شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۷
عشق و صلح به روايت كودكان
001167.jpg
سعيده امين
درناهاي آبي به دنبال كلمه كوچك و كمرنگ صلح به پرواز درآمده اند. آدم ياد ساداكو و هزار درناي كاغذي او مي افتد كه آنها را براي زنده ماندن از بيماري خوفناك بمباران اتمي هيروشيما درست كرد
روي كاغذ همه چيز سياه است، فقط نقش سفيد دختركان و پسركان كوچكي كه دست به دست هم داده اند، آنها را در صفحه روزگار سياه جدا كرده است. دختركان نه صورت دارند و نه خطوطي از دست و پا، فقط آنچه كه از جاي خالي اين آدمك هاي نقاشي پيداست، يك قلب كوچك قرمز است. روي آسمان سياه نقاشي محبوبه  كوچولو كه براي جشنواره صلح كودكان كشيده است، هيچ ستاره اي وجود ندارد. ستاره بود اما، در پرتو سياهي روزگار رنگ باخته است.
درناهاي كوچك كاغذ به اندازه هزار عدد تمام سطح كره كاغذي تاوارا كوچولوي ژاپني را پوشانده است؛ گويي درناهاي آبي به دنبال كلمه كوچك و كمرنگ صلح به پرواز درآمده اند. آدم ياد ساداكو و هزار درناي كاغذي او مي افتد كه آنها را براي زنده ماندن از بيماري خوفناك بمباران اتمي هيروشيما درست كرد.
اين دو نقاشي و كاردستي به همراه ده ها نقاشي ديگر در نمايشگاه صلح كودكان در تالار حضرت امام خميني (ره) به مناسبت روز مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميكروبي به نمايش گذاشته شده بود.
مردم ايران و ژاپن اصلي ترين قربانيان كاربرد سلاح هاي كشتار جمعي (اتمي و شيميايي) هستند و هنوز هم از عواقب آن رنج مي برند. در آگوست سال 1945 بمباران اتمي شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي در ژاپن توسط ارتش ايالات متحده باعث كشته شدن ده ها هزار نفر مردم و ويران شدن اين دو شهر شد و تا سالها بعد از اين حادثه هزاران نفر از مردم اين دو شهر در اثر بيماري هاي ناشي از تشعشات راديو اكتيو جان خود را از دست دادند يا به بيماري هاي تنفسي مزمن دچار شدند.
در طول هشت سال جنگ عراق عليه ايران هم براي اولين بار بعد از جنگ جهاني اول، رژيم عراق از سلاح هاي شيميايي عليه مردم بي دفاع شهرهاي مرزي و همچنين رزمندگان ايراني استفاده كرد. بمباران شيميايي حلبچه و شلمچه عراق را هيچ كس فراموش نمي كند. براي اولين بار بود كه در طول تاريخ، يك كشور از گازهاي مهلك و سمي اعصاب عليه مردم بي دفاع در جنگ استفاده مي كرد كه نتيجه  آن ده ها هزار مصدوم و شهيد بود.
در يكي از فجيع ترين اين حملات در تير ماه 1366 ارتش عراق، شهر سردشت واقع در شمال غرب ايران را با بمب هاي حاوي گاز خردل مورد حمله قرار داد. شهر سردشت اولين شهري بود كه در طول تاريخ جنگ شيميايي، به طور وسيع مورد حمله شيميايي قرار گرفت.
با گذشت بيش از دو دهه، هنوز بيش از 50 هزار نفر از مصدومان شيميايي در ايران از بيماري ها و عوارض اين سلاح ها رنج مي برند و جان خود را از دست مي دهند.
مردم ايران و ژاپن به عنوان كساني كه از نزديك شاهد عواقب هولناك كاربرد سلاح هاي اتمي و شيميايي بوده اند، عميقا خواستار صلح و جهاني بودن سلاح هاي كشتار جمعي هستند، به همين دليل NGO هاي ايراني و ژاپني در سالهاي اخير ارتباطات فرهنگي وسيعي را در زمينه فعاليت هاي صلح طلبانه آغاز كرده اند.
براي ادامه همين ارتباطات فرهنگي بود كه به دعوت انجمن حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي، كودكان ايراني بيش از 650 نقاش خود را در زمينه  صلح و دوستي به اين انجمن ارسال كردند. الهه عبدلي، مسئول برگزاري اين نمايشگاه يادآور مي شود: «ما از ميان آنها 100 نقاشي را انتخاب كرديم و در تالار شهر هيروشيما و جزيره اكوتو جيما در دسامبر 2004 و آوريل 2005 به نمايش گذاشتيم، بلافاصله كودكان شهر هيروشيما هم نقاشي ها و آثار هنري خود را در زمينه صلح و دوستي به اين انجمن ارسال كردند كه از ميان آنان 30 اثر به همراه 100 اثر ايراني به ايران ارسال شد.
به گفته اين كارشناس، دولت بلژيك نيز از ايران دعوت كرده كه مشابه چنين نمايشگاهي را در شهر ايپر (محل وقوع اولين حمله شيميايي در جنگ جهاني اول) برگزار كند. نقاشي كودكان بلژيكي در كنار نقاشي كودكان ايراني و ژاپني به نمايش گذاشته خواهد شد.
۱۰ آثار برگزيده، آثاري بودند كه از طرف نمايندگان ژاپني عروسك هايي به شكل پرنده صلح دريافت كردند.
غزاله زارع زاده، دختر 9 ساله اي است از طرف يكي از مسئولان نمايشگاه انتخاب شد. او يك بار نيز يكي از آثارش را براي مسابقه به آمريكا ارسال كرد كه جايزه و لوح تقدير گرفت.
علي  گلرنگ - كودك 4 ساله اي كه معلم مهد كودكش يكي از آثارش را ارسال كرد و به عنوان كوچك ترين برنده اين نمايشگاه شناخته شد - عليرضا سرويان، شراره عليپور، نسيم مهديان از استان لرستان، مينا قنبري 7 ساله،  آرش زائر 6 ساله، محبوبه ناديان 9 ساله، محمد امين حسين زاده 12 ساله و طه حسيني 12 ساله از برگزيدگان بودند.
حسين زاده و طه حسيني هر دو از كودكان سردشتي بودند كه آثار آنها بازگو كننده خاطره حمله ارتش عراق با بمب هاي گاز خردل بود.
الهه عبدلي مي گويد: شركت  كنندگان ژاپني همه به صورت گروهي كار ارائه داده بودند كه يك گروه سه نفره به عنوان گروه برگزيده انتخاب شد. تاوارا، ميوشي و اوتاني سه دختر ژاپني با نقاشي يك كلمه Love & Peace (عشق و صلح) كه پرچم كشورهاي دنيا بود، عشق و دوستي در دنيا را معنا كرده بودند. 
به هر حال ارتباطات فرهنگي براي توسعه فرهنگ دوستي خارج از تعاملات سياسي ادامه دارد و نمايشگاه هاي مختلف از طريق NGO ها نيز در راه است.

پژوهشگر ايراني اختراع كرد
سنجشگري به اندازه دانه برنج
علي شمس - دانشمندان مي گويند: «كهكشان هر روز بزرگتر از روز قبل مي شود پس دنيا به سمت بزرگ شدن مي رود، اما برعكس فن آوري مدام به طرف توليد محصولات كوچكتر مي رود.
اين بار يك دانشمند ايراني، سنجشگري به اندازه يك دانه برنج ساخته است كه مي تواند در قلب جا بگيرد و فشار خون درون آن را اندازه گيري كند. اين سنجشگر بدون عمل جراحي در قلب قرار مي گيرد.
اين دستگاه كه توسط دكتر نادر نجفي و همكارانش در شركت «Integrated Sensing Systems در ميشيگان ساخته شده، در گروهي از بيماران قلبي كه به عارضه اي موسوم به احتقان يا گرفتگي قلب در اثر پر شدن عضلات آن از اخلاط (Congestive Heart Failure) دچار شده اند، كاربرد دارد.
در اثر اين بيماري قلب افراد مبتلا نمي تواند به خوبي عمل تلمبه كردن خون در بخش هاي مختلف بدن را انجام دهد.
اين عارضه در سراسر جهان شايع است و تنها در آمريكا نزديك به پنج ميليون مورد ابتلا به اين بيماري شناسايي شده است.
روش متعارف براي درمان اين بيماري، استفاده از انواع داروهاست و پزشكان غالبا براي بررسي ميزان تاثير داروها، فشار خون در درون دهليز چپ، قلب را اندازه مي گيرند. در حال حاضر تنها راه براي اندازه گيري فشار دهليز چپ وارد كردن يك لوله  پلاستيكي از درون يكي از رگ هاي پا يا دست شخص است كه در مورد بعضي از بيماران اين عمل پرهزينه و نامطلوب، مي بايد سه بار در سال تكرار شود، اما سنجشگر ابداعي دكتر نجفي كه بي نياز از باتري است، تنها يك بار در بدن بيمار جاسازي شده و پس از آن مي توان با استفاده از يك فرستنده و گيرنده راديويي از بيرون بدن دستگاه را به كار انداخت و نتايج اندازه گيري هاي آن را يادداشت كرد.
اين پژوهشگر ايراني تحصيلات كارشناسي خود را در سال 1986 در رشته الكترونيك در دانشكده فني دانشگاه تهران به پايان برده و مدارك فوق ليسانس و دكتري خود را نيز در رشته مهندسي برق به ترتيب در سال هاي 1988 و 1992 از دانشگاه ميشيگان دريافت كرده است.
او كه تحقيقات خود را بر بررسي حسگرهاي پيوسته، گازي، ميكروماشيني و نسل آينده سيستم هاي حسگر هوشمند متمركز كرده، در سال 1992 به عنوان دانشمند محقق به شركت IBM ملحق و از سوي اين شركت به عنوان يكي از اعضاي هيات مشاوره فني طرح SEMATECH Sensor Bus منصوب شد.
او در سال 1995 اين شركت را ترك كرد و شركت «Integrated Sensing Systems (سيستم هاي حسي پيوسته) را مشتركا تاسيس كرد و از آن زمان تاكنون به عنوان رئيس اين شركت فعاليت دارد.
زمينه فعاليت اين شركت، بهره گيري از فن آوري هاي MEMS براي ساخت ابزار ميكروماشين پيشرفته و سيستم هاي حسي با كارايي بالا براي كاربردهاي پزشكي و تحليلي است.
نجفي درباره كاركردهاي ريزسنجنده ساخته شده مي گويد: «اين دستگاه از خانواده سيستم هاي كاشتني، بيسيم و بي نياز از باتري اندازه گيري پزشكي است كه امكان اندازه گيري مداوم و دراز مدت فشار و ساير پارامترهاي زيستي را فراهم كرده، روند كنترل هاي پزشكي خانگي را حمايت مي كند و اين امكان را به پزشك مي دهد كه روش كنترل بيمار را به مرور زمان تغيير دهد.
اين قبيل سيستم ها شامل حسگر كوچك بيسيم، كاشتني و بدون باتري براي كنترل دائمي فشار يا ساير پارامترهاي زيستي و يك سيستم روخوان دستي است.
ميكرو وسيله كاشتني مينياتوري مناسب براي كاشت مستقيم شامل يك حسگر فشار MEMS با الكترونيك متعارف و يك آنتن براي ارتباطات بيسيمي و انتقال برق است.
نجفي مي گويد: با استفاده از تله متري مغناطيسي، روخوان برق را به حسگر منتقل كرده و فشار حس شده به روخوان بازگردانده مي شود. از ويژگي هاي اين سيستم، اندازه كوچك، شكل متناسب و انتخاب دقيق مواد است. به علاوه نصب اين سيستم به صورت سرپايي و كم هزينه به كمك يك سوند ويژه صورت مي گيرد و اطلاعات جمع آوري شده توسط حسگر از سوي پزشكان براي آغاز درمان مورد استفاده قرار مي گيرد.
او معتقد است: «نرخ مرگ و مير ناشي از ابتلا به اين نقص قلبي نيز بسيار بالاست به طوري كه هر ساله از هر پنج بيمار، يك نفر جان خود را از دست مي دهد و بيش از نيمي از اين بيماران طي پنج سال مي ميرند. روش هاي فعلي براي حل اين مشكل، پرهزينه و خطر ساز هستند، اما كنترل دائمي LVDEP ( فشار پايان دياستوليك بطن چپ) و MLAP ( فشار دهليز چپ) مي تواند توانايي پزشكان در درمان اين بيماران را افزايش دهد. هدف از اين پروژه، امكان دادن به پزشكان و بيماران براي اندازه گيري دقيق و آسان LVDEP و MLAP است.
او با اشاره به سهولت نصب اين دستگاه مي گويد: اين وسيله از سيليكون، شيشه و فلز تهيه شده و شامل يك حسگر فشار، الكترونيك هاي روخوان، يك آنتن و يك لوله است. عملكرد دقيق و بدون باتري به دستگاه اجازه مي دهد پس از اولين كاشت از طريق سيستم تحويل سوند در تمام طول عمر بيمار فعال باشد.
دستگاه ريزسنجنده در مرحله آزمايش روي حيوانات است و انتظار مي رود كه طي يك تا يك سال و نيم آينده روي انسان آزمايش شود.
نتايج تحقيقات تا اين مرحله بسيار دلگرم كننده بوده است و پيش بيني مي شود طي سه تا پنج سال آينده اين وسيله وارد بازار شود.

ذهن زيبا
نيكوترين عادات، تفكر است و حكمت زاده تفكر.
حضرت علي (ع)
كمك به فرد ناتوان از صدقه دادن بهتر است.
حضرت رضا (ع)
بهترين و عالي ترين آرزوها را در خود بپرورانيد.
حضرت علي (ع)

شبكه
امشب مي توانيد همانند شب هاي گذشته به تماشاي فيلم سينمايي جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه 2 بنشينيد. امشب همچنين حدود ساعت 20:15 قسمت ديگري از مجموعه ايراني «ريحانه را تماشا كنيد. در قسمت گذشته اين مجموعه هوشنگ سرمست پس از بهم زدن مجلس عقد آسيه و رضا، رفت تا بقيه نقشه شوم خود را عليه خانواده حاج رضوي اجرا كند. او كه با سوءاستفاده از موقعيت و شغل خود اختيارات وسيعي را كسب كرده، تمام ابزارها را براي رسيدن به هدفش به كار برد. در اين ميان افشين هم بي نصيب نماند و به اتفاق همسرش به دنبال گنجينه هاي طوبي دست به توطئه اي ديگر زد و...
امروز همچنين مي توانيد تكرار قسمت ديگري از مجموعه «ژاندارك را از شبكه اول تماشا كنيد. در اين قسمت، ژان ديگر يك دختر نوجوان عادي نيست و به يك مبارز تمام عيار بدل شده است. او در پاسخ به نداي دروني خود براي به قدرت رساندن شاه چارلز در حال مبارزه است. ژان در مبارزات خود موفقيت هاي خوبي كسب مي كند و همين موضوع محبوبيت او را افزايش مي دهد. از سوي ديگر توطئه ها عليه او نيز در حال شكل گيري است و...
امشب همچنين قسمت ديگري از مجموعه خارجي «گروه ويژه از شبكه 2 پخش خواهد شد. «مزرعه كوچك   نيز عنوان مجموعه اي جديد است كه مي توانيد از امشب از شبكه اول به تماشاي آن بنشينيد.

خواندني ها
ترجمه آثاري از ژاك تورنيه
بزودي پرويز شهدي دو كتاب از ژاك تورنيه را ترجمه و روانه بازار مي كند. «ژان دولوين و «آخرين فرد خانواده موتسارت جنبه نيمه بيوگرافي و نيمه داستانگو دارند و واقعياتي تاريخي را براي مخاطبان بازگو مي كنند. شخصيت هاي موجود در كتاب اول، همه تاريخي بوده و نويسنده واقعياتي را كه در يكي از ايالات ايتاليا انجام مي شود، نقل مي كند. در كتاب دوم هم خاطراتي درباره موتسارت گفته شده كه كمتر كسي از آن مطلع است. اين خاطرات به وسيله پسر دوم موتسارت بيان شده است. او وقتي 6 ماهه بود پدرش درگذشت، اما در آينده، خود اهل موسيقي شد. او هميشه درباره پدرش چيزهايي مي شنيده، ولي خود از او چيزي نمي دانسته است. بنابراين تصميم مي گيرد براي اينكه بيشتر درباره پدر خود بداند به سفرهايي رفته و از نزديكان پدرش درباره او تحقيق كند. او پس از مدتي اطلاعات جمع آوري كرده را به صورت زندگينامه خود و پدرش نوشته و منتشر مي كند.

ديدني ها
نقاشي عليه اعتياد
همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر، مسابقه نقاشي كودكان با عنوان «اعتياد نه از 8 لغايت 30 تيرماه جاري برگزار مي شود. كودكان و نوجوانان 7 تا 15 ساله مي توانند با مراجعه حضوري و ترسيم نقاشي در محل اين مركز يا با ارسال نقاشي هاي خود به نشاني: تهران، خيابان مفتح شمالي، روبه روي دانشكده الهيات، ساختمان شماره 410. مركز تخصصي پيشگيري و درمان اعتياد تهران از مورخ 8 تيرماه 84 لغايت پايان تيرماه، در اين مسابقه شركت كنند يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 8743710-8753715 تماس حاصل كنند. لازم به ذكر است در محل اين مركز، نمايشگاهي از نقاشي هاي برگزيده مسابقات سالهاي گذشته برگزار مي شود كه بازديد براي عموم آزاد است.

دليل آفتاب
مسابقه كتابخواني «دليل آفتاب به مناسبت بزرگداشت ايام فاطميه در فرهنگسراي سالمند برگزار مي شود. كتاب دليل آفتاب نوشته محمد حسين رحيميان است كه نگاهي كوتاه به ارتباط متقابل حضرت زهرا (س) و حضرت مهدي (عج) دارد. كتاب فوق شامل بخش هايي از قبيل پرتوي از كوثر ولايت و ارمغان رحمت ارمغان رحمت در حديث و اوج غربت و انتقام كوثر ولايت كوثر ولايت الگوي منتظران و ... است. اين مسابقه در دو مرحله برگزار مي شود؛ در مرحله اول نيمي از كتاب و مرحله دوم بقيه كتاب مورد پرسش قرار مي گيرد و در پايان به نفراتي كه بيشترين امتياز را به دست آورده اند، جوايزي اهدا مي شود.
علاقه مندان جهت دريافت كتاب و پرسشنامه مي توانند تا 9 تيرماه 1384 به فرهنگسراي سالمند واقع در ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

پيشخوان
واشنگتن پست
001182.jpg

روزنامه واشنگتن پست، موضوع خبر اول خود را به تلاش جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا براي جلب حمايت عمومي از عراق اختصاص داد. اين روزنامه همچنين در بخش ديگري از خبر اول خود به نقل از بوش نوشت: براي خروج نيروهاي آمريكايي از عراق جدول زماني تعيين نخواهم كرد.
مانيلا تايمز
001164.jpg

روزنامه مانيلا تايمز، با اشاره به عذرخواهي گلوريا آرويو از مردم فيليپين به علت تقلب در انتخابات اوضاع اين كشور را بحراني توصيف كرد، اين روزنامه در اين باره نوشت: كشور (فيليپين) پس از عذرخواهي رئيس جمهور به دو قسمت تقسيم شده است. در همين راستا بسياري عذرخواهي «آرويو را كافي ندانسته و بركناري وي از قدرت را خواستار شده اند.
لاخورنادا
001155.jpg

روزنامه لاخورنادا، از پيوستن مكزيك به منطقه امنيتي ايالات متحده خبر داده است. مقامات مكزيك در توجيه اين اقدام دولت اعلام كردند، با پيوستن به منطقه امنيتي آمريكا امر نظارت بر ورود و خروج مسافران و كنترل اموال آنها با سهولت  بيشتري انجام خواهد گرفت.
لاناسيون
001158.jpg

روزنامه اسپانيايي زبان لاناسيون، چاپ آرژانتين خبر اول خود را به افزايش بي سابقه قيمت جهاني نفت اختصاص داده است.
بهاي نفت طي روزهاي اخير از مرز 60 دلار گذشت. اين امر مشكلات زيادي را براي شركت هاي بزرگ در كشورهاي توسعه يافته در پي خواهد داشت. بالا رفتن بهاي اين ماده حياتي حتي در بازارهاي خريد و فروش در كشورهاي صنعتي نيز تاثير خواهد گذاشت.

تيري هانري، روي پرده سينما
001152.jpg
تيري هانري، بازيكن تيم ملي فرانسه و باشگاه آرسنال بزودي در يك فيلم سينمايي به عنوان بازيگر حضور خواهد يافت. او به احتمال فراوان در فيلم «مرد نفوذي به كارگرداني اسپايك  لي، فيلمساز سياهپوست آمريكايي بازي خواهد كرد. تيري هانري، در اين فيلم با بازيگران معروفي چون دنزل واشنگتن، جودي فاستر و كلايو اوون همبازي خواهد بود. اسپايك لي، فيلمساز سرشناس آمريكايي كه تاكنون آثاري چون مالكوم ايكس، ساعت بيست و چهار و ... را در كارنامه اش دارد، يكي از صميمي ترين دوستان هانري محسوب مي شود. به عقيده اسپايك لي، تيري هانري چهره اي بسيار جذاب و كاريزماتيك دارد و مي تواند به بازيگري موفق تبديل شود. تاكنون بسياري از علاقه مندان فوتبال، اسپايك لي را بارها در ورزشگاه ديده اند كه مشغول تشويق تيم آرسنال و دوستش هانري بوده است. جالب اينكه نويسنده زندگينامه لي، درباره او نوشته است كه من بارها آن دو (لي و هانري) را در كنار هم ديده ام كه مثل يك دوقلوي با مزه اين طرف و آن طرف مي روند.

مهران مديري و ايستگاه جابرآباد
مهران مديري بزودي يك مجموعه روتين طنز ديگر را با نام «ايستگاه جابرآباد كليد مي زند.
اين مجموعه طنز هنوز وارد مرحله توليد نشده و هم اكنون مهران مديري به همراه پيمان قاسم خاني، سرگرم طراحي داستان هاي آن هستند كه به محض شكل گيري قصه ها و شخصيت ها كار نوشتن فيلمنامه آغاز خواهد شد. ضمنا پس از شكل گيري طرح و فضاي كلي قصه ها، لوكيشن موردنظر نيز انتخاب و در صورت نياز، دكورها نيز ساخته خواهند شد.
هنوز بازيگران اصلي اين مجموعه 90 قسمتي مشخص نشده اند، ولي به احتمال فراوان چند نفر از بازيگران مجموعه هاي قبلي مديري، در اين مجموعه نيز حضور خواهند داشت.
«ايستگاه جابرآباد قرار است اواسط تابستان از شبكه سوم پخش شود، به همين جهت به نظر مي رسد تا حدود سه هفته ديگر كار توليد اين مجموعه تلويزيوني آغاز شود.

ساموئل ال جكسون و ناله مار سياه
001179.jpg
ساموئل ال جكسون، مذاكرات را براي بازي در فيلم ناله مار سياه آغاز كرد.اين هنرپيشه سياهپوست، در صورت توافق به همكاري در اين اثر، با بازيگراني چون جاستين تيمبرليك و كريستينا ريچي همبازي مي شود. ناله مار سياه، محصولي از شركت فيلمسازي پارامونت است و جكسون به احتمال بسيار در اين اثر نقش لازاروس وودز را بازي مي كند كه در زمينه تنظيم موسيقي به فعاليت مي پردازد.
كريج بريريور، در سمت كارگردان اين پروژه حضور دارد. با اين وجود، هنوز اعلام نكرده است كه چه زماني مي خواهد فيلمبرداري را آغاز كند. از ديگر فيلم هاي ساموئل ال جكسون مي توان به فيلم «سرزمين آزادي اشاره كرد. اين اثر كه بر اساس كتاب پرفروش ريچارد پرايس جلو دوربين مي رود، از حضور جوروت در مقام كارگردان و تهيه كننده سود مي جويد. سرزمين آزادي، عواقب يك خودرودزدي را ترسيم مي كند كه به موضوعي نژادپرستانه تبديل شده و در كانون توجه رسانه ها قرار مي گيرد.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |