شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۰ - Sep 3, 2005
نا امني و آشوب در نيواورلئان
000801.jpg
گروه اجتماعي: شهر نيواورلئان آمريكا كه به دنبال طوفان اخير بخش هايي از آن تخليه شده به تازگي با مشكل ناامني هرج و مرج و غارت و چپاول گروه هاي گانگستر روبه رو شده است و بيم آن مي رود ناامني به ساير مناطق آسيب ديده نيز كشيده شود.
بنابر اين گزارش، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا گفته است كه با قانون شكنان در مناطق آسيب ديده از طوفان كاترينا، نبايد مدارا شود.
بوش در يك مصاحبه تلويزيوني، چپاول، بالا بردن بهاي بنزين و كلاه برداري را غير قابل قبول عنوان كرد.
پس از اين اظهارات، شهردار نيواورلئان به تمامي نيروهاي پليس دستور داد كه دست از ادامه عمليات امداد و نجات بردارند و به مقابله با گروههاي عمدتاً مسلح چپاولگر بپردازند.
فرماندار ايالت لوئيزيانا نيز از واشنگتن درخواست نيروي كمكي براي پيش بردن عمليات امداد و نجات آسيب ديدگان طوفان ويرانگر كاترينا كرده است تا نيروهاي محلي، بتوانند به مقابله با چپاولگران بپردازند.
جورج بوش همچنين به دهها هزار نفر كه از سيلابهاي ناشي از طوفان كاترينا آسيب ديده اند، وعده داد كه كمكهاي غذايي، آب، قايق نجات و هلي كوپتر، در راه است.
بوش پس از يك گردش هوايي بر فراز ايالت هايي كه از طوفان كاترينا آسيب ديده اند، وعده داد كه دولتش عمليات امدادرساني به آسيب ديدگان يكي از بزرگترين سوانح طبيعي آمريكا را برعهده خواهد گرفت.
ده هزار سرباز ديگر به ايالت هاي لوئيزيانا و مي سي سي پي، كه بيشتر آسيب ديده اند، اعزام شده اند.هنوز پس از گذشت چند روز از زمان وقوع طوفان، بخش اعظم نيواورلئان زير آب است و جريان برق و آب آشاميدني قطع است.شهردار اين شهر دستور تخليه كامل آنجا را صادر كرده است.در مناطقي كه زير آب رفته اند مردم با نداشتن برق و تمام شدن آب تصفيه شده و نبود آذوقه مواجهند.
اليسترليت هد، خبرنگار بي بي سي، مي گويد گسترش غارتگري و ناتواني از متوقف نمودن آبي كه از ديوارهاي شكسته ساحلي سرريز شده، به نگراني اهالي شهر افزوده و بيشتر مردم در صدد يافتن راهي براي ترك شهر هستند.ري ناگين، شهردار نيواورلئان، تعداد كشته شدگان را حداقل صدها و شايد هم هزاران نفر تخمين زده است.
آغاز انتقال آسيب ديدگان كاترينا
انتقال هزاران تن از اهالي شهر نيواورلئان كه در پي وزش تندباد و جاري شدن سيل به ساختمان هاي امن تر شهر گريخته بودند آغاز شده و سناي آمريكا بودجه اي را براي كمك به آسيب ديدگان تصويب كرده است.گرچه قبل از رسيدن تندباد كاترينا اكثر اهالي شهر نيواورلئان از اين شهر گريخته بودند اما هزاران تن ديگر از اهالي كه قادر به ترك شهر نبودند در ساختمان هاي امن تر پناه گرفتند و در روزهاي اخير به دليل گرماي شديد هوا و كمبود آب و مواد غذايي با دشواري مواجه بوده اند.عمليات انتقال اين گروه از استاديوم هاي ورزشي و ساير مكان ها به كندي ادامه داشته و هنوز هم هزاران تن ديگر، از جمله افراد سالمند، در تالار اجتماعات شهر باقي مانده اند و گفته مي شود با شرايط نامناسبي دست به گريبان هستند.
شهر نيواورلئان در داخل منطقه اي پايين تر از سطح دريا و رودخانه هايي بنا شده كه شهر را احاطه كرده و وزش تندباد باعث شكسته شدن سدهاي محافظ شهر و آب گرفتگي آن شده است.پخش فاضلاب، محيط زيست شهري را به شدت آلوده كرده و بر نگراني درمورد وضعيت كساني كه هنوز در ميان سيلاب گرفتارند افزوده است.ويراني گسترده ناشي از تندباد كاترينا و آب گرفتگي بخش هاي بزرگي از اين شهر و ساير مناطق آسيب ديده مانع از بازگشت ساكنان به خانه هاي خود شده است در حاليكه بسياري از آنان مكان مناسب ديگري براي اقامت ندارند.مسئولين فرودگاه هوستون در تگزاس، كه حدود يازده هزار نفر از ساكنان مناطق توفان زده در آن پناه گرفته اند، اعلام كرده اند كه امكان پذيرش افراد ديگري را ندارند و از آسيب ديدگان خواسته اند به اين محل عزيمت نكنند.
بودجه كمك رساني
به منظور كمك به ساكنان مناطق آسيب ديده، سناي آمريكا به درخواست جورج بوش، رئيس جمهوري، بودجه اي به مبلغ ده و نيم ميليارد دلار را تصويب كرده است و انتظار مي رود ظرف ۲۴ ساعت آينده، مجلس نمايندگان نيز لايحه را مورد تصويب قرار دهد.اين مبلغ، كه به ارايه خدمات مقدماتي اختصاص خواهد يافت، در مناطق آسيب ديده ايالت هاي لوئيزيانا، مي سي سي پي و آلاباما هزينه خواهد شد.بوش از نمايندگان كنگره خواسته بود تا با توجه به وضعيت اضطراري مناطق آسيب ديده، در تصويب بودجه درخواستي شتاب به خرج دهند.
برخي از اهالي محلي دولت فدرال را به دليل آنچه كه ناكافي بودن و كندي جريان ارسال كمك هاي اضطراري مي دانند مورد انتقاد قرار داده اند.چند تن از سياستمداران مخالف دولت نيز گفته اند كه هزينه سنگين جنگ در عراق باعث شد تا منابع مالي لازم به طرح هاي مقابله با سيلاب اختصاص نيابد.
به گفته كارشناسان سدهاي ايجاد شده در اطراف شهر نيواورلئان به منظور حفاظت در برابر توفان هايي با شدت تندباد كاترينا ساخته نشده بود.هنوز آمار قطعي تلفات كاترينا مشخص نيست اما جورج بوش گفته است كه احتمالا تعداد كثيري از ساكنان مناطق توفان زده جان خود را از دست داده اند.بنابر آخرين گزارش ها ديروز بوش از مناطق آسيب ديده از طوفان كاترينا بازديد كرده است.
انفجار در نيواورلئان
به گزارش ايسنا: بر اساس تازه ترين اخبار از وضعيت ايالات سيل زده ي آمريكا، وقوع انفجاري مهيب در نيواورلئان، اين ايالت مصيبت ديده را با شوك جديدي مواجه كرده است. هنوز جزئيات بيشتري از اين انفجار مخابره نشده اما مقامات و اهالي نيواورلئان از واكنش بسيار كند مقامات فدرال نسبت به فاجعه به وقوع پيوسته، بسيار عصباني هستند.
شبكه ي خبري سي.ان.ان گزارش كرده است كه نيواورلئاني ها گرسنگي و فقر مردم آفريقا را در خانه هاي خود تجربه كردند.
خبرنگار اين شبكه خبري در بازديد از نيواورلئان گزارش داد كه مردم اينجا مجبورند مثل حيوان زندگي كنند.اينها نمونه اي از صدها موردي است كه خبرگزاري ها و شبكه هاي خبري غربي و خصوصا آمريكا از وضعيت مناطق سيل زده در جنوب و جنوب شرق آمريكا مخابره كرده اند.
با اين حال بايد اذعان كرد كه وضعيت اسفناك مردم اين مناطق تماما ًبه خسارات جاني و مالي ناشي از توفان كاترينا مربوط نمي شود بلكه آنچه كه جهانيان را به حيرت واداشته است و هرج و مرج و ناامني را در اين مناطق به شدت گسترش داده غارت و چپاولي است كه در اين مناطق به وسيله دزدان و غارتگران صورت مي گيرد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران در مجموع مي توان اشاره داشت كه دو نكته در شهرهاي طوفان زده ي جنوب و جنوب شرق آمريكا بيش از همه جلب توجه مي كند: ۱- كوتاهي دولت آمريكا در مديريت درست و اصولي بحران با توجه به اين واقعيت كه وقوع چنين طوفاني روزها پيش از رسيدن آن به شهرهاي ساحلي آمريكا پيش بيني شده بود و ۲- دزدي، چپاول و غارت اموال مردم به وسيله ي دزدان و غارتگران كه خسارات و تلفات گسترده ي توفان كاترينا را تحت الشعاع قرار داده است.
در حال حاضر مهمترين بحران پيش روي دولت آمريكا نه تنها خسارات طبيعي ناشي از توفان كاترينا بلكه مقابله با هرج و مرجي است كه توسط دزدان و غارتگران ايجاد شده است.
همه  ما روزهاي پس از سقوط صدام در عراق و دستبرد دزدان و حتي بسياري از مردم عادي به اموال دولتي و غيردولتي را در بهار سال ۲۰۰۳ ميلادي به خاطر داريم.
در آن زمان زمزمه هاي زيادي از سوي غربي ها بر سر زبان ها بود كه چنين رفتارهايي خاص ملت هاي جهان سومي و در حال توسعه است و ملت هاي جهان اولي و صنعتي هرگز به چنين رفتارهاي خارج از شأن انساني دست نمي زنند.اما اكنون اين واقعيت خود را نمايان ساخته است كه چنين تصوري باطل است.
بحران حاصل از توفان كاترينا نشان داد كه ثروتمندترين دولت دنيا در مهار بحراني كه بسيار سهل تر از اين مي شد آن را مهار و مديريت كرد، چقدر ناتوان است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس خبري را مخابره كرده مبني بر اين كه در يكي دو روز گذشته عليرغم اين كه توفان خسارات جاني و مالي فراواني وارد آورده است و پيش بيني مي شود چند هزار كشته برجاي گذاشته باشد، در شهرهاي توفان زده ترس از خشونت و دزدي و غارت بيشتر از ترس از خسارات توفان شده است.اين چپاول و غارت و هرج و مرج ناشي از آن در حالي دارد شدت مي گيرد كه دولت آمريكا اعلام كرده بود با ۱۴۰۰ نفر از نيروهاي گارد ملي، يك روزه به هرج و مرج خاتمه خواهد بخشيد.يك مقام ارشد در مركز مديريت اضطراري نيواورلئان خواستار تلاش جدي دولت براي مهار اين آبروريزي ملي شده است.در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مردم بي خانمان در مركز گردهم آيي نيواورلئان در ميان اجساد و كثافات به سر مي برند؛ مردمي كه از عدم تحرك و اقدام موثر دولت در انتقال آنها به جاي مناسب تر و امن تر به شدت عصباني هستند.مردم بحران زده خطاب به كاخ سفيد مي گويند: شما مي توانيد در هر كشور ديگري اقدام كنيد اما براي مردم خود هيچ كاري نمي كنيد.شما مي توانيد به ماوراء بحار نيروي نظامي اعزام كنيد، اما از اعزام نيروها به اينجا خودداري مي كنيد.

يادداشت سياسي
پرونده هسته اي و سناريوي تازه
پرويز اسماعيلي
گزارش جديد البرادعي در مورد فعاليتهاي هسته اي ايران براساس درخواست اخير شوراي حكام امروز منتشر مي شود. همزمان، اخبار و اطلاعات رسيده از وين حاكي است كه آمريكا و انگلستان در سناريويي تازه قصد دارند تا استراتژي ناكام سه كشور اروپايي در مذاكرات با كشورمان _يعني فرسايشي كردن فناوري هسته اي- را، اين بار از روش ديگري يعني گره زدن سرنوشت پرونده هسته اي كشورمان به سرنوشت تحقيقات در مورد شبكه قاچاق هسته اي بين المللي پيش ببرند!در اين باره ذكر نكاتي ضروري است:
۱- چنين اقدامي انفعالي است، از سه رويكرد. اول؛ فرار رو به جلو از شكست سناريوهاي پيشين. دوم؛ وارد كردن قوه و روحيه تازه تصميم گيري ديپلماسي هسته اي ايران در اتمسفر يك جنگ رواني نو و سوم؛ تحت الشعاع قراردادن نگاه مشروع ايران به راه اندازي مجدد سايت نطنز.
۲- پاسخ شايسته ايران به اين اقدام انفعالي، بايد ادامه فعال روند تازه باشد. لذا، استمرار و قوت بخشيدن به مانور جديد ديپلماتيك كشورمان در عرصه بين المللي از يكسو، و نيز پا فشاري همزمان برحقوق حقه كشورمان طبق قوانين حقوقي آژانس و همكاري فعال و نزديك با بخش بازرسي آژانس از سوي ديگر بايد پيگيري شود.
۳- تأييد اظهارات ايران مبني بر خارجي بودن منشأ آلودگي ۳۶ درصد LEU، پافشاري قاطعانه و معقول تهران بر حقوق هسته اي و راه اندازي كامل فرايند تبديل مواد اورانيومي در اصفهان آن هم با به همراهي كشاندن آژانس، و نهايتاً گسترش عمق و شعاع مانور ديپلماتيك ايران در پرونده هسته اي از جمله عواملي است كه آمريكا و انگليس را به رويكرد انفعالي كشانده است.
۴- براساس قطعنامه هاي سپتامبر و نوامبر ۲۰۰۴ شوراي حكام تنها دو ابهام، يعني منشأ آلودگي ۳۶ درصد و گستره برنامه سانتريفيوژ P2 باقيمانده بود و البرادعي نيز مكلف به اظهارنظر در مورد آنها شده بود. در مورد اول اظهارات ايران ثابت شده، در مورد دوم نيز با توجه به ايجاب حقوقي آژانس به اظهارنامه كشورمان (به موازات عدم رد آن توسط بازرسي آژانس)، در مرحله تحقيقات بودن اين پروژه و عدم ورود به مرحله عمليات آزمايش با مواد مؤثر هسته اي جاي ابهام باقي نمانده است.
۵- از اين منظر هرگونه اشاره البرادعي به ابهامات قديمي حل شده، از جمله پلونيوم نيز وجاهت فني و حقوقي ندارد و نشانه تسليم مديركل آژانس به تأثير انگيزه هاي سياسي در مأموريت خود است.
يادآوري خاطرات تلخي به البرادعي، از جمله بزرگنمايي موضوع خنده آور پروژه بسيموت و يا عذرخواهي سال گذشته وي بابت فراموش كردن بخشي از اظهارنامه رسمي ايران ضروري است. به عبارت ديگر بايد تحركات حقوقي گسترده و فعالي را در برابر هر مغايرت حقوقي و فني در گزارشات البرادعي و قطعنامه هاي شوراي حكام ساماندهي كنيم.
۶- گره زدن سرنوشت پرونده ايران به نتيجه تحقيقات شبكه قاچاق بين المللي نيز مغاير مفاد پيمان NPT و اساسنامه آژانس است. در اين متون صريحاً قيد شده كه ارتباط دادن فعاليت كشورها به اقداماتي كه متوجه طرف هاي ثالث است و يا هرگونه تأخير در فعاليتهاي صلح آميز كشور عضو وجاهت ندارد. ناتواني بخش بازرسي آژانس در رازگشايي از چگونگي معادلات هسته اي يك كشور هرگز نمي تواند مجوز درخواست توقف فعاليت كشور ديگر قرار گيرد.چنين اقدامي (در صورت تحقق) فقط نشانه تسليم آژانس به اراده آمريكا براي باقي ماندن پرونده ايران در دستور كار براي بهره برداري هاي منفي تبليغات است. لذا مثل موارد و تجربه هاي ديگري كه در گذشته اندوخته ايم بي اعتنايي ايران به چنين مواردي نمي تواند دستاويز اعتراض آژانس باشد.
۷- در مورد عدم اجراي خواست اخير شوراي حكام مبني بر بازگرداندن سايت اصفهان به موقعيت تعليق هم، آژانس و شوراي حكام حداكثر مي توانند مجدداً به تكرار «نگراني جدي» خود مبادرت كنند و چنين مسايلي هرگز نمي تواند دستاويز حقوقي براي ارجاع به شوراي امنيت را مهيا سازد.
۸- در شرايط جديد، يا در وراي اين سناريو اما، ديپلماسي ايران نبايد نقش كشورهاي ثالث را _كه اتفاقاً با بازي آنها در شرايط خطير به خوبي آشناست- فراموش كند. رفتار احتمالي آنها بايد مورد ارزيابي و پيش بيني قرار گرفته و ابزارهاي ديپلماتيك، فني و حقوقي لازم در برابر آن تمهيد شود.
۹- اعمال تنبيهاتي ديپلماتيك، به طور مثال در برابر سنگاپور مي تواند سيگنال و هشداري در اين زمينه باشد.
۱۰- راهي كه ما آغاز كرده ايم نبايد بسته به بازي ديگران متوقف شود. بلكه بايد با هوشمندي و نقشه حساب شده ما سير حركات ديگر را متأثر كند. نطنز تنها يك برگ از برگ هاي برنده ماست. به مذاكره و تعامل كشيدن آژانس براي چگونگي آغاز قطعه سازي مي تواند گام تازه اي باشد.

احمدي نژاد روز ملي ليبي و اسلواك را تبريك گفت
مهر: محمود احمدي نژاد،  رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيام هاي جداگانه به روساي جمهوري ليبي و اسلواك، روز ملي اين كشورها را به دولت و ملت آنها تبريك گفت.دكتر احمدي نژاد رييس جمهوردر پيامي به معمر قذافي رهبر ليبي، فرا رسيدن سالروز پيروزي انقلاب فاتح و روز ملي ليبي را به وي و دولت و ملت برادر ليبي تبريك گفت.در اين پيام ابراز اميدواري شده است مناسبات دوستانه و همكاري فيمابين كه مبتني بر اصول اسلامي، انقلابي و برادرانه بوده، بيش از پيش و در راستاي منافع ملي و مصالح عاليه دو ملت مسلمان ايران و ليبي، تداوم و گسترش يابد.احمدي نژاد همچنين در پيامي به ايوان گاشپارويچ رييس جمهور اسلواك روز ملي اين كشور را به وي، دولت و ملت جمهوري اسلواك تبريك گفت.
رييس جمهوراسلامي ايران در اين پيام ابراز اميدواري كرد روابط دوستانه في مابين با مساعي طرفين به منظور تامين منافع دو كشور در تمامي زمينه ها بيش از پيش توسعه و تحكيم يابد.

كشف ۲۷ هزار و ۳۰۰ قبضه اسلحه
در كشور ظرف سال گذشته
فارس: دادستان كل كشور از كشف و ضبط ۲۷ هزار و ۳۰۰ قبضه اسلحه در داخل كشور ظرف يك سال گذشته خبر داد.قربانعلي دري نجف آبادي، با اعلام اين خبر افزود: سال گذشته راجع به قاچاق اسلحه و جرايم سازمان يافته و باندي چندين بار اعلام خطر كردم، زيرا وضعيت ورود اسلحه به كشور خواه، ناخواه به آدم هاي شرور اجازه مي دهد با پول ناچيزي اسلحه خريده و هر وقت كه بخواهند از آن استفاده  كنند.دادستان كل كشور كه در گفت وگو با نشريه داخلي قوه قضائيه (ماوي) سخن مي گفت، تأكيد كرد: در اين باره بايد وزارت كشور احساس مسئوليت بيشتري كند و دادسراها هم بايد به صورت عميق، ريشه اي و همه جانبه با توجه به همه شرايط در اين قبيل موارد حكم دهند.دادستان كل كشور همچنين تاكيد كرد: ما اجازه نخواهيم داد امنيت مردم و امنيت اجتماعي به خطر بيفتد.

همايش فصلي خانه احزاب برگزار مي شود
مهر:حميد قزويني سخنگوي خانه احزاب ايران گفت : همايش فصلي اين مركز، روز پنجشنبه ۳۱ شهريور ماه جاري برگزار مي شود.قزويني ادامه داد: در جلسه اخير خانه احزاب ايران، موضوع برگزاري همايش فصل تابستان اين مركز مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد كه از مصطفي پور محمدي وزير كشور، براي حضور در همايش و ايراد سخنراني دعوت به عمل آيد.وي از سيد عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور سابق به عنوان ديگر مهمان اين همايش ياد كرد.سخنگوي خانه احزاب در بخش ديگري از اين گفت و گو، تقدير از هشت سال خدمت صادقانه سيد محمد خاتمي رييس جمهوري سابق كشورمان و برگزاري ميزگردهاي تخصصي با عنوان نقش احزاب در همبستگي ملي و مشاركت عمومي را از برنامه هاي اصلي نخستين همايش فصلي سومين دور فعاليت خانه احزاب ايران عنوان كرد.

بسياري از مردم ايران به شدت از اصلاح طلبان انتقاد دارند
فارس: دبيركل حزب مشاركت با بيان اينكه بسياري از مردم ايران به شدت از اصلاح طلبان انتقاد دارند، گفت: دليل شكست اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري، عدم توافق بر سر نامزد واحد و عدم درك كامل خواسته هاي اقتصادي مردم بود كه اصلاح طلبان بايد در آينده راهي براي پرداختن به اين گونه خواسته ها بيابند.محمدرضا خاتمي در گفتگو با بخش فارسي راديو بي بي سي افزود: اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري نتوانستند همچون محافظه كاران هواداران خود را سازماندهي كنند و بنابراين بايد در فكر بازنگري ساختار احزاب و تشكلهاي خود باشند و براي آمادگي در جهت كسب دوباره قدرت لازم است كه ارتباط تازه اي با مردم برقرار كنند.دبيركل حزب مشاركت افزود: اصلاح طلبان پس از شكستي كه در انتخابات اخير رياست جمهوري خوردند بايد گامهايي براي بازشناسي خود بردارند.وي بيان داشت: در فكر تشكيل جبهه سياسي تازه اي براي مردم سالاري و حقوق بشر هستيم كه مي تواند نه تنها اصلاح طلبان، بلكه برخي از محافظه كاران و فعالان معتقد به جدايي دين از دولت را نيز در خود گرد آورد.خاتمي با بيان اينكه نمايندگان محافظه كار مجلس شوراي اسلامي نيز منتقد دولت محمود احمدي نژاد هستند، گفت: كشور در آينده جبهه بندي هاي تازه اي به خود خواهد ديد.

همچنان دستان خود را براي مذاكره
به سوي ايران دراز مي كنيم
مهر:وزير امور خارجه فرانسه با تكرار تهديدهاي رئيس جمهوري كشورش به اينكه در صورتي كه ايران پيشنهادهاي سه كشور اروپايي را قبول نكند و همچنان به فعاليت هاي هسته اي خود ادامه دهد، موضوع هسته ايش به شوراي امنيت خواهد رفت، گفت: تنها ايران است كه
مي تواند از بروز اين مساله جلوگيري كند.فيليپ دوست بلازي وزير امور خارجه فرانسه در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به اين سوال كه ايران خواهان آن است كه در مذاكرات مربوط به موضوع هسته اي خود علاوه بر تروئيكاي اروپايي(انگليس، فرانسه و آلمان) كشورهاي ديگر هم وارد اين مذاكرات شوند، در خصوص واكنش فرانسه به اين خواسته تهران گفت: مذاكره وجود شركا و اراده براي دستيابي به توافق از سوي دو طرف را ضروري مي كند.دوست بلازي افزود: ما منتظر گزارش دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در ۳ سپتامبر(۱۲ شهريور) هستيم. دستان ما همچنان براي از سرگيري گفتگو با ايران دراز است به شرطي كه ايران هم به چارچوب توافق نامه پاريس برگردد و تصميم گيري در اين زمينه هم به تهران مرتبط است.بلازي درباره اينكه آيا امكان جلوگيري از منتقل كردن پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت وجود دارد و در صورت ارجاع اين موضوع چه پيامدي را پيش بيني مي كنيد، گفت: ايران مي تواند با احترام به تعهدات خود در زمينه توقف فعاليت هاي توليد سوخت هسته اي بر اساس محتواي توافق نامه پاريس و از شيوه هاي همكاري و اعتماد سازي از انتقال پرونده هسته اي به شوراي امنيت جلوگيري كند در غير اين صورت همانطور كه رئيس جمهور شيراك گفت هيچ راهي جز ارجاع اين موضوع به شوراي امنيت وجود نخواهد داشت.

«استراو» : در نشست وزيران خارجه اروپا
تصميمي درباره ايران گرفته نمي شود
ايرنا: «جك  استراو» وزيرخارجه  انگليس  گفت  كه  در نشست  وزيران  خارجه  كشورهاي عضو اتحاديه  اروپا تصميمي درباره  ارجاع  پرونده  ايران  به  شوراي  امنيت گرفته  نمي شود.وي  درحاشيه  نشست  وزيران  خارجه  اتحاديه  اروپا در منطقه  نيوپورت  درجنوب  ولز افزود: اتحاديه  اروپا منتظر گزارش  روز شنبه  (امروز) آژانس  خواهد ماند وهمچنين  پيش  از هر تصميمي با ساير كشورهاي  عضو آژانس  در روز ۱۹ سپتامبر مشورت  مي كند.
استراو كه  درپايان  مذاكرات روز نخست  نشست  وزيران  خارجه  كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا با خبرنگاران  گفت و گو كرد، افزود: وزيران  خارجه  اروپا از اينكه  ايران  پيشنهادهاي  ارايه شده  توسط فرانسه ، آلمان  و انگليس  براي  شكل گيري  يك  مبادله  طولاني  مدت درباره  برنامه  هسته اي  اين  كشور را رد كرد، متاسفند.وزير خارجه  انگليس  گفت  كه  ۲۴ همتاي  اروپايي  او در نشست  روز پنجشنبه نسبت  به  اينكه  ايران  قطعنامه  آژانس  و توافقنامه  پاريس  درباره  تعليق غني سازي  را نقض  كرد، نگراني  عميق  خود را ابراز كردند.وي  افزود: مساله  مهم  براي  برطرف  كردن  نگراني  درباره  برنامه  هسته اي ايران  اين  است  كه  اين  كشور بايد گامهاي  اعتمادسازي  را بردارد.استراو ابراز اميدواري  كرد كه  ايران  در تصميم  خود براي  از سرگيري فعاليتهاي  غني سازي  بازنگري  كند.

سولانا بار ديگر ايران را تهديد كرد
مهر: مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بار ديگر تهديد به ارجاع موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، «خاوير سولانا» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا شب گذشته با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: چنانچه ايران به اولتيماتوم هاي جامعه بين المللي و آژانس بين المللي انرژي اتمي جامه عمل نپوشاند، با گزينه ارجاع پرونده هسته اي خود به شوراي امنيت سازمان ملل روبرو خواهد شد.از سويي ديگر «بنيتا فررو- والدنر» كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اين زمينه اظهار داشت: مساله ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل هنوز از دستور كار خارج نشده است.گفتني است وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه در نيوپورت شهر ولز گردهم آمدند و درخصوص مسائل مهم بين المللي از جمله برنامه هاي هسته اي ايران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ديپلمات هاي آمريكا براي ارجاع پرونده
هسته اي ايران به شوراي امنيت تلاش مي كنند
معاون وزير امورخارجه آمريكا با اشاره به نشست اخير وزراي امورخارجه اتحاديه اروپا بر ادامه تلاش هاي واشنگتن براي ارجاع موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت تاكيد كرد.به نوشته روزنامه آلماني دي ولت، ويليام برنز معاون وزير امورخارجه آمريكا در گفتگو با آسوشيتدپرس تصريح كرد: بايد زمينه هاي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را فراهم كرد و ديپلمات هاي آمريكايي همچنان براي توقف برنامه هاي هسته اي ايران تلاش مي كنند.
وي افزود: آنها همچنين تلاش مي كنند تا در سايه حمايت سازمان ملل پرونده هسته اي ايران را در مسير ارجاع به شوراي امنيت قرار دهند.معاون وزير امورخارجه آمريكا گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد در ماه جاري ميلادي گام هايي را براي اعمال تحريم عليه ايران بردارد.دي ولت در ادامه نوشت: آمريكا مدتي است كه فشار خود را درخصوص فعاليت هاي هسته اي ايران افزايش داده و بارها از لزوم اعمال تحريم عليه اين كشور خبر داده است. برنز در بخش ديگري از اين گفتگو اظهار داشت: آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد موقعيت مناسبي را براي برخورد سرسختانه با مساله هسته اي ايران فراهم كند.

اروپا خواهان حل مسالمت آميز
موضوع هسته اي ايران است
مهر:يكي از سخنگويان وزارت امورخارجه فرانسه در حاشيه نشست وزراي امورخارجه اتحاديه اروپايي با اشاره به موضوع هسته اي ايران اظهار داشت: اتحاديه اروپا همچنان خواستار پايان دادن مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران است.به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي همچنين با بيان اين مطلب افزود: سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس قصد سختگيري نسبت به ايران ندارند.اين سخنگوي وزارت امورخارجه فرانسه در ادامه سخنان خود با اشاره به ازسرگيري فعاليت هاي هسته اي اصفهان ولي بدون هيچ اشاره اي به تعهد سه كشور به ارائه طرح جامع به ايران مدعي شد: ايران با چنين اقدامي موافقتنامه پاريس را نقض كرده است.وي در موضعي جانبدارانه اعلام نمود كه بهترين گزينه براي ايران پذيرش پيشنهادات طرح شده از سوي سه كشور اروپايي است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |