شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۰ - Sep 3, 2005
معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
مديريت  واحد خدمات  شهري  امسال آغاز  مي شود
ايرنا: رئيس  دبيرخانه  كلان  شهرهاي  كشور گفت : در سال  جاري  چهارچوب  اصلي  مديريت واحد خدمات  شهري  تعريف  و اجرا مي شود.
محمدجواد محمدزاده  در حاشيه  نشست  يكروزه  شهرداران  كلان شهرهاي  كشور در تبريز افزود: اميد است  بخش هايي  ازقانون  برنامه  سوم  در ارتباط با شهرداري ها كه  در دولت  سابق  اجرايي  نشده بود، اجرا شود.
وي  با اشاره  به  اينكه  در قانون  برنامه  سوم  بطور صريح  از ۲۶ وظيفه  مشخص به  عنوان  وظايف  قابل  واگذاري  به  شهرداري ها ياد شده  بود، اظهار اميدواري كرد در مقطع  كنوني  از طريق  تعامل  شهرداري  با دولت  نسبت  به  اجرايي  شدن  اين بخش  از قانون  برنامه  سوم  اقدام  شود.
وي  مهمترين  ثمره  اين  قانون  در صورت  اجرا را هماهنگ  شدن  دواير خدمات رسان عمومي با شهرداري  در جهت  جلوگيري  از اتلاف  منابع  و رسيدن  به  مرحله  مديريت واحد خدمات  شهري  توصيف  كرد.
محمدزاده  گفت : اخيرا در نشستي  با رئيس  جمهور و شهرداران  كلان  شهرها درتهران  نسبت  به  اجرايي  شدن  اين  بخش  از قانون  برنامه  سوم  از سوي  رئيس  قوه مجريه  تأكيد شد.
هماهنگ  شدن  بخش هاي  زمين  و مسكن ، تربيت  بدني ، ايرانگردي  و بخش هاي  خدمات رسان  نظير برق ، آب و گاز با شهرداري  را از نتايج  كوتاه  و ميان  مدت  مديريت واحد شهري  خواهد بود.
وي  همچنين  حذف  فاصله ها و اختلاف  بين  شوراها و شهردارها در سطح  كلان  شهرها را خواستار شد و تنها راه  رسيدن  به  محيطي  آرام  براي  ارايه  خدمات  مطلوب  به شهروندان  را كنار گذاشته  شدن  اختلاف ها از سوي  هر دو طرف  عنوان  كرد.
خودروهاي  «ون » احتمالا از چين  خريداري  مي شود
همچنين محمد محمدي زاده  معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران درخصوص  آخرين  وضعيت قرارداد خريد خودروهاي  ون  از روسيه ، گفت : احتمالا اين  خودروها از چين خريداري  مي شود.
محمدي زاده  درخصوص  علت  اتخاذ اين  تصميم  گفت: طرف  چيني ، خودرويي  را پيشنهاد داده  كه  از توليدات گروه  ميتسوبيشي  است  و از كيفيت  كاري  بالاتري  نسبت به  خودروي  روسي  برخوردار است .
وي  افزود: هم  اكنون  در حال  بررسي  شرايط خودرو چيني ها هستيم  و اگر از لحاظ قيمت  نيز براي  شهرداري  تهران  مناسب  باشد، احتمالا اين  خودروها از چين خريداري  شود.
معاون  شهردار تهران  با بيان  اينكه  مذاكره  براي  خريد خودروي  ون  ازروسيه  نيز همچنان  ادامه دارد، گفت : اين  خودرو، يك  خودروي  دسته  جمعي  است  ومي تواند ۱۰ نفر را در خطوط ويژه  درون  شهري  تهران  جابه جا كند كه  در بهبود ترافيك  پايتخت  بسيار مؤثر خواهد بود.
محمدي زاده  با اشاره  به  ويژگي هاي  خاص  اين  خودرو، تصريح  كرد: اين  خودرو دو سوخته  بوده  و سيستم  آن هيدروليك  است  كه  با فضاي  تهران  كاملاً سازگاري دارد و مي تواند جايگزين  تاكسي هاي  راهي  شود.
وي  خاطرنشان  كرد: در مذاكرات  صورت  گرفته  براي  خريد خودروي  ون  با طرف هاي روسي  و چيني ، در بحث هاي  فني  و كارآيي  نتايج  خوبي  حاصل  شده  و تنها بحث هاي  مالي  خريد خودرو مانده  است  كه  در هفته  جاري  نهايي  مي شود.
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  اظهارداشت : در صورتي  كه  قرارداد خريدخودرو ون  نهايي  شود، ۱۰ هزار دستگاه  از اين  خودروها وارد تهران  خواهدشد و كساني كه  در خطوط تاكسي  راهي  فعاليت  مي كنند، امكان  بهره برداري  از آنها را خواهند داشت .

حداكثر ۶۰ قلاده باقي مانده است
رديابي يوزپلنگ هاي ايراني با ماهواره
000834.jpg
ايسنا: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از اجراي پروژه اي خبر داد كه بر اساس آن براي نخستين بار در كشور با نصب سيستم هاي ردياب به يوزپلنگ آسيايي جمعيت تقريبي و مناطق زيستي اين حيوان از طريق سيستم هاي ماهواره اي شناسايي مي شود.
دكتر سليمانپور با اشاره به اجراي طرح ملي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي گفت: براي نخستين بار در آخرين سرشماري صورت گرفته از طعمه هاي يوز در كشور، ۴ قلاده يوزپلنگ آسيايي كه در جهان در معرض خطر انقراض جدي قرار دارد، از نزديك توسط مأموران سرشماري در منطقه حفاظت شده نايبندان طبس رويت شد. وي با تأكيد بر اين كه هنوز آمار قابل استنادي از وضعيت يوز ايراني در دست نيست، گفت: طرحي در دست انجام است كه بر اساس آن با استفاده از سيستم هاي رديابي ماهواره اي زيستگاه، سرعت و مسير حركت يوزپلنگ ايراني در كشور مشخص مي شود.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين كه اين طرح براي نخستين بار در كشور انجام مي شود، به ايسنا گفت: پس از فراهم شدن تجهيزات اين سيستم، قرار است اين طرح در زمستان امسال به اجرا در آيد.
وي از الزامات اين طرح را زنده گيري يوز عنوان كرد و به ايسنا گفت: پس از زنده گيري يوز، سيستم ردياب بر روي گردن حيوان نصب مي شود و پس از آن مي توان با كمك سيستم هاي ماهواره اي حركات اين حيوان را مورد بررسي قرار داد.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: با اجراي اين طرح مي توان جمعيت تقريبي يوزپلنگ آسيايي را اعلام كرد.
مهندس ضيايي، مدير ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي نيز در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه پروژه ملي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي از حدود ۳ سال قبل آغاز شده است، از تهيه عكس هاي نادر از يوزپلنگ ايراني در درانجير خبر داد و گفت: اين عكس ها توسط يك دوربين كنترل از راه دور، در منطقه حفاظت شده درانجير تهيه شده است و در آنها يوزپلنگ مادر را با چهار توله اش كه زير سايه يك درخت آرميده اند، ديده مي شوند. وي تاكيد كرد: تهيه اين عكس ها دستاوردي نادر به حساب مي آيد چرا كه تنها تعداد اندكي از اين گربه سان بزرگ در طبيعت باقي مانده اند. گفتني است جمعيت يوزپلنگ آسيايي كه زيستگاه آن زماني از درياي سرخ تا هند را در بر مي گرفت، امروز به كمتر ۶۰ عدد در كل قاره آسيا كاهش يافته است كه اكثر آنها در فلات مركزي ايران زيست مي كنند.
دكتر پيتر زاهلر، از انجمن حفاظت از حيات وحش كه از سال ۲۰۰۱ براي مطالعه اين گربه سان با جانورشناسان ايراني همكاري داشته است، در اين خصوص به بي بي سي مي گويد: يوزپلنگ به عنوان يك گونه وحشي هنوز در ايران در تنگنا و تحت فشار است، بنابراين مشاهده يك خانواده ظاهرا سالم در زيستگاه طبيعي آنها به شدت دلگرم كننده است. وي افزود: تصاويري از اين دست به فعالان حفاظت از حيات وحش اين اميدواري را مي دهد كه هنوز براي نجات اين جانوران خارق العاده وقت هست.
«انجمن حفاظت از حيات وحش» با ابتكار عمل و كمك مالي يكي از برنامه هاي توسعه سازمان ملل
همكاري با دانشمندان ايراني را براي مطالعه ۵ ناحيه حفاظت شده كه تصور مي شد، زيستگاه احتمالي يوزپلنگ است، آغاز كرد. اين گروه مجموعه اي از زيستگاه هاي احتمالي را نشان كرد اما همچنين دريافت كه طعمه اين درنده از جمله غزال و گوسفند وحشي نيز در اين نواحي نادر است. با اين حال اين عكس هاي تازه بر بازگشت تدريجي جمعيت شكار دلالت دارد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
هزينه اجراي دوربرگردان يك صدم احداث
يك پل ترافيكي است
گروه شهري: هزينه اجراي يك دوربرگردان در حدود يك صدم هزينه احداث يك پل ترافيكي است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب هزينه اجراي هر دوربرگردان را بالغ بر ۵۰ ميليون تومان ذكر كرد و گفت: طرح دوربرگردان ها علاوه بر صرفه جويي در هزينه ها، موجب صرفه جويي در سوخت خودروها و وقت شهروندان نيز شده است.
دكتر حميد بهبهاني با تاكيد بر تاثير اجراي ۴۰ دوربرگردان در دست بهره برداري بر ترافيك تهران، تصريح كرد: انتظار مي رود با اجراي ۱۰۰ دوربرگردان ديگر كه كار طراحي آنها به پايان رسيده، از ترافيك تهران به ميزان قابل ملاحظه اي كاسته شود.
وي از افزايش سرعت خودرو تا ۳۵ كيلومتر در صورت اجراي كليه دوربرگردان ها در تهران خبر داد و افزود: برخلاف بسياري از شهرهاي دنيا كه به سرعت در حال نصب چراغ هاي راهنمايي هستند، حذف اين گونه چراغ ها در تقاطع هاي تهران در دستور كار مديريت شهري قرار دارد.معاون ترافيك شهرداري تهران از دوربرگردان به عنوان يك اختراع ايراني ياد كرد و گفت: با اجراي دوربرگردان ها در واقع با ساده ترين و راحت ترين المان هاي ترافيكي، يك معضل بزرگ شهري را رفع
كرده ايم.گ

برنامه هاي وزارت مسكن براي تامين مسكن
مستاجرين و كم درآمدها
وزير مسكن و شهرسازي گفت: يكي از اهداف هدفمند كردن يارانه ها پرداخت بخشي از اجاره بهاي مسكن، اجاره نشينهايي است كه در آمد كافي براي پرداخت بهاي اجاره خود را ندارند. محمد سعيدي كيا گفت: يكي از يارانه هايي كه دولت براي بخش مسكن در نظر گرفته است در كنار پرداخت يارانه اجاره بها، يارانه تسهيلات بانكي است.
وي افزود: مهمترين و مشكل ترين مرحله كار در اين بخش، شناسايي گروه هاي هدف مي باشد، كه در اين جهت در روستا ها مقرر شده تمام خانه هاي خشتي گلي با اعطاي كمك هاي دولتي بازسازي شود، ولي در شهرها همچنان مشكل شناسايي اقشار هدف به قوت خود باقي است.
وي ادامه داد: در هر حال، دولت موظف است براي مردم كشور سرپناه بسازد، ولي الزاماً اين سرپناه نبايد به صورت ملكي باشد.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اين كه تاكنون بحث استيجار در كشور خيلي موفق نبوده است، اضافه كرد: همين امر باعث شده تا مبحث استيجار به موضوع اجاره به شرط تمليك تغيير رويه دهد. وي تصريح كرد: دولت درصدد است، موضوع استيجار را به اجاره به شكل واقعي آن تبديل نمايد.

رصد ماه و ستارگان
خانه فرهنگ شمشيري در راستاي اجراي برنامه هاي نهضت تابستاني ۸۴ اقدام به برگزاري مراسم ويژه شبهاي نجومي نموده است. به گزارش روابط عمومي ستاد منطقه غرب، اين برنامه شامل رصد ماه و ستارگان مي باشد و با استفاده از ابزارهاي ستاره شناسي مانند تلسكوپ به صورت علمي به رصد ستارگان و ماه مي پردازد. اين برنامه ،۱۹ ۲۲ و ۲۶ شهريورماه از ساعت ۳۰/۲۰ الي ۳۰/۲۱ برگزار مي شود و شركت در اين مراسم براي عموم آزاد است.

همايش نقاشي هاي ماندگار
000843.jpg
نخستين همايش نقاشي هاي ماندگار با هدف ايجاد احساس تعلق اجتماعي نسبت به اماكن عمومي شهر به همت خانه فرهنگ فدك و با همكاري و مشاركت شهرداري منطقه ۸ برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي خانه فرهنگ فدك وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري،امير اسماعيلي رئيس اين خانه فرهنگ افزود: براساس اين طرح هنرمندان بومي و محلي محله فدك ديوار اماكن عمومي منطقه را با استفاده از وسايل و ابزارآلات در اختيار گذاشته شده توسط خانه فرهنگ فدك منقش به آثاري از حضور جانباز در عرصه هاي مختلف اجتماعي، سرداران شهيد محله، مناظر طبيعي، آموزش هاي شهروندي و... مي نمايند.

استحصال متان از زباله
000837.jpg
آسمان آبي ايران : با تبديل گاز متان به دي اكسيد كربن در مراكز دفع زباله اثرات آلايندگي اين گاز تا ۲۱ درصد كاهش مي يا بد.معاون محيط زيستي انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: «يكي از مسايل مهم زيست محيطي گازهاي توليدشده از زباله ها در محل دفع زباله گاز متان است كه يا وارد اتمسفر مي شود و يا براي توليد انرژي جمع آوري به كار مي رود.»يوسف حجت گفت: «با بررسي هاي انجام شده مي توانيم طي يك دوره ۱۵ تا ۲۰ ساله از يك تن زباله ۱۵۰ تا ۲۰۰ مترمكعب گاز متان بازيافت كنيم.»
وي گفت: «با به كارگيري روش پيروليز «تبديل ضايعات جامد به گاز»، مي توانيم از گاز ايجادشده در ژنراتورها و توربين هاي بخار، براي توليد برق استفاده كنيم.»

مجوز طرح ترافيك به خبرنگاران
000840.jpg
معاون  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : شهرداري  آماده  ارائه  مجوز ورود به  محدوده  طرح  ترافيك  به  خبرنگاران  است .
حميد بهبهاني  گفت: شهرداري  تهران  در ازاي  دريافت  ۲۰۰ هزار ريال  به  همه خبرنگاراني  كه  معرفي نامه  رسمي از محل  فعاليت  خود داشته  باشند، مجوز ورود به  محدوده  طرح  ترافيك  ارائه  مي دهد.وي  با بيان  اينكه  مجوز فقط به  خودروهايي  تعلق  مي گيرد كه  به  نام  خودخبرنگار يا خانواده  درجه  يك  وي  باشد، تصريح  كرد: اين  طرح  بهترين  راه  براي حفظ جايگاه  و ارزش  فعاليت  خبرنگاران  در جامعه  است  تا هر كسي  به  خود اجازه ندهند با ورود به  محدوده  طرح  ترافيك  با كارت  خبرنگاري ، ارزش  خبرنگاران  را زير سئوال  ببرد.

احداث ۸ بوستان و يك مجتمع ورزشي
در جنوب شرقي تهران
000846.jpg
سه بوستان محلي و يك مجتمع ورزشي در منطقه ۱۵ آماده بهره برداري شده است و عمليات اجرايي احداث پنج بوستان بزرگ و كوچك ديگر نيز به زودي به اتمام مي رسد.مهندس نصري شهردار منطقه ۱۵ تهران گفت: از سه بوستان احداث شده؛ دو بوستان در شهرك شاهد در اتوبان بعثت و يك بوستان در شهرك كيانشهر واقع مي باشد و پنج بوستان نيز در شهرك كيانشهر، خيابان منصور و نبرد در دست احداث است و بوستان نبرد ۸۰ هزار مترمربع وسعت دارد. شهردار منطقه ۱۵ در ادامه به طرح هاي ايجاد شبكه آب خام با هدف آبرساني مطلوب و كاهش هزينه ها كه در دست اجرا مي باشد اشاره كرد و افزود: آبرساني به فضاهاي سبز به وسيله تانكر مشكلات زيادي را درپي دارد.
شهردار منطقه ۱۵ در پايان به احداث مجتمع فرهنگي ورزشي ارج به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع اشاره كرد كه با تغيير كاربري در بافت فرسوده محله شوش در دست احداث است. وي هزينه اجراي فاز اول اين پروژه را كه آماده بهره برداري شده است شش ميليارد ريال و هزينه اجراي فاز ۲ را نيز كه درحال اجرا مي باشد حدود ۶ ميليارد ريال اعلام كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |