد كه اين رقم نسبت به رقم كنوني توليد اوپك بيش از ۱۸ ميليون بشكه در روز افزايش خواهد داشت. توليد نفت ايران در اين سال با افزايش ۸۰۰ هزار بشكه در روز به ۷/۴ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.

در صورت تأمين اعتبار منطقه اول
مناقصه منطقه دوم آزادراه تهران- شمال برگزار مي شود
گروه اقتصادي: مناقصه منطقه دوم آزادراه تهران _ شمال آماده برگزاري است.
مجري آزادراه تهران _ شمال در گفت وگو با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب افزود: در مناقصه منطقه دوم طرح، تاكنون پيشنهاداتي از ۸ گروه مشترك داخلي و خارجي ارسال شده است.
مصطفي ميري ميزان مشاركت طرف هاي داخلي را ۵۱ درصد و خارجي را ۴۹ درصد اعلام و تأكيد كرد: از آنجا كه برگزاري مناقصه دوم نيازمند تخصيص اعتبار است اين كار بعد از گشايش اعتبار منطقه اول صورت مي گيرد.
منطقه دوم طرح آزادراه تهران _ شمال به فاصله ۲۵ كيلومتر و در فاصله دوآب شهرستانك تا پل زنگوله است كه تنها كار حفاري تونل اكتشافي البرز با ۶ هزار و ۳۰۰ متر طول از ابتداي سال جاري آغاز و تاكنون بيش از ۲ هزار متر حفاري شده است.
مجري طرح همچنين از برگزاري مناقصه منطقه سوم، شش ماه پس از برگزاري مناقصه منطقه دوم خبر داد.
آزاد راه تهران شمال با گذشت ۹ سال از آغاز عمليات اجرايي آن تاكنون در حدود ۱۰درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. اخيرا نيز به دليل كمبود اعتبار، اخباري مبني بر تعطيلي عمليات اجراي طرح منتشر شده است.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۲۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۸۸
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۷۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۶۵۳

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |