شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۴
بررسي عادت هاي خريد مردم در گفت وگو با كارشناسان
يخچال، انبارسردخانه نيست
ابراهيم بهشتي
مردم در نوع خريد و انتخاب مركز خريد خود، فاكتورهاي مختلفي دارند كه همه اين فاكتورها در جهت منافع اقتصادي خانواده هاست شهروندان دريافته اند كه مثلا خريد عمده از بازارها به هر لحاظ به نفع آنها تمام مي شود
000393.jpg
شما معمولا مايحتاج زندگي تان را از كجا تهيه مي كنيد؟ سوپرماركت محله، فروشگاه هاي زنجيره اي يا بازارهاي سنتي؟
عادت خريدتان چگونه است؟ كالاهاي موردنياز چندروز، چند هفته يا چند ماهتان را يكباره مي خريد؟هرروز خريد مي كنيد، هفته اي يك بار يا ماهي يك بار؟
كدام محل خريد به نفع شماست؟
كدام عادت و نوع خريد به سود اقتصاد خانواده است؟
از آنجا كه سليقه شهروندان متفاوت است، پاسخ اين پرسش ها نيز متفاوت خواهد بود. سليقه ها به همديگر نزديك و مشابه مي شوند اما قطعا يكي نمي شوند. البته در كنار سليقه، حوصله، وقت و بخصوص هزينه پرداختي نيز در پاسخ دادن به اين سئوالات، تاثير بسزايي دارد. پس هركدام از ما به اقتضاي مواردي كه گفته شد(سليقه، وقت، حوصله، هزينه) از محلي خريد مي كنيم. هر كدام از اين مركز خريدها نيز حسن ها و معايبي دارند. سوپر محله، هميشه در دسترس است، از خروس خوان تا لنگ ظهر و آخر شب. گذشته از نزديكي اگر ميانه خوبي با فروشنده داشته باشيد، جزو مشتريان حساب دفتري مي شويد و مي توانيد نسيه خريد كنيد.
فروشگاه هاي زنجيره اي هم حسنش در اين است كه هرچه بخواهيد در آن يافت مي شود. از شيرخشك بچه گرفته تا مايع ظرفشويي و سيب زميني و پياز. فروشگا ه هاي زنجيره اي چندين سال است كه با بازارهاي سنتي رقابت مي كنند و باوجود جذب مشتريان نسبتا زياد، هنوز هم نتوانسته اند كاسبي مغازه  دارها و حجره داران بازارهاي سنتي را از رونق بيندازند.
بازارهاي سنتي يا به اصطلاح راسته بازارها، هنوز هم حرف اول را در عرضه كالا به شهروندان مي زنند. اين بازارها به سبب رقابت شديد حاكم بر آن، هم به لحاظ كيفيت كالا و هم به لحاظ قيمت، مناسب ترين مركز خريد براي شهروندان محسوب مي شود.
دكتر بيژن بيدآباد اقتصاددان، سنت خريد كالاها در ايران از لحاظ ساختار بازار و قيمت و نحوه استفاده مصرف كنندگان را نوعي خاص مي داند.
دكتر بيدآباد راسته بازارها را مراكز شناخته شده و فعالي مي داند كه انواع خاصي از يك كالا را عرضه مي كنند. او وجود تعداد زياد فروشند گاني كه همگي يك نوع كالا به فروش مي رسانند را باعث ايجاد رقابت در بين آنها مي داند و مي افزايد: بر اساس همين رقابت موجود در اين بازارها، قيمت ها مناسب تر از فروشنده هاي تك در مناطق مسكوني است. معمولا هم كساني براي خريد به بازار مي روند كه خريدشان عمده است، شايد مايحتاج يك ماهه منزل را در يك روز تهيه مي كنند و خيال خودشان را راحت.
خريدعمده كالا، سنتي است به جاي مانده از سالهاي دور ما ايرانيان. درگذشته به دليل ناامني، قحطي ها و خشكسالي هاي مكرر، خانواده ها تا مي توانستند غلات و مواد خوراكي با دوام را انبار مي كردند.
اما حال كه ناامني هاو خشكسالي ها هم پايان يافته و در هركوچه دو، سه تا فروشگاه و سوپرماركت هست، چرا ميل به خريد عمده كالا در خانواده ها از بين نرفته است.
برخي از كارشناسان اينگونه خريدها را به ضرر اقتصاد خانواده و اقتصاد ملي مي دانند.
آنها معتقدند خريد فله اي كالاها از يك طرف باعث گراني و افزايش قيمت ها و از طرفي موجب ريخت و پاش و هدر رفتن آنها در خانواده مي شود. دكتر حسين باهر، كارشناس اقتصاد خانواده در اين خصوص مي گويد: بعضي خانواده ها يخچال را با انباري خانه اشتباه گرفته اند. آنها تصور مي كنند يخچال، انبار سردخانه است كه از پنير و كره و گوشت گرفته تا شلغم را در آن ذخيره مي كنند آن هم براي مصرف چندين روز يا هفته. در صورتي كه با خريدهاي جزئي هم از ريخت و پاش جلوگيري مي شود و هم جنس مورد نظر به روز تر و سالم تر خواهد بود.
با اين وجود شهروندان دلايل وي‍ژه خود را براي خريد از راسته بازارها، آن هم به صورت عمده دارند. قيمت مناسب، صرفه جويي در هزينه رفت و آمد و حمل ونقل و همچنين كمبود وقت، از عمده ترين دلايل شهروندان براي اينگونه خريدهاست.
دكتر بيدآباد نيز درباره اين دلايل مي گويد: مردم آموخته اند كه اگر از اين راسته بازارها به صورت عمده خريد كنند، باعث صرفه جويي در هزينه خريد آنها مي شود. از طرف ديگر شرايط حمل و نقل در اثر خريد يكباره و عمده كمتر خواهد بود.
اين اقتصاددان مي افزايد: باتوجه به اين مسائل و بخصوص كمبود وقت در عصر حاضر، همه تشويق مي شوند كه خريدهاي خود را به صورت عمده انجام دهند.
بيدآباد معتقد است كه خانواده ها، خود بهترين كارشناسان اقتصادي خانواده هستند. او دخالت اقتصاد دان هايي كه به مردم مي گويند بايد اين كار را بكنند يا آن كار را نكنند را بزرگترين اشتباه آنها مي داند و مي گويد، چه كسي بهتر از يك فرد مي تواند تشخيص دهد كه شرايط مطلوب براي او در پي مصرف كدام كالا تامين مي شود يا دخل و خرج خانواده اش با چه نوع خريد ميزان مي شود. بيدآباد مي افزايد: مردم در نوع خريد و انتخاب مركز خريد خود، فاكتورهاي مختلفي دارند كه همه اين فاكتورها در جهت منافع اقتصادي خانواده هاست. شهروندان دريافته اند كه مثلا خريد عمده از بازارها به هر لحاظ به نفع آنها تمام مي شود.
با اين وجود مي توان گفت شهروندان خود بهترين كارشناسان اقتصادخانواده هستند. چرا كه بهتر از هر كارشناس ديگري از دخل و خرج خود آگاهند.

بازارچه
بازارهاي موازي و تاثير آن بر سرمايه ملي
000399.jpg
ابوالقاسم هاشمي،
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي معتقد است بازار موازي حساب سرمايه  در كشور فعال بوده و حتي كارايي بالاتري از بازار رسمي آن دارد. ادبيات مربوط به آزادسازي حساب سرمايه همانند دهه 70 مبهم است و نتيجه قطعي آن بر اقتصاد مشخص نيست. يكي از ويژگي هاي حساب سرمايه  در ايران اين است كه همواره بازار قاچاق و موازي فعال آن وجود دارد، بنابراين وقتي از آزادسازي سخن گفته مي شود، بايد ديد بازار موازي در چه وضعيتي است و آزاد سازي رسمي اثر گذار خواهد بود يا نه؟ كشورها معمولا در برابر عمل انجام شده قرار مي گيرند ، يعني ابتدا بازار به طور غير رسمي كار خود را انجام مي دهد و كشورها مجبور مي شوند فعاليت
غير رسمي را قانوني كنند. اگر بخواهيم حساب سرمايه در بورس را گام به گام و تدريجي باز كنيم ، همانگونه كه اكنون روند آن آغاز شده و با شرط و شروط توام است، راه به جايي نخواهيم برد و سرمايه گذار خارجي همانگونه كه مرسوم بوده است با پيدا كردن يك شريك ايراني فعاليت خود را در بازار سرمايه دنبال خواهد كرد. باز كردن حساب سرمايه براي بورس كمك چنداني به وضعيت اقتصادي ما نمي كند و اين آزاد سازي
رهاورد مثبتي ندارد. براي باز كردن حساب سرمايه از نوع سرمايه گذاري هاي مستقيم بايد قوانين را به گونه اي تنظيم كرد كه تعادل ايجاد كند.
اين حساب يعني حساب سرمايه را با سرعت نمي توان باز كرد، ضمن اينكه اگر با محدوديت هاي شديد باز شود، طرف خارجي زير بار اين محدوديت ها نخواهد رفت. به دلايل عديده اي ما هنوز نتوانسته ايم سرمايه گذاري خارجي را در فعاليت هاي غير نفتي جذب كنيم، حال آنكه مهمترين بخش سرمايه گذاري هاي خارجي موثر بر اشتغال، مربوط به فعاليت هاي غير نفتي است . ما هنوز به مرحله اي نرسيده ايم كه ورود سرمايه را داشته باشيم، اما خروج سرمايه براي كشوري كه مهاجرت بسيار بالايي دارد، امري طبيعي است.
منبع: فارس
دسترسي آسان با ساخت بازارها
بزرگترين بازار سرپوشيده محلي مازندران امسال در شهر ساري به بهره برداري مي رسد. اين پروژه به عنوان نخستين بازار سرپوشيده مازندران در كوي 22 بهمن شهر ساري در حال احداث است. در اين بازار 100 غرفه به وسعت 2 هزار متر مربع طراحي و ساخته شده است.
دسترسي آسان شهروندان به مايحتاج عمومي و كمك به قدرت خريد اقشار كم درآمد جامعه از اهداف ايجاد اين بازارهاست.

دريچه
مواد شوينده در اختيار مصرف كننده داخلي
000396.jpg
اگر شما هم در اواخر سال گذشته در تهيه پودر ماشين لباسشويي و ساير انواع پودر شوينده دچار مشكل بوديد، خوشحال باشيد كه امسال ديگر اين مشكل وجود ندارد، چون بنا به گفته مديركل امور صادرات وزارت صنايع و معادن، صادرات مواد شوينده 35 درصد كاهش يافته است.
اما داستان اواخر سال گذشته از اين قرار بود كه با نزديك شدن به آغاز سال نو كه خانواده ها طبق معمول هر ساله براي نظافت منزل به تكاپو افتاده بودند، تقاضا براي خريد انواع پودرهاي شوينده بالا رفته بود و از سوي ديگر اگرچه ظاهرا نظارت بر قيمت اين مواد مصرفي از سوي نهادهاي مسئول افزايش يافته بود، اما در اين ميان بعضي از كارخانه هاي توليد كننده حاضر نبودند به قيمت هاي جديد تصويب شده تن دهند و توزيع داخلي محصولات خود را كاهش داده و بيشتر فعاليت هايشان را بر صادرات متمركز كردند و مجموعه اين اتفاقات باعث شده بود، دستيابي به محصولات برخي كارخانه ها براي مشتري براحتي گذشته نباشد.
پودرهاي ماشين لباسشويي به طور متوسط با قيمتي بين 200 تا 300 تومان به دست مشتري مي رسند، البته در اين ميان پودرهاي ماشين، قيمت بالاتري نسبت به انواع دستي ها دارند. در كنار پودرهاي مختلف، مدتي است كه پودرهاي صابون به انواع ديگر موجود در بازار اضافه شده كه قيمت بالاتري نسبت به انواع پودرهاي قديمي دارند. خاصيت اصلي پودرهاي صابون در قدرت بالاي سفيدكنندگي آنهاست.
زياد بودن تعداد كارخانه هاي توليدكننده مواد شوينده، دست مشتري را در انتخاب محصول بازمي گذارد. مصرف كننده مي تواند با مقايسه كيفيت و قيمت، هر يك از انواع محصولات موجود در بازار را انتخاب كرده و تبديل به مشتري دائمي هر يك از آنها شود.
احمد قاسمي، مديركل امور صادرات وزارت صنايع و معادن در گفت وگو با مهر، سهم گروه مواد شوينده از كل صادرات غيرنفتي در سال جاري را معادل 6/0 درصد صادرات معدني و صنعتي اعلام كرده است. ارزش صادراتي صنايع دارويي در مدت ياد شده حدود 6/17 ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است، همچنين صادرات محصولات پتروشيمي در اين مدت به 8/260 ميليون دلار بالغ شده كه اين گروه 9/15 درصد صادرات صنعتي و معدني را تشكيل مي دهد، اما صادرات محصولات پايه نفتي در چهار ماهه نخست امسال بالغ بر 105 ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/25 درصد كاهش نشان مي دهد.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |