دوشنبه ۹ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۸
از تهرانپارس تا شهرري
شهر در دست حادثه
004833.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
سميرا ربيعي
وقتي سردار ساجدي نيا- رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ- از شناسايي 220 نقطه حادثه خيز پايتخت خبرداد، كمتر كسي تصور مي كرد بتوان با انگشت گذاشتن روي يك يا دو منطقه، آنها را جزو حادثه خيزترين مناطق شهر برشمرد، اما هنگامي كه دايره تعريف حادثه خيز بودن بازتر شد، خطوط متمايزكننده اين مناطق نيز رنگ بيشتري گرفت تا سرانجام لقب حادثه خيزترين مناطق ارزاني دو منطقه پر ازدحام شد؛ تهرانپارس و شهرري.
نقاط تصادف  خيز تهران
سرعت و سبقت غيرمجاز، عدم رعايت حق تقدم عبور، عدم توجه به پيام علائم افقي وعمودي، عدم رعايت مقررات حركت بين خطوط، تغيير مسيرهاي ناگهاني، انحراف به چپ و عدم رعايت فاصله طولي و عرضي مناسب از مهمترين عواملي هستند كه به كمك هم، انگ حادثه خيزترين بودن را به برخي نقاط شهر مي زنند. مناطقي مثل خيابان هاي چمران، شريعتي و وليعصر(عج) در منطقه يك، چمران، آزادي وستارخان در منطقه 2، آفريقا، پاسداران و ميرداماد در منطقه،۳ رسالت، بابايي و هنگام درمنطقه 4، اشرفي اصفهاني، اتوبان تهران كرج و محمدعلي جناح در منطقه 5، وليعصر(عج) ، انقلاب و كارگر در منطقه 6، شريعتي، دماوند و گلبرگ در مناطق 7 و 8 ، قزوين، جاده قديم و نواب در مناطق 9 و 10و كارگر، جمهوري و امام خميني(ره) در منطقه 11 جزو متهمان رديف اول در اين پرونده هستند.
همچنين خيابان هاي شوش، مصطفي خميني و مولوي در منطقه 12،افسريه، پيروزي و اسبدواني در مناطق 13 و 14، خاوران ، بسيج و كمربندي آزادگان در منطقه 15، آزادگان، فدائيان اسلام و بعثت در مناطق 16 و،۲۰ نواب، بهشت زهرا و تندگويان در مناطق 17 و 19، كمربندي آزادگان، جاده ساوه و الغدير در منطقه 18، جاده مخصوص، جاده قديم و تهرانسر در مناطق 21 و 22 و همت، مدرس و صدر در منطقه استحفاظي گشت بزرگراه از جمله مناطقي هستند كه بيشترين آمار تصادفات را به خود اختصاص داده اند. اما اينكه شناسايي اين نقاط چه نقشي در كاهش خطرپذيري آنها دارد، نكته اي ست كه رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ بهتر از هر كس ديگري مي تواند به آن پاسخ دهد. سردار ساجدي  نيا مي گويد: باتوجه به شناسايي نقاط حادثه خيز براساس بلوك بندي انجام شده جهت جلوگيري از تصادفات و رسيدگي سريع در نقاط حساس، كارشناسان تصادف مستقر شده اند. همچنين با تشكيل كميته مشترك با سازمان ترافيك براي مهار تصادفات، در صدد كنترل و كاهش تصادفات هستيم .
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي كنترل و كاهش تصادفات شهر تهران مي گويد: بر اين اساس تعيين نقاط حادثه خيز و اعلام به مراجع ذي ربط از قبيل شهرداري، سازمان ترافيك و معاونين ترافيكي مناطق شهرداري جهت رفع معايب مهندسي ترافيك و تسهيل در عبور و مرور خودروها و وسايل نقليه، ارتقاي سطح آموزش عمومي و فرهنگ ترافيك با همكاري سازمان صداوسيما، افزايش برنامه هاي اطلاع رساني ترافيكي طي 5 نوبت از طريق برنامه هاي شبكه 5 سيما و شبكه راديويي استان تهران و اعلام توصيه هاي ايمني به اقشار مرتبط با ترافيك به منظور افزايش سطح آگاهي ترافيكي و جلوگيري از وقوع حوادث رانندگي از اقدامات صورت گرفته در اين زمينه است .
به گفته او تشكيل پليس بزرگراه ها به منظور برخورد با تخلفات وسايل نقليه در اين معابر و همچنين تسريع در رسيدگي به تصادفات، ساماندهي طرح گذرگاه عابران پياده، اجراي طرح ساماندهي خطوط ويژه، اجراي طرح كلاه ايمني براي موتورسواران و كمربند ايمني براي رانندگان اتومبيل سوار، احياي طرح حركت بين خطوط به منظور ساماندهي حركت وسايل نقليه در بزرگراه ها و خيابان هاي اصلي و فرعي، اجراي طرح برخورد با تخلفات راكبين موتورسوار، ساماندهي طرح برخورد با تخلفات ساكن و جلوگيري از پارك غيرمجاز وسايل نقليه و
موتور سيكلت ها در معابر شهري و پياده روها، هماهنگي در زمينه اجراي دوربر گردان هاي متعدد در معابر شهري كه موجب تسهيل حركت وسايل نقليه و افزايش ضريب ايمني شده است نيز از ديگر اقدامات انجام شده براي كاهش تصادفات در نقاط حادثه خيز تهران است.
به اعتقاد سردار ساجدي نيا، تصادف معلول تخلف است و چنانچه از ارتكاب تخلفات رانندگي خودداري شود، قطعا حوادث رانندگي نيز كاهش مي يابد.
نقاط حادثه خيز تهران
در ابتداي گزارش گفتيم كه اگر تعريف حادثه خيز بودن را منحصر به تصادفات رانندگي ندانيم، آنگاه بهتر مي توانيم در مورد مناطق حادثه خيز تهران بحث كنيم.
يافته هاي پژوهشگران در بررسي الگوي پراكندگي جغرافيايي بروز تروماي منجر به بستري در شهر تهران حاكي ست: مناطق 4، 20، 12 و 15 حادثه ترين مناطق شهر تهران و مناطق 4، 20، 12 و 6 حادثه ترين مناطق شهر از لحاظ رخداد حوادث ترافيكي هستند.
يافته هاي اين پژوهش همچنين نشان داد كه شايع ترين مكانيسم حادثه، تصادف وسايل نقليه و به دنبال آن سقوط، بريدگي و مسموميت است.
تروما (حوادث غيرمترقبه و ناگهاني منجر به مرگ) يكي از مهمترين مشكلات بهداشتي جهان امروز است كه بيشتر افراد را در سنين جواني و ميانسالي درگير مي كند و يكي از مهمترين علل منجر به مرگ در سنين زير 45 سال است.
به طور كلي شيوع و الگوي آسيب در جوامع شهري و روستايي و حتي در نواحي مختلف يك جامعه شهري با يكديگر متفاوت است و بر اساس تحقيقات انجام شده، تحت تا ثير عوامل جمعيتي مانند نژاد، وضعيت اجتماعي، تراكم جمعيت، ترافيك شهري، سرعت عبور و مرور وسايل نقليه و ساختار فيزيكي شهري قرار مي گيرند.
با توجه به قابل پيشگيري بودن مسئله تروما به نظر مي رسد كه مقرون به صرفه ترين و آسان ترين راه براي دستيابي به اين هدف، سبب شناسي تروما و الگوي آن در هر جامعه است چرا كه پي بردن به آنها مي تواند ما را در يافتن راهكاري مناسب جهت رفع و بهبود وضعيت ياري كند.
براساس اين بررسي، 927 مورد از كل 4189 مورد مصدوم بستري مورد مطالعه در اين پژوهش را زنان
(2/21درصد) و 3435 مورد را مردان (7/78درصد) به خود اختصاص داده اند و تصادفات رانندگي با 34 درصد و سقوط با 24 درصد شايع ترين انواع تروما در بيماران مورد مطالعه بوده است.
براين اساس، شايع ترين مناطق حادثه خيز به ترتيب منطقه 4(تهرانپارس) با 322 مورد (7/7درصد)، منطقه 20(شهرري، بزرگراه شهيدرجايي و بزرگراه ورامين) با 224 مورد (3/5 درصد)، منطقه 12( بازار، پامنار وخاني آباد) با 218 مورد (2/5درصد) و منطقه 15(خاوران و افسريه) با 212 مورد (1/5 درصد) بوده است.
براساس نتايج به دست آمده از اين طرح كه توسط محققان گروه پزشكي اجتماعي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مركز تحقيقات تروما و جراحي سينا انجام شده، مشخص شد كه حوادث- بخصوص حوادث رانندگي- بيشتر در نواحي مركزي و قديمي شهر بوده كه از تراكم بيشتري برخوردار هستند و همچنين مسيرهاي عبور و مرور وسايل نقليه كه با بار ترافيكي زيادي روبه  رو هستند، با تعداد زيادتري از حوادث رانندگي همراه بوده و اين مسئله نيز با نتايج مطالعات انجام شده در آمريكا و مكزيك همخواني دارد (بيشتر در نواحي پر تراكم روي داده بود).
البته نبايد فراموش كرد كه در مطالعات مشابه انجام شده فاكتورهاي مهمي همانند وضعيت ايمني جاده، سرعت وسايل نقليه و وضعيت  اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي و سطح سواد در بروز حوادث، در نظر گرفته شده كه در مطالعه ما اين مسئله در نظر گرفته نشده است. همچنين به دليل تراكم بيشتر جمعيت در مراكز شهر و بافت قديمي شهر تهران، درصد بروز حوادث ديگر غير از تصادف نيز در اين مناطق نسبتا بالاست.
در حال حاضر پيشگيري از آسيب و ارائه خدمات پيش بيمارستاني به عنوان دو استراتژي خيلي مهم تلقي مي شوند كه نقش بسيار موثري را در پايين آوردن ميزان  مرگ و ميرهاي ناشي از تروما در اكثر كشورها به خود اختصاص مي دهند.
پژوهشگران پيشنهاد كرده اند كه در ساير نقاط ايران و بويژه در شهرهاي بزرگ، نقاط داغ از نظر حوادث شناسايي شود تا بتوان در برنامه ريزي و خدمات رساني بهداشتي و درماني بهتر از آنها استفاده كرد. شناسايي چنين نقاطي در سطح كشور و شهرهاي بزرگ براي ايجاد سيستم جامع تروما در كشور ضروري به نظر مي رسد.
با توجه به اين نتايج، شيوع تروما و نقاط حادثه خيز در قسمت هاي مختلف تهران قابل رديابي ست . همچنين با توجه به اينكه محل بروز آسيب در مصدومان بستري شده در هر بيمارستان مشخص است، مي توان حوزه پذيرش بيمار براي هر بيمارستان (Catchment area) را مشخص كرد و در برنامه ريزي هاي خدمات رساني به اين بيماران از آن استفاده كرد.

نتيجه ساده
به گفته پژوهشگران با توجه به مطالعه اخير، لازم است كه براي ايجاد سيستم جامع تروما در هر منطقه از كشور، نواحي حادثه خيز شناسايي شود تا بتوان امكانات موجود را براي استفاده بهينه سازماندهي كرده و نقاط ضعف را تقويت كنيم. از زمان ايجاد تاسيس سيستم تروما در كشورهاي توسعه يافته، ميزان مرگ ناشي از تروما به طور بارزي كاهش يافته است.

اعداد اساسي
۷۷۰
پرداخت 770 دلار يارانه از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و حفاظت از محيط زيست كافي ست تا هر دستگاه خودرو كارخانه اي، گازسوز شود. اين رقم شايد به نظر زياد برسد، اما هزينه كردن آن براي كاهش آلودگي و بهتر شدن هواي تهران ضروري ست.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با توجه به مصوبه شوراي اقتصاد همچنين براي هر دستگاه خودرو كارگاهي دوگانه سوز 540 دلار يارانه مي پردازد كه براي اجراي اين طرح اين سازمان 200 تا 300 ميليون دلار سرمايه گذاري خواهد كرد.مشاور برنامه ريزي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در مورد گازسوز شدن خودروها، گفت: همزمان با گازسوز شدن خودروها، قرار است تا پايان بودجه سال جاري، 400 ايستگاه گازسوز CNG در سراسر كشور ايجاد شود .دكتر اميرعباس نجفي معتقد است: براساس مصوبه شوراي اقتصاد، اين سازمان بايد 212 جايگاه سوخت رساني در اين مدت ايجاد كند كه تاكنون از اين تعداد 130 ايستگاه احداث شده و بقيه قرار است تا پايان امسال ايجاد شود .او از احداث 188 جايگاه سوخت از سوي شركت پخش فرآورده هاي نفتي دومنظوره (بنزين و گاز CNG) خبر داد و افزود: وزارت نفت بابت احداث هر جايگاه با ظرفيت 2000 خودرو در روز حدود 10 ميليارد ريال سرمايه گذاري مي كند .نجفي در مورد پرداخت يارانه سازمان بهينه سازي براي دوگانه سوز كردن خودروها گفت: اين سازمان براي تبديل هر خودرو عمومي به گازسوز، 90 درصد هزينه را به صورت يارانه پرداخت مي كند .
4 /16
سهم حمل ونقل ريلي مسافري در نفر- كيلومتر جابه جا شده از 4/9 درصد كل حمل ونقل عمومي در سال 76 به 4/16 درصد تا پايان سال جاري مي رسد.
رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت قطارهاي مسافري رجاء، گفت: نفر- كيلومتر جا به جا شده در بخش مسافري ريلي طي سال 76، 6ميليارد و 103 ميليون بوده است كه پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال جاري با 100 درصد افزايش به 12ميليارد و 200 ميليون نفر- كيلومتر برسد. دكتر پورسيدآقايي افزود: افزايش چشمگير سهم حمل ونقل ريلي ناشي از روند رو به رشد سطح كمي و كيفي خدمات ريلي و اقبال مردم به اين صنعت بوده است به طوري كه سهم حمل ونقل هوايي و جاده اي در همين مدت به ترتيب به يك و 2/6درصد كاهش يافته است. مدير عامل شركت رجاء پيش بيني كرد تا پايان سال جاري نفر كيلومتر جابه جايي توسط تمامي بخش هاي حمل ونقل اعم از ريلي ، هوايي و جاده اي به حدود 75 ميليارد برسد. اين در حالي ست كه در مدت ياد شده رجاء با
۱۰۰ درصد رشد نسبت به بخش هوايي و جاده اي، بيشترين رشد عملكرد را در نفر كيلومتر جابه جايي دركشور داشته است.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |