شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۱
پيشخوان
لس آنجلس تايمز
001332.jpg
لس آ نجلس تايمز با اختصاص تيتر كناري اش به عراق، از استقرار رهبران تازه عراق در دفترهاي كارشان خبر داد. اين روزنامه حضور رهبران عراقي را در محل كار حاصل ثبات در شرايط اين كشور دانست. تيتر پايين عكس اين روزنامه آمريكايي هم به يك مسئله داخلي اختصاص داشت كه البته ممكن است بعدها خارجي شود؛ "بمبگذار اوكلاهامايي از وجود مرد سومي در طرح نقشه بمبگذاري خبر داد." با اين تيتر ممكن است بار ديگر پاي تروريست هاي مورد علاقه آمريكا يعني القاعده به اين ماجرا باز شود.
يو اس اي تودي
001320.jpg
يو اس اي تودي فارغ از سياست، تيتر اصلي و عكسش را به پيدا شدن راه حل هاي جديد براي حمايت از كودكان سرطاني اختصاص داد و نوشت: "شرايط تازه مي تواند اوضاع را براي اين بيماران بهتر از گذشته كند". در بحث بيمه كه موضوع داغ آمريكاست، اين مسئله احتمالا موضوع تازه اي را ايجاد مي كند. در تيتر دوم اين روزنامه به سياست هاي اقتصادي جورج بوش اشاره شده و چالش اين روزنامه آمريكايي به همراه موج تازه برخورد با بوش در كانون توجه قرار گرفته است.

پدر فارماكولوژي ايران درگذشت
از شمار دو چشم يك تن كم
001344.jpg
ناصر گيتي پس از بازنشستگي از يادها رفت و در سن 90 سالگي در تنهايي خود مي زيست و البته مانند هميشه، ديگران قدر بزرگان ما را بيشتر مي دانند
عكس ايسنا
سياوش بختياري
ناصر گيتي را بسياري از ما نمي شناختيم تا آنكه روز سه شنبه درگذشت. حتي هنوز هم خيلي ها او را نمي شناسند؛ بنيانگذار طب تجربي و فارماكولوژي در ايران و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران.
ناصر گيتي پس از بازنشستگي از يادها رفت و در سن 90 سالگي در تنهايي خود مي زيست و البته مانند هميشه، ديگران قدر بزرگان ما را بيشتر مي دانند؛ او هر ساله مورد تقدير دانشگاه فرانسه قرار مي گرفت.
پرفسور گيتي، در اول شهريور سال 1293 در تهران متولد شد و در سال 1319 از دانشگاه تهران با رتبه اول فارغ التحصيل شد.
گيتي در دوران علمي خود تاليفاتي مشتمل بر 12 كتاب، 17 جلد جزوه درسي در موضوعات مختلف فيزيولوژي،  فارماكولوژي نظري و عملي، 31 مقاله علمي - پژوهشي داخلي و 19 مقاله علمي بين المللي داشته و تاكنون نيز 21 نشان و تقديرنامه علمي از سوي مراكز مختلف علمي - تحقيقاتي كشور دريافت كرده و در عين حال تمام كتاب ها، مدارك و اسناد علمي و ... خود را به سازمان اسناد و مدارك علمي كشور اهدا كرده است.
او از 80 موسسه و مركز علمي و دانشگاه هاي 31 شهر از 14 كشور اروپايي، آمريكايي و آسيايي بازديد و علاوه بر شركت در 21 سمپوزيوم و كنگره پزشكي داخلي با ارائه مقاله، در 21 كنگره بين المللي پزشكي نيز شركت كرده بود.
تاسيس انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران، تاسيس اتحاديه انجمن هاي علمي ايران، تاسيس موسسه طب تجربي و فارماكولوژي، پايه گذاري طب تجربي (نظري و عملي)، نوآوري در فيزيولوژي نظري و پايه گذاري فيزيولوژي باليني برخي از فعاليت ها و دستاوردهاي او هستند.
نام اين استاد در مجله men of achievment (وابسته به موسسه بين المللي بيوگرافي كمبريج) كه مجموعه اي است با نام هزار دانشمند اول جهان در سال 1977 به چاپ رسيده است.
اين موسسه در سال 2000 نيز نام استاد را در ميان 2 هزار دانشمند قرن 21 منتشر كرد.
گيتي در سال 1329 گواهينامه فيزيولوژي از دانشگاه پزشكي دانشگاه پاريس و گواهينامه دوره كنفرانس هاي BICHAT را از همان دانشگاه دريافت كرد و در سال 1320 به اخذ گواهينامه فيزيولوژي از دانشكده پزشكي كورنل نيويورك، گواهينامه كارآموزي الكتروآنسفالوگرافي از بيمارستان نيويورك (وابسته به دانشكده كورنل) و گواهينامه الكتروفوتوكارديوگرافي از بيمارستان مان سانيا (وابسته به دانشكده كلمبيا)موفق شد.
اين استاد فرزانه تا سال 1333 همزمان با دريافت ديپلم دكتراي علوم پزشكي(D.sc.med) در رشته فيزيولوژي باليني از دانشگاه پنسيلوانيا، دوره هاي مختلف علوم پايه وابسته باليني (فيزيولوژي، فارماكولوژي، بيوشيمي و پاتولوژي)، الكتروكارديوگرافي، الكتروآنسفالوگرافي، فيزيوپاتولوژي دستگاه هاي مختلف بدن، تفتيش فيزيولوژيك ريه و تفتيش قلب و عروق را در دانشگاه پنسيلوانيا طي كرد.
دكتر گيتي در ابتداي سال 1317 به سمت كمك آزمايشگاه فيزيولوژي دانشكده پزشكي تهران انتخاب و استخدام شد و در سال 1319 به سمت دستيار افتخاري(نظام جديد آموزشي پرفسور ابرلين) برگزيده شد و در سال 1321 سمت دستيار رسمي و از سال 1323 رياست آزمايشگاه فيزيولوژي را عهده دار بود و سپس به مقام رياست آموزشگاه با حق آموزش و حفظ سمت رياست بخش وابسته ارتقا يافت.
وي در سالهاي 1330 استادي كرسي فيزيولوژي، 1335 استادي كرسي طب تجربي۱۳۳۹، استادي توامان كرسي طب تجربي و فارماكولوژي، 1347 سرپرستي گروه فارماكولوژي دانشكده پزشكي، 1347 مديريت گروه آموزش فيزيولوژي، فارماكولوژي و فيزيك پزشكي و در سال 1351 مديريت گروه آموزشي فارماكولوژي دانشگاه را عهده دار بود و همچنين با داشتن سمت كرسي استادي طب تجربي پنجمين دوره آموزش موارد استعمالي راديوايزوتوپ ها را در مركز اتمي سنتو (دانشگاه تهران) با گذراندن امتحان نهايي به پايان رساند.
ناصر گيتي در مدت 35 سال تدريس در دانشگاه تهران ، آموزش دروس فيزيولوژي علمي و نظري دوره دكترا و ليسانس، ماموريت تدريس دوره درس فيزيولوژي عملي در آموزشگاه هاي عالي بهداري اصفهان و شيراز، فيزيولوژي و فيزيوپاتولوژي چشم، فيزيولوژي بيماري هاي چشم، فيزيولوژي تخصصي گوش و حلق و بيني ، فيزيوپاتولوژي دامپزشكي، اكولوژي شيميايي و... را برعهده داشت.
اين استاد پيشكسوت از اعضاي اصلي موسس انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران بوده و از سال 1348 تا 1352 رياست آن را برعهده داشته است، همچنين در شوراي عالي انجمن حمايت از بيماران مبتلا به ديابت، انجمن بيوشيمي ايران و انجمن نوروفيزيولوژي و الكتروآنسفالوگرافي ايران عضويت داشته است و در سال 1980 داوطلب عضويت آكادمي ملي پزشكي فرانسه شد.
وي داراي 14 تقديرنامه به سبب انجام فعاليت هاي  آموزشي پژوهشي مختلف بود. در سال 1341 متعاقبا هفت بار پيشنهاد كتبي اجراي طرح ساختمان و تاسيس موسسه طب تجربي را عهده دار شد كه سرانجام در سال 1346 موفق به افتتاح آن شد.
دكتر گيتي همچنين به مناسبت تاسيس موسسه طب تجربي به نام جديد "موسسه تحقيقات علوم پزشكي"، تاليف بهترين كتاب علمي سال 1346 با عنوان فارماكولوژي پزشكي، انجام بهترين تحقيق علوم پايه پزشكي دانشگاه تهران در سال 1350 و دريافت نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش جوايزي را كسب كرده و مورد تقدير قرار گرفت.
گيتي از بازنشستگي خود به عنوان يك تراژدي ياد مي كرد و مي گفت: پس از 35 سال خدمت آموزشي، پژوهشي، دانشگاهي و... به درخواست شخصي خود و 6سال زودتر از سن قانوني در اول بهمن سال 52 بازنشسته شدم.
او با تاثر از آن دوران ياد مي كرد و مي گفت: بنده به دليل خصومت يكي از شاگردان خود كه با تلاش هاي بنده به مرتبه استادياري رسيده بود و ايجاد اغتشاش در كلاس هاي درس فارماكولوژي در دانشكده هاي داروسازي، پزشكي، دندانپزشكي و دامپزشكي و به دنبال آن تعطيلي يك ترم درس فارماكولوژي در اين چهار دانشكده، با استفاده از مرخصي استحقاقي به مدت 3 ماه و نيم و درخواست شخصي بازنشستگي در اول بهمن ماه سال 52 و در حالي كه هنوز 6سال از سن قانوني باقي مانده بود و در سلامت جسمي و قواي فكري و آرزوهاي بسيار انجام نيافته براي موسسه طب تجربي و انجمن فيزيولوژي فارماكولوژي، در سن 59 سالگي بازنشسته شدم.
دكتر گيتي كه در سال 1374 به عضويت افتخاري فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران درآمد، تاليفات زيادي همچون تكنيك فيزيولوژي، الكتروآنسفالوگرافي، سكسولوژي، فيزيولوژي كلينيك، تاريخچه و اصول طب تجربي، طب تجربي، فارماكولوژي، فيزيولوژي طبيعي و مرض دستگاه بينايي، فارماكولوژي پزشكي و ... داشته است. البته به گفته خود در صورت ادامه فعاليت در دانشگاه مطمئنا بر تعداد اين آثار افزوده مي شد.
در و ديوار منزل مسكوني او پر بود از لوح تقدير و يادگاري ها، كتاب هاي فراوان و ديگر هيچ و جالب اينكه سارقان به همين داشته هاي معنوي نيز رحم نكردند و به منزل او دستبرد زدند.
ناصر گيتي تا پايان عمر هرگز ازدواج نكرد. او خود با خنده به ديوارهاي پوشيده از عكس هاي دسته جمعي، مدارك تحصيلي، لوح هاي تقدير و... اشاره مي كرد و مي گفت: اگر ازدواج كرده بودم، مطمئنا همسرم اجازه نمي داد تا بخش اعظم ديوارهاي منزل را به عكس ها، خاطرات، تقديرنامه ها و گواهينامه هاي دوران علمي خود اختصاص دهم.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |