دوشنبه ۹ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۸
چاوز و آلنده هم به فيدل پيوستند
004854.jpg
از 16 تا 26 آذرماه، 40 فيلم از كشورهاي آرژانتين، مكزيك، شيلي، كوبا، ونزوئلا و نيكاراگوا در تهران به نمايش درخواهند آمد. پخش اين فيلم  ها در برنامه چشم  انداز سينماي آمريكاي لاتين است كه همزمان با روز دانشجو برگزار خواهد شد.
از جمله فيلم  هايي كه قرار است در چشم  انداز سينماي آمريكاي لاتين به نمايش درآيند، انقلاب در تلويزيون به نمايش در نخواهد آمد ساخته كيم بارتلي، درباره كودتاي نافرجام 48 ساعته عليه هوگو چاوز رئيس  جمهور ونزوئلاست. فيدل هم عنوان فيلم مستندي درباره كاستروست كه ساخته استلا براوو فيلمساز آمريكايي ست.
يكي ديگر از فيلم  هايي كه پخشش قطعي شده، چهار مستند از پاتريشو كازمن است كه درباره ربع قرن كودتا در حكومت آلنده و ديكتاتوري در شيلي صحبت مي  كند. فيلم فرمانده هم جزو فيلم  هايي ست كه در اين برنامه پخش خواهد شد. اين فيلم، آخرين برگ تعجب  آوري بود كه سينما چهار در آخرين برنامه  اش رو كرد.
چشم  انداز سينماي آمريكاي لاتين با حضور ميهمانان زيادي برگزار مي  شود و به افراد فرصت مي  دهد تا درباره فيلم  هاي آمريكاي لاتين صحبت كرده و نظرات و دغدغه  هايشان را مطرح كنند. شايد بهتر باشد بگوييم فرصتي ست كه عشاق اين نوع از سينما دور هم جمع شوند و درباره عشق مشتركشان حرف بزنند و حظ ببرند. ميهمانان خارجي اين برنامه رابين ماليك رئيس جشنواره بين  المللي فيلم كوتاه درسدن آلمان و دبير اتحاديه جشنواره  هاي سينمايي اروپا، فليكس زوريتا مستندساز برجسته نيكاراگوا، مايكل چانن پروفسور سينما در دانشگاه انگليس كه قرار است درباره موضوع بحران و سينماي آمريكاي لاتين و تاريخ سينماي آمريكاي لاتين سخنراني كند، هستند. به اين ليست، استلا براوو را هم اضافه كنيد كه درباره فيلم  هاي خودش صحبت خواهد كرد.
بهمن قبادي، كارگردان لاك  پشت  ها هم پرواز مي  كنند و آوازهاي سرزمين مادري  ام و نادر طالب  زاده كه نخستين فيلم بلندش، بشارت منجي سال گذشته به جشنواره آمد و در پرونده فيلمسازي  اش تعداد بالايي فيلم  هاي مستند درباره جنگ بوسني وجود دارد، افرادي هستند كه در انتخاب فيلم  ها همكاري داشته  اند. مسعود كيميايي و رسول ملا  قلي  پور هم از كارگردان  هاي نسل قبل هستند كه به عنوان سخنران در چشم  انداز سينماي آمريكاي لاتين حضور خواهند داشت. در علاقه اين دو كارگردان به سينمايي با فرم و محتواي معترض آمريكاي لاتين كه شك نداريد؟
هنوز سينماهاي نمايش  دهنده مشخص نشده  اند، ولي اگر انگليسي  تان خوب است، مي  توانيد سري به سايت WWW.Latincinepanorama.ir بزنيد و اطلاعات بيشتري به دست بياوريد.

ديوار نوشته هايي روي قاب
004851.jpg
نخستين نمايشگاه دوسالانه تايپوگرافي پوستر ايران، از روز شنبه در نگارخانه مرتضي مميز واقع در خانه هنرمندان شروع به كار كرده است. اين نمايشگاه با همت سايت تودي پوسترز
(today posters) و با حمايت موسسه نشر شاهد، جهاددانشگاهي هنر، حوزه هنري، كانون تبليغاتي نگاران و روزنامه همشهري از روز شنبه تا جمعه هفته آينده (13آبان ماه) برگزار خواهد شد وعلاقه مندان مي توانند از آثار بازديد كنند.
نمايشگاهي كه به ديدن آن دعوت شده ايد، از دو بخش مسابقه و جنبي تشكيل شده است. بخش مسابقه كه عنوانش
اسماءالحسني  ست به حرف نگاري اسماء خداوند مربوط مي شود و بخش ديگر كه نمايش فعاليت دو ساله طراحان تايپوگراف در زمينه هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي، سياسي و... است.
تا آخرين فرصت ارسال آثار (هفتم مهرماه) 1083 اثر به دبيرخانه نخستين نمايشگاه دوسالانه تايپوگرافيك ايران ارسال شده. در روز 16 مهرماه، در كتابخانه پژوهشكده هنر اسلامي هيات انتخاب نمايشگاه تشكيل جلسه داد و حسين خسروجردي، صداقت جباري، دكترمحمدخزابي، مهدي سعيدي، سيدحميد شريفي آل هاشم، بيژن سيفوري و مسعود نجابتي داوران اين دوره از مسابقه، 144 اثر را براي به نمايش درآمدن انتخاب كرده اند. آنچه كه براي داوري اين نمايشگاه مهم بوده توجه به ملاك ها و معيارهاي علمي و شناخته شده اي ست كه نتايج را خارج از دايره شك و ترديدها بررسي كرده.
وقتي به نمايشگاه دعوتتان مي كنند، محض حفظ آبرو هم كه شده اول اطلاعاتتان را در مورد  آن تكميل كنيد و بعد برويد كه اتفاق ناخوشايندي برايتان نيفتد. توضيح اضافه در مورد تايپوگرافي آنكه تايپوگرافي، شاخه اي از گرافيك است كه در تعريفش مي گويند: هر رفتاري كه خط و نوشتار را از حالت معمولي خارج كند و به سمت مفهومي خاص پيش ببرد، تايپوگرافي ناميده مي شود. تغيير حالت در خط نوشتار مي تواند تغيير در چيدن كلمات باشد يا در نزديك و دور كردن حروف يا حتي در تركيب بندي نهايي. از تايپوگرافي روي طرح تي شرت وبيلبورد و روي جلد كتاب استفاده مي شود.
يك نكته ديگر كه شما را جزو ميهمانان خاص اين نمايشگاه قرار مي دهد، عنوان داوري ست. شما علاوه بر مخاطب، داور هم هستيد. در نمايشگاه قرار است يك اثر به عنوان بهترين پوستر از نگاه مخاطب انتخاب شود كه از طريق راي گيري اينترنتي (online) اين اتفاق مي افتد. براي آنكه يكي از داورها باشيد كافي ست به سايت www.todayposters.com مراجعه كنيد.
زمان بازديد از نمايشگاه دوسالانه تايپوگرافي ايران تا سيزدهم آبان ماه در نظر گرفته شده است و همزمان با روزجمعه، جوايزي به برگزيدگان اهدا مي شود. مراسم اختتاميه نمايشگاه، راس ساعت 4بعدازظهر درسالن آمفي تئاتر بتهوون واقع در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.
براي آنكه از هر اتفاق ناخوشايندي جلوگيري كرده باشيد، بدانيد كه خانه هنرمندان واقع در پاركي به همين نام است كه بين خيابان ايرانشهر و خردمند قرار دارد. شماره تلفن گالري مرتضي مميز را هم يادداشت كنيد، شايد لازمتان شود؛ 88836671

سفره رمضان
غذاي آسان
باتوجه به تلاش ما براي ارتقاي سطح كيفي غذاهاي سفره افطار، در نظر داريم تا دستورالعمل هاي غذاي اين بخش را به مقوله غذاهاي سرخ كردني سوق بدهيم. اگرچه اساسا غذاهاي سرخ كردني در آستانه فصل سرما چندان به روزه داران عزيز توصيه نمي شود و اساسا اين نوع غذاها براي مبتلايان به آنفلوآنزا و اشخاص زير 12سال توصيه نمي شود، اما چشيدن طعم آن اشكال چنداني ندارد.
اين ستون به دنبال آن نيست كه فقط غذاهاي اصيل تهراني و آذري را آموزش بدهد بلكه منظور، غذاهايي هستند كه مواد آن ارزان و پخت آن سريع و آسان است.
غذاي امروز سفره رمضان به طرز طبخ خوراك گوشت و قارچ اختصاص دارد. اين غذاي اجق وجق عمدتا با نان صرف مي شود؛ البته معدودي نيز آن را روي برنج ريخته و نوش جان مي كنند. مواد لازم براي تهيه اين غذا براي 4 نفر در نظر گرفته شده است. دو عدد پياز متوسط، سه عدد سيب زميني متوسط، 250گرم قارچ حلقه حلقه شده۲۵۰،گرم نخود فرنگي و۴۰۰ گرم گوشت چرخ كرده از مواد مورد نياز اين غذاست.
ابتدا پيازها را به صورت نگيني خرد كرده و در روغن داغ مايع مي ريزيم تا سرخ شود. مقداري زردچوبه نيز براي خوش رنگ و خوش طعم كردن آن به پياز اضافه مي كنيم.
وقتي پيازها به رنگ طلايي درآمد گوشت چرخ كرده را به پياز اضافه مي كنيم و شعله را كمتر مي كنيم. گوشت را مرتب هم مي زنيم تا همه قسمت هاي آن سرخ شود. در ماهي تابه را مي گذاريم و شعله آن را كم مي كنيم.
قارچ حلقه شده را در ماهي تابه ديگر در روغن مايع سرخ مي كنيم. وقتي قارچ ها آب داده و خوب سرخ شد، نخودفرنگي را هم به قارچ اضافه كرده و هم مي زنيم تا كمي تفت داده شود. در اين زمان گوشت و پياز كه به خوبي سرخ شده است را از روي گاز برمي داريم و چهار سيب زميني را به صورت نگيني خرد كرده و سرخ مي كنيم. بعد گوشت و پياز، قارچ و نخودفرنگي و سيب زميني سرخ كرده را جملگي در يك ماهي تابه بزرگ ريخته و در آن را مي گذاريم تا خوب با هم مخلوط شود.
نمك و در صورت دلخواه ادويه نيز فراموش نشود. بعد از 10 دقيقه خوراك گوشت و قارچ ما آماده است و مي توانيم آن را در ظرف كريستال زيبايي ريخته و در سفره غذا بگذاريم. چند عدد نان لواش يا بربري تازه نيز كنار غذا الزامي ست.

آدم ها
عافيت براي آقاي جدي نگيريد
004842.jpg
منوچهر نوذري سرانجام از بيمارستان مرخص شد. اين بازيگر تئاتر و تلويزيون كه از اواسط ماه گذشته پس از عارضه قلبي كه بعد از اجراي يك نمايش در تئاتر گلريز پيش آمد، به بخش ICU بيمارستان منتقل شده بود، مرخص شد. او مدتي در بيمارستان دياليز مي  شد و هم  اكنون وضعيت بهتري دارد. منوچهر نوذري قبل از هر چيز ما را به ياد مسابقه هفته كه سال  ها جزو موفق  ترين مسابقه هاي تلويزيوني بود، مي  اندازد تا اينكه بنا به دلايلي كه هرگز صريحا از سوي صداوسيما اعلام نشد، اين برنامه متوقف شد. او كه متولد ارديبهشت 1315 است بيش از 51 سال در راديو و تلويزيون در عرصه دوبله و سينما و تئاتر ايران فعال است. او 17 ساله بود كه كار دوبله را شروع كرد. اولين فيلمي كه در آن به جاي يكي از بازيگران صحبت كرد، دختر نمكزار محصول ايتاليا بود. از نظر او دوبله هم فن است و هم هنر؛ به غير از اينكه حالت هنرپيشگي را حفظ مي  كند، بايد مواظب لب و دهن هم باشد.
او بعد از 40 سال در چند فيلم سينمايي مثل لاله آتشين و افق روشن بازي كرد. اين كارها را دوست نداشت؛ بيشتر دوست داشت اين طرف دوربين باشد. سال 50 آستين ها را بالا زد و فيلم ايوالله را ساخت كه به قول خودش هنوز هم جزو 10 فيلم پرفروش سينماي ايران است. دو فيلم خيلي هم ممنون و خيالاتي از ديگر ساخته  هاي نوذري هستند. بعد از سينما وارد دوبله و راديو شد، در تلويزيون هم برنامه چهره  ها را اجرا كرد كه برنامه بسيار موفقي بود.
او اوايل دهه 60 براي برنامه صبح جمعه با احمد شيشه  گران آغاز به همكاري كرد. بعد به عنوان خبرنگار در برنامه برگ سياه تاريخ با سيزده خونخوار تاريخ مصاحبه كرد كه از برنامه كودك پخش شد. سپس منوچهر نوذري، مجري برنامه پربيننده مسابقه هفته شد. نوذري در برنامه طنز جدي نگيريد هم به عنوان گوينده مشغول به كار شد كه به قول خودش همان بچه  هاي صبح جمعه بودند كه به تلويزيون آمده بودند.
او از سال 77 دو سال و نيم به خاطر ناراحتي قلبي در بيمارستان بستري شد. سپس در اولين سريال عمرش يعني كوچه اقاقيا بازي كرد كه توسط رضا عطاران ساخته شد. او دوباره به خاطر ناراحتي كليه در بيمارستان بستري شد كه پس از بازيافتن سلامتي به خانه برگشت.

كلينيك
مگر آسكاريس داري؟
هر وقت اين جمله را مي شنويم كه مگر كرم داري؟ بدون درنگ ياد آن درس مدرسه مي افتيم كه درباره كرم هاي رشدكننده در روده حرف مي زد.
دل دردهاي عجيب و غريب همراه با دشواري هايي كه فرد بيمار هنگام مدفوع دارد، مي تواند نشانه هايي براي حضور يك كرم در روده باشد. هر چند گونه هاي متعددي از كرم هاي روده اي وجود دارند، اما شايع ترين انواع آنها آسكاريس و كرمك (اكسيور) هستند. تشخيص گونه كرم روده فقط از پزشك متخصص و آزمايش هاي مختلف مدفوع برمي آيد. بد نيست با دو نمونه از شايع ترين كرم ها آشنا شويم.
آسكاريس - كرم لوله اي - در روده انسان زندگي مي كند و به سبب اندازه نسبتا بزرگش (كه ممكن است تا 30 سانتي متر هم برسد) هنگام خروج با مدفوع بسادگي قابل مشاهده است. آسكاريس، غذاي هضم شده انسان را مي خورد و حتي گاهي نيز ديواره روده را سوراخ مي كند و خون مي مكد. گاهي ممكن است تعداد آنها در روده به حدي زياد شود كه مجراي آن را بسته و سبب مرگ شخص شوند. در چنين مواقعي، فقط به وسيله جراحي بايد كرم ها را از روده خارج كرد. آسكاريس نر و ماده دارد، بنابراين براي تكثير اين كرم در روده حضور هر دو جنس ضروري است.
از آنجايي كه تخم هاي كرم آسكاريس همراه با مدفوع دفع مي شوند، از طريق آزمايش مدفوع و مشاهده تخم كرم مي توان به وجود آن پي برد. اصولا جذب تخم آسكاريس به علت رعايت نكردن اصول بهداشتي ست و از راه آب، غذا و حتي هواي آلوده به گرد و غبار منتقل مي شود.
كرمك، اين كرم كوچك (با حدود 1/5 سانتي متر طول) در روده بزرگ انسان (بويژه كودكان) زندگي مي كند. از آنجايي كه كرمك ماده در اطراف مخرج تخم گذاري مي كند، احساس خارش شديدي در آن منطقه به كودك دست مي دهد. بدين ترتيب، به وسيله خاراندن، تخم هاي كرمك به دست و به دنبال آن به دهان منتقل مي شوند.
براي جلوگيري از ابتلا به كرم ها، بايد موارد بهداشتي را رعايت كرد: سبزي ها و ميوه ها را قبل از مصرف كاملا شسته و ضدعفوني كنيد. قبل از صرف غذا و بعد از هر بار اجابت مزاج، دست ها را بخوبي بشوييد و در صورت ابتلا به آلودگي (خصوصا به كرمك)، حتما ناخن ها را كوتاه نگه داريد و اطراف مقعد را مرتب بشوييد و خشك كنيد.

يادداشت
اتفاقي كه بايد تكرار شود
سهراب نيكخواه
در اتفاقي خوب برنامه سينما 4 اين هفته فيلم فرمانده اثر اليور استون را پخش كرد. اين واقعيت دارد كه همه ما ايراني ها هر مرام و مسلك سياسي هم كه داشته باشيم، روحيه آزاديخواهي و ضداستعماري داريم. شايد براي همين هم باشد كه قرابت هايي ميان ما و جنبش هاي آزاديبخش جهاني وجود دارد.
ديدن مستندي خوش ساخت در مورد فيدل كاسترو در حالي كه اليور استون در كنارش قرار داشت و با هم گفت وگو مي كردند بسيار لذتبخش بود. همه چيز عالي بود جز دوبله فيلم كه چندان تعريفي نداشت. شايد هم اين وضعيت به خاطر وجود يك مترجم در كنار كاسترو بود كه ما، كل فيلم را از زبان او مي شنيديم، نه از زبان كاسترو. در هر صورت آنچه رخ داد، اتفاق مباركي بودكه به نظر مي رسد جايش در تلويزيون ما خالي ست. البته مستندهاي زيادي از كانال هاي مختلف تلويزيون و بخصوص شبكه۴ پخش مي شوند و گاه و بي گاه گزارش هاي مستندي كه از عراق و فلسطين توسط شبكه هاي خبري بزرگ دنيا تهيه شده نيز روي آنتن مي روند، اما پخش يك فيلم مستند سياسي در يكي از پربيننده ترين برنامه هاي سيما وضعيتي جداگانه دارد. چندي پيش برنامه سينما يك فيلم مستندي درباره زندگي هنري كيسينجر پخش كرد و اكنون نيز فيلم فرمانده كه به زندگي فيدل كاسترو اختصاص دارد.
پخش اينگونه فيلم هاي مستند در برنامه هاي پرمخاطب از يك سو مردم عادي را با سينماي مستند آشنا و به آن علاقه مند مي كند و از سوي ديگر در افزايش دانش سياسي مخاطبان تاثير بسزايي دارد. مردم ما از سياسي ترين مردمان دنيا هستند. انقلاب اسلامي و جريانات پيش و پس از آن، آگاهي هاي سياسي زيادي به مردم ما داد و آنان را بيش از پيش سياسي كرد. افزايش سطح آگاهي هاي سياسي مردم و آشنا ساختن آنان با رخدادهاي مهم جهان در سال هاي دور و نزديك، قطعا اهميت فراواني دارد. شايد يكي از بهترين راه هاي اين آموزش، فيلم و سينما باشد؛ فيلم هاي مستند و داستاني كه درباره وقايع گوناگون ساخته مي شوند.
تاثير ديگري كه پخش چنين فيلم هاي مستندي بر مخاطبان دارد، افزايش سطح سليقه آنان است. مستندهاي خوش ساختي كه توان جذب و نگهداري مخاطب را تا لحظه آخر دارند، نگرش مردم را نسبت به سينماي مستند و حتي سينما تغيير مي دهند. همايش سينماي آمريكاي لاتين كه آذرماه در تهران برگزار مي شود و در آن مستندهاي ديگري از اين دست پخش خواهد شد نيز در اين زمينه بسيار موثر است. اطلاعات آن همايش را در صفحه همين امروز مي توانيد بخوانيد، اما اگر نتوانستيد فيلم فرمانده را ببينيد، تكرار آن روز پنج شنبه همين هفته ساعت 15:45 از شبكه۴ پخش خواهد شد. فيلم هاي مستند سياسي از جمله برنامه هايي هستند كه تاكنون كمتر از تلويزيون پخش شده اند. شايد برنامه سينما يك كه مخاطب عام تري دارد، جاي مناسبي براي پخش اينگونه فيلم ها نباشد، اما سينما 4 كه مخاطبان خاص تري دارد، قطعا مي تواند بخشي از برنامه هاي خود را به مستندهاي سياسي اختصاص دهد. اميدواريم و بسيار اميدواريم كه پخش فرمانده يك اتفاق و استثنا نباشد.

كتابخانه
وقتي از آزادي حرف مي  زنيم
004821.jpg
سبكي فكر، سنگيني واقعيت درباره آزادي كتابي از سون اريك ليدمن ، استاد تاريخ عقايد و علوم در دانشگاه گوتنبرگ سوئد است. نشر اختران كتاب را با قيمت 2 هزار و 300 تومان منتشر كرده و مخاطبانش گروهي هستند كه دغدغه آزادي دارند و بدشان نمي  آيد از سياست چيزي سرشان بشود.
تقسيم  بندي كتاب، سه فصلي ست. نويسنده  اي كه هميشه تعهد اجتماعي او را مثال مي  زنند، در اين تقسيم  بندي، فصل اول كتابش را به معناي دو مفهوم آزادي سلبي و آزادي ايجابي اختصاص داده. در فصل دوم كتاب به رابطه بين مالكيت و آزادي مي  پردازد و در فصل آخر از احساس آزادي مي  نويسد.
ليدمن در اين كتاب 230 صفحه  اي  اش تلاش مي  كند با زباني روان، مفاهيم سخت و سنگيني را براي مخاطبانش بازگو كند، بدون آنكه او را به سطحي  نگري متهم كنند. خودش در پيش  گفتار كتاب مي  نويسد: عنوان كتاب سبكي فكر، سنگيني واقعيت ملهم از شعر شيللر (شاعر آلماني) است، اما درونمايه كتاب را نه جدال  هاي دهه 1790، بلكه مسائل آغاز قرن بيست و يكم تشكيل مي  دهد. در آغاز هزاره جديد، هم صورت  هاي ذهني و هم تجسم مادي آنها، يعني گفتار و نوشتار مي  توانند با هم مدارا كنند . چند خط اين  ور و آن  ور توضيح مي  دهد كه براي شيللر كه دهه 1780 را با آرامش مي  گذراند، دهه 1790 آغاز مي  شود كه دوران پرمرارتي بوده. ليدمن با استفاده از تمام اتفاقات دورو برش تلاش مي  كند مفهوم آزادي را در تاريخ انديشه غرب دنبال كند. آزادي، موضوع مبارزه قدرتي ست كه بي  وقفه جريان دارد و در آن صاحبان قدرت، گروه  ها يا جريان  هايي فكري كه ابتكار عمل را در دست دارند، مهر خود را بر تصور ما از آنچه در زندگي، درجامعه و درجهان ممكن و مطلوب است، مي  زنند. تعداد مفاهيمي كه از اين جنبه با مفهوم آزادي قابل مقايسه باشد، زياد نيست. آزادي به اصطلاحي كه اخيرا باب شده، مفهومي در اساس مورد منازعه است. درونمايه آزادي در طول تاريخ و از اين محيط تا آن محيط تغيير كرده است. به  كارگيري هركدام از اين دورنمايه  ها نه تنها مناسبات كنوني قدرت را منعكس مي  كند، بلكه پژواك نبردهاي خاتمه  يافته نيز هست .

آب و هوا
وقتي باران نمي آيد
004809.jpg
هر قدر نقشه ها و جداول هواشناسي را زير  و  رو كرديم از هواي ابري و يك باران دلچسب و مفصل خبر و اثري نديديم. وقتي پاييز مي شود انتظار هواي ابري و باراني داريم، نه آفتابي و گرم. دلمان باران مي خواهد، اما فعلا كه نمي بارد.هواي تهران امروز و فردا هيچ تغييري نخواهد كرد، به جز آنكه سكون هوا باعث افزايش آلودگي خواهد شد. در ديگر نقاط كشور نيز تغييرات چشمگيري ديده نمي شود. تنها شهرهايي كه در جدول ما هواي غيرآفتابي دارند رشت و سنندج هستند. هواي رشت امروز ابري ست، شايد هم باران باريد، اما فردا احتمالا از تراكم ابرها كاسته مي شود. هوا هم يكي - دو درجه سردتر خواهد شد، اما چندان محسوس نيست.سنندج هم هوايي نيمه ابري و باراني دارد. فردا هوا آفتابي و اندكي سردتر خواهد بود. در كل، هواي كشور اواخر هفته سردتر شده و اين سرما از روز سه شنبه با كاهش چنددرجه اي دما آغاز خواهد شد.در روزهاي آخر ماه مبارك رمضان كه قواي جسماني تحليل رفته، هواي بد پايتخت آدم ها را كسل تر از هميشه كرده است. احتمالا پنج شنبه روز اول ماه شوال و عيدفطر است و بدين ترتيب با امروز سه روز به پايان ماه مبارك رمضان باقي مانده است.

سينماي خانگي
فيلم رشد به مشهد مي رود
004845.jpg
سي و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم رشد با نمايش آثاري با موضوعات علمي، آموزشي و تربيتي و در قالب فيلم هاي داستاني كوتاه و بلند، فيلم هاي مستند، آثار انيميشن و فيلم هاي دانش آموزي در تاريخ 26-19 آبان ماه در مشهد برگزار مي شود. با افزايش موسساتي كه فيلم هاي آموزشي و علمي را براي كودكان و نوجوانان تهيه مي كنند و حساسيت ها روي كيفيت اين فيلم ها، جشنواره فيلم رشد نيز رونق بيشتري به خود گرفته است. مسابقه بزرگ فيلم هاي آموزشي ايران با ساير كشورهاي دنيا درحال حاضر به نفع كشورهاي در حال توسعه تمام شده است. بويژه اينكه كشورهايي مثل آلمان و ايتاليا در اين زمينه بسيار پيش رفته اند.
مهدي مختاري، دبير اجرايي و عضو كميته انتخاب سي و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم رشد مي گويد: اعضاي كميته انتخاب كه شامل جواد طوسي (كارشناس هنري)، جعفر توكلي (فيلمساز) ، ارد زند(كارگردان) و رحيم ذوالمجد(كارشناس سينما) بوده اند، امسال با دقت نظر بيشتر نسبت به آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره و با در نظر گرفتن عوامل ساختاري، تكنيكي، موضوعي و استاندارد بودن زمان فيلم به انتخاب آثار شايسته جهت شركت در جشنواره اقدام كرده اند ؛ وي همچنين تصريح كرد: كار كميته انتخاب و بررسي كامل آثار ارسالي پايان يافته و نتيجه نهايي در روزهاي آتي به اطلاع خواهد رسيد . امسال از كشورهاي مختلف جهان مثل آلمان، ايتاليا، دانمارك و... آثار ارزشمندي در بخش هاي مختلف به نمايش گذاشته خواهد شد.
محمود رضايي نژاد - كارشناس فني دفتر تكنولوژي آموزشي- نيز در بخش ديگري به ذكر معيارهاي فني اعمال شده در انتخاب فيلم ها پرداخت و گفت: امسال براي اولين بار نسخه اصلي فيلم ها به دبيرخانه ارسال شده كه از لحاظ كيفيت صدا و تصوير در سطح بالايي قراردارند و پخش تمامي فيلم هاي جشنواره به صورت ديجيتال انجام خواهد شد كه امكانات تكميلي پخش ديجيتالي فيلم ها از طرف دفتر تكنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش تامين خواهد شد .

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
يا رب! به رسالت رسولان كبار
يا رب! به مقام و رتبه هشت و چهار
يا رب! به شهيدان صف كرببلا
ما را نفسي به خويشتن، وامگذار
صغير اصفهاني

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
با توجه به اينكه به روزهاي پاياني ماه رمضان نزديك مي شويم، اين شب ها قسمت هاي پاياني مجموعه هاي تلويزيوني شبكه هاي مختلف پخش مي شوند و با توجه به يك تجربه قديمي، اگر حتي هيچ يك از قسمت هاي پيشين اين سريال ها را نديده ايد مي توانيد با تماشا كردن دو- سه قسمت پاياني آنها از تمام ماجرا سردربياوريد. خلاصه اينكه اگر خواستيد آنها را تماشا كنيد تنها تا آخر هفته زمان داريد و مي توانيد حدود ساعت 18 از شبكه 2 مجموعه او يك فرشته بود را ببينيد و بعد از آن حدود ساعت 18:30 به سراغ شبكه ۳ و سريال متهم گريخت برويد. حدود ساعت ۱۹:15 هم زمان پخش براي آخرين بار از شبكه تهران است. وقتي هم اين مجموعه را تماشا كرديد، با دو ساعت استراحت، مي توانيد حدود ساعت 22 مجموعه مرده متحرك را از شبكه اول تماشا كنيد. درميان ديگر مجموعه هاي تلويزيوني هم كه در اين ماه پخش مي شوند، مي توانيد حدود ساعت 13:20 هر روز مجموعه نسيم رويا را از شبكه اول تماشا كنيد يا اينكه ساعت 16:30 به تماشاي مجموعه عربي روزهاي شورش بنشينيد كه از شبكه 2 پخش مي شود. ساعت 23:10 هرشب هم از شبكه تهران بازگشت به حيفا نمايش داده مي شود كه آن هم يك مجموعه عربي ديگر است و وقتي ساعت حدود 1:15 بامداد شد نوبت به پخش گم گشته از شبكه اول مي رسد.
ساعت 21 دوشنبه  شب ها هم كه مي دانيد اختصاص به پخش سينماي ديگر از شبكه 2دارد و مي توانيد از طريق اين برنامه، چند فيلم كوتاه و مستند جذاب را تماشا كنيد. در همين ساعت هم شبكه 3 قسمت ديگري از شب هاي برره را نشان مي دهد كه در اين مدت مدافعان و مخالفان سرسختي هم پيدا كرده و روزي نيست كه خبري درباره آن منتشر نشود. همين مسئله
ـ جدا از اينكه با اين برنامه موافق باشيم يا مخالف ـ نشان مي دهد كه مجموعه جديد مهران مديري و همكارانش توانسته توجه مخاطبان زيادي را به خود جلب كند و جزو پربيننده ترين برنامه  هاي تلويزيون قرار بگيرد. اين در حالي ست كه با توجه به تجربه هاي پيشين مديري در ساخت مجموعه هاي نود شبي، هنوز زمان اوج سريال نرسيده و شب هاي برره جا نيفتاده است.
حدود ساعت 22:30 هم مثل هفته هاي گذشته اختصاص به عادل فردوسي پور و برنامه نود دارد كه همراه با كارشناسان برنامه به بررسي بازي هاي انجام شده درهفته گذشته ليگ برتر بپردازد. از طرفي هفته هاي گذشته ـ يعني پيش از آغاز ماه مبارك رمضان ـ در حوالي ساعت 23:15 از شبكه اول مستند جذابي با نام مهاجران پخش مي شد كه با توجه به نمايش برنامه زنده حوض فيروزه در اين شب ها، خبري از مهاجران نخواهد بود و از هفته بعد مي توانيد مجددا به تماشاي آن بنشينيد.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |