شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۷
به رغم پيشرفت هاي علم پزشكي
مننژيت همچنان مرگبار است
از بين 500 كودك و نوجوان زير 16 سال كه در فواصل سالهاي۱۹۹۷تا۱۹۹۹در انگلستان مبتلا به مننژيت شده بودند، 143 نفر فوت كرده و دو نفر به نارسايي اندام هاي حياتي شده دچار شدند
001143.jpg
به گفته محققان، تعداد زيادي از كودكان هرساله به دليل ابتلا به مننژيت مي ميرند، چون طي 24 ساعت اول در بيمارستان و توسط متخصصان صاحب صلاحيت درمان نمي شوند.
محققان در گزارش خود در ژورنال پزشكي بريتانيا اعلام كرده اند: تشخيص سريع، درمان فوري با آنتي بيوتيك و جلوگيري از نارسايي اندام هاي حياتي و در موارد حاد حتي شوك مي تواند جان بيماران را كه عمدتا كودك هستند، نجات دهد.
به نوشته روزنامه گاردين، محققان دانشگاه هاي لندن و بوستون، سرنوشت 500 كودك زير 16 سال كه از دسامبر 1997 تا فوريه 1999 مبتلا به مننژيت شده بودند را مورد بررسي قرار دادند. از اين بين 143 نفر از بين رفتند. در بين نجات يافتگان، دو نفر دچار نارسايي اندام هاي حياتي شده بودند.
محققان دريافتند كه اين كودكان دچار علائم شوك بودند، ولي به دنبال تشخيص نادرست پزشك از بين رفتند. بنابراين تشخيص سريع و صحيح، اصلي ترين و حياتي ترين مرحله درمان مننژيت است.
يك بيماري اپيدميك
مهمتر اينكه مننژيت يك بيماري مسري است و مي تواند بقيه اطرافيان را هم مبتلا كند و حتي مثل اپيدمي جديد آفريقا، يا اسپانيا به صورت يك بيماري همه گير قرباني بگيرد.
مننژيت اپيدميك حتي تا قرن نوزدهم به طور واضح به عنوان يك بيماري واگيردار شناخته نشده بود، گرچه در قاره هاي مختلف درباره آن صحبت كرده بودند. عامل بيماري، اولين بار توسط ويشلبوم در سال 1887 از مايع نخاع يك بيمار مبتلا به مننژيت چركي جدا شد. تحقيقات بعدي نشان داد كه اين بيماري به صورت همه گير و تك گير مشاهده مي شود. اصلي ترين علت مننژيت، يك باكتري به نام مننگوكوك است، اما بسياري از باكتري ها يا ويروس هاي ديگر نيز مي توانند باعث اين بيماري شوند. البته اين بيماري مي تواند علت غير عفوني نيز داشته باشد.
مننژيت، يعني التهاب پرده هاي مننژ كه مغز را دربر گرفته اند. شايع ترين علل غير عفوني مننژيت، خونريزي زير سخت شامه اي، سرطان و بيماري ساركوئيدوز است. مننژيت عفوني نيز معمولا به صورت مننژيت حاد باكتريايي، مننژيت غيرچركي و مننژيت مزمن يا تحت باليني طبقه بندي مي شود. سه چهارم موارد مننژيت هاي باكتريايي قبل از سن 15 سال اتفاق مي افتد. عامل بيماري همانطور كه اشاره شد عمدتا مننگوكوك است كه مي تواند باعث همه گيري شود.
جدا از مننگوكوك، هموفيلوس آنفلوآنزا و پنموكوك، شايع ترين باكتري هاي ايجادكننده مننژيت هستند.
مثل سرماخوردگي
راه انتقال عفونت باكتريايي از راه دستگاه تنفسي و شبيه سرماخوردگي است. دوره نهفتگي بيماري دو تا چهار روز و شروع بيماري، ممكن است تدريجي يا سريع و ناگهاني باشد. در بيماران، علائم عمومي همراه با علائم عصبي است. بيماري با علائم تب و لرز، سردرد بسيار شديد كه (قديم الايام در ايران به آن سرسام مي گفتند)، سختي عضلات گردن، تهوع و استفراغ است. به موازات پيشرفت بيماري، هذيان و تشنج ايجاد شده و بيمار با حالت خواب آلودگي وارد كما مي شود. در اكثر موارد خونريزي هاي پوستي مشاهده مي شود. تشنج و كري در تعدادي از بيماران در حمله مننژيتي رخ مي دهد. مننژيت مننگوكوكي بيشتر در كودكان اتفاق مي افتد و اگر به موقع درمان نشود، مي تواند عوارض عصبي جبران ناپذيري مثل كري، فلج اعصاب چشمي، كوري، عقب ماندگي ذهني، روانپريشي و ضايعات وسيع پوستي از خود به جا بگذارد. انتشار باكتري به داخل خون مي تواند باعث عفونت برق آسا و شوك چركي شود كه مرگ و مير بالايي خواهد داشت. در اين حالت، ضايعات خونريزي دهنده در غدد فوق كليوي ايجاد و به نارسايي حاد غدد فوق كليوي منتهي مي شود و بيمار در مدت چند ساعت در اثر شوك مي ميرد.
تشخيص ترسناك آب نخاع
اصلي ترين راه تشخيص باليني بيماري، سردرد بسيار شديد، گرفتگي عضلات گردن و پشت ساق پا و استفراغ است. بيمار به دليل گرفتگي عضلات گردن نمي تواند گردن را به سمت جلو خم يا پا را تا كند. از سوي ديگر بيماران مننژيتي دچار استفراغ جهنده هستند كه با استفراغ عادي متفاوت است، اما مهمترين راه تشخيص بيماري، گرفتن آب نخاع و كشت آزمايشگاهي آن است. البته تا قبل از تشخيص قطعي، بيمار بايد حتما در بيمارستان بستري شده و تحت درمان با آنتي بيوتيك هاي وسيع الطيف قرار گيرد. انواع داروهاي خانواده پني سيلين و سفالوسپورين مي توانند داروي انتخابي درمان مننژيت باكتريايي باشند، گرچه در برخي موارد خاص از داروهايي چون كلرامفنيكل نيز استفاده مي شود.
انسان مخزن منحصر به فرد مننگوكوك است و اين باكتري در حلق پنج تا 30 درصد افراد سالم وجود دارد. بد نيست بدانيد كه موارد عفونت هاي خفيف، خيلي بيشتر از موارد باليني است. دوسوم موارد مننژيت مننگوكوكي در پنج سال اول عمر و بين سه ماهگي تا سه سالگي اتفاق مي افتد.
شيوع بيماري در پسران بيشتر از دختران است و معمولا در زمستان و اوايل بهار شيوع بيشتري دارد. البته مننژيت واكسن دارد كه بسته به موقعيت تجويز مي شود. شايع ترين مورد تجويز آن در سربازخانه هاست كه به دليل تماس نزديك و جمعيت بالا، احتمال پيدايش و گسترش بيماري بسيار بالاست. مننژيت هاي مزمن در افرادي اتفاق مي افتد كه دچار نقص سيستم ايمني يا مبتلا به ايدز هستند. در اين حالت باسيل سل و انواع و اقسام ارگانيسم هاي انگلي، قارچي و ويروسي مي توانند باعث بروز مننژيت شوند. درمان اين نوع مننژيت دشوار و پرهزينه خواهد بود.
مننژيت غير چركي نوع خاصي از اين بيماري است كه معمولا خود به خود بهبود مي يابد. اين نوع مننژيت عمدتا توسط ويروس ها ايجاد مي شود. اين عفونت ها عمدتا در كودكان و بالغان جوان ديده مي شود. 70 درصد بيماران، جوان تر از 20 سال هستند. 97 درصد اين نوع مننژيت توسط انتروويروس ها، ويروس تبخال و لپتوسپيرا ايجاد مي شود. خوشبختانه مننژيت هاي ويروسي اغلب خوش خيم بوده و خود به خود محدود مي شوند، اما مننژيت به وسيله ويروس تبخال مي تواند خطرناك باشد كه بايد بسرعت توسط آسيكلووير و در بيمارستان تحت درمان قرار گيرد.
به رغم تمام پيشرفت هاي علم پزشكي در زمينه بيماري هاي عفوني، مننژيت بخصوص در كودكان هنوز شايع، خطرناك و مرگبار است.

دونده ماراتون
نداشتن قدرت اجرايي در برگزاري سمينارهاي باز آموزي
001119.jpg
رئيس هيات مديره انجمن دندانپزشكي ايران در آستانه برپايي چهل و پنجمين كنگره اين انجمن كه 21 تا 24 تيرماه در تهران برپا مي شود،  خواستار اختيارات بيشتر NGO ها در جهت كمك بيشتر به اهداف مردمي دولت شد.
دكتر علي يزداني با اعلام اين مطلب افزود: «با آنكه يكي از اهداف NGOها (سازمان هاي غيردولتي)، كاهش تصدي گري دولت بوده و افراد دست اندركار دراين سازمان ها همگي به صورت داوطلبانه و بدون دريافت دستمزد، اوقات خود را صرف خدمات حرفه اي در جهت اعتلاي اين انجمن ها و كم شدن مشكلات كشوري مي كنند،  اما شاهديم در جهت تفويض اختيار به اين ارگان هاي غيردولتي گامي برداشته نشده است.
وي يادآور شد: «براي مثال يكي از مشكلات انجمن هاي پزشكي كه انجمن دندانپزشكي نيز از آن مستثنا نيست، نداشتن قدرت اجرايي براي برگزاري عادلانه سمينارهاي بازآموزي و كنگره هاي آموزشي گروه پزشكي است.
رئيس انجمن دندانپزشكي ايران گفت:  «حضور نماينده انجمن در هنگامي كه امتياز دوره هاي آموزشي تخصيص مي يابد، براي رفع ابهامات شورا و دادن توضيحات ضروري است.
يزداني با قدرداني از مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشكي به سبب تعطيلي شركت تعاوني شميم كوثر گفت:  «جا دارد، وزارت بهداشت با كمك انجمن هاي غيردولتي، خلاء نبود اين شركت را در جامعه به منظور ارائه خدمات با قيمت مناسب به مردم پر كند تا شاهد رشد «شميم كوثرها ي ديگر نباشيم.
وي با ابراز اميدواري از اينكه دولت جديد بتواند از توانمندي تشكل هاي غيردولتي بهره گيرد، اظهار داشت: «انجمن ها با فعاليت هاي علمي، فرهنگي و آموزشي، مي توانند بستر مناسبي را به عنوان بازوي كمكي بخش هاي مختلف دولت داشته باشند تا از بار اجرايي دولت كاسته شده و در آينده شاهد هرچه كمتر شدن مشكلات بهداشتي- درماني هموطنان باشيم.
يزداني با اشاره به برپايي «چهل و پنجمين كنگره انجمن دندانپزشكي ايران افزود: «برپايي چنين كنگره هايي علاوه بر ارائه آخرين دستاوردهاي رشته دندانپزشكي، زمينه طرح مسائل جديد روز را نيز فراهم مي سازد.

درمانگاه
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |