چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۵ - Nov 9, 2005
دما در نيمه شرقي كشور از فردا ۱۵درجه كاهش مي يابد
برف و يخبندان۱۰استان را فرا مي گيرد
007182.jpg
گروه اجتماعي: سازمان هواشناسي كشور با صدور اطلاعيه اي نسبت به كاهش ۱۰ درجه اي دماي هوا، بارش برف و يخبندان در ۱۰ استان كشور هشدار داد.
بر اساس اين گزارش با توجه به كاهش ۵ تا ۱۰ درجه اي دما و بارش برف در روزهاي پاياني هفته لغزندگي و يخبندان در معابر و جاده ها براي استانهاي اردبيل، آذربايجان شرقي، غربي، كردستان، زنجان، مركزي، قزوين، همدان، چهارمحال وبختياري و كهگيلويه و بويراحمد پيش بيني مي شود.
اين گزارش حاكي است بارش در استانهاي گيلان، اردبيل، زنجان، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد از شدت بيشتري برخوردار خواهد بود و در روزهاي پنجشنبه و جمعه، نفوذ زبانه هاي پرفشار سرد در نيمه شرقي كشور سبب كاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه اي دما خواهد شد.
سازمان هواشناسي همچنين در گزارش ديگري اعلام كرده است، براساس نقشه هاي پيش يابي يك جبهه از سمت غرب، كشور را تحت تأثير قرار مي دهد كه پيامد آن بارندگي و وزش باد در شمال غرب، شمال، غرب، جنوب غرب و بخش هاي مركزي مي باشد. اين سامانه امروز بخش هاي شرقي كشور را تحت تأثير قرار مي دهد. از امروز تا اواخر هفته در شمال كشور با نفوذجريان هاي مرطوب شمالي بارندگي تشديد خواهد شد.
طي اين مدت در بخش هايي از نيمه شمالي كشور هم به صورت پراكنده بارش رگباري پيش بيني مي شود. بنابراين گزارش بارش در نواحي و استان هاي سردسير كشور به صورت برف خواهد بود و دماي هوا نيز در اين مناطق تا ۱۰ درجه كاهش خواهد يافت.
بر همين اساس هواي استان هاي ساحلي درياي خزر ابري همراه با بارندگي و مه آلود. هواي استان هاي فارس، بوشهر، يزد، خراسان جنوبي، اصفهان، دامنه هاي زاگرس و شمال كرمان نيمه ابري با وزش باد و در بعضي نقاط با افزايش ابر و رگبار پراكنده باران كه بارش در نقاط مرتفع به صورت برف خواهد بود. هواي استان هاي خراسان شمالي، خراسان رضوي و سمنان نيمه ابري با وزش باد گاهي همراه با بارندگي كه بارش در نواحي سردسير به صورت برف خواهد بود. هواي استان هاي كرمانشاه، ايلام، خوزستان، مركزي، قم، سيستان و بلوچستان و جنوب كرمان صاف تا قسمتي ابري گاهي با افزايش ابر، وزش باد و در ارتفاعات با احتمال رگبار. هواي استان هرمزگان و جزاير تنب بزرگ و كوچك، ابوموسي، قشم، كيش و سيري صاف تا قسمتي ابري گاهي با افزايش ابر و وزش باد و در نقاط ساحلي با مه صبحگاهي، هواي استان تهران كمي تا نيمه ابري با وزش باد، در اوايل وقت با بارندگي پراكنده كه بارش در نقاط كوهستاني به صورت برف و اواخر وقت با كاهش ابر پيش بيني مي شود.حداكثر و حداقل دماي تهران به ۱۲ و ۴ درجه سلسيوس خواهد رسيد.

صدور مجوز تأسيس خوابگاههاي غيردولتي
به دانشگاهها واگذار شد
007110.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: مسئوليت تدوين،  ابلاغ، اصلاح و نظارت آيين نامه تاسيس خوابگاه هاي دانشجويي غيردولتي به صندوق رفاه دانشجويان واگذار شد.
به گزارش ايسنا، حميد خوشگفتار با اشاره به تفويض برخي اختيارات معاونت دانشجويي به اين حوزه اظهار كرد: مسئوليت اداره امور خوابگاه ها شامل نظارت، برنامه ريزي، سياستگذاري، كارهاي اجرايي ، حمايت و پشتيباني به جز مسائل مربوط به ساخت و خريد، به صندوق رفاه دانشجويان واگذار شد.
وي افزود: برگزاري هفته خوابگاه هاي دانشجويي، تجليل از خيّرين آموزش عالي، بيمه حوادث دانشجويان، بحث توزيع و تعيين سهميه كالاهاي غيرنقدي دانشگاه ها، تدوين، اصلاح، ابلاغ و نظارت و تاسيس خوابگاه هاي دانشجويي غيردولتي از ديگر اموريست كه به صندوق رفاه دانشجويان تفويض شده است.
بازنگري آيين نامه تاسيس خوابگاه هاي بخش غيردولتي
خوشگفتار با اشاره به بازنگري آيين نامه تاسيس خوابگاه هاي بخش غيردولتي و خصوصي، تصريح كرد: در اين بازنگري جديد كه با نظرسنجي از كارشناسان دانشگاهي صورت گرفته است، مسئوليت صدور مجوز تاسيس خوابگاه هاي خصوصي و غيردولتي به دانشگاه ها واگذار شد و تنها نظارت بر اين امور بر عهده وزارت علوم است.
خوشگفتار با اشاره به عملكرد اين حوزه در سال جاري تصريح كرد: در شش ماهه اول سال ۷۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال براي ارايه وام هاي مختلف به دانشجويان وزارت علوم هزينه شده است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم در خاتمه با اشاره به پوشش بيش از ۳۰۰ دانشگاه، آموزشكده و دانشكده توسط صندوق رفاه، خاطرنشان كرد: در نيمسال اول سال جاري بيش از يكصد هزار دانشجو از وام هاي مختلف صندوق استفاده كرده اند.

معاون انتظامي و رئيس پليس ۱۱۰ نيروي انتظامي خبر داد:
۱۵ميليون تماس طي ۶ ماهه نخست امسال با پليس ۱۱۰
007113.jpg
گروه اجتماعي: معاون انتظامي و رئيس پليس ۱۱۰ ناجا از ۱۵ ميليون تماس تلفني طي ۶ماه نخست امسال با پليس ۱۱۰ خبر داد و گفت:تعداد تماسهاي غير قابل پيش بيني امسال نسبت به پارسال ۲۰ درصد كاهش داشته است.
سردار اسكندر مؤمني امروز با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران برخي از نارساييها و ضعف هاي پليس ۱۱۰را پذيرفت و گفت: علت تاخيرها به دليل محدوديت ماموران و در بيشتر موارد به خاطر ترافيك صورت مي گيرد.
وي از راه اندازي سيستم جامع مكانيزه انتظامي در ۳۳۰ كلانتري سراسر كشور خبر داد و تصريح كرد: با راه اندازي اين سيستم جامع اطلاع رساني چرخه كار در كلانتري ها مكانيزه خواهد شد.به گزارش مهر، وي گفت: در سراسر كشور بالغ بر ۱۱۰۰ كلانتري انتظامي و ۱۵۰۰ پاسگاه انتظامي و ۱۱۰ گلوگاه وجود دارد و اين سيستم مكانيزه بيش از ۸۰ درصد جمعيت كشور را پوشش خواهد داد.
مومني خاطرنشان ساخت: با اجراي اين برنامه جامع نرم افزاري ۳۳۰ كلانتري كشور به هم مرتبط شده و شكل پي گيري پرونده ها تغيير يافته و چنانچه نام هر فردي و به هر دليلي در اين سيستم وارد شود در مركز نيز مي توان به اين اطلاعات دست يافت و تلاشمان بر اين است كه اين سيستم را به پليس ۱۱۰ نيز وصل نماييم.
وي گفت : ۹۵ درصد كلانتري هاي تهران تحت پوشش سيستم جامع نرم افزاري هستند و مطالعات اين طرح از اول سال ۸۰ آغاز شده و در حال حاضر اين طرح مراحل نهايي خود را مي گذراند.
مومني ضمن اشاره به كاهش ۳۰درصدي جرائم در ماه مبارك رمضان گفت : در ۶ماهه نخست امسال جرائم به طور عمومي نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.
وي تصريح كرد: نرخ جرم و قتل در كشور ما به طور كلي پايين است و در مجموع نزاع و درگيري ها بيشترين آمار جرائم را تشكيل
مي دهند.
وي در خصوص نگهبان هاي محله گفت : در سراسر كشور حدود ۱۲ هزار نفر در غالب حدود ۳۰۸شركت خدمات مراقبتي جهت پيشگيري از جرم در نظر گرفته شده اند كه اين افراد حق دخالت در امور مربوط به پليس را ندارند و تنها نقش آنان پيشگيري از جرم و حفظ امنيت مكانهايي نظير مراكز خريد و ساختمانها و... است و به عنوان كارگاه خصوصي مطرح نيستند و در صورت ارتكاب جرم از سوي پليس تنبيه نيز خواهند شد.
معاون انتظامي و رئيس پليس ۱۱۰ در اين باره افزود : طبق ماده ۲۲برنامه ۵ساله چهارم موضوع شركت هاي خدمات حفاظتي و مراقبتي به صراحت تصويب شده و اصل آن در ماده ۱۲۲ به ثبت رسيده است و آيين نامه اجرايي آن در حال تدوين است.

كارتن خوابها و سرماي پاييز
گروه اجتماعي: نام كارتن خوابها به بي خانمانهاي موقت تغيير مي كند ولي تغيير شرايطشان منوط به تأمين اعتبارهاي ميلياردي مي شود. آنها در هواي سرد پائيزي در زير پل ها و گوشه پياده روها شبشان را به روز مي رسانند و منتظر وعده هاي آنچناني مسئولان هستند.
زهرا نژاد بهرام مي گويد: بي خانمانها عبارتند از كارگران فصلي، معتادان، افرادي كه براي يكي،دو روز به تهران آمده اند و توان مالي پرداخت هزينه مسافرخانه را ندارند، افرادي كه پولهايشان را دزديده اند و ... نژاد بهرام از فعاليت سه گرمخانه در تهران خبر مي دهد و اظهار مي كند كه در اين زمينه اطلاع رساني چنداني صورت نپذيرفته است و كارتن خوابها خودشان به يكديگر خبر فعاليت گرمخانه ها را مي دهند.
حال جاي اين سوال باقي مي ماند كه اگر كارتن خوابي وجود ندارد پس ستاد ساماندهي كارتن خوابها چه مي كند و اعتبارات اين بخش كجا هزينه مي شود؟ هرچند كه به گفته نژاد بهرام كارتن خوابي وجود ندارد اما رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران معتقد است كه نمي توان گفت تمام كارتن خوابها جمع آوري شده اند.
مديرعامل موسسه حمايت از آسيب ديدگان اجتماعي (سراي احسان) با تاكيد بر اين كه تعدادي از كارتن خوابها نيازمند حمايت هاي موقت مانند گرمخانه هستند، مي گويد: بين ۴۰ تا ۵۰ درصد از كارتن خوابهايي كه جمع آوري مي شوند معتادند و نيازمند حمايت هاي ويژه از سوي دولت هستند تا باز به زندگي خود بازگردند.
رياض الدين طباطبايي با اشاره به اين كه مركز سراي احسان حدود ۱۰۰۰ نفر جمعيت دارد كه ۹۵ نفر از مددجويان آن زن هستند، مي افزايد: اغلب افرادي كه به اين مركز آورده مي شوند به زندگي عادي بازمي گردند و فقط كمتر از ۳ درصد از آنها پس از ترخيص به مركز بازمي گردند. مديرعامل موسسه حمايت از آسيب ديدگان اجتماعي سراي احسان با اشاره به اين كه مركز سراي احسان ماهانه ۵۰ ميليون تومان هزينه دارد، اظهار مي كند: سال گذشته قرار بود كه از محل بودجه ساماندهي كارتن خوابها ۷۰ ميليون تومان بابت جمع آوري كارتن خوابها به سراي احسان پرداخت شود كه از اين مبلغ تاكنون فقط ۴۰ ميليون تومان پرداخت شده است.
به گفته يكي از مديران موسسه حمايت از آسيب ديدگان اجتماعي حدود ۳ درصد از مددجويان اين مراكز دوباره بازمي گردند، اما مابقي چه مي شوند، آيا جذب زندگي روزمره و بازار كار مي شوند يا اين بار در جايي ناشناخته تر مي مانند تا ماموران گشت آنها را پيدا نكنند؟
محمد يكي از همانهايي است كه روزگاري كارتن خواب بود و در يكي از مراكز حمايتي به سر مي برد، وي در حال حاضر در يكي از كارگاه هاي توليدي حاشيه شهر تهران كار مي كند. وي مي گويد: يك شب كه سرما واقعاً اذيتم كرد رفتم كنار هواكشي كه از آن گرما بيرون مي آمد اما گرمايي كه از هواكش بيرون مي آمد نمي توانست بدن يخ كرده ام را گرم كند، فكر مي كنم به دليل سرما از حال رفته بودم كه نيروهاي گشت پيدايم كردند و به يك مركز حمايتي بردنم.
محمد مي افزايد: در آن مركز حمايتي ترك كردم، با دخالت آنها به خانواده ام بازگشتم و در حال حاضر مشغول كار هستم و الحمدلله از زندگي ام راضي ام.وي مي گويد: كارتن خوابي وحشتناك ترين نوع زندگي است كه مي توان تصور كرد. به نظر من ۹۰ درصد از كارتن خوابهاي شهر تهران قبل از اين كه كسي به دادشان برسد مي ميرند. شايد اگر نيروهاي گشت من را هم پيدا نمي كردند مرده بودم.
اين شبها فقط كافي است سري به ميدانهايي همچون محمديه، امام خميني يا خيابانهايي همچون ولي عصر بزنيم تا بتوانيم چشمهاي سرد كارتن خوابهايي كه به خيابان دوخته شده است را ببينيم، چشمهايي كه اگر روزنه اي به سوي آنها گشوده نشود يخ خواهند بست.

حضور نمايندگان مصدومان شيميايي در دادگاه صداميان
واحد مركزي خبر: رئيس انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت آذربايجان غربي گفت: پنج نفر از مصدومان شيميايي شهرستان سردشت به عنوان شهود در جلسه محاكمه دلال شيميايي صدام در دادگاه هلند حضور خواهند يافت.
حسين محمديان با اشاره به برگزاري اجلاس سالانه سازمان منع استفاده از سلاح هسته اي در هلند افزود: دو نفر از اعضاي انجمن دفاع از حقوق مصدومان شيميايي سردشت بعنوان نمايندگان مصدومان شيميايي اين شهرستان در اين اجلاس شركت مي كنند.
محمديان گفت: در حاشيه اين اجلاس نمايشگاهي از جنايات رژيم سابق صدام در بمباران شيميايي شهر سردشت برگزار مي شود.

دوزخيان روي زمين فرانسه
امين فرزانه
خيزش حاشيه نشين ها و در حاشيه مانده هاي فرانسوي را نمي توان يك تسويه حساب سياسي قلمداد كرد.
اگرچه اين روزها تلاش زيادي از طرف سياستمداران صورت مي گيرد تا مسير شورش هاي اخير فرانسه را به سمت كشمكش هاي سياسي تغيير دهند، اما اين تلاش ها، قطعاً  به ثمر نمي رسد؛ چرا كه خاستگاه اين شورش ها، حواشي شهر و مردمي است كه هميشه در جامعه فرانسه و فرانسويان احساس «در حاشيه ماندن» كرده اند. يا به تعبير «فرانس فانون» شايد اينان،  همان «دوزخيان روي زمين» در فرانسه باشند.
موج تازه اي كه در فرانسه شروع شده، موج حق طلبي اجتماعي است، نه تغييرطلبي سياسي. آفريقايي تباران فرانسه زباني كه عليرغم پذيرش تابعيت و پرچم فرانسه، نتوانسته اند به عنوان «هموطن» پذيرفته شوند، حالا احساس گمشدگي وگم كردگي مي كنند. خود را گمشده اي مي بينند كه هويت آفريقايي شان را هم گم كرده اند؛ سياهاني كه آفريقايي نيستند و فرانسوي هم نشده اند. آنها حاشيه نشيناني هستند كه به گفته «محمد عجلاني» كارشناس مقيم فرانسه «كساني كه در اطراف پاريس يا شهرهاي ديگر زندگي مي كنند از نظر اجتماعي و اقتصادي به حاشيه رانده شده اند و خدمات عمومي به آنها ارائه نمي شود.»
اين كارشناس عرب تبار فرانسوي ضمن تحليلي دقيق از علل رفتارهاي نژاد پرستانه دولتمردان فرانسه و به طور كلي اروپاييان با اين حاشيه نشين ها رفتار مردم عادي فرانسه را هم تابع همين رفتارها مي داند، مردمي كه دل خوشي از حاشيه نشين هاي رنگين پوست ندارند. رنگين پوستاني كه باعث كثيف شدن شهرها و ناامني اجتماعشان مي دانند.
اين نگاههاي تبعيض آميز را نمي توان به راحتي پذيرفت و تحمل كرد. «عجلان» در گفت وگو با واحد مركزي خبر مي گويد: «دولت فرانسه به حاشيه نشين ها اهميت نمي دهد. بويژه آن كه درصد بيكاري در اين بخش از جامعه فرانسه بيش از يازده درصد است.»
فرصت طلبي آمريكايي ها
در حالي كه آخرين خبرها(شب دوشنبه) حكايت از آتش زدن سيصد خودرو به وسيله معترضان به تبعيض نژادي و بي اعتنايي به حاشيه نشين ها دارد، خبرگزاري «فرانس پرس» از شيكاگو آمريكا و به نقل از يك كارشناس آمريكايي نوشت: «اگرچه مسلمانان و آمريكاييان عرب تبار پس از حملات تروريستي يازده سپتامبر در اين كشور با موج خشونت و نفرت روبه رو شدند، اما هرگز به اندازه همتايان فرانسوي خود با تبعيض و محروميت روبه رو نيستند.»
«ميرا اوبرمن» كه اين يادداشت را نوشته، تلاش كرده است در اين معركه، براي تنگناهايي كه مسلمانان و عرب تباران در آمريكا با آن روبه رو هستند، سرپوشي فرانسوي پيدا كند و چنين القا كند كه آمريكا عليه مسلمانان رفتار مطلوب تري داشته است. به عبارت بهتر، فرانسوي ها اكنون با متحدان سياسي اي مواجهه مي شوند كه از آب گل آلود، قصد صيادي دارند.
نويسنده آمريكايي ديگر نيز به نام «ايونه حداد» (استاد تاريخ دانشگاه، جرج تاون واشنگتن) مي گويد: «اگرچه تبعيض هاي زيادي عليه مسلمانان و اقليت هاي آمريكا اعمال مي شود، اما آنان بيكار نيستند و براي خود شغلي دارند. در حالي كه اين فرق عمده مسلمانان آمريكا با همتايان خود در اروپاست.»
هويت ملي در فرانسه و به طور كلي اروپا بيش از آمريكا حفظ شده است؛ به اين معني كه شهروند فرانسوي، رنگين پوستان را- اگر چه تابعيت فرانسوي هم داشته باشد- بخشي از «ملت فرانسه» تلقي نمي كند. اما آمريكا- به دلايل خاص شكل گيري و افزايش جمعيت- از چنين نگاهي در ميان شهروندانش تا حدودي مبرا است.
يعني نكته اي كه اين روزها و در بحران فعلي فرانسه، تبديل به اهرم تبليغ آمريكاييان شده است. اهرمي كه انتقادات چند سال گذشته- پس از وقايع ۱۱سپتامبر- را از دوش دولتمردان و مردم آمريكا به علت تضييقات اعمال شده عليه مسلمانان، برمي دارد.
خيزش اجتماعي به حاشيه رانده شدگان فرانسه، شايد اين روزها، بهترين برد را در خارج از مرزهاي اروپا براي آمريكا داشته باشد.

هندي ها ،مديران بخش خصوصي در امارات
ايرنا: نتايج پژوهش اتاق بازرگاني و صنايع دوبي نشان مي دهد كه اتباع هندي بيش از ۴۵درصد از پست هاي مديريتي بخش خصوصي در امارات عربي متحده را بر عهده دارند.اتباع ايراني حدود ۵/۱ درصد، شهروندان اماراتي ۵/۱۱ درصد، اتباع پاكستاني ۵/۸ درصد و اروپايي ها ۱۰ درصد از پست هاي مديريتي بخش خصوصي در امارات را بر عهده دارند.

ايران به عضويت كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات پيوست
ايسنا:جمهوري اسلامي ايران رسماً به عضويت كنوانسيون جهاني معاهده كنترل دخانيات پيوست.جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران با تصويب مجلس شوراي اسلامي و با هماهنگي شوراي نگهبان و تأييد نهايي مجمع تشخيص مصلحت نظام و همكاري هاي رياست جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور خارجه در تاريخ ۱۶ آبان ماه جاري به عنوان كشور صد و سوم امضا كننده به معاهده جهاني كنترل دخانيات پيوست.

جايزه عفو بين الملل به يك زن بنگلادشي
ايرنا: شاخه سازمان عفو بين الملل در آلمان، جايزه حقوق بشر سال جاري خود را به «منيره رحمان» يك زن بنگلادشي كه مؤسس يك سازمان حقوق بشري براي حمايت از قربانيان اسيدپاشي و محكوميت و مخالفت با اين جنايت است، اعطاء مي كند.

تعويق اعزام كاروان هاي زيارتي به عراق
واحد مركزي خبر: فرماندار مهران گفت : اعزام كاروان هاي زيارتي به عتبات عاليات عراق، از مرز مهران به تعويق افتاد.اسماعيلي گفت: با وجود هماهنگي به عمل آمده، مقامات عراقي آمادگي پذيرش زائران را ندارند كه با اعلام آمادگي طرف عراقي، سفر كاروان هاي زيارتي ايران از مرز مهران ازسر گرفته مي شود.

افراد شاد ۱۰ سال بيشتر عمر مي كنند
007104.jpg
ايسنا: پژوهشگران در آخرين مطالعات خود دريافتند كه داشتن روحيه شاد و خوش بينانه در سنين جواني، احتمال ابتلا به بسياري از بيماري ها را كاهش مي دهد.بر پايه نتايج اين بررسي ۱۵ساله، در مورد علت و آثار تدريجي و زيانبار عواطف منفي مانند اضطراب، نفرت و خشم بر سلامت انسان افراد داراي اين گونه عواطف و افكار بيش از ديگران به بيماري هاي قلبي و يا سكته مغزي دچار مي شوند. كساني كه افكار شاد و مثبتي دارند به طور متوسط ۱۰ سال بيش از ديگران زندگي مي كنند.

زنان سرپرست خانوار روستاها وام بلندمدت مي گيرند
مهر: زنان سرپرست خانواري كه در روستاهاي بالاي سه هزار نفر جمعيت دارند وام بلندمدت دريافت مي كنند.دكتر سعيد مهرانپور رئيس سازمان بهزيستي استان خراسان رضوي گفت: طي قراردادي مقرر شده است كه با پرداخت ۵۰۰ ميليون ريال وزارت رفاه و ۵۰۰ ميليون ريال مؤسسه اعتباري مولي الموحدين هزينه اين طرح را بپردازند تا اين رقم به صورت بلندمدت در اختيار زنان يا دختران سرپرست خانوار قرار بگيرد.

پيشنهاد معاون سياستگذاري وزارت رفاه:
مشكل صندوقهاي بازنشستگي با واگذاري
به بخش خصوصي حل مي شود
گروه اجتماعي: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي گفت: مشكل اعمال قوانين دولتي بر صندوقهاي بازنشستگي را مي توان از طريق واگذاري برخي از محصولات تأمين اجتماعي و بازنشستگي به بخش خصوصي در قالب بيمه هاي تكميلي (تبصره ماده ۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي) حل كرد.
محمد رضا واعظ مهدوي افزود: ساختار كاملاً دولتي سازمانهاي بازنشستگي از يك سو سبب افزايش تعهدات دولت و افزايش هزينه هاي اجتماعي آن شده و از طرفي به دليل اينكه مستمري به عنوان تنها منبع درآمد فرد بازنشسته، از كارافتاده يا بازمانده است، آرامش و آسودگي خيال براي آتيه فرد را به ارمغان نمي آورد و فرد بيمه شده يا مستمري بگير دغدغه دوران پيري و ازكارافتادگي خود را دارد كه اين موضوع مي تواند در سطح كلان به جامعه لطمه وارد سازد و مانع رشد و توسعه اقتصادي شود.
به گزارش فارس معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اظهار داشت: مشكل اعمال قوانين دولتي بر اين صندوقها را مي توان از طريق واگذاري برخي از محصولات تأمين اجتماعي و بازنشستگي به بخش خصوصي در قالب بيمه هاي تكميلي (تبصره ماده ۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي) حل كرد. وي در ادامه گفت: اين گونه محصولات و خدمات مي تواند درآمد متممي را علاوه بر مستمري هاي دريافتي از صندوق هاي دولتي فراهم كند.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اظهار داشت: محصولات و خدمات تأمين اجتماعي و بازنشستگي بخش خصوصي را مي توان به دو دسته تقسيم كرد كه شامل طرح هاي با مزاياي معين و كمك هاي معين است كه از جمله طرح هاي با كمك هاي معين مي توان به طرح هاي پس انداز بازنشستگي، مالكيت سهام كاركنان، طرح هاي مشاركت در منافع، و طرح بازنشستگي خريد پولي اشاره كرد.
واعظ مهدوي ادامه داد: بر مبناي تبصره ۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، بخش خصوصي مي تواند هر دو نوع طرح هاي با مزاياي معين و كمك هاي معين را پياده سازد، به طوري كه بر مبناي بند «و» ماده ۳ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، پشتيباني حقوقي از بيمه هاي تكميلي به عهده وزارت رفاه و تأمين اجتماعي است، در نتيجه ضرورت دارد كه تدابير لازم جهت شكل گيري حداقل برخي از طرح هاي ذكر شده نظير طرح پس انداز بازنشستگي توسط كارفرمايان تشكل هاي كارگيري يا هر دو (كارفرمايان و تشكل هاي كارگري) صورت گيرد. وي گفت: قبل از تشكيل اين گونه طرح ها لازم است قوانين و آيين نامه هاي مربوطه تدوين و به تصويب برسد البته در اين طرحها بايد جذابيت هايي نظير معافيت هاي مالياتي در رابطه با كسورات جهت واريز به اين طرحها وجود داشته باشد تا افراد تشويق به مشاركت در اين طرحها شوند و قوانيني كه حداقل معيارهاي مربوط به نحوه تعلق مزايا، نحوه تأمين بودجه، نحوه پرداخت مزايا در صورت توقف يا ورشكستگي طرح و... را تعيين مي كند، بايد تدوين شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تأكيد كرد: يكي از بحث هاي مهم اين است كه در حقيقت از تحميل بار مالي اضافي به صندوقهاي بازنشستگي به شدت بايد خودداري شود چون در واقع اين بارمالي از مشتركان اين صندوقها تأمين مي شود.

با اجراي طرح دانشگاه بدون دخانيات
استعمال دخانيات در دانشگاه علوم پزشكي
شهيد بهشتي ممنوع شد
گروه علمي فرهنگي: برنامه اجرايي طرح «دانشگاه بدون دخانيات» براي اولين بار در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي انجام مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، با توجه به آمار مرگ و مير و بيماريهاي ناشي از مصرف دخانيات و عزم جهانيان براي كنترل مصرف آن و همچنين تصويب معاهده بين المللي كنترل دخانيات كه ايران يكي از ۱۷۱ كشور عضو است؛ دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برنامه اجرايي پيشگيري و ممنوعيت مصرف مواد دخاني و عرضه در سطح واحدهاي تحت پوشش را اجرا مي كند.
هدف كلي از اين طرح، كاهش و كنترل مصرف دخانيات در واحدهاي تحت پوشش دانشگاه است.
در اين طرح در نظر است در راستاي كنترل و كاهش مصرف دخانيات در جمعيت تحت پوشش اعم از كاركنان پشتيباني، اداري، درماني، بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي و ... اقداماتي صورت گيرد تا در پايان طرح، دانشگاه و جامعه تحت پوشش آن به عنوان يك دانشگاه عاري از دخانيات (Free Tobacco University) به جامعه جهاني معرفي شود.
از جمله اهداف اختصاصي اين طرح مي توان به افزايش آگاهي و نگرش جامعه دانشگاهي در زمينه كاهش و كنترل مصرف دخانيات در محدوده تحت پوشش، كاهش جمعيت سيگاري جامعه تحت پوشش، ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي دانشگاه نظير محيط هاي اداري، خوابگاه هاي دانشجويي، سالنهاي ورزشي و تفريحي و فرهنگي، ستادها، مراكز پزشكي، درماني و بيمارستانها، مراكز بهداشتي درماني، خانه هاي بهداشت، پايگاه هاي بهداشتي، دانشكده ها، مراكز تحقيقاتي و ديگر موارد مشابهي كه تحت پوشش اين دانشگاه و معاونتهاي آن قرار دارند اشاره كرد.

محاسبه مزاياي طرح ارتقاي شغلي
در حقوق بازنشستگي معلمان
گروه علمي فرهنگي: با موافقت هيأت دولت، حذف عبارت « ومشمول دريافت كسور بازنشستگي نمي شود» از بخشنامه طرح مسير ارتقاي شغلي كاركنان دولت به طرح ارتقاي شغلي معلمان تعميم داده شد و به اين ترتيب مزاياي اين طرح در حقوق بازنشستگي معلمان هم محاسبه خواهد شد.براساس پيشنهاد دكتر فاني و موافقت  هيأت دولت در تاريخ ۱۶/۸/۸۴ رأي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري درخصوص حذف عبارت «و مشمول دريافت كسور بازنشستگي نمي باشد» از بخشنامه طرح مسير ارتقاي شغلي كارشناسان، مشاوران و مديران، به بخشنامه طرح مسير ارتقاي شغلي معلمان تعميم يافته است .

آجيل خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد
ايسنا: خوردن غذاهاي حاوي ويتامين E از جمله آجيل و روغن زيتون باعث نصف شدن خطر ابتلا به سرطان مي شود.محققان مركز سرطان شناسي در اورلاندوي فلوريدا به اين نتيجه دست يافتند كه غذاهايي مانند آجيل و روغن زيتون مي تواند ابتلا به سرطان مثانه را در انسان به نصف تقليل دهد.محققان مركز همچنين گفتند مصرف ويتامين E نقش مؤثري در كاهش حمله هاي قلبي دارد.

تقدير از فرهيختگان و نخبگان بسيج
ايرنا: عده اي از فرهيختگان و نخبگان بسيجي در آييني با عنوان «نشست فرهيختگان و نخبگان بسيجي منطقه مقاومت بسيج تهران بزرگ» تقدير شدند.در اين مراسم كه با حضور فرمانده منطقه مقاومت بسيج تهران بزرگ در مجتمع فرهنگي تفريحي «پرديسان نيروي انتظامي» برگزار شد، جمعي از مخترعان، مكتشفان، ورزشكاران و حافظان قرآن در منطقه مقاومت بسيج تهران بزرگ مورد تجليل قرار گرفتند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |