شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۷
گشت و گذار در بازار فروش روسري
رنگارنگ همچون خزان و بهار
بخشي از بازار بزرگ تهران در سبزه ميدان به فروشنده هاي روسري اختصاص دارد، اما رفتن به اين مكان براي خريد تك فروشي بي فايده است، چراكه اكثر مغازه داران آن به فروش عمده اي و تغذيه بازار ايران مشغول هستند
001176.jpg
تنوع طرح و رنگ روسري ها، انتخاب سختي را براي خريداران رقم زده است.
داخل مغازه كه مي شوم پر از مشتري است. مغازه دار و فروشنده هم مشغول جواب دادن به آنها هستند. به قول معروف هركسي ساز خودش را مي زند. «آقا يك شال داريد كه هم گل اين روسري روش باشه، هم بته جقه اي رنگ آن شال؟ مشتري ديگري هم اصرار دارد كه حتما روسري پشت ويترين را بخرد، هرچند كه همان طرح و رنگ جلويش است. مي گويد: «اون فرقه مي كنه، رنگش غير از اينه. توضيح فروشنده هم در مورد نور ويترين اثري نمي كند. دختري هم جلوي آينه قدي ايستاده و با عصبانيت و كسالت، پانزدهمين روسري را سرش مي كند و باز هم راضي نيست. دست آخر هم مي گويد: «مطمئن نيستم اين شالي كه انتخاب كردم با مانتوم جور در بيايد، يه روز ديگه كه آن مانتو تنم بود، ميام براي خريد. كمي كه مغازه خلوت مي شود، ميز روبه روي فروشنده مملو از روسري ها و شال هاي باز شده است كه دوباره بايد تا شده و در جايشان قرار بگيرند. در حين جمع كردن ميز مي گويد: «باز هم چند تاش مفقود شده! ماجراهايي از اين دست براي فروشنده ها بسيار است. قصه تكرارشدني انتخاب سخت. يكي از اصلي ترين پوشش زنان روسري است كه به خاطر تنوع زياد در طرح و رنگ انتخاب را كمي با مشكل روبه رو مي كند.
طرح هاي ايراني، توليد خارجي
در كنار توليدات داخلي، محصولات مختلفي از كشورهاي گوناگون در بازار ايران يافت مي شود كه ايتاليا، هند، چين و تركيه از جمله آنها هستند. پوششي تحت عنوان روسري در چنين كشورهايي به ندرت وجود دارد. گذشته از اين، طرح هايي كه ديده مي شود در بيشتر موارد برخاسته از فرهنگ ايراني، طرح هاي بته جقه اي، تركمن، با تركيب رنگي كاملا ايراني است. توضيح ماجرا اين است كه واردكننده هاي روسري با در نظر گرفتن فرهنگ و خواست بازار ايران، طرح هاي خود را به كشورهاي توليدكننده خارجي داده و پس از توليد در آن كشورها، وارد بازار ايران مي كنند و برخي مواقع از يك طرح مشابه، توليد دو يا سه كشور متفاوت ديده مي شود؛ الگوبرداري هايي كه گاهي اوقات با تغيير كوچكي در طرح يا رنگ يا ادغام چندين طرح مورد پسند بازار به توليد رسيده اند. طرح هايي كه در حاضر به طور عمده يافت مي شوند، گل، پروانه و طرح هاي بته جقه اي هستند.
مراكز فروش
بخشي از بازار بزرگ تهران در سبزه ميدان به فروشنده هاي روسري اختصاص دارد، اما رفتن به اين مكان براي خريد تك فروشي بي فايده است، چراكه اكثر مغازه داران آن به فروش عمده اي و تغذيه بازار ايران مشغول هستند. در اكثر خيابان ها و در تمامي مراكز خريد به طور قطع يك روسري فروشي پيدا خواهد شد كه از آن جمله مي توان به ميدان هفت حوض و پاساژ قائم اشاره كرد كه به طور مستقيم از طريق چندين واردكننده فعاليت دارند. گذشته از آن، هرجايي كه لباس هاي زنانه به فروش مي رسد، اعم از مانتو، شلوار يا لباس هاي مجلسي، روسري هم پيدا خواهد شد. البته مراكز غير مرتبط كه در كنار فروش جنس اصلي خود به فروش روسري نيز مي پردازند، معمولا قيمت بالاتري را از مشتري طلب مي كنند.
تنوع در بازار
گذشته از طرح، رنگ و شركت توليدكننده، سايز و جنس روسري، تنوع ديگري براي اين پوشش رقم مي زند، به طوري كه روسري با شش سايز متفاوت عرضه مي شود. عرض 55 سانتيمتر كه دستمال سر براي كودكان است، 65، 70، 80، 90 و 120 سانتيمتر كه مدتي است بازار تهران توسط آنها تسخير شده است. روسري هاي بلند و سه گوشي كه با طرح هاي زيباي تركمني و رنگ هاي نشاط بخش آن، ويترين مغازه ها را جلوه اي ديگر بخشيده است. شال هم با طول هاي متفاوتي دوخته مي شود، اما عرض اكثر آنها 35 سانتيمتر است.
جنس هاي موجود در بازار در فصل هاي گرم، نخي، كريستال، ابريشم، حرير، كرپ و ساتن است كه در فصل هاي سرد در كنار آنها جنس هاي نخي ضخيم، حوله اي و پشمي نيز قرار مي گيرند. از اين ميان جنس نخ از دوام و ماندگاري بيشتري برخوردار است و جنس هاي ساتن و حرير بنا به ظرافت زياد، از آسيب پذيري بالايي برخوردارند. البته با مراقبت و شست و شوي مناسب مي توان بر عمر روسري افزود. مراقبت از گير نكردن اشياي تيز با روسري مانع نخ كش شدن و پارگي آن مي شود و شست وشو با آب سرد همراه با ريكا يا شامپو باعث مي شود كه آسيب كمتري به بافت پارچه و رنگ آن وارد شود و البته در موقع شست وشوي روسري هايي كه كارهاي دستي چون پولك و منجوق روي آن انجام شده است، مراقبت بيشتري بايد اعمال شود. براي اتو هم بهتر است از اتوي بخار با حرارت بالا استفاده كرد تا لطافت بيشتري به پارچه آن بدهد. البته اگر آسيبي جز پارگي و دررفتگي در زمان كم به روسري وارد شد، ممكن است فروشنده آن را پس بگيرد كه اين بازپس گيري منوط به وجدان كاري اوست.
قيمتي براي گل ها و پروانه ها
آنچه تعيين كننده قيمت يك روسري است، شامل شركت توليدكننده، جنس پارچه، سايز، طرح و ميزان كار دستي است كه روي آن انجام شده است. با در نظر گرفتن اين شرايط قيمت متوسط بازار براي روسري نخي معمولي از 2 هزار و 500 تا 8 هزار تومان، روسري ابريشم از 6 تا 8 هزار تومان، روسري حرير از 5 تا 7 هزار تومان، روسري كرپ از 4 تا 6 هزار تومان، روسري كريستال از 2 هزار و 500 تا 8 هزار تومان، روسري ساتن از 4 تا 6 هزار تومان، روسري نخي كلفت از يك تا 20 هزار تومان (؟!) و مدل 120 سانتيمتر طرح هاي تركمن از 5 تا 10 هزار تومان هستند. قيمت انواع شال هم براي شال نخي 3 تا 10 هزار تومان، ابريشم از 10 تا 20 هزار تومان، حرير (مجلسي كم عرض) از 2 تا 10 هزار تومان، كرپ (مجلسي ايراني) از 3 تا 7 هزار تومان، ساتن 4 تا 8 هزار تومان، حوله اي و پشمي 7 تا 12 هزار تومان و شال لينن 9 تا 13 هزار تومان هستند. البته قيمت روسري به فصول خاصي بستگي ندارد و تنها در صورت تغيير قيمت در مواد اوليه، قيمت آن كمتر يا بيشتر خواهد شد، اما عرضه بازار از لحاظ جنس و طرح، وابستگي بسيار بالايي به فصل گرما يا سرما دارد.

ويترين
رشد صادرات صنايع دستي
001122.jpg
در دو ماهه نخست سال جديد، حجم صادرات صنايع دستي ايران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 227 درصد رشد داشته است. حدود 31 ميليون دلار، از صنايع دستي ايران در طول اين دو ماه به كشورهاي خارجي صادر شده است. در حال حاضر صنايع دستي 8/3 درصد از صادرات بخش صنعت و معدن را به خود اختصاص مي دهد. اين در حالي است كه در برنامه چهارم توسعه پيش بيني مي شود كه صادرات صنايع دستي ايران به مرز 550 ميليون دلار برسد.
علي يزداني، رئيس سازمان صنايع دستي ايران در گفت و گو با ايرنا، ضمن اعلام رشد قابل توجه صادرات صنايع دستي، از برنامه هاي توسعه محور اين سازمان خبر داد. تشكيل بازارچه هاي سنتي، حمايت از ادامه فعاليت اين بازارچه ها، برگزاري نمايشگاه هاي داخلي و خارجي و تلاش براي افزايش كيفيت محصولات صنايع دستي از جمله تدابيري است كه سازمان صنايع دستي در راستاي پيشرفت صادرات دستي انديشيده است. علاوه بر اين قرار است بزودي نمايشگاه هايي از صنايع دستي ايران در فرانسه، آلمان، تايلند و ايتاليا برگزار شود.

تماشاخانه
۵۰۰ تومان براي نمايشنامه خواني
001170.jpg
گروه «تي آرت به سرپرستي و كارگرداني «داود بني  اردلان نمايشنامه «سوء تفاهم نوشته «آلبر كامو را ساعت 19:30 روز شنبه و يكشنبه 11 و 12 تير روخواني مي كنند.
«تي آرت در سومين تجربه نمايشنامه خواني خود به نوآوري تازه اي دست مي زند و قصد دارد اين بار تلفيقي از شعر، موسيقي و روخواني متن نمايشي را به اجرا بگذارد. در اين اثر «سوء تفاهم كامو با «فرياد اخوان ثالث و «خفقان فريدون مشيري تلفيق شده است.
اولين جشنواره نمايشنامه خواني اولين بار به همت مسوولان فرهنگسراي نياوران بهمن ماه سال گذشته با بليت رايگان در اين مركز برگزار شد. دوره جديد نمايشنامه خواني از نيمه بهار در فرهنگسراي نياوران آغاز شده است.
بليت ورودي جلسات نمايشنامه خواني نياوران 500 تومان است.

زنبيل
001140.jpg
زرد، سفيد، مغذي
تخم مرغ منبع بسيار خوبي از پروتئين، ويتامين ها و املاح ضروري براي سلامتي بدن است. هر عدد تخم مرغ به طور متوسط 76 كيلو كالري انرژي دارد. مصرف روزانه يك عدد تخم مرغ 3 درصد از نياز انرژي يك مرد بالغ و 4 درصد از نياز انرژي يك زن بالغ را تامين مي كند. از سوي ديگر ارزش بيولوژيك پروتئين موجود در تخم مرغ نسبت به ساير منابع پروتئين مثل لبنيات، گوشت و حبوبات بسيار بالاتر است. اين پروتئين تمامي اسيدآمينه هاي ضروري براي سلامتي بدن را در بر مي گيرد. 5/12 درصد از وزن تخم مرغ را پروتئين تشكيل مي دهد. البته امروز بسياري از متخصصان تغذيه به خاطر وجود كلسترول در اين ماده خوراكي، زياده روي در مصرف آن را رد مي كنند. كلسترول و لسيتين موجود در زرده تخم مرغ براي ساختمان و عملكرد سلول هاي بدن ضروري است و حتي سبب نرمي پوست مي شود. بنابراين مصرف تخم مرغ با رعايت اعتدال، نه تنها مفيد كه ضروري به حساب مي آيد. مصرف تخم مرغ بخصوص براي ورزشكاران و كودكان و نوجوانان در سن رشد لازم است. اين روزها هر عدد تخم مرغ در سوپر ماركت هاي سطح شهر 55 تومان به فروش مي رسد. تخم مرغ هاي بسته بندي شده در مارك هاي مختلف نيز 600 تومان قيمت دارند. اما اگر از ميادين ميوه و تره بار خريد مي كنيد، مي توانيد صرفه جويي كرده و تخم مرغ را تا دانه اي 35 تومان هم بخريد.
افزايش شاخص بهاي ميوه تازه
شاخص بهاي ميوه هاي تازه با افزايش 100 درصدي مواجه شد. به گزارش مركز پژوهش هاي مجلس، متوسط قيمت ميوه هاي تازه در شهر تهران در هفته منتهي به 19 فروردين 84 نسبت به هفته مشابه در اسفند ماه سال قبل به ميران 6/55 درصد افزايش يافت. در گروه سبزي هاي تازه، اين ميزان افزايش حدود 6/38 درصد بود.
در اين گزارش آمده است: ميان ميوه ها بيشترين افزايش مربوط به پرتقال درجه دو با 9/95 درصد افزايش و در ميان سبزي هاي تازه بيشترين افزايش مربوط به گوجه فرنگي با 5/262 درصد افزايش بوده است.
اين گزارش مي افزايد: با توجه به افزايش شديد قيمت ميوه و سبزيجات در دو هفته اول فروردين ماه امسال، در هفته هاي سوم و چهارم يعني هفته هاي منتهي به 26 فروردين و 2 ارديبهشت سال 84 متوسط قيمت ميوه و سبزي تازه نسبت به هفته هاي قبل كاهش يافت.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |