دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۷
ضرورت تعبيه جعبه كمك هاي اوليه با هزينه پنج تا ده هزار توماني
جاي جعبه جادويي در خانه ها كجاست؟
003750.jpg
سارا هاشمي نيك
وقتي كتري آب جوش روي دست و پاي كسي سرازير مي شود، وقتي كسي از پله هاي خانه پرت مي شود يا هنگامي كه دستش را با چاقوي آشپزخانه مي برد، مي گويند كه حوادث خانگي رخ داده است. حوادث خانگي، اتفاقات غيرمترقبه و ناخوشايندي هستند كه سلامت افراد خانواده را به خطر مي اندازند. اين حوادث بسيار متنوع و فراوانند و باوجود رعايت همه احتياط هاي لازم، بازهم امكان رخ دادن آنها براي هر خانواده اي وجود دارد، از اين رو لازم است كه هميشه براي مقابله با اين رويدادهاي غيرمنتظره آماده باشيم.
از سوي ديگر مواجهه با حوادثي كه سلامتي انسان را به خطر مي اندازند، نيازمند دسترسي به ابزار و وسايل مناسب است. در حالي كه بسياري از ما به خاطر احتمال شكافتن يك درز و پاره شدن يك لباس،جعبه نخ و سوزن و ابزار خياطي در خانه نگهداري مي كنيم، از داشتن يك جعبه كمك هاي اوليه شامل ابزار و وسايل امداد و نجات متناسب با حوادث خانگي محروم هستيم. جعبه كمك هاي اوليه، يك جعبه سفيدرنگ در ابعاد۳۰تا 45سانتي متر است كه در تمام داروخانه ها به فروش مي رسد. روي تمام اين جعبه ها نشان صليب سرخ يا هلال احمر وجود دارد. قيمت متوسط نوع ايراني اين جعبه ها در بازار بين 3 تا 4هزارتومان است.
خطر در كمين است
ما اغلب خودمان را در يك حاشيه امن فرض مي كنيم، يعني گمان مي كنيم كه حوادث و سوانح هيچ وقت سراغمان نمي آيند؛ به عبارت ديگر دردها و اتفاقات ناخوشايند را مخصوص ديگران مي دانيم و همين خوشبيني كاذب كه نتيجه ناآگاهي وعدم اطلاع كافي ست، ما را در مقابل حوادث غيرمترقبه آسيب پذير مي كند. دكتر عباس گلدوست- عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي شهيد بهشتي و مدرس دانشگاه- داشتن جعبه كمك هاي اوليه را براي هر خانواده اي لازم و ضروري مي داند و مي گويد: اگرچه ما آمار دقيقي از حوادث خانگي نداريم و نمي دانيم كه مثلا چند درصد از بريدگي ها درخانه اتفاق افتاده و همين طور شكستگي هاي استخوان و سوختگي ها، اما به صورت تخميني مي دانيم كه وقوع حوادث اين چنيني در خانواده هاي ايراني رايج است و علت عمده اش هم ناآگاهي و بي دقتي ست. در نتيجه در هنگام وقوع حادثه، افراد خانواده شخص حادثه ديده، دوروبرش هستند و اولين اقدامات را اين افراد مي توانند انجام دهند، تا بعد او را به مراكز درماني انتقال دهند و پزشك، اقدامات اساسي تر را انجام دهد. در نتيجه وجود جعبه  كمك هاي اوليه در هر خانه اي لازم و ضروري ست .
فرهاد شرف پور- مربي امداد و نجات هلال احمر و پزشكيار بدون مرز صليب سرخ- با تاكيد بر ضرورت داشتن جعبه  كمك هاي اوليه، اقلام مورد نياز اين جعبه را بر مي شمارد. چيزهايي كه براي جعبه كمك هاي اوليه شما لازم است عبارتند از: انواع باندهاي سه گوش، نواري، كشي و توري به اضافه  گاز استريل وگاز وازلين كه جهت بستن زخم هاي سطحي و گرم نگه داشتن عضله كاربرد دارند. اسپري ضربه خوردگي و گرفتگي عضله همراه كيسه يخ براي ساكت كردن درد و مداواي ضربه خوردگي و گرفتگي عضلاني. پماد سوختگي، سرم شست وشو، بتادين و ورقه هاي آلومينيومي استريل جهت مصدومان سوختگي، پماد ويكس و چسب گرم كن براي بستن و گرم نگه داشتن عضله در قسمت گرفته شده، دستگاه اندازه گيري فشارخون، پنس و قيچي، سوزن قفلي، ماسك مخصوص تنفس مصنوعي ، چسب زخم، چسب روي باند، چراغ قوه، ترمومتر، دستكش استريل و دستكش يك بار مصرف به اضافه داروهايي مثل آسپرين ، آنتي بيوتيك، قطره چشمي، قرص هاي تنظيم فشارخون، سرگيجه، حالت تهوع و قند خون از ديگر اقلام مورد نياز براي جعبه كمك هاي اوليه هستند، شرف پور توصيه مي كند مقداري از داروهايي كه افراد خانواده به طور معمول از آنها استفاده مي كنند را حتما داخل اين جعبه بگذاريد.
جاي جعبه را باز كنيد
جعبه كمك هاي اوليه در اكثر خانه هاي ايراني جايي ندارد. دليل عمده اش هم اين است كه براي به وجود آوردن احساس نياز خانواده ها به اين جعبه، تلاش زيادي نشده است. از اين رو كمتر كسي مي داند كه تا قبل از رساندن مصدوم به پزشك و مراكز درماني، چه اقدامات مفيد و موثري براي درمان و حفظ جان او مي توان انجام داد. اين اقدامات به لحاظ اقتصادي هم مقرون به صرفه اند، چون موجب صرفه جويي در هزينه هاي درمان مي شوند فرهاد شرف پور، اولين اقدامات انجام شده پس از حادثه را مهمترين و حياتي ترين امور براي حفظ سلامت مصدوم مي داند و مي گويد: وقتي بريدگي عميقي رخ مي دهد و خونريزي مي كند، ممكن است تا رساندن شخص به بيمارستان خونريزي آنقدر شديد شود كه به مرگ مصدوم بينجامد، در صورتي كه اگر افراد خانواده مريض، با استفاده از شريان بندهاي موجود در جعبه كمك هاي اوليه مانع خونريزي بيشتر او شوند، جانش را نجات داده اند. يا مثلا اينكه با عارضه سوختگي چه بايد كرد تا دچار عفونت نشود يا مصدوم دچار شكستگي استخوان را چطور و با چه وسيله اي تا مركز درماني حمل كنيم، اموري ست كه احتياج به شناخت كامل ابزار و وسايل موجود در جعبه كمك هاي اوليه دارد.
به اعتقاد اين مربي امداد و نجات هلال احمر، علاوه بر ترويج فرهنگ نگهداري جعبه كمك هاي اوليه در منزل بايد به مقوله آموزش استفاده از وسايل درون آن نيز پرداخت و با آگاهي و اطلاع رساني از طريق رسانه هايي مثل مطبوعات و صدا و سيما روش هاي به كارگيري اين ابزار و وسايل پزشكي را نيز به مردم آموزش داد. او مي گويد: اگرچه ما هنوز درجا انداختن اين جعبه به عنوان يكي از اثاث ضروري منزل مشكل داريم، اما اين نخستين گام است، چرا كه اگر حتي يك جعبه كمك هاي اوليه مجهز و كامل هم داشته باشيم، اما طرز استفاده و زمان به كارگيري وسايل داخل آن را ندانيم عملا هيچ كاري انجام نداده ايم و در جهت حفظ سلامت افراد خانواده مان، به همان ناتواني گذشته  هستيم .
دكتر گلدوست نيز در توضيح علل ناآگاهي مردم درباره ضرورت استفاده از جعبه كمك هاي اوليه مي گويد: مردم هنوز باور ندارند كه چقدر مي توانند به يكديگر كمك كنند. با كمي هزينه كردن مي شود يك جعبه داشت كه هميشه در موقعيت هاي استرس زا ، وسيله موثري در آن پيدا مي شود، وسيله اي كه با استفاده از آن مي توانيم جان عزيزانمان را حفظ كنيم و خطرات سوانح و حوادث را به حداقل برسانيم .
او به زلزله خيز بودن شهر تهران اشاره مي كند و اينكه داشتن وسايل ضروري براي انجام كمك هاي اوليه و دانستن روش استفاده صحيح از آنها براي ساكنان اين شهر چقدر ضروري و حياتي ست و مي گويد: بهتر است كه جعبه كمك هاي اوليه در مكان مشخصي نصب شود تا در هنگام بروز بحران هايي مانند زلزله و حوادث موردي ديگر ، تمام اعضاي خانواده از جاي آن مطلع باشند و وقت زيادي صرف پيدا كردنش نشود. اگر در معماري ساختمان ها، چنانچه در برخي كشورهاي ديگر معمول است، جاي ويژه اي براي جعبه كمك هاي اوليه در نظر گرفته شود و حتي جعبه اي در آنجا نصب شود، خانواده ها خود را موظف خواهند كرد كه آن جعبه را پر كنند. چنين جايگاهي، علاوه بر منازل بايد در ساير مكان ها مانند اتومبيل، وسايل نقليه عمومي مثل متروها و اتوبوس ها و همچنين ادارات و سازمان ها و مدارس نيز درنظر گرفته شود و جعبه هايي در حجم و اندازه هاي متفاوت در آن تعبيه شود ومتناسب با نوع حوادثي كه ممكن است در آن محيط بروز كند، ابزار و وسايل مورد نياز در اين جعبه ها قرار داده شوند. مضاف براينكه بايد افراد حاضر در آن محيط ها را جهت نحوه به كارگيري اين ابزار و وسايل آموزش داد .
مربي امداد و نجات هلال احمر معتقد است كه مسئولان بهداشت و درمان كشور بايد برنامه هاي اطلاع رساني خود را در اين خصوص افزايش دهند تا جعبه كمك هاي اوليه وارد خانه هاي مردم شود و به عنوان جزو لاينفكي از زندگي روزمره، پذيرفته شود تا شاهد كاهش هزينه هاي درمان و عوارض ناشي از حوادث غيرمترقبه باشيم.
براي اينكه بدانيم خريد يك جعبه كمك هاي اوليه آماده، مقرون به صرفه تر است يا تهيه تك تك اقلام موجود در آن مي توانيم با يك حساب سرانگشتي ساده قيمت متوسط اين اقلام را با هم جمع كنيم: محلول بتادين 110تومان، باند كشي۷۵۰تومان، پدچشم۱۵۰تومان، گازوازلين و گازاستريل روي هم 160تومان، باند زخم 165تومان، پنبه 500تومان، دستكش۳۰۰تومان، ماسك دهان 100تومان، يك بسته چسب زخم ايراني 165تومان، قيچي و تيغ، روي هم 800تومان كه در مجموع مي شود چيزي حدود۴۷۰۰تومان، در حالي كه اگر به اين صورت اقلام را خريداري كنيد جعبه اي هم وجود ندارد كه آنها را داخلش بگذاريد، ولي اگر جعبه را خريداري كنيد، پس از استفاده از محتوياتش مي توانيد دوباره آن را پر كنيد.
مارك هاي آلماني وانگليسي جعبه كمك هاي اوليه نيز در بازار ايران موجود است كه بين 8 تا 10هزارتومان قيمت  دارند، در حالي كه اقلام موجود در آنها چندان تفاوتي با نوع ايراني اش ندارد.
جعبه كمك هاي اوليه را در تمام داروخانه هاي سرتاسر شهر مي توان پيدا كرد. اما داروخانه هلال احمر واقع در خيابان طالقاني بهترين مكان براي تهيه انواع جعبه هاست. در فروشگاه هاي لوازم پزشكي واقع در خيابان وليعصر(عج)، پايين تر از سه راه جمهوري اسلامي و نرسيده به ميدان منيريه هم علاوه بر عرضه انواع ابزار پزشكي و تجهيزات امداد ونجات، جعبه كمك هاي اوليه متناسب براي نيازهاي خانگي، به فروش مي رسد.

جعبه ضروري پنج هزار توماني
بسياري از خانواده ها جعبه كمك هاي اوليه دارند، اما كمتر خانواده اي پيدا مي شود كه اقلام ضروري اين جعبه را بشناسد و مجموعه كاملي از ابزار و داروهاي لازم جهت مواجهه با سوانح خانگي را براي جعبه كمك هاي اوليه خود فراهم كند. چنين جعبه اي اگر هم وجود داشته باشد، غالبا انباشته از داروهاي ساده اي ست كه افراد خانواده درهنگام ابتلا به بيماري هاي خفيف و معمولي، با استفاده از آنها اقدام به خود درماني مي كنند. اقلامي كه براي يك جعبه كمك هاي اوليه خانگي و نه چندن تخصصي هر لازم است عبارتند است از: قيچي، تيغ، چسب زخم، باند زخم، پنبه، دستكش، ماسك دهان، گاز استريل، پدچشم، گازوازلين، باند كشي و محلول ضد عفوني كننده بتادين.

زندان ديروز، بازار امروز
003777.jpg
ابراهيم بهشتي - زندان قصر تهران را به خاطر بياوريد. اگر از نزديك، اين زندان قديمي تهران را هم نديده باشيد، حتما نام آن را شنيده ايد؛ زنداني كه ديگر وجود خارجي ندارد و حال بخشي از آن تبديل به بازار روز شده است. بازار روز قصر از جمله بازارهايي ست كه زير نظر سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از اواخر سال 83 آغاز به كار كرده است. اين مركز خريد در خيابان پليس تهران، تنها بازار منطقه۷ است كه تحت نظارت سازمان ميادين است و به عرضه كالا مي پرازد. سالها پيش مركز خريد فتح، در خيابان ملك منطقه 7 جمع شد و حالا بازار قصر جايگزين آن شده است.
محمود احمدي نژاد- رئيس جمهور فعلي و شهردار سابق تهران- در تاريخ 25 اسفند 83 اين مركز خريد را افتتاح كرد. او خود قسمتي از زمين تخليه شده زندان قصر را به مساحت 4 هزار متربراي راه اندازي بازار ميوه و تره بار اختصاص داده بود. بعد از حرف و حديث ها و بحث هاي فراوان درخصوص انتقال زندان قصر به خارج از محدوده مركز شهر، اين مجموعه به شهرداري تهران واگذار شد و در حال حاضر نيز پروژه تبديل زندان قصر به پارك و مجموعه فرهنگي- ورزشي به كارفرمايي شهرداري منطقه 7 تهران در حال اجراست. به هر حال به همت شهردار سابق، بخشي از زمين اين پروژه به سازمان ميادين ميوه  و تره بار شهرداري و جهت افتتاح بازار اختصاص داده شد و حال به جاي صف هاي طويل ملاقات در روزهاي خاص، شاهد صف هاي مردم براي خريد شير و سبزي هستيم.به جاي ديدن همه جور آدم خلافكار و شرور كه رو به روي زندان در بوستان نارون شاهد بوديم، حال شهرونداني را مي بينيم كه دور تا دور فواره اين بوستان كوچك، خريدهاي خود را ورانداز كرده و خستگي درمي كنند. بوستان نارون رو به روي در ورودي زندان قصر سابق و بازار قصر امروز واقع شده است. مجموعه پروژه تبديل زندان قصر به پارك و مجموعه فرهنگي- ورزشي كه بازار قصر بخش كوچكي از آن است از شرق به خيابان مرودشت، از شمال به خيابان معلم و از غرب در امتداد خيابان پليس به خيابان شريعتي مي رسد و ضلع جنوبي آن هم به خيابان پليس و بوستان نارون منتهي مي شود. غرفه ها در بازار قصر برخلاف ساير مراكز خريد از نوع كانكسي هستند؛ در 13 كانكسي كه با سقفي از ورق هاي آهني (پليت) پوشيده شده، انواع و اقسام كالاهاي موجود در بازار به معرض ديد و خريد عموم گذاشته شده است.
قوامي - مدير اين مركز خريد- دليل وجود غرفه هاي كانكسي را موقتي بودن بازار مي داند و مي گويد: شهرداري با سازمان  زندان ها به توافق نرسيده است، لذا وضعيت اين مركز خريد در بلاتكليفي ست. در حال حاضر آب و برق بازار نيز از ساختمان شهرداري ناحيه 5 منطقه 7 تهران كه چسبيده به ضلع غربي بازار است تامين مي شود؛ به تعبيري خود بازار كنتور آب و برق مستقلي ندارد.
محصولات عرضه شده در بازار قصر
13 غرفه كانكسي بازار قصر، انواع ميوه، سبزي ها، آجيل و خشكبار، حبوبات ، شير، گوجه فرنگي، انواع شوينده و لوازم بهداشتي، مرغ و تخم مرغ، كالاهاي اساسي، مواد پروتئيني و گوشت قرمز را به فروش مي رسانند. كالاهاي اساسي كوپني نيز در اين مركز خريد عرضه مي شود. قيمت ارزان تر كالاها نسبت به مغازه هاي بيرون عمده ترين دليلي ست كه مردم را از سراسر منطقه 7 تهران به بازار قصر مي كشاند. با اين وجود برخي خريداران از درهم فروختن كالاها، بويژه ميوه و سبزي ها گله مند هستند. آنها مي گويند بخشي از كالاهاي خريداري شده دورريز مي شود، چون كيفيت مطلوبي ندارد. اما درهم فروختن در اينگونه مراكز به صورت يك اصل درآمده است . اين روزها بازار سبزي  فروشان پس از نزديك به دو ماه ركود، رونق دوباره اي گرفته است. با برداشتن ممنوعيت فروش سبزي ها و اعلام خبر مهار و اتمام بحران وبا تقاضا براي سبزي ها نيز فزوني گرفته است. روزانه 5/1 تا 7/1 تن انواع سبزي وارد بازار قصر مي شود كه عموما هم تا پيش از ظهر به اتمام مي رسد. سبزي و شير، طولاني ترين صف ها را هر روز به خود اختصاص مي دهند. قيمت هر كيلو سبزي جور در بازار 170تومان است. همين سبزي در بيرون بازار كيلويي 300 تا 350تومان به فروش مي رسد؛ البته سبزي بيرون، دورريز بسيار كمتري دارد. مدير غرفه سبزي هاي بازار قصر ضمن اشاره به خسارت زيادي كه امسال سبزيكاران متحمل شده اند، مي گويد: اگر بحث وبا نمي بود، امسال توليد سبزي بسيار بالا بود و قيمت ها به نصف قيمت فعلي مي رسيد . اما حالا تقاضا براي سبزي بسيار زياد است. پس از عرضه دوباره سبزي طي دو هفته، 20 تومان به قيمت آن اضافه شده است. هفته اول هر يك كيلو سبزي جور با قيمت 150تومان، در هفته دوم 160تومان و الان 170تومان به فروش مي رسد. شير يارانه اي نيز از جمله كالاهايي ست كه هر روز صبح و بعدازظهر خيل متقاضيان را به صف مي كشد. روزانه 600 ليتر شير يارانه اي در نوبت صبح و نزديك به دو تن در نوبت بعدازظهر در بازار قصر عرضه مي شود. صبح ها به هر نفر 2بطري و بعدازظهرها به هر نفر 3بطري شير با قيمت ليتري 190 تومان فروخته مي شود. شير آزاد هم كه به وفور پيدا مي شود.
حال وهواي رمضان در بازار
ماه مبارك رمضان حال و هواي خاص خود را دارد. تمايز اين ماه در هر محيطي به اقتضاي شرايط كاري با ساير ماه ها بروز مي يابد.
با شروع ماه روزه  داري، غرفه عرضه مستقيم خرما با قيمت مناسب در بازار قصر آغاز به كار كرده است. هر كيلو خرماي درجه يك مضافتي بم يكهزار و۳۰۰ تومان و هر كيلو خرماي درجه يك مضافتي جيرفتي 900 تومان به فروش مي رسد. خرماي دشتستان و كبكاب كيلويي 600، زاهدي درجه يك كيلويي 800، زردطلايي 600 و خرماي شاهاني درجه يك نيز 500 تومان عرضه مي شود. زولبيا و باميه كه زينت و شيريني سفره هاي افطاري در اين ماه مبارك است كيلويي يكهزارو 200 تومان فروخته مي شود.
مصرف مرغ منجمد و تازه نيز در ماه مبارك بالا مي رود. روزانه يك تن مرغ تازه و 5/1 تن مرغ منجمد در بازار قصر عرضه مي شود. قيمت هر كيلو مرغ منجمد يكهزار و 490 تومان و قيمت مرغ تازه هر كيلو يكهزار و 450تومان است. ساعات كار بازار در اين ماه نيز تغييراتي به خود ديده است. 8صبح تا۱۳نوبت كاري صبح بازار است و پس از نيم ساعت تعطيلي غرفه داران براي نماز خواندن و استراحت، از ساعت۱۳:30 تا 18:30 بعدازظهر نيز نوبت كاري بعدازظهر فرا مي رسد.
ايام تعطيل به جز تعطيلات سوگواري نيز اين مركز خريد از ساعت 8صبح تا 13 به روي خريداران باز است.
خدمات جانبي در بازار روز قصر
بازارها معمولا در نقاط پرجمعيت و پررفت وآمد احداث مي شوند. توجه به خدمات جانبي در بازارها اهميت ويژه اي دارد. ارائه اينگونه خدمات، هم رعايت حال و رفاه شهروندان را به همراه دارد و هم استقبال بيشتر آنها از مراكز خريد را در پي خواهد داشت. احداث پاركينگ در كنار بازارها از جمله مهمترين خدمات جانبي محسوب مي شود. در اكثر بازارهايي كه پاركينگ ندارند، شاهد صف هاي طويل ماشين هايي هستيم كه در حاشيه خيابان هاي اطراف بازار پارك كرده اند. اين امر باعث ترافيك سنگين در خيابان هاي منتهي به مراكز خريد مي شود.
امتياز ويژه بازار روز قصر، پاركينگ اختصاصي آن است. خريداراني كه صاحب اتومبيل هستند با خيال راحت ماشين خود را پارك مي كنند و به دور از دغدغه جريمه و امنيت و حتي پرداخت مبلغي به عنوان حق پارك به خريد مي پردازند. علاوه بر پاركينگ، دو تلفن همگاني كارتي و سرويس بهداشتي از جمله خدمات جانبي ديگر در اين بازار است. دو كپسول اطفاي حريق 50 كيلويي و چند كپسول 6كيلويي نيز امنيت بازار را در برابر آتش سوزي احتمالي تامين مي كند. مديريت بازار روز قصر براي رفاه حال فروشندگان و غرفه داران نيز اقدام به احداث  بارانداز و انبارهايي كرده است كه غرفه داران مي توانند كالاهاي خود را در آنجا انبار كنند. دو كارگر خدماتي نيز در طول ساعات كار بازار، مدام نظافت و بهداشت محوطه را زيرنظر دارند.
بازار روز قصر تهران به مانند ساير بازار روزها، به دليل قيمت مناسب تر نسبت به تك فروشي ها، تنوع كالا، صرفه جويي در هزينه حمل ونقل، صرفه جويي در وقت به علت خريد يكجا و حذف واسطه ها مورد استقبال شهروندان منطقه 7 قرار گرفته است. با اين وجود به رغم برخي خدمات جانبي فعلي، مسئولان مربوطه بايد به فكر ارائه خدمات ديگري چون فروش الكترونيكي و تحويل اقلام مورد نياز شهروندان به در منازل آنها نيز باشند.

از ميان خبرها
قيمت برنج ايراني 4 برابر انواع خارجي
براي خوردن يك پلوخورش خوشمزه با برنج ايراني، شما مي توانيد هر كيلو برنج را با قيمتي بين 570 تا يكهزار و 800 تومان تهيه كنيد. به گزارش فارس به نقل از وزارت جهادكشاورزي، قيمت عمده فروشي يك كيلوگرم برنج صدري ممتاز يكهزار و 140 تومان و قيمت خرده فروشي آن يكهزار و 180 تومان، قيمت عمده فروشي يك كيلوگرم برنج صدري درجه يك 960 تومان و خرده فروشي آن يكهزار تومان است. قيمت عمده فروشي هر كيلوگرم برنج صدري معمولي 850 تومان، خرده فروشي 900 تومان و قيمت عمده فروشي يك كيلوگرم برنج بي نام 820 تومان و خرده فروشي آن 850 تومان است. ميانگين قيمت عمده فروشي يك كيلوگرم برنج حسني 690 تومان و قيمت خرده فروشي 740 تومان، قيمت عمده فروشي هر كيلوگرم برنج رقم خزر 730 تومان و قيمت خرده فروشي آن 760 تومان است.
ميانگين قيمت عمده فروشي يك كيلوگرم برنج سپيد رود 570 تومان و قيمت خرده فروشي آن 610 تومان و ميانگين قيمت عمده فروشي انواع برنج خارجي هر كيلوگرم 330 تومان و ميانگين قيمت خرده فروشي آن 350 تومان است.
مرغ منجمد يكهزار و 490 توماني در ميادين
در ادامه سياست هاي تنظيم بازار، شركت سهامي پشتيباني امور دام كشور به طور متوسط روزانه 80تن مرغ منجمد وارد بازار مي كند. مرغ منجمد عرضه شده در ميادين حداقل 50 تن و حداكثر 170 تن در روز است. برنامه ريزي به عمل آمده در زمينه تنظيم بازار مرغ با توجه به حساسيت موضوع و تاكيدات معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي عبارت از خريد مرغ تازه از توليد كنندگان داخل در شرايط كاهش قيمت (قيمت تمام شده لاشه مرغ هر كيلوگرم يكهزار و 450 تومان عمده فروشي ست) و ذخيره سازي آن و متعاقبا توزيع مرغ منجمد در مواقع افزايش قيمت ها به قيمت اعلام شده توسط كميسيون تنظيم بازار است. طبق اعلام قبلي اين شركت، مرغ منجمد با همان قيمت يكهزار و 440 تومان در اختيار غرفه ميادين ميوه و تره بار و از آن طريق با قيمت هر كيلو يكهزار و 490 تومان به مصرف كنندگان عرضه مي شود. همچنين ميزان مرغ منجمد عرضه شده به ميادين از 5 مهرماه تاكنون، حدود يكهزار تن و با قيمت يكهزار و 440 تومان بوده كه از طريق سردخانه هاي تهرانپارس، هشت شهريور و دفتر استان صورت گرفته است.
آرتروز و صندلي
شايد شما هم اين روزها به فكر خريد ميز يا صندلي باشيد. حتما مي دانيد كه براي خريد بعضي از لوازم زندگي علاوه بر توجه به مسائل اقتصادي بايد به فكر سلامتي خود هم باشيد، ضمن اينكه روش استفاده صحيح از آنها را هم رعايت كنيد.
يكي از فاكتورهاي سلامت، قرار گرفتن در حالت صحيح جسمي هنگام فعاليت هاي طولاني است. در اين ميان ميز و صندلي نقش خاصي در بهبود وضعيت جسم دارد. متخصصان ارتوپدي بر اين عقيده اند كه حجم وسيعي از دردهاي ناحيه سر و گردن، به حالت نامناسب بدن باز مي گردد، براي نمونه چنانچه ساعات طولاني به رايانه نياز داريد، حتما از ميزي كه محلي براي قرار گرفتن صفحه كليد دارد استفاده كنيد. ميز غيراستاندارد، صفحه كليد را در قسمتي جاي مي دهد كه دست ها، براي كار بايستي به اندازه 10 تا 15 سانتي متر بالا نگه داشته شوند. اين حالت چنانچه براي مدت كوتاهي صورت گيرد، ضرري ندارد، اما اگر زماني بالغ بر 2 ساعت در روز را به خود اختصاص مي دهد، فشار قابل ملاحظه اي به سر و گردن وارد مي كند كه دردهاي ناحيه گردن و سردردهاي ناشي از آن، بخشي از صدمات ناشي از ميزهاي غيراستاندارد است. در اين ميان صندلي هم بايستي طوري انتخاب و تنظيم شود كه ارتفاعي بين پا و صفحه كليد ايجاد نكند. بنابراين به نظر مي رسد استفاده از ميز و صندلي هايي بدون امكانات تنظيم و تغيير وضعيت كاملا نامناسب است. همچنين ميزها بايستي محلي براي قرار گرفتن پاها داشته باشند تا صندلي، فشاري بر قسمت زير ران وارد نكند، وجود چنين فشاري، علاوه بر خستگي ناشي از كاهش فرآيند خون رساني، موجب عدم توازن در سيستم گردش خون هم مي شود.

دريچه
003711.jpg
افزايش رفاه روستاييان با توليد داخلي
توليد داخلي محصولات كشاورزي به  صرفه تر از واردات است.
صادق خليليان در گفت وگو با مهر با اشاره به بحث خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي افزود: خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي بر اساس اصل سوم و 43 قانون اساسي و تاكيد چشم انداز 20 ساله و برنامه چهارم، يكي از الزامات قانوني وزارت جهاد كشاورزي ست.
با توجه به مزيت نسبي كشور در توليد بسياري از محصولات كشاورزي از نظر اقتصادي، توليد اين محصولات در داخل كشور بسيار باصرفه تر از واردات است. خليليان ايجاد شرايط لازم براي امنيت غذايي در كشور را نيازمند خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي مي داند كه در راستاي توجه به پتانسيل هاي موجود در توليد محصولات استراتژيك و توليد محصولاتي براي توسعه صادرات مورد نياز است.
خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي و در نتيجه افزايش درآمد و رفاه نسبي روستاييان موجب مي شود كه منابع سرمايه اي و حياتي كشور به جاي اينكه نصيب توليد كنندگان خارجي شود، به جيب كشاورزان برود. بخش كشاورزي به صورت نهفته پتانسيل بالايي دارد كه در صورت بهره گيري علاوه بر پاسخگويي نياز جمعيتي چند برابر جمعيت فعلي كشور، موجب توسعه صادرات غيرنفتي نيز مي شود.
تحولات بخش مسكن
هم اكنون بيش از 25 تا 35 درصد از جمعيت كلانشهرها در مناطق حاشيه اي و ديگر مناطق نامناسب شهري ساكن هستند.
اگرچه مشكل مسكن از تهيه و ساخت آن گرفته تا اجاره و رهن در سالهاي اخير شدت بيشتري گرفته است، سابقه آغاز آن به تمركز نهادها ، مراكز و موسسات دولتي وخصوصي در شهرها باز مي گردد.
از آنجا كه جامعه بشري پيوسته نياز به ارگان هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي داشته، درصد بالايي از جمعيت نيز نيروي انساني چنين فعاليت هايي را تشكيل مي داده است به طوري كه تراكم جمعيتي در شهرها به نسبت روستاها و ساير نقاط به مراتب بيشتر است. چنين واقعيتي در مجموع مشكل بزرگي به نام مشكل مسكن را پيش روي جوامع شهري گذاشته كه بر اين اساس به نظر مي رسد يكي از راه حل ها، تحقق برنامه هاي تمركززدايي ست.
اگرچه در كنار اين برنامه، راهكارهاي ديگري نيز براي مرتفع ساختن مشكل مسكن توسط دولت طرح ريزي و اجرا شده، باتوجه به رشد روز افزون قيمت ها و جمعيت، خلاء يك برنامه جامع كاملا محسوس است، چرا كه به نظر مي رسد دولت به دليل ناتواني در نفوذ و تاثيرگذاري بر بنگاه هاي اقتصادي بخش مسكن قادر به كاهش قيمت مسكن نيست.
قيمت مسكن در ايران و بويژه در كلانشهر تهران متاثر از سه عامل زمين، مصالح و نيروي انساني ست كه هريك به صورت جداگانه نقش مهمي در تعادل بازار مسكن خواهند داشت. در اين ميان دولت همچنان نقش موثري در كاهش قيمت مسكن نداشته است. چنانچه يارانه هاي دولت- كه بيشتر تامين حداقل معيشت مردم را نشانه رفته اند و موجب اسراف سرمايه ها و بازار سياه شده اند- بيشتر به مصالح ساختماني با نظارتي فراگير اختصاص يابد، مي توان اميد بيشتري به كاهش قيمت مسكن داشت.قيمت هاي مصالح ساختماني نه تنها در بخش سيمان دچار بحران هاي عديده اي  ست، ديگر مصالح نيز هراز چندگاهي روند رو به بالايي را طي مي كند؛ به طوري كه هم اكنون به نقل از سايت مركز خريد فولاد ايران قيمت ميل گرد A3 و 10MMبرابر 3هزار و 850 ريال است.
اين در حالي ست كه ميانگين قيمت هر مترمربع زمين و مسكن در تهران در طول دهه 70 و پس از آن حدود۷برابر افزايش داشته است. ميانگين قيمت مسكن نيز به ازاي هر مترمربع زمين در تهران در سال۷۰ حدود 43هزار و 500تومان، در سال۷۴ حدود 90 هزارتومان و در سال 83 ، 400 هزارتومان بوده است.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |