شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۰ - Sep 3, 2005
هفته اول ليگ برتر فوتبال كشور
روزهاي پرگل در فوتبال زيباي ليگ
000873.jpg
عكس : مجتبي جانبخش
خبرنگار همشهري: هفته اول مسابقات ليگ برتر باشگاه هاي كشور با چند شگفتي همراه بود. قهرمان دوره گذشته پس از شكست سخت در مقابل صباباتري در سوپرجام، اين بار در آبادان و در مقابل همشهري خود چهار گل ديگر دريافت كرد. استقلال اهواز با تدبير خاص و با حمايت هاي فكري ناصر حجازي توانست فولاد را شكست دهد. فريدون فضلي مهاجم تازه وارد استقلال دو گل از چهار گل تيمش را به ثمر رساند. ايمان مبعلي اولين گل بازي و اين فصل را از روي نقطه پنالتي زد و حسين كعبي سه دقيقه بعد نتيجه را دو بر صفر كرد؛ اما استقلال اهواز با نيروي تهاجمي خود خيلي زود گلهاي تساوي را زد و سپس توسط عيدي زاده و آلوز آب سردي روي فولاد پاشيد. هفت هزار تماشاگر يكبار ديگر شكنندگي فولاد را شاهد بودند. در تهران و در ورزشگاه اختصاصي راه آهن در اكباتان تيم راه آهن در مقابل حريف خود شهيد قندي تن به شكست يك بر صفر داد. قندي همان تيمي است كه چند ماه پيش در مقابل راه آهن تن به شكست شش بر يك داد. آن نتيجه را باور كنيم يا اين پيروزي را؟ اما جدا از تمام اين مسائل شهيد قندي با نظم با بازي گروهي و آمادگي عالي و هماهنگي گده و پورحيدري دست به كار بزرگي زد و در اولين بازي ليگ حرفه اي خود حريفي را شكست داد كه بحث هاي زيادي روي آن بود. قرار بود اين بازي در پي اطلاعيه ديوان عدالت اداري انجام نشود، اما فدراسيون فوتبال با تأييد نظريه و رأي خود آن را انجام داد.
در شيراز پرسپوليس با ياران تازه خود و حامد كاويانپور، در حالي كه احساس مي شد هماهنگي كاملي بين نفراتش نيست در مقابل فجر سپاسي تن به تساوي داد. فجر با آمادگي و اشتهاي بيشتر نسبت به حريف بازي را آغاز كرد و در دقيقه ده بازي توسط بهرام اسماعيلي به گل رسيد. پرسپوليس پس از دريافت اين گل كمي به خود آمد و با حملاتي از جناح چپ خط دفاعي فجر را وادار به خطاهاي متعدد كرد و سرانجام علي عليزاده يار قديمي فجر با ضربه سر گل تساوي را به ثمررساند.اين نتيجه با تساوي به پايان نرسيد و در دقيقه ۶۲ هاشم بيگ زاده با ضربه اي زيبا و تماشايي گل دوم را زد. اما اين نتيجه كه تا دقيقه ۹۴ ادامه داشت با ضربه سر انصاريان در ثانيه هاي پاياني به تساوي تبديل شد تا پرسپوليس سرخوش از كسب يك امتياز به تهران بازگردد.
پاس در خانه سايپا موقعيت خود را به همگان نشان داد و موفق شد سه بر يك سايپا را شكست دهد. پاس با قدرت آغاز كرد. تيم جوان سايپا نيز خوب مقاومت كرد تا اينكه برهاني در دقيقه ۱۹ طلسم را شكست و پاس را جلو انداخت.
در نيمه دوم برهاني در همان آغاز گل دوم را زد و سايپا را عقب كشاند. عباسفرد در دقيقه ۸۳ گل سايپا را زد اما يك دقيقه بعد بياتي نيا اميد سايپا را از بين برد و نتيجه سه بر يك شد تا پاس مقتدرانه آغاز كرده باشد.
ملوان در انزلي در مقابل برق آماده با يك گل زودهنگام سه امتياز لازم را گرفت. علي قرباني در دقيقه نهم بازي گل خود را زد و ۸۱ دقيقه از آن نگهداري كرد تا پايه هاي خود را براي ماندن در ليگ و رفتن در جام مدعيان محكم كند. برق خيلي دويد تا نتيجه را مساوي كند اما دفاع آماده ملوان اجازه نداد. برق دو بار مي توانست به گل برسد، اما تعلل مهاجمان آنها باعث شد تا موقعيت ها از دست برود.
در اصفهان سپاهان دست به كار بزرگي زد و با چهار گل شموشك و فروتن را درهم شكست. شموشك در مقابل يورشهاي سپاهان كاري جز تسليم نداشت. اين پيروزي آغازي بود براي سپاهاني كه در ليگ گذشته روحيه خوبي نداشت. اما در مشهد ابومسلم در اولين بازي خود چيزي از سياه جامگان دوره گذشته نشان نداد و ذوب آهن آنها را چون يك تيم آماتور اداره كرد و سه بر يك بازي را برد. داسيلوا برزيلي سه گل زيبا براي ذوب آهن زد. او از دقيقه يك آغاز كرد و در دقيقه ۸۸ گل سوم خود را زد.
در ورزشگاه آزادي استقلال تهران در يك روز خوب موفق شد صباباتري، قهرمان جام حذفي و سوپر جام را با چهار گل شكست دهد. استقلال با مجموعه اي از نفرات مستعد و آماده و تغيير شيوه از (۲-۴-۴) به (۲-۵-۳) از تمام پتانسيل خود در اين بازي استفاده كرد. قلعه نويي زماني كه با تمركز بازيكنان آماده خود در خط دفاع روبرو شد، ترجيح داد از سه مدافع متمركز (فكري، قرباني و صادقي) استفاده كند و گيلائوري را در چپ خط مياني خود و اميرآبادي را در سمت راست قرار دهد. نيك بخت در جلوي گيلائوري بازي كرد و او بود كه شيب زمين را به سمت دروازه صباباتري زياد كرد تا استقلال بر حريف تسلط پيداكند. و او بود كه با ضربه اي تماشايي گل اول را زد. به دنبال او عنايتي نتيجه را دو بر صفر كرد و اكبرپور روي پاس زيباي عنايتي تعداد گلهاي استقلال را به سه رساند. اين شكست باعث شد تا مجيد جلالي مربي صباباتري دست به دو تعويض زودهنگام بزند و كاظم محمودي و يوسفي را در پايان نيمه اول به ميدان ببرد. در نيمه دوم كمي از فشار استقلال كاسته شد. صباباتري كمي بر بازي مسلط شد و در نهايت گل خود را توسط مهديزاده به ثمر رساند. تعويض نيكبخت كه چندان هم خودش از آن راضي نبود باعث شد تا نوازي فضاي بهتري براي بازيسازي پيدا كند،روند بازي بطور برابر پيش مي رفت كه محمد نوازي با حركتي ساده لوحانه مرتكب خطاي پنالتي روي سياوش اكبرپور شد و رضا عنايتي با استادي تمام آن را به گل دوم خود و گل چهارم استقلال تبديل كرد. صبا باتري در دقايق پاياني صاحب يك ضربه پنالتي شد كه ضربه علي دايي را طالبلو بهترين بازيكن استقلال مهار كرد و در نهايت اين بازي زيبا را استقلال چهار بر يك برد. يك نتيجه عالي براي امير قلعه نويي و استقلال.

مسابقات دووميداني قهرماني آسيا
درخشش دوندگان ايران با مدال طلاي حدادي
000867.jpg
خبرنگار همشهري: در مسابقات دووميداني قهرماني آسيا در كره جنوبي درخشش قهرمانان ايراني پس از مدال طلاي احسان حدادي همچنان ادامه دارد. حدادي قهرمان جوانان جهان ضمن دريافت نشان طلا ركورد آسيا را نيز ترقي داد. در ادامه اين رقابت ها روح الله عسگري هم در دوي ۱۱۰ متر با مانع مدال برنز گرفت. تيم ايران در دومين روز به مرحله نهايي دوهاي ۸۰۰ و ۴۰۰*۴ متر هم راه پيدا كرد. سجادمرادي در دوي ۸۰۰ متر با ثبت زمان يك دقيقه و ۴۹ ثانيه و ۵۲ صدم ثانيه به فينال رسيد. تيم چهارنفره دوي ۴۰۰*۴ متر متشكل از احسان مهاجر شجاعي، رضا بوعذار، محمد عاكفيان و سجاد مرادي با كسب زمان سه دقيقه و ۱۱ ثانيه و ۱۹ صدم ثانيه در گروهش چهارم شد. احسان مهاجر شجاعي در فينال دوي ۱۵۰۰ متر انصراف داد و شركت نكرد.

يزداني خرم، درخشنده و حداد ابقاء شدند
خبرنگار همشهري: انتخاب كنفدراسيون واليبال آسيا با حضور روبن اكوستا رئيس فدراسيون جهاني واليبال در چين برگزار شد كه ژي هونگ رئيس چيني كنفدراسيون دوباره در سمت خود ابقا شد. تنها تغيير در رأس كميته ها مربوط به كميته داوران بود كه محمد حبيب  عبدالله داور شيعه بين المللي بازنشسته كويتي جانشين سونادا از ژاپن شد. نمايندگان ايران محمدرضا يزداني خرم در عضويت هيات رئيسه، سعيد درخشنده در كميته مسابقات و محمود حداد در كميته ساحلي ابقاء شدند. ابراهيم نعمتي بدليل افزايش سن از كميته داوران به كميته مسابقات كنفدراسيون منتقل شد.

واليبال نوجوانان جهان
روسيه قهرمان شد، ايران پنجم
علي شاكري: در پايان نهمين دوره رقابت هاي واليبال نوجوانان جهان تيم ايران با پيروزي تلافي جويانه مقابل فرانسه همانند تيم جوانان با مقام پنجمي به كار خود پايان بخشيد. تيمي كه درست در روزهاي پاياني بازي ها با قرارگرفتن در جلد حقيقي خود توانست به بردهاي ارزشمندي نايل آيد. به واقع با نمايش تحسين برانگيزي كه نوجوانان ايران در چند بازي آخرش داشت جايگاه اين تيم مي بايست روي يكي از سه سكوي برتر بازي ها بود.عنوان قهرماني نهمين دوره هم به روسيه رسيد تا روس ها در نوجوانان هم با شكست دادن برزيل اين عنوان را از چنگ زردپوشان برزيلي (تيم مدافع عنوان قهرماني)خارج سازند. در بازي رده بندي ايتاليا با شكست فرانسه در جاي سوم ايستاد.
نتايج بازي هاي روز پاياني
* ديدار پاياني: روسيه ۳ _ برزيل ۲
* ديدار رده بندي: ايتاليا ۳ _ آرژانتين يك
* براي كسب مقام پنجم: ايران ۳ _ فرانسه يك
* براي كسب مقام هفتم: لهستان ۳ _ اسلواكي صفر
برترين هاي بازي ها
* بهترين زننده سرويس: سيدمحمد موسوي (ايران)
* بهترين توپگير: رومان مارتينوك (روسيه)
* امتيازآورترين بازيكن: نيكولاس مارشل (فرانسه)
* بهترين دفاع روي تور: ديويد كوستا (برزيل)
* بهترين سرويس: كونستانتين لسكي (روسيه)
* بهترين دريافت: رومان مارتينوك (روسيه)
* بهترين پاسور: جورج زاتكو (اسلواكي)
رده بندي نهايي
۱_ روسيه ۲ _ برزيل ۳ _ ايتاليا ۴_ آرژانتين ۵ _ ايران ۶ _ فرانسه ۷ _ لهستان ۸ _ اسلواكي ۹_ بلغارستان ۱۰_ مصر ۱۱_ هند ۱۲_ كره جنوبي ۱۳_ الجزاير ۱۴_ كانادا ۱۵_ مكزيك ۱۶- تونس

تابلوي نتايج
* استقلال اهواز ۴ _ فولاد ۲
گلها: فريدون فضلي (۴۹ و ۳۷) عيدي زاده (۶۱) پنالتي آدريانو (۸۵) براي استقلال اهواز، مبعلي (۳۲) كعبي (۳۵) براي فولاد
*راه آهن صفر _ شهيد قندي يزد يك
گل: حسين بيگي (۸۳) پنالتي
* فجر سپاسي ۲_ پرسپوليس ۲
گلها: بهرام اسماعيلي (۱۰) هاشم بيك زاده (۶۲) براي فجر،عليزاده (۲۵) و انصاريان (۹۵) براي پرسپوليس
* سايپا يك _ پاس ۳
گلها:عباسفرد (۸۳) براي سايپا، برهاني (۱۹ و ۴۷) و بياتي نيا (۸۴)براي پاس
* ملوان يك _ برق شيراز صفر
گل: علي قرباني (۹)
* سپاهان ۴ _ شموشك نوشهر صفر
گلها:جلال اكبري (۱۷) سعيد بيات (۲۹) عباس آقايي (۵۵) پنالتي و ادموند بزيك (۷۷) براي سپاهان
* ابومسلم يك _ ذوب آهن ۳
گلها:جباري (۵۱) پنالتي براي ابومسلم
داسيلوا (۱ ، ۲۲ و ۸۸) براي ذوب آهن
* استقلال تهران ۴ _ صباباتري يك
گلها:نيكبخت واحدي(۷) عنايتي (۲۵و ۸۵ پنالتي) سياوش اكبرپور براي استقلال (۴۱) مهدي زاده (۷۵)براي صبا

۱۲ بازيكن به تيم ملي بسكتبال دعوت شدند
گروه ورزشي: اسامي ۱۲ بازيكن تيم ملي بسكتبال بزرگسالان كشورمان براي شركت در مسابقات جام ملتهاي آسيا اعلام شد.
سعيد تابش نيا، پويا تاجيك، ايمان زندي، صمد نيكخواه بهرامي، مهدي كامراني، محمد شاهسوند، حامد سهراب نژاد، حامد آفاق اسلاميه، حامد حدادي، آيدين نيك خواه بهرامي، امير اميني و جابر روزبهاني نفرات دعوت شده به تيم ملي هستند كه بايد طي روزهاي هفدهم لغايت بيست و پنجم شهريورماه در دوحه قطر به مصاف حريفان بروند، ضمن اينكه تمرينات آماده سازي تيم از امروز در مجموعه ورزشي آزادي تهران آغاز مي شود.

خيز اروپا به سوي آلمان ۲۰۰۶
000870.jpg
حسن حيدري: درحالي كه رقابت هاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ در قاره اروپا به روزهاي پاياني نزديك مي شود هنوز تيمي از اين قاره جشن صعود به اين بازي ها را برپا نكرده است.در ادامه اين رقابت ها اين هفته طي روزهاي شنبه و چهارشنبه نيز بازي هاي حساسي برگزار مي شود كه تا حدودي چهره تيم هاي راه يافته به اين جام را مشخص خواهد كرد.در بازي هاي مهم امروز انگليس در كارديف در غياب تعدادي از بازيكنان اصلي اش به مصاف ولز مي رود.به جز اين بازي ايتاليا نيز در شمال اين منطقه ديدار سرنوشت سازي را با اسكاتلندي ها برگزار مي كند.حضور دوباره ويري و دل پيرو در تيم ملي ايتاليا به ليپي اجازه خواهد داد با اعتمادبه نفس بيشتري به مصاف حريفان برود.فرانسه نيز با حضور ستارگان خود چون تورام، زيدان و ماكه له له كه به تازگي به تيم ملي برگشته اند به مصاف جزاير فارو مي رود.برنامه كامل بازي هاي امشب به شرح ذيل مي باشد.
گروه يك
ارمنستان _ هلند
روماني _ جمهوري چك
گروه دو
گرجستان _ اوكراين
تركيه _ دانمارك
گروه سه
روسيه _ ليختن اشتاين
پرتغال _ لوكزامبورگ
گروه چهار
سوئيس _ رژيم اشغالگر
فرانسه _ جزاير فارو
گروه پنجم
اسلووني _ نروژ
اسكاتلند _ ايتاليا
گروه ششم
ولز _ انگليس
لهستان _ اتريش
گروه هفتم
بوسني _ بلژيك
صربستان مونته نگرو _ ليتواني
گروه هشتم
سوئد _ بلغارستان
ايسلند _ كروواسي

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |