دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۷
ما ... خدا و اهل بيت
ما مردمان خوب ... ما مردمان خواب ...
003759.jpg
سيد محمد سادات اخوي
يك
اگر چه حال  ام خوب است، اما حال ام خوب نيست... نمي دانم توانسته ام براي سفري كه در انتظار همه ماست،  آماده شوم يا نه. نمي دانم خدا، گناهان ام را بخشيده  يا نه... و نمي دانم آيا در سال هاي كودكي-كه همه چيز، خالص تر، پاك تر و شريف تر بود- توانسته ام آن قدر خوب باشم كه هنگام رفتن از دنيا، خوبي هاي كودكي را سرمايه كنم و با دلي مطمئن بروم يا نه. اگر ترديدها بگذارند و بتوانم از ميان سيم خاردار يك دندگي بيرون بروم و يك بار ديگر، خود ام را خوب ببينم، يقين دارم مي توانم با خدا آشتي كنم. مگر نه اين است كه خود ش بارها و بارها از راه قلب ام مرا صدا كرده است؟!... مگر نه اين است كه هر بار، پس از مدت ها قهر و دوري، تا صدايش كرده ام، فرشته را سراسيمه، براي من فرستاده تا احساس تنهايي نكنم؟!... مگر بارها نگفته كه هر گناهكار و خطاكاري را مي بخشم،  اما از كسي كه از بخشش من نااميد شود، نمي گذرم؟!... خدايا!... من كه جز  اميد به خوبي ات، چيزي ندارم. من كه جز مهرباني ات، اميدي ندارم؛ پس مبادا مرا نبخشيده، به آغوش مرگ بسپاري. مبادا ماه مهرباني ات تمام شود و دست ام به رشته توبه نرسد... مبادا آن قدر دل ام سياه شده باشد كه از بخشش تو نااميد شوم و شب هاي احيا را با نااميدي ام از دست بدهم.
دو
ارتباط ما با اهل بيت ، دو سويي است، با اين تفاوت كه نمي شود اصول برخورد آنان را با خودمان مقايسه كنيم. ما، با كوچك ترين بي مهري، حاضر نمي شويم دوستي مان را با آدم هاي اطراف مان ادامه دهيم. بخشيدن ، در ميان ما، شرايطي دارد. تا شخص مقابل مان، كار اش را جبران نكند، تا پوزشي درست و حسابي نخواهد، او را نمي بخشيم و اگر پس از پوزش، دوباره تكرار كند، نمي توانيم دوباره عذرش را بپذيريم و پرونده دوستي اش را براي هميشه مي بنديم... اما خدا، مهري در قلب اهل بيت گذاشته كه انگار نه مي خواهند و نه مي توانند آدم ها را فراموش كنند. هر سال، هر قدر هم كه بد شده باشيم، باز سيدالشهدا، حسين بن علي(ع) ، يك شب پيش از ماه محرم، خانه قلب مان را در مي زند و نمي گذارد خواب بمانيم و ورود محرم را نفهميم. هر كس، يك جور آشفته  امام حسين(ع) مي شود...؛ يكي پول مي دهد، يكي نذري مي پزد، يكي شعر مي سرايد، يكي گريه مي كند و يكي مي گرياند... و خلاصه، همه ما- حتا كساني از ما كه در روزهاي پيش از محرم، سايه هم را با تير تهمت، مي زنيم- در ماه محرم، بي خيال مي شويم و زير خيمه هاي محبت اهل بيت، جمع مي شويم و عزاداري مي كنيم.
سه
راه هاي ارتباط پيامبران با خدا، گوناگون است و يكي از اين راه ها، خواب است. بسياري از الهام هاي غيبي، در خواب به رسولان رسيده است؛ مانند خوابي كه حضرت ابراهيم(ع) درباره قرباني كردن اسماعيل بزرگوار ديد. عارفان شيعي و غيرشيعي نيز بر شهود در خواب تاكيد كرده اند،  اما نه رسولان و نه عارفان، هرگز گمان نمي كردند كه در عصر آخرالزمان ، سرگشتگي آدم هاي معتقد، آن قدر زياد شود كه مجلس هاي ديني و ذهن دين داران شان، پر از نقل خواب و خيال شود. يا برخي از آدم ها، براي رونق دكان خرافه گويي و محفل بي رونق شان، از تعريف كردن خواب استفاده كنند... و افسوس كه وقتي به شنوندگان اين آدم ها نگاه مي كنيم، مي بينيم متاسفانه آن قدر اهل انديشيدن نيستند كه بدانند خدا و اهل بيت، هر اشاره اي را به هر كسي نمي گويند و اگر هم بگويند، كم مي شود اجازه نقل  اش را بدهند... و از اين گذشته، وقتي قرآن و روايت هاي مطمئن ديني را داريم و مي توانيم با رعايت مسائل ديني، از خداوند، نيروي فرقان(تشخيص درست از نادرست) را بگيريم، چه نيازي ست كه مدام دنبال خواب اين و آن بدويم؟!
چهار
خواب، حجت نيست و در بخش كمي  از خواب ها، به الهام هايي غيبي برمي خوريم كه معلوم است خداوند به ذهن فرد بخشيده است. اين خواب ها هم در حقيقت، خواب نيستند، عين بيداري  اند؛ نشانه شان هم اين است كه هيچ كدام از چيزهايي را كه مي بينيم، از پيش نمي دانسته ايم. جاهايي را مي بينيم كه نمي شناخته ايم. گاهي رخدادهاي آينده را مي بينيم و گاهي پيشاپيش، از خبري آگاه مي شويم...؛ به هر حال خوب است همان گونه كه از بيماري رواني خواب زدگي بيزاريم، اين را هم قبول كنيم كه به هر حال در دنيا، چيزهاي روحي فراواني هست كه ما نمي شناسيم. نه عاقلانه است كه ريز و درشت زندگي مان را با خواب و تعبير خواب هم آهنگ كنيم و نه عاقلانه است كه خواب ديدن را تمسخر كنيم و از بيخ، منكر رابطه هاي پنهان روياها با روح مان شويم.
پنج
گاهي لازم نيست براي شروعي دوباره راه زيادي برويم. همين كه اطراف مان را خوب ببينيم، كافي ست. خيلي از وقت ها لازم نيست براي رسيدن به خدا، خود مان را ببنديم به انبوه دعاها يا مدام با نذر و ذكرهاي پيچيده، چيزي را به خود مان اضافه كنيم. گاهي براي اوج گرفتن لازم مي شود بارهايي را كم كنيم. آدمي كه زود جوش مي آورد، آدمي كه خيرش به همه عالم مي رسد و خانواده خودش لنگ اند، كسي كه مي تواند به آدمي نيازمند، تخفيفي ويژه بدهد و نمي دهد، آدمي كه قلم اش آبروي كسي را در روزنامه اي مي برد، كسي كه براي خوش آيند مديرش حاضر مي شود فضيلت هايي دروغي را براي او بسازد و بگويد، مداحي كه مي تواند با مطالعه منظم، با آبرو و تاريخ اهل بيت بازي نكند و مطالعه نمي كند، شاعري كه در وصف همه مفهوم هاي عالم شعر مي گويد و يك بيت براي خدا و اهل بيت ندارد و... همه و همه، گرفتاراند... و گرفتاريم . اين گرفتاري و ناتواني عبادت هاي ما را در گرفتن دست مان، حافظ بزرگ، خوب فهميده بود كه مي گفت: ما بدان مقصد عالي نتوانيم رسيد‎/ هم مگر پيش نهد لطف شما، گامي چند . مي دانم كه آخر آخر ش هم بايد عاطل و باطل در صحراي قيامت بنشينيم تا شايد يكي از اهل بيت، (و چه به تر كه كريم شان، امام حسن بن علي(ع) باشد) از كنار ما بگذرد و با لبخندي سراسر تاسف، دست ماي خجالت زده را بگيرد و پيش خدا ، ضمانت ما را بكند...؛ البته اگر آن موقع هم خودمان روي مان بشود دست مان را دراز كنيم.
شش
... ولي نترسيد!... يا به تر بگويم: نترسيم.... دست كم دل من كه عجيب گرم است. وقتي دعاي جوشن كبير(نگهبان بزرگ) و اسم هاي خدا را كه در اين دعا ثبت شده مي خوانم، مي دانم كه با همه دوري از خدا، مي شود باز هم  اميد داشت: كريم(بخشنده)، تَواب(بسيار توبه پذير)، عَفُو(كه گذشته ها را هم مي بخشد)، غافِرَالخَطايا(اشتباه هاي كوچك را هم مي بخشد) و... و بيش از همه، اين خطاب را دوست دارم و حسابي به من شهامت مي دهد كه هر وقت گناهي كردم، معطل نكنم و زود برگردم: يا مَن سَبَقَت رَحمَتُه، غَضَبَه!(خدايا!... مي دانم كه هميشه نازك دلي ات از خشم ات بيش تر است...)

پرسوناژ
سعيده امين
003768.jpg
سيد مهدي شجاعي

در اين روزهاي ماه مبارك، حوالي افطار، صداي دلنشين سيدمهدي شجاعي با حال و هواي اذان مغرب همنوا مي  شود؛ مرد آرام و كم  سروصدايي كه راز و نياز شورانگيزش با خدا و اهل بيت به دل مي  نشيند. اولين بار سيدمهدي شجاعي را با كتاب كشتي پهلوگرفته شناختم؛ واگويه  هايي از زبان هريك از اهل بيت در رثاي حضرت فاطمه زهرا (س) كه براستي خواندنش دل هر انساني را به درد مي  آورد، حتي اگر آن را نمي  شناخت.
هنگامي كه اين كتاب از سوي مردم مورد استقبال قرار گرفت، شجاعي كتاب ديگري را منتشر كرد با عنوان خدا كند تو بيايي . در اين كتاب نيز تك  نگاري   هايي درباره اهل بيت به رشته تحرير درآمده بود كه از نظر برخي از منتقدان به اندازه كشتي پهلوگرفته مورد توجه قرار نگرفت، هرچند كه در نوع خود قابل توجه بود.
سيدمهدي شجاعي، صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبير مجله ادبي نيستان بود كه اهالي ادب و هنر خوب آن را مي  شناسند. فعاليت مطبوعاتي توام با كار نويسندگي او را به يك مخاطب  شناس تمام  عيار بدل كرده است، به طوري كه آثار وي كه جملگي با درونمايه  اي مذهبي بود، ضمن حفظ روح كلي به آثاري امروزي  تر و باب طبع مخاطبان تغيير شكل داد. كتاب سانتاماريا ، داستان  هاي كوتاهي با مضامين اجتماعي و كتاب غير قابل چاپ با محوريت زمان و موضوعات مربوطه!! شاهدي بر اين مدعاست.
سيدمهدي شجاعي مجموعه حدود 200 جلدي كتاب نيستان را در دو شاخه گزيده ادبيات معاصر كه حاوي دو مجموعه از اشعار معاصر و داستان  هاي معاصر است، منتشر كرد.
او علاوه بر فعاليت مطبوعاتي و نويسندگي كتاب، با تعدادي از كارگردانان موفق سينماي ايران همكاري داشته است. مشاورت در فيلمنامه مارمولك با همراهي محمدرضا زائري از جمله فيلمنامه  هاي شجاعي بوده است كه البته فيلمنامه  اي بسيار زيركانه در دفاع از روحانيت و بسيار پرسروصدا بود. سيدمهدي شجاعي در نگارش فيلم اشك سرما نيز مشاركت داشته است كه اين فيلم نيز در جشنواره بين  المللي فيلم فجر رتبه كسب كرد.شجاعي سالهاست از مطبوعات و نشريات فاصله گرفته است. سفيدي موها و ريش - كه حالا ديگر به صورت ديده نمي شود- نشان از پيري او دارد. سالهاي جواني او سالهاي پر شر و شوري بود. او و دوستانش مجموعه اي جالب را در مجله نيستان گرد هم آورده بودند. اين سالها اما او بيشتر ترجيح مي دهد تا در خلوت خود داستان ها و رمان هايش را مدون كند و به دست چاپ بسپارد.

فرهنگسراها
فرهنگسراي طبيعت:ماه مبارك رمضان يك جشن ملي ست، به همين دليل فرهنگسراي طبيعت به مناسبت ايام مبارك رمضان، ماه ميهماني خدا، ويژه برنامه جنگ رمضان را از تاريخ 25 تا 27 مهرماه برگزار مي كند.
اين ويژه برنامه شامل موسيقي سنتي، مسابقات مختلف فرهنگي- هنري، مولودي خواني، تواشيح خواني، تئاتر و... است و در تاريخ هاي مذكور از ساعت 19 الي 20:30 در سالن گلبانك اين فرهنگسرا برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند جهت شركت در ويژه برنامه مذكور به نشاني، فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت (اشراق) مراجعه يا با شماره تلفن 77329643 تماس حاصل كنند.
خانه فرهنگ امامزاده يحيي(ع):كانون بانوان خانه فرهنگ امامزاده يحيي(ع) راه اندازي شد و اين كانون از بانوان علاقه مند جهت همكاري و مشاركت، ثبت نام به عمل مي آورد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 33553228- 33508668 تماس يا به نشاني خيابان ري، آبشار غربي، كوچه هداوندي مراجعه كنند.
خانه فرهنگ فرزانگان:تا حالا چند بار هنگام اذان، افطار در خيابان مانده و به سفره افطار نرسيده ايد؟
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان به مناسبت ماه مبارك رمضان، ايستگاه افطاري ساده راه اندازي كرده و اين ايستگاه در تاريخ هاي 28/7، 10/8 و 11/8 از ساعت 18 براي عموم برپا مي شود.علاقه مندان مي توانند به نشاني نارمك، ميدان هلال احمر، انتهاي خيابان گلستان، ميدان تسليحات، كوچه شهيدگلستاني، شماره 128 مراجعه كنند.
فرهنگسراي انقلاب:روز قدس نزديك است و فرهنگسراي انقلاب به مناسبت فرا رسيدن آخرين جمعه ماه مبارك رمضان، مسابقه اي با عنوان نامه اي به قدس برگزار مي كند.
اين فرهنگسرا به منظور گراميداشت اين روز بزرگ و با هدف ابراز همدردي با كودكان مظلوم فلسطيني و محكوم كردن اعمال كثيف و ضدانساني صهيونيسم، اقدام به مسابقه نامه نويسي با عنوان نامه اي به قدس كرده است.
در اين مسابقه كه ويژه رده سني كودكان و نوجوانان است، اين عزيزان مي بايست صحبت ها، حرف دل، شعر، دكلمه، مقاله و... خود را با موضوع قدس، توسط نامه به نشاني تهران، صندوق پستي 449-13185 ارسال كنند.
خانه فرهنگ ميدان 16 نارمك:به خاطر نياز شهر تهران به داشتن سرانه بيشتر فضاي سبز و به منظور افزايش دانش عمومي در نحوه نگهداري از گل ها و گياهان آپارتماني و فضاي سبز، خانه فرهنگ ابوذر يك دوره كلاس رايگان نگهداري و تكثير گل ها و گياهان آپارتماني برگزار مي كند. علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 77933509 و 77952040 تماس بگيرند.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |