چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۵ - Nov 9, 2005
اعلام جزئيات طرح اختيار فروش سهام
گروه بورس: روز دوشنبه خبرگزاري ها اخباري را از حاشيه مراسم توديع و معارفه مديران جديد بانكي مخابره كردند كه چندان درست و منطبق با واقعيت نمي نمود. در اين خبرها به نقل از وزير اقتصاد اعلام شده بود سهامداران در صورت متضرر شدن مي توانند سهام خود را به اوراق مشاركت تبديل كنند.از آن جا كه به نظر مي رسيد خبرنگاران حوزه بانك خبرگزاري ها در انتقال مفهوم گفته هاي وزير اقتصاد دچار اشتباه شده اند برخي روزنامه ها از جمله «همشهري» با احتياط نسبت به چاپ خبر اقدام كردند.حال با توجه به توضيح ارائه شده به وسيله رئيس هيأت مديره و دبير كل بورس به نظر مي رسد حدس و گمان ما در اين باره درست بوده است. طبق ترجمان صحيح بيان شده از سوي مسئولان بازار سرمايه، موضوعي كه از آن به عنوان پرداخت سود تضمين شده به سهامداران و تبديل برگه هاي سهام به اوراق مشاركت تعبير شده همان «مكانيزم اختيار فروش» يا «آپشن» است.
براساس گزارش دريافتي در اين باره ، رئيس هيات مديره بورس گفت: پرداخت ۱۵ درصد سود تضمين شده در مكانيزم آپشن به تصويب شوراي بررسي رسيده است.
حيدر مستخدمين حسيني اظهار داشت: سيستمي كه براي پرداخت سود تضمين شده در بورس اتخاذ شده، «آپشن» يا اختيار فروش است كه در معاملات بازرگاني در سطح بسيار كلان انجام مي شود. بر اساس اين سيستم مثلاً قيمت يك سهام براي خريدار ۲۰۰ تومان پيش بيني شده و هنگام معامله شركت فروشنده متعهد مي شود شش ماه بعد اين سهام را از خريدار به قيمت ۲۳۰ تومان خريداري كند. در اين زمان خريدار سهام مختار است سهام خود را بفروشد و يا نگاه دارد.
مستخدمين حسيني تاكيد كرد: اتخاذ اين روش براي تضمين كف بازده و سود مورد انتظار در بازار سرمايه است و به نوعي سهام اشخاص را بيمه مي كند.اجراي مكانيزم آپشن در جلسه هيات مديره بورس اوراق بهادار مورد موافقت قرار گرفت و در اختيار شوراي بورس قرار داده شد تا به لحاظ سياست هاي پولي مورد بررسي قرار گيرد.
دبير كل بورس هم منظور وزير اقتصاد از قابليت تبديل سهام افراد به اوراقي مانند اوراق مشاركت را طرح مسأله «فروش سهام با اختيار فروش» عنوان كرد و گفت: منظور از اين ابزار اين است كه اشخاص حقوقي معتبر مي توانند سهام را بفروشند و همراه با اين فروش، «اختيار فروشي» نيز به خريدار بدهند.حسين عبده تبريزي افزود: يعني خريدار مي تواند در تاريخي در آينده سهام را به فروشنده باز پس فروشد و قيمت معيني را دريافت كند. بدين ترتيب خريدار «سهام با اختيار فروش» نوعي تضمين دارد كه در آينده، اصل پول و سود معيني قابل دريافت است. از اين رو شايد اشاره به اوراق مشاركت از طرف وزير اقتصاد از اين رو بوده باشد.
عبده اظهار داشت: البته خريدار «سهام با اختيار فروش» اختيار دارد و متعهد نيست كه در آينده سهام را حتما بفروشد. بديهي است اگر قيمت در تاريخ آتي بالاتر از قيمت تعيين شده در اختيار فروش باشد خريدار «سهام با اختيار فروش» از اختيار خود استفاده نمي كند. اما اگر قيمت پايين تر باشد از اختيار خود استفاده مي كند.وي در توضيح اين مطلب مثال زد: به عنوان نمونه فرض كنيد فردي سهام الف را با «اختيار فروش» به قيمت دو هزار ريال امروز مي فروشد و به خريدار اختيار مي دهد كه در سال آينده به قيمت دو هزار و ۱۵۰ ريال، آن را به وي بفروشد، حال اگر در سال آتي نرخ سهام مثلا دو هزار و ۴۰۰ ريال شد، خريدار «سهام با اختيار فروش» از اختيار خود استفاده نمي كند، اما اگر قيمت دو هزار و ۱۰۰ ريال بود، از اختيار خود استفاده كرده و سهام را به نرخ دو هزار و ۱۵۰ ريال به فروشنده باز پس مي فروشد.

صدرا و پارسيان وزنه افت شاخص شدند
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام روز گذشته ۵/۲۴ واحد ديگر كاهش يافت تا خود را به مرز ۹ هزار و ۸۴۳ واحد برساند.
به گزارش «همشهري» در اين روز صدرا بيشترين تأثير را بر افت شاخص گذاشت. شركت هاي صدرا، بانك پارسيان، سيمان غرب، تايد واتر، ليزينگ غدير و كالسيمين به عنوان وزنه افت شاخص طي معاملات ديروز عمل كردند.
بنابر اين گزارش شاخص عملكرد تالار اصلي ديروز با ۲۵ واحد افت به رقم ۹ هزار و ۵۳۱ واحد و شاخص عملكرد تالار فرعي با ۲۰ واحد كاهش به رقم ۱۰ هزار و ۱۴۵ واحد رسيد.در جريان دادوستدهاي اين روز شاخص مالي نيز كه مدتي بود در مقابل كاهش مقاومت مي كرد در پايان معاملات با ۹۹ واحد افت مواجه شد و به دو رقم ۲۴ هزار و ۳۴۰ واحد ثابت شد.
اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد. شاخص صنعت هم روز گذشته ۱۷ واحد افت كرد تا به رقم ۷ هزار و ۶۲۶ واحد برسد.براساس اين گزارش ديروز شاخص سهام ساختمان ۵/۵۳ واحد، شاخص سهام تجهيزات و حمل و نقل ۴۷ واحد، شاخص گروه وسايل نقليه ۷ واحد، فلزات اساسي ۹ واحد و شاخص سهام نفت و پتروشيمي ۲۷ واحد افت را تجربه كردند.

گزارش بزرگان بورس به سهامداران
غدير و بانك پارسيان آخرين پيش بيني سود خود را اعلام كردند
گروه بورس: انتشار گزارش هاي عملكرد سرمايه گذاري غدير و بانك پارسيان مبادلات سهام در تالارهاي بورس را تحت تأثير خود قرار داد.
به گزارش «همشهري» اين دو شركت در مجموع بيش از ۱۰ درصد كل ارزش هاي موجود در بورس تهران را به خود اختصاص داده اند به همين دليل هر گونه تغيير و تحولي در پيش بيني سودشان بيشترين تأثير بر بازار بر جاي مي گذارد.
طبق گزارشي كه بانك پارسيان منتشر كرده، اين بانك در نيمه نخست سال جاري ۲۹ درصد پيش بيني سود خود را محقق ساخته به اين ترتيب ۱۵۷ ريال از سود پيش بيني شده براي هر سهم بانك پارسيان در اين مدت كسب شده است، اين بانك سود هر سهم خود را براي امسال ۵۴۳ ريال پيش بيني كرده است.
جمع درآمدهاي بانك پارسيان در ۶ ماه نخست سال از محل تسهيلات اعطايي، سرمايه گذاري در اوراق مشاركت، و درآمد حاصل از سرمايه گذاري ها و سپرده گذاري ها از سه هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال فراتر رفته اين بانك پيش بيني كرد، مجموعه درآمدهايش امسال به ۱۱ هزار ميليارد ريال برسد.
سرمايه گذاري غدير هم كه سال مالي اش ۳۰ آبان ماه به پايان مي رسد اعلام كرده در ۹ ماه نخست از سال مالي خود به ۸۰ درصد پيش بيني هاي اوليه در خصوص كسب سود دست يافته است. سود هر سهم غدير براي سال مالي جاري ۶۶۴ ريالي پيش بيني شده كه تاكنون ۵۳۳ ريال از آن محقق شده است.
طبق اطلاعات اعلام شده به سازمان بورس، هيأت مديره غدير در نظر دارد تقسيم ۶۶ ريال سود خالص براي هر سهم را به مجمع عمومي عادي سالانه پيشنهاد كند. سال گذشته نيز غدير بخش كمي از سود كسب شده را به صورت نقدي بين سهامداران توزيع كرد.
طبق اين گزارش، سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام غدير به حساب اندوخته سرمايه اي واريز مي شود و هر زمان رقم اين حساب به ۵۰ درصد سرمايه ثبت شده برسد، با نظر مجمع صرف افزايش سرمايه خواهد شد.

يادداشت
بحران سوم بورس قابل مهار است
محمدغفارپور*
بورس اوراق بهادار كه از آذر ماه سال ۶۸ دوره جديد فعاليت خود را آغاز كرده تا به امروز بارها و بارها و به دفعات به دلايل مختلف دچار ركود شده و سه مرتبه هم وارد بحران شده است.
همواره مدتي قبل از انتخابات هر دوره رياست جمهوري و يا هر دوره مجلس و مدتي بعد از آن بورس دچار ركود شده و علت آن نامشخص بودن سياستهاي سياسي و اقتصادي و اجتماعي دولت يا مجلس جديد براي عامه مردم بوده و اين امري عادي تلقي مي شود و جاي هيچ نگراني و تعجبي نداشته و ندارد. علاوه بر آن در برخي مقاطع به دلائلي ديگر نيز بورس براي مدت كوتاهي دچار ركود شده و اين نيز امري عادي بوده است.
اما در سالهاي ۷۲-۷۱ و ۷۶-۷۵ ركود بورس به دليل تأثير مجموعه چند عامل، طولاني و بحراني شد و سرمايه ها از بازار خارج شده و قيمت ها به شدت كاهش يافت و اين امر موجب ضرر و زيان مردم و سهامداران و علي الخصوص تازه واردان شد.
در آن سالها دولت و مقامات مسئول، بانكها را وارد بازار نموده و بانكها با خريد سهام ارزان شده هم خود از يك سرمايه گذاري با بازدهي مطلوب بهره مند شدند و هم بازار را از بحران خارج كردند.ركود طولاني يك ساله اخير هم كه در سال جاري به بحران سوم بورس تبديل شده به دليل تأثير مجموعه چند عامل بر بازار بوده است .در صورت تعريف شفاف و غيرجناحي عوامل ايجاد كننده وضعيت موجود در مي يابيم برخي عوامل باعث نگراني سرمايه هاي ماهيتاً  ترسو شده و خروج موقت آنها از بازار تشديد ركود و بحران را به دنبال داشته به نحوي كه شاخص كل ۴۰ درصد كاهش يافته و ضرر و زيان حدود ۳ ميليون سهامدار را به دنبال داشته است.
راه حل ساده و قابل اجراي مقابله با اين بحران استفاده از تجربه موفق سالهاي ۷۲-۷۱ و ۷۶-۷۵ است .با ورود موقت بانكها به بازار و خريد سهام ارزان شده توسط آنها از طرفي بانكها از يك سرمايه گذاري با بازدهي مطلوب بهره مند خواهند شد و از طرف ديگر به بازار سرمايه كشور و بورس اوراق بهادار و ۳ ميليون سهامدار شركت هاي آن كمك خواهند كرد .
با وجود چنين تجربه اي و چنين ابزاري تصميم گيري و اقدام سريع و عاجل در هفته جاري بهتر از هفته بعد خواهد كرد.
* مدير عامل كارگزاري بانك ملت

سهام سيمان باز هم در جدول فروش قرار گرفت
گروه بورس: سهام سيمان طي معاملات روز گذشته بورس تهران دوباره در جدول فروش قرار گرفت.
به گزارش «همشهري» در اين روز يك نفر تعداد ۱۰۰ هزار سهم سيمان هرمزگان به ارزش ۵/۲ ميليارد ريال و ۱۹ نفر تعداد ۱۰۶ هزار و ۷۴۱ سهم سيمان خاش به ارزش ۸/۱ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند.
از سوي ديگر دو شركت سرمايه گذاري ساختمان و سرمايه گذاري غدير ديروز نيز همچنان صدر جدول عرضه را در اختيار داشتند.
بنابراين گزارش نيرو ترانس، لاستيك دنا، سرمايه گذاري صنعت بيمه و معادن منگنز از جمله شركت هاي حاضر در بورس تهران بودند.
در اين روز كاري كارگزاران بازار گردان سهام ۸ شركت سرمايه گذاري غدير، سايپا خدمات انفورماتيك را بازارگرداني كردند تا بازار متعادل تر شود.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۳۸-
۶۳-
۱,۳۷۴
آبگينه
۰
۰
۶,۱۲۸
آلومتك
۰.۲۴-
۳۰-
۱۲,۵۴۳
افست
۰.۶۷-
۲۸-
۴,۱۳۵
الكتريك خودرو شرق
۰.۱۳-
۴-
۳,۰۸۱
ايران خودرو
۰.۲۱-
۷-
۳,۳۹۷
ايران خودروديزل
۴.۹۸-
۶۴-
۱,۲۲۰
ايران دوچرخ
۳.۷۸-
۲۵۷-
۶,۵۴۱
ايران گچ
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۴۴
ايران مرينوس
۰.۰۳-
۱-
۳,۳۰۲
ايرانيت
۰.۰۲-
۱-
۵,۰۴۰
باما
۰.۰۳-
۱-
۲,۹۰۳
بانك اقتصادنوين
۰.۹۲-
۱۹-
۲,۰۵۰
بانك پارسيان
۰.۴۵-
۱۲-
۲,۶۶۰
بانك كارآفرين
۰.۶۱
۳
۴۹۵
پارس الكتريك
۰.۲۶-
۳-
۱,۱۴۴
پارس خودرو
۰.۰۹
۵
۵,۶۶۰
پارس دارو
۰.۱۹-
۸-
۴,۱۶۱
پارس سويچ
۱.۴۳-
۲۶-
۱,۷۹۵
پاكسان
۰.۳۶-
۲۵-
۷,۰۱۶
پتروشيمي آبادان
۰.۱۲-
۱۲-
۹,۷۸۰
پتروشيمي اراك
۲.۴۸-
۶۴-
۲,۵۲۱
تجهيزنيروي زنگان
۰.۱۶-
۵-
۳,۱۴۴
تراكتورسازي ايران
۰.۱۶-
۲-
۱,۲۴۲
تكنوتار
۰.۹۲
۶۸
۷,۴۲۶
تهران شيمي
۰.۱۱-
۲-
۱,۸۵۵
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰.۵۱-
۱۹-
۳,۷۰۹
توسعه معادن روي ايران
۱.۴۷-
۲۱-
۱,۴۰۸
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۳.۹۳-
۳۶۴-
۸,۹۰۱
توليد سموم علف كش
۰
۰
۹۷۶
توليد محور خودرو
۴.۷۸-
۱۳۷-
۲,۷۳۰
توليدفروموليبدن كرمان
۴.۹۶-
۹۱-
۱,۷۴۴
چيني ايران
۰.۴۴-
۲۹-
۶,۶۰۸
حمل و نقل پتروشيمي
۰.۲۲-
۲۲-
۱۰,۰۳۲
خدمات انفورماتيك
۱.۵۶-
۱۱۱-
۶,۹۸۷
خدمات دريايي تايدواتر
۴.۸-
۲۲۸-
۴,۵۲۰
خوراك دام پارس
۳.۸۸-
۶۹-
۱,۷۰۸
داده پردازي ايران
۰.۰۵
۴
۸,۰۱۷
داروپخش (هلدينگ )
۰.۰۲-
۱-
۶,۱۹۰
داروسازي اسوه
۰
۰
۶,۹۷۵
داروسازي روزدارو
۴.۹۹-
۱۳۳-
۲,۵۳۲
داروسازي سبحان
۰.۳-
۲۶-
۸,۵۵۳
داروسازي فارابي
۰.۱۷-
۱۳-
۷,۴۴۳
دارويي رازك
۰.۳۳-
۱۲-
۳,۶۴۸
رايان سايپا
۰.۰۹
۱
۱,۱۵۱
روغن نباتي ناب
۰.۱-
۸-
۸,۰۰۸
زامياد
۱.۳-
۱۴-
۱,۰۶۱
ساسان
۰.۴۳-
۱۱-
۲,۵۳۹
سالمين
۰.۲۳-
۶-
۲,۶۲۷
سامان گستراصفهان
۰.۱۸-
۶-
۳,۲۸۲
سايپا
۰.۱۲-
۲-
۱,۶۹۸
سايپا شيشه
۰.۰۶
۱
۱,۷۵۲
سايپاآذين
۰.۴۵-
۲۵-
۵,۵۲۸
سايپاديزل
۲.۱-
۳۳-
۱,۵۳۹
سخت آژند
۴.۹۲-
۱۶۶-
۳,۲۰۷
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰.۱۴-
۲-
۱,۴۴۹
سرما آفرين
۰.۳۸-
۶-
۱,۵۹۲
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰.۲۳-
۴-
۱,۷۱۵
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱-
۳۳-
۳,۲۷۱
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۰۹
۱
۱,۱۲۲
سرمايه گذاري بهمن
۰.۱۹-
۴-
۲,۰۷۳
سرمايه گذاري پارس توشه
۰.۴۵
۱۱
۲,۴۴۰
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۲۲-
۱۷-
۱,۳۷۲
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۱.۵۳-
۴۶-
۲,۹۶۶
سرمايه گذاري توسعه توس گستر
۰.۱-
۱-
۱,۰۲۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۱۳-
۳-
۲,۲۷۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۲۲-
۲-
۹۰۹
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۰۳-
۱-
۳,۶۰۴
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲.۹۱
۲۹
۱,۰۲۵
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۰
۰
۱,۳۰۷
سرمايه گذاري سپه
۰.۷۵-
۱۱-
۱,۴۶۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۴,۱۸۹
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰
۰
۱,۹۷۲
سرمايه گذاري كارآفرين (هلدينگ )
۰.۶۱-
۷-
۱,۱۴۲
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰
۰
۳,۶۹۳
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱,۳۵۶
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۰۶-
۷-
۱۱,۳۱۵
سنگ آهن گل گهر
۰.۷۹-
۱۲۰-
۱۵,۰۶۸
سيمان بهبهان
۰.۲۳-
۲۵-
۱۰,۶۹۲
سيمان تهران
۰.۵۱-
۱۲۶-
۲۴,۵۶۷
سيمان شاهرود
۵-
۷۹۵-
۱۵,۱۰۵
سيمان غرب
۰
۰
۵,۹۳۹
سيمان فارس و خوزستان
۰
۰
۲۳,۶۳۶
سيمان هرمزگان
۰.۲۸
۲۱
۷,۵۲۱
شهد
۴.۹۶-
۱۱۳-
۲,۱۶۶
شهد ايران
۰.۰۲-
۱-
۵,۰۵۵
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰
۰
۸,۰۰۵
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۴.۹۹-
۸۴۹-
۱۶,۱۴۸
شيرين دارو
۰.۲۲-
۸-
۳,۷۰۳
شيشه همدان
۰.۳۶-
۳-
۸۲۸
صنايع آذرآب
۱.۴
۱۱۶
۸,۴۲۰
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۵۰
صنايع ريخته گري ايران
۴.۶۸-
۱۷۱-
۳,۴۸۵
صنايع كاغذسازي كاوه
۰.۱-
۱-
۹۸۵
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰.۰۴-
۱-
۲,۸۱۲
صنايع مس شهيد باهنر
۴.۹۷-
۷۶-
۱,۴۵۴
صنعتي آما
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۴۱
صنعتي بهشهر
۲.۶۸-
۱۲۳-
۴,۴۷۵
صنعتي دريايي ايران
۴.۹۹-
۲۳۹-
۴,۵۴۹
عمران و توسعه فارس
۰.۰۳-
۱-
۳,۸۵۲
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰.۴۵
۷
۱,۵۷۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۰.۸
۷۰
۸,۸۶۳
فرآوري موادمعدني ايران
۱.۸۷-
۲۱-
۱,۱۰۴
فنرسازي خاور
۰.۱۶-
۲-
۱,۲۳۸
فنرسازي زر
۱.۰۳
۱۶
۱,۵۷۳
قند بيستون
۰.۸۲
۱۶
۱,۹۶۳
قند ثابت خراسان
۰
۰
۱,۳۲۳
قند شيرين خراسان
۰.۰۸
۴
۵,۲۹۰
قند لرستان
۰.۰۲-
۱-
۵,۶۱۲
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۰۸-
۴۸-
۴,۳۹۶
كابلسازي تك
۰.۱۴-
۵-
۳,۵۱۸
كارتن ايران
۰.۰۹-
۷-
۷,۶۹۷
كارخانجات مخابراتي ايران
۴.۶۷-
۶۳-
۱,۲۸۵
كارخانه فارسيت درود
۱.۵-
۵۱-
۳,۳۵۰
كاشي الوند
۱.۲۲-
۱۷۳-
۱۳,۹۶۴
كالسيمين
۰.۱۲-
۳-
۲,۵۶۲
كربن ايران
۰
۰
۲,۱۱۹
كشت وصنعت پياذر
۲.۷-
۶۴-
۲,۳۰۸
كنتورسازي ايران
۰.۲۴-
۱۳-
۵,۳۶۹
كيميدارو
۱.۸۳-
۶۹-
۳,۶۹۷
گازلوله
۰.۰۵
۱
۲,۱۶۲
گروه بهمن
۰.۸۶-
۲۷-
۳,۱۱۵
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۴.۸۳-
۴۴۸-
۸,۸۲۲
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۰.۰۳-
۱-
۳,۸۰۰
گلوكوزان
۰.۵۳
۶
۱,۱۳۷
لاميران
۰.۵۴-
۳۱-
۵,۷۵۰
لبنيات پاك
۰
۰
۲,۳۱۸
لعاب ايران
۰.۶۵-
۱۱-
۱,۶۷۵
ليزينگ ايران
۳.۴۸-
۵۷-
۱,۵۸۰
ليزينگ خودروغدير
۰.۸۴-
۱۹-
۲,۲۳۵
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۵۲-
۴-
۷۶۰
ماشين سازي اراك
۰.۱۶-
۴-
۲,۵۳۲
ماشين سازي نيرومحركه
۲.۳۵-
۷۷-
۳,۲۰۴
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۲-
۴-
۱,۹۹۳
محورسازان ايران خودرو
۲.۳۷-
۶۶-
۲,۷۲۴
معادن بافق
۰.۰۲-
۱-
۶,۵۷۱
معادن منگنز ايران
۲.۹۲-
۱۷۵-
۵,۸۱۸
معدني املاح ايران
۰
۰
۵,۷۸۷
معدني و صنعتي چادرملو
۱.۸۲-
۸۶-
۴,۶۴۹
ملي سرب و روي ايران
۱.۳۸-
۳۶-
۲,۵۶۷
مهرام
۰.۶۳-
۷-
۱,۱۰۲
مهركام پارس
۳.۷۶-
۱۷۴-
۴,۴۵۴
مهندسي نصير ماشين
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۹۷
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰
۰
۱,۷۵۹
موتوژن
۰.۱۴-
۳۵-
۲۴,۹۲۵
نفت بهران
۰
۰
۱۰,۲۱۴
نفت پارس
۰.۰۳-
۲-
۵,۸۵۷
نورد آلومينيوم
۰.۰۴-
۱-
۲,۸۰۵
نورد قطعات فولادي
۳.۷۴-
۲۸-
۷۲۰
نورد و لوله اهواز
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۱۱
نوش مازندران
۰.۹-
۱۵-
۱,۶۵۷
نيرو محركه

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |