شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۴
نابودي يك شهر در برلين
بهمن جلالي با عكس هاي تجاوز صدام به خرمشهر در فستيوال برلين حاضر مي شود
000429.jpg
عكس : محمد رضا شاهرخي نژاد
سهراب نيكخواه
بهمن جلالي، عكاس نام آشناي ايراني قصد دارد با عكس هاي انقلاب و خرمشهر در فستيوال برلين شركت كند.
جلالي بتازگي از سفر فرانسه بازگشته است. او در اين سفر همراه با رعنا جوادي، عكس هاي انقلاب خود را در فستيوال فيلم مستند مارسي به نمايش گذاشته بود. در اين فستيوال جلالي و جوادي مجموعه اي صدوده تايي از عكس هاي خود را به صورت اسلايد به نمايش گذاشتند.
اين اسلايدها از صبح تا شب در محل فستيوال به  نمايش درمي آمدند. جلالي پيش از اين، مجموعه عكس هاي مربوط به انقلاب خود را در قالب كتاب  روزهاي خون، روزهاي آتش به چاپ رسانده بود. در پي اين اقدام جلالي، مدير موزه نانت فرانسه از او دعوت كرد تا عكس هايش را در اين موزه نيز به نمايش بگذارد، اما انگار اين مجموعه، طرفداران فراواني پيدا كرده است. فستيوال عكس و فيلم مستند برلين نيز خواهان نمايش عكس هاي جلالي است، با اين تفاوت كه در اين جشنواره، جلالي عكس هاي خود از نابودي خرمشهر توسط صدام را نيز به نمايش مي گذارد.
اين مجموعه نابودي يك شهر نام دارد. جلالي در مورد اين مجموعه مي گويد: براي من خرمشهر مهم بود. يك شهر بزرگ معتبر و داراي پيشينه تاريخي كه نابود مي شود. اين شهر يكي از نشانه هاي نابودي بشر شد و حالا كه زمان محاكمه صدام است، اين عكس ها مي توانند سندي براي دنيا و در دفاع از ما باشند.
مجموعه عكس هاي نابودي يك شهر و عكس هاي انقلاب در ماه ژانويه به مدت دو روز در برلين به نمايش درمي آيند.
جلالي مي گويد: من اولين كسي بودم كه در اين مملكت كتاب عكس جنگ چاپ كردم. كتاب خرمشهر چهار روز بعد از اشغال خرمشهر چاپ شد و كتاب ديگر آباداني كه مي جنگد زماني چاپ شد كه برخي مسئولان نمي دانستند از اين واقعه مي توان كتاب عكس چاپ كرد، اما انجمن عكاسي دفاع مقدس در جشنواره اي كه به اين منظور برگزار مي كند، اصلا نامي از من نمي برد، در صورتي كه من اولين عكاسي بودم كه كتاب عكس جنگ چاپ كردم، آن هم با پول خودم.
بهمن جلالي، مجموعه اي ديگر نيز دارد كه با نگاهي متفاوت تهيه شده اند. اين مجموعه عكس هاي قاجاري هستند كه تغيير يافته و مونتاژ شده اند. رئيس موزه نانت فرانسه از جلالي دعوت كرده است درباره عكس هاي دوره قاجار و تاريخ عكاسي در ايران سخنراني كند.
جلالي بتازگي مجموعه 9 تايي از اين عكس ها را براي تكميل مجموعه اي به موزه نانت فروخت كه در اين سفر او اين عكس ها را به موزه تحويل مي دهد.
او در اين باره كه چرا عكس هاي دوره قاجارش  را در ايران به نمايش نمي گذارد، مي گويد: اين نوع از عكس هاي من در اينجا اصلا درك نشد، اما وقتي مي بينم موزه معتبري مثل نانت، 9 عدد از اين عكس ها را مي خرد، خيلي براي من مهم است، چون مي بينم كه كارم با تعاريف امروز عكاسي منطبق است.
جلالي 10 سال از وقتش را صرف جمع آوري تاريخ عكاسي ايران كرده است. او سالها عكاسي مستند مي كرد، اما چند سالي است كه ديگر سراغ چنين كاري نمي رود، هر چند كه به گفته خودش همچنان اين نوع عكاسي را بسيار دوست دارد، اما معتقد است: اينجا كسي قدر عكاسي مستند را نمي داند و كسي هم حاضر نيست آن را تحت عنوان كتاب يا مجموعه چاپ كند.
جلالي يك تفاوت با عكاس هاي امروز دارد و آن استفاده نكردن از دوربين هاي ديجيتال است. او مي گويد: من از اول هم با عكاسي ديجيتال مشكلي نداشتم. ما نمي توانيم تكنولوژي را پس بزنيم. در مقابل آن مي توانيم دو نوع رفتار از خود نشان دهيم يا مي توانيم مثل بچه اي ساده لوح آن را بخريم، چون هر كاري برايمان انجام مي دهد، اما يك نگاه ديگر اين است كه ببينيم اين تكنولوژي، كارآمدي تخصصي هم براي ما دارد يا نه؟ اما بيشتر نگاه اول باب شده است. فكر مي كنيم چون هزينه خريد فيلم نمي دهيم، ديجيتال به صرفه است، در صورتي كه اصلا اين طور نيست، چون هم چند برابر بيشتر بايد پول دوربين را بپردازيم و هم چاپ آن خيلي گران تر است. ديجيتال، تكنولوژي بسيار خوبي است مشروط به اينكه بتوانيم قابليت استفاده تخصصي از آن را بدانيم، مثلا عكاسي خبري يا تبليغاتي بدون دوربين ديجيتال اصلا امكان ندارد، ولي در عكاسي مستنددوربين آنالوگ را ترجيح مي دهم .

درفرهنگسراها
فرهنگسراي نياوران: دهمين جلسه نمايشنامه خواني در فرهنگسراي نياوران با اجراي نمايشي از استريند برگ برگزار مي شود.
گروه تي آرت اين بار با كارگرداني شادي واحدي به خوانش متن پدر نوشته استريندبرگ مي پردازد. سميرا حيدري، حميده يعقوبي نژاد، نگين زماني، رضا هزاوه،  محسن نوري و علي ساساني نژاد نقش خوان هاي اين اثر هستند. گفتني است گروه تي آرت، چندي پيش به  خوانش نمايشنامه سوءتفاهم پرداخت. علاقه مندان مي توانند شنبه و يكشنبه 5 و 6 شهريور ماه ساعت 19:30 به فرهنگسراي نياوران مراجعه كنند.
شباويز: خانم خلعتبري مدير نشر شباويز، موفق به دريافت جايزه بي بديل الماس داوينچي شد. اين جايزه به مدير شباويز به دليل فعاليت در عرصه نويسندگي و صنعت نشر و نيز فعاليت هاي گسترده اش در ديگر حوزه هاي تخصصي اهدا شده است. هيات داوران به اين دليل نام داوينچي را روي آن جايزه گذاشته اند كه او را نماد توانمندي و نابغه جهان در دنيا پذيرفته اند.
سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران (منطقه غرب): در فرهنگسراي شهر، اين هفته برنامه هاي متنوعي به اجرا در مي آيد.
كارگاه هاي آموزش زندگي در شهر (آموزش كمك هاي اوليه، تغذيه، رژيم درماني، احكام و اخلاق) كارگاه آموزش تشريح حيوانات، مسابقه پرتاب  دارت و شب هاي نجومي از جمله برنامه هايي است كه فرهنگسراي شهر براي اهالي محله دهكده المپيك در نظر گرفته است. علاقه مندان براي استفاده از اين برنامه ها مي توانند به نشاني: بلوار دهكده، سه راه دهكده، جنب دبيرستان سپيده كاشاني، بوستان فرهنگسرا، فرهنگسراي شهر مراجعه كنند يا با شماره تلفن 44414133تماس بگيرند.
خانه فرهنگ نور: اين خانه فرهنگ در نيمه دوم تابستان اقدام به راه اندازي كارگاه ها و كلاس هاي آموزشي رايگان كرده است.
كارگاه هاي آموزشي تئاتر، سفال، طراحي و نقاشي و خوشنويسي در نيمه دوم تابستان در اين خانه فرهنگ به صورت رايگان برگزار مي شود. اين كارگاه ها به مدت 12 جلسه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 9 الي 12 برپا مي شود و شركت همه گروه هاي سني در اين برنامه ها آزاد است. همچنين پس از اتمام هر دوره، نمايشگاهي از آثار هنرجويان برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 44088707 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ وردآورد: اين خانه فرهنگ به مناسبت مبعث پيامبر (ص)  و همزمان با اين روز، مسابقه سه چرخه سواري ويژه كودكان را برگزار مي كند. اين مسابقه، ويژه خردسالان 4 تا 7 ساله است. علاقه مندان براي شركت در اين مسابقه مي توانند تا تاريخ 6 شهريور براي ثبت نام به نشاني: جاده مخصوص كرج، كيلومتر 19، خانه فرهنگ وردآورد مراجعه يا با تلفن 02623831041 تماس حاصل كنند.

ذهن زيبا
تمام موفقيت هايي كه نصيب بشر شده، عموما درسايه تحمل و بردباري بوده است.
كريستوفر مارلو
وقتي در كار ما اگر نباشد، پيروز خواهيم شد .
نلسون
هرچيز را نگهبان بيشتر بود،استوارتر گردد،مگر راز كه نگهدارآن هرچندزياد باشدآشكارترگردد.
افلاطون
بايد زندگي كرد براي نوشتن، نه نوشتن براي زندگي كردن .
ژول برنارد

شبكه
امشب حدود ساعت۲۱ قسمت ديگري از مجموعه ايراني ريحانه پخش خواهد شد. در قسمت گذشته اين مجموعه، هوشنگ با نقشه و توطئه اي كه تدارك ديد، آسيه را به دام انداخت.او با گردابي كه ايجاد كرده بود تا حدودي به اهداف خود رسيد، ولي در اين بين مشكلي پيش آمد. از سوي ديگر منصور نيز در پي انتقام بود. همسر افشين نيز به كمك و نجات افشين شتافت و...
امروز حدود ساعت۱۵:10 تكرار مجموعه وكلا نيز پخش خواهدشد.در اين قسمت آلفردو از طريق كارورا، موادمخدر را در جيب فابريتو قرار داد و او به اين علت بازداشت شد. وكيل ماسيمو نيز با پيگيري فراوان موفق مي شود با اسناد و مدارك، آلفردو را رسوا كند و فرزندش را نجات دهد، اما...
شبكه اول نيز حدود ساعت۲۲:15 قسمت ديگري از مجموعه ايراني مزرعه كوچك را پخش خواهد كرد. شبكه دوم هم حدود ساعت۲۱ پيوند سياه را پخش مي كند. حدود ساعت۱۹ نيز مي توانيد از شبكه تهران مجموعه پليسي مظنونين را تماشا كنيد.

خواندني ها
(289 صفحه‎/۲۴۰۰تومان انتشارت روزبهان)
آئين جوانمردي‎/ مهران افشاري:آئين جوانمردي، مرام و سلوك طبقه عامه ايران است كه در هفت فصل تدوين شده كه عبارتند از: عياران، سربداران، پهلوانان، اهل زورخانه، لوطيان، جوانمردي پيشه وران و اخلاق جوانمردي.در اين كتاب آمده است: جوانمردي كه به عربي آن را فتوت گويند، آئيني كهن با آداب و اصول اخلاقي خاص خود، ويژه مردان بوده است كه ظاهرا سرچشمه هاي آن را در اديان و آئين هاي ايران باستان بايد جست و تاكنون نشانه هايي از آن در مرام اهل زورخانه، لوطي ها و درويشان خاك باقي مانده است. پيروان اين آئين كه آنان را جوانمرد يا فتي مي ناميده اند، از قرن هاي آغازين اسلامي تا عصر حاضر در تحولات اجتماعي و تاريخ سياسي ايران تاثير و اهميت قابل توجهي داشته اند. در اين كتاب، گروه هاي گوناگون جوانمردي در تاريخ ايران از ديرباز تا عصر حاضر معرفي مي شوند و جوانمردي از لحاظ گوناگوني بررسي مي شود.(107 صفحه‎/۹۵۰ تومان‎/ دفتر پژوهش هاي فرهنگي)

ديدني ها
موزه امام علي (ع): به مناسبت ولادت حضرت علي بن ابي طالب(ع) نمايشگاه نقاشي پشت شيشه با عنوان شمايل هاي مطهر برگزار مي شود. اين نمايشگاه شامل 23 اثر نقاشي پشت شيشه از امير رحيمي است كه بيشتر آنها به شمايل امير عدالت، علي(ع) و ديگر موضوعات ديني تخصيص يافته است. علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند از روز چهارشنبه 26 مرداد ماه تا پايان شهريور ماه از ساعت 9 تا 17 به موزه امام علي(ع) واقع در خيابان حضرت وليعصر(عج)، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 مراجعه يا با روابط عمومي موزه از طريق شماره تلفن 22024848 تماس حاصل كنند.

تازه ها
زندگي شهيد همت توسط محمد درمنش فيلم شد
فارس: مستند داستاني سردار خيبر كه به روايت زندگي شهيد ابراهيم همت مي پردازد، در قالب لوحي فشرده از سوي موسسه فرهنگي - هنري روايت فتح به بازار آمد. در اين مستند كه به كارگرداني محمد درمنش تهيه و توليد شده است، وي سعي دارد عمليات هايي را كه شهيد همت در آنها شركت داشته براي مخاطبان به گونه اي مستند تصوير كند. در بخش ديگري از اين مستند داستاني كه در دو لوح فشرده در بازار توزيع شده است،  كارگردان در اين فيلم از تصاويري كه از آن شهيد در دست داشته، به انضمام صحبت هاي همزمان آن بزرگوار و صحبت هاي خانواده و پدر و مادر آن شهيد استفاده كرده است.
شهيد ابراهيم همت در روز 12 فروردين سال 1334 در شهرضا به دنيا آمد. وي در دوران تحصيل از هوش و استعدادي فوق العاده برخوردار بود و با موفقيت تمام، دوران دبستان و دبيرستان را پشت سر گذاشت.
در سال 1352 مقطع دبيرستان را با موفقيت پشت سر گذاشت و پس از اخذ ديپلم با نمرات عالي در دانشسراي اصفهان به ادامه تحصيل پرداخت. پس از دريافت مدرك تحصيلي به سربازي رفت. شهيد همت پس از پيروزي انقلاب در جهت ايجاد نظم و دفاع از شهر و راه اندازي كميته انقلاب اسلامي شهرضا نقش اساسي داشت. او از جمله كساني بود كه سپاه شهرضا را با كمك دو نفر از برادران خود و سه نفر از دوستانش تشكيل داد. وي در اواخر سال 58 برحسب ضرورت و به دليل تجربيات گرانبهاي او در زمينه امور فرهنگي، به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و كنارك (در استان سيستان و بلوچستان) عزيمت كرد و به فعاليت هاي گسترده فرهنگي پرداخت.
شهيد همت در خرداد سال 1359 به منطقه كردستان كه بخش هايي از آن در چنگال گروهك هاي مزدور گرفتار شده بود، اعزام شد. پس از شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم متجاوز عراق، شهيد همت به صحنه كارزار وارد شد و طي سالهاي حضور در جبهه هاي نبرد، خدمات شايان توجهي برجاي گذاشت و افتخارها آفريد.

غلامحسين اميرخاني و تدوين رساله  خوشنويسي ايران
000402.jpg
غلامحسين اميرخاني رساله خوشنويسي تازه اي را به جامعه  هنرمندان خوشنويس ايران عرضه مي كند.
اين استاد خوشنويس در اين رساله، با برخورد تازه اي نسبت به خوشنويسي، به تحليل فني و تاريخي و سير تطور و تحول خوشنويسي از موقعيت تاريخي عمدتا سه استاد تراز اول - عمادالكتاب (ميرعماد حسني)، ميرزا رضا اصفهاني و ميرزا رضا كلهر- از ابتداي كار تا كمال بلوغ هنري آنان پرداخته است. هدف اصلي اميرخاني در تاليف و تدوين اين رساله، در اختيار گذاردن اين اطلاعات براي هنرمندان و هنرجويان شهرستاني بوده است. ملاحظه و مشاهده اين دوره تطور و تحول كه از حالت جواني تا حد پختگي و كمال مي رسد، در ذهن اميرخاني بوده و در كنار هم آمده است. بخشي از اين رساله به يكي از ريشه ها و پايه هاي هنر خوشنويسي مربوط است كه به شكل چليپا در تاريخ خوشنويسي مطرح شده و عمدتا در اين سبك توليد، اثر ميرعماد حسني مقام عالي دارد.به گمان او ديگر خوشنويسان هرچقدر در حد استادي و توانايي بودند، توانايي ميرعماد را نداشته و عمدتا آن هم به صورت انگشت شمار، كپي كار بوده اند.
وي براي آموزش نسبتا موثرتر براي هنرمندان شهرستاني حدود 30 تا 35 چليپاي ميرعماد را با زمينه و كرسي جديدي تركيب بندي كرده است. حالتي پيشنهادي براي كساني كه 400 سال چليپا هاي ميرعماد حسني را ديده اند، اين آثار هم خاطره تاريخي - فرهنگي را براي بيننده زنده مي كند و هم تذكري نسبت به بيننده است.
اميرخاني مي گويد: موضوع كارهايي كه ميرعماد انتخاب كرده به صورت موضوعي نيز براي علاقه مندان خوشنويسي جذابيت تمام نشدني دارد و مفاهيم آن نيز تعالي بخش است، بنابراين تازگي خود را از دست نمي دهد وبراي كساني كه به هنر نقشي، بخصوص خوشنويسي علاقه مندند، از اين قطعات يادمان توجه به دوران گذشته و پند و عبرت تراويده مي شود و طراوت و زيبايي از اين بابت هم تجديد نوعي حيات معنوي است. اين رساله بخش هاي ديگري هم دارد. رساله خوشنويسي ايران در يك مجلد بيش از يكصد صفحه اي با نگارش و كتابت استاد اميرخاني تا پايان پاييز سال جاري در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.
اين استاد خوشنويس بتازگي نيز مجموعه رباعي هاي سروده محمدعلي اسلامي ندوشن را در كتابي با عنوان بهار در پاييز منتشر كرد. اين كتاب مشتمل بر۷۷ رباعي، سروده شده در سه، چهار سال اخير ندوشن است كه با نگارگري و تذهيب و با خوشنويسي اميرخاني، بتازگي توسط انجمن خوشنويسان ايران همراه است.

سعيد ابراهيمي فر و مواجهه
000423.jpg
سعيد ابراهيمي فر تدوين آخرين ساخته اش، مواجهه را به پايان رساند. اين فيلم هم اكنون وارد مرحله فني شده و تا اوايل مهر ماه آماده نمايش خواهد شد. البته اكران آن بستگي به تهيه كننده اش، شركت نشانه دارد كه چه زماني را براي آن مناسب ببينند.
در مواجهه كه بر اساس داستاني از خورخه لوئيس بورخس ساخته شده است، بازيگراني چون حميدرضا پگاه، مريم مقدم، نيوشا ضيغمي، ستاره اسكندري، آرش آصفي، قربان نجفي و هوتن مكري به ايفاي نقش مي پردازند. هم اكنون سعيد شهرام مشغول ساخت موسيقي فيلم است و كار صداگذاري نيز بزودي آغاز خواهد شد.
اما ابراهيمي فر درباره فيلم سه راه حل كه كار ساخت آن را قبل از مواجهه آغاز كرده بود، مي گويد: حدود 25 درصد از فيلمبرداري اين فيلم باقي مانده كه به دليل مشكلات مالي متوقف است كه اميدوارم در پاييز بتوانم آن را تمام كنم.
ابراهيمي فر كه فيلم
يك شب را هم به كارگرداني نيكي كريمي در مقام بازيگر آماده اكران دارد، درباره حضورش در اين فيلم اظهار داشت: در شرايطي اين كار به من پيشنهاد شد كه لازم ديدم، حضور پيدا كنم و معتقدم در مجموع كار خيلي خوبي شده است.
ابراهيمي فر درباره ادامه دادن كار بازيگري معتقد است: من در خودم نمي بينم كه اين كار را ادامه دهم. اصولا بازيگري كار سختي است، رشته سينما رشته اي است كه هنر نقش خيلي مهمي در آن دارد. تك درخت ها نيز ديگر فيلم سعيد ابراهيمي فر است كه پس از چند سال هنوز فرصت نمايش پيدا نكرده است.
فيلم خيلي دور،خيلي نزديك به كار گرداني رضا ميركريمي كه هم اكنون بر روي پرده سينما ها است نيز حضور ابراهيمي فر را در خود مي بيند .
او در آن فيلم نقش يك جراح قلب را بازي
مي كند و البته نقش بسيار كوتاهي دارد.

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |